Sunday, June 12, 2011

LELAKI SAMA LELAKI ATAU PEREMPUAN SAMA PEREMPUAN ITU KAWAN....JIKA LELAKI SAMA PEREMPUAN ITU BUKAN KAWAN TAPI KAWIN...BOLEH KE IA JAGA BATAS2 ISLAM....JANGAN AUTA ALLAH LAH

‘Kami hanya berkawan’

Oleh Murshid Eunos
murshid@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya dan Jejai sekadar kawan dan bukan seperti dakwaan ramai pihak yang kononnya saya kembali ke pangkuan Jejai,” kata pelakon Nur Fasha Sandha Hassan, 27, atau Fasha Sandha mengenai desas-desus mengatakan kasihnya dan Jejai bertaut semula.
Fasha, 27, bagaimanapun mengakui menerima barangan dan bunga daripada Jejai yang dihantar ke Saloon Chinta miliknya.
“Namun, saya tidak boleh mengulas sama ada tujuannya untuk memujuk saya kerana apa yang berlaku antara kami sebelum ini sesuatu yang tidak sekali kami fikirkan. Saya lebih selesa jika perkara ini tidak diperbesarkan kerana bimbang ia akan membabitkan pihak lain pula kemudian hari nanti,” katanya.

Kedua-duanya mengumumkan hubungan mereka tidak kesampaian pada Januari lalu dan desas-desus mengatakan mereka berbaik semula timbul apabila Jejai atau Toh Muda Rizal Ashram Ramli, 34, menghantar 28 jambangan bunga serta barangan mewah lain untuk memujuk hati bekas kekasihnya itu.


Fasha berkata, dia kini lebih berhati-hati kerana perlu menjaga banyak hati apalagi ibunya tidak merestui jika dirinya kembali ke pangkuan Jejai kerana bimbang akan menimbulkan kontroversi.

Peluk jasad abang

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

TERSEPIT...anggota penyelamat berusaha mengeluarkan mayat Mohd Kamal yang tersepit.
TERSEPIT...anggota penyelamat berusaha mengeluarkan mayat Mohd Kamal yang tersepit.
SUNGAI PETANI: “Ya Allah abang aku, kenapa jadi macam ni?“ hanya itu kata-kata mampu diucap Mohd Shafik Azman, 21, sambil memeluk jenazah abangnya, Mohd Kamal, 24, selepas kereta dipandunya terbabit dalam kemalangan.
Kejadian berlaku kira-kira jam 5 petang di Jalan Tikam Batu-Sungai Petani berhampiran Padang Temusu di sini, kelmarin, apabila kereta dipandu mangsa gagal dikawal lalu terbabas ke sebelah kiri dan merempuh penghadang jalan serta sebuah gerai.

Akibat rempuhan itu, kereta Honda Civic berkenaan ditembusi besi penghadang jalan dan terbalik dengan keempat-empat tayarnya ke atas menyebabkan mangsa tersepit di dalam kenderaan itu.
Mangsa dari Taman Sri Pinang, di sini, parah di kepala termasuk hancur kaki kanan akibat kemalangan itu dan mati di tempat kejadian.

Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Tikam Batu mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengeluarkan mayat mangsa.

Menurut Mohd Shafik, sebelum kejadian, abangnya yang menjalankan perniagaan komputer di pekan Tikam Batu memaklumkan mahu ke bandar Sungai Petani untuk membeli barang.

Katanya, dia menunggu Mohd Kamal di kedai dan menerima panggilan daripada rakan memberitahu abangnya terbabit dalam kemalangan dekat Padang Temusu.

“Sepanjang perjalanan hati saya terasa tidak sedap walaupun rakan tidak memberitahu keadaan abang.
“Hancur hati dan sangat-sangat sedih apabila tiba ke tempat kejadian, saya melihat keadaan kereta abang dan apabila menjenguk, saya dapat melihat abang tersepit,” katanya.

Mohd Shafik berkata, dia mengagahkan diri memeriksa nadi abangnya.

“Saya tidak dapat merasakan nadinya, dia sudah meninggal dunia,” katanya.

Sementara itu, jurucakap trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta dipandu mangsa hilang kawalan lalu terbabas di kiri jalan sebelum merempuh sebuah gerai dan besi penghadang jalan.

“Akibat kejadian itu, keempat-empat tayarnya ke atas dan kereta berkenaan remuk teruk dengan mangsa tersepit di tempat duduk pemandu ketika dalam perjalanan dari arah Tikam Batu menuju ke pusat bandar.

“Mayat mangsa dibawa ke Jabatan Forensik Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) untuk dibedah siasat,” katanya.


‘Tak perlu ugut’

Oleh Muhd Izawan Baharin
izawan@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Kenapa saya perlu minta maaf sedangkan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan,” kata pengarah dan produser terkenal, Datuk Yusof Haslam berhubung tuntutan Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) yang memberi masa tujuh hari kepadanya untuk memohon maaf selepas mendakwa filem KL Gangster seolah-olah menggambarkan Pekida sebagai sebuah kumpulan samseng.
Pengarah Urusan Skop Production Sdn Bhd itu berkata, sebagai orang lama dalam dunia perfileman, beliau tahu apa yang boleh dan tidak dalam sesebuah filem, malah KL Gangster sudah dirujuk kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN), Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) sebelum ditayangkan di pawagam.
“Saya berusia 57 tahun dan sangat lama dalam bidang ini. Sudah puluhan drama dan filem berbentuk kepolisan serta jenayah kami terbitkan, kami sentiasa berhati-hati memantau semua sudut produksi supaya tidak menyentuh sensitiviti atau menyinggung mana-mana pihak.

“Saya tidak tahu apa motif mereka (Pekida) sehingga boleh memberi tempoh kepada saya memohon maaf. Bagaimana kita mahu memartabatkan industri perfileman kalau perkara begini berlaku,” katanya.


Jumaat lalu, Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Wilayah Persekutuan/Putrajaya/Labuan, Datuk Roslan Dahaman mendesak penerbit filem KL Gangster dan Kongsi memohon maaf kerana mendakwa filem berkenaan menggunakan empat perkataan sinonim dengan pertubuhan itu iaitu ayahanda, abang long, kak long dan abang kawasan, seolah-olah mengaitkan Pekida sebagai kumpulan gengster.

Dua sepupu maut bersama



SABAK BERNAM: Dua saudara sepupu serta seorang rakan mereka maut apabila dua kenderaan dinaiki mereka terbabit kemalangan di Kilometer 46 Jalan Klang-Teluk Intan, berhampiran Kampung Pancang Bedena, di sini, semalam.
Nor Aini Abdul Razak, 19, yang memandu Perodua MyVi meninggal dunia di tempat kejadian manakala sepupunya, Siti Aminah Ibrahim, 19, dan rakan mereka, Muhammad Zulhelmee Muhammad Saidin, 22, meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Jemaah (HTAJ), Sabak Bernam.

Dalam kemalangan itu, kereta MyVi dinaiki mangsa rosak teruk dan terbalik apabila bertembung dengan pacuan empat roda Toyota Hilux mengakibatkan ketiga-tiga mangsa maut manakala lelaki pemandu Toyota Hilux hanya cedera ringan.

Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Noor Mohd Mushar berkata, kemalangan pada kira-kira jam 1.30 tengah hari itu berlaku apabila kereta MyVi dari arah Klang tiba-tiba masuk ke lorong bertentangan lalu bertembung dengan Toyota Hilux dari arah Teluk Intan.

“Pemandu Perodua MyVi itu gagal mengawal kenderaannya dan tidak dapat mengelak kenderaan Toyota Hilux dari arah bertentangan sebelum kedua-dua kenderaan itu bertembung.

“Mangsa yang tersepit meninggal dunia di tempat kejadian dan dua lagi mangsa disahkan meninggal dunia di hospital,” katanya.


Harian Metro difahamkan Nor Aini dari Taman Pertama, di sini, masih menuntut di Kolej Pendidikan Perdana Shah Alam, manakala sepupu dan rakannya yang tinggal di Teluk Gong, Pelabuhan Klang ingin pulang ke kampung untuk mengambil peralatan yang tertinggal di rumah.

Rakan karib Nor Aini, Fasha Erma Mohd Khomari, 19, dari Taman Muhibah ketika ditemui berkata, sahabatnya itu menelefonnya pada jam 1.05 tengah hari untuk bertemu jika mereka tiba di bandar Sabak Bernam.

“Arwah meminta saya bersiap untuk jumpa sementara dia dalam perjalanan dan memberitahu hajatnya mahu ke klinik terlebih dulu sebelum pergi makan kerana dia kurang sihat.

“Selepas itu saya tidak lagi menerima panggilan daripada arwah sehinggalah menerima berita mereka bertiga terbabit dalam kemalangan,” katanya.

Sementara itu, suasana sedih menyelubungi perkarangan rumah mayat HTAJ dengan kehadiran ahli keluarga ketiga-tiga mangsa.

Ibu Nor Aini, Siti Bastiah Samad, 42, berkata, kali terakhir dia menemui anaknya ketika arwah bermalam di rumah kakaknya, Siti Fatimah, 44, untuk melawat seorang saudaranya yang kritikal di sebuah hospital di Petaling Jaya, baru-baru ini.

“Nor Aini masih sempat bergurau seperti kebiasaannya sebelum keluar rumah dan tidak menunjukkan sebarang perubahan. “Walaupun saya tidak dimaklumkan Nor Aini meninggal dunia, saya dapat menjangka dia sudah tiada dan kami sekeluarga reda dengan pemergiannya,” katanya.


Wanita bertudung mencuri di surau



MELAKA: Keji apabila seorang wanita bertudung tergamak menjadikan surau di pusat beli-belah di Jalan Tun Razak sebagai tempat mencari ‘rezeki terlarang’.
Wanita berusia 39 tahun itu dipercayai berpura-pura berada di situ untuk mengerjakan solat sebelum mengambil kesempatan melarikan beg tangan dan barang berharga mangsa.

Namun, perbuatan wanita terbabit berakhir jam 7 malam Rabu lalu apabila diberkas seorang wanita selepas melarikan beg tangan mangsanya beberapa jam sebelum itu.

Kakitangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) negeri ini Noryuhani Ramli, 29, berkata, ketika kejadian dia dan rakannya, Nor Azzren Bazid, 26, pergi menunaikan solat di surau pusat beli-belah berkenaan.

“Ketika masuk ke dalam surau, terdapat seorang wanita berada di situ, namun kami tidak mempedulikannya.

“Bagaimanapun, selepas mengambil wuduk dan rakan saya pergi ke tandas, wanita itu hilang bersama beg Nor Azzren lalu kami mencarinya di lokasi kejadian, namun gagal,” katanya.


Beliau berkata, rakannya membuat laporan di Balai Polis Bukit Baru sejurus selepas kejadian.

Katanya, ketika dalam perjalanan pulang, dia menghubungi rakannya bertanyakan hal berkenaan dan diberitahu kad kredit yang dilarikan bersama beg tangannya itu digunakan di pusat beli-belah di Ayer Keroh.

“Saya kebetulan berada di sekitar lokasi berkenaan ke pusat beli-belah terbabit dan terserempak dengan wanita yang dicam berada di surau beberapa jam sebelum menghampirinya.

“Saya bertanya mengenai kehilangan beg berkenaan, namun wanita itu menafikanya dan mengancam menjerit. Saya minta orang ramai menahannya dan wanita itu mengaku mengambil beg rakan saya,” katanya.

Menurutnya, wanita berkenaan menyerahkan semua barangan yang dilarikan sambil merayu dilepaskan.


Derita kakak di bumi asing


JAMILAH (kanan) didakwa menderita dan dikurung di Aceh bersama anak-anaknya selepas ditinggalkan Ripin (kiri) beberapa tahun lalu.


SIK - Seorang lelaki merayu mana-mana pihak supaya membantu mengesan kakak dan empat anak buahnya yang dikatakan menderita akibat hidup merempat dan dikurung di wilayah Aceh, Indonesia selepas ditinggalkan suaminya beberapa tahun lalu.
Nazri Hassan, 31, memberitahu, berita mengenai kesengsaraan yang dialami oleh lima beranak itu diketahui selepas Nazri menerima sepucuk surat daripada kakaknya, Jamilah, 35, yang meminta dia dan empat anaknya diselamatkan kerana mendakwa berada dalam keadaan bahaya.
Difahamkan, suami Jamilah yang dikenali sebagai Ripin Husin, seorang warga Indonesia, meninggalkan wanita itu untuk kembali menetap di negara ini beberapa tahun lalu bersama isteri mudanya mereka dipercayai tinggal di Sungai Petani.
Nazri berkata, selepas mendapat surat itu, dia sekeluarga bertambah bimbang kerana menurut beberapa teman kakaknya, Jamilah dan anak-anaknya dipercayai dikurung.
"Kami sekeluarga bimbang dengan nasib kakak dan anak-anaknya yang dipercayai telah dikurung di Indonesia," dakwanya ketika ditemui di sini semalam.

No comments:

Post a Comment