Tuesday, June 14, 2011

BUKAN BESAR TAPI MAHA BESAR....ORANG YG BENAR2 KENAL ALLAH.....YG TAKUT PADA ALLAH....TAKUT MELAKUKAN MUNGKAR DAN TAAT PERINTAH ALLAH....MENJAGA AKIDAH SERTA AMAL SOLEHNYA....BUKAN JAGA HARTA DAN PANGKAT....DUA PERKARA AKAN TINGGAL SELEPAS KITA MATI......

Peguam mati ditetak

Oleh Amir Abd Hamid dan Mohamad Naufal Mohamad Idris
am@hmetro.com.my

KLANG: Seorang peguam ditemui mati, dipercayai ditetak dengan parang oleh pekerjanya sendiri di kuil di Kampung Perepat, Kapar, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 9.30 malam itu, mangsa, Datuk R Anbalagan, 56, mati selepas mengalami kecederaan serius di badan, muka, bahu kanan dan tangan kiri.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong, berkata suspek berusia 25 tahun berasal dari India itu bagaimanapun ditahan di ladang kelapa sawit berhampiran rumah mangsa, kira-kira jam 10 pagi semalam.

“Turut ditemui bersama suspek ialah kenderaan pacuan empat roda jenis Mitsubishi Storm dan parang dipercayai senjata yang digunakan untuk membunuh mangsa.


“Siasatan mendapati berlaku pertengkaran di rumah mangsa sebelum mangsa melarikan diri ke kuil yang terletak berdekatan dengan rumah tadi,” katanya.


‘Saya sudah maafkan ayah’

Oleh Sufian Thauri Muhammed dan Ahmad Rabiul Zulkifli
am@hmetro.com.my

HULU TERENGGANU: “Jika melihat keadaan anak, ibu mana yang tak marah, tapi sebagai manusia dan beragama Islam, saya memaafkan perbuatannya itu,” kata Che Ku Zaimah Che Ku Awang, 29, ibu kepada Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan, 9, dan Muhammad Irfan Firdaus, 3, yang menjadi mangsa simbahan asid oleh bapa sendiri tahun lalu.
Che Ku Zaimah berkata, walaupun kejadian itu genap 10 bulan hari ini dan dia serta dua anaknya makin sembuh, namun kesan daripada aspek emosi serta fizikal akibat kejadian itu masih dirasai.

“Setiap kali ke tempat awam, pasti ada yang akan bertanya mengenainya menyebabkan Nurul yang sebelum ini ceria bertukar menjadi pemalu untuk berhadapan dengan orang ramai kerana kecacatan wajahnya itu.

“Malah saya rasa kadangkala dia sudah jemu menjawab persoalan diajukan orang mengenai keadaan wajahnya.

“Begitupun saya tetap bersyukur kerana dia tidak mengalami apa-apa masalah di sekolah, malah bersemangat menuntut ilmu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sekayu, Kuala Berang di sini, semalam.

Menurutnya, pada 9 Januari lalu, Nurul menjalani pembedahan pertama di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dan akan menjalani pembedahan sama sebanyak sembilan kali lagi bagi merawat kecacatan wajahnya.


“Wajahnya sudah dirawat namun doktor menasihatkan Nurul memakai topeng sekurang-kurangnya 23 jam sehari namun peraturan itu tidak dapat diikuti kerana dia tidak selesa selain rimas.

“Akibat tidak memakai topeng, ia mendatangkan sedikit kesan kurang memuaskan di wajah Nurul apabila parut di mukanya semakin membesar.

“Sudah puas saya menasihatinya, namun faktor seperti panas, gatal dan sukar bernafas membuatkan dia tidak tahan bertopeng,” katanya yang turut mempunyai kesan lecur di tangan dan bahagian belakang badan akibat terkena simbahan asid dalam kejadian itu.

Menurutnya, dia dan empat anaknya kini menjalani kehidupan baru selepas bekas suami, Mat Haizan Mat Yasin, 33, melepaskannya dengan talak satu, bulan lalu.

“Saya diceraikan suami di Mahkamah Syariah Marang, 27 Mei lalu dengan talak satu dan ia sedikit sebanyak memberi sinar baru kepada kami sekeluarga.

“Tetapi saya tetap runsing memikirkan tanggungjawab bagi membesarkan empat anak termasuk tiga masih bersekolah manakala yang bongsu berusia tiga tahun.

“Jabatan Kebajikan Masyarakat menghulurkan bantuan bulanan RM400 sebulan dan perbelanjaan selebihnya ditanggung sendiri hasil menjual sayur di Pasar Kuala Berang.

“Sebagai peniaga, pendapatan saya tidak menentu menyebabkan kadangkala saya terpaksa menagih simpati keluarga untuk menampung perbelanjaan harian,” katanya yang berharap ada pihak sudi membantunya mendapatkan gerai makan.

Bercerita mengenai bekas suami, Che Ku Zaimah berkata, sebelum ini Mat Haizan menghantar surat meminta dia membawa anak-anak melawatnya di Penjara Marang dan bagi memenuhi hasrat itu, dua kali dia membawa empat anak mereka bertemu bekas suami.

“Sejak kebelakangan ini dia tidak lagi meminta saya berbuat demikian dan saya pula tidak terdetik hati untuk membawa anak-anak berjumpa dengannya tanpa sebarang permintaan daripada Mat Haizan.

“Walaupun hati saya sudah sejuk dan tidak lagi berang dengan tindakannya itu namun untuk pulang kembali ke pangkuan Mat Haizan adalah mustahil.

“Biarlah kami anak beranak menjalani kehidupan dengan aman, susah senang ditanggung sendiri dan apa yang penting sekarang adalah masa depan anak,” katanya. Nurul ketika ditemui berkata, dia tidak lagi menyimpan perasaan marah kepada bapanya itu.

“Saya tidak lagi marah dan sudah memaafkan perbuatan ayah,” katanya yang bercita-cita menjadi doktor.


Bunuh kawan ‘makan’ isteri

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KINABATANGAN: Seorang suami yang berang melihat rakan sekerja cuba merogol isterinya, membelasah lelaki itu menggunakan tukul besi sehingga maut sebelum menyeret mayatnya sejauh 100 meter dan menanam tubuh berlumuran darah itu di lereng bukit di Kampung Pelangi, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam, mangsa yang hanya dikenali Khail, 20, ditemui dalam keadaan ngeri dengan kesan parah di kepala oleh sepasukan polis sejurus menerima maklumat penduduk kampung yang melihat suspek ‘menanam’ sesuatu di kawasan berkenaan.
Difahamkan, sebelum kejadian, suspek yang berusia 26 tahun baru balik dari bekerja di tapak pembinaan berhampiran.

Bagaimanapun, sebaik memasuki rumah, dia terkejut apabila melihat isterinya yang berusia 19 tahun bergelut dengan seorang lelaki yang dipercayai cuba merogolnya.


Tanpa berfikir panjang, suspek menghentak kepala mangsa menggunakan tukul besi sebanyak dua kali menyebabkan mangsa menggelupur sebelum meninggal dunia di tempat kejadian.


Serah kembar kurus kering

Oleh Yusmawati Mohd Yusof dan Mohd Zaidi Ya’acob
am@hmetro.com.my

LIHAT...Sidatol’ Aini melihat keadaan seorang daripada kembar yang disyaki didera.
LIHAT...Sidatol’ Aini melihat keadaan seorang daripada kembar yang disyaki didera.
TIDUR... seorang kembar dimasukkan dalam wad.
TIDUR... seorang kembar dimasukkan dalam wad.
MELAKA: Tindakan seorang bapa menyerahkan tiga anaknya termasuk sepasang anak kembar berusia empat tahun untuk dijaga Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Melaka Tengah, dekat sini, Isnin lalu, atas alasan tidak mampu menjaga mereka menimbulkan tanda tanya kemungkinan kanak-kanak berkenaan disyaki didera dengan tidak diberi makan berikutan fizikal mereka yang terlalu kurus.
Difahamkan, lelaki berusia 34 tahun dari Hutan Perca, Alor Gajah mendakwa tidak mampu menjaga anaknya kerana bekerja sebagai pekerja am di syarikat swasta.

Curiga dengan keadaan fizikal ketiga-tiga kanak-kanak berkenaan, pegawai JKM menghantar mereka menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Melaka.
Penolong Pengarah Bahagian Kanak-kanak JKM negeri, Sidatol’ Aini Jafri berkata, setakat ini pihaknya tidak dapat memastikan sama ada ketiga-tiga kanak-kanak terbabit didera atau mengalami kekurangan zat makanan dan masih menunggu laporan perubatan daripada pihak hospital.

“Pasangan kembar bersama abangnya berusia enam tahun diserahkan kepada JKM oleh bapa mereka yang bekerja sebagai pekerja am.

“Lelaki itu menyatakan dia tidak mampu menjaga anaknya,” katanya ketika melawat kanak-kanak berkenaan di Hospital Melaka.

Menurutnya, lelaki berkenaan memperoleh hak jagaan terhadap ketiga-tiga anaknya daripada mahkamah syariah selepas bercerai dengan isterinya baru-baru ini sebelum berkahwin dengan wanita lain.

Beliau berkata, berdasarkan siasatan kronologi kes itu, ketiga-tiga kanak-kanak berkenaan pada mulanya diserahkan ibu kandung mereka ke Pejabat Kebajikan Daerah Melaka Tengah pada 8 Julai 2010 ditempatkan di institusi JKM atas alasan tidak mampu menjaga mereka.
Katanya, kanak-kanak berkenaan ditempatkan sementara di Rumah Kanak-Kanak Tengku Budriah, Cheras, Kuala Lumpur sehingga Mahkamah Kanak-Kanak bersidang pada 5 Ogos 2010.

“Kanak-kanak berkenaan diperintahkan majistret diletak di bawah jagaan bapa kandung mengikut Seksyen 30 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 dengan membayar bon jaminan RM1,500 tanpa cagaran selama dua tahun.

“Mahkamah turut mengenakan syarat penjaga mesti hadir bersama kanak-kanak itu bagi seliaan di hadapan pelindung kanak-kanak Pejabat Kebajikan Masyarakat Alor Gajah bagi tempoh dua tahun, manakala ibu kandung dibenarkan melawat mereka,” katanya.

Sidatol’ Aini berkata, bapa kandung dan ibu tiri bersetuju menjaga kanak-kanak di hadapan Majistret Mahkamah Kanak-Kanak Melaka kerana pernah menjaga mereka pada usia enam bulan bagi tempoh tiga bulan.

“Sepanjang tempoh seliaan ibu bapa, kanak-kanak itu ada dibawa berjumpa pelindung dua kali dan mereka dihantar menjalani pemeriksaan doktor kerana dikatakan kurang selera makan sehingga menyebabkan anak pertama diserahkan kepada nenek untuk dijaga kerana khuatir keadaan mereka.

“Ibu bapa kanak-kanak memberitahu doktor mengesahkan mereka sihat dan tidak mengalami masalah kesihatan,” katanya.

Katanya, JKM mengambil alih penjagaan kanak-kanak berkenaan dan pemeriksaan dilakukan mendapati mereka terlalu kurus disyaki kekurangan makanan.

“Keadaan itu mencurigakan dan kami menghantar mereka ke Hospital Melaka untuk pemeriksaan. Namun, kami tidak boleh membuat sebarang kesimpulan sebelum mendapat laporan perubatan daripada doktor.

“Pada masa sama, kami tidak menolak kemungkinan berlaku penderaan berdasarkan keadaan mereka,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, tidak terdapat tanda penderaan fizikal terhadap kanak-kanak terbabit dan menegaskan perbuatan tidak memberi makan juga ditakrifkan sebagai penderaan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Pekan Kecil, Pemulihan Projek dan NGO negeri, Datuk Seet Har Cheow berkata, pihak berkuasa perlu menunggu laporan perubatan kanak-kanak berkenaan sebelum mengambil tindakan lanjut.

“Kes ini dikendalikan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kebajikan negeri, Datuk Norpipah Abdol,” katanya.

Hilang di Alor Setar, jumpa di Kuantan


Saya terkejut diberitahu telah hilang sejak 26 hari lalu sedangkan saya rasa baru empat hari hilang


JITRA – Seorang doktor pelatih Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar dekat sini yang hilang selama hampir sebulan didakwa akibat dipukau ditemui selamat di pusat beli-belah Berjaya Mega Mall di Kuantan, Pahang pada Sabtu lalu iaitu pada hari dia sepatutnya melangsungkan majlis pertunangan..
Dr. Mohd. Noor Azam Mohd. Nazri, 26, ditemui oleh ketua pengawal keselamatan di pusat beli-belah tersebut apabila dia ditahan kerana tidak membayar bil makanan sushi RM70 di sebuah restoran pada pukul 5 petang.
Ketika ditemui, Noor Noor mengenakan baju T putih dan seluar sukan sambil membawa sebuah beg galas mengandungi pakaian yang dipakainya pada hari dia dilaporkan hilang iaitu kemeja, kasut dan tali pinggang.
Turut disimpan dalam beg sama beberapa barangan lain antaranya kain pelikat, kopiah, berus sabut dan berus gigi.
Bagaimanapun, telefon bimbit dan beg kerjanya berwarna hitam yang mengandungi beberapa dokumen penting hilang.
Mengimbas kehilangannya, Noor Azam berkata, dia tidak menyedari apa yang berlaku pada dirinya sepanjang dilaporkan hilang sejak 26 hari lalu sehinggalah pengawal keselamatan membuka dompetnya untuk mengambil kad pengenalan.
“Pengawal itu bertanya sama ada saya Dr. Mohd. Noor Azam yang hilang selepas melihat kad pengenalan dan kad pekerja saya tetapi saya masih tidak ingat sehingga saya melihat gambar bakal tunang di dalam dompet.
“Saya tersedar dan terus menangis lalu bertanya kepada pengawal itu tarikh dan tempat saya berada pada ketika itu,” kata doktor itu ketika ditemui di rumah keluarganya di Taman Bunga Raya di sini semalam.


Besarnya kuasa Tuhan

Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my

TERTUDUH...Zalina diiringi anggota polis selepas dijatuhi hukuman,  semalam.
TERTUDUH...Zalina diiringi anggota polis selepas dijatuhi hukuman, semalam.
MELAKA: “Takdir tidak memihak kamu. Selepas kejadian di surau Melaka Mall kira-kira jam 5.20 petang (Sabtu), kamu ditangkap di Mydin MITC dua jam kemudian. Saya tidak pernah berjumpa kes macam ini yang menunjukkan betapa besarnya kuasa Tuhan.”
Begitu kata Majistret Muhammad Hazri Hanafi ketika menjatuhkan hukuman penjara setahun dan denda RM7,500 terhadap seorang wanita pekerja kilang, Zalina Shidid, 38, yang mengaku bersalah atas dua pertuduhan mencuri dompet dan wang tunai RM650 milik Penolong Juruaudit Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ), Nor Azzren Bazid, 26, di sebuah surau di Melaka Mall, Rabu lalu.

Muhammad Hazri juga dalam penghakimannya itu memerintahkan Zalina yang tidak diwakili peguam, menjalani hukuman penjara tambahan enam bulan jika gagal membayar denda.
“Apa alasan kamu melakukan perbuatan ini, adakah kerana kesempitan hidup? Atau peluang terbuka depan mata? “Jika mahu bayar sewa sekali pun, carilah sumber halal dan jangan ambil wang orang lain. Mana tahu, mangsa juga perlukan duit itu untuk bayar sewa dan sebagainya.

“Saya bimbang ia jadi tabiat awak mencuri dan berdoa kamu jadi lebih baik, berubah selepas ini,” katanya. Zalina sebelum itu mengaku bersalah mencuri dompet jenama Cardirino, kad pengenalan, lesen memandu kelas B2/D, dua kad kredit Maybank American Express dan Master Card, kad ATM Ambank, telefon bimbit Nokia E71 yang semuanya bernilai kira-kira RM1,700 kepunyaan Nor Azzren di surau tingkat satu Melaka Mall, Jalan Lebuh Ayer Keroh, dekat sini, pada 8 Jun lalu, kira-kira jam 5.20 petang.

Dia dituduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan, sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 10 tahun dan denda.

Tertuduh juga mengaku pertuduhan kedua, iaitu mencuri wang tunai RM650 milik pengadu di mesin ATM Ambank Pasaraya Mydin, Jalan Ayer Keroh, pada hari sama, kira-kira jam 7.20 malam.

Kesalahan itu didakwa mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan, jika disabitkan boleh dipenjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Majistret menjatuhkan hukuman penjara setahun dan denda RM5,000 bagi pertuduhan pertama dan setahun penjara serta denda RM2,500 bagi kesalahan kedua yang berjalan serentak dari tarikh ditangkap.

Mengikut fakta kes, ketika berada di surau itu, pengadu masuk ke bilik air dan meninggalkan beg tangan di tepi dinding manakala rakannya bersembahyang.

Apabila keluar dan memeriksa beg tangannya, didapati dokumen penting, telefon bimbit dan wang tunai hilang.

Pengadu sebelum itu menyedari suspek berada di dalam surau itu sebelum kehilangan barangan miliknya. Pengadu menghubungi Maybank dan diberitahu kad kreditnya digunakan di Pusat Pakaian Hari-Hari di Pusat Dagangan Antarabangsa Ayer Keroh (MITC), Ayer Keroh.

Pengadu terus menghubungi rakannya membantu mengesan suspek dan berjaya menahannya berhampiran pasar raya itu sebelum diserahkan kepada polis.

No comments:

Post a Comment