Friday, June 17, 2011

DATANG KESINI BERSUSAH PAYAH....DAH DATANG...AMBIL PELUANG BERZINA DLL...MENAMBAH DOSA@MAKSIAT YANG TELAH SEDIA ADA....HUKUM ALLAH TIADA BUNYI ATAU SUARA NAK DILAKSANAKAN....INGAT BUMI NI ALLAH YG PUNYA....ALLAH BOLEH APA SAJA UNTUK MENGHUKUM...MAKHLUK2 YG TAK SEDAR DIRI....DAH LAH SEGALA ALLAH BAGI FREE....TAPI MELAWAN ALLAH...

‘Jurukamera’ berahi

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail dan Hellinie Sina
am@hmetro.com.my

PILIH...pemain boleh memilih permainan elektronik berunsur seks di Internet sebelum memuat turun 
ke telefon bimbit.
PILIH...pemain boleh memilih permainan elektronik berunsur seks di Internet sebelum memuat turun ke telefon bimbit.
KUALA LUMPUR: Satu permainan elektronik yang diadaptasi daripada rancangan realiti seks terkenal di luar negara kini menjadi kegilaan remaja terutama pelajar untuk dimuat turun ke dalam telefon bimbit secara percuma.
Antara tarikan utama yang mendorong remaja memuat turun permainan itu disebabkan ia menggunakan visual manusia, bukan animasi seperti permainan elektronik lain.
Melalui permainan ini, pemain bertindak sebagai jurukamera program itu dengan merakamkan aksi lucah dan berahi tiga gadis yang menjadi peserta program realiti terbabit.

Pada peringkat permulaan, setiap pemain diwajib menjawab soalan dan menyelesaikan beberapa halangan untuk ke peringkat seterusnya.


Permainan itu cukup mudah dan memberahikan kerana setiap pemain disyaratkan menjawab satu soalan di setiap peringkat selain memujuk gadis dalam program terbabit. Sekiranya berjaya, gadis pilihan terbabit akan membuka pakaiannya satu persatu sehingga bogel.

Selagi kereta boleh muat

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

TAHAN...anggota  Batalion 5, Rejimen Sempadan mengawasi   pendatang tanpa izin yang ditahan.
TAHAN...anggota Batalion 5, Rejimen Sempadan mengawasi pendatang tanpa izin yang ditahan.
BUKIT KAYU HITAM: Sekumpulan 22 warga Myanmar, membabitkan 17 lelaki dan lima wanita sanggup berasak-asak bagai ikan sardin dalam sebuah Perodua Kancil dan Proton Saga yang masing-masing dipandu lelaki warga tempatan dalam usaha menyeludup masuk ke negara ini.
Bagaimanapun, cubaan mereka dikesan anggota tentera daripada Batalion 5 Rejimen Sempadan Kem Bukit Kayu Hitam ketika dua lelaki tempatan itu memberhentikan kereta masing-masing di kawasan pagar sempadan kononnya kerana mengalami kerosakan, malam kelmarin.

Menyedari kegiatan mereka dihidu pihak berkuasa, semua warga asing terbabit bertempiaran lari ke kaki bukit di kawasan sempadan berhampiran laluan Felda Bukit Tangga di sini, namun berjaya diberkas sejurus kemudian.
Difahamkan, semua warga Myanmar berusia 13 hingga 63 tahun itu menyorok di tempat duduk hadapan, belakang dan but kedua-dua kereta seperti sardin sehingga ada antara mereka sesak nafas.

Bagaimanapun, pemandu dua kereta itu memecut kenderaan masing-masing melarikan diri sejurus mengetahui helah mereka terbongkar.

Penolong Pegawai Memerintah Batalion 5 Rejimen Sempadan, Mejar Zanuddin Hussin berkata, sepasukan anggota tentera yang membuat rondaan di pagar sempadan kira-kira jam 11.40 malam ternampak Perodua Kancil dan Proton Saga diletak dalam keadaan mencurigakan.

Beliau berkata, seorang lelaki didapati sedang membuka but depan kereta dan berpura-pura menghidupkan dan memeriksa enjin kereta kononnya kereta rosak sebaik melihat kelibat anggota tentera melakukan rondaan. “Bagaimanapun, sebaik anggota menghampiri kereta itu, seorang demi seorang kelibat manusia melompat keluar dari but, tempat duduk belakang dan tempat duduk hadapan kereta lalu lari menuju ke ladang getah.

“Anggota tentera membuat serang hendap di kawasan itu dan menemui 14 warga asing iaitu tiga wanita dan 11 lelaki cuba menyembunyikan diri sebelum menahan lapan lagi rakan senegara mereka kira-kira jam 12.40 tengah malam untuk siasatan lanjut.
“Mereka dipercayai menyeludup masuk selepas memotong pagar kawad berduri sebelum menyusup ke ladang getah di Felda Bukit Tangga yang melalui pos sekatan jalan keselamatan,” katanya ketika ditemui di kem berkenaan di sini, semalam.

Beliau berkata, pihaknya percaya semua pendatang berkenaan masuk secara haram ke negara ini, manakala kedua-dua pemandu kereta terbabit dipercayai bertindak sebagai orang tengah membawa warga asing terbabit.

Menurutnya, warga asing terbabit menunggu di satu kawasan seperti diarahkan sebelum menaiki dua kereta berkenaan untuk ke destinasi dituju.

“Kami tidak menolak kemungkinan ada warga tempatan menjadi dalang membawa masuk pendatang tanpa izin ke negara ini melalui lubang tikus di pagar keselamatan negara dan siasatan sedang dilakukan.

“Semua pendatang tanpa izin yang ditahan akan diserah kepada polis sebelum dihantar ke Jabatan Imigresen Kedah untuk tindakan lanjut,” katanya.

Pengsan di bumbung

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Kasdi Ali
am@hmetro.com.my

MALU...suspek (kirI) dibawa turun anggota bomba dan polis selepas  berpura-pura pengsan atas bumbung rumah, semalam.
MALU...suspek (kirI) dibawa turun anggota bomba dan polis selepas berpura-pura pengsan atas bumbung rumah, semalam.
BAGAN SERAI: Lucu apabila seorang pencuri ala ‘Spiderman’ berpura-pura pengsan lebih 15 minit bagi mengelak diberkas ketika cuba memecah masuk sebuah rumah di sini.
Namun taktik suspek mengundang rasa geli hati penduduk apabila didapati sengaja terkulai pengsan atas bumbung rumah yang ingin dicerobohi.

Suspek sebelum itu memecah genting dan siling rumah di Taman Serai Perdana di sini, namun tidak sempat masuk ke dalam kediaman berkenaan.
Penduduk, Lam Thee Mei, 34, berkata, kehadiran suspek sekitar jam 1.30 pagi semalam disedari jiran yang segera memaklumkannya kepada Ketua Pasukan Keselamatan Sukarelawan Bagan Serai, Oii Ding Soo.

Menurutnya, suspek yang berusia 30-an sebelum itu dilihat memanjat rumah itu selepas yakin penghuni rumah satu tingkat itu sudah tidur.

“Anggota keselamatan sukarelawan mengepung rumah berkenaan.

“Suspek yang menyedari dia sudah tiada peluang melarikan diri, merebahkan diri dan terbaring kaku di atas bumbung rumah berkenaan seolah-olah diserang sakit jantung,” katanya.

Menurutnya, penduduk yang tidak dapat berbuat apa-apa menghubungi polis dan bomba bagi menurunkannya dari atas bumbung berkenaan.
“Pihak bomba yang sampai kira-kira lima minit kemudian menggunakan tangga untuk naik ke atas bumbung itu sebelum suspek dapat dipujuk dan dibawa turun.

“Suspek yang berlakon seolah-olah hilang ingatan dan gila diserahkan kepada anggota polis yang membawanya ke Balai Polis Bagan Serai,” katanya.

Sementara itu pemilik rumah, Yew Thean Seng, 69, berkata, dia tidak berada di rumah ketika kejadian dan hanya mengetahui apa yang berlaku selepas dimaklumkan Oii.

Menurutnya, dia berterima kasih kepada jiran tetangga serta pasukan keselamatan sukarelawan yang bertindak pantas menghalang cubaan penjenayah menceroboh masuk kediamannya.

‘Awak dah 58...insaflah’

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

KLANG: “Awak sudah 58 (tahun)...insaflah,” kata Majistret Nadia Othman kepada seorang warga emas yang cuba menipu mahkamah dengan mengemukakan seorang wanita didakwa isteri sebagai penjamin, di Mahkamah Majistret di sini, semalam.
Tertuduh, Idris Osman sebelum itu mengaku bersalah atas pertuduhan mencuri enam tandan kelapa sawit berharga RM42, di Pulau Indah, awal pagi Selasa lalu. Bagaimanapun, Nadia membenarkan Idris yang memiliki 10 kesalahan lampau membabitkan curi basikal dan motosikal antara 1971 dan 1994 dibebaskan dengan ikat jamin RM8,000 sementara menanti tarikh jatuh hukum pada 24 Jun ini.

Nadia berkata demikian selepas seorang wanita berusia 30-an tampil untuk menjamin tertuduh gagal mengemukakan sijil nikah kepada mahkamah. “Kamu kata sudah nikah. Tetapi tiada surat nikah. Awak tahu apa hukuman menipu di mahkamah? “Bagaimana saya nak timbangkan permohonan kamu (untuk diikat jamin). Berapa banyak kesalahan kamu sudah lakukan? Kamu tidak ada rasa bersalah ke?” katanya. Terdahulu, Idris yang hadir dalam keadaan muka yang bengkak memberitahu mahkamah dia dibelasah, manakala keretanya sudah hancur kerana menjadi sasaran orang kampung. Dia juga mengaku bersekedudukan dengan wanita yang mahu menjaminnya itu. Mengikut pertuduhan, Idris bersama seorang lagi yang masih bebas didakwa mencuri tandan kelapa sawit itu di tepi Jalan Tan Sri Muhamad Taib, Sungai Kembong, Pulau Indah, jam 3.30 pagi, 14 Jun lalu.

Sudah suratan ajal

Oleh Mohammad Ishak
am@hmetro.com.my

BESUT: Seorang gadis yang pernah menggemparkan orang ramai apabila lehernya disembelih seorang wanita baru dikenalinya di Kuala Lumpur tahun lalu, menemui ajal apabila lemas ketika berkelah bersama rakan, semalam.
Mangsa, Erma Sarmiela Mohamed, 20, berasal dari Kampung Keluat, Tanjung Pauh, Bachok, Kelantan dikatakan tergelincir ke dalam lubuk ketika bermain air di kawasan perkelahan tingkat tiga, Lata Tembakah, Hulu Besut, di sini, kira-kira jam 2 petang.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Kamaruddin Zakaria yang dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata mayat Erma dibawa ke Hospital Besut untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada anggota keluarganya.
Beliau berkata, Erma Sarmiela difahamkan tiba di Lata Tembakah kira-kira jam 11.30 pagi dan terus memasak makanan dibawa bersama rakannya.

Menurutnya, kira-kira jam 2 petang, mangsa yang dikatakan tidak tahu berenang bermain air di satu lokasi berhampiran bersama seorang rakan perempuan sebelum kedua-duanya tergelincir lalu terjatuh ke dalam air.

Rakannya, Khairil Azuan Haru, 20, berkata dia bersama tiga lagi rakan menemani mangsa berkelah di situ dengan menaiki sebuah kereta dari kampungnya kira-kira jam 9.30 pagi.

“Saya cuba menyelamat dan mengheret mangsa ke tepi tetapi tidak berjaya, malah saya hampir lemas ketika cuba menyelamatkannya,” katanya.

Bagaimanapun, Kamaruddin berkata, rakan perempuan yang terjatuh sama ke dalam air sempat diselamatkan orang ramai tetapi mangsa terlepas ke dalam lubuk air yang dalam.
Hasil bantuan orang ramai dan pasukan penyelamat daripada Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) mayat mangsa berjaya dikeluarkan kira-kira jam 2.30 petang sebelum dibawa ke Hospital Besut.

Sementara itu, ayah mangsa Mohamed Bedollah, 56, ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Besut berkata, sebelum kejadian, anaknya yang sudah tidak bersekolah dan pernah bekerja di sebuah kilang di ibu negara meminta izinnya untuk berkelah dan membawa bekalan makanan termasuk ayam untuk dibakar di sana.

“Saya terkejut apabila menerima berita mengenai kematiannya daripada seorang anak lelaki kira-kira jam 3 petang tadi (semalam) sebelum bergegas ke Hospital Besut,” katanya.

Menurutnya, tahun lalu anaknya yang pernah bekerja di sebuah kilang di Kuala Lumpur nyaris maut apabila disembelih seorang wanita tidak dikenali menyebabkan dia trauma dan pulang ke kampung.

“Kejadian hari ini (semalam) benar-benar menyedihkan kami sekeluarga kerana rupa-rupanya ajalnya sampai di sini selepas kejadian dia disembelih tahun lalu benar-benar mencemaskan kami semua,” katanya.

Katanya, dalam kejadian itu anaknya menerima 23 jahitan di bahagian leher setelah seorang wanita yang berpura-pura menumpang tidur di rumahnya untuk mencari pekerjaan bertindak agresif ketika anaknya sedang tidur.

Mohamed berkata, biarpun sedih dengan insiden itu, dia reda dengan kejadian itu dan kehilangan anak perempuannya itu tragedi kedua akibat lemas dalam keluarganya selepas seorang anak lelakinya ditemui mati lemas dalam sebuah lubang air yang dikorek oleh jengkaut tidak jauh dari rumahnya tiga tahun lalu.

Amah bawa lelaki masuk bilik

Oleh Ahmad Ismail
am@hmetro.com.my
SEGAMAT: Seorang pembantu rumah warga Indonesia sanggup menyeludup masuk teman lelakinya yang juga warga Bangladesh untuk mengadakan hubungan seks di kediaman majikannya di Taman Bandar Putera IOI di sini, malam kelmarin.
Bagaimanapun, dalam kejadian jam 9.20 malam itu, kegiatan sumbang pasangan terbabit tergendala selepas majikan wanita berkenaan menyedari sesuatu yang tidak kena di bilik pembantu rumahnya.

Menurut pengawal keselamatan taman berkenaan dikenali sebagai P Subramonie, 53, pembantu rumah terbabit berusia 30 tahun manakala pasangannya pula lima tahun lebih muda.
“Saya dimaklumkan jiran majikan pembantu rumah terbabit mendengar salakan anjing dan terlihat basikal di luar kediaman berkenaan.

“Saya bergegas ke sana dan sejurus tiba, majikan pembantu rumah berkenaan pula memaklumkan mungkin ada seseorang di bilik wanita yang sudah bertugas di sana sejak dua tahun lalu itu,” katanya.

Subramonie kemudiannya mengetuk pintu bilik berkenaan dan terpaksa menunggu hampir 10 minit sebelum ia dibuka.

Katanya, wanita terbabit membuka pintu bilik itu tetapi lampunya dipadamkan.

“Saya menjenguk ke dalam bilik dan mendapati lelaki Bangladesh terbabit bersembunyi di belakang pintu dalam keadaan berseluar dalam saja.
“Pembantu rumah itu mengaku sudah tiga kali bertemu teman lelakinya sejak berkenalan setahun lalu tetapi baru pertama kali melakukan hubungan seks,” katanya.

Subramonie yang sudah dua tahun bertugas di sana kemudiannya menyerahkan pasangan terbabit kepada polis untuk tindakan lanjut.

Majikan pembantu rumah terbabit yang berusia 40 tahun dan enggan dikenali memaklumkan dia tidak sedar bila wanita itu membawa masuk teman lelakinya.

“Pembantu rumah ini sudah dua tahun bekerja di sini dan tidak pernah menimbulkan sebarang masalah.

“Dia hanya memasak serta membasuh baju, saya belum pasti apa tindakan akan dilakukan terhadapnya selepas ini,” katanya yang masih bujang dan tinggal di rumah itu bersama ibu juga abang yang sering keluar daerah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Abd Majid Mohd Ali mengesahkan kejadian dan kes disiasat mengikut Seksyen 448 kerana menceroboh tempat kediaman.

Libas rakan dengan parang

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

AMPANG: Amukan seorang lelaki yang cuba melibas parang hampir mencederakan rakannya dalam kejadian di Pandan Jaya, dekat sini, Selasa lalu.
Difahamkan, kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu berlaku apabila mangsa berusia 38 tahun bersama dua rakan lain bertemu lelaki itu untuk mengambil kembali keretanya, namun menerima libasan parang yang tidak dijangka.

Menurut sumber, mangsa yang tinggal di Desa Seri Jenaris, Kajang berjumpa dengan rakannya itu yang mahu menyerahkan semula kereta, namun didapati diceroboh dan mengalami kerosakan.

Katanya, mangsa yang tidak berpuas hati cuba bertanyakan keadaan keretanya, namun dimarahi lelaki itu yang menafikan berbuat demikian.


“Suspek yang berang dengan pertanyaan itu kemudian terus melibas parang ke badan mangsa, namun sempat dihalang abangnya yang menasihatkan mangsa pulang bagi mengelak berlaku kejadian buruk.

Berdoa setiap hari

Oleh Sufian Thauri Muhammed dan Rosli Ilham
am@hmetro.com.my

DUNGUN: “Orang mungkin sudah lupa tapi ingatan kami kepada Sharlinie masih kuat,” kata Mohd Nashar Mat Husin, 33, bapa kepada kanak-kanak hilang, Sharlinie, 8.
Dia yang ditemui di rumahnya di Kampung Padang Pulut di sini, kelmarin mengakui buntu memikirkan misteri kehilangan Sharlinie yang masih belum terjawab meskipun pelbagai usaha dilakukan untuk mencari kanak-kanak berkenaan sejak dilaporkan hilang pada jam 11.30 pagi, 9 Januari 2008.

Sharlinie disedari hilang oleh kakaknya, Sharliena, 11, ketika mereka pulang bersama-sama dari taman permainan kira-kira 200 meter dari rumah sewa mereka di Taman Medan, Petaling Jaya.
Menurut Mohd Nashar, ketika kejadian Sharliena terdengar bunyi orang berjalan menyebabnya menoleh ke belakang, tetapi tidak nampak sesiapa pun.

Bagaimanapun apabila berpaling semula ke hadapan, Sharliena terkejut apabila mendapati adiknya yang sebelum itu berjalan di depannya hilang. Kehilangan Sharlinie menggemparkan negara yang sebelum itu berduka dengan tragedi menimpa seorang lagi kanak-kanak yang diculik serta dibunuh, Nurin Jazlin Jazimin dan sehingga kini kes berkenaan masih belum selesai.

“Saya berharap pihak berkuasa dan orang ramai tidak melupakan kes anak saya. Kalau ada yang terjumpa dengannya atau mempunyai maklumat, saya berharap cepat-cepatlah hubungi polis.

“Saya juga sudah lama tidak mendengar perkembangan kes ini. Kali terakhir saya menghubungi Ibu Pejabat Polis Petaling Jaya lebih setahun lalu dan dimaklumkan kes ini masih disiasat,” katanya yang turut memberitahu berdoa setiap hari supaya anaknya itu ditemui semula.

Tanpa berselindung, Mohd Nashar mengaku kadangkala air matanya tumpah apabila mengenangkan Sharlinie.
“Bila terasa sedih, saya cepat-cepat bermain dengan anak-anak yang lain untuk lari daripada kesedihan itu. Siapa yang tidak sedih kehilangan anak dengan cara itu.

“Sampai sekarang kami tidak tahu di mana dia berada dan pelbagai usaha sudah dibuat untuk mencarinya.

“Tetapi jauh di sudut hati saya yakin dia masih hidup,” katanya.

Menurutnya, keluarganya kini sudah mula dapat menerima kehilangan Sharlinie. Tinjauan Harian Metro di rumah Mohd Nashar mendapati terdapat tiga gambar Sharlinie ditampal dan digantung di dinding rumah termasuk satu pemberian cenderamata sebuah program televisyen yang dibingkaikan.

Namun, Mohd Nashar berkata, tidak banyak lagi barang anaknya yang tinggal untuk dijadikan kenangan.

“Barang milik Sharlinie yang tinggal hanyalah sehelai seluar jeans dan baju berwarna selain sepasang pakaian yang digunakannya ketika berusia tiga tahun.

“Barangan milik Sharlinie kurang dalam simpanan kami kerana kebanyakannya diberikan kepada bomoh yang mahu menjadikan pakaian sebagai ‘alat bantuan’ untuk mencarinya.

“Ada pengamal perubatan dan bomoh menghubungi kami meminta diposkan pakaian Sharlinie untuk tujuan mengesannya dan semua permintaan itu kami tunaikan,” katanya.

Tindakan salahi prosedur jejas laporan forensik



SHAH ALAM: Seorang pakar forensik memberitahu Mahkamah Sesyen di sini, semalam, keputusan forensik kes kematian remaja berusia 15 tahun, Aminulrasyid Amzah dalam satu kejadian tembakan di Seksyen 11, di sini tahun lalu adalah tidak tepat.
Bekas Ketua Bahagian CSI Makmal Forensik Bukit Aman, Amidon Anan yang pernah terbabit dengan siasatan kes pembunuhan Canny Ong dan Altantuya Shaariibuu berkata, pendapatnya berdasarkan siasatan yang dilakukan dalam kes itu. “Secara keseluruhan, berpandukan kepada gambar, saya dapati pengamatan ilmu sains forensik, pengurusan tempat kejadian tidak banyak digunakan dalam siasatan kes ini.

“Saya tidak dapat mengaitkan penembak dengan kesan belerang tembakan, cermin dan tempat letak kepala (dalam kenderaan dipandu Aminulrasyid) secara tepat.
“Saya tidak dapat membuat keputusan kerana banyak amalan sains forensik tidak diguna pakai,” katanya pada perbicaraan kes Koperal Jenain Subi, 48, yang didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, jam 1.10 pagi, 26 April tahun lalu.

Bapa kepada empat anak itu didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Aminulrasyid disahkan maut akibat luka tembakan di kepala.

Pada prosiding semalam, pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Dusuki Mokhtar dan Idham Abd Ghani. Tertuduh pula diwakili peguam bela, M Athimulan dan Salim Bashir. Terdahulu, menjawab soalan Salim, Amidon berkata, tindakan pasukan forensik mengutip peluru yang bertaburan di beberapa jalan di sekitar bandar ini beberapa hari selepas kejadian tembakan itu menyalahi prosedur operasi standard (SOP) makmal Polis Diraja Malaysia (PDRM). Beliau berkata, tindakan tidak mengikut protokol menjejaskan laporan forensik. “Jika lambat dikutip kita tidak akan dapat memastikan peluru itu keluar daripada senjata api yang mana satu. Ini kerana garisan akan menafikan keberkesanan laporan forensik ini,” katanya.

Menurutnya, ada kelongsong peluru yang dikutip juga sudah kemek kerana digilis kenderaan lain.
Perbicaraan bersambung Jumaat depan.

Pelakon kemuka dokumen mohon gugur kes cabul



SELAYANG: Pelakon veteran popular di era 70-an, Mokhtaruddin Mohd Said, 56, yang menghadapi tuduhan mencabul remaja perempuan berumur 13 tahun, Mei lalu bercadang mengemukakan dokumen kepada Jabatan Peguam Negara.
Perkara itu dimaklumkan peguam bela S S Dev yang mewakili tertuduh pada prosiding sebutan kes itu di Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Menurutnya, selepas proses penyerahan dokumen pada tarikh sebutan akan datang selesai, pihaknya akan meneliti dokumen berkenaan sebelum bantahan dibuat untuk menggugurkan pertuduhan terhadap anak guamnya.
Majistret Muhamad Najib Ismail kemudian menetapkan 29 Julai ini sebutan semula kes untuk penyerahan dokumen.

Pada 6 Mei lalu, pengasas Pondok Penyayang Raudah (PPR) itu mengaku tidak bersalah mencabul remaja perempuan berumur 13 tahun dengan mencium pipi dan memeluk pinggang mangsa tanpa kerelaan di asrama itu di No 336, Batu 11, Gombak dekat sini, pada jam 2.30 petang, 1 Mei 2011.

Difahamkan, mangsa yang turut menginap di asrama berkenaan membuat laporan polis pada 2 Mei lalu.

Mayat dalam teksi

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Orang ramai yang lalu berhampiran sebuah teksi yang diletakkan di bahu jalan terkejut apabila menjumpai mayat lelaki dalam kenderaan itu di Taman Medan Baru, di sini, kelmarin.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, mayat mangsa dikenali sebagai Wong Chee Leong, 32, berasal dari Seri Kembangan dan bekerja sebagai pemandu teksi ditemui kira-kira jam 7.30 malam. “Mangsa dipercayai dibunuh di tempat lain sehari sebelum mayatnya ditemui dalam teksi berkenaan.

“Polis masih menjalankan siasatan lanjut dan percaya mangsa dibunuh lebih daripada seorang,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, semalam.
Menurutnya, cop jari pada teksi berkenaan sudah diambil bagi membantu polis mengenal pasti suspek yang terbabit dalam kejadian berkenaan.

“Barang milik mangsa tidak dilarikan tetapi polis menjumpai beg plastik mengandungi pakaian diletakkan dalam teksi berkenaan.

“Mayat mangsa dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk dibedah siasat bagi mengenal pasti punca kematiannya,” katanya.

Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Jeritan amah penyelamat

Oleh Norfaisal Jahuri
am@hmetro.com.my

JASIN: Jeritan seorang pembantu rumah berjaya menyelamatkan keluarga seorang pengarah urusan sebuah syarikat di sini, daripada menjadi mangsa empat penyamun termasuk tiga bersenjatakan pisau yang memecah masuk rumah mangsa di Kampung Umbai di sini, awal pagi semalam.
Begitupun, dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi itu, mangsa yang menguruskan syarikat produk berasaskan herba itu mendakwa kerugian RM55,000 apabila sejumlah jam tangan, wang tunai dan telefon bimbit dilarikan penyamun.

Mangsa yang enggan dikenali berkata dia hanya menyedari rumahnya dimasuki penyamun dipercayai warga asing, selepas seorang daripada mereka mengejutkan dan mengacukan pisau ke lehernya.
Katanya, dia yang tergamam hanya mendiamkan diri sebelum isterinya berusia 32 tahun yang masih dalam pantang selepas melahirkan anak keempat sebulan lalu, terjaga daripada tidur dan seorang daripada penyamun itu mengikat tangannya serta bertanya di mana barangan berharga disimpan.

“Bimbang keselamatan tiga anak yang tidur bersama isteri di bilik berkenaan dia terus menunjukkan tempat simpanan itu.

“Mereka menyelongkar almari sambil melihat satu persatu barangan berharga iaitu jam tangan, telefon bimbit dan wang tunai.

“Saya bimbang mereka mengambil jam Rolex milik arwah ayah, satu-satunya barangan kesayangan, saya meminta mereka mengambil benda lain yang lebih berharga,” katanya di sini, semalam.

Pada masa sama, ibunya yang berusia 60 tahun turut diikat tangan dan seorang daripada penyamun mengambil gelang emasnya. Seorang perompak cuba mengikat tangan isterinya tetapi tidak jadi apabila diberitahu isterinya masih dalam pantang.
Dalam tempoh 15 minit tiga lelaki yang bertopeng itu berada di dalam bilik, tiba-tiba orang gaji menjerit apabila melihat seorang perompak berada di luar bilik.

“Mereka melarikan diri selepas mendengar jeritan itu dan saya bernasib baik kerana empat anak tidak diapa-apakan, termasuk anak sulung saya berusia lapan tahun yang bersama ibu saya ketika itu.

“Semua anak saya tidak menyedari kejadian berkenaan kerana mereka sedang tidur.

“Saya dapati jeriji tingkap di ruang makan dipotong kumpulan perompak itu dan selepas mendapati semuanya selamat, saya membuat laporan di Balai Polis Merlimau jam 6.15 pagi (semalam),” katanya.

Rugi RM100,000 bantu ‘kekasih’

Oleh Siti A’isyah Sukaimi
sitiaisyah@hmetro.com.my

KESAN...Govinden menunjukkan lakaran gambar badan suspek yang menyembunyikan dadah.
KESAN...Govinden menunjukkan lakaran gambar badan suspek yang menyembunyikan dadah.
BUKTI...dadah yang dirampas daripada suspek.
BUKTI...dadah yang dirampas daripada suspek.
SEPANG: Gara-gara mahu membantu ‘kekasih’ melepaskan diri daripada ditahan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), seorang wanita berusia lewat 20-an kerugian RM100,000 selepas memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun individu terbabit yang dipercayai ahli sindiket penipuan wang menggunakan telefon.
Pengarah Kastam KLIA, Datuk M Govinden, berkata wanita terbabit terpedaya selepas menerima panggilan daripada individu yang dipercayai menyamar pegawai JKDM dan memintanya memasukkan wang sekiranya mahu melepaskan ‘kekasihnya’ yang dikenali ketika belajar di United Kingdom (UK).

“Suspek memberitahu wanita itu ‘kekasihnya’ yang berkunjung ke negara ini ditahan dan meminta dia membantu untuk melepaskannya.
“Kes ini berlaku pada bulan lalu dan terbaru seorang wanita berusia 50-an yang berasal dari Bangi, Selangor, menerima nasib sama selepas ditipu RM10,000 daripada seorang lelaki yang dikenali menerusi Internet.

“Wanita itu memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun suspek selepas menerima panggilan daripada seseorang yang menyamar pegawai JKDM,” katanya pada sidang media di Pejabat Bahagian Penguatkuasaan JKDM di Kompleks Kastam Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), semalam.

Govinden berkata, suspek mendakwa lelaki terbabit ditahan selepas membawa wang �200,000 (RM980,074) sebelum meminta bantuan wanita terbabit untuk melepaskannya.

“Berdasarkan rekod tahun lalu, sebanyak 33 kes membabitkan penipuan telefon yang dilakukan suspek dan sepanjang enam bulan pertama tahun ini sebanyak 15 kes sudah dikesan.

“Justeru, kami ingin menasihati orang awam supaya tidak mudah tertipu dan membuat aduan di talian 03-87768055 sekiranya mendapat panggilan seumpama itu,” katanya.
Sementara itu, pada Rabu lalu, JKDM menahan seorang lelaki warga India berusia 30-an di Balai Ketibaan, KLIA, selepas membawa empat bungkus serbuk putih yang disyaki dadah jenis ketamine.

“Pegawai kastam yang menjalankan pemeriksaan menjumpai dua bungkus dadah diselit pada badannya dan dua bungkus lagi diletakkan pada kaki.

“Berat kasar bagi semua serbuk putih itu berjumlah 2.8 kilogram dan dianggarkan bernilai RM56,000,” katanya.

No comments:

Post a Comment