Wednesday, October 27, 2010

BILA AKAL TIDAK DIGUNAKAN SEBAIK2NYA...KEJADIAN2 DIDUNIA TIDAK MENJADI IKTIBAR

DUNIA


Gambar pelangi berkembar


GAMBAR yang dirakamkan Andy Kyle menunjukkan pelangi berkembar di Sungai Dartmouth, Devon.



DEVON - Seorang jurugambar, Andy Kyle yang berusia 53 tahun berjaya merakamkan gambar pelangi berkembar yang melengkung dan seakan-akan kelihatan seperti sebuah jambatan di Sungai Dartmouth di Devon, lapor sebuah akhbar semalam.
Gambar itu dirakamkan selepas Kyle merakamkan lebih 2,000 imej sejak tujuh tahun lalu sebelum dia berjaya merakam gambar pelangi berkembar.
Imej kedua pelangi itu dikatakan berlaku disebabkan oleh dua biasan cahaya matahari pada titisan hujan. - Agensi



DUNIA


50 peluru berpandu nuklear AS tak berfungsi

WASHINGTON - Satu kerosakan pada komputer telah menyebabkan talian untuk mengaktifkan 50 buah peluru berpandu balistik nuklear antara benua milik tentera Amerika Syarikat (AS) tertutup selama 45 minit pada Sabtu lalu, jelas seorang pegawai Jabatan Pertahanan AS (Pentagon).
Menurutnya, masalah itu berpunca daripada satu perkakasan komputer yang tidak berfungsi.
Pasukan Pemerintah Serangan Global Tentera Udara AS dikatakan memiliki 450 peluru berpandu nuklear di pangkalan-pangkalan tentera di Dakota Utara, Montana dan Wyoming.
Namun, wujud gangguan komunikasi yang menyebabkan tentera udara AS tidak dapat berkomunikasi dengan 50 buah peluru berpandu yang terletak di pangkalan tentera F.E. Warren Air di Wyoming.
Pada Selasa lalu, para penyiasat mendapati insiden sama pernah berlaku di lokasi-lokasi lain sejak lebih sedekad lalu.
"Nampaknya terdapat masalah mekanikal pada satu peralatan khusus. Sebaik sahaja ia berlaku, pemeriksaan keselamatan di setiap tapak peluru berpandu dibuat menerusi kamera video dan secara perseorangan.
"Tidak wujud sebarang kerosakan nyata pada sebarang peralatan. Kami tidak menemui sebarang tanda perbuatan khianat dan ia lebih bersifat mekanikal," jelas pegawai tersebut.
Presiden AS, Barack Obama telah diberi talimat mengenai insiden itu pada Selasa lalu oleh Pengerusi Ketua-ketua Laksamana, Mike Mullen dan Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates. - AFP


DUNIA


Misteri imej wanita guna telefon bimbit pada 1928


IMEJ dalam filem The Circus tahun 1928 menunjukkan seorang wanita (dalam petak) seolah-olah sedang bercakap dengan menggunakan telefon bimbit.



LONDON - Imej seorang wanita misteri dalam filem The Circus lakonan pelawak terkenal, mendiang Charlie Chaplin pada tahun 1928 mencetuskan misteri apabila dia dilihat berbual dengan menggunakan sebuah telefon bimbit bersaiz kecil di telinganya, lapor sebuah akhbar semalam.
Mungkinkah dia seorang yang genius yang sedang menguji teknologi baru secara rahsia sehingga dia tidak menyangka gelagatnya yang sedang berbual seorang diri dengan tangannya seperti memegang satu alat seperti telefon bimbit telah dirakamkan oleh kamera filem berkenaan.
Dalam imej itu, tiada sesiapa pun yang berada berhampiran dengannya melainkan seorang lelaki berpakaian sut yang berjalan di depannya.
Lebih menghairankan, lenggok tubuhnya ketika bercakap seorang diri kelihatan sama dengan gaya orang yang berbual menggunakan telefon bimbit.
Penemuan itu dikesan oleh pemilik koleksi filem lama, George Clark.
Sejak penemuan itu, dia menunjukkan filem tersebut kepada lebih 100 orang namun tiada siapa yang dapat memberikannya penerangan yang meyakinkan berhubung gelagat wanita berkenaan.
Ada yang berpendapat wanita itu mendengar sebuah radio kecil.
Individu lain berpendapat wanita itu menunjukkan tanda-tanda menghidap penyakit schizophrenia.
"Satu-satunya teori saya ialah wanita tersebut merupakan seorang pengembara masa yang menggunakan telefon bimbit," kata Clark yang turut meletakkan klip video tersebut di laman perkongsian video, YouTube.
Dalam laman YouTube itu, terdapat adegan gerak perlahan yang menunjukkan wanita itu seperti sedang bercakap menggunakan telefon bimbit semasa dia berjalan dan berhenti pada satu ketika. - Agensi




DUNIA


Cari haiwan mati dilanggar untuk dipanggang


GAMBAR menunjukkan seorang pelajar universiti menikmati hidangan daging daripada haiwan yang mati dilanggar kereta di Bournemouth.


BOURNEMOUTH, England - Sekumpulan pelajar Universiti Bournemouth di sini mempunyai satu cara pelik untuk mendapatkan makanan secara percuma ekoran harga makanan yang tinggi dan masalah kewangan, lapor sebuah akhbar semalam.
Pelajar-pelajar itu mencari bangkai arnab, burung kuang bayas dan jika bertuah akan mendapat rusa yang baru dilanggar oleh kereta di sebuah sebuah jalan raya.
Seorang kakitangan universiti itu yang sudah bertugas hampir sepuluh tahun berkata: "Kumpulan itu akan mencari pelbagai jenis haiwan di tepi jalan.
"Mereka sebelum ini menggunakan haiwan itu untuk sesi pengajaran bagi menunjukkan sejarah perkembangan kaedah penyembelihan haiwan.
"Namun, selepas kelas itu, kami mendapat banyak timbunan daging (selepas belajar menyembelihnya). Justeru, kami kemudian memanggang daging itu."
Para pelajar di universiti itu menyatakan pengajaran dalam kelas itu menyebabkan mereka mencari lebih banyak haiwan yang mati mengikut masa kelapangan masing-masing.
Seorang pelajar arkeologi forensik berumur 23 tahun berkata: "Selepas menggunyah beberapa kali, saya terlupa saya memakan daging haiwan yang kepalanya dilanggar sebuah kereta."
Bagaimanapun, seorang pegawai kesihatan Majlis Daerah New Forest berkata, seseorang yang makan haiwan yang dilanggar kereta perlu berjaga-jaga dengan tahap kesihatan haiwan berkenaan yang mungkin membawa penyakit. - Agensi


DUNIA


Yoga bogel model cetus kemarahan


SARA JEAN UNDERWOOD


NEW DELHI - Pengeluar majalah lucah, Playboy Enterprises mencetuskan kemarahan penganut Hindu di seluruh dunia selepas ia mengeluarkan cakera video digital (DVD) senaman yoga seorang model majalah itu dalam bogel.
Model Playboy bagi tahun 2007, Sara Jean Underwood menunjukkan pelbagai bentuk senaman yoga di atas sekeping tikar tanpa seurat benang seperti yang disiarkan dalam DVD itu.
Penganut agama Hindu mendesak agar Playboy menarik semula DVD itu.
Presiden Persatuan Hindu Sejagat, Rajan Zed menyatakan, penyalahgunaan sistem yoga oleh Playboy bagi tujuan komersial amat dikesali.
"Sara Jean Underwood hanya mahu penonton melihat aksi yoga yang dilakukannya dalam keadaan ghairah," kata Zed kepada contactmusic.com. - Agensi

No comments:

Post a Comment