Saturday, October 16, 2010

BILA DAH TERLALU KAYA..WANG DAH XDAPAT DIFIKIR UNTUK BUAT PERKARA LEBIH BERGUNA


DUNIA


iPhone termahal RM24.6 juta


SEPASANG iPhone 4 Edisi Ros Berlian.



LIVERPOOL - Sepasang telefon bimbit pintar iPhone Edisi Ros Berlian dipercayai merupakan iPhone termahal di dunia.
Sebuah akhbar melaporkan kelmarin bahawa kedua-dua iPhone 4 32GB berkenaan dihasilkan oleh seorang pembekal di Liverpool, Stuart Hughes.
Koleksi itu ditempah oleh seorang warga Australia pada harga mencecah AS$8 juta (RM24.6 juta).
Setiap telefon berkenaan ditatah dengan 500 butir berlian berjumlah 100 karat.
Badannya pula disaluti emas dan platinum manakala bingkainya diperbuat daripada granit. - Agensi

DUNIA


Tarikh lahir ajaib


BARBARA dan Chad Soper bersama anak bongsu mereka Cearra, Cameron dan Chloe.



DETROIT - Dalam sebuah keluarga yang besar, agak sukar untuk seseorang ibu mengingati hari lahir setiap anggota keluarganya, lapor sebuah akhbar semalam
Namun, bagi Barbara Soper, 36 dan suaminya Chad Soper , 33, di negeri Michigan, Amerika Syarikat (AS), tugas itu mudah berbanding kebanyakan keluarga lain.
Masakan tidak, anak bongsu mereka, Cearra lahir pada 10/10/10 manakala tarikh lahir abangnya, Cameron jatuh pada 09/09/09 diikuti oleh kakaknya, Chloe yang dilahirkan pada 08/08/08.
"Chloe adalah nombor bertuah lapan, Cameron nombor bertuah sembilan dan Cearra pula nombor bertuah sepuluh," kata Barbara mengenai tarikh lahir mereka.
Menurutnya, dia dan suaminya tidak merancang kelahiran anak-anak mereka manakala seorang profesor di Universiti California, Philip Stark berkata, kebarangkalian perkara itu berlaku adalah 1 dalam 2,500 kelahiran. - Agensi



NEGARA


Yalal Chin meninggal di sisi isteri


SURIANI (kanan) bersama anaknya, Mohd. Amirul menyiram air ke pusara Yalal di Tanah Perkuburan Islam Kelemak, Alor Gajah semalam.



ALOR GAJAH - Pelakon Yalal Chin atau nama sebenarnya Yalal Abu Chin, 67, meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di Cheras kerana sakit jantung pada pukul 12 tengah malam semalam.
Allahyarham sebelum itu dimasukkan ke Unit Rawatan Jantung di PPUKM sejak 3 Oktober lalu setelah diserang sakit dada ketika berada di rumahnya di Bandar Enstek, Sepang, Selangor.
Allahyarham menjalani pembedahan jantung sehari kemudiannya. Pelakon itu juga mengalami pendarahan di dalam otak.
Yalal meninggalkan seorang balu, Suriani Mohd. Yusof, 37, dan seorang anak, Mohd. Amirul.
Allahyarham juga ada 11 orang lagi anak bersama bekas isterinya yang berusia di antara 16 hingga 48 tahun.
Menurut Suriani, suaminya terpaksa dikejarkan ke PPUKM setelah mengadu sakit ketika hendak bangun mendirikan solat Subuh.
"Pada mulanya arwah selamat menjalani pembedahan. Keesokan hari keadaannya semakin pulih.
"Namun, dalam seminggu ini, keadaan arwah kembali kritikal dan akhirnya meninggal dunia pada pukul 12 tengah malam tadi," katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Kelemak di sini semalam


NEGARA


Lima syarat penentu jenayah sihir




KUALA LUMPUR – Perbuatan sihir boleh dianggap perlakuan jenayah jika turut dilengkapi lima syarat.
Kelima-limanya ialah peralatan yang digunakan, pelaku, perbuatan dan niat seseorang penjenayah sihir berkenaan.
Pensyarah Kanan Sekolah Pengajian Islam Kolej Antarabangsa Institut Kemahiran Ikhtisas Pahang (IKIP), Dr. Mahyuddin Ismail (gambar) berkata, elemen-elemen itu sama seperti yang terdapat pada perbuatan jenayah bukan sihir.

Jika kelima-limanya saling melengkapi ia boleh dijadikan rujukan utama dalam menguatkuasakan Akta Sihir, katanya.
“Dalam jenayah biasa, peralatan bermaksud alat yang digunakan untuk melaksanakan niat jahat seperti pistol, parang atau objek lain.
“Dalam pelaksanaan sihir pula alatnya ialah makhluk halus terdiri daripada jin, syaitan dan iblis yang menjadi ‘peluru’ yang ditembak ke arah mangsa,” katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad di sini semalam.


NEGARA


Logo halal pelaris perniagaan


PENGARAH Eksekutif Sireh Emas Marketing Sdn. Bhd., Husin Misnan (kiri) bersama seorang pengedar, Rosdee Mustafa menunjukkan produk keluaran syarikat itu yang dipamerkan pada Kempen 1Malaysia 1Halal.



SEREMBAN - Golongan usahawan wajar memanfaatkan logo halal yang berpotensi membantu meningkatkan perniagaan hingga ke seluruh dunia berdasarkan kajian oleh Unit Penyelidikan Kualiti Makanan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Penolong Pengarah Unit Pembangunan Halal, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS), Mohd. Fitri Muhamed menjelaskan, industri halal semakin mendapat perhatian dan mempunyai potensi tinggi untuk diterokai.
"Berdasarkan kajian UKM tersebut, permintaan terhadap produk dan perkhidmatan halal mampu berkembang dan berpotensi mencatat jualan sebanyak AS$2.1 trilion (RM7.35 trilion) setahun," katanya.



NEGARA


Tiga beranak maut kemalangan


TIGA maut dalam kemalangan kereta Proton Saga yang dinaiki bertembung dengan sebuah kereta lain di Kilometer 42.7 Jalan Kuala Kangsar-Gerik dekat Kampung Lahar, Lenggong semalam.



LENGGONG – Tiga beranak maut manakala lima yang lain cedera apabila dua buah kereta bertembung di Kilometer 42.7, Jalan Kuala Kangsar-Lenggong dekat sini semalam.
Dalam kejadian pukul 9.40 pagi itu, Mariah Ahmad, 61, dan cucu lelakinya, Mohd. Mukmin Abdul Lajis, 4, mati di tempat kejadian.
Bapa Mohd. Mukmin yang juga pemandu kereta, Abdul Lajis Zakaria, 42, meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Kangsar dekat sini kira-kira pukul 12.45 tengah hari.
Ketua Polis Daerah Gerik, Supritendan Mahad Nor Abdullah berkata, empat lagi penumpang kereta itu, Norashikin Abdul Lajis, 17, Zakaria Yassin, 67, Khatimah Mun, 80, dan seorang lagi yang identitinya belum dikenal pasti cedera parah.




Meronta sebelum maut

Oleh D J DOLASOH
metahad@hmetro.com.my
2010/10/17

LENGGONG: “Saya sempat melihat seorang kanak-kanak meronta- ronta di atas riba neneknya di bahagian depan tempat duduk penumpang. Saya cuba mengangkatnya, namun gagal kerana kakinya tersepit,” kata Mohd Razli Ahmad, 56, saksi terawal nahas mengorbankan tiga sekeluarga dalam kejadian kemalangan di Kilometer 42.7, Jalan Kuala Kangsar – Grik berdekatan Kampung Lahar, di sini, semalam.
TERSADAI…kereta Proton Wira dipandu Tajul tersadai di atas besi penghadang jalan menyebabkan terselamat daripada jatuh ke dalam gaung dalam.
TERSADAI…kereta Proton Wira dipandu Tajul tersadai di atas besi penghadang jalan menyebabkan terselamat daripada jatuh ke dalam gaung dalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.40 pagi, tiga beranak, termasuk seorang kanak-kanak berusia empat tahun maut selepas kereta dinaiki hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah kereta sebelum terbabas.

Mangsa yang maut dikenali sebagai Mariah Ahmad, 61, cucu lelakinya, Mohd Mukmin Abdul Lajis, 4, dan bapa Mohd Mukmin yang juga pemandu, Abdul Lagis Zakaria, 42, yang semuanya berasal dari Kampung Tembak A, Kuala Ketil, Kedah.

Anggota keluarga mereka yang lain pula mengalami kecederaan, termasuk bapa Abdul Lagis, Zakaria Jasin, 67, Ghatimah Mun, 80, dan anak perempuan Abdul Lagis, Norashikin, 17, sementara seorang lagi belum dikenal pasti dirawat di Hospital Kuala Kangsar (HKK).

Pemandu sebuah lagi kereta yang dirawat di Hospital Gerik ialah penuntut Universiti Teknologi Mara, Tajul Khairil Mohamad, 22, dari Pulau Rusa, Terengganu yang cedera di kepala.
Mohd Razali yang juga Ketua Kampung Lenggong berkata, dia kesal kerana gagal mengeluarkan kanak-kanak berkenaan dan masih tidak dapat melupakan saat-saat akhir penderitaan yang dialami mangsa sebelum menghembuskan nafas terakhir.

“Saya sudah cuba sedaya upaya mengangkatnya keluar tetapi tidak berdaya kerana kakinya turut tersepit di antara bahagian kereta yang remuk,” katanya ketika ditemui, di sini semalam.

Tajul Khairi yang memandu sebuah lagi kereta berkata, ketika kejadian, dia dalam perjalanan pulang ke Pulau Rusa, Terengganu dan sebaik tiba di lokasi kejadian, sebuah kereta memasuki laluan menyebabkannya terpaksa mengelak ke kanan jalan.

Dia cuba mengelak daripada bertembung, namun gagal lalu merempuh bahagian kiri kereta mangsa sebelum terbabas.

“Saya pandu pada kelajuan sederhana ketika kejadian. Kereta mangsa meluncur laju sebelum memasuki laluan saya menyebabkan saya terkejut sebelum cuba mengelak daripada bertembung,” katanya ketika ditemui selepas menerima rawatan sebagai pesakit luar di Klinik Kesihatan Lenggong.

Tajul berkata, dia bersyukur kerana keretanya terbabas dan tersadai di atas besi penghadang jalan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Mahad Nor Abdullah berkata, dalam kejadian itu, Mariah dan Mohd Mukmin meninggal dunia di tempat kejadian manakala, Abdul Lagis meninggal dunia sejurus tiba di HKK.
“Mayat Mariah dan Mohd Mukmin dibawa ke HKK untuk bedah siasat, manakala tiga ahli keluarga mangsa yang cedera turut dibawa untuk menerima rawatan

No comments:

Post a Comment