Thursday, October 28, 2010

BILA KITA MENGABAIKAN HUKUM...MENEGAK KEMUNGKARAN...BALA DAN MUSIBAH KERAP BERLAKU.....INGAT YANG BERKUASA IALAH ALLAH BUKAN MAHKLUK....JANGAN JAHIL SANGAT TENTANG PENGETAHUAN KITA BERKENAAN PENCIPTA IAITU ALLAH....NI KESAN ASYIK SIBUK DENGAN DUNIA....

BAYARLAH...TU TANGGUNG JAWAB...


NEGARA


AC Mizal nyaris dipenjara



AC MIZAL nyaris dipenjara selama 25 hari semalam.


KAJANG – Akibat ingkar perintah mahkamah untuk membayar tunggakan nafkah anak berjumlah RM9,800, pengacara popular AC Mizal dijatuhi hukuman penjara 25 hari oleh Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat di sini semalam.
Bagaimanapun, AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini, 39, terselamat daripada hukuman tersebut setelah dia berjaya menjelaskan tunggakan nafkah anak itu seperti yang diarahkan oleh Hakim Syarie Abdul Halim Abdullah.
Abdul Halim memerintahkan responden iaitu AC Mizal dipenjarakan 25 hari bermula semalam melainkan jika pengacara itu menjelaskan bayaran nafkah sebanyak RM200 sebulan yang tertunggak sejak Januari 2005 hingga 19 Februari tahun lalu.
Sebelum itu, Abdul Halim yang membacakan penghakiman setebal 36 halaman berkata, dia mengambil kira tindakan responden memasukkan wang berjumlah RM8,200 ke dalam akaun bersama AC Mizal dengan anak keduanya pada Disember tahun lalu sebagai untuk mematuhi perintah mahkamah.
“Tindakan responden memasukkan RM8,200 ke dalam akaun anak kedua adalah untuk mematuhi perintah mahkamah tetapi cara kemasukan wang tersebut adalah terpesong kerana pembayaran semula diperintah dimasukkan ke dalam akaun anak yang pertama.
“Ini merupakan perlanggaran perintah tetapi tindakan responden itu tidaklah sehingga menghina mahkamah. Mahkamah akan mengeluarkan satu perintah lain untuk responden patuhi,” ujarnya sebelum mengarahkan AC Mizal membayar tunggakan RM9,800 ke dalam akaun bank RHB milik bekas isterinya, Shafnie Zainudin dan anak pertama.
Dia turut diperintahkan membayar denda RM1,500 kerana gagal menghantar penyata kewangan syarikat miliknya, Best Line Entertainment (M) Sdn. Bhd., kepada bekas isteri, Shafnie, 35.



AKAL YANG DIBERI TIDAK DIDIDIK MENGIKUT ISLAM...



NEGARA


Penoreh korban cinta terhalang



MUDA yang bertarung nyawa meninggal dunia di HSNZ semalam.


KUALA TERENGGANU - Selepas 10 hari menanggung derita akibat dipaksa meminum racun oleh ahli keluarga teman wanitanya yang berusia 16 tahun, seorang penoreh getah akhirnya menemui ajal di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini semalam.
Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Supritendan K. Manoharan berkata, Muda Mohd., 27, disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 7.30 pagi selepas menunjukkan komplikasi teruk lewat malam kelmarin sebelum disahkan koma beberapa jam kemudian.
Bagaimanapun, katanya, polis sempat mendapatkan keterangan daripada mangsa.
"Sehubungan itu, kita telah mengklasifikasikan kes ini sebagai bunuh dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan," katanya yang memberitahu polis telah menahan tiga suspek bagi membantu siasatan kes itu





NEGARA


Pelajar UiTM koma dibelasah


HABERI sedih ketika melawat Hizreen di Unit Rawatan Rapi Hospital Kubang Kerian, Kota Bharu semalam.



KOTA BHARU - Seorang pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Machang yang bakal menamatkan pengajian Disember ini koma selepas dipercayai dibelasah oleh teman lelakinya pada 22 Oktober lalu.
Mangsa, Hizreen Ieraqueen Haberi, 21, pelajar tahun akhir Diploma Pengurusan Perbankan tidak sedarkan diri sejak hari kejadian akibat luka dalaman yang teruk di bahagian kepala.
Dia kini dirawat di Unit Rawatan Rapi, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.
Bapa mangsa, Haberi Hamzah, 49, yang merupakan seorang juruteknik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi berkata, dia menerima panggilan daripada teman serumah anaknya itu pada pukul 1.30 pagi 22 Oktober lalu di rumahnya di Semenyih, Selangor.
"Saya dimaklumkan oleh rakan-rakan Hizreen, dia dikejarkan ke Hospital Machang kerana cedera dipukul oleh kawan lelaki yang dikenalinya.
"Keadaannya tenat dan saya diberitahu Hizreen dipindahkan ke HUSM.
"Daripada cerita rakan anak saya itu, kejadian tersebut berlaku lebih kurang pukul 10 malam pada 22 Oktober lalu di hadapan rumah sewa Hizreen berhampiran kampus UiTM Machang selepas mereka bergaduh," katanya.
Rakan anaknya itu mendakwa sebelum kejadian Hizreen dilihat bertemu dengan teman lelaki yang datang ke rumah sewa mereka dan berlaku sedikit pertengkaran




BAGAIMANA TUAN PUAN...ADAKAH CERITA PEMBUNUHAN HARI2...TIDAK MEMBIMBANGKAN...KEMBALILAH KEPADA HUKUM ALLAH...DIPANCUNG KEPALA DIKHALAYAK RAMAI....MUNGKIN MENYEDARKAN MANUSIA...ALLAH YANG MENCIPTA SEGALANYA....ALLAH MAHA BIJAKSANA...


NEGARA


Pekerja terkejut mayat dalam beg


MAYAT seorang perempuan ditemui dalam sebuah beg di Taman Ukay Perdana, Hulu Klang semalam.



KUALA LUMPUR – Seorang pekerja di sebuah bengkel kereta di Taman Ukay Perdana, Hulu Klang dekat sini tidak menyangka beg pakaian yang ditemuinya semalam berisi mayat seorang remaja perempuan.
Terkejut dengan penemuan itu, lelaki itu yang berusia 20-an terus menghubungi pihak polis yang kemudian bergegas ke tempat kejadian pada pukul 3.35 petang.
Mayat yang diletakkan di dalam beg itu ditinggalkan dalam semak samun di belakang bengkel berdekatan sebuah parit yang boleh dilalui menggunakan sebuah jambatan.
Mayat remaja yang dipercayai belasan tahun itu lengkap berpakaian gaun berwarna biru dan dia dipercayai masih baru dibunuh kerana tidak mengeluarkan bau.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan berkata, hasil pemeriksaan awal mendapati mayat remaja yang berkulit sawo matang itu masih dalam keadaan sempurna lengkap dengan anggota badan.
Ujarnya, mayat mangsa tiada kesan kecederaan luaran yang jelas dan sehingga kini identiti mangsa masih belum dikenal pasti sementara menunggu hasil siasatan forensik




TAK YAH BUANG2 DUIT...BERHUTANG2...BELI BENDA SUSUT HARGA.....FUNGSI SAMA AJE DENGAN KERETA YANG ADA....NI SEMUA TIPU DAYA....




NEGARA


Harga Toyota Prius turun RM35,100


TOYOTA Prius kini dijual pada harga RM139,900 berbanding harga asal RM175,000.



KUALA LUMPUR - UMW Toyota Motor mengurangkan harga atas jalan dengan insurans kereta Toyota Prius di Semenanjung Malaysia kepada RM139,900 berbanding RM175,000 berkuat kuasa semalam.
Harga di Sabah dan Sarawak pula kira-kira RM141,500 berikutan kos logistik yang lebih tinggi.
Presiden UMW Toyota Motor, Kuah Kock Heng berkata, langkah itu adalah selari dengan lanjutan dan peningkatan insentif cukai untuk kereta hibrid berkuat kuasa 1 Januari 2011 hingga 31 Disember 2011 yang diumumkan oleh kerajaan semasa pembentangan Bajet 2011 baru-baru ini.
"Sejak pengumuman itu, kami secara proaktif menyemak semula harga semasa Toyota Prius meskipun tarikh penguatkuasaan itu pada 1 Januari 2011.
"Dengan keputusan itu, rakyat Malaysia kini boleh menikmati kereta hibrid popular Prius, pada harga mampu milik," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam


APA SUSAH SANGAT...DAH LAH HUKUM ALLAH TAK LAKSANAKAN...DISUSAH2 ORANG NAK BERNIKAH...SUSAHKAN LAGI SIJIL KELAHIRAN...TULISLAH DISANA ANAK MISTERI@TAK DE BAPA....ATAU NIKAH TAPI TAK ADA SIJIL NIKAH....JANGAN DISUSAH PERATURAN DUNIA...DAH PERATURAN ALLAH DIABAIKAN DAN DISUSAHKAN...INGAT KITA MATI...KITA DITANYA....



NEGARA


Anak tiada sijil lahir


MAHAMUD bersama isteri dan anak-anaknya, dari kiri Normazlin, Norazlina dan Mohamad Afiq menunjukkan rekod kesihatan mereka di Pasir Gudang semalam.



JOHOR BAHRU – “Kedua-dua anak saya teringin untuk ke sekolah. Malangnya mereka tiada surat beranak untuk diterima belajar.”
Itulah keluhan seorang mekanik, Mahamud Kadir, 46, memikirkan masa depan dua anaknya, Norazlina, 10, dan Normazlin, 9, yang tidak memiliki sijil lahir sejak mereka dilahirkan.
Menurut Mahamud, kegagalan mendapatkan sijil lahir itu disebabkan dia dan isterinya, Raihanah Lahakim, 44, tidak memiliki sijil nikah seperti yang diminta pihak Jabatan Pendaftaran Negara.
“Saya dan isteri berkahwin di Kampung Titingan, Tawau, Sabah pada 2 Oktober 1999 dan sewaktu kembali ke Semenanjung, saya terlupa membawa bersama sijil nikah asal, cuma terambil dokumen fotokopi.
“Malangnya, salinan sijil nikah itu pun hilang sewaktu banjir besar pada 2006 manakala sijil asal sudah hilang berikutan keluarga telah berpindah,” katanya pada sidang akhbar di Pusat Aduan Rakyat Zon Permas, Pasir Gudang di sini semalam.
Mahamud berkata, ekoran tidak dapat menunjukkan sijil nikah, proses permohonan sijil lahir kedua-dua anaknya tidak dapat dilakukan

No comments:

Post a Comment