Tuesday, November 8, 2011

BILA ANAK BEKERJASAMA BUAT MAKSIAT...UBATNYA KAHWIN...NAFSUNYA MELONJAK2...INI SALAH SATU AKIBATNYA IMPORT ORANG LUAR...RAKYAT SENDIRI TIADA KERJA..SIMUDA SALAHKAN SITUA KERANA KERJA SAMPAI 60 TAHUN...BAGAIMANA ORANG YANG MENUTUP PELUANG SIMUDA...ATAU SIMUDA MEMILIH KERJA...SEDARLAH DENGAN 3 KREDIT SPM BOLEH MASUK PENGAJIAN TINGGI SWASTA...AGAK2 BAGAIMANA MUTUNYA....ALLAH SAJA YANG TAHU...DULU STP ATAU STPM...DISINI SIMUDA BANYAK KECUNDANG....

Bongkar misteri ‘lembaga hitam’

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

GOMBAK: Usaha seorang lelaki memasang kamera litar tertutup (CCTV) di seluruh rumah untuk menjejak ‘lembaga hitam’ yang sering dikesan di kawasan rumahnya membawa kepada penemuan mengejutkan kerana lembaga itu rupa-rupanya teman lelaki anaknya.
Malah, rakaman CCTV itu turut membuatkan dia menepuk dahi apabila memaparkan anak perempuannya berusia 16 tahun bercumbuan selepas teman lelakinya berusia 21 tahun menyelinap masuk ke bilik tanpa pengetahuan bapanya, kira-kira jam 10.30 malam kelmarin.
Sebelum ini, lelaki berkenaan dilapor memasang CCTV di seluruh rumahnya di Taman Sri Ehsan di sini, selepas bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga kerana menyangka rumahnya menjadi sasaran pencuri atau diganggu makhluk halus.

Sumber polis berkata, ini kerana beliau sering ternampak kelibat ‘lembaga hitam’ di kawasan rumahnya terutama ketika lewat malam sejak kira-kira sebulan lalu.


Menurutnya, malam kelmarin ketika menonton televisyen di ruang tamu lelaki itu sekali lagi mengesan kelibat ‘lembaga hitam’ itu melintas di tingkap rumahnya.

Angkut mesin ATM

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

PECAH...anggota polis forensik menyiasat tempat kejadian.
PECAH...anggota polis forensik menyiasat tempat kejadian.
KUALA LUMPUR : Pecah dan seret. Itu tindakan dilakukan enam lelaki berusia 30-an yang nekad melarikan mesin pengeluaran wang (ATM) seberat lebih 200 kilogram yang mengandungi wang bernilai RM316,000 di cawangan sebuah bank tempatan di Taman Midah, Cheras, di sini, awal pagi semalam.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 2.30 pagi itu, enam suspek bertopeng itu yang dipercayai mahir dalam jenayah samun bank itu berjaya menarik keluar mesin ATM itu kurang daripada tiga minit.

Berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) bank berkenaan, dua lelaki daripada kumpulan itu mengumpil pintu kaca manakala seorang lagi melilitkan sesuatu pada mesin berkenaan sebelum menolak CCTV berkenaan menghala ke atas bagi mengelakkan identiti mereka dikesan manakala empat orang lelaki lain ditugaskan menarik dan menaikkan mesin berkenaan ke atas kenderaan yang dipercayai lori atau kenderaan pacuan empat roda.
Apa yang menghairankan ketika kejadian tiada pengawal keselamatan bertugas manakala alat penggera bank pula tidak berfungsi.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh, berkata kejadian itu hanya disedari anggota MPV Cheras yang membuat rondaan cegah jenayah di kawasan berkenaan kira-kira jam 3.30 pagi.

‘Patpong mini’

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

TEGUR...anggota KRT Taman Bidara Permai bersama anggota polis peronda memberi amaran keras kepada penganjur pesta.
TEGUR...anggota KRT Taman Bidara Permai bersama anggota polis peronda memberi amaran keras kepada penganjur pesta.
ALOR GAJAH: Ketika takbir sempena Aidiladha dialunkan dari masjid berhampiran, sebuah asrama pekerja asing di Taman Bidara Permai, Pengkalan Balak dekat sini, bertukar menjadi ‘Patpong mini’ apabila lebih 300 pekerja asing berpesta dengan tarian mengiurkan dalam keadaan mabuk, Ahad lalu.
Sambil diiringi tarian gelek mengasyikkan daripada beberapa gadis genit yang berpakaian seksi, pekerja warga asing terbabit berhibur sakan tanpa menghiraukan sensitiviti masyarakat tempatan berhampiran asrama itu.
Pesta bermula jam 9.30 malam dipercayai dianjurkan beberapa pekerja warga asing di asrama pekerja itu.

Asrama pekerja itu dihuni pekerja asing dari Indonesia, Nepal, Bangladesh dan Myanmar yang bekerja di sebuah kilang elektronik berhampiran.


Timbalan Pengerusi Kawalan Rukun Tetangga (KRT) Taman Bidara Permai, Aziz Said berkata, penghuni asrama terdiri daripada warga asing itu mengadakan pesta dengan tarian disko, dangdut dan techno dalam kawasan penempatan mereka tanpa menghormati alunan takbir raya, sekali gus mengganggu ketenteraman penduduk taman berkenaan.

“Ketika anggota MPV tiba di lokasi kejadian, mereka menyedari dua pintu kaca bank itu dipecahkan dan siasatan lanjut mendapati satu daripada lapan mesin ATM yang berada di dalam premis itu hilang,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Menurutnya, siasatan awal mendapati mesin berkenaan dilarikan dengan menggunakan cara pecah dan seret dan kumpulan itu memilih mesin yang terletak di bahagian tengah dan berhadapan dengan pintu masuk bagi memudahkan tugas.

Mohan berkata, pihak bank melaporkan mengalami kerugian bernilai RM316,000 namun mesin ATM yang kosong berjaya ditemui semula di Jalan Raya Lingkaran Tengah (MRR2) dekat Pinggiran Hulu Klang iaitu kira-kira 10 kilometer (km) dari lokasi kejadian.
“Kumpulan suspek memecahkan mesin berkenaan secara paksa dan sebuah jawatankuasa kerja sudah ditubuhkan bagi menyiasat kes ini berdasarkan bahan bukti yang diperoleh di dua lokasi terbabit,” katanya.

No comments:

Post a Comment