Tuesday, November 22, 2011

BODOH SOMBONG PADA MANUSIA SATU HAL..INI BODOH SOMBONG PADA PENCIPTA@ALLAH..INGKAR DARI MELAKSANA HUKUM ALLAH@HUDUD...ZINA..ROGOL...CURI..MURTAD..TINGGALKAN SOLAT DLL...ALLAH MENCIPTA SEGALA2NYA...TAK AKAN TERLEPAS WALAUPUN SATU ZARAH...TIBA2 KITA KATA TAK SESUAI DEK ZAMAN...MEMANG MEREKA NI NAK MENEMPAH NERAKA ALLAH...

Seterika muka isteri

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Sukar digambarkan azab yang dilalui seorang suri rumah apabila mukanya ditekap dengan seterika panas, dipukul lebih 15 minit, lehernya dijerut dengan selendang sebelum digantung di kipas oleh suaminya.
Kejadian berlaku jam 3 pagi kelmarin di rumah pasangan terbabit di Taman Miharja, Cheras di sini, apabila wanita berusia lewat 30 tahun itu mempersoalkan tindakan suami mahu menceraikannya. Bagaimanapun, mangsa bernasib baik apabila selendang yang digunakan untuk menjerut leher dan menggantungnya di kipas siling terputus, membolehkan dia menyelamatkan diri.

Menurut sumber, sebelum kejadian si suami memberitahu mahu menceraikannya dan menyebabkan mangsa bertanya mengapa mahu berbuat demikian.
“Bagaimanapun, tanpa diduga soalan itu menyebabkan suaminya berang lalu mengambil seterika panas dan menekap muka mangsa. Terkejut dengan tindakan suaminya, mangsa menangis dan meminta dikasihani.

“Namun rayuannya itu tidak diendahkan suspek yang dilaporkan menjadi lebih ganas dan memukul mangsa menggunakan tangan dan kakinya,” katanya.

Menurutnya, penderitaan mangsa tidak berakhir di situ apabila suspek yang bagaikan dirasuk syaitan mengambil selendang mangsa dan menjerut leher isterinya.

“Lebih kejam, suspek mengangkat mangsa dan menggantungnya di kipas siling di ruang tamu sebelum menghidupkan suis kipas dan menyaksikan isterinya terpakai-kapai meminta bantuan.

“Suspek meninggalkan ruang tamu buat sementara untuk ke bahagian lain di dalam rumah dan mujur ketika itu selendang yang menjerut leher mangsa terputus.
“Sebaik terselamat, mangsa berlari keluar dari rumahnya dan mendapatkan bantuan saudaranya yang tinggal berhampiran sebelum membuat laporan polis,” katanya.

Sumber berkata, mangsa dirujuk ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di sini, untuk rawatan berikutan mukanya yang melecur selain beberapa kecederaan lain di badan akibat dipukul.

Difahamkan, selepas sehari dimasukkan ke hospital berkenaan mangsa dibenarkan pulang jam 11.30 pagi, semalam.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Arasa ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dilakukan.


Mati ketika tonton bola

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

KENANGAN...Ahmad Fauzi (belakang) yang meninggal dunia ketika menyaksikan bola sepak bersama ahli keluarganya.
KENANGAN...Ahmad Fauzi (belakang) yang meninggal dunia ketika menyaksikan bola sepak bersama ahli keluarganya.
YAN: “Arwah ada mengadu sakit dada dan lemah, tetapi dia tidak mahu ke hospital,” kata Nafishah Jusoh, 46, kakak ipar kepada Ahmad Fauzi Ismail, 42, yang meninggal dunia akibat diserang sakit jantung ketika menyaksikan perlawanan akhir bola sepak Sukan Sea antara Malaysia dan Indonesia di sebuah kedai makan di pekan Guar Chempedak, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian pada jam 10.50 malam, mangsa dikatakan pengsan di kedai makan itu sebelum dikejarkan ke Hospital Yan kira-kira 10 minit kemudian.

Bagaimanapun, mangsa disahkan meninggal dunia di Unit Kecemasan hospital berkenaan.
Difahamkan, ketika kejadian, Ahmad Fauzi bersama beberapa pelanggan lain sedang menonton perlawanan berkenaan yang ketika masuk masa tambahan.

Nafishah berkata, arwah ada memaklumkan kepadanya dia berasa tidak sihat dan mahu ke hospital bagi membuat pemeriksaan lanjut.

“Petang semalam (kelmarin) dia kata tidak sihat dan saya ajak dia pergi hospital tetapi dia kata mahu pergi selepas perlawanan akhir bola sepak antara Malaysia dan Indonesia tamat.

“Tetapi malangnya arwah tidak sempat ke hospital apabila dia diserang penyakit jantung ketika menonton perlawanan itu,” katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Kolam, Guar Chempedak, di sini, semalam.

Beliau berkata, arwah anak bongsu daripada empat beradik tidak mengalami masalah jantung sebelum ini dan hanya menghidap kencing manis.
“Arwah belum berkahwin dan tinggal bersendirian di rumah selepas ibu bapa kami meninggal dunia. Dia bekerja sebagai juruelektrik sambilan sekiranya penduduk kampung memerlukan khidmat arwah untuk membaiki pendawaian elektrik.

“Sejak beberapa hari lalu, arwah tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap, malah dia kelihatan seperti biasa. Cuma dia tidak sabar untuk menyaksikan perlawanan akhir bola sepak antara Malaysia dan Indonesia,” katanya.

Seorang pembantu kedai makan, Hasli Ishak, 29, berkata, Ahmad Fauzi adalah pelanggan tetap kedai itu dan dia kerap makan di situ.

“Ketika kejadian itu, dia sedang menikmati nasi goreng sambil menonton perlawanan bola sepak.

“Sebelum dia pengsan, saya nampak dia lemah dan sempat menyuap makanan dengan perlahan sebelum dia pengsan di atas kerusinya,” katanya.

Hasli berkata, mangsa kemudian dikejarkan ke Hospital Yan untuk mendapatkan rawatan kecemasan.

“Bagaimanapun, mangsa disahkan meninggal dunia sejurus sampai di hospital berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Ismail Abu ketika dihubungi mengesahkan laporan kejadian berkenaan.


Presiden FAM kurnia ganjaran RM900,000



KEJAYAAN mempertahankan pingat emas bola sepak Sukan Sea di Indonesia malam kelmarin membolehkan skuad bawah 23 tahun negara kendalian Ong Kim Swee dikurniakan RM900,000.
Ganjaran hampir mencecah satu juta ringgit itu adalah kurniaan peribadi Presiden Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah yang jelas gembira dengan kejayaan barisan pemain negara menewaskan Indonesia dalam aksi final sekali gus mengekalkan kejuaraan yang dimenangi pada edisi 2009.

“Setiap pemain (20 orang) dan pegawai pasukan (10 orang) menerima RM30,000 menerusi sumbangan peribadi Tuanku Presiden yang turut bertemu pemain semalam (malam kelmarin),” kata pengurus skuad Sukan Sea negara, Datuk Hamidin Mohd Amin, petang semalam.
Walaupun terpaksa menggunakan kereta perisai ‘barracuda’, barisan pemain negara dilapor mengadakan pertemuan hampir sejam dengan Sultan Ahmad Shah di hotel penginapan Presiden FAM itu di Jakarta selepas menewaskan Indonesia 4-3 menerusi penentuan sepakan penalti dengan kedudukan terikat 1-1 tamat masa tambahan.

Ganjaran awal terbabit dilihat sebagai pembakar semangat bagi pemain muda negara bertemu Syria dalam perlawanan kelayakan Sukan Olimpik 2012 bertemu Syria malam ini di Stadium Nasional Bukit Jalil diikuti Bahrain pada Ahad.

Malah ganjaran lain turut menanti mereka dengan Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad mengesahkan badan induk bola sepak negara itu masih mengkaji habuan buat skuad kendalian Kim Swee yang tidak tewas sepanjang saingan temasya sukan terbesar Asia Tenggara itu.

Selain itu, skuad Olimpik negara juga dijadual menjalani latihan di Sydney, Australia selama dua minggu pada pertengahan bulan depan dengan mengadakan beberapa perlawanan persahabatan menentang kelab elit negara itu.


Menangis teresak-esak di sisi mayat isteri



IPOH: Seorang suami tergamam sejurus melihat isterinya maut dalam keadaan mengerikan apabila digilis dan diseret sebuah treler berhampiran persimpangan Jalan Raja Musa Aziz, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 8.50 pagi, mangsa yang juga jururawat, Liew Suet Foong, 50, membonceng motosikal bersama suaminya ke tempat kerja.

Kejadian ngeri itu menyebabkan mangsa mati di tempat kejadian, manakala suaminya, Cheow Seng Yee, 62, cedera ringan.
Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias, berkata kemalangan berlaku apabila pemandu treler terbabit tidak menyedari kehadiran motosikal pasangan itu sebaik membelok masuk di tempat kejadian.

“Mangsa yang ketika itu dalam perjalanan dari rumah mereka di Silibin ke tempat kerja di sebuah klinik swasta di Jalan Raja Ekram bergesel dengan tayar lori treler terbabit.

“Akibatnya kedua-dua mangsa hilang kawalan sebelum terjatuh. Ketika itu mangsa yang tidak sempat bangun dirempuh bahagian belakang treler itu menyebabkan dia diseret,” katanya.

Menurutnya, mangsa yang parah di beberapa bahagian anggota tubuh termasuk kepala maut di tempat kejadian.

“Suami mangsa bagaimanapun terselamat dan hanya cedera ringan,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.
Beliau berkata, pemandu treler berusia 46 tahun ditahan untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan kes itu mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk bedah siasat. Polis meminta saksi kejadian tampil memberi maklumat atau menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh di talian 05-2542222 bagi membantu siasatan,” katanya.


Bakar senapang, campak

Oleh Norfaisal Jahuri
am@hmetro.com.my

JASIN: Selaras senapang patah buatan sendiri yang dipercayai digunakan dalam kejadian seorang kanak-kanak lelaki Orang Asli berusia dua tahun maut akibat terkena tembakan ditemui di belakang rumah keluarga mangsa di Kampung Baru Orang Asli Gapam, dekat sini, petang, kelmarin.
Senjata berkenaan ditemui sepasukan pegawai dan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jasin kira-kira jam 2 petang selepas soal siasat dilakukan terhadap bapa mangsa yang berusia 31 tahun yang kemudiannya menunjukkan lokasi dia membuang senapang patah itu.

Senapang patah itu ditemui dengan mempunyai kesan terbakar di bahagian pemegangnya dan masih mempunyai laras.

Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Superintendan Che Suza Che Hitam, berkata senjata itu ditemui kira-kira 100 meter di kawasan semak di belakang rumah suspek dan lelaki terbabit yang juga suspek utama memandu polis ke lokasi itu.


Katanya, suspek dipercayai cuba menghapuskan barang bukti dengan membakar senjata itu sehingga menyebabkan bahagian pemegangnya rosak.


Ugutan ‘bunuh’ pelajar Malaysia di Bandung



Ugutan itu disebarkan semalam melalui pengguna Twitter bernama @hikmat_maswara kepada akaun twitter sebahagian besar artis Malaysia selepas keputusan sepakan penalti menentukan Malaysia menang berbunyi: “Tomorrow I will kill Malaysia student at the University of Padjadjaran” di Jatinangor, Bandung.
Selepas mendapat kecaman, pengguna Twitter itu memohon maaf atas tulisannya itu, namun pihak Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia tidak memandang ringan ugutan berkenaan dan sudah membuat laporan polis berkaitan perkara berkenaan.

Atase Pendidikan, yang juga Setiausaha I (Pendidikan) Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Ludinata Misnun berkata, Twitter mengandungi ugutan itu tersebar luas di Malaysia.
“Selepas mendapat kecaman pelbagai pihak, @hikmat_maswara memohon maaf di twitternya dan memaklumkan beliau tidak berniat untuk membunuh tetapi didasarkan rasa kecewanya atas kekalahan pasukan Indonesia kepada Malaysia dalam pertandingan akhir itu,” katanya.

Ludinata berkata, pimpinan PKPMI di Bandung sudah membuat laporan polis di Jatinangor dan polis memberi jaminan akan menyiasat kes itu.

Pada masa yang sama Education Malaysia (EM) Indonesia dengan kerjasama Atase Polis dan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta akan memanjangkan perkara ini kepada Ibu Pejabat Polsi Indonesia untuk tindakan selanjutnya.

“Saya juga sudah menghubungi Rektor Universitas Padjadjaran, Bandung bagi meminta bantuan dan kerjasama pengurusan universiti untuk memastikan keselamatan mahasiswa Malaysia di sana,” katanya.

EM Indonesia katanya, sudah meningkatkan pemantauan mahasiswa Malaysia di Bandung dan seluruh Indonesia.
Pada masa ini, ada 1,005 pelajar Malaysia menuntut di Universiti Padjajaran, iaitu mewakili sebahagian besar daripada sejumlah 1,148 pelajar Malaysia yang menuntut di institusi pendidikan tinggi sekitar Kota Bandung pada masa ini. - Bernama


Selamat RM2,000

Oleh Rosliza Mohamed
am@hmetro.com.my

PASIR MAS: “Saya ditikam dengan pisau ketika berada dalam van, tetapi lelaki itu melarikan diri sebaik saya menjerit minta tolong,” kata warga emas, Ibrahim Mamat, 61, yang menerima beberapa jahitan di belakang badan akibat serangan ketika cubaan samun di Kubang Kerian, dekat Kota Bharu.
Dalam kejadian jam 1.15 tengah hari Ahad lalu, penjenayah yang menyamar pelanggan nekad mencederakan Ibrahim dalam usaha merampas beg pinggang dipakai mangsa yang mengandungi wang tunai RM2,000. Ibrahim yang berniaga telur berkata, sebelum kejadian, dia baru selesai menghantar telur di sebuah kedai runcit di kawasan itu.

“Selepas menghantar telur, saya masuk ke dalam van dan tiba-tiba seorang lelaki datang membuka pintu van sambil bertanyakan telur dijual. Saya memberitahu telur itu dijual secara runcit atau borong. “Lelaki itu cuba meragut beg pinggang menyebabkan berlaku pergelutan lebih 10 minit sebelum dia menikam belakang badan saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Banggol Petaling di sini, semalam.
Ibrahim yang turut cedera di tangan kiri dikejarkan orang awam yang melihat kejadian itu ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Menurutnya, dia menerima rawatan semalaman di hospital berkenaan sebelum dibenarkan pulang kelmarin.

“Saya menghantar telur di merata tempat sejak lebih 12 tahun lalu. Ini kali pertama berdepan kejadian menakutkan seperti itu,” katanya.

Katanya, lelaki yang menikamnya dipercayai berusia 30-an dan melarikan diri bersama dua lagi lelaki menaiki sebuah Proton Iswara. Mangsa membuat laporan di Balai Polis Kubang Kerian, Kota Bharu.


Tunjuk parang ditegur buat dosa

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

GOMBAK: Seorang suami bukan saja bersekedudukan dengan kekasih gelapnya di sebuah pangsapuri di Desa Aman Puri, malah sanggup memukul dan mengugut dengan parang selepas cuba menasihatinya, Ahad lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, mangsa yang berusia 35 tahun bersama isteri lelaki berkenaan berusia 20-an datang ke kediaman berkenaan untuk berbincang dan menasihatinya supaya berubah.

Menurut sumber, mangsa hanya mengetahui kejadian itu selepas adiknya yang hilang sabar dengan sikap suaminya tinggal bersama teman wanita barunya itu datang ke rumahnya dan mengadu mengenai masalah rumah tangga yang menimpanya.
“Terkejut dan simpati mendengar cerita itu, mangsa mengajak adiknya bersemuka dengan suaminya itu untuk berbincang bagi mencari jalan penyelesaian,” katanya.

Sumber berkata, sebaik tiba, adiknya menyuruh mangsa pergi ke kediaman suaminya terlebih dahulu sementara dia berjumpa dengan ahli jawatankuasa penduduk bagi meminta bantuan.

“Mangsa kemudian mengetuk pintu rumah sebelum dibuka teman wanita adik iparnya itu. Mangsa kemudian terus bertindak memarahi wanita itu,” katanya.

Menurutnya, suami adiknya yang mendengar kekecohan itu terus melihat apa berlaku di luar rumah sebelum terkejut melihat mangsa.

“Sebaik melihat adik iparnya itu, mangsa terus menegur perbuatannya yang sanggup berlaku curang dan mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang suami dan bapa.
“Lelaki itu yang berang kakak iparnya campur tangan terus memarahi mangsa dan memintanya tidak mencampuri urusan rumah tangga mereka,” katanya.

Sumber itu berkata, pertengkaran itu berlangsung beberapa minit sebelum tiba-tiba bertukar ganas apabila lelaki itu yang berang menolak mangsa hingga terjatuh.

“Akibat kejadian itu, anak mangsa bersama anak adiknya terlepas daripada tangannya dan turut terpelanting menyebabkan mereka menangis kesakitan.

“Tidak cukup dengan itu, lelaki itu yang hilang kawalan turut mengambil parang dan mengacukannya ke arah mangsa supaya tidak masuk ke dalam rumah,” katanya.

Menurut sumber, lelaki terbabit kemudian terus membawa kekasihnya meninggalkan mangsa yang cedera di tangan.

“Mangsa yang bimbang dengan keselamatan dirinya membuat laporan di Balai Polis Desa Jaya,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan lanjut dijalankan.


Remaja hilang dua hari mengaku dinodai kekasih



KAJANG: Kehilangan seorang remaja perempuan selama dua hari terjawab apabila dia bersama teman lelakinya terserempak dengan abang kandungnya ketika sedang bersarapan di sebuah restoran di Batu 9, Cheras, di sini, kira-kira jam 9 pagi kelmarin.
Lebih mengejutkan, adiknya yang berusia 15 tahun mengaku dia dirogol teman lelakinya itu di rumah sewa lelaki berkenaan di Bukit Belimbing, di sini, sejak melarikan diri Sabtu lalu.

Berang dengan pengakuan itu, abang mangsa kemudian membawa adiknya itu membuat laporan di Balai Polis Batu 9, Cheras sebelum teman lelakinya berusia 20 tahun ditahan polis.
Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, sebelum ditemui, mangsa dilaporkan melarikan diri dari rumah keluarganya dan usaha mengesannya dilakukan keluarganya.

Mangsa dikatakan terpedaya dengan ayat manis teman lelakinya yang mengajak bermalam di rumahnya dan meminta mangsa agar tidak bimbang.

“Termakan dengan pujuk rayu suspek, mangsa akhirnya bersetuju bermalam di rumah suspek tanpa memaklumkan kepada keluarganya.

“Melihat mangsa memasuki ‘jerat’, suspek kemudian mengambil kesempatan merogol mangsa sebanyak dua kali sepanjang mangsa berada di rumah sewanya,” katanya.

Beliau berkata, selepas merogol mangsa, suspek merayu kepada mangsa agar perbuatan terkutuknya itu tidak dimaklumkan kepada sesiapa terutama kepada keluarga mangsa kerana bimbang akan ditahan polis.
Bagaimanapun, usaha suspek menyembunyikan perbuatan kejinya itu tidak kesampaian apabila dia ditahan selepas abang mangsa memaksa mangsa untuk menceritakan kejadian sebenar sepanjang dia melarikan diri.

“Mangsa akhirnya akur dan mengaku dirogol suspek sebelum mangsa membuat laporan polis.

“Suspek kini ditahan reman selama empat hari kerana kesalahan merogol gadis bawah umur dan kini di tempatkan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang untuk siasatan lanjut,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol dan sabit kesalahan akan dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.


Wanita datang minta hutang kena cabul



KUALA LUMPUR: Hanya kerana menuntut hutang, seorang wanita dicabul sebelum dipukul seorang lelaki di rumahnya di Seksyen 10, Wangsa Maju, di sini, kelmarin.
Malah, dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, suami mangsa yang cuba mempertahankan isterinya turut dibelasah lelaki terbabit yang berusia 30-an.

Menurut sumber, kejadian bermula apabila pasangan suami isteri berusia 34 tahun itu pergi ke rumah lelaki berkenaan untuk menuntut ganti rugi selepas lelaki itu merosakkan kenderaan mewah mereka jenis BMW kira-kira tiga bulan lalu. Difahamkan, ganti rugi itu dituntut pasangan suami isteri itu selepas lelaki terbabit melanggar kenderaan mereka.
Sumber berkata, pada mulanya, mangsa menghubungi lelaki terbabit apabila dia gagal membayar wang ganti rugi seperti dijanjikannya.

“Lelaki itu kemudian mengarahkan mangsa ke rumahnya untuk mengambil wang. Mangsa yang tidak mengesyaki sesuatu bersetuju ke rumah lelaki terbabit bersama suaminya.

“Pada mulanya, mangsa bersendirian masuk ke kawasan rumah manakala suaminya menunggu di luar,” katanya.

Sumber berkata, mangsa kemudian dipelawa masuk dan diarahkan duduk sementara lelaki itu masuk ke bilik kononnya untuk mengambil wang.

“Beberapa minit kemudian, lelaki itu keluar dan duduk di sebelah mangsa. Dia kemudian meraba badan mangsa menyebabkan wanita itu terkejut sebelum memarahinya,” katanya.
Lelaki terbabit kemudian terus memukul mangsa tanpa belas kasihan.

Jeritan mangsa didengari suaminya sebelum dia bergegas masuk dan bergelut dengan lelaki terbabit untuk mempertahankan isterinya itu.


Kecoh pasal ‘bodoh sombong’



PERUMPAMAAN bodoh sombong yang dikeluarkan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) ketika mencelah pada sesi penggulungan perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2012, peringkat jawatankuasa Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan semalam, mencetuskan pertikaman lidah di kalangan pembangkang hingga terpaksa dileraikan Timbalan Yang diPertua Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee.
Biarpun mendakwa tidak menujukan perumpamaan kepada mana-mana pihak, namun Azan Ismail (PKR- Indera Mahkota) pantas bangun, menepis penggunaan istilah yang disifatkan berbaur sindiran.

“Yang Berhormat kata bodoh sombong...kalau bukan tuju pada saya, maknanya itu tuju pada menteri,” katanya bersambut jawapan sinis daripada Idris.
“Eh, terasa pulak...bukan, saya tak sebut nama sesiapa pun melainkan kena kepada mana-mana ahli (Parlimen).

“Kita tengah berbahas, kalau pandai tak boleh mengajar, bodoh tak boleh diajar...yang tu saya kata bodoh sombong. Saya tak kata menteri pun,” katanya.

Melihat ketegangan yang berlaku, Ronald mengarahkan kedua-dua Ahli Parlimen duduk dan bertenang seketika.


Siasat 51 saksi kes duit hilang



SHAH ALAM: Polis sudah menyoal siasat 51 saksi bagi membantu siasatan berhubung kehilangan wang RM11,700 dan dompet dalam simpanan polis di Menara 2, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, baru-baru ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner, Mohd Adnan Abdullah, dalam satu kenyataan media ringkas, berkata setakat ini tiada tangkapan dibuat dan siasatan masih diteruskan.

Akhbar pada 17 November lalu melaporkan wang tunai dirampas daripada tiga pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyamun tiga pengurup wang asing di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 15 September lalu dilaporkan hilang dalam simpanan polis.


Tak serik mencuri

Oleh Ahmad Isyafiq Mad Desa
am@hmetro.com.my

RAMPAS...kereta dan peralatan yang dirampas daripada suspek.
RAMPAS...kereta dan peralatan yang dirampas daripada suspek.
pix_topright
KLANG: Ketua kumpulan curi kereta digelar Geng Ah Boy yang baru dibebaskan dari penjara dua minggu lalu dicekup semula bersama empat lelaki dan dua wanita dipercayai ahli kumpulan itu dalam tiga serbuan berasingan, Sabtu, Ahad dan kelmarin.
Ahli kumpulan terbabit pakar mencuri kereta yang lengkap dengan sistem keselamatan penggera canggih dalam tempoh lima hingga 10 minit. Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong, berkata polis memberkas tujuh suspek berusia 19 hingga 34 tahun itu termasuk ketua kumpulan Geng Ah Boy yang baru dua minggu dibebaskan dari penjara atas kesalahan sama.

“Semua suspek ditahan dalam serbuan tiga hari. Serbuan pertama Sabtu lalu, dua suspek lelaki ditahan ketika memandu Proton Perdana V6 di Jalan Tiara, Bandar Baru Klang.
“Susulan itu, sehari kemudian polis menahan empat suspek, dua lelaki dan dua wanita bersama sebuah Toyota Vios di sebuah rumah di Sungai Putus, Klang.

“Suspek yang terakhir ditangkap kelmarin di Taman Gembira, Klang, yang menaiki sebuah Proton Waja,” katanya dalam sidang akhbar, di sini, semalam.

Menurutnya, dalam serbuan berikutan maklumat awam itu, polis merampas empat kereta dipercayai dicuri iaitu dua Proton Perdana V6, sebuah Toyota Vios dan sebuah Proton Waja. Semua kereta itu dianggarkan bernilai RM150,000. Menurutnya, siasatan lanjut dijalankan untuk mengenal pasti saki-baki kumpulan itu dan kes kini disiasat mengikut Seksyen 379 (A) Kanun Keseksaan.

No comments:

Post a Comment