Tuesday, February 8, 2011

BILA ALLAH NAK AMBIL@MATIKAN KITA.....KITA TIADA DAYA MENGHALANG...MAKA SEDARLAH BERTAPA BESAR KEKUASAAN ALLAH...JADILAH KITA MANUSIA YANG BERIMAN...SERTA SEDAR KITA NI...MAKHLUK ALLAH YANG PENUH DENGAN KELEMAHAN DAN TIADA DAYA UPAYA MENOLAK...KETENTUAN ALLAH...INSAFLAH DAN SEDARLAH...SIAPA KITA

Ibu merajuk campak anak

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat mangsa, semalam.
ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat mangsa, semalam.
KENANGAN...Teoh bersama mendiang Tan dan anak mereka.
KENANGAN...Teoh bersama mendiang Tan dan anak mereka.
SERDANG: Merajuk dengan suaminya, seorang wanita tergamak mencampak anak tunggal perempuan mereka berusia lima tahun dari tingkat enam sebuah pangsapuri sebelum dia sendiri nekad terjun dari tingkat 10 blok berasingan di pangsapuri Seri Alam, di sini, semalam.
Akibat kejadian kira-kira jam 11.40 pagi itu, dua beranak terbabit mati dalam keadaan mengerikan selepas cedera teruk di kepala dan badan.
Sebelum kejadian, wanita berkenaan yang dikenali sebagai Tan Meng Leng, 35, marah dan merajuk apabila suaminya yang mahu keluar membaiki kereta di sebuah bengkel berhampiran enggan membawa bersama anak perempuan mereka.

Suaminya, Teoh Hock Hwa, 45, berkata kira-kira 10 minit selepas keluar dari rumahnya, dia mendapat panggilan daripada jiran memaklumkan isteri dan anaknya maut terjatuh dari bangunan.



Katanya, sebelum kejadian kira-kira jam 11 pagi, dia mengambil anaknya itu dari tadika dan menghantarnya ke rumah bersama makanan segera yang dibelinya.

“Ketika itu, isteri saya berada di rumah dan sebaik saya tiba, kami makan bersama dan dia langsung tidak menunjukkan sebarang tanda pelik.

“Sebaik saya ingin keluar untuk ke bengkel bagi membaiki kereta, anak perempuan saya mahu mengikut, namun saya enggan membawanya kerana saya akan terus ke tempat kerja selepas membaiki kereta,” katanya.

Menurutnya, isterinya turut mendesak dia membawa anak mereka, namun tidak dihiraukannya.

“Ketika menyambut Tahun Baru Cina minggu lalu, isteri saya ada bertanya bagaimana mayatnya akan diuruskan selepas dia mati, sama ada dibakar atau ditanam.

“Saya tidak menjawab pertanyaannya itu dan kini baru saya tahu apa dikatakannya itu ada kaitan dengan kejadian hari ini (semalam). Sepanjang cuti hujung minggu lalu juga, isteri saya kelihatan agak sugul,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Serdang, Superintendan Abd Razak Elias berkata, kedua-dua mangsa meninggal dunia di tempat kejadian.

Katanya, kedua-dua mangsa tinggal di tingkat dua bangunan pangsapuri berkenaan dan polis masih menjalankan siasatan mengenai punca kejadian.

“Siasatan awal mendapati, selepas anaknya jatuh dari tingkat enam, ibunya terus naik ke tingkat 10 blok berasingan dan berdiri di atas sebuah kerusi sebelum terjun.

“Anak mangsa maut dengan kepalanya hampir berkecai manakala ibunya parah di seluruh badan dan kepala,” kata ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.


Dadah pecah dalam perut

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tindakan seorang wanita warga Afrika berbogel dan berjoget di tepi jalan raya di Cheras di sini, kelmarin dipercayai bukan disebabkan gangguan mental secara semula jadi, sebaliknya ia kesan sampingan selepas satu daripada puluhan bungkusan kecil dadah ditelannya, pecah dalam perut.
Sumber polis berkata, perkara itu terbongkar selepas hospital membuat imbasan X-ray pada bahagian perut wanita terbabit yang kelihatan agak buncit.

Berikutan itu, polis percaya wanita terbabit ‘keldai dadah’ digunakan sindiket penyeludupan dadah ke negara ini dan dia menelan puluhan bungkusan sebesar ibu jari mengandungi dadah jenis heroin bertujuan menyoroknya daripada dikesan pihak berkuasa.

“Besar kemungkinan satu daripada bungkusan dadah berkenaan terpecah atau bocor di dalam perut wanita itu menyebabkan dia menjadi tidak siuman dan hilang kawalan diri,” katanya.


Menurutnya, sehingga semalam, wanita terbabit yang dirujuk ke Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPHUKM) bagaimanapun masih dalam keadaan tidak siuman dan gagal memberi kerjasama ketika keterangannya hendak diambil.

“Setakat ini, hospital memberikan ubat khas bagi membolehkan suspek mengeluarkan bungkusan dadah itu daripada perutnya. Proses mengeluarkan dadah berkenaan masih dilakukan sehingga petang ini (semalam) dan jumlah sebenar dadah dalam perut wanita terbabit juga tidak diketahui,” katanya.

Difahamkan, sehingga petang semalam, lebih 10 bungkusan plastik kecil dadah dikeluarkan dan bakal dihantar ke Jabatan Kimia bagi menentukan jenis dadah berkenaan dan beratnya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Kang Chez Chiang yang dihubungi mengesahkan penemuan dadah berkenaan, namun enggan mengulas lanjut berikutan belum mendapat laporan penuh berhubung identiti wanita terbabit.

Menurutnya, tiada sebarang dokumen pengenalan diri ditemui pada wanita Afrika berkenaan, namun polis meminta bantuan Jabatan Imigresen bagi mengenal pasti identitinya.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari kelmarin, wanita berusia 20-an itu mencetuskan kegemparan apabila muncul dalam keadaan telanjang bulat sebelum berjoget dan menjerit-jerit di bahu jalan berhampiran persimpangan Taman Cheras menuju Jalan Lingkaran Tengah II, di sini.

Selepas kira-kira 15 minit dipujuk anggota polis dan orang awam, baru dia bersetuju memakai pakaiannya semula sebelum dibawa menaiki kereta peronda polis untuk dihantar ke PPHUKM bagi pemeriksaan kesihatan.



'Belikan saya keranda'

Oleh Norfaisal Jahuri
am@hmetro.com.my

DI SINI…lokasi di tingkat dua yang menjadi tempat mangsa terjatuh.
DI SINI…lokasi di tingkat dua yang menjadi tempat mangsa terjatuh.
LEE...pesan dalam laman sosial
LEE...pesan dalam laman sosial
MELAKA: Seorang pelajar perempuan tingkatan lima sempat mengingatkan rakannya supaya membelikan keranda untuknya menerusi blog laman sosialnya kira-kira 12 jam sebelum mangsa ditemui mati di pekarangan sekolahnya, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.15 pagi, remaja berkenaan, Sally Lee Qian Chun, 17, ditemui mati selepas dipercayai terjatuh dari tingkat dua berhampiran bangunan Blok C menempatkan makmal sains di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kota di Jalan Air Leleh, di sini.
Catatan pada blog laman sosial itu dipercayai dikirim sendiri remaja terbabit dalam bahasa Mandarin.

Dalam catatan itu, dia turut mengingatkan rakannya mereka adalah sahabat baiknya dan Tahun Baru Cina yang lalu, adalah yang terakhir buat dirinya.

Menurut sumber, kejadian berlaku ketika remaja terbabit sedang mengikuti kelas teori kimia di makmal terletak di tingkat satu iaitu di bawah kelasnya, 5A di bangunan sama.

Katanya, semua guru dan pelajar tergamam apabila tiba-tiba mangsa keluar daripada kelas dan terus menuju ke tingkat dua.

“Tiba-tiba berlaku kekecohan dan guru serta pelajar kelasnya keluar untuk melihat apa yang berlaku.

“Ketika itu, mangsa sudah duduk di bahagian tembok penghadang di beranda dengan bahagian belakang badannya menghadap ke luar. Keadaan berlaku begitu pantas dan mangsa terus jatuh ke lantai berhampiran longkang di tingkat bawah,” katanya ketika ditemui, di sini.

Sumber itu berkata, tiada siapa sempat menghalangnya kerana kejadian itu berlaku pantas dan mereka berada jauh daripada mangsa.

Katanya, mangsa berada dalam keadaan mengiring ke kiri dan dia dipercayai mati di tempat kejadian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehuddin Abd Rahman yang mengesahkan kejadian berkata, siasatan awal mendapati mangsa mengalami pendarahan dalaman di kepala akibat terjatuh.

Katanya, kejadian berkenaan disaksikan beberapa pelajar dan guru yang melihat remaja terbabit berada di beranda sebelum dia jatuh.

“Mayat mangsa dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Melaka untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya dan kes diklasfikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang diiringi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Duyong, Datuk Gan Tian Loo turut meluangkan masa melawat tempat kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari.

Satu jam selepas itu, Mohd Ali turut menziarahi keluarga mangsa di rumahnya di Taman Bukit Katil, di sini.

Usaha wakil Harian Metro untuk menemuramah ibu bapanya gagal apabila enggan ditemubual berikutan terlalu sedih dengan kehilangan anak perempuan mereka.


Wanita koma warga China



SEREMBAN: Seorang wanita dipercayai menjadi mangsa rogol sebelum ditinggalkan dalam keadaan koma di persimpangan lampu isyarat di Pekan Lukut, Port Dickson, dekat sini, Jumaat lalu, dipercayai warga China.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Negeri Sembilan, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, identiti wanita berusia 37 tahun itu dikenal pasti selepas polis menjalankan siasatan lanjut mengenai kejadian itu.

“Setakat ini, wanita berkenaan masih dalam keadaan ktirikal tetapi stabil dan menggunakan alat bantuan pernafasan. Pada masa sama, polis melakukan usaha mengesan suspek yang terbabit dalam kejadian itu,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, siasatan polis juga tidak menolak kemungkinan mangsa diperlakukan demikian di tempat lain sebelum ditinggalkan di situ.

Menurutnya, polis meminta kerjasama orang ramai yang melihat kejadian itu supaya tampil memberi maklumat untuk membantu siasatan.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson di talian 06-6462999 atau balai polis berhampiran.

No comments:

Post a Comment