Tuesday, September 20, 2011

MEMANG KITA BOLEH DENGAN KEMAMPUAN ALLAH BERI...JIKA TIDAK ADA IZIN DARI ALLAH..KITA DITANGKAP...ATAU MATI...HUKUM ALLAH DIAKHIRAT SEDANG MENUNGGU...JADI BUAT BAIKLAH DIDUNIA...JANGAN BUAT JAHAT...BUAT JAHAT NI AMALAN2 AHLI NERAKA...

Lebih 320,000 kerja di sektor haram

LIMPAHAN pekerja asing di Malaysia mendorong ramai bekerja dalam sektor yang di luar Dasar Penggajian Pekerja Asing. - Gambar hiasan


PUTRAJAYA - Seramai 327,991 pekerja asing didapati bekerja di luar sektor pekerjaan yang dibenarkan untuk mereka, demikian penemuan awal laporan Program Penyelesaian Menyeluruh Menangani Pekerja Asing Tanpa Izin (Program 6P).
Dasar semasa kerajaan hanya membenarkan warga asing bekerja dalam lima sektor iaitu perkilangan, peladangan, pertanian, pembinaan dan 15 jenis pekerjaan dalam sektor perkhidmatan.
Bagaimanapun, ramai yang didapati bekerja dalam sektor yang tidak dibenarkan seperti perlombongan, bengkel kereta, restoran makanan segera, gerai, nelayan, pengedar surat khabar dan mencuci kenderaan.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, selain itu, hasil risikan dan pemantauan Jabatan Imigresen juga mendapati terdapat pendatang tanpa izin yang bekerja sendiri, malah sesetengahnya telah menjadi majikan.
"Sungguhpun senario itu telah dikenal pasti sejak sekian lama, ia sukar ditangani disebabkan pelbagai faktor antaranya isu salah guna pas dan permit kerja serta pemalsuan dokumen dan identiti," katanya dalam kenyataan di sini semalam.
Hishammuddin berkata, agensi penguat kuasa juga sukar mengambil tindakan apabila mereka berselindung di sebalik permit kerja, sama ada yang sah atau dipalsukan.
"Sebab itu pelaksanaan Program 6P penting kerana selain menangani isu berkaitan pendatang tanpa izin sedia ada dalam negara, ia membolehkan kerajaan mendapat data tepat berhubung permasalahan sebenar," katanya.

Tekanan dahsyat dorong remaja amal Emo

KUALA LUMPUR – Pengikut fanatik aliran muzik Emo terdorong untuk mengamalkan budaya jelik fahaman yang menyimpang itu termasuk mengelar tangan dan menjilat darah sendiri semata-mata untuk melepaskan diri daripada tekanan perasaan.
Menurut pakar sosiologi klinikal, Datuk Dr. Wan Halim Wan Othman, tekanan yang dihadapi oleh remaja pada ketika ini lebih dahsyat berbanding remaja pada era 20 atau 30 tahun lalu.
“Macam-macam masalah berlaku sekarang menyebabkan mereka tidak tahu lagi bagaimana untuk melepaskan perasaan masing-masing.
“Bagi mereka, muzik emo ini adalah ubat jiwa mereka kerana ia melambangkan masalah yang ada dalam kepala mereka,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

150,000 kupon percuma LRT elak orang ramai pandu kereta

KUALA LUMPUR - Syarikat Prasarana Negara Bhd. (Prasarana) semalam mengedarkan 150,000 kupon percuma yang sah digunakan untuk perjalanan sehala percuma Transit Aliran Ringan (LRT) dan monorel pada hari Sabtu, Ahad dan cuti umum dalam tempoh setahun mulai esok.
Pengerusi Prasarana, Tan Sri Ismail Adam berkata, ia tanda sokongan kepada kempen Hari Bebas Kereta Sedunia yang akan disambut esok dengan tujuan mengurangkan pengeluaran karbon yang dihasilkan kenderaan persendirian serta menyedarkan orang ramai untuk memilih menaiki pengangkutan awam.
Bercakap dalam sidang akhbar ketika melancarkan kempen menyokong Hari Bebas Kereta Sedunia itu di sini semalam, beliau berkata, kempen itu turut menggalakkan orang ramai untuk menunggang basikal dan kemudahan meletak basikal disediakan di 17 stesen LRT.

Rumah Mat Sabu dikhianat


Nurul Huda menunjukkan kesan terbakar di hadapan pagar
rumahnya di Seksyen 19, Shah Alam dipercayai perbuatan khianat.


SHAH ALAM – Selepas seminggu menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan, kediaman keluarga Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu di Jalan Belat 19/32C di Seksyen 19 di sini pula menjadi sasaran pihak tidak bertanggungjawab semalam.
Dalam kejadian pada pukul 12 tengah malam itu, bahagian pagar rumah Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu telah disimbah minyak tanah sebelum dibakar.
Ketika kejadian, anak kedua Mat Sabu, Nurul Huda, 28, berada di rumah itu manakala ahli politik itu dan isterinya berada di utara tanah air.
Mat Sabu mengikuti satu program politik di Pulau Pinang manakala isterinya, Normah Alwi, 57, pula menetap di Perlis untuk menjaga ibu bapanya yang dimasukkan ke hospital.
Seorang lagi anak lelakinya, Ahmad Saiful Islam, 23, yang turut menetap di rumah sama belum pulang kerana bertemu rakan di luar.
Nurul Huda yang merupakan seorang peguam berkata, dia terdengar bunyi enjin kereta di luar rumah pada pukul 12 tengah malam sebelum dikejutkan dengan bunyi pintu pagar dibuka.
“Pada mulanya saya tidak hirau kerana menyangka adik (Ahmad Saiful) pulang.
“Selepas itu, saya dengar jiran menjerit memaklumkan ada api depan pagar rumah,” ceritanya ketika ditemui di sini semalam.
Menurut Nurul Huda, dia kemudian bergegas keluar dan mendapati api sudah terpadam, tetapi pagar masih panas.
Dia yang memeriksa kawasan rumahnya kemudian menemui satu botol berwarna kuning dipercayai bekas minyak tanah.
Wanita itu mendakwa, sebelum kejadian jirannya ternampak kelibat dua lelaki berlari ke arah jalan besar.
“Sebelum ini saya memang rasa tidak sedap hati kerana tiga lampu jalan tidak menyala.
“Selepas ayah menerima SMS (ugutan), kami memang selalu berjaga-jaga,” katanya yang membuat laporan polis berhubung kejadian itu di Balai Polis Seksyen 15, Shah Alam semalam.

Warga emas terima rasuah atur poligami dijel, denda


Osman (kiri) dan Mohd. Zulkifli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Seorang warga emas terpaksa meringkuk di penjara sehari selain didenda RM11,500 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas mengaku bersalah menerima rasuah RM2,300 kononnya bagi mengaturkan perkahwinan poligami tanpa mengikut prosedur yang sah.
Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zin menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Osman Nandood, 64, yang kelihatan sugul di dalam kandang tertuduh.
Sekiranya gagal membayar denda, Osman bakal berhadapan hukuman penjara selama setahun. Osman membayar denda itu.
Tertuduh yang bekerja sendiri itu mengaku menerima wang berkenaan daripada Mohamad Adib Ab. Rahman, 27, di No. 39, Jalan 2A/6, Taman Setapak Indah, Sentul di sini pada pukul 2.37 petang, 13 Februari 2011.
Wang itu adalah sebagai upah bagi membantu menguruskan perkahwinan Mohamad Adib untuk berpoligami dengan pasangannya, Nor Fariha Rosli tanpa mengikut prosedur di bawah Seksyen 23 Akta Undang-Undang Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303).
Dia didakwa di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana lebih tinggi.

Maut sebelum sertai majlis TPM


KEADAAN kereta Perodua Alza dan Mercedes yang bertembung di Kilometer 26, Jalan Kuala Terengganu-Kemaman dekat Kampung Alor Tumang, Dungun semalam.


MARANG - Hasrat bekas Ahli Parlimen Dungun, Datuk Awang Jabar untuk menghadiri sebuah majlis yang dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak kesampaian apabila dia maut dalam kemalangan semalam.
Dalam kejadian pada pukul 7.10 pagi itu, kereta dinaiki Awang bertembung dengan sebuah kenderaan serbaguna (MPV) yang dinaiki enam pelancong warga Yemen di Kilometer 26, Jalan Kuala Terengganu-Kemaman dekat Kampung Alor Tumang di sini.
Awang, 66, yang juga bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Belia dan Sukan (1984 hingga 1990) meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala. Turut terkorban ialah seorang pelancong Yemen, Nesmah Nabil Abdul Karem, 25.
Sementara itu, lima lagi penumpang MPV terbabit cedera parah dan dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dekat sini manakala pemandu Awang, Abdul Razak, 67, hanya cedera di muka.
Warga asing yang parah dikenali sebagai Muhamad Mazan Jamal, Muhamad Hassan, Muhamad, Najda dan Fairus. Masing-masing berusia lingkungan 20-an dan 30-an.
Difahamkan, kejadian itu berlaku apabila kereta Perodua Alza yang dinaiki enam pelancong Yemen itu cuba memotong kenderaan di hadapan tetapi hilang kawalan sebelum bertembung dengan kereta jenis Mercedes Benz yang dinaiki Awang dan pemandunya.
Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik negeri, Supritendan Alias Hashim berkata, mangsa dijadualkan menghadiri satu majlis pemimpin bersama masyarakat dan pegawai-pegawai kanan kerajaan yang turut dihadiri Muhyiddin di Dungun pada pagi semalam.

Gaddafi didakwa guna Mercedes canggih


KERETA Mercedes ML yang merupakan model sama yang dimiliki Muammar Gaddafi.


PARIS - Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjaya melarikan diri dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda paling canggih yang telah dibekalkan oleh Presiden Nicolas Sarkozy (gambar kecil), lapor sebuah akhbar kelmarin.
Presiden Perancis tersebut memberikan lampu hijau kepada Gaddafi untuk menerima kenderaan jenis Mercedes ML berharga £3.5 juta (RM17.2 juta) yang telah diubah suai itu pada 2008.
Kenderaan kalis peluru dan kalis bom itu dilengkapi sistem komunikasi canggih yang membolehkan Gaddafi sentiasa berhubungan dengan tenteranya tetapi pada masa yang sama, ia mampu mengelak daripada dikesan sistem radar pemberontak.
"Pada 2007, Sarkozy yang ketika itu merupakan Menteri Dalam Negeri meluluskan penjualan kenderaan tersebut kepada Gaddafi," kata laman web tempatan, Mediapart
Mengulas mengenai laporan Mediapart, sumber tentera menyatakan, pendedahan itu boleh menjejaskan kredibiliti Sarkozy yang selama ini dianggap pemimpin dari Eropah yang mahu Gaddafi berundur daripada jawatannya.
Gaddafi kini diburu tentera Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) selepas rejimnya yang berkuasa selama 42 tahun berjaya ditumbangkan menjelang Hari Raya Aidilfitri lalu. - Agensi

No comments:

Post a Comment