Tuesday, January 1, 2013

BERTAMBAH TAHUN...MAKA BERTAMBAH DEKAT TARIKH MATI KITA...SAMBUT DENGAN MENGINGATI ALLAH BUKAN BUAT MAKSIAT DAN MUNGKAR PADA ALLAH

Gelombang kedua banjir di Pahang, Terengganu

Posted on the January 1st, 2013 under Tempatan by admin

KUALA LUMPUR – Belum pun reda banjir gelombang pertama, kini dua negeri Pantai Timur kembali dilanda banjir gelombang kedua sehingga menyebabkan lebih 900 penduduk terpaksa dipindahkan.
Di TERENGGANU, 800 mangsa dipindahkan setakat 6 petang ini dengan tiga daerah iaitu Kemaman, Hulu Terengganu dan Dungun membuka kembali pusat pemindahan banjir kerana beberapa kawasan dinaiki air susulan air pasang dan hujan lebat sejak pagi.
Menurut portal banjir negeri, lima pusat pemindahan di Hulu Terengganu menempatkan 599 mangsa, manakala 162 berada di dua pusat di Kemaman dan 39 di satu pusat pemindahan di Dungun.
Di PAHANG, gelombang kedua banjir menyebabkan 152 mangsa dipindahkan ke tiga pusat pemindahan di sekitar Kuantan akibat banjir selepas hujan tidak berhenti sejak malam semalam.

Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN), 98 mangsa dari Kampung Galing, Galing Besar dan Taman Sri Kuantan kini ditempatkan di Sekolah Kebangsaan (SK) Galing, manakala sembilan mangsa dari Kampung Sungai Ular dipindahkan ke SK Sungai Ular.
Seramai 45 mangsa dari Kampung Seberang Balok kini berada di Dewan Orang Ramai Balok. – BERNAMA

Lambat dilayan, pelanggan tetak kepala pekerja restoran nasi kandar

Posted on the January 1st, 2013 under Tempatan by admin


KULIM – Pengunjung sebuah restoran nasi kandar di sini bertempiaran menyelamatkan diri apabila lima lelaki bersenjatakan parang dan kayu mengamuk serta mencederakan empat pekerja restoran itu awal pagi kelmarin.
Kejadian dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati seorang daripada penyerang itu hanya kerana lambat dilayan.
Menurut seorang saksi, kejadian kira-kira jam 1.40 pagi bermula apabila seorang lelaki masuk ke restoran itu untuk membeli makanan.

“Dia masuk dan beratur bersama pelanggan lain. Mungkin kerana berasa dirinya lambat dilayan, dia memarahi seorang pekerja restoran sebelum masuk ke ruang hidangan dan membelasah pekerja itu.
“Tidak lama kemudian, empat lagi rakan pelanggan panas baran itu yang sedang menunggu di luar kedai, meluru masuk membawa parang dan kayu, sambil melibas ke arah pekerja dan pelanggan.
“Mujurlah ketika itu pelanggan-pelanggan sempat lari menyelamatkan diri,” katanya.
Kumpulan penyerang itu juga merosakkan beberapa perkakas di restoran tersebut, termasuk kerusi meja dan tempat meletak makanan.
“Seorang daripada penyerang itu masuk dan mengamuk di kawasan meja juruwang,” katanya.
Seorang daripada empat pekerja itu parah ditetak di kepala.
Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, semua empat mangsa amuk itu mendapatkan rawatan di unit kecemasan Hospital Kulim.
Katanya, wajah kelima-lima penyerang itu berjaya dirakam melalui sistem kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di restoran tersebut.
“Siasatan awal mendapati suspek adalah orang tempatan dan nombor pendaftaran kereta yang mereka gunakan adalah palsu.
Sinar

Pasangan khalwat larikan kenderaan Jaip

Posted on the January 1st, 2013 under Tempatan by admin


Gambar hiasan
KUANTAN – Seorang remaja yang ditahan bersama pasangannya berhubung tuduhan berkhalwat bertindak nekad melarikan kenderaan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) dalam cubaan meloloskan diri daripada dikenakan tindakan awal pagi tadi.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 pagi itu, remaja terbabit bersama pasangannya dan dua individu yang turut ditahan atas kesalahan sama dipercayai berada dalam kenderaan sementara dibawa ke pejabat Jaip untuk siasatan lanjut.
Bagaimanapun remaja berusia 18 tahun itu bertindak menolak pemandu kenderaan jenis Mitsubishi Pajero sehingga terjatuh sebelum memecut kenderaan menghala ke Indera Mahkota dari di Jalan Wong Ah Jang.

Pegawai penguat kuasa Jaip berjaya mengejar kenderaan terbabit di satu kawasan di Indera Mahkota dan menahan satu pasangan dalam kenderaan itu.
Satu pasangan lagi termasuk lelaki yang melarikan kenderaan tersebut berjaya meloloskan diri.
Bagaimanapun mereka menyerah diri di pejabat Jaip.
Sehubungan itu, satu laporan polis dibuat di Balai Polis Kuantan berhubung kejadian.
Dalam Operasi Cegah Maksiat sempena Tahun Baru 2013 itu, sebanyak 13 pasangan ditahan kerana disyaki berdua-duaan dalam bilik hotel bajet sekitar bandar Kuantan.
Semua yang ditahan berusia antara 18 hingga 30 tahun dibawa ke pejabat Jaip untuk disoal siasat mengikut Seksyen 145 (2) Enakmen Pentadbiran Keluarga Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1984.
Sinar

Sekolah lahirkan lulusan Nabi di Israel

Posted on the December 31st, 2012 under Luar Negara by admin

Yahudi semakin sesat. Di negera Zionis itu ada sekolah yang bakal lahirkan lulusan dengan gelaran ‘nabi’.
Sekolah bernama ‘Cain and Abel School for Prophet’ itu mengenkan bayaran 200 shekel (sekira 53 dolar AS) bagi siapa saja yang berniat memiliki gelaran nabi. Untuk mendapatkan gelar Nabi, para pelajarnya hanya perlu mengikuti 40 kelas yang singkat.
Sekolah tersebut memberikan sijil kepada sesiapa yang lulus. Peraturan di sekolah itu juga tidak ketat.
Pelajar-pelajar di sekolah tersebut boleh masuk kelas hanya mengenakan t-shirt, menggunakan gadget semasa belajar, hingga ada yang memegang gitar masuk ke dalam kelas. Bahkan ada pelajar yang tidak segan keluar kelas untuk sekadar merokok.
Di sekolah ini, para pelajar belajar tentang erti mimpi, klasifikasi malaikat, dan misteri roh kudus. Mereka belajar bagaimana membezakan perasaan batin seseorang dari perilaku luaran dan penampilan.
Satu-satunya guru sekolah itu Shmuel Hapartzy percaya, Messias telah datang dan usia penebusan sudah dekat. Ertinya, sekolah itu berperanan untuk menyambut nabi baru.
Peliknya, Hapartzy mengaku tidak menjamin pengajian di sekolah tersebut boleh membantu murid-muridnya boleh terus berinteraksi dengan Tuhan.
Hapartzy menjelaskan kurikulum yang digunakan di sekolah tersebut adalah mengikut sifat-sifat seorang nabi. Sehinggakan jika murid-muridnya sudah boleh menguasai kurikulum yang diajarkan, mereka boleh mendapatkan ijazah bergelar nabi.
“Di masa lalu ada nabi. Tetapi sekarang, di zaman moden, Ketuhanan ada pada semua orang. Kita hanya perlu membuka mata kita untuk itu,” kata Hapartzy, seperti dinukil dari AP.
Sekolah itu berada di sebuah pusat keagamaan di kawasan penempatan di selatan Tel Aviv. Pusat keagamaan itu dikenali tempat yang menampung moral jalanan berbanding mempelajari soal agama. Pusat keagamaan itu mendapat sumbangan dari bayaran yuran masuk para murid-murid sekolah nabi.
Detik Islam

Tragedi Bukit Setiawangsa: Banglo 2 MP mungkin diroboh

Posted on the December 31st, 2012 under Tempatan by admin


Kerja-kerja pembersihan sisa runtuhan giat dijalankan di Puncak Setiawangsa di sini hari ini. – Foto Bernama
KUALA LUMPUR – Dua banglo, masing-masing milik Anggota Parlimen Setiawangsa Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan Duta Khas Malaysia ke Amerika Syarikat Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis, yang terletak di Puncak Setiawangsa berkemungkinan akan dirobohkan bagi memberi ruang zon penampan antara tebing runtuh dan rumah-rumah berhampiran.
Ketua Pegawai Operasi Institut Kerja Raya Malaysia (IKRAM) Mohd Taufik Harun berkata sebelum sebarang tindakan diambil pihaknya perlu mendapatkan semua maklumat berkenaan keadaan tanah dan cerun tersebut.

“Orang boleh bagi pelbagai cadangan, tetapi kami akan mencari penyelesaian sebenar,” katanya di Pusat Operasi Bencana Tebing Runtuh di sini hari ini.
Beliau berkata langkah tersebut bertujuan menyelamatkan empat rumah lain yang terletak di atas bukit dan mengurangkan tekanan tanah di atas bukit.
“Buat masa ini kita lihat tiada kesan teruk akan berlaku terhadap rumah penduduk di kawasan atas tapi yang kita dikhuatiri adalah rumah penduduk yang
berada di bawah tebing cerun,” katanya.
Menurut beliau hari ini pergerakan tanah masih aktif tetapi tidak seaktif Ahad.
“Tindakan segera sekarang kita perlu musnahkan banglo yang terjejas itu sebab akan sebabkan runtuhan tanah lebih teruk dan kita akan cuba alihkan bongkah konkrit yang berat kira-kira 8,100 kilogram secara perlahan-lahan,” katanya.
Beliau berkata kaedah yang betul bagi proses merobohkan banglo itu perlu dilakukan bagi mengelakkan keadaan runtuhan tanah dan cerun menjadi teruk. – Bernama

Sebab Israel bunuh kanak-kanak Palestin

Posted on the December 31st, 2012 under Agama,Luar Negara by admin

Perang antara Israel-Palestin tidaka akan ada noktahnya. Entah sampai bila Israel akan melakukan pembunuhan terhadap warga Palestin. Dari sekian ribu mangsa korban keganasan perang Israel 75% dari mereka adalah kanak-kanak dan wanita.
Banyak dari kita yang mempersoalkan kenapa Israel sanggup meragut nyawa anak-anak Palestin? Ada yang kata memang tabiat Israel yang kejam dan biadab, ada juga yang berkataIsrael takut akan pertumbuhan kanak-kanak Palestin. Mungkin pendapat yang kedua ada benarnya dan masuk akal juga. Inilah sebeb mengapa Israel menjadikan kanak-kanak Palestin sasaran operasi mereka selain kumpulan Hamas.
Salah satu pimpinan Hamas, Ismali Haniya berkata kanak-kanak yang sudah hafal 30 juz Al-Quran ini sesungguhnya menjadi sumber ketakutan Zionis Yahudi.

“Jika dalam usia semuda itu mereka sudah menguasai Al-Quran, bayangkan 20 tahun lagi mereka akan jadi seperti apa?” Demikian pemikiran yang berkembang di fikiran orang-orang Yahudi. Tidak hairan jika kanak-kanak Palestin menjadi para penghafal Al-Quran. Keadaan Gaza yang disekat dari segala arah oleh Israel menjadikan mereka terus berinteraksi dengan al-Quran. Tidak ada main Play Station atau game bagi mereka.
Seperti yang kita ketahui bahawasanya Hamas mengenakan syarat-syarat yang amat berat untuk menjadi ahli mereka, diantaranya Hafiz Al-Quran dan tidak pernah meninggalkan solat fardhu terutama sekali solat subuh.
Belajarlah dari Palestin, walaupun mereka dikurung oleh penjajahan Zionis, nyawa mereka terancam setiap saat tapi itu semua tidak mengugat niat mereka untuk dekat dengan Sang Khalik dan mendalami lebih dalam dan lebih jauh Agama Islam. Israel sememangnya gagah dalam segi jumlah pasukan dan peralatan tempur yang berteknologi tinggi. Tapi rakyat Palestin memiliki semangat juang yang tinggi, mereka berani mati demi kebebasan mereka dan anak cucu mereka.
Detik Islam

Bayi dipijak atas sofa

Posted on the December 31st, 2012 under Tempatan by admin


KUALA LUMPUR: Tangan kanannya patah manakala seluruh tubuh kecilnya dipenuhi kesan lebam dan berbirat. Itu penderitaan seorang bayi perempuan berusia setahun dipercayai akibat didera seorang bapa ayam di Lorong Haji Taib, di sini, sejak dua minggu lalu.
Mangsa dikatakan dipukul menggunakan penyangkut baju selain dipijak lelaki berusia lewat 30-an itu kerana kegagalan ibunya berusia 34 tahun untuk melacur seperti diarahkan. Malah, ibunya turut dipercayai dipukul lelaki berkenaan.
Kejadian menimpa bayi itu disedari bekas pengasuhnya selepas melawat mangsa di rumah berkenaan, jam 9 malam kelmarin.

Pengasuh itu yang mahu dikenali sebagai Ran, 35, berkata, selepas melihat kecederaan bayi itu, dia meminta supaya mangsa diserahkan kepadanya untuk dihantar ke hospital, namun bapa ayam itu tidak membenarkan sebaliknya menghalaunya.
Menurut Ran, dia merakamkan beberapa gambar menunjukkan kecederaan mangsa sebelum membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.
Harian Metro

Bakal penyerang Arsenal: “Assalamualaikum”

Posted on the December 31st, 2012 under Agama,Sukan by admin

Penyerang Newcastle United yang bakal berhijrah ke Arsenal pada awal Januari ini, Demba Ba dikenali sebagai pemain bola sepak Muslim yang taat. Selain dikenali seorang yang taat menjalani ibadah, Ba tidak segan menyokong perjuangan kemerdekaan Palestin dari penjajahan Israel.
Namun satu yang tidak boleh dilupakan, Ba boleh juga dipanggil sebagai pendakwah. Hal itu boleh dilihat dari akaun twitter bekas pemain West Ham United itu, @ dembabafoot. Di kala waktu dia mengingatkan bahawa meraikan dengan bersujud merupakan rasa bersyukur kepada Allah. Hal itu sebagai jawapan atas tuduhan legenda Liga Inggeris Gary Lineker yang menyebut aksi tersebut seperti orang sedang makan rumput.
Ba memang dikenali sebagai ikon pemain yang melakukan kejayaan dengan bersujud syukur selepas menyumbang gol. Ba pernah membalas dalam akaun dengan peminatnya dengan jawapan “terima kasih ya Allah” dan “inshaallah”.

Terkini pemain kebangsaan Senegal itu mengucapkan salam, “Assalamualaikum” yang langsung di retweet 413 dan 70 peminatnya. Dengan jumlah hampir 160 pengikut di twitter, Ba sepertinya sedar boleh berperanan dalam mengenalkan ajaran Islam.
Diterjemahkan dari sumber republika
Detik Islam

Jadi ‘tokan’ rokok, ganja hidup mewah tapi tak bahagia

Posted on the December 31st, 2012 under Tempatan by admin


Contoh ‘dapur’ buatan sendiri yang digunakan untuk mengambil ganja.
Bijak berniaga tapi digunakan pada jalan salah – itulah yang dapat disimpulkan daripada kisah dikongsi Deen (bukan nama sebenar) pada penulis. Di sebalik kejayaannya bergelar usahawan pada hari ini, rupa-rupanya dia mempunyai kisah silam yang menarik untuk dikongsikan.
“Dari kecil saya memang minat berniaga. Waktu darjah satu lagi saya selalu ambil alat tulis kakak lalu jual di kelas.

“Otak saya sentiasa ligat berfikir macam mana nak beranakkan duit. Mungkin sebab terbiasa tengok mak buat kira-kira perbelanjaan keluarga depan mata kot,” ujar anak bongsu daripada tiga beradik ini.
Dari satu segi sifat suka berniaga ini memang patut dipuji. Cuma yang tak baiknya, Deen sanggup berniaga apa saja yang dirasakan boleh jadi duit.
Bagaimanapun, Deen memiliki otak yang cerdik. Keputusan UPSR yang baik membuatkan dia dapat melanjutkan pelajaran di sebuah sekolah berasrama.
“Masa inilah saya belajar merokok. Sifat ingin tahu buat saya mencubanya tapi tak kerap sebab rasa membazir.
“Tapi bila tengok kawan gilakan rokok, saya dapat idea untuk tambah pendapatan dengan menjualnya,” ujar Deen.
Prestasi pelajaran yang bagus di samping raut wajah baik membuatkan tiada sesiapa termasuk guru disiplin mengesyaki Deen membekalkan rokok kepada pelajar lain. Paling utama, dia mempunyai tempat simpanan terbaik.
“Saya beli rokok setiap kali keluar bandar. Nak bawa masuk rokok dalam asrama tak ada masalah tapi nak menyimpannya susah. Tapi sebagai ketua pustakawan saya mempunyai kunci stor pusat sumber jadi di situlah saya simpan tanpa dicurigai sesiapa,” kata Deen.
Perniagaan rokok yang dijalankan Deen menghasilkan pulangan lumayan buat budak sekolah sepertinya. Jenama rokok yang mendapat permintaan tinggi adalah Dunhill, Marlboro dan Pall Mall. Dibeli pada harga RM5.90 untuk 20 batang pada masa itu namun menjualnya semula 50 sen sebatang, mudah-mudah saja Deen mendapat untung.
‘Paipon’ atau ‘dapur’
Di sebalik kesibukan dengan ‘perniagaan’, kecemerlangan keputusan PMR melayakkan Deen memasuki sebuah sekolah berasrama penuh lain ketika tingkatan 4.
“Di tempat baru, saya diperkenalkan pula dengan ganja yang biasa dipanggil ‘dam’. Dalam hati terus berbisik, ‘wah ini peluang bisnes baru ni!’.
“Bila difikirkan semula, pelik juga mengapa saya langsung tak rasa gentar masa tu padahal tahu ia menyalahi undang-undang. Apa yang saya bayangkan cuma peluang buat duit,” getus Deen.
Oleh sebab karakternya yang peramah dan pandai bergaul, Deen dengan mudah berkawan rapat dengan seorang pengawal keselamatan sekolah yang dapat membekalkannya ganja. Setelah beberapa kali berurusan, dia akhirnya turut diperkenalkan terus kepada pembekal utama.
“Bila dah rapat saya dibenarkan ambil ‘dam’ secara consignment sebelum dijual pada harga RM30,” ujar Deen.
Meskipun agak mahal untuk kategori pelajar, sepaket ganja masih mampu dimiliki kerana mereka akan berkongsi membelinya. Satu plastik cukup untuk ‘dinikmati’ antara empat hingga lima orang.
Cara pengambilannya pula, biasanya dihisap seperti rokok biasa selepas ganja digulung dalam rokok daun atau disedut daripada alat buatan sendiri dipanggil ‘paipon’ atau ‘dapur’ yang diperbuat daripada botol, silinder pen dan kertas aluminium.
“Permintaan lebih tinggi setiap kali menjelang cuti sekolah sebab mereka nak bawa balik stok ke rumah. Pernah sebab nak cepat, saya datang ke tempat pembekal dan bantu dia bungkus sendiri ganja ke dalam plastik,” ujar Deen.
Kena tahan di Siam
Keputusan SPM Deen tidak terlalu teruk tapi tidak juga cemerlang. Begitu pun dia masih mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke sebuah IPT.
“Saya ambil keputusan tak nak sambung belajar sebab rasa dah nampak jalan macam mana nak dapat duit lebih.
“Caranya tak lain tak bukan, jual ganja. Selama dua tahun buat kerja tu saya dah ada ‘networking’ yang baik dan pelanggan tetap,” ujar Deen.
Justeru sebaik sahaja tamat belajar dan tinggal di rumah sewa, langkahnya lebih panjang. Deen juga bertindak lebih berani apabila melakukan sendiri kerja pembungkusan ganja. Justeru untungnya lebih besar dan lumayan.
“Kali ini saya tak turun padang lagi. Saya upah budak-budak yang buat kerja. Duit pada masa itu memang tak luak dan saya hidup mewah,” cerita Deen.
Dia amat berhati-hati menjalankan kegiatannya. Pelanggan tidak dibenarkan melakukan urus niaga terus dengannya kecuali yang sudah lama dikenali. Deen menyerahkan urusan mengambil wang dan menghantar barang kepada budak-budaknya.
Sebagai langkah berjaga-jaga agar tidak diperangkap, paket ganja biasanya diletakkan dalam sampul surat sebelum diserahkan pada pembeli di tempat awam seperti pasar malam dan kedai malam. Duit pula perlu diserahkan terlebih dahulu kepada individu lain sebelum barang diberikan.
Hinggalah satu hari, Deen melepasi sempadan Thailand seperti biasa untuk mengambil stok ganja. Entah bagaimana dia ditangkap oleh pihak berkuasa sana kerana disyaki melakukan perkara menyalahi undang-undang.
“Mujur waktu itu saya belum sempat ambil barang. Mati-mati saya tak mengaku tapi seminggu jugalah rasa azab dalam penjara di sana,” kata Deen.
Katanya, dia terpaksa bersesak bersama sembilan yang lain dalam sel kecil yang sepatutnya muat untuk 3 orang sahaja. Namun akhirnya, dia dibebaskan kerana tak cukup bukti.
“Balik saja sini, saya dapat tahu tiga budak saya kena tahan. Yang bagusnya mereka ditangkap bukan di tempat saya tapi waktu sekatan jalan. Rupa-rupanya mereka mencuri ganja milik saya bila dengar khabar saya kena tahan di Siam,” ujar Deen.
Dengan ganja seberat lebih 2000 gram, masing-masing didakwa di bawah Seksyen yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
“Sedih juga dengan nasib mereka tapi saya anggap itu satu wake-up call untuk sedar bahawa Tuhan mahu bagi peluang kedua. Sejak itu saya tinggalkan terus kegiatan yang salah dan memulakan perniagaan lain secara sah.
“Hasilnya tidak selumayan jual ganja tapi hati rasa lebih tenang dan bahagia,” ujar Deen sebelum mengakhiri perbualan.
Sinar

Curi kelapa, seorang pemuda berdepan penjara 7 tahun

Posted on the January 1st, 2013 under Tempatan by admin


KANGAR – Seorang pemuda berdepan dengan hukuman penjara sehingga tujuh tahun selepas didakwa di Mahkamah Majistret di sini semalam kerana mencuri beberapa biji kelapa dua bulan lalu.
Farid Ayob, 24, mengaku bersalah melakukan perbuatan itu di Bukit Batu Buaya Kampung Wai, Kuala Perlis.
Pemuda itu didakwa mencuri buah kelapa bersama seorang lagi rakan yang masih bebas kira-kira jam 6.30 petang pada 28 Oktober lalu.

Farid didakwa mengikut Seksyen 379/511 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
Bagaimanapun, Pendaftar Kanan Mahkamah, Monica Joseph Gaisah menetapkan 5 Februari ini untuk keputusan hukuman.
Terdahulu, Pegawai Pendakwa, Inspektor Roslan Remeli menawarkan jaminan RM5,000 namun mahkamah membenar rayuan tertuduh dengan ikat jamin RM1,000.
Sinar
Sambutan Tahun Baru 2013 Disambut Penuh Warna-Warni
KUALA LUMPUR: Pertunjukan bunga api menerangi ruang angkasa Dataran Merdeka di sini, Isnin sempena sambutan Tahu Baru 2013.
Ia dianjurkan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan yang menyaksikan rakyat pelbagai kaum membanjirinya sejak 6 petang, termasuk para pelancong asing.
Timbalan Perdana Tan Sri Muhyiddin Yassin, isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dan isteri Datin Seri Maznah Rais serta menteri-menteri kabinet turut hadir memeriahkan sambutan bersama lebih 1,300 rakyat pelbagai kaum.
Para pengunjung bersorak gembira apabila jam di Bangunan Sultan Abdul Samad berdetik sebanyak 12 kali bagi menandakan permulaan tahun baru.
Situasi yang sama turut dilihat di beberapa tempat lain di sekitar ibu negara seperti di Menara Berkembar Petronas, Bukit Bintang serta pusat pentadbiran Putrajaya.
Perayaan turut disambut di negeri lain. - BERNAMA
Sambutan Tahun Baru 2013 Disambut Penuh Warna-Warni
Pemandangan dari udara sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran Merdeka pada Selasa.
KUALA LUMPUR: Pertunjukan bunga api menerangi ruang angkasa Dataran Merdeka di sini, Selasa sempena sambutan Tahu Baru 2013.
Ia dianjurkan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan yang menyaksikan rakyat pelbagai kaum membanjirinya sejak 6 petang, termasuk para pelancong asing.
Timbalan Perdana Tan Sri Muhyiddin Yassin, isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dan isteri Datin Seri Maznah Rais serta menteri-menteri kabinet turut hadir memeriahkan sambutan bersama lebih 1,300 rakyat pelbagai kaum.
Para pengunjung bersorak gembira apabila jam di Bangunan Sultan Abdul Samad berdetik sebanyak 12 kali bagi menandakan permulaan tahun baru.
Pertunjukan bunga api di i- City, Shah Alam, Selangor.
Situasi yang sama turut dilihat di beberapa tempat lain di sekitar ibu negara seperti di Menara Berkembar Petronas, Bukit Bintang serta pusat pentadbiran Putrajaya.
Sambutan di Dataran Merdeka turut disiarkan secara langsung menerusi televisyen yang juga memuatkan tayangan video klip perutusan tahun baru daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Di Menara Berkembar Petronas, kira-kira 10,000 pengunjung membanjiri sekitar taman awam bagi menyaksikan sambutan dengan persembahan memukau 'Lake Symphony Fountain Show', diiringi persembahan bunyian dan cahaya yang menarik sebelum percikan bunga api memenuhi ruang angkasa tepat pada tengah malam.
Sementara itu kawasan rekreasi Taman Tasik Titiwangsa, di sini turut digegarkan dengan persembahan artis dalam Konsert KL Aktif 2013 anjuran stesen radio KLFM dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.
Suasana meriah di perkarangan Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak.
Di PUTRAJAYA, percikan bunga api mewarnai ruang angkasa bagi melengkapkan acara yang turut mengadakan Konsert Ambang Tahun Baru di Dataran Putrajaya yang dimeriahkan dengan kemunculan artis-artis terkenal.
Sambutan dianjurkan Putrajaya Holdings Sdn Bhd bersama Kumpulan Ambank, yang turut disiarkan secara langsung menerusi televisyen.
Di MELAKA, acara sambutan diserikan dengan program keagamaan di Masjid Al-Alami, Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka di Ayer Keroh.
Majlis dimulakan dengan solat Maghrib berjemaah yang diketuai Mufti Negeri Datuk Wira Rashid Redza Md Saleh beserta bacaan Yasin dan tahlil.
Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob dan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam turut hadir bersama kira-kira 1,000 jemaah.
Hujan tidak mematahkan semangat pengunjung yang membanjiri Padang Kota Lama, Pulau Pinang untuk menyaksikan Konsert Tahun Baru dan Sambutan Tahun Baru 2013.
Acara sambutan ambang tahun baru turut diadakan di Dataran Pahlawan, Bandar Hilir yang disertai lebih 10,000 pengunjung tempatan dan luar negara.
Di JOHOR BAHARU, Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman bersama Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menyertai ribuan masyarakat menyambutnya di Sutera Square.Turut diadakan konsert oleh artis tempatan dan antarabangsa dari Taiwan dan Singapura.
Di GEORGE TOWN, 10,000 pengunjung membanjiri Padang Kota Lama bagi menyertai acara menghitung detik tahun baru.
Di IPOH, sambutan diadkan di Stadium Indera Mulia yang disertai 5,000pengunjung. - BERNAMA

 









Buka Matamu..Guna Akal Fikiranmu.... Nilai La Sendiri.....

Lebih 100,000 sertai himpunan di Dataran Shah Alam

Posted on the January 1st, 2013 under Tempatan by admin


Ada yang mendakwa 120,000 menyertai himpunan ini
SHAH ALAM: Lebih 100,000 menyertai sambutan ambang 2013 bersama para ustaz dan selebriti di Dataran Shah Alam malam tadi.
Kehadiran ikon Ustaz Azhar Idrus menjadi pemangkin perhimpunan ini yang disertai kebanyakannya oleh anak muda.

Pada sebelah paginya diadakan program Karnival Pendidikan Negeri Selangor (EduSEL) yang dipenuhi pelbagai aktiviti dan pameran yang sangat berfaedah.
Dalam masa yang sama, turut berlangsung perhimpunan sambutan ambang 2013 di I-City Shah Alam dengan persembahan nyayian dan tarian.

Bual bicara bersama Ustaz Azhar Idrus bersama Datuk Malek Nor

Bersiap untuk solat Isyak berjamaah sambil menunggu detik 12 malam

Umpama perhimpunan keluarga di Dataran Shah Alam

No comments:

Post a Comment