Tuesday, November 8, 2011

BILA DAH KENA BATANG HIDUNG BARU NAK SEDAR....ATAU DAH MATI BARU SEDAR TAPI DAH DALM KUBUR...TU SEBAB MEREKA BERANI BUAT MAKSIAT@MUNGKAR

Dr. Rozmey bantu Balagi capai impian


DR. ROZMEY (kiri) memperkatakan sesuatu kepada Balagi di Ayer Itam, George Town semalam.


GEORGE TOWN - Hasrat lelaki obes, M. Balagi, 44, untuk menurunkan lagi berat badannya mendapat perhatian pengasas produk Jusmate 5, Datuk Dr. Rozmey Che Din.
Kelmarin, Dr. Rozmey melawat Balagi di rumahnya di Bandar Baru Air Itam dekat sini bagi melihat sendiri keadaan lelaki tersebut.
Beliau memuji kesungguhan Balagi apabila berjaya menurunkan berat badannya daripada 300 kilogram (kg) kepada 200kg selepas 10 bulan mengikut diet pemakanan yang ketat.
"Balagi telah berjaya mengawal diet pemakanannya, justeru saya tidak melihat sebarang masalah untuk beliau turunkan lagi 100kg beratnya," ujar Dr. Rozmey.
Beliau yang mencadangkan Balagi mengamalkan minuman Jusmate 5 bagi membantu mengurangkan lagi berat badan bersama amalan diet serta senaman ringan yang dilakukannya.
Dr. Rozmey memberitahu, beliau akan menyumbangkan Jusmate 5 kepada Balagi secara percuma setiap bulan kerana percaya lelaki itu mempunyai keazaman kuat untuk mendapatkan berat badan impiannya.
Beliau juga bersetuju untuk menghadiahkan mesin senaman bagi kegunaan Balagi di rumah setelah kecederaan di bahagian paha lelaki itu pulih nanti.
Balagi yang gembira menerima sumbangan tersebut berterima kasih kepada Dr. Rozmey dan memberitahu dia semakin bersemangat untuk menurunkan lagi berat badannya itu.
Kisah lelaki obes ini mendapat perhatian umum setelah dia terjatuh ketika berjalan ke tandas di rumahnya pada 26 Oktober tahun lalu sehingga memaksa 10 anggota penyelamat mengerah kudrat mengangkatnya ke Hospital Pulau Pinang (HPP).
Bagaimanapun selepas 10 bulan dirawat di sana, berat badan Balagi turun kepada 200kg
 hasil mengamalkan diet yang ketat dengan hanya memakan oat dan epal hijau serta mengikuti senaman ringan.


Bala samun lelaki warga emas


KOPERAL Azman Jaafar menunjukkan motosikal yang dinaiki dua lelaki yang ditahan di Balai Polis Sentul di Jalan Ipoh semalam.


KUALA LUMPUR - Seorang lelaki warga emas yang bertindak berani mengejar dua pemuda yang meragutnya di Jalan Parlimen di sini membuahkan hasil apabila kedua-dua suspek itu dapat diberkas semalam.
Kejadian pada pukul 4.30 pagi itu dikatakan berlaku ketika mangsa yang memandu kereta Honda Accord tiba-tiba dihampiri sebuah motosikal dinaiki dua lelaki terbabit di Jalan Parlimen di sini.
"Dua lelaki itu meminta mangsa yang berusia 64 tahun memberhentikan keretanya kononnya warga emas itu telah melanggar motosikal ditunggangi mereka.
"Mangsa memberhentikan kereta dan mangsa mendapati motosikal tersebut ada kesan rosak di bahagian tengah tetapi dua pemuda itu tidak cedera," kata Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan.
Belum sempat mangsa berkata-kata, kedua-dua lelaki itu merampas telefon bimbit dan wang tunai RM30 milik mangsa sebelum melarikan diri.
Zakaria berkata, mangsa yang tidak berpuas hati mengejar suspek yang menghala ke Jalan Ipoh di sini.
"Ketika sampai di depan Hotel Dynasty, mangsa melanggar motosikal suspek menyebabkan kedua-dua pemuda itu terjatuh," kata beliau.
Kedua-dua suspek yang berang dengan mangsa kemudian bangun dan memecahkan cermin depan dan belakang kereta mangsa menggunakan topi keledar.
Menurut beliau, polis yang dimaklumkan mengenai kejadian itu kemudian dapat memberkas kedua-dua suspek tersebut yang berusia 32 dan 42 tahun.
Kedua-dua suspek yang berasal dari Ampang dan Batu Caves, Selangor itu tidak memiliki rekod jenayah.
Kata Zakaria, pemeriksaan awal polis mendapati motosikal yang digunakan suspek adalah kenderaan curi.
Kedua-dua suspek kini ditahan reman sehingga Khamis ini bagi membantu siasatan.
Terdahulu Zakaria bersama warga Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul mengadakan ibadah korban di IPD itu.
Dalam majlis itu, sebanyak enam ekor lembu disembelih dan diagihkan kepada kira-kira 150 anggota dan pegawai IPD Sentul.

Maut rempuh kedai batu nisan

KOTA BHARU - Seorang remaja maut apabila kereta yang dinaiki bersama rakannya terbabas dan merempuh sebuah kedai membuat dan menjual batu nisan di Kampung Chicha di sini semalam.
Dalam kejadian pukul 4.30 pagi itu, Abdul Hanif Ab. Hamid (gambar), 18, maut di tempat kejadian manakala Mohd. Riduan Ar Azmi, 22, yang memandu kereta Proton Iswara Aeroback hanya cedera ringan.
Menurut Timbalan Ketua Polis daerah, Supritendan Idris Abd. Rafar, kereta tersebut yang datang dari Pasir Tumboh ke Kubang Kerian terbabas ke kiri jalan lalu melanggar tiang elektrik sebelum merempuh kedai.
"Kereta tersebut dipercayai dipandu laju dan ketika kejadian, tiada sesiapa di dalam kedai berkenaan," katanya ketika dihubungi.
Tambahnya, mayat Abdul Hanif dibawa ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian untuk dibedah siasat.
Sementara itu, ibu arwah, Fauziah Pak Muda, 57, memberitahu, anaknya keluar dari rumah di Beris Kubu Besar, Bachok pada pukul 10 malam.
"Anak saya cuma beritahu dia hendak keluar dan tidak pula menunjukkan apa-apa yang pelik sebelum kejadian," katanya.
Menurut Fauziah, anak ketujuh lapan beradik itu bekerja sebagai mekanik di bengkel suaminya.

Hajat buat ibadah korban berkecai



ANGGOTA polis memeriksa Toyota Innova yang mengorbankan tiga beranak dalam kemalangan di Kilometer 244.9, Lebuh Raya Pantai Timur dekat Jabor kelmarin.



KUANTAN - "Harapan saya untuk menjalankan ibadah korban sempena Hari Raya Aidiladha pada tahun ini musnah ekoran kemalangan yang meragut nyawa tiga ahli keluarga saya."
Demikian luahan Abdullah Muda, 66, bapa kepada Maliki Abdullah, 47, seorang juruteknik kilang yang maut apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Innova dipandunya terlibat dalam kemalangan pada pukul 3.15 petang di Kilometer 244.9, Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) dekat Jabor di sini kelmarin.
Turut kehilangan nyawa dalam tragedi itu ialah anak Maliki, Nur Izzati, 21, pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dan Muhammad Hafiz, 6.
Isteri Maliki, Norehan Abu Bakar, 43, dan seorang lagi anak pasangan itu, Mohd. Sufian, 15, cedera parah dan mereka masih dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini.
Seorang lagi anak pasangan itu, Mohd. Afzan, 18, hanya cedera ringan. Enam sekeluarga itu menetap di Shah Alam, Selangor.
Abdullah memberitahu, berikutan tragedi yang berlaku itu, dia terpaksa membatalkan ibadah korban lembu yang dirancang pada hari semalam.
"Pak cik sudah menyediakan seekor lembu untuk dijadikan korban yang dikongsi bersama dalam kalangan ahli keluarga pada hari raya ini.
"Hendak buat macam mana ia terpaksa dibatalkan kerana kemalangan ini. Bagi pak cik, ini hanyalah satu ujian dalam hidup dan kami perlu reda dengan ketentuan-Nya," kata Abdullah ketika ditemui di rumah mayat HTAA di sini kelmarin.
Mencerita lanjut, Abdullah berkata, sebelum kejadian, anak sulungnya itu juga bagaikan memberi petanda aneh apabila dia tidak menelefon memberitahu ingin pulang ke kampung seperti lazimnya.
"Biasanya Maliki akan menghubungi pak cik di kampung beberapa hari sebelum dia mahu pulang beraya. Tetapi kali ini dia tidak berbuat demikian.
"Saya juga tidak menghubungi Maliki kerana menganggap dia tidak pulang. Adik-beradiknya semua pulang ke kampung kerana pak cik mahu mengadakan ibadah korban tahun ini," katanya yang bertemu Maliki kali terakhir pada Hari Raya Aidilfitri lalu.
Menurut Abdullah, dia mengetahui Maliki sekeluarga terlibat dalam kemalangan apabila dihubungi oleh salah seorang anak Allahyarham yang tidak mengikutnya pulang ke kampung.
"Dalam pukul 3.30 petang, pak cik amat terkejut apabila mendapat panggilan memberitahu Maliki sekeluarga kemalangan dan kami bergegas dari Terengganu ke HTAA untuk melihat keadaannya," katanya.
Difahamkan, jenazah tiga mangsa tersebut telah dibawa pulang ke Kampung Tasik, Bukit Payung di Terengganu malam kelmarin untuk dikebumikan.
Sementara itu, Pegawai Penguat Kuasa Pentadbiran Trafik Pahang, Asisten Supritendan Zainalabidin Othman berkata, ketika kemalangan, Toyota Innova yang dinaiki enam beranak itu dalam perjalanan dari Shah Alam menuju ke kampung mereka di Bukit Payung, Terengganu.
"Sampai di tempat kejadian, Toyota Innova dipandu Maliki terbabas sebelum melanggar besi penghadang lebuh raya itu.
"Semua mangsa dalam kenderaan tercampak keluar. Maliki bersama dua anaknya iaitu Nur Izzati dan Muhammad Hafiz maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan," kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.
Menurut beliau, tiga lagi mangsa iaitu Norehan dan seorang anaknya cedera parah manakala seorang lagi cedera ringan.
Zainalabidin memberitahu, tragedi menjelang Aidiladha itu dipercayai berlaku akibat tayar Toyota Innova terbabit pecah sebelum terbabas lalu melanggar besi penghadang lebuh raya.
Kemalangan itu disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987


Diberi pampasan serendah RM22.20


SEBAHAGIAN daripada 22 pekerja Terengganu Agrotech mengadakan demonstrasi aman di Gong Badak, Terengganu semalam.



KUALA TERENGGANU - Ketika umat Islam di seluruh dunia menyambut Hari Raya Korban, 22 daripada 70 kakitangan anak syarikat kerajaan negeri, Terengganu Agrotech Development Corp. Sdn. Bhd. (TADC) tidak menyangka mereka turut menjadi 'korban' apabila diberhentikan kerja berkuat kuasa esok.
Alasan yang diberi pihak syarikat untuk membuang seorang pengurus, enam eksekutif dan selebihnya kakitangan kontrak itu ialah kerana syarikat mengalami kerugian dan melakukan penstrukturan semula.
Lebih malang, apabila ada di antara kakitangan yang mula berkhidmat sejak tahun 2006 itu diberikan faedah pemberhentian tidak setimpal apabila salah seorang daripada mereka diberi pampasan berjumlah RM22.20.
Bekas Pengurus Pembangunan Perniagaan dan Pemasaran syarikat berkenaan, Mohd. Razak Salih berkata, surat pemberhentian kerja bertarikh 1 November itu diserahkan kepada mereka Khamis lalu (3 November).
"Pemberhentian kami pula berkuat kuasa pada 8 November ini iaitu pada tarikh sepatutnya kami masuk kerja selepas cuti umum Hari Raya Aidiladha," katanya ketika ditemui bersama rakan-rakannya di Gong Badak dekat sini, kelmarin.
Menurut Mohd. Razak, penamatan perkhidmatan mereka oleh syarikat tidak dilakukan secara adil menyebabkan mereka kini hilang tempat bergantung dan mereka berharap campur tangan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said bagi membela nasib mereka.
Jelasnya, sebelum ini dia cuba berjumpa dengan Pengurus Besar dan Timbalan Pengurus TADC namun pada tarikh surat itu diserahkan kepada mereka dua individu berkenaan tidak kelihatan di pejabat mereka di Bangunan Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) di sini.
"Saya juga cuba menghubungi telefon bimbit mereka tetapi panggilan kami tidak dijawab," katanya yang turut menjelaskan mereka tidak tahu alasan sebenar mereka dipilih di antara lebih 70 kakitangan syarikat berkenaan untuk diberhentikan.
Katanya, dia cuba merujuk masalah mereka ke Jabatan Perusahaan dan dia diberitahu pemberhentian kerja seperti yang dilakukan ke atas mereka hanya boleh dilakukan jika mereka merupakan pekerja bermasalah.
Tambahnya, beliau berharap agar campur tangan Ahmad dapat menyelesaikan masalah tersebut memandangkan mereka mempunyai tanggungan tambahan dua bulan lagi sesi persekolahan baharu akan dibuka.

Barnes & Noble perkenal Nook Tablet



KETUA Pegawai Eksekutif Barnes & Noble, William Lynch melancarkan Nook Tablet di New York pada Isnin lalu.



NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Firma jualan buku AS, Barnes & Noble melancarkan komputer tablet pada Isnin lalu sebagai cubaan untuk bersaing dengan produk iPad dan Kindle Fire keluaran Amazon.
Diberi nama Nook Tablet, ia dijual pada harga AS$249 (RM778) seunit, AS$50 (RM156) lebih mahal berbanding Kindle Fire yang mula dijual pada 15 November lalu. Tetapi ia AS$250 (RM782) lebih murah daripada iPad yang paling murah.
Amazon dan Barnes & Noble merupakan antara syarikat terawal yang menjual buku elektronik. Selain berfungsi sebagai pembaca e-book, Nook Tablet membolehkan penggunanya melayari Internet menggunakan sambungan WiFi, menghantar e-mel, menonton program televisyen dan filem, serta mendengar muzik. Kedai buku dalam talian Barnes & Nobel menawarkan lebih 2.5 juta judul buku.
Mempunyai skrin warna selebar 17.8 sentimeter seperti Kindle Fire, Nook Tablet hadir dengan beberapa aplikasi sedia ada termasuklah Netflix, Hulu Plus dan Pandora.
Gajet itu memiliki memori mencecah 16 gigabit. Barnes & Noble mendakwa bateri gajetnya itu mampu bertahan selama 11.5 jam untuk membaca dam sembilan jam jika menonton video.
Nook Tablet akan mula dijual di 700 buah cawangan Barnes & Noble pada 17 November depan. Penganalisis daripada firma Forrester, Sarah Rotman Epps meramalkan Barnes & Noble mampu menjual antara 1.5 hingga dua juta unit gajet tersebut sepanjang musim cuti ini. - AFP

Pemungut sampah jumpa mayat bayi



AMPANG JAYA: Mayat seorang bayi lelaki cukup sifat ditemui lima lelaki warga Indonesia di kawasan pembuangan sampah di Pandan Perdana, di sini, pagi semalam.
Mayat bayi yang masih bertali pusat itu dipercayai baru dilahirkan sebelum dibungkus menggunakan sehelai baju wanita dan tuala berwarna biru muda.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi berkata, mayat bayi itu ditemui lima lelaki warga Indonesia yang juga pemungut sampah di kawasan berkenaan, pada jam 5.30 pagi.
“Sebaik saja menerima maklumat, sepasukan polis dan forensik dikejarkan di tempat kejadian. Setibanya di tempat kejadian, kami mendapati bayi lelaki cukup sifat itu sudah meninggal dunia,” katanya.


Ular tedung jatuh dari siling kedai



BERTUNGKUS-LUMUS...Eddie menangkap ular tedung selar di celah dinding kedai, kelmarin.
BERTUNGKUS-LUMUS...Eddie menangkap ular tedung selar di celah dinding kedai, kelmarin.
MELAKA: Seorang pemilik kedai gambar di Tanjung Kling, di sini, terperanjat besar apabila seekor ular tedung selar sepanjang hampir dua meter terjatuh dari siling sebuah bilik di kedainya, kelmarin.
Peniaga terbabit, Lu Chee Yang, 46, berkata ketika kejadian dia menuju tandas apabila suatu objek jatuh dari siling pada jam 2 petang di bilik khas mencuci gambar.

Dia terkejut apabila mendapati ia ular lalu berlari ke hadapan kedai.
“Saya rasa ular berkenaan datang dari kawasan semak tebal di belakang rumah kerana pernah terserempak haiwan berbisa itu.

“Saya berharap pemilik tanah berkenaan membersihkan semak-samun di situ bagi mengelak sarang ular.

“Saya bernasib baik kerana ular berkenaan jatuh ke lantai, bukan atas saya atau jatuh pada waktu lain dan saya tidak menyedari kehadirannya dalam kedai,” katanya.

Ular berkenaan ditangkap bekas anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Eddie Rizal Amiruddin, 32, yang berpengalaman lebih tujuh tahun dalam tugas itu sepanjang berkhidmat dengan JPAM.

Jurutera wakaf harta RM10 juta

Oleh Fazurawati Che Lah
fazurawati@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya tidak pandai berdakwah dan ini yang mampu saya lakukan sebagai persiapan menghadapi kematian,” kata pewakaf, Ir Mohd Mazlan Md Ismail, 70, dari Kampung Sungai Penchala, di sini.
Mohd Mazlan mewakafkan dua bidang tanah seluas 0.68 hektar serta dua buah rumah dengan nilai anggaran melebihi RM10 juta kepada Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) untuk dijadikan pusat pendidikan Islam khas kepada warga emas.

“Sudah lebih dua tahun saya berhasrat mewakafkan harta kepada golongan kurang berkemampuan dan alhamdulillah ia termakbul hari ini selepas MAIWP melaksanakan amanah berkenaan.
“Harapan saya supaya dimanfaatkan sebaiknya dan membantu golongan warga emas untuk mendalami ilmu Islam secara kaedah pondok dengan pendekatan lebih moden,” katanya ditemani isteri, Rabiah Bee Mohamed Sulaiman, 64, ketika penyerahan hak milik kepada MAIWP di rumahnya, baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Dr Muhammad Yamin Ismail.

Menurut Mazlan, keputusan itu mendapatkan persetujuan tiga anaknya dan dia serta isteri menetap di sebuah rumah yang diwakafkan sebelum diserahkan sepenuhnya selepas mereka berdua tiada kelak.

Sementara itu, Dr Muhammad Yamin berkata, bagi merealisasikan hasrat pewakaf, pihaknya memutuskan menjadikan wakaf itu sebagai Pusat Pengajian Warga Emas atau dikenali Pusat Pengajian Warga Emas Dar-Assakinah.

“Segala pengurusan pusat pengajian dikelolakan Bahagian Pembangunan Insan MAIWP dan sebagai permulaan MAIWP akan mengambil antara 10 hingga 15 warga emas atau mengikuti kesesuaian kapasiti rumah ini.
“Namun segala perancangan lain akan dilanjutkan dalam mesyuarat lembaga pada pertengahan tahun ini dan merancang untuk membina satu lagi bangunan di tanah ini bagi membolehkan ramai lagi yang dapat mengikuti pengajian terbabit,” katanya.

Katanya, MAIWP juga akan melantik seorang pengetua bagi menguruskan pusat pengajian yang dibantu pembantu hal ehwal Islam serta seorang pembantu am.


Lindsay Lohan berbogel untuk Playboy




LOS ANGELES - Selepas sehari di penjara, pelakon bermasalah, Lindsay Lohan (gambar) dikatakan bakal tampil dalam majalah dewasa, Playboy.
Perkembangan terbaharu itu disahkan oleh jurucakap Playboy dan Lohan. "Lindsay Lohan akan beraksi dalam majalah Playboy untuk isu bulan Januari/Februari. Ia akan berada di kedai pada akhir Disember," jelas Playboy dalam satu kenyataan.
Sementara itu, jurucakap Lohan, Steve Honig menyatakan pelakon tersebut sudah menyempurnakan sesi fotografi dan akan menjadi tajuk muka depan. "Gambar yang dirakam itu sangat cantik. Ia akan disertakan dengan satu temu ramah yang membolehkan pembaca melihat sisi lain Lindsay," kata Honig.
Spekulasi mengenai penggambaran Playboy itu mendapat perhatian media sejak beberapa minggu lalu ketika Lohan bergelut dengan masalah perundangannya.
Pada bulan lalu, laman web hiburan TMZ.com melaporkan Playboy menawarkan Lohan sebanyak AS$750,000 (RM2.34 juta). Namun, Lohan mahukan bayaran AS$1 juta (RM3.12 juta). Playboy kemudian menawarkan jumlah yang hampir sama, lapor TMZ.com.
Sebelum ini, Lohan dipenjara kerana melanggar tempoh percubaan selepas didapati bersalah memandu dalam keadaan mabuk, selain tuduhan mencuri. - Reuters

No comments:

Post a Comment