Sunday, December 30, 2012

MAHLIGAI SYURGA TAK SAMA DENGAN MAHLIGAI DIDUNIA...ITU PUN HANYA UNTUK ORANG2 YANG TAKWA SAJA BUKAN BAGI KAKI MAKSIAT...PENYAMUN TARBAUS...PENIPU...MINUM ARAK..BERJUDI..PENZINA...TAK SOLAT....KAKI BUKA AURAT...BERGAUL BEBAS..PENCURI...PEMBUNUH DAN RAGU2 AKAN HUKUM ALLAH ATAU YANG MENOLAKNYA TERUS

Mahligai di kaki bukit gondol



ANTARA rumah yang dibina di kawasan lereng bukit di Kampung Sungai Penchala bersebelahan Penchala Link, Kuala Lumpur.



KUALA LUMPUR – Insiden tanah runtuh yang menyebabkan 30 unit banglo dan 76 buah rumah teres di Puncak Setiawangsa, Taman Setiawangsa di sini terjejas pada Jumaat lalu seharusnya membuka mata pihak berkuasa untuk turut memberi perhatian kepada beberapa kawasan perumahan lain di kawasan cerun yang mungkin berisiko untuk mengulangi bencana yang sama.
Tinjauan Kosmo! di sekitar ibu negara semalam mendapati ada banyak lagi projek perumahan yang dibina di kawasan cerun seperti di Bukit Antarabangsa, Taman Ukay Perdana, Kampung Sungai Penchala dan Taman Templer di Selayang.
Semua kawasan itu perlu diberi perhatian kerana gambar-gambar yang dirakamkan Kosmo! semalam menunjukkan ia terdedah kepada risiko tanah runtuh terutamanya ketika berlaku hujan lebat.
Walaupun sehingga kini kawasan-kawasan tersebut masih bebas daripada sebarang kejadian yang tidak diingini, namun jika tiada sebarang langkah keselamatan diambil, sesuatu yang tidak diingini mungkin melanda kawasan yang berisiko itu.
Antara kawasan yang perlu diberi perhatian ketika ini ialah runtuhan cerun bukit di Jalan Ukay Perdana 4, Taman Ukay Perdana yang begitu dekat dengan kawasan kediaman dan ia mungkin boleh menjejaskan keselamatan orang ramai sekiranya dibiarkan tanpa sebarang tindakan.
Runtuhan di cerun bukit itu berlaku pada tahun lepas dan kesan runtuhan hanya ditutupi dengan kanvas yang telah koyak serta reput. Tembok batu yang dibina dilihat terlalu kecil untuk menghalang hakisan tanah.

APA TINDAKAN JAKIM

Pesta tahun baru malam ini



BANDAR raya Kuala Lumpur bermandikan cahaya bunga api setiap kali sambutan tahun baru diadakan.



KUALA LUMPUR – Bagi mengalu-alukan kedatangan tahun baru 2013 yang membuka tirai pada hari esok, pelbagai acara menarik diatur bagi memeriahkan lagi sambutan ambang tahun baru malam ini.
Bagi warga ibu kota, beberapa lokasi terpilih bakal menyaksikan kemeriahan sambutan ambang tahun baru dengan pengisian pertunjukan bunga api, konsert dan persembahan artis popular serta acara-acara menarik lain.
Di pusat pentadbiran negara Putrajaya, Konsert Ambang 2013 Putrajaya anjuran Kumpulan AmBank akan diadakan di Dataran Putrajaya bermula pukul 5 petang.
Konsert tersebut akan dikendalikan oleh penyampai radio Hot FM, Faizal Ismail dan penyanyi terkenal, Adibah Noor.
Pengunjung akan dihiburkan dengan persembahan oleh artis terkenal tanah air seperti M. Nasir, Jamal Abdillah, Hattan, Mizz Nina, Wings dan Kumpulan Hujan.
Selain persembahan artis, acara lain bakal dianjur ialah pertandingan futsal, pertunjukan auto-show, pertunjukan pancaragam, pertunjukan kawad patung sebelum acara kemuncak iaitu konsert ambang serta pertunjukan bunga api yang akan dilancarkan tepat pada detik 12 malam.

Pasar Minggu Satok tinggal kenangan



ORANG ramai mengambil kesempatan mengunjungi Pasar Minggu Satok di Kuching pada hari terakhir sebelum pasar itu berpindah ke lokasi baharu mulai 1 Januari 2013.



KUCHING – Kisah Pasar Minggu Satok yang terkenal dengan senario hingar-bingar suara peniaga dan pembeli tawar-menawar bakal menjadi nostalgia apabila ia kini dipindahkan ke Medan Niaga Satok, Kubah Ria di sini.
Destinasi yang popular dalam kalangan penjaja tempatan dan pelancong sejak tahun 1983 itu beroperasi buat kali terakhir tepat pukul 1 petang semalam.
Tinjauan Kosmo! mendapati para peniaga agak keberatan untuk meninggalkan Pasar Minggu Satok memandangkan ia sudah menjadi rutin mingguan mereka menjaja barangan di situ sejak berpuluh tahun lalu.
Seorang penjaja, Dawos Nasu, 68, mengakui agak sedih untuk berpindah dari Pasar Minggu Satok selepas lebih 30 tahun berniaga hasil hutan di lokasi tersebut.

452 PATI Myanmar dipaksa terjun ke laut Langkawi



SEBAHAGIAN daripada PATI yang berjaya ditahan berhampiran pantai Teluk Burau, Langkawi semalam.



LANGKAWI – Hasrat seramai 452 pendatang asing tanpa izin (PATI) dari Myanmar untuk mencari rezeki di negara ini musnah apabila salah seorang daripada mereka mati lemas manakala selebihnya nyaris maut ketika cuba berenang ke pantai berhampiran Teluk Burau di sini semalam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 petang itu, kesemua PATI berusia tujuh hingga 50 tahun itu dipaksa terjun dari tongkang kayu yang membawa mereka oleh seorang tekong ketika tongkang itu berada kira-kira 500 meter dari pantai.
Ketua Polis Langkawi, Superintendan Harrith Kam Abdullah berkata, mayat lelaki tersebut ditemui terapung berhampiran kawasan pantai tersebut.
“Selain itu, dua lagi lelaki ditemui dalam keadaan kritikal dan mereka dikejarkan ke Hospital Langkawi untuk rawatan lanjut,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

3,126 komplen sehingga November

KUALA LUMPUR – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) menerima 3,126 aduan melibatkan pelbagai masalah berkaitan perkhidmatan komunikasi dan multimedia daripada pengguna sehingga November tahun ini.
Pengarah Eksekutifnya, Azizan Mohd. Afandi berkata, daripada jumlah tersebut, aduan mengenai pertikaian bil dan caj yang dikenakan penyedia perkhidmatan komunikasi tempatan terhadap pengguna mencatatkan jumlah tertinggi iaitu 1,015 aduan.
Beliau berkata, ia diikuti dengan aduan mengenai kualiti perkhidmatan sebanyak 901 aduan, Khidmat Pesanan Ringkas (348), kualiti liputan (331), promosi dan iklan mengelirukan (224), lain-lain aduan (127), amalan tidak adil (110), pertikaian terma dan syarat (59) serta peralatan dan menara telekomunikasi (11).

Tiga penoreh maut diserang



ANGGOTA polis mengawasi mayat tiga lelaki Myanmar yang dibunuh selepas diserang sekumpulan lelaki di sebuah ladang getah di Kuala Nerang semalam.



KUALA NERANG – Tiga lelaki Myanmar menemui ajal dalam keadaan tragis apabila mereka dibunuh selepas diserang ala mafia oleh sekumpulan penjenayah menggunakan senjata tajam di dalam sebuah kebun getah di Kampung Chebar, Tanjung Piring dekat sini semalam.
Ketika ditemui pada pukul 1 petang, mayat ketiga-tiga mangsa berusia 18 hingga 30 tahun itu didapati mempunyai beberapa kesan tetakan di badan termasuk kepala dan leher yang membawa kepada kematian mereka.
Difahamkan, kesemua mangsa mempunyai pertalian persaudaraan dan mayat mereka ditemui pada jarak kira-kira 50 meter antara satu sama lain. Mereka bekerja sebagai penoreh getah.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Zakaria Ahmad memberitahu, sebelum kejadian, empat lelaki Myanmar dikejar sebelum diserang oleh sekumpulan lelaki menggunakan senjata tajam pada pukul 11 malam Jumaat lalu.
Bagaimanapun, katanya, salah seorang mereka berjaya melarikan diri dan bersembunyi di dalam hutan berhampiran dan hanya keluar dua hari kemudian.

Mayat terduduk di tepi jalan



ANGGOTA polis dan petugas perubatan memeriksa mayat Maxizillian yang ditemui di tepi jalan di Miri semalam.



MIRI – Seorang pengawal keselamatan yang ingin pulang ke rumah terkejut apabila menemui mayat seorang lelaki yang merupakan anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) terbaring di tepi jalan di Kampung Luak 3 di sini semalam.
Mayat Maxizillian Wenceslaus Gadok, 26, dari Kampung Perpaduan Ulu Sungai Dalam ditemui oleh Hamdan Hussain, 27, pada pukul 6 pagi ketika Hamdan hendak pulang ke rumahnya di Bakam dekat sini selepas selesai bertugas di sebuah kilang berhampiran.
“Ketika sedang asyik menunggang motosikal, saya nampak seorang lelaki duduk dengan kaki bersilang dan kepalanya tertunduk di tepi jalan.
“Saya yang pelik dengan keadaan itu terus memberhentikan motosikal lalu menyapanya tetapi tiada jawapan. Saya kemudian menggerakkan badannya dan terperanjat apabila dia terus rebah,” ceritanya sambil memberitahu ketika kejadian mangsa memakai baju seragam Rela.

Pelacur salun diberkas ketika ‘beraksi’ di ranjang



TUJUH pelacur warga asing diberkas selepas polis menyerbu sebuah salun yang dijadikan markas persundalan di Kepong kelmarin.



KUALA LUMPUR – Kegiatan haram pemilik salun yang menyediakan khidmat pelacur warga asing sejak beberapa bulan lalu berakhir apabila sebuah premis persundalan dua tingkat di kawasan Kepong di sini diserbu kelmarin.
Dalam serbuan pukul 9 malam itu polis dapat menahan lima wanita China dan dua rakyat Thailand berusia antara 20 hingga 28 tahun selepas disyaki menawarkan perkhidmatan seks kepada pelanggan.
Ketika serbuan oleh sepasukan polis daripada Bahagian Cegah Judi, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7) Bukit Aman itu dilakukan, terdapat tiga pelacur sedang melakukan hubungan seks dengan tiga pemuda tempatan.
Empat lagi pelacur sedang menunggu pelanggan di bilik tidur yang ditempatkan di tingkat atas.
Pegawai operasi, Inspektor Muhammad Mohd. Jais berkata, selain pelacur, pihaknya turut menahan tiga pelanggan tersebut.

Dua dakwa ditipu sindiket guna nama Bank Negara

KUALA LUMPUR – Orang ramai diminta berhati-hati dengan taktik licik sindiket penipuan wang melalui panggilan telefon oleh individu yang menyamar kakitangan sebuah bank.
Ini berikutan dua ahli perniagaan mendakwa menjadi mangsa sindiket berkenaan baru-baru ini.
William Pheng, 36, mendakwa, dia menerima panggilan daripada seorang individu mendakwa kakitangan sebuah bank yang meminta dia menjelaskan hutang kad kredit yang tertunggak selama tiga bulan berjumlah RM13,000.
“Saya mengesyaki ada individu lain menyalah guna butiran peribadi saya sehingga menyebabkan saya berhutang kad kredit sedangkan saya tidak pernah membuat permohonan kad kredit dengan bank tersebut,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat parti Gerakan di sini semalam.

Anugerah muzik Afrika ditangguh kerana Brown tertinggal pesawat



GAMBAR fail menunjukkan Brown bersama bekas kekasihnya, Rihanna menyaksikan perlawanan bola keranjang antara pasukan New York Knicks dengan Los Angeles Lakers di Pusat Staples, Los Angeles pada 25 Disember lalu. - REUTERS



ABIDJAN - Penyanyi rap Amerika Syarikat, Chris Brown telah mengakibatkan penganjuran Anugerah Kora di sini terpaksa ditangguhkan kerana dia ketinggalan pesawat ke Ivory Coast, kata pihak penganjur.
Anugerah itu yang diberi jolokan sebagai Grammy Afrika sepatutnya diadakan kelmarin.
Pengarah komunikasi anugerah itu, Konnie Toure berkata, Brown tiba semalam.
Ekoran itu, anugerah berkenaan terpaksa diadakan pada hari ini.
Anugerah itu pernah dihadiri bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela dan Raja Pop, mendiang Michael Jackson.
Bagaimanapun, harga tiket yang agak tinggi untuk manyaksikan anugerah berprestij yang berlangsung di sebuah hotel mewah mencetuskan kritikan ramai.
Harga tiket itu ialah 1,500 euro (RM6,066) untuk penonton yang mahu duduk di kerusi di dalam sebuah hotel mewah.
Tiket berharga 75 euro (RM303.33) dikenakan kepada penonton yang duduk di luar hotel.
Brown pernah disabitkan kesalahan kerana memukul bekas kekasihnya, Rihanna yang juga penyanyi menjelang Anugerah Grammy di Los Angeles pada 2009.
Dia dihukum menjalani program tentang keganasan domestik selama setahun selain dipantau oleh pegawai perunding cara selama lima tahun. - AFP

Gajah bermain bola sepak



BEBERAPA ekor gajah menyertai acara bermain bola sepak di Sauraha pada Jumaat lalu. - REUTERS



SAURAHA, Nepal - Lapan ekor gajah bermain bola sepak dalam pertandingan gajah terbaik yang diadakan di sini baru-baru ini.
Pertandingan tersebut diadakan selama tiga hari yang bermula pada Rabu lalu dan berakhir Jumaat lepas.
Selain bermain bola sepak, haiwan-haiwan itu perlu menyertai acara lain seperti gajah tercantik.
Haiwan-haiwan tersebut dikalungkan bunga dan mempunyai corak lukisan pada acara gajah tercantik itu.
Setiap haiwan itu dikendalikan oleh pengembala. - Agensi

Mercun Osama dirampas di Filipina



SEORANG anggota polis berdiri dekat timbunan mercun Osama di Kem Karingal, Quezon kelmarin. - Agensi



MANILA - Polis Filipina merampas sejumlah mercun termasuk yang dikenali sebagai Osama Laden di Quezon, utara Manila kelmarin.
Ia dirampas daripada beberapa vendor sebagai usaha untuk menghalang penggunaan mercun gergasi secara haram menjelang sambutan Tahun Baru.
Letupan mercun telah menyebabkan beberapa orang terbunuh ketika sambutan tahun baru diadakan sebelum ini.
Bunyi kuat mercun itu dikatakan boleh menjauhkan roh jahat dan membawa tuah pada tahun baru.
Osama yang merupakan bekas ketua rangkaian Al-Qaeda mati ditembak oleh komando Amerika Syarikat di sebuah rumah yang dijadikan tempatnya bersembunyi di Abbottabad, Pakistan pada Mei tahun lalu. - Agensi

No comments:

Post a Comment