Wednesday, October 27, 2010

DAMPINGLAH ALLAH SETIAP KETIKA...SENTIASALAH BERTAUBAT DAN BERSYUKUR

Mira tak pulang sejak 2 minggu



MASJID TANAH: “Mira ada menghubungi mak saya minggu lalu (18 Oktober) dan memaklumkan dirinya sihat bersama seorang rakan di Ipoh, Perak dan sempat berpesan kepada neneknya itu untuk mengucapkan selamat ulang tahun kepada saya sebelum talian diputuskan.”
Begitu kata Zaiton Ismail, 38, ibu kepada Haizatul Amira Noor Hairol, 14, atau ‘Mira’ pelajar Tingkatan Dua sekolah menengah di Kuala Sungai Baru dipercayai keluar dari rumahnya di Kampung Lubok Redan, dekat sini, sejak lebih dua minggu lalu dipercayai mengikut rakan sekampung.

Zaiton berkata, anak kedua daripada lima beradik itu keluar pada 8 Oktober lalu membawa beg dan wang belanja dipercayai akibat terpengaruh dengan rakan perempuan berusia 16 tahun.

Menurutnya, sebelum kehilangannya dia ada mengikut neneknya ke kebun pada sebelah pagi tetapi kembali semula ke rumah tidak lama kemudian dengan memaklumkan dirinya sakit perut

Katanya, dia yang berpisah dengan suaminya secara kebetulan tidak sihat lalu berbaring dalam bilik dan membiarkan Mira tanpa mengesyaki apa-apa kecuali tidak banyak bercakap.

“Saya tersedar kira-kira jam 12 tengah hari (Jumaat) lalu bersiap untuk mengambil anak pulang daripada sekolah, dan memikirkan Mira mungkin keluar berjumpa dengan rakannya di kawasan berhampiran apabila melihat dia tiada di rumah,” katanya

tang kira-kira jam 8 pagi esoknya memaklumkan ternampak anak bersama rakannya sedang menunggu bas sambil membawa beg pada pagi Jumaat.

“Selepas itu baru saya tersedar bahawa Mira sudah lari dari rumah sedangkan tidak pernah berlaku persengketaan antara kami sebelum itu, malah saya tengok keadaannya biasa saja tanpa perubahan,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Menurutnya, berikutan itu usaha mencari anak perempuannya terus dilakukan tetapi sehingga kini masih belum ditemui, malah Mira pernah menghubungi neneknya mengatakan berada di Perak kemudian anaknya menghantar mesej kepada ibu tirinya mendakwa berada di Muar, Johor pula.


Aleeza sah bercerai



KUALA LUMPUR: Dengan deraian air mata, dramatis dan model terkenal Aleeza Kassim, 39, keluar dari kamar hakim Mahkamah Rendah Syariah, di sini, semalam apabila sah bercerai secara baik selepas lebih empat tahun berkongsi hidup dengan suaminya, Mohd Fauzi Che Ros, 45.
Lafaz cerai itu dibuat Mohd Fauzi yang dijalankan secara tertutup di hadapan Hakim Syarie Mohd Suhaily Rosdi di dalam kamar hakim itu.

Terdahulu pasangan itu yang hadir bersama, tiba di mahkamah seawal jam 9.15 pagi dan terus memasuki kamar hakim dengan diiringi seorang peguam.

Lafaz cerai secara tertutup itu berjalan hampir 15 minit dan ketika pasangan itu keluar, kelihatan Aleeza hanya menundukkan wajah sambil teresak-esak menangis dengan berjalan berpegangan tangan dengan Mohd Fauzi
Katanya, dia kini menjadi keliru dengan perbuatan anak perempuannya itu selain begitu merindui kelibatnya kerana ditatang bagai minyak yang penuh selepas abang sulungnya meninggal dunia sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, orang ramai yang mengenali atau mempunyai maklumat diminta menghubunginya di talian 06-3876726 kerana bimbang dengan keselamatan dirinya

Bagaimanapun, Mohd Fauzi yang juga seorang ahli perniagaan kelihatan tenang sambil cuba menenangkan Aleeza.

Pasangan itu kemudian terus meluru keluar beredar meninggalkan mahkamah dengan dua kereta berasingan

Peguam Syarie Muhammad Nur Hafiz Roslan yang mewakili Mohd Fauzi ketika ditemui wartawan di luar mahkamah mengesahkan kedua-dua pasangan itu sudah bercerai secara baik.

“Mereka berkahwin secara baik dan mahu bercerai secara baik.

“Terbukti Mohd Fauzi seorang yang berhemah (gentleman) kerana memilih jalan yang betul mahu menyelesaikan proses perceraian ini secara baik,” katanya.

Muhammad Nur Hafiz juga memberitahu semuanya sudah diselesaikan dan tidak akan timbul sebarang isu dan tuntutan yang berbangkit selepas ini.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut apabila disoal wartawan berhubung isi kandungan tuntutan itu


Tragedi goyang Inul

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tindakan berani seorang suami yang cuba mempertahankan isterinya daripada dipaksa menari ‘goyang Inul’ oleh sekumpulan lelaki miang berakhir dengan tragedi apabila mangsa sebaliknya dipukul beramai-ramai hingga pengsan di dalam sebuah kelab dangdut, di sini.
Dalam kejadian itu mangsa yang juga kakitangan sebuah syarikat swasta cedera teruk di muka selepas ditumbuk dan dipukul kira-kira enam samseng disko yang tidak berpuas hati dengan tindakan mangsa menghalang perbuatan suspek yang sengaja menarik isteri mangsa supaya menari bersama.

Sumber polis Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur berkata, dalam kejadian 3.45 pagi kelmarin, mangsa berusia 47 tahun bersama isterinya yang berusia 38 tahun sedang berhibur di sebuah kelab dangdut yang terletak di Jalan Raja Laut, di sini.

Menurutnya, isteri mangsa sedang leka berhibur sambil mendengar muzik bagaimanapun terkejut apabila seorang lelaki yang juga pelanggan pusat hiburan terbabit tiba-tiba menarik tangan isteri mangsa mengajak menari di pentas disko dangdut berkenaan


“Bagaimanapun isteri mangsa enggan memenuhi permintaan lelaki yang dalam keadaan mabuk terbabit. Lebih kurang ajar apabila lelaki berkenaan seolah-olah mengabaikan kewujudan suami wanita terbabit yang berada di sisinya.

“Suspek yang berulang kali cuba memujuk dan merentap tangan isteri mangsa menyebabkan suami wanita terbabit hilang sabar sebelum masuk campur dengan menolak tubuh suspek terbabit,” katanya

Menurutnya, tindakan mangsa terbabit bagaimanapun disedari lima rakan suspek yang meluru masuk campur dan bertindak menyerang mangsa beramai-ramai.

“Difahamkan mangsa tidak berdaya untuk mempertahankan dirinya berikutan jumlah suspek yang terlalu ramai selain diserang bertubi-tubi.

“Mangsa disepak dan ditumbuk berulang kali di tubuh dan muka oleh kumpulan penyerang berkenaan selama kira-kira lima minit hingga menyebabkan mangsa cedera teruk dan hampir tidak sedarkan diri,” katanya.

Menurutnya, isteri mangsa hanya mampu menjerit meminta tolong namun tiada sesiapa termasuk pekerja kelab dangdut terbabit yang datang untuk membantu mangsa yang dipukul separuh mati oleh geng mabuk berkenaan. “Bagaimanapun isteri mangsa akhirnya berjaya menarik mangsa keluar dari pusat hiburan berkenaan sebelum dihantar ke Hospital Pantai untuk mendapatkan rawatan segera.

“Mangsa kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi, di sini, berhubung kes berkenaan pada hari sama,” katanya. Susulan laporan dibuat itu polis segera menjalankan siasatan mengikut seksyen 147 Kanun Keseksaan dan memburu kumpulan penyerang berkenaan

Angka korban meningkat



ANTARA mayat mangsa tsunami yang ditemui.
ANTARA mayat mangsa tsunami yang ditemui.
PADANG: Pesawat dan helikopter yang penuh dengan pekerja penyelamat dan bekalan bantuan mendarat buat kali pertama di kepulauan pedalaman Indonesia semalam selepas kawasan berkenaan dilanda tsunami setinggi tiga meter lewat Isnin lalu, meragut sekurang-kurangnya 311 nyawa.
Seramai 160 cedera manakala 410 lagi hilang.

Gambar pertama yang dirakam menerusi udara menunjukkan sebahagian besar kawasan itu ditenggelami air dan tempat kediaman musnah akibat dipukul ombak besar itu.

Ia satu daripada dua bencana yang melanda Indonesia dalam tempoh 24 jam. Gunung berapi paling aktif di negara itu, Gunung Merapi yang terletak kira-kira 1,300 kilometer ke timur Sumatera meletup petang kelmarin, mengeluarkan asap dan menyebabkan 30 orang terbunuh

Kedua-dua kejadian itu berlaku di sepanjang Lingkaran Api yang terdedah kepada gempa bumi dan kegiatan gunung berapi.

Sejak gempa melanda Kepulauan Mentawai malam Isnin lalu, ombak kuat dan cuaca buruk menjejaskan operasi menyelamat, menyebabkan penduduk terpaksa berdikari untuk menyelamatkan diri

Tanpa tenaga secukupnya untuk menggali kubur, mayat terbiar bergelimpangan di kawasan pantai dan jalan raya, kata ketua daerah di kepulauan itu, Edison Salelo Baja.

Pegawai bantuan bencana masih berusaha menjejaki lebih 12 kampung di kawasan paling teruk terjejas di Kepulauan Mentawai, destinasi popular untuk peluncur ombak.

Kawasan itu hanya boleh dimasuki dengan menaiki bot selama 12 jam.

Ketua Pusat Bencana Kementerian Kesihatan, Mujiharto berkata, pegawai bantuan membawa bersama-sama mereka beratus-ratus beg mayat.

Gempa dengan magnitud 7.7 itu yang melanda lewat Isnin lalu berlaku 20 kilometer di bawah dasar lautan. Ia diekori dengan sekurang-kurangnya 14 gegaran susulan dengan yang terkuat berukuran 6.2.

Ketua Pusat Pengurusan Bencana Sumatera Barat, Harmensyah berkata, jumlah korban akibat tsunami itu meningkat kepada 311 orang dan lebih 400 penduduk hilang.

Pegawai berkata, beratus-ratus rumah kayu hanyut di Pulau Pagai dengan sebahagian besar kawasan pertanian dan jalan raya ditenggelami air.

Di Muntei Baru, sebuah kampung di Pulau Silabu, 80 peratus kediaman rosak teruk.

Kedua-dua pulau itu adalah sebahagian daripada kepulauan Mentawai, kira-kira 270 kilometer dari pantai barat Sumatera. - AFP


Penjaga Merapi terkorban



UMBULHARJO, (Indonesia): Seorang penjaga Gunung Merapi yang dikenali sebagai ‘Kakek Marijan’ ditemui mati tertimbus di bawah timbunan debu selepas gunung berapi berkenaan meletup, semalam.
Mayat Marijan dan kira-kira 28 yang lain ditemui di bawah timbunan debu ketika anggota pasukan penyelamat menjalankan operasi mencari mangsa yang terbunuh mahupun yang masih hidup.

Lelaki berusia 70-an yang dilantik sebagai penjaga Gunung Merapi oleh kerabat diraja Jawa sebelum ini sudah melakukan pelbagai upacara tradisi sejak bertahun-tahun lamanya dari kediamannya di kaki gunung itu bagi mententeramkan semangat gunung berkenaan.

Mayat Marijan yang ditimbusi debu ditemui dalam keadaan bersujud menandakan penjaga Gunung Merapi itu berjuang hingga ke detik terakhir bagi mengelak gunung itu meletus

Media tempatan melaporkan seorang wartawan pergi ke kediaman Marijan untuk memujuknya meninggalkan tempat itu selepas pihak berkuasa mengeluarkan amaran terakhir pada Isnin lalu menjangkakan letupan besar akan berlaku.

Namun, seorang anggota penyelamat, Taufik memberitahu lelaki tua itu enggan meninggalkan kediamannya

“Saya sudah biasa di rumah, jadi lebih baik saya tinggal di sini dan bersolat saja,” kata Taufik sebagai memetik kenyataan Marijan. Penduduk desa di kaki Gunung Merapi meluahkan kesedihan dan kebimbangan dengan kematian penjaga gunung itu.

“Bagi kami, Marijan sama pentingnya dengan Merapi. Kini, dia sudah tiada lagi dan siapa yang akan menjaga Merapi? Apa yang akan terjadi jika berlaku lagi letupan?” kata petani, Wanto. Gunung Merapi yang berketinggian 2,915 meter dan membawa maksud ‘Gunung Api’ adalah paling aktif daripada 69 gunung berapi di Indonesia. - AFP


Humban anak keluar tingkap



MUMBAI: Seorang wanita India yang melahirkan sepasang kembar pra-matang ditahan di Mumbai kerana disyaki melemparkan seorang daripada bayinya keluar dari tingkap hospital, kata sumber polis dan hospital.
Wanita terbabit menghumban bayi perempuannya dari tingkat bawah tingkap bilik air Hospital KEM di tengah-tengah bandaraya Mumbai awal pagi, semalam. Bayi itu yang ditemui dengan kecederaan di kepala kemudian meninggal dunia.

Ibu bayi itu pada awalnya mendakwa anaknya dicuri tetapi kamera keselamatan menunjukkan wanita berkenaan yang pergi ke bilik air bersama bayinya keluar seorang diri sejurus kemudian.

Pihak polis menahan wanita itu kerana disyaki membuang bayinya. Akhbar Indian Express yang memetik kenyataan Inspektor Vikram Patil melaporkan, wanita itu mungkin akan didakwa dengan tuduhan lebih berat iaitu membunuh

Dekan Hospital KEM, Sanjay Oak berkata kepada agensi berita Press Trust of India: “Kami tidak tahu apakah faktor yang menyebabkan wanita itu melakukan tindakan drastik sedemikian.” Media India melaporkan pasangan kembar itu seorang lelaki dan perempuan yang dilahirkan pra-matang pada usia tujuh setengah bulan dengan kekurangan berat badan dipindahkan ke hospital kerajaan berkenan awal bulan ini. - AFP

Pelacur jalanan Sepanyol pakai jaket pantul cahaya elak disaman



MADRID: Seorang datuk bandar di Sepanyol berkata, kegiatan pelacur jalanan di bandar wilayah timur-laut negara itu mula memakai jaket pantulan cahaya untuk mengelak disaman polis.
Jose Maria Bea berkata, kira-kira 10 pelacur di lebuh raya berhampiran Els Alamus mengenakan jaket hijau pantulan cahaya mulai bulan ini selepas disaman polis sebanyak AS$56 (RM179) sebelum ini. Seseorang individu yang berdiri atau berjalan di sepanjang lebuh raya di Sepanyol tanpa memakai jaket pantulan cahaya akan disaman. - AP

No comments:

Post a Comment