Tuesday, January 1, 2013

TAK KAN NYAWA KAT HALKUM BARU NAK BERTAUBAT...BAGAIMANA MATI MENGEJUT SEMPAT KE BERTAUBAT...KITA BUAT JAHAT DAN MAKSIAT UNTUNG KE

Pelakon sorok dalam bilik

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Seorang pelakon dan model wanita yang terkenal dengan pelbagai kontroversi, dicekup polis Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, kerana didapati memiliki dadah dalam simpanan di sebuah kediaman mewah di Damansara Damai, di sini, kelmarin.
Dalam serbuan kira-kira jam 5.30 petang, pelakon berusia 26 tahun itu ditahan bersama teman lelakinya, seorang penganggur juga berusia 26 tahun, selepas didapati memiliki dua biji pil disyaki Eramin 5 dengan anggaran berat 0.60 gram ketika pemeriksaan dalam kediaman berkenaan.
Menurut sumber, pasukan polis menyerbu kediaman berkenaan selepas melakukan intipan sejurus menerima maklumat daripada orang awam mendakwa kedua-dua suspek disyaki terbabit dalam kegiatan penyalahgunaan dadah.

“Ketika serbuan dilakukan, kedua-dua suspek berada dalam rumah berkenaan dan mereka pada mulanya enggan bekerjasama apabila tidak membuka pintu walaupun polis sudah memperkenalkan diri.

“Selepas pegawai yang mengetuai serbuan mengetuk pintu rumah, suspek wanita membuka tingkap, tetapi segera menutupnya semula selepas menyedari kehadiran polis,” katanya.

Ezlisa Loy Bertudung Selepas Mimpi Hari Kiamat

Posted on the January 1st, 2013 under Artis by admin

PETALING JAYA: Pelakon remaja Ezlisa Loy berkata dia menerima hidayah untuk bertudung mulai awal Disember lalu selepas beberapa kali mengalami mimpi mengenai hari kiamat.
Pemilik nama sebenar Nurul Ezlisa Loy Ahmad Sabri, 17, ini berkata, perkara itu sudah lama dipertimbangkan sejak setahun yang lalu dan dia bertekad untuk berhijrah kerana berasa takut dengan mimpi serupa yang dialaminya secara berulang-kali.
“Baru-baru ni saya bermimpi mengenai hari kiamat. Dalam mimpi itu, saya menuju ke masjid dan secara tiba-tiba ada banyak batu jatuh dari langit.

“Saya sangat takut dan terus mencari mama tetapi mama tiada. Ahli keluarga yang lain juga tidak ada. Apabila tersedar saya terus mencari mama dan menangis.
“Mama terkejut dan hairan kenapa saya menangis. Saya katakan yang saya mimpi mengenai hari kiamat,” luahnya kepada mStar Online.
Adik kepada pelakon Elfira Loy ini berkata, dia bersyukur kerana tidak mengalami sebarang kejanggalan dengan penghijrahan itu walaupun ia adalah perkara baru dalam kehidupannya.
“Alhamdulillah, saya tidak hadapi sebarang masalah untuk menyesuaikan diri walaupun ia (bertudung) masih baru.
“Saya juga tiada masalah mengenai soal penampilan kerana kebetulan pula kakak (Elfira) banyak memberikan panduan dalam berfesyen ala Muslimah,” ceritanya.
Ditanya adakah penghijrahan itu akan membuatkan dia lebih selektif pada tawaran lakonan, Ezlisa berkata, dia akan hanya berlakon watak gadis yang bertudung sahaja selepas ini.
“Saya akan terima tawaran jika watak bertudung sahaja. Lakonan pun bukan keutamaan kerana saya masih di bangku sekolah.
“Lagipun, bermula sesi persekolahan 2013 ini, saya akan masuk Tingkatan 5 dan perlu beri tumpuan pada persiapan menjelang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
“Kalau ada kerja (tawaran), saya ambil tetapi jika tiada saya fokus pada pelajaran sahaja,” jelasnya yang baru menamatkan penggambaran telefilem berjudul Puteri & Putera Hodoh.
mStar

Tak sabar jadi suami isteri



DICEKUP...pasangan yang ditahan dalam Ops Tahun Baru di sebuah hotel bajet di Jalan Pantai, semalam.
DICEKUP...pasangan yang ditahan dalam Ops Tahun Baru di sebuah hotel bajet di Jalan Pantai, semalam.
BATU PAHAT: Tidak sabar untuk hidup bersama sebagai sepasang suami isteri, sepasang kekasih yang hanya menunggu tidak sampai sebulan untuk diijabkabulkan ditahan di sebuah hotel bajet di Jalan Pantai, di sini, kelmarin.
Dalam operasi Ambang Tahun Baru, kira-kira jam 2 pagi itu, pasangan lingkungan 20-an itu pada mulanya berlagak seolah-olah sepasang suami isteri sebelum siasatan membongkar status sebenar hubungan mereka yang masih belum bernikah.

Timbalan Ketua Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Johor (Jaij) Batu Pahat, Saiful Ariffin Mohd Sopah berkata, ketika serbuan, pasangan terbabit enggan membuka pintu.
Menurutnya, selepas beberapa kali pintu diketuk, baru lah pasangan terbabit akhirnya membuka pintu berkenaan.

“Selepas pintu bilik dibuka, kami dapati pasangan berkenaan ketakutan selepas menyedari perlakuan sumbang mereka bakal diketahui.

“Kami dapati pasangan itu belum mempunyai ikatan sah dan tetap dikenakan tindakan kerana berada dalam bilik tertutup dan berdua-duaan sedangkan mereka bukan mahram,” katanya.
Saiful Ariffin berkata, setiap ibu bapa perlu mengingatkan anak masing-masing batasan pergaulan walaupun mereka sudah bertunang dan menunggu masa untuk bernikah.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 27 (1) (a) (b), Enakmen Kanun Jenayah Syariah (EKJSJ) 1997.
“Selagi belum ada ikatan, ibu bapa dan individu itu sendiri perlu menjaga batas pergaulan masing-masing,” katanya.

Mula roboh banglo

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

BERHATI-HATI...sebuah banglo dirobohkan di tempat kejadian tanah runtuh di Bukit Setiawangsa.
BERHATI-HATI...sebuah banglo dirobohkan di tempat kejadian tanah runtuh di Bukit Setiawangsa.
KUALA LUMPUR: Kerja merobohkan sebuah banglo yang terjejas teruk dalam kejadian tanah runtuh di Puncak Setiawangsa, di sini, malam Jumaat lalu sudah dimulakan jam 10 pagi, semalam.
Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul, Superintendan Othman Abu Bakar berkata, kerja merobohkan banglo itu dilaksanakan pemaju Island and Peninsular (I&P) Sdn Bhd bersama kontraktor dilantik secara berhati-hati dan dijangka mengambil masa beberapa hari.
“Kerja merobohkan banglo itu dimulakan pada bahagian bumbung dengan menggunakan kren. Mereka perlu melakukan kerja berhati-hati kerana masih ada pergerakan tanah.

“Oleh itu, kerja merobohkan banglo itu akan mengambil masa yang lama iaitu beberapa hari bagi menjaga keselamatan pekerja dan lot kedai serta rumah teres yang ada di bahagian bawah,” katanya ketika sidang media di Bukit Setiawangsa, di sini, semalam.

Othman berkata, 283 penghuni yang terbabit juga sudah diarahkan berpindah membabitkan tujuh banglo, 58 rumah teres dua tingkat dan 13 lot kedai.

Mesin kilang kejuruteraan meletup

SELAMAT DIRI...pekerja keluar selepas berlaku letupan sebuah mesin di kilang proses barang kejuruteraan di Jalan Haji Salleh, Meru, semalam.
SELAMAT DIRI...pekerja keluar selepas berlaku letupan sebuah mesin di kilang proses barang kejuruteraan di Jalan Haji Salleh, Meru, semalam.
MERU: “Mesin membuat barangan elektronik yang sedang digunakan tiba-tiba meletup menyebabkan semua pekerja berhampiran lari dan tidak sempat menyelamatkan barang seperti dompet, telefon bimbit dan barangan berharga lain,” kata seorang pekerja mengenai kebakaran sebuah kilang memproses barang kejuruteraan di Jalan Haji Salleh, di sini, petang semalam.
Pekerja yang enggan dikenali itu berkata, ketika kejadian jam 4 petang, pekerja kilang itu dikejutkan dengan letupan sebuah mesin yang beroperasi.

“Tiba-tiba sebuah mesin meletup menyebabkan api merebak dengan cepat ke mesin lain dan rakan sekerja tergamam sebelum masing-masing melarikan diri ke tempat selamat.
“Tapi, saya bersyukur kerana rakan sekerja sempat menyelamatkan diri dan tidak berlaku insiden yang tidak diingini seperti kecederaan dan kehilangan nyawa,” katanya.

Pekerja itu berkata, kebakaran berpunca daripada mesin elektronik yang dipercayai sudah panas kerana terlalu lama digunakan untuk memproses barangan kejuruteraan.

Sementara itu, Ketua Bomba dan Penyelamat Zon Klang, Mohd Hamizal Ainuddin berkata, pihaknya menerima panggilan berkenaan kebakaran itu jam 4.04 petang sebelum sepasukan pegawai dan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Pinang bergegas ke tempat kejadian.
“Seramai 24 anggota bomba dari Balai Bomba Sungai Pinang, Pelabuhan Klang dan Kota Raja terbabit dalam operasi memadamkan kebakaran itu berikutan kebakaran yang agak serius,” katanya.

Hamizal berkata, kebakaran itu berjaya dikawal jam 4.57 petang dan punca serta jumlah kerugian kebakaran itu masih dalam siasatan.

Warga Asia sambut tahun baru dengan meriah



SEORANG pelajar bertafakur di New Delhi semalam, memperingati mangsa rogol beramai-ramai yang meninggal dunia Sabtu lalu.
SEORANG pelajar bertafakur di New Delhi semalam, memperingati mangsa rogol beramai-ramai yang meninggal dunia Sabtu lalu.
CANBERRA: Krisis kewangan? Kemelesetan? Tidak di Asia, tempat pertama di dunia yang menyambut kedatangan tahun baru 2013 dengan penuh ghairah.
Myanmar yang semakin demokratik mengadakan pengiraan detik kedatangan tahun baru buat kali pertama.
Jakarta merancang sambutan jalanan terbesar, sesuai dengan peningkatan ekonomi Indonesia.

Di Sydney, orang ramai berkhemah sejak malam Ahad lalu di pantai pelabuhan untuk berada di tempat paling bagus ketika 1.5 juta orang dijangka berkumpul untuk menyaksikan pertunjukan bunga api yang berpusat di Jambatan Pelabuhan Sydney.

Pantai itu penuh sesak ketika pertunjukan pusingan awal selama lapan minit untuk kanak-kanak berlangsung tiga jam sebelum acara sebenar di Sydney dan ketika jam menunjukkan 12 malam di Samoa dan kepulauan Pasifik Selatan yang lain menyambut ketibaan tahun baru.

Di Hong Kong, pertunjukan bunga api yang menelan belanja HK$12.5 juta (RM4.8 juta) adalah yang terbesar pernah diadakan.

Bagaimanapun, di New Delhi, semangat untuk menyambut tahun baru dicemari dengan kematian seorang mangsa rogol, Sabtu lalu.

Hotel, kelab dan persatuan penduduk di ibu negara India itu memutuskan untuk membatalkan sambutan berkenaan, sebaliknya meminta orang ramai membakar lilin sebagai memperingati mangsa. - AFP

30 mayat mangsa seksa ditemui



BEIRUT: Tiga puluh mayat dengan kesan seksaan dan sukar dikenali ditemui di Barzeh, utara Damsyik, yang menjadi lokasi lazim pertempuran di antara tentera dan pejuang antikerajaan, kata sebuah pertubuhan pemantau semalam.
Pemantau Syria Untuk Hak Asasi Manusia berkata, berdasarkan keadaan mayat berkenaan, mereka menjadi mangsa penderaan pihak tertentu.

“Identiti mayat berkenaan belum dikenal pasti,” kata pertubuhan itu. Aktivis antikerajaan yang bergabung dalam pertubuhan Suruhanjaya Awam Revolusi Syria menganggarkan ada 50 mayat ditemui dengan “kepala dipancung serta anggota badan dipotong sehingga tidak lagi mampu dikenal pasti.” Bagaimanapun, laporan itu tidak dapat disahkan kerana larangan ke atas media antarabangsa yang dikenakan pihak berkuasa Syria. - AFP

3 sekeluarga mati di air terjun



JOHANNESBURG: Sepasang suami isteri yang menyambut ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-14 bersama-sama anak perempuan mereka, mati selepas terjatuh ketika menyeberang sebuah air terjun di Afrika Selatan.
Pasangan berkenaan bersama anak mereka berusia belasan tahun itu dipercayai berpegangan tangan ketika jatuh dari ketinggian 30 meter di air terjun berkenaan yang terletak di kawasan pedalaman, Jumaat lalu.

Menurut akhbar Beeld, mereka yang terbunuh itu ialah Pieter Prinsloo, 38, isteri, Adele, 34 dan anak mereka, Shante, 13, dari Benoni, berhampiran Johannesburg.

Mereka ditemui oleh pasukan penyelamat beberapa jam selepas terjatuh dari Air Terjun Rietfontein.

Pemilik rumah percutian, Shawne Botha mengesahkan keluarga itu menetap di chaletnya di wilayah Mpubalanga, timur Afrika Selatan.

Menurutnya, mereka keluar bersiar-siar sebaik mendaftar masuk di chalet berkenaan yang terletak berdekatan Taman Negara Kruger.

“Mereka tiba sehari selepas Krismas. Keluarga itu keluar bersiar-siar dan menemuii ajal di air terjun berkenaan.

“Amat menyedihkan kerana ketiga-tiga keluarga itu mati bersama,” kata Botha.

Menurut laporan akhbar Beeld, Prinsloo dan Adele adalah pasangan kekasih sejak kecil dan bercuti kerana meraikan ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-14 semalam.

Keluarga itu dipercayai meraikan Krismas di rumah mereka di Benoni sebelum bercuti bersama anak mereka.

Kakitangan rumah peranginan itu meminta bantuan kira-kira jam 10 malam apabila keluarga itu tidak pulang.

Kawasan tragedi itu adalah antara yang paling sibuk di Afrika Selatan pada musim cuti. - DM

Iran lancar ‘perang siber’



TEHERAN: Tentera Iran menjalankan apa yang digelar sebagai latihan perang siber untuk kali pertama ketika unit tentera laut Republik Islam itu menggerakkan ‘serangan’ di Selat Hormuz, lapor media semalam.
Memetik pegawai kanan Tentera Laut Iran, Laksamana Amir Rastegari, akhbar harian berbahasa Inggeris negara itu melaporkan, serangan disasarkan ke atas rangkaian komputer pasukan pertahanan dalam usaha menerobos rangkaian berkenaan.

“Serangan juga dibuat dengan matlamat menggodam maklumat atau menyebarkan virus,” katanya. Menurut Amir, serangan siber itu berjaya dikesan dan dihalang. Sejak tiga tahun lalu, kemudahan perindustrian Iran, termasuk loji minyak dan nuklear serta rangkaian komunikasi dan sistem perbankan menjadi sasaran serangan siber.
Teheran menyalahkan Amerika Syarikat dan Israel atas serangan berkenaan. Menurut Teheran, kerajaan menubuhkan unit siber tentera dan awam bagi mengatasi serangan berkenaan. Unit tentera laut Pengawal Revolusi bekerjasama dalam latihan ketenteraan di Selat Hormuz serta Teluk Oman sejak minggu lalu. Pegawai tentera Iran berkata, latihan itu bertujuan mempamerkan kemampuan pertahanan tentera laut negara itu serta menyampai mesej keamanan serta persahabatan kepada negara serantau. Menurut media, beberapa kapal selam mengambil bahagian dalam latihan yang turut menguji sejumlah peluru berpandu itu. Bagaimanapun, tentera mendakwa, latihan itu bukan bertujuan menutup Selat Hormuz yang menjadi laluan strategik kepada perdagangan petroleum seluruh dunia. - AFP

Obama janji kekang keganasan senjata api



WASHINGTON: Presiden Barack Obama berjanji “melakukan apa yang terdaya” mengekang keganasan senjata api melalui pakej perundangan tahun depan.
Dalam temu bual dengan stesen televisyen NBC semalam, Obama menyatakan keraguannya kepada cadangan Persatuan Raifal Kebangsaan untuk meletakkan pengawal bersenjata di semua sekolah bagi mengelak tragedi di Sekolah Rendah Sandy Hook di Newtown, Connecticut, berulang. Sebaliknya, Obama berikrar untuk bersama majoriti rakyat Amerika Syarikat (AS) merangka agenda bagi mengehadkan keganasan senjata api.

“Tidak memadai bagi kita untuk berkata: Ini terlalu sukar dan kita tidak perlu mencuba.
“Saya fikir ada sebahagian besar pemilik senjata api bertanggungjawab di luar sana yang mengakui bahawa kita tidak boleh membiarkan seseorang yang bermasalah psikologi memiliki senjata seperti pemuda di Newtown itu.

“Dan, ya, ia tidak mudah dilaksanakan,” katanya. Obama juga menyatakan kesediaannya bertemu wakil Republikan dan Demokrat serta sesiapa saja yang berkaitan dalam isu berkenaan. - AP

No comments:

Post a Comment