Thursday, November 10, 2011

KEJAM ATAU TAK...WANITA ANIAYA WANITA JUGA...BILA SIFAT KEMANUSIA TIADA LAGI...BALASAN ALLAH MEREKA TAK KAN TERLEPAS

Gadis ganti hutang

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang wanita yang mahu menyelesaikan hutangnya secara licik memperdaya rakan sendiri dengan tawaran percutian percuma di ibu kota sebelum gadis berusia 19 tahun itu ‘dijual’ kepada seorang lelaki yang kemudian bertindak kejam mengurung, mendera dan merogolnya.
Bagaimanapun, gadis itu bernasib baik kerana berjaya melarikan diri selepas 60 jam jam dikurung di sebuah rumah di Taman Pusat Kepong di sini, iaitu sejak awal pagi 6 November lalu hingga jam 2 petang kelmarin.
Mangsa melarikan diri ketika dua lelaki yang menjaganya tertidur, lalu menaiki teksi pulang ke rumah bapanya di Pontian, Johor.

Sumber polis berkata, ketika dikurung, mangsa bukan saja dirogol seorang lelaki berusia 30-an, tetapi turut dirotan hingga seluruh badannya berbirat.


Menurutnya, tragedi hitam dalam hidup gadis itu bermula jam 12 tengah malam, 6 November lalu, selepas dia yang menetap di Pontian, Johor, bersetuju mengikut rakan wanitanya berusia 20-an untuk ‘bercuti’ di ibu kota dengan semua kos ditanggung.


Terbiar tepi tandas

Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my

COMEL...Sofea ditemui menangis ketakutan malam Sabtu lalu.
COMEL...Sofea ditemui menangis ketakutan malam Sabtu lalu.
MELAKA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia setahun setengah menangis ketakutan ditinggalkan bersendirian di tepi tandas lelaki di pusat beli-belah Mahkota Parade dekat sini, malam Sabtu lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, kanak-kanak malang terbabit dilihat ditinggalkan seorang lelaki sebelum ditemui kakitangan pusat beli-belah berkenaan.

Kakitangan terbabit menunggu beberapa ketika, namun tiada sesiapa tampil mengambilnya sebelum memaklumkan perkara berkenaan kepada pengawal keselamatan.
Pengawal keselamatan turut membuat pengumuman bagi mengesan penjaga kanak-kanak terbabit, namun tiada yang tampil sebelum menghubungi polis.

Pegawai Pelindung Kanak-Kanak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Melaka Tengah, Rozana Ngawamin berkata, kanak-kanak seberat 11 kilogram itu diserahkan kepada polis kira-kira jam 11.45 malam pada hari kejadian. Katanya, polis kemudian membuat laporan sebelum membawa kanak-kanak malang itu ke Hospital Melaka (HM) bagi menjalani pemeriksaan.

“Siasatan awal dan berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) pusat beli-belah itu mendapati, kanak-kanak perempuan ini ditinggalkan sehelai sepinggang oleh seorang lelaki di tepi tandas lelaki.

“Ketika ditemui, kanak-kanak ini yang belum petah bercakap hanya menangis ketakutan.

“Identitinya juga belum diketahui kerana dia juga tidak begitu memahami bahasa Melayu,” katanya ketika ditemui di Mahkamah Majistret Ayer Keroh, dekat sini, semalam.
Rozana berkata, selepas melawat kanak-kanak yang dipanggil dengan nama Sofea di Hospital Melaka kelmarin, pihaknya memfailkan permohonan perintah jagaan sementara di Mahkamah Majistret, semalam.

“Sofea akan ditempatkan Kami mendapat perintah jagaan sementara bagi tempoh sebulan diputuskan Majistret Muzila Mohamed Arsad bagi menempatkan kanak-kanak ini di Taman Sinar Harapan Tunku Ampuan Najihah di Seremban, Negeri Sembilan, mengikut peruntukan Seksyen 25 (2) (a) Akta Kanak-Kanak 2001,” katanya.

Beliau berkata, dalam tempoh sebulan itu, pihaknya akan melakukan siasatan dan menyediakan laporan sosial, sebelum memohon perintah jagaan tetap jika kanak-kanak perempuan itu tidak dituntut warisnya.

“Sesiapa yang kehilangan anak atau orang ramai yang mengetahui kanak-kanak ini diminta menghubungi Pejabat JKM Daerah Melaka Tengah di talian 06-2324797,” katanya.


Pensyarah, ayah ditemui mati berpelukan

Oleh Georgie Joseph
georgie@hmetro.com.my

JENAZAH... Jenazah diusung ke dalam van untuk dibawa ke tanah perkuburan.
JENAZAH... Jenazah diusung ke dalam van untuk dibawa ke tanah perkuburan.
KAJANG: Seorang pensyarah yang bercuti panjang di kampung bagi menyambut Aidiladha, ditemui mati berpelukan dengan ayahnya di dalam sebuah anak sungai berhampiran Sungai Langat di sini, petang semalam.
Rasfan, 29, serta Abu Kassim Manaf, 56, ditemui oleh seorang penduduk kampung yang datang ke sungai berkenaan untuk memancing kira-kira jam 2 petang.

Difahamkan, pada awalnya penduduk kampung terbabit mendapati sebuah penjana elektrik masih hidup di tebing sungai sedangkan tiada sesiapa di kawasan berdekatan.

Menurut penduduk yang enggan dikenali, lelaki berkenaan kemudian menutup suis penjana elektrik berkenaan sebelum kedua mayat mangsa tiba-tiba timbul dalam keadaan berpelukan.


“Berdasarkan penemuan dan keadaan mayat itu, ada kemungkinan mangsa terkena renjatan elektrik menyebabkan kedua-dua lemas. Lelaki berkenaan memaklumkan penduduk kampung sebelum menghubungi polis,” katanya.

Menurutnya, kedua-dua mangsa hanya dikeluarkan daripada sungai berkenaan kira-kira jam 5 petang.

Allahyarham Rasfan yang baru mendirikan rumah tangga pada tahun lalu, meninggalkan seorang balu serta bayi berusia dua bulan.

Penduduk itu berkata, Allahyarham bekerja sebagai pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UITM) cawangan Melaka dalam bidang seni reka dan sedang bercuti panjang sempena Aidiladha.

Menurutnya, Rasfan dikatakan beria-ria mengajak Abu Kassim untuk menangkap ikan di anak sungai itu kerana sehari sebelumnya, ayahnya menangkap banyak ikan menggunakan kaedah sama.

“Tidak sangka pula nyawa mereka dua beranak diragut di sungai berkenaan,” katanya.

Jenazah dua beranak itu disembahyangkan di Surau Taman Sri Indah, Balakong sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Batu 10 di sini, kira-kira jam 1 pagi tadi.
 

No comments:

Post a Comment