Sunday, June 12, 2011

MUNGKIN INI TANDA2 KECIL DUNIA HAMPIR KIAMAT...MAKA BERTAUBATLAH SERTA BANYAKAN AMALAN2 SOLEH....

Maut ditikam bertubi-tubi

Oleh RAJA NORAINA RAJA RAHIM
rnoraina@hmetro.com.my

PERIKSA... polis melakukan pemeriksaan pada mayat mangsa yang ditemui di sebuah bilik kongsi.
PERIKSA... polis melakukan pemeriksaan pada mayat mangsa yang ditemui di sebuah bilik kongsi.
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Indonesia yang dipercayai terbabit dalam cinta tiga segi maut ditikam bertubi-tubi di Taman Melati Utama, di sini, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 7.30 pagi di sebuah rumah kongsi tapak pembinaan kondominium, mangsa dikatakan bermain cinta dengan seorang wanita juga dari Indonesia.

Ketua Polis Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, polis menerima panggilan daripada orang awam berhubung penemuan mayat di rumah kongsi berkenaan sebelum sepasukan polis dihantar ke tempat kejadian.
“Mayat lelaki berusia lingkungan 30-an itu ditemui di dalam bilik dalam keadaan berlumuran darah.

“Sepasukan polis dari Unit Siasatan Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKK) dan Unit Pengesan Anjing (D9) turut membantu siasatan di tempat kejadian,” katanya.

Menurutnya, hasil pemeriksaan menemui lapan kesan luka tikaman selain beberapa kesan kelar pada badan mangsa menggunakan senjata tajam.

Namun, siasatan di tempat kejadian tidak menemui sebarang senjata, malah polis percaya mangsa diserang lebih daripada seorang suspek.

“Ketika polis tiba di tempat kejadian, semua pekerja melarikan diri dan semua rumah kongsi juga kosong.
“Motif pembunuhan dipercayai berkaitan perempuan berikutan penemuan pasport seorang wanita warga Indonesia dan kasut berhampiran mayat mangsa,” katanya.

Zakaria berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

NEGARA


Buruh Indonesia maut dikelar



POLIS memeriksa mayat seorang lelaki yang mati dibunuh di sebuah rumah kongsi di Taman Melati Utama, Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR - Selepas 48 jam pergaduhan antara dua kumpulan asing dipercayai kerana seorang wanita di Nilai, Negeri Sembilan dilaporkan, kejadian yang serupa berlaku lagi tetapi di lokasi berlainan semalam.
Kali ini, seorang buruh warga Indonesia dikenali Yanto Sukor menemui ajal apabila badannya dikelar dengan senjata tajam dalam satu pergaduhan di sebuah rumah kongsi dekat tapak pembinaan kondominium di Taman Melati Utama, Setapak di sini.
Polis tidak menolak kejadian pada pukul 7.30 pagi itu bermotifkan cemburu selepas pihak berkuasa menemui sekeping pasport wanita warga Indonesia serta sepasang kasut wanita berhampiran mangsa.
Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, bertindak atas maklumat, pihaknya pergi ke lokasi kejadian dan menemui mangsa dalam keadaan terbaring dan berlumuran darah.
"Sebanyak lapan kesan tikaman dan kelar ditemui pada badan mangsa.
"Polis bagaimanapun tidak menemui sebarang senjata yang digunakan untuk membunuh mangsa dan semua penghuni di rumah kongsi itu telah melarikan diri sebaik polis tiba," katanya ketika dihubungi

Lelaki Indonesia ditahan bantu siasatan pembunuhan rakan senegara



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Indonesia ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes pembunuhan kejam seorang pekerja lelaki yang juga merupakan warga Indonesia, yang ditemui mati di rumah kongsi di tapak pembinaan di Taman Melati Utama, di sini, pagi semalam.
Ketua Polis Daerah Sentul, ACP Zakaria Pagan ketika dihubungi berkata lelaki berusia 30-an itu ditahan ketika berada di rumah kongsi di tapak pembinaan berkenaan.

"Dia ditahan pada petang hari kejadian dan polis menahannya bagi membantu siasatan berhubung kes pembunuhan kejam itu dan kita akan ambil keterangannya dan siasat dari semua aspek bagi mencari suspek serta individu lain yang mempunyai kaitan dengan kes ini.
"Kita percaya dengan penahanan lelaki berkenaan, maklumat berhubung kejadian sebenar akan diperoleh sekali gus membantu mengenalpasti kesemua suspek yang terlibat," katanya. Dalam kejadian itu, mangsa yang berumur 30 tahun ditemui dalam keadaan berlumuran darah oleh seorang pekerja di tapak pembinaan berkenaan kira-kira 7.30 pagi.

Hasil pemeriksaan, polis menemui lapan kesan luka tikaman selain beberapa kesan kelar pada badan mangsa.

Polis tidak menolak kes itu melibatkan seorang wanita dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Remaja ditemui leher hampir putus

Oleh SALMAN HAMAT
salman@hmetro.com.my

SERI ALAM: Seorang remaja lelaki berusia 19 tahun dipercayai cuba melawan penyerangnya sebelum ditemui berlumuran darah dan lehernya hampir putus disyaki ditetak menggunakan parang di sebuah apartmen di Masai, di sini, petang kelmarin.
Kematian mangsa yang hanya dikenali sebagai Surendra disedari orang ramai selepas mengesyaki kejadian buruk berlaku di apartmen milik remaja berkenaan.

Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata, siasatan berhubung pembunuhan itu masih dijalankan.
Roslan berkata, pihaknya menerima laporan berhubung kejadian daripada orang ramai sebelum bergegas ke lokasi dan menemui mayat mangsa dalam keadaan mengerikan.

“Selain kesan tetakan pada belakang leher hingga menyebabkan kepalanya hampir putus, kami menemui kesan luka di tangan dan beberapa bahagian badan, disyaki disebabkan senjata tajam.

“Ketika diserang, mangsa dipercayai cuba menahan tetakan menyebabkan dia cedera di tangan, sebelum ditetak di tubuhnya hingga cedera parah dan meninggal dunia.

“Pemeriksaan menemui kesan pergelutan dipercayai antara mangsa dan suspek dan kami percaya kes ini dilakukan lebih daripada seorang,” katanya.

Menurutnya, pemeriksaan di lokasi tidak menemui sebarang senjata yang digunakan dalam pembunuhan itu bagi memberi petunjuk menjejak suspek.
Bagaimanapun, katanya, hasil siasatan awal tidak menolak kemungkinan pembunuhan kejam itu dilakukan individu dikenali mangsa yang tinggal seorang diri di apartmen berkenaan.

“Motif dan punca sebenar kejadian belum diketahui dan kita menjalankan siasatan mengikut pelbagai sudut, namun mendapati tiada barang berharga milik mangsa hilang,” katanya.

Katanya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultan Ismail (HSI) bagi bedah siasat untuk mengenal pasti punca sebenar kematian.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Berikutan itu, orang ramai yang ada maklumat berhubung kejadian itu diminta menghubungi hotline Polis Johor di 07-2212999 atau balai polis berhampiran.

Pelajar mangsa lelaki gila seks



BUKIT MERTAJAM: Kerana tidak tahan menjadi pemuas nafsu lelaki gila seks, seorang pelajar menceritakan kejadian berkenaan kepada bapanya, Rabu lalu sebelum membuat laporan polis mengenainya.
Mangsa, pelajar lelaki berusia 15 tahun yang tinggal di sebuah flat di sini, mendakwa dipaksa melakukan seks oral oleh seorang lelaki juga jirannya setiap kali isteri lelaki berkenaan tiada di rumah.

Menurut sumber polis, mangsa mengenali lelaki berusia lingkungan 20-an terbabit kira-kira sebulan lalu dan suspek dikatakan baru berpindah ke situ serta tinggal di tingkat bawah blok flat yang sama dengan pelajar berkenaan.
“Mangsa mengenali lelaki berkenaan selepas isterinya sering meminjam cakera padat digital (DVD) filem terbaru daripadanya.

“Daripada perkenalan itulah, mangsa yang tidak mengetahui lelaki terbabit mempunyai niat jahat terhadapnya pergi ke rumahnya dua minggu lalu sebelum dia dipaksa melakukan seks oral,” katanya.

Menurutnya, lelaki berkenaan ketika itu mengugut akan memukul mangsa jika dia menceritakan kejadian terbabit kepada sesiapa hingga membuatkan pelajar itu takut untuk mendedahkan perbuatan kejinya.

“Sejak kejadian pertama, mangsa dipaksa melakukan perbuatan tidak senonoh terbabit dan ia berulang dua kali lagi di rumah lelaki berkenaan.

“Lelaki itu dikatakan mengambil kesempatan memaksa mangsa melakukan perbuatan terbabit ketika isterinya tiada di rumah,” katanya.
Menurutnya, mangsa yang tidak tahan lagi dengan perlakuan lelaki terbabit mengambil keputusan menceritakan kejadian itu kepada bapanya sebelum membuat laporan polis.

Difahamkan, polis kini memburu suspek yang dikatakan menghilangkan diri apabila mengetahui mangsa membuat laporan polis.

Bomoh rogol

Oleh MICHELLE GUN
metahad@hmetro.com.my

MIRI: Malang bagi seorang wanita apabila niatnya menemui bomoh dengan harapan masalah rumah tangga dialami sejak beberapa bulan lalu berjaya dipulihkan bertukar mimpi ngeri apabila mendakwa dirogol lelaki terbabit, April lalu.
Kejadian berlaku apabila mangsa berusia 30-an itu yang mengalami masalah rumah tangga, bertemu bomoh terbabit di sebuah perkampungan tidak jauh dari bandar raya ini dengan ditemani seorang rakan.

Difahamkan, episod hitam bermula apabila suspek berusia 50-an menjalankan upacara dengan mengarahkan mangsa mandi bunga terlebih dulu bagi membuang ‘sial’ dalam tubuh wanita itu sebelum membawanya ke bilik untuk rawatan seterusnya.
Menurut sumber, ketika di dalam bilik, bomoh terbabit menyuruh mangsa membayangkan dia sebagai ‘suaminya’ sebelum mengarahkan wanita terbabit memegang kemaluannya.

Kata sumber itu, mangsa tidak menyedari niat jahat bomoh terbabit kerana menganggap ia sebahagian rawatan yang perlu dilalui.

“Mangsa dikatakan menuruti semua arahan bomoh berkenaan sebelum lelaki itu merogolnya. Rakannya yang menunggu di luar tidak mengetahui kejadian menimpa mangsa ketika itu.

“Selepas kejadian itu, mangsa tidak memaklumkan kepada sesiapapun, namun dia mula curiga terhadap ‘kemujaraban’ penangan bomoh terbabit sebelum memutuskan untuk membuat laporan polis,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata, mangsa hanya membuat laporan petang semalam, iaitu dua bulan selepas kejadian.

Penceroboh hospital kena tangkap

Laporan KHAIRUL HAMIZY RAMLEE
metahad@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: Kes pencerobohan yang kerap berlaku di kawasan Hospital Nur Zahirah (HSNZ), di sini, sejak beberapa bulan lalu mula terungkai apabila dua lelaki ditangkap selepas dilihat memecah masuk rumah penyelia di asrama doktor, awal pagi semalam.
Tindakan pantas pengawal bertugas mendapatkan bantuan selepas terdengar bunyi bising dari rumah penyelia itu berjaya mengepung suspek yang cuba melarikan diri selepas menyedari perbuatannya disedari pengawal di lokasi terbabit.

Menurut saksi yang enggan dikenali, kejadian berlaku jam 3.30 pagi ketika dia menjalankan rondaan di kawasan sekitar lokasi asrama doktor, dia berasa curiga selepas terdengar bunyi pintu terkopak di kawasan berhampiran.
Dia yang ternampak kelibat manusia menyembunyikan diri di rumah penyelia itu cuba berlakon seperti tidak melihatnya supaya suspek tidak bertindak agresif.

Katanya, selepas beberapa langkah berjalan dari kawasan pencerobohan, dia terus mendapatkan bantuan rakan pengawal selain memantau pergerakan penceroboh.

“Suspek mula mengatur langkah apabila menyedari perbuatan jenayahnya disedari pengawal bertugas sebelum cuba melarikan diri menerusi pintu pagar belakang dan menuju ke tempat rakannya yang menunggu berhampiran kereta dinaiki mereka sebelum ini.

“Situasi menjadi cemas apabila lelaki yang dikepung itu cuba merempuh keluar dari kawasan terbabit tanpa mengendahkan amaran berhenti daripada beberapa pengawal di situ, namun berjaya ditangkap beberapa minit kemudian hasil tindakan pantas semua pihak,” katanya.

Menurutnya, seorang lagi suspek yang berada berhampiran kenderaan dinaiki mereka, melarikan diri ke bahagian wad pesakit dan berjaya ditahan pasukan pengawal yang mengejar suspek dari tingkat lapan hingga kawasan parkir tingkat bawah.
Katanya, usaha suspek meminta belas simpati daripada pengawal dengan memberi alasan menceroboh rumah penyelia itu bagi menampung kos perubatan isterinya tidak mendapat perhatian kakitangan hospital yang menghubungi pihak berkuasa untuk tindakan selanjutnya.

Difahamkan, kawasan asrama doktor di HSNZ kerap dilaporkan berlaku kes kecurian serta pencerobohan sejak beberapa bulan lalu, menyebabkan pihak berwajib terpaksa menampung kos kerugian terhadap semua kehilangan harta benda di kawasan HSNZ.


Hadith Tanda-tanda Akhir Zaman
 
Dari Auf b. Malik r.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat. "Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis."  
(Sahih Bukhari)


Zina bermaharajalela."Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada
zaman mereka inilah kiamat akan datang."
(Sahih Muslim)

Bermaharajalela alat muzik. "Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka. Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharaja-lela bunyian (muzik) dan penyanyi2 wanita"
(Riwayat Ibnu Majah)


Menghias masjid dan membanggakannya. "Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid"
(Riwayat Nasai)

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik. "Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji,memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga."
(Riwayat Ahmad dan Hakim)

Ramai orang soleh meninggal dunia. "Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran"
(Riwayat Ahmad)

Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat. "Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka' (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia"
(Riwayat Thabrani)

Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja."Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja."
(Riwayat Ahmad)


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara tanda2 telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian2 wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang".

Bulan sabit kelihatan besar. "Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit."
(Riwayat Thabrani)

"Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu"
( Sahih Muslim)



Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar."Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar."
(Riwayat Ahmad)



Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai. "Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan
sungai2"
( Sahih Muslim)


Tanda-tanda Kiamat
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
LoeschFrage.PNG
Kandungan rencana ini tidak memetik sumber rujukan dan memerlukan pengesahan.
Pembaca dinasihatkan membuat pertimbangan sendiri.
Bantulah Wikipedia memperbaiki rencana ini dengan menambahkan sumber rujukan. Fakta yang tidak disahkan boleh dipertikai dan dipadam.

Sebahagian siri Islam
Allah-eser-green.png
Rukun Iman

Hari Akhirat

Tanda-Tanda Kiamat
Hari Kiamat (القيامة)
Alam Barzakh (برزخ)
Dabbat al-Ard (دابة الأرض‎)
Dajal (الدّجّال‎)
Imam Mahdi (المهدي‎)
Nabi Isa a.s. (عيسى‎)
Yakjuj & Makjuj (يأجوج و مأجوج‎) ·
Tiupan Sangkakala
Padang Mahsyar (محشر‎)
Siratal Mustaqim(الصراط المستقيم‎)
Syurga Firdaus (فردوس‎)
Neraka Jahannam (جهنم‎)

Portal Islam
p • b • s

Tanda-tanda Kiamat menurut agama Islam merupakan suatu petunjuk atau isyarat yang sudah hampirnya Hari Kiamat. Bermula dengan tanda-tanda kecil dan kemudian disusuli dengan tanda-tanda besar.
[sunting] Tanda-tanda besar

Hijaunya bumi arafah.
Lahirnya ramai anak anak zina dari perkahwinan tidak sah atau perceraian tidak diluluskan mahkamah.
Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi.
Keluar asap tebal dibumi hijaz.
Munculnya nabi palsu yang ke 40.
Diangkat al-Quran dan Ilmu addin dari manusia.
Berlaku perang besar dikawasan kaukasus
Runtuhnya Ka'abah diserang oleh orang habshah
3 kali gempa bumi
Keluarnya suku Yakjuj dan Makjuj.
Bermulalah kekuasaan Dajjal.
Munculnya Imam Mahdi.
Turunnya Nabi Isa a.s.dan azannya mematikan yakjuj makjuj.
Matahari terbit dari ufuk barat.
Terdengar tiupan sangkakala pertama

[sunting] Tanda-tanda kecil

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.

Penaklukan Baitulmuqaddis

“ Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari[1] ”

Zina bermaharajalela[perlu rujukan]

“ "Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim ”

Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik[perlu rujukan]

Bermaharajalela alat muzik[perlu rujukan]

“ Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah ”

Menghias masjid dan membanggakannya[perlu rujukan]

“ Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai. ”

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik[perlu rujukan]

“ Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim ”

Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan[perlu rujukan]

Ramai orang soleh meninggal dunia[perlu rujukan]

“ Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad ”

Orang hina mendapat kedudukan terhormat[perlu rujukan]

“ Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani ”

Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja[perlu rujukan]

“ "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad ”

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang [perlu rujukan]

“ Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang." ”

Bulan sabit kelihatan besar[perlu rujukan]

“ Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani ”

Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita

“ Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim ”

Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar

“ Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad ”

Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai

“ Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim ”

Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa[perlu rujukan]

Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)[perlu rujukan]

“ Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari ”

Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda[perlu rujukan]

“ Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai ”

Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.

-hadis bawah-

Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.

-hadis bawah-

Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.

-hadis bawah-

Orang akan melakukan homoseksual.

-hadis bawah-

Akan terdapat ramai anak luar nikah.

- Abdullah Ibn Mas'ood (R.A.)

Berkurangnya sifat amanah

-hadis bawah-

Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)

-hadis bawah-

Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya

-hadis bawah-

Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya

-hadis bawah-

Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid

-hadis bawah-

Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik

-hadis bawah-

Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya

“ Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: "Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnya penyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan". - Riwayat Tarmizi ”

[perlu rujukan]

Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan

-hadis bawah-

Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara...

-hadis bawah-

Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)

-hadis bawah-

Memandang rendah kepada darah

“ Rasulullah bersabda: "Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya." - Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad ”

[perlu rujukan]

Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)

“ Dari riwayat Ibnu Masud: "Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang" - Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad ”

[perlu rujukan]

Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam

“ Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya)." - Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a. ”

[perlu rujukan]

Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan

“ Sungguh hebat dia, sunggu jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalamnya tidak ada iman sedikitpun" - Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Ibnu Majah ”

[perlu rujukan]

Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan

“ "Tidak akan berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur maka ia akan berkata: 'Aduhai seandainya aku juga berada ditempatnya.'" - Riwayat Bukhari[2] dan Muslim ”

Banyaknya berlaku gempa bumi[2]

Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan[2]

Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan[2]

“ "Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan - Sahih Bukhari[2] ”

Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba

-hadis bawah-

Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat

“ Masjid dijadikan sebagai jalan-jalan dan timbulnya mati mendadak" - Hasan At-Tayalisy. ”
[sunting] Rujukan

↑ bin Abdul Lateef Az-Zubaidi, Al-Imam Zain-ud-Din Ahmad; Dr. Muhammad Muhsin Khan (1996). bab: “104”, The translation of the Meanings of Summarized Sahih Al-Bukhari (dalam bahasa Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris), 638, Riyadh, Arab Saudi: Darussalam. "Narrated 'Auf bin Malik R.A."I went to the Prophet S.A.W. during the Ghazwa of Tabuk while he was sitting in a leather tent. He said, "Count six signs that indicate the apporach of the Hour: my death, the conquest of Jerusalem, a plague that will afflict you (and kill you in great numbers) as the plague that afflicts sheep, the increase of wealth to such an extent that even if one is given one hundred Dinars, he will not be satisfied; then an affliction which no Arab house will escape, and then a truce between you and Bani Al-Asfar (i.e. the Byzantines) who will betray you and attack you under eighty flags: Under each flag will be twelve thousand soldiers."
↑ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 bin Abdul Lateef Az-Zubaidi, Al-Imam Zain-ud-Din Ahmad; Dr. Muhammad Muhsin Khan (1996). bab: “10”, The translation of the Meanings of Summarized Sahih Al-Bukhari (dalam bahasa Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris), 1022, Riyadh, Arab Saudi: Darussalam. "Narrated (Abu Huraira)" Allah's Messenger SAW said, "the Hour will not be establish till:(1) two big groups fight each other..(2) about thirty dajjal appear (liars).. (3) the religious knowledge is taken away... (4) earthquakes will increase in number (5) time will pass quickly (6) al-Fitan (trials and afflictions etc.) will appear, (7) al-Harj, (i.e., killing) will increase, (8) wealth will be abundance... (9) the people compete with one another in constructing high buildings, (10) a man passing by a grave of someone will say, "Would that I were in his place" (11) ... the sun rises from the west..."

No comments:

Post a Comment