Friday, January 4, 2013

PILIHLAH AGAMA BUKAN KECANTIKAN ATAU HARTANYA

Lebih 500 tahanan muslimah sunni Iraq dirogol rejim Syiah

Posted on the January 4th, 2013 under Luar Negara by admin

Syeikh Al-Dhari mengingatkan bahawa ketika ini lebih dari 5000 muslimah sunni masih berada di penjara-penjara rejim Syiah Iraq. Bukan hanya 400 muslimah sunni, seperti digembar-gemburkan oleh rejim Al-Maliki. Di penjara Al-kazhimiyah sahaja, terdapat lebih dari 500 tahanan muslimah sunni yang melahirkan bayi akibat diperkosa secara brutal oleh tentera dan warden rejim Syiah Iraq.
Syeikh Al-Dhari menyebutkan bahawa PM Al-Maliki tidak akan melepaskan para muslimah sunni yang ditahan dalam penjara-penjara kerana akan menyebabkan terbongkarnya kebiadaban rejim Syiah Iraq boneka NATO dan Iran tersebut.
Siri demonstrasi rakyat Iraq yang selama tiga minggu terakhir berlangsung di sebahagian besar daerah dan bandar, menurut Al-Dhari gerakan rakyat bukan gerakan kelompok tertentu.
Suku bangsa Bersatu, Kurdistan dan Turkman bersatu dalam aksi-aksi demo tersebut. Bahkan beberapa bandar dengan majoriti penduduk Syiah seperti Karbala juga menghantar beribu-ribu warganya untuk bergabung dengan para penunjuk perasaan muslim sunni.
Detik Islam

Isu Mat Yo: Tunku Ismail mahu Annuar henti drama

Posted on the January 4th, 2013 under Sukan by admin

Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim mahu Presiden Persatuan Bolasepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa menghentikan drama dan politik melibatkan Norshahrul Idlan Talaha yang turut dikenali sebagai Mat Yo.
Justeru, baginda mahu Annuar lebih bersikap matang dan profesional dalam mengendalikn pasukan bola sepak.
Tunku Ismail memberi jaminan Mat Yo akan membayar harga tebus kontrak seperti diminta Kafa.

“Jangan panjang-panjangkan cerita. Dia (Mat Yo) akan bayar (harga tebus kontrak) pada hari ini. Anda (Annuar) perlu matang. Dalam sukan bola sepak, mesti ada pemain yang datang dan pergi. Anda perlu terima dan bersikap profesional.
“Sebagai contoh, jika satu hari nanti Safee Sali mahu keluar dari pasukan, saya akan terima. Beliau (Annuar) sepatutnya berterima kasih kepada Mat Yo atas sumbangan diberikan dan bukannya bercakap benda kurang menyenangkan terhadap pemain ini,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di salah sebuah hotel terkemuka di sini, hari ini.
Semalam, Annuar antara lain berkata, bekas penyerang Kelantan itu belum membayar harga tebus kontrak seperti yang diminta oleh Kafa walaupun telah menandatangani kontrak baharu bersama pasukan Johor Darul Takzim.
Annuar berkata, mengikut peraturan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Mat Yo sepatutnya membayar harga tebus kontrak tersebut dalam tempoh 30 hari selepas didaftarkan dengan pasukan baharu.
“Kita tak bantah keputusan beliau untuk menamatkan kontrak secara sebelah pihak, tapi sampai hari ini Mat Yo belum membayar harga tebus kontrak tersebut sehingga Kafa terpaksa membuat tuntutan kepada Jawatankuasa Status FAM.
“Dalam kes ini kita telah mengemukakan afidavit kepada jawatankuasa berkenaan dan berharap agar mereka dapat menyelesaikan perkara ini secepat mungkin,” katanya.
Annuar, yang tidak mendedahkan nilai harga tebus kontrak itu, berkata penyerang yang pernah mencipta nama sebagai salah seorang tonggak utama pasukan kebangsaan itu juga masih mempunyai baki kontrak bernilai RM400,000 bersama Kafa.
Polemik perpindahan Mat Yo menjadi isu hangat diperkatakan dalam kancah sukan bola sepak negara selepas menamatkan kontrak secara sebelah pihak walaupun masih berbaki 13 bulan bersama Kafa selepas dilamar pasukan dari selatan, Johor Darul Takzim pada musim lepas.
Mengulas mengenai jumlah baki kontrak bernilai RM400,000 bersama Kafa seperti yang dinyatakan Annuar, Tunku Ismail berkata, Mat Yo akan menjelaskan bayaran harga tebus kontrak sebanyak RM250,000 seperti ditetapkan oleh FAM.
“FAM sudah menetapkan bahawa beliau (Mat Yo) perlu membayar sebanyak RM250,000. Jadi Mat Yo menerusi peguam yang dilantik akan berbuat sedemikian seperti diarahkan FAM. Janganlah ambil kesempatan.
“PBNJ sendiri sentiasa mematuhi undang-undang dan peraturan yang ditetapkan FAM malah begitu juga pemain kami. Janganlah bersikap kebudak-budakan dan cakap belakang-belakang,” katanya.
Justeru, Tunku Mahkota Johor mengalu-alukan mana-mana pihak termasuk Annuar untuk berdepan dengan beliau sekiranya mahu menuntut sebarang penjelasan mengenai pelbagai perkara.
“Rumah saya sentiasa terbuka untuk sesiapa sahaja datang jika ada sebarang masalah. Bersikap profesional dalam sukan dan janganlah membangkitkan isu bukan-bukan.
“Hentikanlah drama dan politik anda. Jangan jadikan sukan bola sepak seperti berkempen dalam politik. Jika tidak suka, datang jumpa dan cakap depan-depan,” katanya.
Sinar

Rebecca mahu lelong dara untuk bantu rawat ibu uzur

Posted on the January 4th, 2013 under Luar Negara by admin


BRASILIA: Seorang remaja Brazil mahu melelong daranya supaya wang yang diperoleh itu dapat membantu merawat ibunya yang uzur.
Menurut media tempatan, Rebecca Bernardo, 18, sedia mengorbankan daranya untuk mengadakan hubungan seks dengan mana-mana lelaki yang menawarkan bidaan tertinggi. Kini menuntut di sekolah menengah, Rebecca berkata, dia mendapat idea menjual kehormatan dirinya selepas membaca kisah Catarina Migliorini sebelum ini. Catarina menerima bayaran RM2.5 juta kerana menjual daranya akhir November tahun lalu. Sejurus selepas menawarkan daranya, Catarina mendapat bidaan daripada lelaki seluruh dunia.
Justeru, Rebecca berkata, dia berharap keadaan sama berlaku terhadap dirinya. “Wang yang diperoleh nanti akan digunakan merawat ibu saya yang terlantar akibat strok,” katanya.
Sebelum ini, kata Rebecca, dia cuba menjual barangan kosmetik dan menjadi pelayan tetapi wang diperolehnya tidak mencukupi. Sementara itu, jiran Rebecca berkata, gadis terbabit tidak pernah tahu siapa bapanya.

Kata mereka, kakak Rebecca pula mati tahun lalu.
“Tiada sesiapa lagi yang boleh membantu kerana Rebecca tinggal bersama ibunya di rumah.
“Strok menyebabkan ibu Rebecca cuma mampu terbaring.
“Bagi kami, tindakan Rebecca itu boleh dianggap sebagai pilihan terakhir dia untuk membantu ibunya,” katanya. Setakat ini bidaan tertinggi untuk dara Rebecca ialah RM170,000. – TS
Gangguan seksual ancam keselamatan
Wartawan Sinar Harian
4 Januari 2013
Gangguan seksual ancam keselamatan
Pakaian dalam yang di tayang di tepi hutan berhampiran Indera Mahkota 2.
KUANTAN- Bukan sahaja menyakitkan pemandangan, malah keadaan pakaian dalam wanita yang di tayang di tepi hutan berhampiran Indera Mahkota Dua di sini menjadikan keselamatan penduduk turut terancam.

Penduduk Zaliah (bukan nama sebenar), 25 berkata, dia terkejut apabila melihat beberapa helai pakaian dalam wanita ‘dipamer’ di dahan pokok dan papan tanda.

Menurutnya, sebagai wanita, dia sememangnya rasa terganggu dengan situasi tersebut apabila ada individu yang mungkin telah mencuri pakaian dalam tersebut semata-mata untuk kepuasan nafsu mereka.

“Saya tinggal di rumah sewa bersama empat rakan yang lain dan laluan tempat pakaian dalam ini di tayang merupakan laluan utama saya ke tempat kerja.

“Memang terkejut melihat keadaan ini dan pada masa yang sama saya rasa keselamatan kami sebagai wanita turut terancam.

“Apa muslihat individu tersebut menayangkan pakaian dalam ini jika tidak berunsurkan gangguan seksual,” katanya.

Sehubungan itu, dia kini lebih berhati-hati untuk menyidai pakaian di luar rumah sejurus insiden tersebut.

Bagi Haslinda (bukan nama sebenar), 23 berharap agar pihak berkuasa seperti polis dan rondaan SRS dapat dilaksanakan dengan lebih teliti lagi.

“Kawasan ini adalah kawasan perumahan, dan kami bimbang jika keadaan ini berlanjutan, akan ada masalah lain pula yang timbul.

“Jika si pelaku ini tidak ditangkap, mungkin ada yang menjadi mangsa rogol pula.," katanya.
Tidak tidur sejak 13 tahun
Wartawan Sinar Harian
4 Januari 2013
Tidak tidur sejak 13 tahun
Ibrahim tidak pernah tidur sejak 13 tahun lalu apabila jatuh sakit dan banyak menghabiskan masa di biliknya.
MACHANG - Bekas imam, Ibrahim Nor, 73,  tidak pernah tidur dan menghabiskan masa dengan merangkak mengelilingi ruang rumahnya pada waktu malam sejak sakit, 13 tahun lalu.

Isterinya, Rokiah Mustafa, 60, berkata,  Ibrahim tidak mampu berjalan dan melihat dengan baik sejak sakit dan banyak menghabiskan masa dengan duduk di biliknya pada waktu siang.

Katanya, pertuturan bekas imam Madrasah Kampung Laklok itu juga tidak jelas dan banyak menggunakan bahasa isyarat jika ingin memberitahu sesuatu.

“Makcik juga tidur-tidur ayam, bimbang pakcik akan membuka pintu dan keluar dari rumah pada waktu malam. Makcik sendiri tidak tahu apa penyakitnya namun dia tidak mampu menguruskan diri dan bergantung sepenuhnya kepada keluarga.

“Kami tidak mempunyai anak, mujur ada anak saudara yang menolong saya enjaganya. Sebelum sakit, pakcik pernah beritahu dia dipatuk ular tetapi apabila makcik memeriksanya, tiada kesan patukan malah dia juga sihat seperti biasa namun lebih kurang dua minggu selepas itu, dia mula sakit dan tidak mampu menguruskan diri sendiri,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Laklok, di sini, semalam.

Rokiah berkata, mereka sekeluarga bergantung hidup kepada hasil jualan pertanian suaminya dan hilang punca rezeki sejak Ibrahim  sakit.

Katanya, bagi mencari sesuap nasi, dia turut mengambil upah menjual ubat-ubat  tradisional dengan menjaja di sekeliling kampung dan kawasan sekitar.

“Selain itu, wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan, turut membantu meringankan kesusahan kami memandangkan kesihatan makcik juga tidak berapa baik dan tidak mampu keluar menjual ubat setiap hari.

“Kalau makcik sihat dan ada orang tolong jagakan pakcik, makcik  akan keluar menjual ubat.  Makcik juga bimbang apabila kami tidak dapat membuka  uku akaun sebagaimana yang diminta JKM bagi menyalurkan bantuan bulanan kepada pakcik.

"Makcik tiada kenderaan lagipun susah nak bawa pakcik ke bank untuk buka buku akaun. Makcik berharap perkara ini dapat diselesaikan segera agar bantuan itu dapat diteruskan seperti biasa,” katanya.

Dalam pada itu, Rokiah berharap ada pihak yang sudi membantu mengubati penyakit suaminya termasuk melalui perubatan alternatif.

Katanya, pelbagai usaha yang dilakukan bagi mengubati penyakit suaminya yang pelik, namun masih belum berhasil tambahan pula,  wang yang ada hanya cukup untuk keperluan harian.
'Saya hanya mahu beruk'
Wartawan Sinar Harian
4 Januari 2013
'Saya hanya mahu beruk'
Patimah melihat ular sawa yang kekenyangan setelah menelan beruknya.
KUALA NERUS – “Saya tidak mahu minta apa-apa, tapi hanya perlukan seekor beruk untuk meneruskan hidup,” demikian kata Patimah Yong, 63, yang nyata masih lagi bersedih setelah beruknya yang menjadi sumber rezeki  ditelan ular sawa kelmarin.

Lebih menyedihkan, dia hanya menyedari kematian beruk itu kira-kira jam 8 pagi kelmarin ketika anak bongsunya ingin keluar ke tempat kerja dan terkejut melihat seekor ular sawa yang kekenyangan tergantung pada rantai besi setelah menelan beruk yang diletakkan di hadapan rumah.

Malah dia juga tidak menolak kemungkinan bunyi bising monyet hutan pada malam kejadian merupakan petanda buruk yang akan menimpa beruk peliharaannya yang dipanggil Hitam.

Menurut Patimah lagi, kehilangan beruk yang lebih empat tahun ‘berkhidmat’ sebagai pemetik kelapa sememangnya memberi kesan baginya, kerana mereka sekeluarga kini hilang punca pendapatan.

“Selepas ini saya tidak tahu lagi bagaimana untuk meneruskan hidup, kerana tidak mampu untuk membeli beruk yang lain sebagai ganti.

“Ini kerana, harga seekor beruk yang terlatih dan boleh memetik kelapa mencecah ribuan ringgit dan saya juga tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan kepada pelanggan tetap yang ingin mendapatkan bekalan kelapa selepas ini,” kata ibu tunggal kepada lima cahaya mata di kediamannya di sini, semalam.

Jelas wanita gigih itu lagi, kebanyakan pengusaha kuih dan makanan di sekitar kawasan berkenaan sememangnya mendapatkan bekalan kelapa darinya seminggu sekali.
Patimah berkata, Hitam antara 10 beruk yang pernah dimilikinya sebelum ini.

“Antara semua beruk yang saya pernah miliki sebelum ini, Hitamlah antara yang paling rapat dan mudah diajar dengan mampu memetik sehingga 200 biji kelapa sehari,” katanya yang kini tinggal bersama anak bongsu dan menantunya.

Katanya lagi, kini dia sekeluarga hanya mampu menunggu buah kelapa yang gugur untuk dijual, sementara menanti rezeki membeli beruk yang lain.
Kecewa kemudahan tidak sempurna
Wartawan Sinar Harian
4 Januari 2013
Kecewa kemudahan tidak sempurna
Akmal menunjukkan keadaan almari tanpa pintu yang sempat dirakam menggunakan telefon bimbit semasa menghantar anaknya ke asrama terbabit.
Kecewa kemudahan tidak sempurna
Gambar dirakam Akmal menunjukkan ada sebahagian almari tidak mempunyai pintu.
BERA - Kemudahan dalam bilik asrama sebuah sekolah bantuan penuh kerajaan di sini membuatkan ibu bapa dan penjaga bimbang dengan keadaan anak-anak mereka.

Mereka mendakwa keadaan almari tidak sempurna kerana pintunya rosak boleh menyebabkan berlaku kecurian barangan peribadi.

Wakil penjaga yang mahu dikenali sebagai Akmal, 51, berkata, perkara itu dibangkitkan bukan mahu mengaibkan Pejabat Pelajaran Daerah atau sekolah berkenaan, sebaliknya bertujuan menjamin keselesaan anak-anak yang tinggal di asrama.

Katanya, bagi pelajar yang mendapat almari tanpa pintu, sudah pasti mereka bimbangkan tahap keselamatan barang masing-masing semasa tiada di dalam bilik.

“Sedangkan almari terbuka memberi peluang kepada orang lain untuk mencuri, inikan pula dengan keadaan almari tanpa pintu.

“Kalau boleh, kita minta pihak berkenaan mengatasi masalah tersebut secepat mungkin,” katanya selepas menghantar anak lelakinya ke asrama sekolah terbabit.

Dia berkata, ibu bapa dan penjaga yang menghantar anak mereka ke bilik asrama sekolah berkenaan terkejut apabila mendapati terdapat kemudahan tidak lengkap termasuk tilam serta kipas.

Menurutnya, ada beberapa tilam didapati patah dua, tetapi masih digunakan dan disarung menggunakan kain PVC supaya tilam itu tidak beralih, sementara 80 peratus daripada kipas yang ada pula tidak berfungsi.

“Kami sebagai ibu bapa tidak menafikan keadaan tersebut berlaku disebabkan tindakan nakal sesetengah pelajar, tetapi perkara ini seharusnya  dipantau sebaik mungkin.

“Ini adalah teguran untuk kebaikan semua dan bukan bertujuan menjatuhkan sesiapa kerana bagi saya, keadaan selesa membuatkan anak-anak dapat belajar dengan baik,” katanya.
Terlantar akibat sakit misteri
IZWAN ROZLIN
4 Januari 2013
Terlantar akibat sakit misteri
Ina menyuapkan makanan kepada suaminya.
Terlantar akibat sakit misteri
Presiden Ikatan Insan Muslim Malaysia, Amir Amsa Alla Pitchay melawat dan menyerahkan sumbangan kepada Ali.
KUALA LUMPUR – Seorang bekas juruteknik kini terlantar sakit selepas dia mendakwa disihir bekas isterinya gara–gara enggan menyerahkan harta yang dimilikinya.

Mangsa yang dikenali sebagai Ali, 43, dikatakan kerap meracau hampir setiap hari tidak kira malam atau siang selepas bercerai dengan isterinya seorang warga Filipina, dua tahun lalu.

Isterinya yang ingin dikenali sebagai Ina, 31, berkata, kejadian pelik menimpa suaminya pada mulanya dianggap biasa namun semakin teruk hingga menyebabkan dia terpaksa membawa suami merawat di pusat rawatan alternatif Islam.

“Pada mulanya ingat dia hanya sakit biasa kesan daripada kencing manis atau sebab kaki kanannya yang sudah dipotong, tetapi selepas diberitahu ada 28 jin yang kini mengekori dan mengganggunya, saya beristighfar panjang dan kini hanya mampu berdoa agar dijauhi perkara tidak baik,” katanya yang tinggal di Cheras.

Menurutnya, sejak akhir-akhir ini suaminya mula bercakap seorang diri dan apabila ditegur, suaminya akan marah dan suara bertukar daripada lembut menjadi garau dan keras.

“Dulu boleh bangun dan duduk, tapi sekarang tidak boleh langsung, badannya seolah-olah berat sangat hingga pada waktu malam tiba-tiba boleh jatuh dari katil,” katanya.

Ali yang bersetuju untuk berkongsi kisahnya dengan Sinar Harian menyerahkan segalanya kepada isterinya, Ina berikutan dia tidak mampu bercakap panjang untuk menceritakan segalanya semenjak kaki kanannya terpaksa dipotong akibat kencing manis sejak lebih setahun lalu.

Perkahwinan selama 18 tahun yang dibina atas dasar suka sama suka bersama wanita Filipina itu berubah sebaik sahaja bekas isterinya mendapat status pemastautin tetap (PR) Malaysia.

Meskipun sudah lama berkahwin, Ali yang turut mempunyai penyakit buah pinggang tidak dikurniakan anak menyebabkan pasangan itu mengambil seorang anak angkat perempuan  yang kini belajar dalam tingkatan 2.

“Punca kaki Ali terpaksa dipotong adalah kerana terpijak paku dan kebetulan dia ada kencing manis jadi keadaan kecederaan melarat dan bagi mengelak virus menyerang organ lain, kaki kanannya terpaksa dipotong pada pertengahan 2011,” katanya.

Dipaksa serah geran tanah

Ina berkata, sejak itu bekas isteri suaminya itu mula menunjukkan sikap dingin dan  memberontak hingga memaksanya menyerahkan wang termasuk gaji bulanan dan harta benda yang lain termasuk geran tanahnya.

“Keadaan semakin menjadi-jadi apabila Ali yang kurang upaya turut ditampar dan dicekik hampir setiap hari kerana enggan menyerahkan hartanya,” katanya.

Menurutnya, bekas isterinya itu juga membiarkan Ali kebuluran sehinggalah anaknya pulang dan memberi ayahnya makan.

Dia berkata, anak angkat yang ketika itu masih bersekolah rendah turut dipukul hanya kerana mahu menjaga ayahnya.

“Keadaan itu menyebabkan saya sebagai seorang sepupu mengambil keputusan membawa Ali dan anaknya pindah ke rumah saya dan akhirnya kami mengambil keputusan untuk berkahwin selepas Ali  sah bercerai dengan isterinya Februari tahun lalu bagi membolehkan saya menjaga Ali sepenuh masa," katanya.

Insurans ditukar tanpa pengetahuan

 Perkahwinan yang dibina bersama Ali rupa-rupanya tidak disenangi bekas isterinya sehinggakan insurans Ali  sudah ditukarkan kepada namanya sebagai pemegang polisi.

“Keseluruhan insurans itu bernilai RM50,000 masih tergantung dan gagal dituntut kerana nama pemegang polisi sudah ditukar malah bekas isterinya juga mahu sebuah apartmen milik Ali yang kini disewakan,” katanya.

Ina berkata, wang hasil sewaan apartmen itu ketika ini digunakan untuk menampung kos kehidupan keluarganya memandangkan suaminya itu sudah tidak mampu bekerja malah gaji yang diterima juga sudah dihentikan majikannya, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sejak dua bulan lalu selepas hampir setahun lebih tidak bekerja.

“Sekarang hanya harap pada bantuan Baitulmal RM200 sebulan dan sedikit wang hasil sewa apartmen,” katanya.

Menurutnya, dia kini mengharapkan ihsan ibunya untuk membantu perbelanjaan keluarga termasuk anak perempuannya berusia empat tahun termasuk membeli barangan keperluan suaminya yang mencecah RM1,000 sebulan.

“Lampin, susu dan setiap bulan perlu buat pemeriksaan di Pusat Perubatan Universiti Malaya dan ia memerlukan kos,” katanya.

Jelasnya, sewa rumah juga sudah tertunggak hampir setahun dan gagal diselesaikan kerana kekangan kewangan.
Empat berdepan hukuman mati
Wartawan Sinar Harian
4 Januari 2013
Empat berdepan hukuman mati
Dua daripada empat tertuduh menutup wajah mereka sebaik saja keluar dari mahkamah, semalam
JASIN - Empat lelaki termasuk dua penjawat awam dan seorang pengawal keselamatan dituduh di Mahkamah Majistret di sini, semalam atas dakwaan membunuh seorang pekerja kedai tayar, bulan lalu.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan dari keempat-empat mereka, Abdul Razak Sha’ari, 27, Norizan Abd. Rahman, 26, Shahril Nizam Abdollah, 30, dan Mohd Ramza Salim, 37.

Mereka bersama seorang lagi yang masih bebas, didakwa mencapai niat bersama melakukan pembunuhan dan menyebabkan kematian Mohd Fazrinnizam Ramli, 25, di sebuah rumah di Jalan Tamban, Taman Merlimau Baru, dekat sini, antara jam 6.30 pagi dan 10.30 pagi pada 18 Disember lalu.

Kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Nurul Badariah Yusof di hadapan Majistret Siti Suriatey Mohamed Yusoff. Manakala kesemua tertuduh diwakili peguam bela, Andrew Loundres.

Siti Suriatey kemudian menetapkan 22 Februari depan sebagai tarikh sebu-tan semula kes.
Jual lambang Diraja palsu
NURUL FATIHAH SULAINI
4 Januari 2013
Jual lambang Diraja palsu
Tengku Zainol Rashid menunjukkan lambang kereta yang asal (kiri) berbanding lambang kereta palsu (kanan).
ALOR SETAR - Penjualan lambang kereta palsu Persatuan Kerabat Diraja Kedah dikesan di negeri ini dengan menggunakan gelaran ahli bersekutu sejak akhir-akhir ini.

Yang Dipertua Persatuan Kerabat Diraja Kedah (PKDK), Datuk Tengku Zainol Rashid Tengku Yahya berkata, satu-satu logo berkenaan dijual dengan harga sehingga RM5,000 dipercayai dari pasaran gelap.

Katanya, sindiket menjual lambang kereta palsu dipercayai licik dengan mengambil kesempatan menjualnya pada harga yang tinggi.

Tengku Zainol Rashid berkata, melalui satu operasi yang dilakuka, mereka berjaya mengesan seorang mangsa di Sungai Petani memakai lambang palsu dengan tertera lambang ahli bersekutu.

“Kita mula menjalankan operasi semenjak 30 Disember lalu setelah menerima banyak laporan berhubung penyalahgunaan lambang kereta palsu di beberapa kawasan dan sudah mengarahkan semua ahli bekerjasama terlibat dalam operasi berkenaan.

“Sekiranya ahli dapat mengesan ada kenderaan yang disyaki menggunakan lambang kereta palsu mereka akan mengambil gambar untuk dihantar kepada kita bagi memastikan status sebenar lambang itu,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, lambang berkenaan sepatutnya mempunyai nombor keahlian persatuan dan hanya boleh digunakan oleh ahli persatuan sahaja, bukan sewenang-wenangnya.

Menurutnya, bagi mengelakkan terus ditipu mereka yang tidak bertanggungjawab, beliau menggesa orang ramai supaya lebih berwaspada dengan sindiket itu serta tidak mudah terpedaya.

Sementara itu, Tengku Zainol Rashid berkata, mereka juga dalam proses untuk mengemaskini maklumat sebelum membuat laporan polis berhubung penyalahgunaan lambang kereta terhadap individu bukan ahli persatuan di negeri ini.

“Kita akan menyerahkan mereka kepada pihak polis untuk diambil tindakan sewajarnya kerana tidak mahu perkara itu boleh menjejaskan imej Kerabat Diraja Kedah,” katanya.
Kasih ibu angkat
ROSDALILAH ZAHARI
4 Januari 2013
Kasih ibu angkat
Foong Keng mengelap muka anak angkatnya yang lumpuh sejak dua tahun lalu.
IPOH - Keadaan seorang lelaki berusia 27 tahun yang lumpuh hampir seluruh badan dan hanya mampu terlantar di atas katil amat menyayat hati selepas dia diserang sawan tarik pada kira-kira dua tahun lalu.

Namun lelaki terbabit, Wong Han Tan, beruntung kerana mempunyai seorang ibu angkat warga emas, Lau Foong Keng, 77, yang tidak jemu menjaganya siang dan malam tanpa mengenal erti penat sejak dia ditimpa musibah itu.

Foong Keng berkata, walaupun mereka tidak mempunyai ikatan kekeluargaan, namun dia menganggap Han Tan sebagai anak lelakinya sendiri kerana sudah memeliharanya sejak  kecil.

“Dulu kehidupan kami lebih teratur kerana suami bekerja sebagai pengamal perubatan tradisional dan saya membantunya untuk menjalankan perniagaan tersebut.

“Namun, selepas suami saya meninggal pada tahun 1997, kehidupan kami berdua sedikit terjejas.

“Tetapi saya dan anak angkat masih meneruskan perniagaan yang dijalankan suami secara kecil-kecilan bagi menampung kehidupan harian,” katanya yang kini tinggal di rumah adiknya, di Taman Harilela, di sini, semalam.

Bagaimanapun, warga emas itu berkata, kehidupan mereka bertambah rumit apabila anak angkatnya dimasukkan ke hospital pada April 2011.

“Selama 10 hari dia dirawat, doktor tidak dapat mengenal pasti apakah penyakit sebenar yang dihadapinya namun dipercayai ada kaitan dengan penyakit sawan tarik yang dialami sejak kecil.

“Sejak keluar dari hospital sehingga ke hari ini, saya perlu menjaganya dengan penuh tanggungjawab memandangkan dia tidak mampu berbuat apa-apa dan hanya berbaring di katil,” katanya yang hanya memperoleh pendapatan RM120 setiap bulan hasil membuat minyak urut.

Menurutnya, setiap bulan dia memerlukan sekurang-kurangnya RM1,000 untuk membeli makanan, minuman, kain lampin serta peralatan lain untuk kegunaan anaknya.

“Saya ada menerima bantuan segera RM500 dan tilam daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pada November tahun lalu namun selepas itu kami tidak menerima sebarang bantuan daripada mereka.

“Selain itu, saya ada memohon supaya anak saya ditempatkan di pusat jagaan orang kurang upaya (OKU) tetapi masih juga tidak menerima jawapan sehingga ke hari ini,” luahnya yang berharap agar anaknya sembuh dengan segera.

Oleh itu, Foong Keng berharap, agar pihak yang berkenaan dapat membantunya supaya anaknya mendapat penjagaan sempurna.

Sementara itu, Pengerusi Rukun Tetangga (RT) Bercham, Tan Swee Kong berkata, beliau mendapat tahu mengenai nasib warga emas dan anak angkatnya daripada jiran berhampiran mereka.

“Selepas mendapat tahu mengenai perkara tersebut, saya dan beberapa ahli RT yang lain datang membawa bantuan seperti tilam dan wang untuk kegunaan dua beranak itu.

“Kami juga sudah cuba mendapatkan bantuan daripada JKM serta memohon agar Han Tan dimasukkan ke pusat jagaan OKU memandangkan ibu angkatnya sudah tua dan uzur.

“Sehubungan itu, saya berharap agar mereka mendapat bantuan segera daripada pihak berkenaan dalam masa terdekat,” katanya.

5 Panduan Memilih Calon Isteri Menurut Islam


Institusi kekeluargaan penting di dalam Islam. Oleh kerana itulah Allah mengharamkan zina dan menyuruh umatnya berkahwin kerana dengan berkahwin seseorang itu terikat dan bertanggungjawab untuk menjaga keluarga mereka. Jika runtuh institusi kekeluargaan, maka runtuhlah juga tempat untuk anak-anak bergantung. Mereka hilang pembimbing dan akhirnya terjerumus dalam lubang kejahilan. Masalah ini akhirnya akan menyebabkan keruntuhan akhlak dan masalah sosial yang lebih buruk. Oleh itu berkahwinlah. Kerana ia dituntut oleh agama.
Jika anda masih belum berkahwin terdapat beberapa panduan yang digariskan dalam Islam yang seharusnya anda jadikan panduan dalam memilih isteri. Panduan yang diberikan oleh yang maha tinggi tentulah untuk kesejahteraan manusia seluruhnya. Berikut merupakan beberapa cara memilih isteri yang boleh anda jadikan panduan:

1. Pilihlah isteri yang beragama

Pada kebiasaannya kebanyakkan masa suami digunakan mencari nafkah untuk keluarga. Oleh itu kebanyakkan masa anak-anak akan dihabiskan dengan ibu mereka. Ibulah yang banyak mencorak anaknya, mengajarkan perkara-perkara yang tidak mereka ketahui. Disinilah nampaknya kepentingan seorang isteri yang mempunyai agama. Seorang isteri yang beragama juga tahu apakah yang dibenarkan dan tidak dibenarkan dalam Islam. Mereka tahu had-had pergaulan bagi mengelakkan fitnah dan kemarahan suaminya. Alangkah indahnya mempunyai isteri yang beragama.

2.  Pilihlah isteri dari keluarga yang baik

Manusia yang berada didalam persekitaran yang baik selalunya akan menjadi baik. Mereka akan sedikit sebanyak mengikut personaliti individu terdekat dengan mereka iaitu keluarga. Jadi memilih isteri dari kalangan keluarga yang baik adalah penting dalam Islam. Ini kerana anak-anak mereka akan mengikut personaliti ibu dan bapa mereka. Dengan memilih seorang isteri dari keluarga yang baik seorang suami sebenarnya telah melakukan ikhtiar agar kebaikan keluarga mereka terus-menerus terpelihara sehingga ke anak cucu. InsyaAllah.

3. Pilihlah isteri kerana rupa paras

Perlu diingat disini bahawa rupa paras adalah subjektif. Ia bergantung pada individu itu sendiri. Oleh sebab itulah Allah menciptakan manusia dalam rupa paras dan warna kulit yang berbeza. Bagi si A mungkin wanita yang bertubuh kurus dianggap cantik manakala si B beranggap wanita yang bertubuh gempal lebih memikat hati mereka. Ini termasuklah bentuk muka, ketinggian, warna kulit dan sebagainya. Setiap manusia mempunyai definisi kecantikan mereka sendiri. Rupa paras isteri anda tidak seharusnya cantik pada pandangan orang lain, tetapi kecantikannya haruslah sesuatu yang menyejukkan mata anda. Bak kata orang, yang sedap mata memandang.

4. Pilihlah isteri yang pandai menjaga kehormatan

“Malu itu perisai orang beriman” mungkin anda pernah mendengar lirik dari lagu terkenal itu. Tetapi persoalannya, berapa ramaikah wanita yang benar-benar mempunyai rasa malu dalam diri mereka? Kini semakin ramai wanita yang semakin nipis malunya. Mereka menjerit-jerit, berkata-kata kesat tanpa segan silu, berpakaian tidak senonoh untuk menarik perhatian lelaki, dan bergaul bebas seperti manusia tidak beragama. Kerana inilah Islam mengajar kita memilih seorang isteri yang pandai menjaga kehormatan diri mereka dengan tidak berkelakuan tidak senonoh. Seorang isteri yang pandai menjaga kehormatan akan menyenangkan hati suami.

5. Pilih dari keturunan yang subur

Tiada yang lebih menggembirakan pasangan suami isteri melainkan kehadiran zuriat dalam hidup mereka. Kehadiran cahaya mata dapat mengeratkan lagi hubungan suami isteri dan menjadikan ikatan mereka lebih bermakna. Oleh itu Islam juga mengajar kita supaya memilih isteri dari keluarga yang subur agar boleh memberikan zuriat yang banyak kepada kita kelak. Pilihlah isteri yang boleh melahirkan zuriat yang menjadi penyambung keturunan kita.
Itulah beberapa kaedah memilih isteri yang boleh anda gunakan sebagai panduan. Yang terpenting dalam 5 panduan ini tentulah yang pertama iaitu memilih isteri yang beragama. Kerana dengan memilih isteri yang beragama anda sebenarnya telah melengkapkan yang selainnya. Isteri yang beragama akan membuatkan dirimu tenang dan damai. Semoga bertemu lagi dalam artikel seterusnya. Jangan lupa untuk “like” page FB ZonLelaki. Assalamualaikum!


Tips & Panduan Memilih Calon Isteri Menurut Islam

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata-kata yang biasa kita dengar saban hari.
Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Mana yang betul antara ciri-ciri memilih isteri mengikut garis panduan masyarakat/selera perut @ mengikut panduan AGAMA ISLAM?

Masyarakat kita semakin hari semakin keliru dalam memilih pasangan. Sama ada yang wanita mahupun yang lelaki. Rata-rata semakin membina tembok pemisah antara agama dan kehidupan. Sedangkan Islam itulah cara hidup kita.. AlQuran & hadith itulah manual pengguna utk kita menjalani hidup sehari-hari.

Dalam persoalan ini, apabila seorang pemuda telah menemukan atau hendak menemukan seorang calon isteri yang dipandangnya sepadan dan berkenan di hati, hendaklah ia memeriksa sifat yang terpuji dan kriteria pegangan agama yang ada padanya. Janganlah kita hanya memfokuskan semata-mata kepada karektor duniawi, kekayaan, kecantikan, kedudukan atau mesti pandai memasak. Kerana di dalam suatu hadis Rasulullah s.a.w., seseorang wanita itu sebaiknya dipilih untuk dinikahi adalah kerana berdasarkan agamanya yang baik dan bukannya karena pandai memasak

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah bersabda:

“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/ keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))

Secara umumnya, mereka yang baik agamanya dan lebih taqwanya adalah mulia dan dipandang tinggi di sisi Allah s.w.t.

“Sesungguhnya orang yang paling mulia d iantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling taqwa di antara kamu...” (al-Hujuraat 49: 13)

Tak ada pun kata mesti pandai memasak... betul tak?

Dengan merujuk pula kepada firman Allah s.w.t. berikut:

“Maka wanita yang solehah, ialah yang ta’at kepada Allah lagi memelihara dirinya (kehormatannya) ketika suaminya tiada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka)." (Surah an-Nisaa’ 4: 34)

Sufyan ats-Tsauri berkata (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dalam Tafsirnya (5/38) dengan sanad yang shahih): Kalimah “Qaanitaat” membawa maksud wanita yang taat kepada Allah dan kepada suaminya.”

Nabi pernah ditanya tentang sebaik-baik wanita, yang mana Baginda bersabda:

“Iaitu yang taat apabila diperintah, yang menyenangkan apabila dipandang serta menjaga diri dan harta suaminya.” (Hadits bertaraf sahih, diriwayatkan oleh imam Ahmad (4/341))

Bertepatan dari anjuran hadis Rasulullah ini, maka keutamaan kita dalam memilih calun isteri adalah menjurus kepada wanita yang baik urusannya dalam menjaga kehormatan dirinya dan harta suaminya, sama ada ketika berada di sisi suami, keluarga ataupun di ketika waktu ketiadaan suaminya, secara zahir dan batin yang didasari hati yang bersih serta suci lantaran kesan pegangan agamanya.
Dari kalangan tabi’in, Qatadah bin Di’aamah As-Saduusi pula berkata: “(Wanita yang sepatutnya menjadi pilihan) Adalah yang menjaga apa-apa yang telah Allah serahkan agar dijaga dari hak-hak suaminya. Menjaga dirinya saat suaminya tidak berada di sisinya.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir (5/39) dengan sanad yang shahih)

Telah disebutkan di atas tentang sifat sebaik-baik wanita iaitu,

“Serta menjaga diri dan harta suaminya.”

Abdullah bin Amru r.a. berkata: “Mahukah kalian aku beritahu tentang tiga jenis manusia yang celaka:
  1. Imam yang zalim, bila engkau berbuat baik kepadanya ia tidak berterima kasih, jika engkau berbuat salah kepadanya ia tidak memaafkan.
  2. Tetangga/jiran yang jahat, jika ia melihat kebaikan padamu ia tutup-tutupi, jika melihat keburukan padamu ia menyebarkannya.
  3. Isteri yang buruk tabiatnya, jika engkau berada di sisinya ia membuatmu gusar/tidak senang. Dan bila engkau tidak berada di sisinya ia berkhianat.”
(Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dalam kitab Al-Mushannaf (3/559) dengan sanad yang shahih) 

Seterusnya, carilah wanita yang memiliki sifat-sifat yang penyayang. Semua ini mampu memberi infect atau kesan yang baik kepada anak-anak kelak serta kepada hati suami yang utamanya. Dalam hal ini,

Nabi s.a.w bersabda: “Nikahilah oleh kalian wanita yang penyayang lagi subur, kerana aku akan berbangga dengan jumlah kalian yang banyak di hadapan umat-umat lain pada hari Kiamat.” (Hadis Sahih, diriwayatkan oleh al-Khathib al-Baghdaadi dalam Tarikh Baghdad (12/377))

“Sebaik-baik wanita yang menunggang unta adalah wanita-wanita yang solehah dari suku Quraisy, mereka adalah wanita yang paling sayang kepada anak-anak sewaktu masih kecil dan yang paling menjaga hak dan harta suami.” (Diriwayatkan oleh Al-Bukhaari (3/240))

Seterusnya, carilah wanita yang memiliki sifat-sifat yang penyayang. Semua ini mampu memberi infect atau kesan yang baik kepada anak-anak kelak serta kepada hati suami yang utamanya. Dalam hal ini,

Nabi s.a.w bersabda: “Nikahilah oleh kalian wanita yang penyayang lagi subur, kerana aku akan berbangga dengan jumlah kalian yang banyak di hadapan umat-umat lain pada hari Kiamat.” (Hadis Sahih, diriwayatkan oleh al-Khathib al-Baghdaadi dalam Tarikh Baghdad (12/377))

“Sebaik-baik wanita yang menunggang unta adalah wanita-wanita yang solehah dari suku Quraisy, mereka adalah wanita yang paling sayang kepada anak-anak sewaktu masih kecil dan yang paling menjaga hak dan harta suami.” (Diriwayatkan oleh Al-Bukhaari (3/240))

Dari sudut ini, kelangsungan hidup manusia dan generasi soleh/solehah akan dapat diteruskan melalui kelahiran zuriat-zuriat yang baik. Lantas, dari zuriat yang soleh/solehah (muslim ini) ia berupaya untuk menjaga aspek keturunan dari generasi ke generasi untuk membentuk masyarakat yang menegakkan syari’at Allah, meninggikan agama, memakmurkan alam semesta, dan memperbaiki kehidupan di muka bumi. (Rujuk: Menjaga Kehormatan Muslimah, sheikh Bakr Abdullah Abu Zaid, Daar an-Naba', m/s. 150-151)
“Dan para wanita itu mempunyai hak yang seimbang seperti kewajiban yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang ma’aruf (dan tidak dilarang oleh syara’); Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (al-Baqarah 2: 228)

Melalui ayat ini, dapat kita simpulkan bahawa terdapat hubungan antara kelebihan kaum wanita dengan kekuatan kaum lelaki sehingga keduanya akan saling melengkapi dengan masing-masing diberikan keistimewaan, keutamaan, dan tanggungjawab masing-masing.

Akhir sekali, suatu yang perlu di-ambil perhatian. Bahawasanya Allah dan Rasul-Nya melarang lelaki ataupun sebaliknya untuk menikahi atau mengahwini pasangan yang terdiri dari kalangan penzina. Tetapi pilihlah wanita yang mulia, suci dan terjaga kehormatannya sebagaimana yang dinyatakan di awal tulisan ini tadi,

“...yang ta’at kepada Allah lagi memelihara dirinya (kehormatannya) .” (an-Nisa’ 4: 34)

Persoalan ini juga dijelaskan oleh Allah s.w.t. sebagaimana di dalam firman-Nya yang berikut:

“Laki-laki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak dikawini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik, dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mukmin.” (an-Nuur 24: 3)

Dalam suatu riwayat, sebelum turunnya ayat ini seorang sahabat bernama Abu Martsad al-Ghanawi r.a. datang menemui Rasulullah s.a.w. meminta restu/keizinan untuk menikahi seorang wanita pelacur yang dahulunya semasa jahiliyyah adalah bekas kekasihnya (wanita itu bernama ‘Anaq). Dan sehinggalah turunnya ayat di atas (Surah an-Nuur 24: 3) Rasulullah s.a.w. menjelaskan “Jangan dinikahi wanita itu!” (Diriwayatkan oleh imam yang empat kecuali Ibnu Majah)

Ini antaranya adalah kerana wanita penzina dan pelacur itu boleh mengganggu urusan kebahagian sesebuah rumahtangga dan institusi kekeluargaan pasangan suami isteri. Malah status pelacur/penzina ini sendiri menurut Ibnu Umar r.a. adalah merupakan antara manusia yang celaka sebagaimana riwayat ini (telah dijelaskan di awal tulisan), “wanita yang apabila engkau tidak berada di sisinya ia berkhianat.”

Manakala menurut Hasan al-Basri rahimahullah; “Tidaklah halal dinikahi wanita penzina dan wanita simpanan.” (Diriwayatkan oleh Sa’id bin Mashur dalam as-Sunan (5/8) dengan sanad yang sahih)

Adapun begitu, andainya dia (wanita yang awalnya seorang penzina) merupakan dari kalangan wanita yang sudah bertaubat dan sudah meninggalkan perbuatan pelacuran, maka keharaman itu terhilang dan termansuh sebagaimana menurut Abdullah bin Abbas r.a.: “Awalnya zina akhirnya nikah, awalnya haram akhirnya halal.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah (3/529) dengan sanad yang sahih)

Dan daripada firman Allah s.w.t.:

"...kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (an-Nuur 24: 5)

Shilah bin Asyyam rahimahullah berkata: “Tidak mengapa menikah keduanya samaada wanita atau pemuda dengan penzina yang telah bertaubat kepada Allah. Allah lebih berhak menerima taubat keduanya. Jika keduanya adalah penzina dan belum bertaubat, maka lelaki yang buruk pasangannya juga adalah dengan wanita yang buruk pula. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi syaibah (3/528) dengan sanad yang sahih)

Sebagai kesimpulan, membuat pilihan calon isteri bukanlah suatu perkara yang boleh dipandang remeh. Ia amat berat pada hakikatnya kerana ia bakal menjaga urusan dalam kekeluargaan yang diketuai oleh seorang lelaki bernama suami. Dan bakal menjadi pembimbing anak-anak atau zuriat yang kelak bakal dilahirkan. Kriteria-kriteria yang baik berserta kebijaksanaan dalam pelbagai bidang ilmu tertentu dan persoalan keagamaan perlu dilihat sebagai keutamaan supaya segala perjalanan kehidupan di masa mendatang bakal ter-urus dengan baik dan tersusun. Supaya kelak, kehidupan anda bersama keluarga bakal mengecapi suasana yang aman bahagia dan tenteram. Lantas mampu melahirkan masyrakat yang berhubungan dengan harmoni.

Antara ciri-ciri yang lain bagi calon isteri yang baik secara umum adalah seperti berilmu, sentiasa bersyukur, tahu menjaga hubungan yang baik dengan kaum keluarga kedua belah pihak, memiliki daya kepimpinan terhadap pengurusan rumahtangga dengan baik, memahami kehendak/keperluan suami, batas pergaulannya terjaga, dan sentiasa menjaga penampilan yang baik.
Kebahagiaan manusia ada tiga: Wanita yang solehah, tempat tinggal yang baik, dan kenderaan yang baik. Sedangkan kesengsaraan manusia ialah: Wanita yang buruk (perangainya) , tempat tinggal yang buruk, dan kenderaan yang buruk.” (Hadis Riwayat Ahmad (1/168), dengan sanad yang sahih)

Dan mereka berkata (berdoa): "Wahai Tuhan kami, anugerahilah kepada kami isteri-iesteri kami dan zuriat keturunan kami sebagai penyenang hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. (al-Furqan 25: 74)

Dan sebaik-baik wanita itu adalah mereka yang soleh dalam agamanya, sebagaimana hadis berikut:

“Dunia itu seluruhnya adalah perhiasan, sebaik-baik perhiasan dunia adalah isteri yang solehah.” (Hadis Riwayat Muslim, Kitab ar-Ridha)
Zarina Anjoulie dijamin adik tiri

4 Januari 2013
Zarina Anjoulie
Zarina Anjoulie
PETALING JAYA - Pelakon dan model Zarina Anjoulie Mohamad Fahizul, 27, lebih dikenali sebagai Zarina Anjoulie dijamin adik perempuan tirinya hari ini selepas dua hari berada dalam Penjara Kajang.
Pelakon berkenaan yang dijamin adik tirinya itu keluar dari bilik lokap kompleks mahkamah Petaling Jaya kira-kira pukul 10 pagi kelihatan tenang, memakai baju-T warna kelabu dan bercermin mata gelap.
Zarina bersama rakan lelakinya, Mohamad Fakhruzaim Mohamad Fawzi, 27, didakwa di Mahkamah Majistret di sini Rabu lepas memiliki dua biji pil Eramin 5 anggaran seberat 0.6 gram, di sebuah kediaman di Jalan PJU 10/1C Damansara Damai, pukul 5.30 petang pada 30 Dis lalu.
Kedua-duanya pelajar sebuah kolej swasta, dituduh mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12(3) akta sama yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
Majistret Nazri Omran membenarkan kedua-dua tertuduh, yang mengaku tidak bersalah, dijamin RM2,000 sementara menunggu sebutan semula kes pada 8 Feb depan.
Hanya Mohamad Fakhruzaim dapat mengemukakan penjamin manakala Zarina Anjoulie terpaksa dihantar ke penjara kerana tiada ahli keluarga yang hadir untuk menjaminnya.
Nazri memerintahkan kedua-dua tertuduh hanya boleh dijamin oleh ahli keluarga sahaja.- Bernama
Penarik kereta tak serik
Wartawan Sinar Harian
4 Januari 2013
Penarik kereta tak serik
Mohamad Nasir (kiri) memeriksa kereta curi yang dikesan selepas menahan seorang lelaki dalam serbuan di sebuah rumah di Jalan Salleh, 2 Januari lalu.
MUAR - Seorang penarik  kereta yang mempunyai tiga rekod  jenayah lampau ditahan polis  kelmarin, kerana memiliki sebuah  Perodua Kancil yang dilaporkan  hilang di Taman Soga, Batu Pahat, 25 Disember lalu.

Perbuatan suspek terbongkar selepas sepasukan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar membuat serbuan di sebuah rumah di Jalan Salleh, di sini, kira-kira jam 11.45 malam, Rabu lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, tiga rekod jenayah lampau itu bersangkutan dengan Seksyen 411 Kanun Keseksaan, Seksyen 379 dan Seksyen 29(1) kanun sama.

Menurutnya, suspek berusia 25 tahun dan berasal dari Batu Pahat itu, dipercayai  baru beberapa bulan  menyewa rumah berkenaan.

Tambahnya, pihaknya tidak  menolak kemungkinan kereta itu  untuk dijual berdasarkan pekerjaan suspek sebagai penarik kereta.

“Suspek ditahan reman sehingga Ahad ini untuk membantu siasatan lanjut,” katanya pada sidang media di IPD Muar di sini, semalam.

Dalam perkembangan lain, Mohamad Nasir memberitahu, statistik kecurian motosikal di daerah ini pada tahun lalu meningkat sebanyak 43 peratus, berbanding 2011.

Katanya, kecurian kerap berlaku dalam kawasan kediaman sama ada di perumahan mahupun perkampungan terutama pada waktu puncak antara jam 12 malam hingga enam pagi.

“Lokasi kedua tertinggi berlaku kecurian motosikal adalah di tempat awam sama ada di dalam bandar ataupun pekan.

“Orang ramai dinasihatkan supaya memasang kunci pendua pada motosikal masing-masing semasa di rumah ataupun di tempat awam,” katanya.

Menurutnya, sikap penunggang yang lalai membiarkan kunci ditinggalkan, menjadi penyumbang kepada peningkatan kejadian kecurian motosikal.

Selain itu, Mohamad Nasir turut mengingatkan orang ramai supaya berwaspada ketika melaksanakan urusan pengeluaran wang di bank menjelang musim perayaan Tahun Baru Cina, tidak lama lagi.

“Mereka perlu segera menghubungi pihak berkuasa atau ke balai polis berhampiran sekiranya diekori individu tidak dikenali selepas berurusan di bank,” katanya.

No comments:

Post a Comment