Friday, February 11, 2011

MAKMUR MASJID NI JANGAN SARAN UNTUK RAKYAT SAJA....BAGAIMANA PULA PEMIMPIN2...JANGAN2 PEMIMPIN PUN TAK PI MAKMURKAN MASJID....SEDANGKAN MEREKA PATUT JADI TELADAN.....UMUR NI TAKDIR ALLAH...TAK ADA PERKARA LAIN YANG BOLEH MEMANJANGKAN UMUR...KECUALI BANYAK KEBAJIKAN SERTA SUKA MENYAMBUNG SAITULRAHIM...INI ADA DISEBUT DALAM HADIS...KALAU ANAK DAH KENA LARI...TAK KAN BOLEH LEPAS DARI ZINA...KALAU GITU...BAIKNYA LELAKI ITU...IKAN DEPAN MATA...TAK KAN KUCING TAK MAKAN...LAKSANA AJE UNDANG2 HUDUD...NI PUN TAKUT NAK LAKSANAKAN DAN BERTANGGUH2...SERTA BERMACAM2 ALASAN....MEMANG DIAORANG TAK INGAT MATI...DAN TAK INGAT NERAKA.....

Trauma diragut



KUALA LUMPUR: Seorang wanita yang mengandung dua bulan kini trauma selepas diragut seorang remaja lelaki ketika membonceng motosikal bersama suaminya di Batu Caves, di sini.
Wanita terbabit, Nur Idwanis Mohd Idris, 28, berkata, walaupun kejadian itu berlaku kira-kira jam 7 malam pada 27 Januari lalu, dia masih tidak dapat melupakannya kerana ia berlaku sekelip mata.

Malah, dalam kejadian itu, dia yang cuba mempertahankan beg tangan daripada diragut remaja terbabit yang datang dari arah belakang turut cedera.
Suami mangsa yang mahu dikenali sebagai Ismadi, berkata ketika kejadian dia baru saja menjemput isterinya itu dari tempat kerjanya di sebuah bank di ibu kota.

Katanya, ketika dia melalui jalan di hadapan kuil di tempat kejadian, sebuah motosikal ditunggangi seorang remaja memecut dari arah belakang lalu menghimpit motosikalnya dan pada masa sama cuba meragut beg tangan isterinya.

Jais pantau kumpulan



KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengesahkan ada menerima aduan mengenai kegiatan kumpulan ajaran sesat itu, malah pemantauan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.
Pegawai Perhubungannya, Nurhamizah Othman, berkata pihaknya kini giat melakukan siasatan dan memantau perkembangan kumpulan terbabit bagi mengumpul maklumat serta bukti kukuh sebelum mengambil tindakan undang-undang yang wajar.

“Memang Jais mendapat aduan mengenai kegiatan kumpulan ajaran sesat itu dan kes disiasat mengikut Enakmen Jenayah Syariah Selangor,” katanya, ketika dihubungi.

Sementara itu, Mufti Selangor, Datuk Setia Mohd Tamyes Abd Wahid, berkata amalan tawajjuh (berdepan) kepada syeikh ketika berzikir adalah fahaman salah kerana sebarang perantaraan dalam ibadat adalah dilarang.

“Tawajjuh adalah fahaman yang salah. Kita tak boleh melalui syeikh, sebaliknya kena secara langsung kepada Allah.

“Ibadat asas seperti solat pun kita tunaikan secara langsung kepada Allah. Kenapa ibadat yang cabang ini (zikir) kita kena ada perantaraan,” katanya diminta mengulas mengenai kegiatan ajaran songsang yang didedahkan Liza.

Menurutnya, tujuan zikir ialah untuk mengingati Allah, sama ada zikir itu berbentuk tasbih, takbir, tahmid dan beristighfar memohon keampunan.

“Tujuan untuk mengingati Allah, sama ada ketika duduk, berdiri atau baring, bukan kerana yang lain. Semua ini adalah fahaman yang patut dikaji balik,” katanya.

Ditanya mengenai ahli kumpulan terbabit yang tidak bersolat Jumaat, Mohd Tamyes berkata, tidak mengerjakan solat Jumaat bercanggah dengan syarak kerana solat itu sudah disyariatkan dalam Islam.

Malah, katanya, orang Islam yang wajib menunaikan solat Jumaat tetapi tidak mengerjakannya tiga kali berturut dikenali sebagai munafik.

“Ajaran salah dan menyeleweng ini ada pelbagai, ada bercanggah syarak dan akidah,” katanya.

Menurutnya, tok guru kepada ajaran itu juga disifatkan sebagai fasik apabila terbabit dengan kes kesalahan seksual.

“Sekiranya apa yang berlaku itu adalah betul, tuan guru terbabit jelas fasik dan hanya didorong oleh hawa nafsu,” katanya.

Berkenaan suluk katanya, ia adalah jalan atau dalam istilah lain dikenali tarikat dan dengan sebab itu dikatakan ada bermacam-macam tarikat.

“Beramal dengan cara tertentu, itu dikatakan suluk. Dalam ibadat sebaiknya beramal dengan cara belajar. Ada contoh tauladan orang dari guru mursyid.

“Suluk satu cara bagaimana kita beramal mengikut orang tertentu, tetapi selepas kita tahu dan belajar kita boleh beramal sendiri,” katanya.

Pakai topeng kebas RM134,957



KLANG: Seorang penyamun bertopeng melarikan wang tunai berjumlah RM134,957.35 yang disimpan dalam peti besi di sebuah pasar raya besar di Batu Belah, dekat sini, semalam.
Kejadian berlaku jam 1.30 pagi, bagaimanapun ia hanya disedari seorang pengawal keselamatan berusia 21 tahun jam 6.10 pagi apabila mendapati bilik kawalan keselamatan pasar raya berkenaan dipecah masuk.

Sumber berkata, rakaman kamera litar terutup (CCTV) berjaya mengesan kelibat seorang lelaki memakai kain penutup muka sebelum menutup CCTV.
“Terdapat kesan peti besi dibuka dengan kunci premis sebelum suspek melarikan wang tunai terbabit.

“Polis masih menyiasat sama ada kejadian ini membabitkan pakatan antara orang dalam atau sebaliknya dan siasatan sedang dijalankan bagi mengesan individu terbabit,” katanya.

Sepasukan polis dari Unit Forensik turut dikejarkan ke lokasi kejadian bagi mengumpul bukti berhubung kejadian itu dan hasil penelitian, polis berjaya mengesan kesan cap jari.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohd Shukor Sulong mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu supaya menghubungi balai polis.

   Ayuh makmurkan masjid


MASJID adalah institusi amat penting dalam Islam. Sejak awal penyebaran Islam, masjid menjadi tonggak kepada penyiaran dan penyebaran Islam. Hal tersebut digambarkan melalui pembinaan masjid Quba oleh Rasulullah s.a.w ketika berlakunya hijrah ke Madinah. Bertitik tolak daripada itu, masjid mula dibina ke seluruh wilayah Islam sampai ke hari ini.
Namun, sejak akhir-akhir ini isu masjid tidak pernah sunyi daripada menjadi polemik sehingga memecahkan perpaduan umat Islam. Keadaan itu berlaku apabila fungsi masjid sebagai wadah ummah dalam beribadah dan pusat sosial semakin diketepikan. Solat secara berjemaah nampaknya kurang diterjemahkan ke dalam kehidupan bersosial yang lain sehinggakan masjid menjadi hambar dengan aktiviti ke arah mengeratkan ummah. Walaupun kita sering ke masjid untuk bersolat berjemaah, persoalannya setakat mana perasaan kasih sayang sesama ummah. Selain itu, ada juga di kalangan umat Islam yang setakat membanggakan masjid dari sudut kecantikan reka ciptanya, menarik landskapnya dan bermacam-macam lagi pujian. Tidak menjadi kesalahan berbuat demikian. Masjid yang cantik, bersih dan menarik persekitarannya tentu akan mengundang rasa ingin selalu berkunjung untuk melaksanakan ibadah. Kita sebagai umat Islam mesti ingat mengenai satu peringatan daripada Rasulullah s.a.w yang bermaksud, “Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga manusia (umat Islam) bermegah-megah (dengan binaan) masjid.” (Hadis riwayat Abu Daud). Nampaknya apa yang dikatakan Rasulullah sudah terjadi di kalangan sesetengah umat Islam dewasa ini.

Sepatutnya yang perlu dimegahkan ialah aktiviti pengisiannya. Ini kerana pengisian yang akan menjadikan sesebuah masjid itu dapat dianggap benar-benar ‘cantik dan menarik’. Justeru, pihak yang diberikan tanggungjawab dan amanah mengendalikan sesebuah masjid sewajarnya mengambil ikhtiar semaksimum yang boleh untuk mengaktifkan fungsi masjid khususnya ke arah mengajak golongan muda. Dengan aktiviti ibadah wajib dan sunat kemudian ditambah nilai dengan program kemasyarakatan yang terancang mampu mengembalikan imej masjid sebagai tonggak institusi masyarakat Islam terulung.
Pengurusan masjid mesti mencari jalan secara bersungguh-sungguh untuk menarik orang muda agar sayang dan cintakan masjid. Walaupun tidak dinafikan kebanyakan masjid memang sudah sedia mengadakan pelbagai aktiviti sampingan selain ibadah wajib seperti solat fardu, namun kita rasa masih ada ruang buat masjid mengadakan aneka program yang mampu menjinakkan orang muda berkunjung. Satu lagi yang sangat wajar diadakan di masjid ialah ruang bacaan bahan agama. Sebenarnya pembelian bahan bacaan agama boleh dibeli menerusi dana tabung masjid yang didermakan orang ramai. Persoalannya, setakat mana dan banyak mana pengurusan masjid sanggup mengeluarkan perbelanjaan bagi menyediakan bahan bacaan buat jemaah? Terus terang penulis katakan apa yang dapat dilihat ialah kebanyakan masjid memang memiliki ruang bacaan, tetapi bahan bacaan lama dan tiada penambahan dari semasa ke semasa. Keadaan itu seolah-olah menggambarkan sikap pengurusan masjid yang meminggirkan aktiviti pembacaan. Warna kertas buku sudah kuning menampakkan betapa lamanya buku tersebut. Hendak cari buku baru memang susah. Mungkin juga pengurusan masjid menganggap aspek bahan bacaan ini orang ramai boleh membeli sendiri atau berkunjung ke perpustakaan. Sebenarnya, banyak program menjurus kepada pemantapan ukhuwah ummah dapat dilaksanakan di masjid. Misalnya, mewujudkan pertandingan menulis tulisan khat, mengarang cerita berunsur agama dan moral, malah masjid mungkin boleh mengeluarkan buletin berbentuk bulanan atau dwi bulanan untuk diedarkan kepada penduduk sekitar. Mungkin dengan pendekatan sebegini akan menimbulkan rasa ‘dekat di hati’ penduduk khususnya generasi muda kepada masjid. Jadi, dengan kepelbagaian aktiviti yang dirancang dan dilaksanakan secara sistematik dan diambil bahagian secara kolektif oleh seluruh penduduk barulah sesebuah masjid itu hidup dengan roh keagamaan yang mantap.

Masjid sebagai rumah Allah yang bertindak sebagai institusi terpenting sejak awal sejarah Islam lagi mesti diperkasa agar generasi muda tidak ketandusan dengan semangat beragama yang luhur dan generasi ini akan terus menjadi pemangkin kepada kemajuan ummah pada masa depan. Oleh itu, masjid mesti dijelmakan sebagai medan terbaik dalam merencanakan martabat ummah dengan mencorakkan aktiviti yang secara berterusan dan rapi. Ingatlah antara ciri sesebuah masjid beroleh rahmat dan petunjuk Allah ialah yang dipenuhi jemaah untuk mengerjakan solat fardu dan sunat di samping berfungsi sebagai pusat pembentukan masyarakat Muslim soleh dan bertakwa. Dengan kata lain, masjid menjadi tempat pengabdian cinta umat terhadap Allah dan Rasul-Nya, menggerakkan hati untuk menimba ilmu pengetahuan dan membina ikatan perpaduan ummah yang utuh.

Jadi, masjid usah dibangga-banggakan dari aspek kecantikan luaran saja, tetapi mesti ‘cantik dan indah’ dari dimensi aktiviti pengisiannya. Cantik dan indah bukan hanya pada nama yang diambil sempena nama sahabat Rasulullah, namun yang lebih utama ialah gah dari sudut pengimarahan yang aktif dan berkesan.
>Penulis seorang guru


Rahsia sihat 109 tahun



KUANTAN: Pada usia mencecah 109 tahun, warga emas Kaminah Sarjo yang memiliki 71 cucu, 70 cicit, 50 piut dan 20 miut masih memiliki tahap ingatan serta penglihatan baik selain masih mampu menguruskan diri sendiri.
Ibu kepada sembilan anak berasal dari Jawa Tengah, Indonesia masih mampu mencucuk benang ke lubang jarum tanpa menggunakan cermin mata. “Petua menjaga kesihatan yang diamalkan sejak muda hingga sekarang ialah makan pelbagai jenis ulam terutama tauge segar. Selain itu saya juga suka masakan pedas dan sambal.

“Selain makan tidak terlalu kenyang, kita perlu sentiasa melakukan suruhan Allah seperti solat dan puasa. Apabila sentiasa berdamping dengan Tuhan, hati senang, penyakit dapat dielakkan.
“Doa setiap kali lepas solat juga penting dalam usaha mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah,” katanya yang kini tinggal bersama anaknya, Tumijan Gonu, 69, di Felda Bukit Goh, di sini.

Kaminah berkata, dengan mengingati Allah, hati akan tenang seterusnya mampu menjalani kehidupan lebih ceria bersama keluarga tanpa rasa bosan dan rimas. Menurutnya, perhatian diberikan ahli keluarga juga memberi keselesaan kepadanya walaupun empat adik-beradiknya serta kebanyakan saudara-mara sudah tiada.

“Saya bersyukur masih dipanjangkan umur tanpa menghidap penyakit kronik, mungkin ada hikmah di sebalik usia lanjut ini,” katanya yang tidak mampu berjalan selepas terjatuh di bilik air dua bulan lalu.

Namun, menurutnya, dia sentiasa berdoa suatu hari nanti mampu berdiri dan berjalan seperti sebelum ini.

Kaminah yang meminati kuih apam kukus inti kelapa datang ke Malaysia ketika berusia 20 tahun dan menetap di beberapa penempatan di Johor, sebelum dia dan arwah suaminya yang meninggal pada usia 120 tahun menetap di Felda Bukit Goh.

Bagi Tumijan, walaupun ibunya lanjut usia dia masih mengingati pelbagai perkara berkaitan ahli keluarga, sahabat dan beberapa peristiwa menarik ketika zaman mudanya.

Menurutnya, setiap hari ibunya berbual dengan cucu dan cicitnya mengenai pelbagai perkara, termasuk isu semasa.


Wanita tertua di Perlis terus ceria

KANGAR: “Suami pertama tok dulu terpaksa gadai dua petak bendang kira-kira serelung (0.4 hektar) untuk dijadikan wang hantaran perkahwinan kami berjumlah RM120 pada tahun 1920-an. Waktu itu jumlah berkenaan adalah besar,” kata salah seorang penduduk tertua di Perlis, Chah Ismail.
Beliau yang kini berusia kira-kira 107 tahun berkata, suami pertamanya, Arshad Dahaman, menjadikan dua petak sawah dimilikinya sebagai sandaran bagi menjelaskan wang hantaran RM120, manakala RM12 bagi mas kahwin dan tanah berkenaan menjadi hak milik beliau sehingga mereka berpisah kerana tidak sehaluan.

“Hasil perkongsian hidup dengan Arshad, tok dikurniakan tiga anak. Anak sulung (Embun) kini berusia kira-kira 88 tahun dan masih hidup serta menetap dengan tok di rumah pusaka di Kampung Bawah Bukit, Chuping.
“Tok berkahwin ketika berusia 16 tahun, tetapi tidak kekal lama dan berpisah sekitar 1930-an. Selepas bercerai, tok bertemu jodoh dengan Mat Saad (sudah meninggal dunia) dan dikurniakan sembilan anak.

“Mat yang cukup terkenal dengan sikap penyayang meminta tok menyerahkan dua petak sawah yang dijadikan hantaran belanja perkahwinan terdahulu kepada suami pertama tanpa mengenakan bayaran,” katanya ketika ditemui sempena majlis keramaian anjuran keluarga di rumah anak ketujuhnya, Putih Mat, 61, di Bukit Keteri, dekat sini.

100 anak, cucu, cicit dan piut Chah hadir pada majlis itu. Warga emas berkenaan masih terang penglihatan dan dapat mendengar perbualan dengan jelas ketika majlis berkenaan.


Berdasarkan kad pengenalan, Chah berusia 98 tahun dan didaftarkan lahir pada 31 Julai 1913. Bagaimanapun, proses pendaftaran kelahirannya lewat dan dilakukan ketika dia berusia lebih 30 tahun yang ketika itu anak sulungnya berusia awal belasan tahun.

Putih pula berkata, usia ibunya melebihi 100 tahun iaitu sekitar 107 tahun dan mungkin antara penduduk paling tua di Perlis kerana ramai penduduk ketika itu hanya meletakkan anggaran tertentu pada proses kad pengenalan dilakukan.


Elak subahat



KUALA LUMPUR: “Jangan ikutkan hati untuk merayakan Hari Kekasih kerana ia berkaitan dengan agama lain. Lebih baik meraikan sambutan Maulidur Rasul kerana Nabi Muhamad adalah kekasih seluruh umat Islam,” ulas penceramah bebas, Fauzi Mustaffa.
Katanya, jelas sekali pada hari itu pasangan yang belum berkahwin hanya mencari keseronokan dan melakukan maksiat yang akhirnya merugikan ramai pihak.

“Pada hari itu, ramai pasangan kekasih akan membuktikan kesetiaan masing-masing dengan pelbagai cara yang akhirnya terjerumus kepada perbuatan dosa besar seperti zina hingga melahirkan anak tidak sah taraf. Ketika itu baru terasa bahananya kerana gagal mengawal nafsu.
“Usah dicemari agama Islam dengan perbuatan yang memesongkan akidah. Elakkan dari bersubahat menyambut perayaan yang berasaskan paderi dan gereja kerana agama kita sudah cukup sempurna,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali berkata, pihaknya akan menjalankan operasi mencegah maksiat bagi mengekang berlakunya kegiatan tidak bermoral pada hari itu.

“Kita akan menggempur beberapa lokasi yang dikenal pasti menjadi sarang maksiat seperti di taman bunga, hotel dan sebagainya.

“Bagi saya banyak lagi cara kita untuk mencari keseronokan tetapi tidak perlu meniru budaya barat. Ibu bapa juga diminta mengawal pergerakan anak-anak kerana mereka yang sepatutnya berperanan penting memastikan akidah anak tidak terpesong,” katanya.

Sebelum ini, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengisytiharkan perang jihad bagi menghalang remaja atau belia Islam tempatan daripada terjebak dalam sebarang bentuk aktiviti perayaan hari kekasih atau Hari Valentine yang bakal disambut minggu depan. Ini kerana, perayaan itu dianggap ‘racun’ memusnahkan akidah umat Islam berikutan ramai gadis Islam yang pernah terlanjur dan menghuni rumah perlindungan mengaku hamil akibat seks bebas pada malam hari sambutan berkenaan. Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, merujuk kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Islam Malaysia kali ke-71 pada 22 hingga 24 November 2005, memutuskan bahawa amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan Islam. Ini kerana sambutannya mempunyai unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat yang bercanggah dan dilarang Islam.

Justeru, Jakim cuba memerangi budaya songsang itu melalui pelbagai pendekatan termasuk menganjurkan program Bicarawara dan pelancaran kempen awas jerat Hari Valentine yang diadakan di Aras 5, Auditorium D8, Kompleks D, Pusat Pentadbiran Putrajaya pada jam 8 malam tadi.


Kerugian akibat jenayah siber lebih RM63 juta

KUALA LUMPUR: Lebih RM63 juta kerugian membabitkan kes jenayah siber direkodkan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman sepanjang tahun lalu berbanding RM22 juta pada 2009.
Statistik menunjukkan kes penyamaran pegawai bank dan polis mencatatkan kadar kerugian tertinggi dengan nilai kerugian melebihi RM20.7 juta iaitu membabitkan 1,201 kes.

Pengarahnya, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan, berkata peningkatan secara mendadak dalam jenayah siber berikutan pertambahan bilangan individu celik teknologi maklumat (IT) yang dianggarkan mencecah 16 juta orang.
“Kita akan memerangi habis-habisan mereka yang menjadi dalang menyalahgunakan kemudahan IT dan multimedia bagi mengaut keuntungan berlipat kali ganda.

“Selain daripada meningkatkan usaha pencegahan dan pembanterasan jenayah siber ini, kita menyeru orang ramai terutama mereka yang sering menggunakan teknologi dalam kegiatan harian supaya tidak mudah terpedaya dengan tipu helah mana-mana sindiket atau individu,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Beliau berkata, antara kes yang menunjukkan peningkatan mendadak ialah jenayah menggunakan kemudahan perbankan Internet sebagai modus operandi.

Syed Ismail berkata, antara taktik digunakan termasuk mewujudkan laman web palsu menyerupai bank dan kemudiannya meminta maklumat perbankan daripada mangsa.

“Sekali imbas, orang ramai tidak akan menyedari laman web berkenaan sebenarnya palsu kerana ia menggunakan alamat laman web (URL) yang sama dengan bank.

“Segala paparan yang dihasilkan di laman rasmi akan ditiru sebaik mungkin. Kaedah dikenali sebagai ‘pishing’ ini sangat mengelirukan hingga ada mangsa yang menyerahkan butiran peribadi kepada sindiket berkenaan,” katanya.

Usaha wartawan Harian Metro untuk menjejaki sindiket itu menerusi Internet membawa kepada penemuan satu e-mel yang meminta agar pemegang akaun bank menukar nombor keselamatan kad kononnya sempena tahun baru 2011, baru-baru ini.


Anak ikut lelaki Myanmar



JITRA: “Saya mengesyaki anak saya mungkin tinggal di rumah kongsi bersama lelaki Myanmar yang melarikannya sejak tiga tahun lalu kerana dia tidak boleh bergerak ke mana-mana disebabkan tiada pengenalan diri.
“Apabila saya cuba menghubungi anak melalui telefon bimbitnya, dia seperti tidak berani memberitahu perkara sebenar, malah namanya juga sudah ditukar Ros,” kata Mohd Yussoff Ahmad.

Mohd Yussoff, 51, pesawah dari Kampung Naga, dekat sini, berkata, dia bimbangkan keselamatan anak perempuan bongsunya, Milhan, 18, kerana ketika meninggalkan rumah pada 2008, dia tidak membawa kad pengenalan dan sijil kelahiran.
Menurutnya, ketika melarikan diri, Milhan dipercayai baru pulang dari sekolah dan rakannya mendakwa dia mengikut lelaki Myanmar dikenali sebagai Hasan kerana lelaki terbabit menyukai anaknya yang ketika itu masih belajar dalam tingkatan tiga di Sekolah Menengah Agama Darussaadah, Kepala Batas, dekat sini.

Katanya, ketika itu, Hasan bekerja sebagai buruh binaan di projek perumahan satu kilometer dari rumah mereka dan menetap di rumah kongsi di situ.

“Anak saya pernah memberitahu ibunya, Khatijah Ismail, 49, lelaki terbabit sering mengganggunya terutama ketika pulang dari sekolah menyebabkan dia takut, tetapi kami menasihatkannya supaya jangan melayan dan menjaga diri.


“Isteri turut menemui surat ditulis anak saya dalam beg sekolahnya yang dia tidak sukakan Hasan dan surat itu ditemui beberapa hari selepas dia tidak pulang ke rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Mohd Yussoff berkata, dia bimbang anaknya mungkin menjadi mangsa keadaan jika ditahan pihak berkuasa kerana tinggal bersama warga asing dan tidak mempunyai dokumen pengenalan diri.

Menurutnya, dia juga bimbang anaknya itu dibawa pulang lelaki itu ke negara asal secara haram dan berharap pihak berkuasa mengambil tindakan segera mengesan anaknya.

“Isteri ada menghubunginya beberapa kali, tetapi kecewa apabila Milhan memberitahu dia berada di Kelantan dan tinggal bersama ‘keluarganya’ selain menggunakan banyak nama samaran.

“Kami masih kenal suara Milhan walaupun dia bertutur loghat Kelantan dan berharap dia berubah dan kembali ke pangkuan keluarga,” katanya yang mengesyaki anak perempuannya itu mungkin terkena ubat guna-guna.

Katanya, dia bersedia memaafkan anak bongsu daripada dua beradik itu jika pulang ke rumah dan berbincang secara baik jika benar mahu mengahwini lelaki Myanmar terbabit.

Menurutnya, dia membuat dua laporan kali pertama di Balai Polis Bukit Kayu Hitam pada 19 Januari 2008, disusuli laporan kedua di Ibu Pejabat Polis Daerah Kubang Pasu tidak lama kemudian.

“Kami sudah hilang punca mencarinya kerana sudah menghubungi semua rakannya termasuk guru di sekolah, tetapi mereka langsung tidak tahu di mana anak kami.

“Sesiapa yang mengenali dan pernah ternampak Milhan boleh menghubungi saya di talian 04-7141361 atau 013-4073697 atau balai polis berhampiran,” katanya.



Cekik 3 wanita selepas seks



PHILADELPHIA: Polis berkata seorang lelaki berusia 22 tahun memberitahu dia mencekik tiga wanita akhir tahun lalu selepas membayar untuk khidmat seks dan kadangkala terus melakukan hubungan seks selepas mangsa sudah mati.
Antonio Rodriguez ditahan untuk perbicaraan selepas sesi pembacaan pertuduhan, semalam. Polis berkata, dia tidak tahu nama ketiga-tiga mangsa tetapi mengenali gambar mereka ketika ditemu bual selepas penahanannya bulan lalu berikutan sampel DNA yang berpadanan. Ketiga-tiga mangsa, Elaine Goldberg, Nicole Piacentini dan Casey Mahoney adalah wanita penagih dadah dan adakala melacur di jalanan. Pihak pendakwa raya berkata mereka cuba melawan ketika diserang Rodriguez. - AP



Jeneral Taiwan diumpan seks, wang oleh ejen China

TAIPEI: Seorang jeneral warga Taiwan ditahan ekoran kes pengintipan paling buruk pernah berlaku di pulau itu dalam tempoh 50 tahun apabila dia diumpan oleh seks dan wang yang ditawarkan seorang ejen wanita warga China, lapor media, semalam.
Mejar Jeneral Lo Hsien-che yang bertugas di Thailand antara 2002 hingga 2005 terpedaya dengan perangkap yang dilakukan ejen berkenaan yang berusia awal 30-an ketika itu, lapor akhbar China Times sebagai memetik kenyataan sumber yang tidak dinamakan.

“Terpikat dengan seks dan wang yang ditawarkan pengintip itu, Lo direkrut kerajaan China untuk membekalkan maklumat sulit penting yang dikendalikannya,” lapor akhbar itu.
Menurut kenyataan akhbar itu, ejen terbabit dikatakan seorang wanita yang cantik, tinggi dan menawan serta memegang pasport Australia selain menyamar bekerja dalam perniagaan import dan eksport ketika bertemu Lo yang sudah berkahwin.

Lo yang kini berusia 51 tahun mula mengumpul rahsia untuk wanita itu pada 2004 dan menerima AS$200,000 (RM600,000) untuk setiap kali perkhidmatannya. Dia akhirnya dapat mengutip AS$1 juta (RM3 juta) hasil maklumat yang diberikan kepada China.

Walaupun dia kembali ke Taiwan pada 2005, Lo masih meneruskan khidmatnya untuk China dan terus menemui wanita itu di Amerika Syarikat di mana dia menyerahkan lebih banyak maklumat sulit kepada wanita terbabit sebelum ditahan bulan lalu. - AFP

No comments:

Post a Comment