Monday, February 7, 2011

KITA MEMANG TAK MENGAKU...TAPI PERBUATAN KITA MENAFIKAN HUKUM ALLAH....SEOLAH2 KITA MEMBERI GAMBARAN KITA LEBIH MAHA BIJAKSANA MENGUBAL UNDANG ZINA..CURI DLL...SEDANGKAN UNDANG2 IAITU HUKUM2 ITU MEMANG TELAH TERMAKTUB DALAM QURAN...YANG MANA KITA DAH TAK GUNA PAKAI...

Campak mangsa rogol tepi jalan

Oleh Mohd Nur Asnawi Daud
asnawi@hmetro.com.my

PARAH...Hamdan menunjukkan gambar mangsa.
PARAH...Hamdan menunjukkan gambar mangsa.
SEREMBAN: Sungguh menyayat hati apabila seorang wanita yang dipercayai menjadi mangsa rogol dan belasahan ditinggalkan dalam keadaan koma di persimpangan lampu isyarat di Pekan Lukut, Port Dickson, petang Jumaat lalu.
Mangsa berusia 20-an dipercayai warga tempatan hingga kini masih kritikal dan bergantung alat bantuan pernafasan di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) selepas dirujuk dari Hospital Port Dickson (HPD).

Ketika ditemui kira-kira jam 6.35 petang Jumaat lalu, mangsa tidak memiliki identiti pengenalan diri, sekali gus menyukarkan polis untuk mengesan warisnya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Sembilan, Asisten Komisioner Hamdan Majid, berkata kejadian menimpa wanita berkenaan hanya disedari apabila orang awam yang menemui mangsa terbaring di persimpangan lampu isyarat lalu menghubungi pihak hospital.


Menurutnya, mangsa dihantar mendapatkan rawatan di HPD sebelum dirujuk ke HTJS kerana parah.

“Hasil pemeriksaan mendapati wanita itu mempunyai kesan keretakan di belakang kepala dipercayai dipukul menggunakan objek tumpul selain cedera pada kedua-dua lutut serta siku akibat diseret dan keadaannya kini dilaporkan stabil.

“Berikutan itu, polis tidak menolak kemungkinan wanita itu dirogol berdasarkan beberapa elemen yang ditemui,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri Sembilan di sini, semalam.

Katanya, ketika ditemui, wanita itu memakai baju-T merah jambu dan jean pendek selain memakai gelang tangan manik.

“Berdasarkan siasatan awal, mangsa dipercayai diserang lebih daripada seorang suspek dan siasatan lanjut masih dijalankan.

“Kami juga masih mengesan identiti wanita itu dan percaya dia rakyat tempatan berdasarkan suntikan BCG pada bahu kirinya,” katanya.

Menurutnya, setakat ini belum ada sesiapa tampil bagi mencari ahli keluarga mereka yang hilang dan polis sudah melakukan semakan di negeri ini, namun tidak menerima laporan kehilangan wanita dalam tempoh terdekat ini.

“Polis juga melakukan gerakan bagi mengesan suspek yang meninggalkan wanita berkenaan bagi membantu siasatan. Kes ini disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana kesalahan merogol,” katanya.

Katanya, polis meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat atau kehilangan ahli keluarga supaya tampil bagi membantu siasatan dengan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson di talian 06-6462999 atau balai polis berhampiran.


NEGARA


Dicampak selepas dipukul, rogol


HAMDAN menunjukkan gambar wanita mangsa pukul dan rogol yang masih belum dikenal pasti identitinya pada sidang akhbar di Seremban semalam.


SEREMBAN – Polis sedang mencari ahli keluarga seorang wanita yang ditemui dalam keadaan menyedihkan apabila dia bukan sahaja dirogol, malah turut dipukul sebelum dicampak di tepi jalan berhampiran lampu isyarat di Port Dickson dekat sini baru-baru ini.
Lebih memburukkan keadaan, wanita berusia dalam lingkungan 20-an itu koma selepas mengalami kecederaan parah di belakang kepala. Dia kini berada di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ) Seremban.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, wanita berketurunan Cina itu ditemui oleh orang awam pada pukul 6.35 pagi Jumaat lalu sebelum menghubungi ambulans.
Katanya, ketika ditemui, wanita yang pengsan itu memakai kemeja berwarna merah dan seluar jean paras lutut.
“Pemeriksaan mendapati tengkorak pada belakang kepala mangsa retak dipercayai dipukul dengan objek tumpul dan keras. Selain itu, mangsa dipercayai telah dirogol,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Dijemput ajal pada hari jadi

Oleh Hai Rozzaman Jalal
am@hmetro.com.my

REDA...Kamaronzaman mententeramkan Norezan selepas kehilangan anak tersayang.
REDA...Kamaronzaman mententeramkan Norezan selepas kehilangan anak tersayang.
TONG MAUT...Azry lemas di dalam tong berisi air ini.
TONG MAUT...Azry lemas di dalam tong berisi air ini.
LEDANG: “Sepatutnya semalam (kelmarin) kami menyambut ulang tahun kelahirannya yang genap setahun, namun Tuhan lebih menyayanginya dan dia pergi dulu meninggalkan kami buat selama-lamanya,” kata Kamaronzaman Samah, 41, bapa kepada Mohamad Azry Shah, yang ditemui lemas selepas terjatuh ke dalam tong berisi air di rumah mereka di Kampung Parit Kassan, Bukit Gambir di sini, semalam.
Mengimbas kejadian kira-kira jam 4.30 petang kelmarin, Kamaronzaman yang bekerja sebagai pemandu lori berkata, isterinya, Norezan Wok, 37, berada di ruang tamu manakala anak bongsunya itu dikatakan merangkak mengikut abangnya, Mohamad Faizul Shah, 9.

“Faizul keluar melalui pintu dapur yang terbuka untuk bermain dan tanpa disangka, Azry merangkak mengekorinya.

“Apabila mendapati Azry tiada di dalam rumah, isteri bergegas mencarinya sebelum ditemui lemas dalam tong berisi air berkenaan,” katanya.

Menurutnya, Norezan cuba menyelamatkannya namun anak bongsu daripada lima beradik itu gagal diselamatkan dan isterinya kemudian menghubunginya memaklumkan kejadian.

Dia yang berada di tempat kerja di Seri Melaka, Sengkang, dekat sini, bergegas pulang tetapi hanya mampu menatap jasad anak kesayangannya itu.

“Azry dikejarkan ke klinik berhampiran oleh adik saya tetapi dia gagal diselamatkan.

“Kami kini kehilangan penyeri keluarga, apa yang buat kami lebih terharu ialah Azry belum sempat memakai baju baru dibelikan Norezan sebagai hadiah ulang tahun kelahirannya,” katanya yang reda dengan kejadian itu.

Bapa saudara Azry, Mohd Safie Samah, 37, berkata tong besar itu berisi air yang disimpan untuk kegunaan harian berikutan bekalan air paip terputus sejak beberapa hari lalu akibat banjir.

“Azry mungkin memanjat baldi yang terletak berhampiran tong itu lalu terjatuh ke dalamnya, dia mungkin hendak bermain dengan air dalam tong itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

“Tiada unsur jenayah dalam kejadian dan jenazah mangsa dibawa ke Hospital Tangkak untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga.

“Mangsa kemudian dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kundur, pagi tadi (semalam),” katanya.


'Kereta dibedil 3 kali'

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

KETAT...Siti Sarah menunjukkan gambar kereta kebal yang mengawal lalu lintas di Iskandariah.
KETAT...Siti Sarah menunjukkan gambar kereta kebal yang mengawal lalu lintas di Iskandariah.
ASAJAYA: “Nyawa kami ibarat telur di hujung tanduk ketika kereta dinaiki terkena tiga tembakan,” demikian detik cemas yang terpaksa dilalui seorang pelajar Universiti Al-Azhar, Zuliyarana Fauzi, 23, ketika dia dalam perjalanan pulang ke Kaherah dari Iskandariah, Mesir pada 29 Januari lalu.
Menurutnya, kejadian berlaku kira-kira jam 10 pagi ketika dia bersama dua lagi rakan, Siti Sara Dahari, 23, dan Shahida Rashidi, 25, serta empat kakitangan Petronas termasuk sepasang suami isteri dalam perjalanan pulang ke Kaherah selepas mengunjungi rakan dan perpustakaan Universiti Iskandariah.
“Sebaik kenderaan kami ditembak, pemandu yang juga kakitangan Petronas dan isterinya menjerit kepada kami supaya tunduk sebelum mencari tempat perlindungan. Saya tidak tahu siapa yang melepaskan tembakan itu tetapi kenderaan kami mempunyai tiga kesan peluru.

“Beberapa minit kemudian, seorang askar menghampiri sambil bertanya destinasi kami dan apabila dimaklumkan mahu pulang ke tempat penginapan di Kaherah, dia memberi kata dua kepada kami sama ada nyawa akan melayang jika meneruskan perjalanan atau berpatah semula ke Iskandariah.


“Dalam ketakutan, kami kemudian terpaksa berpatah balik ke Iskandariah dan berlindung sementara di rumah kakitangan Petronas. Ketika itu, kami tidak dapat membayangkan suasana ketika itu dan hanya berdoa sepanjang perjalanan semoga selamat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Asajaya Tengah di sini, semalam.

Katanya, dia dan rakannya terpaksa tinggal di rumah berkenaan beberapa hari sebelum dihantar ke Rumah Sabah yang terletak tidak jauh dari kawasan itu.

“Tiga hari kami berada di Rumah Sabah, baru perasaan kembali tenang sebelum kami diarahkan mengikut penuntut Sabah pulang ke Malaysia.” kata pelajar tahun dua Pengajian Syariah itu.

Menurutnya, dia bersama Siti Sara dan Shahida baru selesai menduduki peperiksaan akhir semester dan merancang ke Iskandariah melawat isteri rakannya yang bekerja dengan Petronas.

Sebelum itu, katanya, mereka bertolak dari Kaherah ke Iskandariah menaiki van dan tiba tengah hari Khamis, namun pada malam hari sama, mereka menerima khabar rusuhan tercetus sekali gus memaksa perintah berkurung dikeluarkan.

“Kami memang ada mendengar rusuhan berlaku terutama di Suez, namun menyangka tunjuk perasaan membabitkan kenaikan harga barang. Ini kerana semua barang di Iskandariah naik mendadak.

“Keesokan hari iaitu pada 28 Januari, kami dimaklumkan rusuhan semakin teruk menyebabkan kami terperangkap,” katanya yang selamat kembali ke pangkuan keluarga, kelmarin.

Sementara itu, Siti Sara berkata, ketika dia terperangkap bersama rakannya, dia juga terputus hubungan dengan abangnya, Abdul Salam, 25, di Kaherah.

No comments:

Post a Comment