Wednesday, October 27, 2010

INSAFLAH KITA SEMUA AKAN MATI...BUATLAH KERJA2 YANG DIBENARKAN SYARAK AGAR TAK MENYESAL KEMUDIAN HARI@DIAKHIRAT NANTI

Kisah Saat-saat Akhir Sebelum Wartawan Vivanews.Com Ditelan Abu Merapi
Yuniawan Wahyu Nugroho (kiri) (Koleksi peribadi). - Foto Vivanews.com
JAKARTA: Portal berita Vivanews.com yang menyaksikan kematian wartawan kanannya ditelan abu panas di kaki Gunung Merapi malam semalam menceritakan saat-saat akhir perbualan di antara pengarang beritanya dengan mangsa.
Portal berita popular itu telah menceritakan di halaman utamanya pada Rabu bagaimana pada jam 5.30 petang Selasa, di Tingkat 31, Wisma Standard Chartered, di sini, menjadi cemas dan panik apabila tercetusnya berita Gunung Merapi mulai meluahkan lavanya.
Pengarangnya, Nezar Patria segera menghubungi wartawan kanan mereka di lapangan, Yuniawan Wahyu Nugroho, yang telahpun berada di Yogyakarta.
Wartawan yang lebih dikenali sebagai Wawan ini telah bertolak ke kota budaya itu awal Selasa sekitar pukul 1 dari Jakarta dia sudah mengatur janji untuk mewawancara Mbah Maridjan yang lebih dikenali sebagai ‘penjaga’ Gunung Merapi.
(Nota: Mbah Maridjan turut terkorban dalam kejadian itu)
"Hallo, Wan, posisi anda di mana," tanya Nezar di hujung telefon.
"Ini...di rumah Mbah Maridjan," kata Wawan.
"Sudah ada letusan. Apa tidak berbahaya..." Nezar bertanya.
"Di sini masih ada banyak orang. Saya menunggu Mbah Maridjan yang lagi sholat," jawab Wawan.
Lantas, Nezar menekankan, "Kalau berbahaya dan jika kedengaran siren, segera turun. Jangan bertahan di situ untuk wawancara."
Wawan menjawab "Iya". Namun, perbincangan putus kerana signal telefon yang lemah.
Menyambung perbincangan yang terputus itu, Wawan lalu mengirim SMS, pada pukul 5.49 petang (Waktu Indonesia Barat -WIB). Bunyi SMS itu: "Mas, saya sudah berada di rumah Mbah Maridjan. Mbah Maridjan masih sholat," kata Wawan.
Dalam pesan pendeknya, Nezar menjawab, "Hati-hati. Jangan sampai kena abu lava."
Setelah itu tidak ada hubungan lagi dengan Wawan.
Satu jam kemudian, bilik berita dikejutkan dengan panggilan telefon daripada seorang ahli keluarga Wawan, seorang aktivis pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bernama Rini Soegiharto. Wawan dikabarkan dalam kedaan berbahaya.
Sidang pengarang Vivanews turut cemas. Sejumlah rakan lantas cuba mencari maklumat menerusi pelbagai pihak. Mereka menghubungi sanak saudara Wawan, kawan-kawannya yang lain, menghubungi pasukan mencari dan menyelamat, sukarelawan Pusat Pengurusan Bencana sehinggalah membuat laporan kepada pihak polis akan kehilangannya.
***
Akhirnya mereka memperolehi maklumat lanjut daripada Rini. Pada pukul 6.29 petang WIB, dia menerima panggilan daripada Wawan. "Saya lagi di rumah Mbah Maridjan. Saya menunggu, dia lagi sholat," kata Wawan di ujung telefon kepada Rini. Rini pun mengingatkan agar wartawan kanan portal berita itu berhati-hati.
Namun, dalam perbincangan singkat itu, di hujung telefon, Rini terdengar bunyi siren kecemasan dan sejumlah orang menjerit-jerit... "Ada api, ada api, panas, panas."
Tiba-tiba percakapannya dengan Wawan langsung terputus. Rupa-rupanya ini telah ditakdirkan menjadi panggilan telefon terakhir Wawan. Berulang kali dihubungi semula, namun tidak tersambung.
Rini cemas. Dia teringat kisah empat tahun lalu, saat Gunung Merapi meletus. Wawan juga yang membuat meliput letusan gunung berapi tersebut dan bertemu Mbah Maridjan. Saat itu, keduanya juga saling berkomunikasi. Rini teringat pada tahun 2006 juga ada letusan lahar yang panas menuruni lereng gunung.
Namun, kali ini Rini yang berteman baik dengan wawan sejak kuliah di Universiti Gajah Mada merasa situasinya sangat menegangkan. Di television, dia melihat awan panas sudah membubung, sedangkan Wawan masih di rumah Mbah Maridjan yang berjarak hanya empat kilometer dari puncak gunung tersebut.
Menurut cerita Agus, pembantu Mbah Maridjan, sebenarnya saat mendengar bunyi siren sebagai tanda gunung meletus, ia bersama keluarga Mbah Mardijan dan beberapa orang yang terakhir bertahan di lereng gunung itu sudah memutuskan untuk turun.
Mereka mengendarai dua kenderaan sampai ke tempat selamat. Wawan juga turun sejauh 4 kilometer ke kediaman Agus, yang juga kenalannya di Yogya.
Namun, sampai di tempat operasi menyelamat dijalankan, dua orang yakni Tutur, tenaga pasukan perubatan Yogyakarta dan Wawan mengambil keputusan untuk naik semula ke puncak untuk memaksa Mbah Maridjan yang masih bertahan dan sembayang di masjid turun.
"Mereka berdua menaiki Suzuki APV ke atas menjemput Mbah Maridjan. Namun, saat ini kami kehilangan kontak dengan mereka. Kami duga mereka terjebak, kerana awan panas sudah sampai ke kediaman Mbah Maridjan," katanya kepada Vivanews pada lebih kurang pukul 8.30 malam Selasa.
Dan pada jam 10.42 malam WIB, Vivanews mendapat panggilan daripada Iman Surahman, seorang tenaga kerja Pusat Pengurusan Bencana yang melakukan pencarian mangsa letusan Gunung Merapi sejak petang Selasa. Iman menemui kad pengenalan wartawan Yuniawan Nugroho pada salah seorang mangsa korban yang ditemui di rumah Mbah Maridjan.
***
Yuniawan, yang lahir pada 1 Jun 1968 di Blora adalah editor yang mengetuai pasukan laporan khas Vivanews.com. Wawan tertarik untuk mewawancara Mbah Maridjan di Yogyakarta.
Alasannya, dia sudah pernah membuat liputan di Gunung Merapi pada tahun 2006 dan mengenali para pembantu Mbah Maridjan seperti Agus dan lain-lain sehingga berpeluang mewawancara dengan orang tua yang disegani di Gunung Merapi tersebut.
Sebagai salah satu editor kanan, Wawan dikenali sebagai seorang wartawan yang bekerja keras, bersungguh-sungguh dan berperwatakan keras. Wawan jarang mengeluh mengerjakan tugas-tugas yang diamanahkan.
"Dia seorang yang sangat bersopan santun dan memiliki jaringan luas terutama dalam bidang politik," ujar Nezar.
Rini juga mengenali Wawan sebagai seorang yang sangat baik dan memiliki banyak kenalan, baik di kalangan aktivis, ahli politik hingga ke peringkat antarabangsa. "Ramai sekali teman yang sedih dan merasa kehilangannya," kata Rini.
Wawan memang sudah belasan tahun bekerja sebagai wartawan. Sebelumnya, dia cukup lama bekerja di harian Suara Pembaharuan. Pada 2008, Wawan ikut menyertai Vivanews apabila portal berita itu baru ditubuhkan.
Namun, tidak lama kemudian Wawan memilih untuk kembali ke Jakarta dan berkhidmat dengan salah sebuah akhbar di sini. Menjelang Lebaran tahun ini, Wawan kembali ke pangkuan Vivanews untuk mengepalai pasukan laporan khasnya.
Kini, Wawan dipanggil oleh Yang Maha Kuasa. Allayarham pergi meninggalkan rakan-rakannya ketika sedang bertugas. Beliau turut meninggalkan isteri dan dua orang anak yang amat dikasihinya dan foto mereka selalu ada di dompetnya

Bencana Gunung Merapi: Kedutaan Keluarkan Senarai Nama Pelajar Malaysia Yang Dipindahkan 
YOGYAKARTA: Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia hari ini mengeluarkan senarai nama pelajar-pelajar Malaysia yang dipindahkan dari Pesantren Sirajul Mukhlasi, Magelang malam Selasa berikutan bencana letusan Gunung Merapi.
Pesantren mereka hanya terletak 15km dari kaki gunung berapi tersebut.
Dalam pada itu, Kedutaan Malaysia juga telah menubuhkan sebuah bilik operasi 24 jam ekoran bencana itu.
Berikut nama-nama mereka yang telah dipindahkan:
1. Ibrahim Ghazali 2. Iesa Abu Shahri 3. Laimi Awang 4. Mohamad Buhori Khalid 5. Mohamad Ridwan Suhaimi 6. Mohamad Shahrul Azam Md Nor 7. Mohamad Zaid Khalid 8. Mohd Azmi Wok 9. Mohd Azwadie Mohd Noor 10. Mohd Noor Azhar Ismungin
11. Mohd Yusof Sulaiman 12. Mohd Zunnurain Abdul Khohar 13. Muhamad Herry Shahidan 14. Muhamad Nafey Hussain 15. Muhamad Ramzey Lani 16. Muhamad Zakariyya Mohd Zainal 17. Muhammad Abu Dzar Mohd Ingam 18. Muhammad Amrul Nizam Sakarno 19. Muhammad Faiz Azizi Md Said 20. Muhammad Hazwan Jonaidi
21. Muhammad Hilmi Abd Basit 22. Muhammad Muaz Abd Rahim 23. Muhammad Mubasyir Rafie 24. Muhammad Ramdani Mas Aedi 25. Muhammad Suhaib Che Sakdun 26. Muhammad Yusuf Sumun Bakri 27. Muhammed Musa Tajuddin 28. Muhd Syafaat Akil Rahim 29. Othman Mohd Razali 30. Wan Mohd Taufiq Wan Ismail
31. Zuhair Zakhal 32. Afifi 33. Hanzalah 34. Hilman 35. Muhammad Tolha Basyir (warga Singapura) 36. Said Al-Khudri Basyir (warga Singapura) 37. Khadijah Mohd Samsi (isteri kepada Laimi Awang) 38. Khaulah Riyadol Solehah (anak kepada Laimi Awang)39. Nurul Asma Abu Bakar (isteri kepada Mohd Azmi Wok)40. Nurul Najhah Zinirah Humairah (anak kepada Mohd Azmi Wok)
41. Siti Zuraidah Mohd Yusof (isteri kepada Zuhair Zakhal) 42. Mohamad Naufal Azahari (datang menyusul pada 27/10/2010)43. Muhammad Taufiq Jaaffar (datang menyusul pada 27/10/2010)
Pelajar yang pulang ke Malaysia:1. Muhamad Izzuddin Muhamad Nazeri
Talian Bilik Operasi 24 jam bencana letusan Gunung Merapi di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta adalah seperti berikut: No. Telefon : +62-21-5224947 (talian am)No. Telefon : +62-21-5224971 (talian terus)No. Faks : +62-21-5224974 Kesemua pelajar Malaysia tersebut telah dipindahkan ke Solo malam semalam diiringi oleh para pegawai kedutaan dan juga Jabatan Penuntut Malaysia.
Proses perpindahan itu diketuai Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Jakarta, Datuk Dr Junaidy Abu Bakar.



Wartawan Antara 15 Terbunuh Dalam Bencana Letupan Gunung Merapi
YOGYAKARTA: Seorang wartawan portal berita vivanews.com adalah antara 15 yang ditemui mati di dalam dan sekitar halaman rumah jurukunci Gunung Merapi, Mbah Maridjan di kaki gunung itu yang meletus petang Selasa.
Mayat wartawan itu ditemui dalam rumah Mbah Maridjan bersama tiga yang lain manakala mayat selebihnya ditemui bergelimpangan di halaman rumah jurukunci Merapi itu di daerah Sleman apabila pasukan penyelamat sampai ke situ pukul 10 malam Selasa.
Kesemua mereka ditemui dalam keadaan sukar dikenali kerana melecur seluruh tubuh akibat suhu tinggi awan panas debu volkanik yang turun sebagai hujan abu apabila gunung berapi teraktif di dunia itu meletus pada Selasa.
Sebagai jurukunci gunung itu, Mbah Maridjan, ialah seorang warga emas yang kontroversial kerana enggan meninggalkan rumahnya, yang merupakan rumah terakhir sebelum ke puncak gunung berapi itu semasa letusan Merapi pada 2006 tetapi terselamat dalam bencana itu.
Bagaimanapun, nasib Mbah Maridjan belum diketahui, sama ada terselamat atau terkorban dalam insiden berkenaan.
Pada Selasa seorang bayi turut mati akibat letusan gunung berapi itu kerana kesan lecur.
Sementara itu sekumpulan 34 pelajar Malaysia yang sedang menuntut di sebuah pesantren (institusi agama) di Magelang, 15 km dari gunung berapi itu beserta 10 yang lain telah dipindahkan oleh para pegawai Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta ke Solo tengah malam Selasa.
Kesemua mereka dibawa dengan dua buah bas dan sebuah kenderaan APV termasuklah dua warganegara Singapura, 3 wanita isteri kepada pelajar dan dua bayi perempuan.
Misi pemindahan itu diketuai oleh Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia Datuk Dr Junaidy Abu Bakar dengan dibantu pegawai-pegawai kedutaan serta Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia Indonesia.
Sementara itu Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta telah membuka Bilik Operasi 24 jam mulai malam tadi bagi menyalurkan maklumat terkini dan melayan pertanyaan rakyat Malaysia di Malaysia mengenai letusan Gunung Merapi.
Ketua Canseri Raja Reza Raja Zaib Shah berkata bilik gerakan itu memantau perkembangan terkini kejadian bencana itu.Talian Bilik Operasi itu adalah seperti berikut:No. Telefon : 62-21-5224947 (talian am)No. Telefon : 62-21-5224971 (talian terus)No. Faks :62-21-5224974- BERNAMA



Gunung Berapi Meletus Dan Turunkan Hujan Abu Vulkano
YOGYAKARTA: Letusan Gunung Merapi petang tadi mula meragut korban dengan sekurang-kurangnya satu kematian, selain mencederakan sejumlah mangsa dengan luka melecur di muka dan badan.
Stesen televisyen swasta MetroTV menyiarkan gambar paramedik berusaha menyelamatkan bayi berusia sekitar tiga bulan dengan alat bantuan pernafasan.
"Keadaan pernafasan bayi ketika datang ke hospital memang sudah parah, diperkirakan memang sudah meninggal di perjalanan," kata Dr Sasongko yang bertugas di Hospital Umum Daerah Muntilan, Jawa Tengah.
Beliau berkata di hospital itu terdapat sembilan pesakit lain yang cedera akibat letusan gunung berapi tersebut.
Sementara itu, Hospital Panti Nugroho di Sleman, Yogyakarta turut merawat beberapa pesakit yang cedera akibat melecur.
Dari gambar yang ditampilkan, kelihatan pesakit melecur di seluruh tubuh hingga ke muka.
Suasana di sekitar Merapi masih mencengkam, dan proses pemindahan penduduk masih dilakukan.
Ketua Kampung Desa Kepuharjo yang terletak di Cangkringan, Sleman iaitu Heri Suprapto berkata seluruh penduduk di desanya yang berjumlah ribuan orang, telah ditempatkan di kawasan lapang di sebuah desa lain.
Ketika dihubungi Bernama menerusi telefon, beliau sedang menguruskan pemindahan penduduk.
"Pada masa ini, hujan abu masih sangat lebat sehingga warga berbondong-bondong menuju ke tempat yang lebih selamat melalui laluan pemindahan yang ditetapkan," katanya.
Penulis sendiri yang memandu ke Yogyakarta telah mengalami hujan abu Merapi bila memasuki Gombong Timur, Jawa Tengah kira-kira 200 kilometer ke gunung berapi itu.
Kereta penulis yang diselimuti abu putih terpaksa berhenti di stesen minyak untuk membersihkan cermin kereta yang menutup pandangan pemandu dari dalam kenderaan.
Udara berdebu yang berbau belerang agak busuk, menyucuk hidung sehingga memerlukan orang ramai memakai topeng muka.
Sebuah bas ekspres kelihatan terpaksa berhenti di tengah jalan kerana cermin depannya turut diselaputi abu putih sehingga menutup pandangan pemandu.
Sementara itu, pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Datuk Dr Junaidy Abu Bakar, pegawai Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia, membantu memindahkan seramai 34 pelajar Malaysia dari sebuah pesantren di Magelang ke Solo.
Sebanyak tiga mukim di daerah Sleman yang mempunyai kira-kira 13,500 penduduk, diancam bahaya selepas Gunung Merapi meletus.
Namun, jika dilihat kesan hujan abu gunung berapi yang menjangkau 200 kilometer, jumlah penduduk yang diancam bahaya adalah jauh lebih besar. - BERNAMA



Terima Jawatan Bukan Kerana Populariti

Erni Dekritawati Yuliana Buhari. - Foto THE STAR Oleh IBRAHIM MOHTAR
ERNI Dekritawati Yuliana Buhari, nama panjang itu sebelum ini tidak dikenali.
Namun kes pembunuhan ibunya, Datuk Sosilawati Lawiya yang merupakan jutawan kosmetik bersama tiga individu lain menaikkan popularitinya.
Kehidupannya yang baru berusia 25 tahun itu berubah sekelip mata kerana terpaksa memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan peneraju empayar Nouvelle Visages.
Nama Rita diangkat sekali lagi apabila menyertai sayap Puteri Umno ketika bahang Perhimpunan Agung Umno Ke-61, Rabu lalu.
Lebih panas apabila beliau terus dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Biro Usahawan dan Pemantapan Ekonomi sayap berkenaan pada hari yang sama.
Kunjungan beliau ke ibu pejabat The Star pada Jumaat dalam wawancara khas bersama Mingguan mStar mengenai penyertaannya dalam Puteri Umno.
MSTAR: Bagaimana semuanya bermula?
Saya menerima jemputan sebagai pemerhati sahaja. Bagaimanapun, selepas mendengar persidangan Ketua Puteri dan ahli membuatkan saya tertarik.
Saya merasakan ini merupakan platform yang sesuai bagi membantu ahli Puteri.
Sesetengah mereka berkata ramai yang beranggap tidak buat kerja dan tidak tahu bagaimana untuk memulakan perniagaan.
Mereka hanya datang untuk memenuhkan dewan tetapi apa yang saya nampak mereka berminat untuk berniaga.
Dari situ saya nampak peluang yang ada untuk mengajar ahli bagi memulakan perniagaan dalam apa juga bidang pun.
Bezanya saya bermula dengan kosmetik dan yang lain mungkin mahu berniaga makanan dan pakaian.
Apakah perasaan Rita bila dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Biro Usahawan dan Pemantapan Ekonomi Puteri Umno?
Sebenarnya, saya berasa terkejut bila mendengar pengumuman itu. Saya masih baru lagi dalam industri ini dan terlalu muda untuk memegang jawatan begitu besar.
Sewaktu diumumkan (pelantikan), saya terkejut dan menganggapnya sebagai satu penghormatan yang besar buat diri saya. Mungkin Puteri Umno yakin dengan kebolehan yang saya ada.
Saya pun tidak tahu nak cakap bagaimana respon saya ketika itu. Ini kerana saya tidak dimaklumkan mengenai perkara itu sebelum ini.
Niat saya hanya untuk menyertai Puteri Umno sebagai ahli biasa. Tidak menyangka apabila menyerahkan borang itu terus melantik saya memegang jawatan itu. Saya seakan tidak percaya.
Adakah Rita sudah bersedia menggalas jawatan itu?
Saya ingin memperjelaskan, saya menerima jawatan itu bukan kerana populariti.
Matlamat utama saya adalah menyambung usaha ibu untuk membantu wanita terutama dalam bidang perniagaan.
Mungkin apa yang saya belajar daripada ibu dapat mengadaptasikannya kepada mereka.
Pengalaman saya baru ‘setahun jagung’ tetapi apa yang saya dapat sekarang sudah cukup membantu mereka yang memerlukan.
Tidakkah Rita takut dikatakan tidak layak diberikan jawatan itu?
Bagi saya, apa yang saya buat pasti ada baik buruknya. Mulut orang tidak boleh nak ditutup. Jadi, apa yang boleh saya buat, saya buat.
Apa yang boleh saya bantu, saya bantu. Tidak perlulah saya marah atau nak melenting apabila mendengar tohmahan-tohmahan orang.
Apa yang saya dapat, apa yang saya nampak dan apa yang saya boleh bantu, saya lakukan.
Apa yang cuba Rita buktikan selepas pelantikan ini?
Seperti yang semua tahu bahawa Nouvelle Visages (NV) adalah perniagaan kosmetik. Ia berkait rapat dengan wanita.
Dari situ saya melihat dapat membantu wanita dari segi perniagaan. Ini kerana perniagaan kami bukan lagi setakat kosmetik tetapi dipelbagaikan menerusi pengembangan empayar NV.
Setakat ini, NV mempunyai seramai 30 stokis, 300 cawangan di seluruh negara.
Dari situ saya dapat membantu mana-mana ahli yang berminat untuk menjadi stokis atau mengendalikan cawangan NV sama ada rangkaian kosmetik, fesyen dan lain-lain.
Oleh itu, saya nampak peluang yang besar untuk mereka yang mahu belajar dan masing-masing akan membantu. Cabarannya mungkin sama ada ahli berminat atau tidak untuk menyertai usahawan NV.
Mungkin juga modal tetapi perkara itu akan cuba diatasi. Modal begitu penting untuk memulakan perniagaan.
Jika tiada modal, tiada bisnes boleh dijalankan. Kita akan mendapatkan kerjasama dengan bank-bank untuk membantu ahli Puteri untuk memulakan perniagaan.
Apakah perbincangan selepas pelantikan itu?
Buat masa ini masih belum ada perbincangan kerana pengumuman pelantikan saya masih baru.
Perkara itu akan melalui mesyuarat terlebih dahulu. Macam mana atau apa yang akan berlaku seterusnya. Semuanya terlalu cepat untuk saya berkata apa-apa.
Kami tidak mengadakan apa-apa mesyuarat pun kerana ketika itu Umno masih sibuk bersidang maka belum ada masa untuk bermesyuarat.
Bagaimana dengan hasrat ibu yang dimaksudkan?
Ibu saya pernah memberi nasihat. Katanya, bidang kosmetik bukan saya seorang tetapi banyak syarikat kosmetik lain di Malaysia.
Oleh itu, kita tidak perlu dengki dengan mereka. Setiap rezeki adalah rezeki masing-masing. Tuhan sudah berikan rezeki itu maka tidak perlulah kita iri hati dan sakit hati.
Kita berasa lagi bagus kerana meramaikan lagi usahawan muda untuk mempolopori bidang kosmetik di Malaysia.
Oleh itu, fokus saya mahu menunaikan hasrat ibu untuk memajukan perniagaan. Puteri Umno merupakan platform terbaik untuk memperluaskan bantuan dan kerjasama berkaitan bidang keusahawanan di kalangan wanita.
Saya melihat pergerakan ini mempunyai ahli yang ramai dan pastinya antara mereka mahu menjadi usahawan tetapi mungkin tidak tahu bagaimana cara untuk bermula.
Peluang ini turut membantu golongan ibu tunggal dan kurang berkemampuan bagi meningkatkan taraf pendapatan mereka.
Adakah jawatan ahli jawatankuasa yang diberikan kepada Rita disebabkan oleh kejayaan ibu membina empayar perniagaan?
Apa yang Puteri Umno nampak bahawa NV bukan syarikat kecil tetapi telah dikenali seluruh Malaysia. Mungkin mereka melihat NV dapat membantu ahli Puteri dari segi memulakan perniagaan.
Bagaimana Rita melihat pergerakan Puteri Umno?
Sebagaimana yang kita tahu apabila mengetahui Umno, ia mengenai bangsa Melayu. Dari situ kita melihat Umno mahu membantu untuk menaikkan bangsa sendiri.
Dalam apa juga bidang, apabila bangsa Melayu naik, kita rasa tidak diperlekehkan. Kita mampu maju bersama bangsa lain.
Apakah masalah yang sering dihadapi bangsa Melayu?
Mereka tidak mempunyai pengalaman yang cukup untuk membuka perniagaan dan mereka tidak tahu perkara sepatutnya diperlukan bila menceburi bidang ini.
Mereka mungkin berpengalaman tetapi kurang ilmu. Oleh itu, masyarakat Melayu perlu membantu antara satu sama lain untuk maju terus ke hadapan.
Saya rasa apabila mendengar saja Melayu, pasti ada yang iri hati dan tidak boleh melihat orang lain berjaya.
Bila kita ada perasaan dengki, sampai bila bangsa Melayu mahu maju? Kita orang Melayu sepatutnya membantu orang lain.
Apa yang Rita boleh membantu Puteri Umno selain berkaitan perniagaan?
Saya akan memberi nasihat kerana mereka bertanya kenapa saya boleh kuat, boleh tabah dan tidak berasa sedih di atas pemergian ibu.
Mereka berminat untuk belajar bagaimana mengatasi perasaan dan emosi. Mungkin saya boleh tolong mereka. Bila kita kata perempuan, emosi kadang-kadang kurang stabil.
Saya tidak kata saya pandai tetapi apa yang saya tahu, apa yang saya boleh buat dan apa yang saya boleh bantu bagi mengatasi emosi kurang baik, saya bersedia membantu. Ini termasuk motivasi.
Dalam keadaan yang saya hadapi sekarang, orang lain mungkin akan lemah. Apa yang saya nampak kalau saya lemah, orang lain juga akan lemah.
Jadi, saya perlu kuat dan terus maju ke hadapan. Bila saya lemah, saya akan jatuh, Bila saya jatuh, saya tidak boleh buat apa. Mungkin empayar yang dibangunkan oleh ibu akan hancur.
Jadi, saya kena kuat dan tabah walaupun pada usia yang muda. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Saya meletakkan pegangan prinsip itu Apa yang berlaku ke atas ibu saya itulah hikmah yang saya hadapi sekarang.
Adakah semua ini dianggap beban buat Rita yang masih muda?
Ia bukan satu beban tetapi dugaan dan saya perlu menerimanya. Jika menganggap ia sebagai satu beban maka sampai bila-bila pun kita rasa tidak boleh memikul tanggungjawab itu.
Saya menganggapnya sebagai satu cabaran yang boleh maju. Sejak perkara yang telah berlaku, saya tahu banyak perkara. Saya belajar satu persatu.
Adakah penyertaan dalam Puteri Umno ini akan menarik minat Rita dalam bidang politik?
Saya sertai Puteri Umno bertujuan membantu ahli. Tapi sekarang keutamaan adalah perniagaan dan membantu masyarakat kerana itulah hasrat ibu.
Masih terlalu awal untuk memikirkan tentang hal lain. Saya baru sahaja ambil alih tanggungjawab ibu maka saya perlu fokus pada satu dahulu, mungkin lima tahun lagi saya akan lebih aktif dalam politik pula.
Bagaimana pula harapan Rita terhadap masyarakat?
Daripada mereka melemparkan pelbagai tohmahan, kenapa tidak memberikan saya peluang dan nasihat.
Saya masih baru dan perlu banyak belajar. Dengan sokongan ini daripada mereka berpengalaman dapat membantu saya untuk membantu ahli Puteri dari segi perniagaan.
Saya perlu bersedia dan menggalas tanggungjawab ini (ahli jawatankuasa Biro Usahawan dan Pemantapan Ekonomi). Sampai bila kita perlu takut?
Saya tak nak pada usia muda, saya menunjukkan tidak mampu menggalas tanggungjawab. Kita fikir secara positif, saya dapat memberikan idea-idea lebih bernas kepada masyarakat. Kecil-kecil cili padi.
Apa yang saya, apa yang boleh saya kongsikan.
Apakah perkembangan perniagaan yang diterajui Rita?
Saya memegang jawatan sebagai pengarah secara rasmi pada Jun lalu. Saya akan melancarkan Wisma Nouvelle di Cyberjaya pada Januari tahun depan.
Pelancarannya sepatutnya diadakan pada tahun ini tetapi saya menghormati pemergian ibu.
Tahun depan kita akan memulakan promosi NV dan melancarkan wisma berkenaan termasuk butik, spa serta pusat kesihatan dan kecantikan

No comments:

Post a Comment