Thursday, June 16, 2011

ADAKAH INI CARA MEMULIAKAN WANITA...KENAPA KITA TAK RUJUK QURAN DAN HADIS....MENGKAJI KEPENTINGAN WANITA ITU DIMANA DIPANDANG SISI ALLAH....

Cabul gadis ‘suci dosa’

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Kasdi Ali
am@hmetro.com.my

DIHARAMKAN...Mohd Yusop menunjukkan senarai kumpulan yang difatwakan sebagai ajaran sesat di Perak.
DIHARAMKAN...Mohd Yusop menunjukkan senarai kumpulan yang difatwakan sebagai ajaran sesat di Perak.
IPOH: Seorang guru agama berusia 50-an yang mengajar tarekat memilih gadis muda bagi proses menyucikan dosa selain menentukan darjat di sisi Tuhan sebelum mencabul mangsa dengan kejadian terbaru membabitkan gadis 20-an yang mengikuti ajaran sesat lelaki terbabit bersama bapanya.
Namun, melucukan apabila lelaki dan wanita tua tidak perlu melalui proses itu kerana guru terbabit mendakwa pengikut terbabit sudah suci secara semula jadi, tetapi setakat ini gadis 20-an itu dipercayai menjadi mangsa.
Guru tarekat yang beroperasi di satu daerah di utara Perak itu dipercayai menggunakan alasan penentuan darjat seseorang yang paling hampir dengan Allah SWT atau ‘maqam’ untuk mencabul gadis yang menjadi muridnya.

Menurut sumber, kejadian terbaru membabitkan gadis berusia 20-an itu ketika dia bersama bapanya mengikuti aktiviti tarekat terbabit, baru-baru ini.


“Berdasarkan maklumat, sebelum kejadian gadis itu melakukan proses bersuluk (bersendirian dalam tempoh masa tertentu) dan selepas bersuluk, mangsa diarah berjumpa guru terbabit untuk menentukan maqam dan ketika itu mangsa dicabul,” katanya di sini, semalam.

Isteri derita

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

CUAI...Kamaruddin menunjukkan laporan polis dan kain pencuci yang dikeluarkan dari kemaluan isterinya.
CUAI...Kamaruddin menunjukkan laporan polis dan kain pencuci yang dikeluarkan dari kemaluan isterinya.
KUALA LUMPUR: Seorang wanita terpaksa menderita berikutan kemaluannya dijangkiti kuman, didakwa akibat kecuaian pihak hospital tertinggal kain pencuci di dalam anggota sulitnya selepas bersalin anak sulung pada 19 Mei lalu.
Wanita itu yang melahirkan anak sulung lelaki di sebuah hospital di Selangor pada mulanya tidak berasa apa-apa perubahan malah turut dibenarkan keluar selepas dua hari berada di wad.
Bagaimanapun, selepas pulang dia berasa sakit di kemaluan malah air kencingnya turut berbau busuk menyebabkan mangsa mengesyaki sesuatu.

Suaminya, Kamaruddin Mohamad Ali, 29, berkata, isterinya mengadu sakit di bahagian itu, namun pada mulanya dia menyangka perkara itu normal kerana baru bersalin.


Menurutnya, dia menghantar isterinya pulang ke kampung di Pulau Pinang pada 24 Mei lalu supaya dijaga keluarganya.

Artis sertai Wataniah

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my

IKON BARU...(dari kiri) Shaheizy, Ana Raffali, Siti Nurhaliza, Intan Ladyana dan Nurul Hidayah.
IKON BARU...(dari kiri) Shaheizy, Ana Raffali, Siti Nurhaliza, Intan Ladyana dan Nurul Hidayah.
KUALA LUMPUR: “Alhamdulillah, akhirnya niat saya menyertai Rejimen Askar Wataniah (Raw) menjadi kenyataan.
“Selepas ini, saya akan meningkatkan stamina sebelum latihan asas sebenar bermula,” kata penyanyi wanita tersohor tanah air, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin, 32.

Menurut Siti, dia berminat menyertai Raw kerana latihannya dapat membentuk ketahanan mental dan fizikal.
“Biarpun pernah mengikuti aktiviti lasak, saya perlu bersedia meningkatkan latihan membentuk stamina.

“Kesediaan penuh penting kerana ia mampu membantu anggota Raw membina jati diri kukuh sebagai sukarelawan negara,” katanya selepas menandatangani borang di Majlis Penyertaan Selebriti dalam Askar Wataniah di bangunan Kementerian Pertahanan di sini, semalam.

Artis lain yang turut mengambil bahagian ialah Aizat Amdan, Intan Ladyana, Shaheizy Sam, Ana Raffali dan penerbit filem, David Teoh.

Selain artis, majlis terbabit turut mengesahkan penyertaan Nurul Hidayah yang juga anak perempuan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Bagi Intan Ladyana, keputusan menyertai Raw dibuat selepas dia mengkaji tahap latihan dan kemampuan diri.

“Selepas mendapat penerangan berhubung latihan dan aktiviti yang dilalui sebagai anggota Raw, saya jadi teruja dan terus bersetuju.
“Di samping mengutip pengalaman dan menjalani latihan asas, saya juga mahu menyedarkan belia dan masyarakat luar artis juga boleh menyertai Raw,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Zahid berkata, pembabitan selebriti dan artis popular dalam Raw bukan saja mampu mengubah persepsi masyarakat terhadap imej ketenteraan malah berupaya menarik lebih ramai individu menyertainya demi mempertahankan keamanan negara.

Katanya, kementerian menggalakkan penyertaan selebriti dalam Raw kerana golongan itu mempunyai pengaruh besar dalam kelompok masyarakat terutama remaja dan belia.

“Saya kagum dan berbesar hati dengan kesanggupan artis dan selebriti yang menyertai Raw untuk julung kalinya.

“Matlamat kementerian masih sama iaitu memberi pendedahan kepada warga selebriti mengenai aktiviti, latihan dan tugas Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di samping menarik perhatian golongan muda untuk menyertai Raw,” katanya.

Menurut Ahmad Zahid, pihaknya percaya penyertaan selebriti dalam Raw tidak sia-sia sebaliknya bakal muncul sebagai ikon baru golongan muda.

“Hari ini (semalam) kita sudah menyerahkan pakaian seragam kepada artis yang menyertai Raw.

“Mereka dijangka akan memulakan latihan asas selama 39 jam selepas menjalani pemeriksaan kesihatan.

“Bagaimanapun, sebagai memenuhi keinginan peminat mereka (artis dan selebriti), kita akan menjemput wakil media melaporkan kegiatan dan latihan pada hari pertama latihan dijalankan,” katanya.

Selain menjalani latihan asas, artis juga dipelawa mengembangkan idea dan berkongsi ilmu dengan anggota Badan Kesenian kementerian berkenaan.


Maut lepas dirawat bomoh wanita

Oleh Zatul Iffah Zolkiply
zatuliffah@hmetro.com.my

MARANG: Impian seorang bapa melihat anaknya sembuh selepas menderita hampir empat tahun akibat penyakit misteri tidak kesampaian apabila anaknya menghembuskan nafas terakhir selepas menerima rawatan daripada bomoh wanita dari Thailand, semalam.
Faizul Harun, 26, disahkan meninggal dunia di Klinik Kesihatan Merchang di sini, kira-kira jam 12.30 tengah malam selepas menjalani rawatan lebih empat jam bermula jam 7.45 malam kelmarin dengan bomoh yang dikenali sebagai Kak Yah, 43, di rumah wanita berkenaan di Kampung Pulau Rusa, Merchang di sini.

Kejadian malang itu berlaku apabila mangsa tidak sedarkan diri selepas dipaksa minum air dalam jumlah banyak oleh bomoh berkenaan yang mendakwa bertujuan mengeluarkan makhluk halus daripada badan mangsa.

Selain dipaksa minum air dari sebuah tong yang mampu mengisi 10 liter cecair, Kak Yah turut memasukkan air ke dalam mulut mangsa menerusi getah paip kononnya untuk mengeluarkan makhluk halus yang enggan meninggalkan tubuh mangsa.


Bapa mangsa, Harun Senek, 56, dari Kampung Gong Beris di sini, berkata, mereka mendapatkan khidmat Kak Yah selepas dimaklumkan ahli keluarga lain wanita itu mampu mengubati penyakit buatan orang.

Bomoh Siam ragut nyawa pemuda



INILAH rumah yang didiami Kah Yah di Kampung Pulau Rusa, Merchang, Kuala Terengganu, tempat Faizal dirawat sehingga menemui ajal malam kelmarin.



KUALA TERENGGANU – Seorang bapa hanya mampu melihat anak lelakinya dipaksa minum air menggunakan hos getah oleh seorang bomoh Siam sehingga pemuda itu pengsan dan meninggal dunia ketika berubat di sebuah rumah di Kampung Pulau Rusa, Merchang dekat sini kelmarin.
Dalam kejadian pukul 7.45 malam itu, Faizal Harun, 26, yang didakwa menghidap penyakit ganjil empat tahun lalu dibawa ke rumah bomoh dipanggil Kak Yah dari Thailand oleh ahli keluarganya untuk dirawat secara tradisional.
Semasa berada di rumah itu, mangsa disuruh melalui beberapa ritual perubatan selama empat jam. Antara ritual itu adalah upacara membaca mentera, bercakap-cakap dengan mangsa dan memberikan mangsa minum air kosong dalam jumlah yang banyak.
Sepanjang berubat mangsa diarahkan baring. Mangsa turut disuruh menggigit sebilah pisau. Dalam ritual itu mangsa pengsan dua kali kerana lemas minum air terlalu banyak.
Kemuncak ritual itu, mangsa dikatakan terpaksa dipegang beberapa ahli keluarganya sebelum mulutnya disumbat oleh bomoh itu dengan hos getah yang mengalirkan air.

YDP PBT wanita pertama di Selangor



SHAH ALAM: Ahli Institut Perancang Malaysia, Noraini Roslan, 46, dilantik Yang Dipertua (YDP) Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), berkuat kuasa 1 Julai depan, menjadikan beliau wanita pertama menjawat jawatan YDP di Selangor.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata ia juga menunjukkan komitmen kerajaan negeri terhadap kesamaan jantina dan keupayaan wanita.

“Noraini menerima tawaran sebagai YDP MDKS minggu lalu dan yakin beliau akan menjalankan tugas dengan cekap, telus dan bertanggungjawab.
“Pelantikan ini berdasarkan pengalaman beliau sebagai Pengarah Perancang Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) selama 21 tahun serta kelayakan pendidikan beliau,” katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini, semalam.

Sementara itu, Noraini ketika dihubungi mengakui terkejut, namun berjanji akan melaksanakan tanggungjawab sebaik mungkin.

“Saya belum menerima surat rasmi daripada pejabat Menteri Besar, cuma diberitahu secara lisan mengenai pelantikan ini,” katanya.

Halau ibu dihasut isteri

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

SERDANG: Tidak mengenang jasa, apabila seorang anak sanggup menghalau ibu bapanya yang sudah tua keluar dari rumahnya di Taman Pinggiran Putra, Seri Kembangan, di sini, gara-gara termakan hasutan isteri yang baru dikahwini tiga bulan lalu.
Lelaki berumur 40 tahun itu dikatakan terlalu mengikut kata-kata isterinya berusia 20-an apabila selalu bertengkar dengan kedua-dua orang tuanya hampir saban hari sebelum menghalau kedua-duanya keluar sehelai sepinggang kira-kira jam 1 pagi, Ahad lalu.

Mangsa dikenali sebagai Chor, 69, berkata anak lelakinya itu sepakat dengan isterinya dengan menukar kunci menyebabkan dia dan isteri, May, 65, tidak dapat masuk ke rumah yang didiami sejak 10 tahun lalu.

Katanya, ketika kejadian dia yang bekerja sebagai pemandu bas sambilan pulang ke rumah bersama isteri, namun terkejut selepas mendapati kunci utama sudah ditukar hingga menyukarkan mereka memasuki kediaman itu.


“Dalam kegelapan malam, saya dan isteri dengan perasaan sedih cuba memasuki rumah itu dengan memanjat pagar tetapi tidak berjaya dan mengambil keputusan menumpang tidur di rumah anak bongsu yang tinggal kira-kira lima kilometer.

Tiga ditahan kurung, dera pelatih



INILAH asrama pelatih lelaki (kiri) dan perempuan yang didakwa menjadi tempat 13 penagih dadah dikurung dengan kaki mereka dirantai di Kampung Bukit Gasing, Marang semalam.



KUALA TERENGGANU - Polis menahan tiga lelaki termasuk pengurus sebuah pusat rawatan dan pemulihan akhlak penagih dadah bagi membantu siasatan berhubung kes mengurung dan merantai kaki 13 pelatih dalam kejadian di Marang dekat sini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, perbuatan itu terbongkar selepas pihaknya menjalankan siasatan sebaik menerima laporan yang dibuat bapa salah seorang mangsa selepas gagal menemui anaknya di situ.
Katanya, sebaik diserbu, pihaknya menemui 11 lelaki berusia di antara 15 dan 36 tahun dikurung dan kaki mereka dirantai di sebuah rumah yang dijadikan asrama untuk penagih dadah di Kampung Bukit Gasing, Marang.
"Kita turut menyelamatkan dua wanita berusia 23 dan 24 tahun yang dikurung di sebuah rumah berasingan di Jalan Bukit Gasing berdekatan dengan asrama lelaki.
"Pemeriksaan awal mendapati kesemua 11 lelaki yang dikurung dan dirantai di rumah tersebut dipercayai turut didera, ditampar dan dirotan," katanya di sini semalam.



UMAT ISLAM MENGIKUTI
LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI




H.R. MUSLIM



Daripada Abu Said Al-Kudri ra berkata : Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :" Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya, " "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi SAW menjawab, " Siapa lagi kalau bukan mereka".

Umat Islam yang mengikut jejak langkah apapun "cara hidup" orang-orang Yahudi dan Nasrani, hinggalah dalam urusan orang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikut mereka.

Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mere hanya meniru "cara hidup" Yahudi dan Nasrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.

Ya Allah ! Selamatkan lah kami daripada mereka.


ade hadis Rasulullah saw mengatakan"kaum yg melantik wanita sbg pemimpin tidak beroleh kejayaan" hadis ini diterima oleh Bukhari,Ahmad,Nasa'i,dan Tarmizi juga seluruh ulamak Islam menerimanya dan mereka membuat satu keputusan wanita tidak layak menjadi pemimpin utk masyarakat. sy dapat sumber ini dri buku yg pernah sy baca FATWA MASA KINI JILID 1&2 PENTERJEMAHNYA USTAZ SIDI AHMAD,USTAZ SOFWAN HASBULLAH,USTAZ MASROUQ,USTAZAH ROSMAWATI ALI & USTAZAH SITI ZUBAIDAH ISMAIL ini adalah apa yg saya ketahui...

*bismillah maaf kpada semua kerana kelewatan menjawab persoalan ni. saya agak takut untuk menjawab persoalan yg agak besar ni (pada saya) kerana takut tersilap dalam memberi keterangan. kita harus berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang pendapat dsb. berkaitan hadis yg dibawa oleh sdri ayubalqisah, "tidak akan berjaya kaum yang melantik perempuan sebagai ketua mereka" hadis ini bermartabat sohih dan terdapat dalam kitab sohih bukhari dalam bab "surat Rasulullah s.a.w kepada maharaja kisra dan kaisar" setelah menyemak dan bertanya kepada syeikh saya berkaitan perkara tersebut, beliau menerangkan, hadis tersebut khusus untuk golongan kisra dan kaisar pada zaman dahulu, yang melantik perempuan sebagai pemimpin tertinggi mereka. kesan dari itu berlaku perpecahan dikalngan mereka dan kerajaan mereka telah hancur. maka segala perkataan nabi s.a.w telah terbukti kebenarannya. ulama' berbeza pendapat tentang perempuan sebagai pemimpin. pendapat pertama : tidak boleh sama sekali melantik perempuan dalam urusan kepimpinan negara samada peringkt yg tertinggi atau pun diperingkt bawahan, (sebagai ketua yg utama dalam sesebuah negara, sprti perdana menteri, presiden dsb) pendapat kedua : boleh melantik perempuan sebagai pemimpin di peringkt bawah sahaja (seperti menteri atau ketua dalam bidang kuasa yg kecil) bukan sebagai pemimpin nmbor satu dalam sesebuah negara @ kerajaan. secara kesimpulannya : perempuan tidak boleh menjadi pemimpin utama dalam sesebuah negara allah a'lam. harap ust2 lain (ust syed kadir, ust amin, us ghoni dll) dpd betulkn kalo saya silap

Assalamualaikum Warahmatullah. Saya cuba menambah sedikit jawapan yang telah diberikan oleh sahabat saya Ustaz Abdul Rahman di atas. Diharapkan dapat diambil manfaat. Pendapat Pertama: Pendapat ini adalah dari jumhur ulama. Jumhur ulama menentangnya secara mutlak. Firman Allah Taala bermaksud: Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahgian yang lain dan kerana mereka menafkahkan sebahgian harta mereka. (Surah an-Nisa: Ayat 34). Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Tidak akan berjaya sesuatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita. (Riwayat Bukhari dan Muslim). Berkata Syeikh Abu Ala Maududi adalah kedua-dua dalil di atas memutuskan bahawa jawatan pemimpin di dalam negara samada kepimpinan tertinggi, kementerian, ahli majlis syura atau jabatan yang pelbagai bentuk tidak diserahkan kepada wanita. Bekata Imam al-Baghawi adalah ulama telah bersepakat bahawa wanita tidak dibenarkan untuk menjadi pemimpin atau qadi kerana seorang pemimpin perlu keluar untuk menunaikan urusan jihad dan menyelesaikan urusan rakyat dan qadi pula perlu menampilkan diri untuk menyelesaikan perselisihan. Wanita pula adalah aurat dan tidak boleh menampilkan diri kerana tidak kemampuan untuk menunaikan kebanyakkan perkara. Selain itu jumhur ulama turut menggunakan ijma dan qias di dalam mengukuhkan dan menerangkan pendapat mereka ini. Pendapat Kedua: Pendapat yang membolehkan kepimpinan wanita dan ini adalah pandangan beberapa ulama kontemporari di antaranya Syeikh Dr. Yusof al-Qaradhawi. Pandangan beliau boleh dirujuk di dalam kitabnya: Fatwa Muasarah dan Fiqh Daulah. Dinukilkan dari Ibnu Hazm bahawa kepimpinan yang dilarang secara ijma ialah kepimpinan tertinggi sesebuah negara. Kesimpulannya: Saya lebih cenderung untuk mengatakan bahawa perempuan boleh menjadi pemimpin akan tetapi bukanlah pemimpin yang paling tinggi dan paling utama di dalam sesebuah negara. Namun adalah terlebih baik untuk diserah urusan memimpin kepada pihak lelaki dan jika tiada lelaki maka bolehlah diserahkan kepada perempuan. Wallahualam.

Hukum Wanita Memegang Tampuk Pemerintahan.

Artikel Dari: Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my

http://www.hanan.com.my/



Tarikh: Sabtu, 28 Februari 2004 @ 15:51:40
Topik: Umum


Benarkah tangan yang menghayun buaian itu mampu menggoncangkan dunia? Apakah Hukumnya Wanita Memegang Tampuk Pemerintahan?

Wanita dan politik

Dalam fikh Islami perbahasan ini boleh didapati dalam bab Wanita dan Wilayah Umum (al-a'mmah). Sejauhmana wanita boleh terlibat dalam politik? Bolehkah mereka memegang jawatan-jawatan penting dalam pemerintahan seperti hakim, menteri atau perdana menteri, presiden atau khalifah?Implikasi kepada persoalan ini ialah jika wanita memegang jawatan tersebut adakah syariat akan mengambil kira keputusan-keputusan yang keluar dari mereka? Apa jawatan yang boleh disandang dan apa pula jawatan yang tidak boleh disandang? Setakat mana pula penglibatan yang diizinkan kepada mereka ?Kajian ini akan menjelaskan perspektif pandangan Islam yang menjadi asas kepada tanggungjawab setiap individu masyarakat - lelaki dan wanita - dalam merialisasikan maksud syarak. Ia melupuskan pandangan "membahagikan tugas kemasyarakatan" dengan makna mengkhususkan peranan wanita kepada tugasan sosial dan lelaki dengan tugasan politik. Sebaliknya ia menampakkan di sana ada peranan bersama di samping perselisihan skop dalam arena kehidupan masyarakat dan kenyataan sejarah secara terangkum tidak dalam bentuk persamaan automatik ala barat. Ia juga tidak memisahkan dunia wanita dari dunia lelaki, sebaliknya saling memainkan peranan, secara bersepadu dan bertanggungjawab.


Hak Berpolitik

Untuk memahami dengan lebih jelas intipati perbahasan ini kita harus memahami terlebih dahulu apa itu "ahliah siasiah" (kelayakan politik):

Ahliah siasiah terbahagi kepada tiga kategori:

1. Ahliah (kelayakan) umum.
Ahliah ini mencakupi keahlian semua anggota masyarakat dalam perkara wajib ain, seperti baiah umum dan syura umum. Ahliah ini berhubung kait dengan penglibatan politik harian yang melibatkan masyarakat umum. Di atas tapak itu dibina asas tanggungjawab individu dalam menyuruh makruf dan mencegah mungkar, mempertahankan hak, mengawal neraca keadilan dan menjaga maqasid syarak.

2. Ahliah umum dan khusus.
Dua ahliah dalam satu masa. Contohnya semua perkara fardhu kifayah yang menjadi fardhu ahliah khusus ain seperti jihad. Walaupun jihad adalah kewajiban umum tetapi ia memerlukan persiapan dan latihan untuk meningkatkan keupayaan (kafaah) masyarakat umum. Oleh kerana itu ia menjadi umum dan khusus dalam masa yanag sama.

3. Ahliah khusus.
Iaitu kewajiban-kewajiban bersifat fardhu kifayah seperti tugas-tugas kepimpinan. Ia memerlukan kemampuan semulajadi, dan aspek-aspek kelayakan yang boleh dipelajari dan diusahakan dengan cara kajian, pengalaman dan tindakan. Ia tidak sesuai kepada semua orang, tanpa mengira perbezaan dari segi pencapaian akal.

Kelemahan Yang Menjejaskan

Di sana ada kelemahan yang dikategorikan sebagai kelemahan semulajadi dan kelemahan yang dikategorikan sebagai kelemahan jenis.(sifat keperempuananya)

Kelemahan semulajadi
Yang dimaksudkan dengan kelemahan semulajadi ialah kelemahan dari segi daya intelektual seperti bodoh, bebal, gila dan sebagainya. Perkara-perkara ini boleh menjejaskan ahliah. Tidak termasuk dalam perkara tersebut "kewanitaan" kerana wanita memikul tangungjawab syarie, jenayah, sivil dan tugas kepimpinan umum. Dengan itu kewanitaan tidak menjejaskan ahliah (kelayakan) khusus.

Kelemahan jenis Iaitu kelemahan fitrah yang mendatang secara berkala seperti haid, nifas dan ketika mengandung. Ia tidak menjejaskan ahliah. Ada juga kadang kadang kelemahan fitrah yang bersifat mendatang tetapi panjang tempohnya seperti ganguan masa mengandung, beranak dan menyusu, terperap dalam rumah, terputus dari dunia luar yang menyebabkan mereka terkongkong dan tidak peka dengan dunia luar. Kelemahan ini boleh di atasi dengan meningkatkan kesedaran. Di samping itu, ia sukar berlaku dalam suasana seperti hari ini.Walaubagaimana pun untuk memahami masalah ahliah politik bagi wanita tidak sempurna kecuali dengan mempastikan jenis-jenis keahlian, jenis-jenis wanita dan tabiat tanggungjawab syarie berkenaan (politik). Dengan erti kata lain mengetahui wanita mana, dalam bidang apa adalah kunci untuk memahami hukum penglibatan politik tertentu.


Definasi skop perbincangan.

Sebelum kita menghurai punca perselisihan ulama, terlebih dahulu perlu kita sepakat dalam mendifinisikan skop khilaf. Perbahasan ini secara tepatnya berlegar sekitar hak berpolitik bagi wanita dalam Islam. Ia bermaksud: Hak-hak yang pada kehendaknya memberi kepada anggota masyarakat hak untuk berkongsi dalam urusan pemerintahan dan negara seperti hak mengundi, menyertai pungutan suara, menjadi calon dalam parlimen, kepimpinan negara dan hak-hak perjawatan.Mazhab ulama dalam masalah ahliah (kelayakan) potitik wanita.
Dalam persoalan ini ada tiga mazahab di kalangan ulama:
Pertama: Kebanyakan ulama silam dan sesetengah ulama kini berpendapat bahawa wanita tidak ada ahliah sama sekali
Kedua: Kebanyakan ulama zaman kini berpendapat bahawa Islam tidak mengharamkan hak-hak politik bagi wanita kecuali menjadi presiden. Tetapi mereka mengganggap bahawa suasana tidak sesuai
Ketiga: Sebahagian ulama kini berpendapat bahawa Islam tidak mengharamkan sama sekali hak politik bagi wanita. Oleh kerana itu masalah-masalah adalah merujuk kepada persoalan sosial, ekonomi dan politik

Sebab berlaku perselisihan.

1. Firman Allah bermaksud: Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan. (Surah an-Nisa' 34)
Ulama berselisih pendapat dalam memahami kehendak ayat di atas. Ada yang mengatakan ia memberi erti bahawa al-qiwamah/kepimpinan adalah hak mutlak lelaki oleh faktor kekuatan aqal, jiwa dan tubuh badan.
Dijawab: Ada pula golongan yang mengatakan bahawa asas hubungan antara lelaki dan wanita adalah al-wala. Qiwamah yang dikhususkan kepada lelaki adalah dalam urusan rumah tangga sahaja bukan dalam urusan-urusan lain dari bab mengutamakan yang lebih layak bukan menafikan kelayakan daripada wanita.

2. Sunnah
a. Qauliah (kata-kata).
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: Tidak berjaya mana-mana kaum yang melantik wanita menjadi pemimpin.
Berdasarkan kaedah "pengajaran itu diambil dari lafaznya yang umum bukan sebabnya yang khusus". Hadis ini memberi erti bahawa mana-mana kaum melantik wanita menjadi pemimpin adalah kaum yang gagal. Menafikan kejayaan dalam konteks hadis ini bererti tegahan.
Dijawab: Hadis ini disanggah dengan cerita Balqis yang berjaya memimpin kaumnya, walaupun beliau seorang wanita. Ini mendorong setengah pihak mengkhususkan hadis kepada wilayah tertinggi iaitu khilafah. Ada juga golongan yang mengkhususkan kepada kes berkenaan sahaja dengan qarinah (bukti).
b. Fikliah (perbuatan).
Tidak pernah berlaku dalam sejarah Islam sama ada di zaman nabi atau zaman-zaman selepasnya, perempuan dilantik menjadi qadi atau pemimpin wilayah. Jika ia diharuskan oleh syarak tentu sekali ia tidak akan di abaikan apa lagi jelas keperluan dalam kehidupan bermasyarakat.
Dijawab: Bahawa tidak berlaku perkara tersebut adalah disebabkan tabeat kehidupan masyarakat pada waktu itu. Ia tidak menjadi dalil untuk menafikan kelayakan wanita sebagai pemimpin.

3. Maslahah.
Setengah menganggap bahawa kepimpinan wanita bercanggah dengan kehendak maslahah daripada dua aspek:
a. Maslahah umat
Politik memelukan ketegasan dan ketangkasan. Sifat semulajadi wanita yang cenderung kepada sentimen mendedahkan umat kepada kemusnahan. Ini adalah mudarat yang terlarang. Disamping tanggungjawab sebagai pemimpin memerlukan….. adalah amat berat. Ia bertanggungjawab memelihara agama, menyelesaikan perselisihan, menjaga generasi, melaksanakan hudud, mengukuhkan pertahanan , jihad dan mengimamkan solat. Sesetengahnya ditegah daripada wanita melakukanya oleh syarak. Oleh itu penglibatan mereka dalam kepimpinan hendaklah dihadkan di bidang kemasyarakatan, pendidikan dan perubatan atau paling tinggi kementerian wanita.
b. Maslahah keluarga.
Wanita yang menceburkan diri dalam politik akan mengabaikan tanggungjawab rumahtangga dan akan menyebabkan runtuhnya rumahtangga. Kalau pun ia mampu dilakukan oleh setengah wanita, perkiraan dalam menghukum ialah kumpulan ramai dan yang kebiasaan bukan yang jarang-jarang berlaku.Dijawab: Bahawa itu semua berlaku atas andaian wanita yang tidak ada kelayakan. Kita sedang berbincang mengenai wanita yang layak. Lagi pun contoh dan gaya kepimpinan yang disebut adalah gaya pemerintahan individu, kita berbicara dalam dimensi pemerintahan yang mengamalkan syura dan melaksanakan syariah dengan kefahamannya yang betul. Mengenai kepentingan keluarga, memang benar perkiraan dengan keadaan yang biasa. Oleh kerana itu kita bercakap mengenai kepimpinan yang hukumnya fardhu kifayah tidak wajib kepada semua orang.

4. Saddu zariak (Menghindari Kemungkinan Lebih Buruk).
Pemimpin harus ke depan dan mengambil tanggungjawab. Ini bersalahan dengan kehendak syarak yang menetapkan bahawa wanita tempatnya di rumah dan membawa kepada percampuran yang membawa fitnah. Dijawab: Pandangan ini disanggah dengan menganggap bahawa arahan tinggal di rumah itu adalah perintah khusus kepada isteri-isteri nabi s.a.w. Ia tidak kena mengena dengan wanita umat ini. Sunnah amali menunjukkan mereka terlibat bersama lelaki dalam semua bidang kehidupan termasuk ibadah, muamalah, menuntut ilmu, jihad dan bidang-bidang perkerjaan. Yang dilarang oleh syarak ialah, mendedahkan aurat, mengucapkan kata kata yang menggoda, merenung atau bertentang mata, dan berkhalawat.

Kesimpulan.

Sesungguhnya kepimpinan umum memerlukan keupayaan khusus. Ada di kalangan wanita yang memiliki keupayaan tersebut dan layak untuk memikul tanggungjawab fardhu kifayah ini. Hujah untuk menafikan hak mereka tidak kuat. Walaubagaimana pun kita beranggapan bahawa bilangan wanita yang mampu memikul tanggungjawab rumahtangga dan kepimpinan tidak ramai. Walaubagaimanapun ketandusan ini tidak memberi makna bahawa penglibatan wanita di bidang politik dan kemasyarakatan lemah. Apa lagi bila dilihat dari perspektif penyertaan politik mengikut kaca mata Islam. Islam melihat penglibatan wanita di bidangnya yang khusus seperti mendidik anak dan menguruskan rumah tangga memberi kesan besar di bidang politik dan kenegaraan. Wallahu aalam

Haram Melantik Wanita Sebagai ‘Pemerintah’

Wanita tidak boleh menjadi Khalifah (pemimpin umat Islam). Dengan kata  lain, Khalifah harus laki-laki; dia tidak boleh seorang wanita. Berdasarkan  hadits yang diriwayatkan oleh Abi Bakrah yang mengatakan: -Sungguh Allah SWT telah memberikan manfaat - dari kata-kata yang pernah  kudengar dari Rasulullah SAW - pada saat perang Jamal, setelah semula  hampir saja aku mengikuti tentara Jamal (yang dipimpin oleh Aisyah yang  mengendarai unta) dan berperang di pihak mereka.- Lalu ia melanjutkan :  -Ketika sampai berita kepada Rasulullah SAW bahwa bangsa Persia telah  mengangkat putri Kisra sebagai ratu, maka beliau bersabda: -Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan kekuasaan  (pemerintahan) mereka kepada seorang wanita.-  Ikhbar (pemberitahuan) Rasulullah SAW dengan menafikan keberuntungan pada  orang yang menyerahkan kekuasaan mereka kepada seorang wanita adalah  menunjukkan larangan terhadap kepimpinan wanita. Sebab pernyataan tersebut  merupakan shiyagut thalah (bentuk-bentuk perintah). Ditambah, pemberitahuan  tersebut merupakan pemberitahuan yang berisi celaan (adz dzam) kepada  mereka yang menyerahkan kekuasaannya kepada seorang wanita, dengan cara  menafikan keberuntungan pada mereka, maka hal itu dapat dijadikan indikasi  (qarinah) bahwa celaan tersebut merupakan larangan yang pasti dan tegas.  Sehingga larangan mengangkat seorang wanita untuk jabatan kekuasaan di sini  disertai dengan indikasi yang menunjukkan tuntutan meninggalkan perbuatan  tersebut secara pasti. Jadi, mengangkat seorang wanita sebagai penguasa  adalah haram. Sedangkan yang dimaksud dengan larangan mengangkat seorang  wanita menjadi penguasa di sini adalah menduduki jabatan khalifah dan  jabatan-jabatan kekuasaan di bawahnya. Sebab, yang dibicarakan di sini  adalah pengangkatan putri Kisra sebagai ratu yang berkuasa. Jadi  persoalannya adalah khusus persoalan pemerintahan, bukan khusus mengenai  kejadian diangkatnya putri Kisra saja, tetapi juga tidak bisa diartikan  umum, mencakup segala hal. Oleh karena itu, larangan ini tidak mencakup  hal-hal lain selain pemerintahan.  

Sepakat para ulama mujtahid empat mazhab, bahwa mengangkat kepala negara seorang wanita adalah haram. Imam al-Qurthubi dalam tafsirnya al-Jaami’ li ahkami al-Qur’an mengatakan, "Khalifah haruslah seorang laki-laki dan para fuqaha telah bersepakat bahwa wanita tidak boleh menjadi imam (khalifah/kepala negara)". Secara rinci, terdapat sejumlah argumen sebagai dasar haramnya wanita menjadi kepala negara.
Pertama, terdapat hadits shahih yang melarang wanita sebagai kepala negara. "Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan (pemerintahan) mereka kepada seorang wanita" (HR. Bukhari). Lafadz wallau amrahum dalam hadits ini berarti mengangkat seseorang sebagai waliyul amri (pemegang tampuk pemerintahan). Ini tidak mengherankan oleh karena hadits ini memang merupakan komentar Rasulullah SAW. tatkala sampai kepadanya berita tentang pengangkatan putri Kisra, Raja Persia.
Sekalipun teks hadits tersebut berupa kalimat berita (khabar), tapi pemberitaan dalam hadits ini disertai dengan celaan (dzam) atas suatu kaum atau masyarakat yang menyerahkan kekuasaan pemerintahan kepada seorang wanita, berupa ancaman tiadanya keberuntungan atas mereka. Celaan ini merupakan qarinah (indikasi) adanya tuntutan yang bersifat jazm (tegas dan pasti). Dengan demikian mengangkat wanita sebagai presiden secara pasti hukumnya haram.
Memang ada sementara kalangan yang meragukan keshahihan hadits ini. Mereka menunjuk salah seorang perawi hadits ini, Abu Bakrah, sebagai orang yang tidak layak dipercaya lantaran menurut mereka ia pernah memberikan kesaksian palsu dalam sebuah kasus perzinaan di masa Umar bin Khattab. Tapi pengkajian terhadap sosok Abu Bakrah sebagaimana disebutkan dalam kitab-kitab yang menulis tentang perawi (orang yang meriwayatkan) hadits seperti Tahdibu al-kamal fi Asmaa al-Rijal, Thabaqat Ibnu Sa’ad, Al Kamil fi Tarikh Ibnul Atsir menunjukkan bahwa Abu Bakrah adalah seorang shahabat yang alim, dan perawi yang terpercaya. Oleh karena itu, dari segi periwayatan tidak ada alasan sama sekali menolak keabsahan hadits tentang larangan mengangkat wanita sebagai kepala negara.
Di samping itu, ada juga yang menganggap bahwa larangan mengangkat wanita sebagai kepala negara tidaklah mencakup larangan untuk menjadi presiden oleh karena, katanya, jabatan presiden tidak sama dengan jabatan kepala negara dalam Islam, atau presiden bukanlah al-imamu al-azham sebagaimana dalam sistem pemerintahan Islam. Pendapat seperti ini sangatlah lemah. Mengapa? Karena teks hadits di atas sudah menjawab dengan sendirinya. Buran, putri Kisra yang diangkat sebagai ratu dalam sistem kekaisaran Persia memang tidak sama dengan sistem pemerintahan Islam. Bila dalam kasus Buran, Rasulullah mengharamkan, apa bedanya dengan sistem presiden sekarang yang juga sama-sama bukan sistem pemerintahan Islam?
Kedua, didalam al-Qur’an terdapat ayat yang mewajibkan kita taat kepada kepala negara. "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya, dan ulil amri diantara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah kepada Allah (al-Qur’an) dan Rasul-Nya (as-Sunnah)" (An Nisa’ 59)
Dalam ayat ini, perintah taat kepada pemimpin dengan menggunakan lafazh ulil amri. Berdasarkan kaidah bahasa Arab, maka bisa dimengerti bahwa perintah kepada pemimpin yang dimaksud dalam ayat tadi adalah pemimpin laki-laki. Sebab, bila pemimpin yang dimaksud adalah perempuan, mestinya akan digunakan kata uulatul amri.
Ketiga, didalam al-Qur’an terdapat petunjuk yang sangat jelas bahwa laki-laki adalah pemimpin bagi kaum wanita. "Para lelaki menjadi pemimpin atas kaum wanita" (An-Nisa' 34). Benar, ayat ini memang berbicara tentang keluarga, dan kepemimpinan laki-laki atas wanita dalam sebuah rumah tangga. Lalu apa hubungannya dengan persoalan negara? Dengan pendekatan tasyri' min baabi al-aula (keharusan yang lebih utama), bila untuk mengatur rumah tangga saja lelaki harus menjadi pemimpin, apalagi "rumah tangga besar" dalam wujud sebuah bangsa atau negara tentu lebih diharuskan seorang laki-laki. Bila untuk mengatur urusan yang lebih kecil seperti urusan rumah tangga, Allah menetapkan laki-laki sebagai pemimpin atas wanita, maka terlebih lagi masalah negara yang lebih besar dan kompleks, tentu lebih wajib dise- rahkan kepada laki-laki.
Keempat, dalam sejarah pemerintahan Islam, baik di masa khulafaurrasyidin, Bani Umayah, Bani Abassiyah atau pemerintahan sesudahnya, tidak pernah sekalipun khalifah diangkat dari kalangan wanita. Memang di Mesir pernah berkuasa seorang ratu bernama Syajaratuddur dari dinasti Mamalik. Tapi kekuasaan yang diperolehnya itu sekadar limpahan dari Malikus Shalih, penguasa ketika itu yang meninggal. Setelah tiga bulan berkuasa (jadi sifatnya sangat sementara dan relatif tidak diduga) akhirnya kekuasaan dipegang oleh Emir Izzudin yang kemudian menikahinya. Jadi jelas sekali tidak ada preferensi historis dalam Islam menyangkut peran wanita sebagai kepada negara.
Kelima, kenyataan adanya presiden-presiden wanita di sejumlah negeri muslim (Benazir Bhuto di Pakistan, Begum Khalida Zia di Bangladesh) tidaklah cukup untuk menggugurkan larangan wanita menjabat kepala negara. Kenyataan di atas harus dipandang sebagai penyimpangan. Dan sebuah kenya-taan bukanlah hukum, apalagi bila kenyataan itu bertentangan dengan hukum itu sendiri. Sama seperti hukum shalat. Bila terlihat kenyataan cukup banyak di negeri ini orang tidak shalat, apakah lantas hukum shalat bisa berubah begitu saja menjadi tidak wajib? Terhadap kenyataan yang menyimpang, maka kewajiban kita justru untuk meluruskan bukan malah membuat penyimpangan yang lain.
Khatimah
 Demikianlah hukum Islam mengenai larangan mengangkat seorang wanita sebagai kepala negara. Penjelasan telah diberikan, berpulang kepada kita mau menerima atau tidak. Tapi, diluar itu ada beberapa hal yang mesti diperhatikan:
Pertama, bahwa risalah ini dibuat semata untuk menjelaskan kepada ummat Islam dengan penjelasan yang sejelas-jelasnya mengenai hukum Islam tentang larangan mengangkat seorang wanita sebagai kepala negara. Sekali lagi, lepas dari calon presiden Indonesia mendatang adalah Megawati atau yang lain. Andaipun calon itu misalnya adalah Aisyah Amini atau wanita muslimah lainnya, tetap saja kita harus menolak pencalonan itu berdasarkan ketentuan hukum Islam.
Kedua, kontroversi antara yang pro dan kontra presiden wanita kelihatannya bakal tidak akan menghasilkan titik temu bila sejak dari awal pijakan berpikirnya saja sudah berbeda. Pihak yang pro presiden wanita menggunakan alasan kesetaraan gender (jenis kelamin), bahwa baik lelaki atau perempuan harus diberikan hak politik yang sama termasuk kesempatan untuk menjadi presiden. Dalam hal ini mereka sama sekali tidak mempertimbangkan tuntunan agama, sekalipun diantara mereka mungkin banyak yang beragama Islam. Sementara, yang kontra mendasarkan pendapatnya pada ketentuan hukum Islam, disamping mungkin ada juga faktor lain.
Ketiga, sebagai seorang muslim seharusnya kita senantiasa mendasarkan pendapat-pendapat kita kepada tuntunan Islam. Termasuk partai-partai yang mengaku berasas Islam seperti PPP, PBB dan Partai Keadilan. PKB yang berintikan para ulama dan merupakan partai resmi yang dibidani PBNU (NU sendiri artinya adalah kebangkitan ulama) juga semestinya hanya melandaskan keputusan-keputusan politiknya pada ajaran Islam. Ulama macam mana bila ia tidak lagi berpegang pada syariat Islam? Bahkan PAN-pun, yang menyebut diri partai terbuka yang lintas agama, juga harus terikat kepada aturan Islam. Bukankah salah satu prinsip partai pimpinan tokoh reformasi Amien Rais adalah moral agama? Agama mana yang dimaksud bila bukan Islam, oleh karena konstituen (pendukung) utama partai ini adalah warga Muhammadiyah? Oleh karena itu, tidak layak sama sekali bila partai-partai itu, --sebenarnya termasuk juga Golkar yang sekarang ini dikemudikan oleh banyak alumni HMI-- dan juga semua kaum muslimin, mendukung pencalonan seorang wanita sebagai presiden. Bila kita tak acuh terhadap ketentuan hukum Islam mengenai hal ini, lantas dimanakah kemusliman kita hendak diletakkan !
Keempat, oleh karena itu melalui risalah ini diserukan kepada pimpinan partai-partai Islam atau yang berbasis umat Islam; para ulama, para kyiai atau ustadz dan semua kaum muslimin, termasuk umat Islam yang menjadi pendukung bahkan menjadi pengurus PDI Perjuangan, untuk menolak pencalonan seorang wanita sebagai presiden. Harus dipahami, bahwa seruan ini sama sekali tidak didasari kebencian kepada pribadi Megawati, tapi justru didorong oleh rasa kasih dan sayang kepada putri Bung Karno ini. Sebagai sesama muslim, kita tentu tidak menginginkan Megawati sebagai seorang muslimah terjerumus pada dosa dan kesalahan hanya lantaran dorongan orang-orang disekitarnya yang tidak tahu atau tidak mau tahu terhadap prinsip agama Islam.
Kelima, sebagai sebuah bangsa, kita ini sebenarnya sudah terlalu banyak melanggar aturan-aturan Allah. Lihatlah, berbagai tatanan kehidupan baik yang menyangkut aspek sosial, ekonomi, maupun pemerintahan, nyata-nyata tidak sesuai dengan syariat islam. Di bidang hukum, begitu banyak hukum-hukum sekuler yang diterapkan dan boleh jadi masih akan banyak lagi yang dilegalkan melalui keputusan parlemen. Masihkah kita akan menambah semua itu dengan maksiyat besar yang baru: mengangkat presiden wanita? Tidakkah cukup krisis ekonomi, krisis sosial, krisis politik yang mendera negeri ini lebih dari dua tahun lamanya menyadarkan kita untuk kembali kepada jalan yang benar? Krisis seperti apa lagi yang bakal terjadi bila kita tetap terus membangkang, tak acuh terhadap hukum-hukum Allah dan segala ancaman-Nya?
Bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang beriman !

No comments:

Post a Comment