Wednesday, January 9, 2013

BILA MANUSIA SUSAH NAK TAAT PERINTAH ALLAH...SEOLAH2 TAK MATI2

Empat polis pengiring disiasat


ANGGOTA polis melakukan sekatan jalan di Lunas semalam bagi memburu penjenayah yang melarikan diri.


BUTTERWORTH – Empat anggota polis pengiring yang membawa sembilan orang kena tahan (OKT) termasuk tujuh daripadanya berjaya meloloskan diri di Butterworth kelmarin sedang disiasat berhubung kejadian itu.
Keempat-empat anggota polis Unit Pengiring Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara itu diperlukan untuk membantu siasatan termasuk jika berlaku eleman kecuaian sehingga menyebabkan tujuh daripada sembilan penjenayah yang diklasifikasi sebagai berbahaya itu lari.
Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan berkata, pihaknya sedang melakukan siasatan ke atas keempat-empat anggota polis yang berpangkat Koperal dan Konstabel itu.
“Buat masa ini anggota polis terbabit belum ditahan kerja tetapi jika sah ada elemen mereka cuai mereka akan ditahan kerja,” kata beliau.
Difahamkan semasa kejadian empat anggota polis terbabit tidak membawa pistol.
Dalam kejadian pukul 9.30 pagi kelmarin, sembilan tahanan yang dalam perjalanan ke Kompleks Mahkamah Butterworth menaiki sebuah van untuk dituduh dan direman melarikan diri selepas membelasah empat anggota polis yang mengiringi mereka.
Kejadian itu berlaku dua kilometer dari Kompleks Mahkamah Butterworth.
Setakat semalam, belum ada OKT yang melarikan diri berjaya ditahan. Tujuh OKT yang ditahan itu ada antara mereka membabitkan kes bunuh, rompakan berkumpulan dan mendatangkan cedera.
Terdahulu, Abdul Rahim berkata, gerakan memburu penjenayah itu membabitkan 220 anggota polis termasuk Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Unit Udara Polis Diraja Malaysia.
Operasi memburu penjenayah itu meliputi kawasan seluas kira-kira 30 kilometer persegi dari lokasi kejadian dengan melibatkan kawasan sekitar Sungai Dua, Kepala Batas, Bukit Mertajam dan Lunas.
Kata beliau, tumpuan kawasan pemburuan meliputi kawasan ladang-ladang kelapa sawit serta kampung-kampung.
“Polis yakin OKT yang lari itu masih berada di sekitar Tasek Gelugor dan kita membuat sekatan jalan di seluruh kawasan itu sejak semalam (kelmarin) bagi memeriksa setiap kenderaan,” kata beliau kepada pemberita selepas melawat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Li Tek A di sini.
Abdul Rahim berkata, polis juga masih menyiasat bagaimana OKT terbabit mendapat serbuk kari yang dilemparkan ke muka anggota polis pengiring.
Sementara itu, tinjauan Kosmo! di beberapa kawasan perumahan tidak jauh dari lokasi penjenayah melarikan diri rata-rata menyuarakan rasa bimbang dengan kejadian tersebut.
Seorang penduduk, Mohd. Hamid Idris, 45, dari Padang Menora di sini berkata, sejak kejadian itu, dia tidak berani keluar jauh dari rumahnya kerana bimbang terserempak dengan penjenayah yang melarikan diri itu.
“Saya juga takut jika penjenayah itu memecah masuk rumah saya untuk mencari perlindungan,” kata Hamid.
Pekerja ladang, M. Mohan pula berkata, sejak kejadian itu dia dan keluarganya lebih berhati-hati dan berharap polis segera dapat memberkas penjenayah itu.

Tarian lucah cemari majlis polis


GAMBAR menunjukkan tiga individu berpakaian menjolok mata sambil melakukan tarian lucah pada satu majlis anjuran polis Shah Alam di sebuah hotel Jumaat lalu kini tersebar di laman sosial Facebook dan blog.


SHAH ALAM – Majlis tertutup untuk meraikan bakal pesara, pegawai dan anggota polis berpangkat rendah daerah ini yang akan bertukar dicemari insiden memalukan apabila tiga lelaki yang memakai pakaian dalam wanita melakukan aksi tarian separuh bogel Jumaat lalu.
Kejadian itu mengejutkan warga polis Bahagian Siasatan Jenayah Daerah Shah Alam kerana difahamkan persembahan yang sepatutnya diadakan di sebuah hotel terkemuka di Selangor itu berbentuk tarian tradisional.
Bertemakan Majlis Malam Mesra, Sekalung Budi, Segunung Intan, majlis itu hanya dihadiri oleh anggota dan pegawai polis Shah Alam dengan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah daerah itu sebagai orang kenamaan.
Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, insiden itu telah mencetuskan kontroversi apabila gambar memalukan itu tersebar di laman sosial Facebook dan blog sehingga mendapat kritikan pelbagai pihak.
Katanya, siasatan mendapati, tarian separuh bogel itu bukan sahaja langsung tidak termasuk dalam aturcara majlis malah, ia tidak ditempah dan tidak diadakan ketika sesi raptai serta latihan.
“Tarian itu dipersembahkan secara tiba-tiba dan penari terbabit pula merupakan golongan lelaki yang memakai pakaian dalam wanita. Ia berlaku secara mengejut dan spontan tanpa izin penganjur.
“Kita sedang menyiasat mengapa dan bagaimana ia boleh berlaku dan siapa yang bertanggungjawab. Penganjur telah membuat aduan kepada pihak pengurusan hotel pada malam itu juga dan saya sedang membuat pertanyaan sulit mengenainya,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Tambahnya, majlis tertutup itu diadakan untuk meraikan bakal pesara, pegawai dan anggota polis pangkat rendah daerah ini yang akan bertukar tempat bertugas.
Menurut Zahedi, Polis Diraja Malaysia selama ini tidak pernah menganjurkan acara tidak bermoral seperti itu yang nyata bertentangan dengan agama Islam dan budaya pasukan keselamatan itu.
Tinjauan Kosmo! mendapati, gambar tersebut jelas memaparkan imej tiga individu memakai rambut panjang, seluar dalam dan coli sedang menari dalam aksi ghairah berlatarbelakangkan tulisan Majlis Malam Mesra, Sekalung Budi, Segunung Intan Polis Shah Alam.
Gambar tersebut menerima kecaman pelbagai pihak. Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah melalui akaun Facebook peribadinya melahirkan rasa terkejut melihat gambar itu.
Tun Hisan menyatakan polis tidak sesekali menyokong kemungkaran sebegitu dan akan menyiasat kejadian berkenaan.

Krisis air sampai bulan depan


PENDUDUK Pangsapuri Ketapang Villa, Taman Nirwana, Ampang terpaksa mengambil air dari salah satu paip utama semalam ekoran gangguan bekalan air di sekitar kawasan tersebut yang berlarutan lebih seminggu lalu.


KUALA LUMPUR - Krisis bekalan air di Lembah Klang terutamanya di kawasan Ampang dan Cheras yang berlaku hampir dua minggu lalu dijangka berterusan sehingga perayaan Tahun Baru Cina pada 10 dan 11 Februari depan berikutan kapasiti bekalan air yang dirawat belum dapat memenuhi permintaan.
Masalah tersebut membabitkan 28,000 pemegang akaun atau kira-kira 100,000 pengguna.
Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) kini membuat pemantauan 24 jam sehari di kedua-dua kawasan tersebut yang membabitkan kira-kira 1,000 kakitangan.
Pengerusi Eksekutif Syabas, Tan Sri Rozali Ismail berkata, Syabas menempatkan petugas teknikal dan bukan teknikal dari pelbagai jabatan untuk membantu penduduk yang terjejas.
"Memandangkan kami tidak boleh menyalurkan air bersih melalui saluran paip, kami akan mengagihkan air menggunakan lori dan tangki," katanya dalam sesi taklimat kepada kakitangan sebelum mereka dihantar bertugas ke kawasan yang telah ditetapkan di sini semalam.
Rozali berkata, krisis tersebut akan berpanjangan kerana terdapat kekurangan air yang dirawat, peningkatan permintaan dari semasa ke semasa dan penangguhan program Perbelanjaan Modal (CAPEX) yang turut merangkumi kerja pembaikan, menaik taraf atau pertukaran aset dan sistem pengagihan air semasa oleh kerajaan negeri Selangor.
Krisis bekalan air itu ketika kemuncaknya minggu lalu menyebabkan kira-kira 500,000 pengguna di Lembah Klang terjejas.
Gangguan bekalan itu berpunca daripada kegagalan sistem pam di dua lokasi berasingan iaitu di rumah pam Wangsa Maju dan Pudu Hulu Baru.
Ketua Pegawai Operasi Syabas, Datuk Lee Miang Koi turut menjangkakan tempoh pemulihan bekalan air di 13 kawasan di wilayah Kuala Lumpur akan mengambil masa lebih lama.
Beliau berkata, untuk meringankan beban penduduk, Syabas menghantar bekalan air menggunakan 40 buah lori tangki air bersama 16 bantuan lori tangki air dari negeri lain seperti Johor, Perak dan Melaka.
Menurut beliau, proses pemulihan bekalan air tidak dapat dilakukan sepenuhnya di kawasan seperti Taman Pandan Jaya, Taman Cempaka, Pandan Cahaya dan Desa Pandan, yang melibatkan kira-kira 28,000 akaun memandangkan tidak ada kapasiti rizab bekalan air.
Katanya, kadar pengepaman Rumah Pam Wangsa Maju terpaksa dihadkan kepada 180 juta liter sehari (JLH) berbanding kadar pengepaman biasa yang mencecah 210 JLH.
"Keadaan pemulihan bekalan bagi wilayah Kuala Lumpur setakat ini adalah 40 peratus sahaja disebabkan oleh pengurangan kadar pengepaman air terawat dari rumah pam tersebut," katanya.

GPRS: MB hanya gemar berpolitik
Wartawan Sinar Harian
8 Januari 2013
 Datuk Sohaimi Shahadan
Datuk Sohaimi Shahadan
SHAH ALAM – Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS) menyifatkan sikap Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang lebih gemar berpolitik daripada menyelesaikan masalah akan menyukarkan lagi krisis air melanda Lembah Klang sejak seminggu lalu.

Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan mendakwa, Abdul Khalid lebih banyak bersandiwara mencari kesalahan pihak lain ketika rakyat kini berdepan krisis bekalan air.

Menurutnya, Abdul Khalid sepatutnya mencari pelan konkrit jangka pendek dan panjang bagi menyelesaikan masalah tersebut dan bukannya cuba lari daripada isu dihadapi.

Katanya, sehingga kini MB didakwa menjadikan Syabas sebagai kambing hitam.

“Syabas dijadikan sasaran kerana enggan mengikut telunjuk Kerajaan Negeri yang lebih ghairah mahukan penstrukturan daripada memikirkan keperluan rakyat seolah-olah syarikat konsesi air itu sebagai punca masalah.

“Salah satu taktik Kerajaan Negeri ialah mempengaruhi rakyat yang menjadi mangsa keadaan untuk mengemukakan saman kepada Syabas, sedangkan beliau sepatutnya menjalin kerjasama dengan Syabas untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat,” katanya melalui kenyataan akhbar di sini semalam.

Menurutnya, beliau difahamkan, Syabas sebelum ini pernah beberapa kali mengemukakan laporan mengenai keperluan untuk membaiki paip-paip lama demi manfaat pengguna tetapi tidak diendahkan Kerajaan Negeri kerana kepentingan politik.

Katanya, lebih malang lagi apabila Kerajaan Negeri didakwa menghalang pemberian dana modal (CAPEX) menyebabkan Syabas mengalami kesukaran untuk menjalankan kerja mengganti paip lama serta rumah pam dan loji.

“Ini semua cerita lama yang didendangkan semula oleh Abdul Khalid untuk memperlihatkan kelemahan Syabas dan sekiranya rakyat mempercayai tohmahan tersebut, mudah untuk beliau mendapat sokongan dan seterusnya mengekalkan penguasaan mereka,” katanya.
Isu air: MP salahkan SYABAS, S'gor dan kementerian


Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin menyalahkan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS), kerajaan negeri serta Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air kerana tidak menyelesaikan krisis air yang berlanjutan selama 10 hari di Ampang dan Gombak.

Selain tiga badan tersebut, Zuraida turut mempersoalkan pihak berkuasa tempatan dan jabatan bomba dan penyelamat kerana tidak membantu bagi menyelesaikan isu tersebut.

NONEMenyifatkan gangguan bekalan air sebagai "isu nasional", Zuraida yang juga ketua wanita PKR berkata, menyebabkan urusan kekeluargaan terganggu semasa tempoh tersebut.

Beliau juga telah melawat rumah pam SYABAS di Wangsa Maju pada 3 Januari lalu dan ketika ditanya pegawai SYABAS memaklumkan kepadanya bahawa empat daripada lima pam sudah mula beroperasi.

"Bagaimanapun, SYABAS mendakwa pada hari berikutnya hanya dua pam berfungsi. Ini tidak sepatutnya berlaku kerana SYABAS perlu menyediakan atau mempunyai pelan alternatif untuk membetulkan keadaan," katanya.

Menurutnya lagi, SYABAS perlu mempunyai pelan kecemasan untuk menyelesaikan masalah ini dan Pada masa yang sama, kerajaan negeri perlu terlibat dan kementerian perlu menyiasat perkara tersebut.

Sebelum ini, terdapat gangguan bekalan air di bahagian Kuala Lumpur dan Selangor sejak 29 Disember.

SYABAS pula memberitahu bahawa masalah itu terjadi kerana disebabkan terdapat pam di rumah pam air Wangsa maju dan Pudu Hulu Baru rosak.
 gaji CEO syabas ni lebih RM 5 juta setahun, tapi masalah air kat lembah kelang maki teruk.

bukan sebab tak bina loji baru, tapi kegagalan menyelenggara loji yang sedia ada!

KAMI TUNTUT GAJI ROZALI ISMAIL DIPOTONG DENGAN BANYAKNYA ATAU DIA MELETAKKAN JAWATAN!

Subscribe · 13 hours ago


Krisis air akan berlanjutan sehingga sambutan CNY.. menurut kata Rozali Ismail, Pengerusi SYABAS.. dan pihak SYABAS akan memaklumkan pada penduduk info terkini bila akan berlaku gangguan air dari masa kesemasa..!!!! Hebat.. betul rancangan jahat SYABAS dan UMNO ini akan berterusan sehingga lah PRU13 nanti.....siapa dia ni..?? dan bagaimana dia boleh menjadi MAHARAJA Air diSelangor dan menentukan bila ada air dan bila tidak..?? Rakyat harus memahami bagaimana golongan kroni ini menjadi kuasa.........Asalnya penswastaan air Selangor telah diberikan oleh mantan Menteri Besar Tan Sri Mat Taib kepada mantan Bendahari UMNO Hulu Selangor, Tan Sri Rozali Ismail.

Di kala itu, Rozali Ismail bukanlah seorang korporat macam sekarang. Dia tiada modal, tiada wang dan kepakaran dalam bidang pemberian air bersih kepada rakyat Selangor.

Pendedahan Menteri Besar Selangor menjelaskan segalanya. SYABAS cuma sebuah syarikat yang memakan untung atas angin semata-mata.

Segala infrastruktur air seperti paip, loji pembersihan, empangan dan sebagainya adalah milik Kerajaan Negeri. SYABAS menggunakan infrastruktur ini secara percuma tanpa bayaran walau satu sen pun.

Oleh kerana Tan Sri Rozali tiada wang, maka segala operasi SYABAS dibiayai oleh hutang. Dia berhutang dengan kerajaan Pusat untuk menjalankan kerja-kerja SYABAS.

Apabila tiba waktu untuk membayar hutang, SYABAS akan menaikkan harga air supaya rakyat Selangor yang membayar hutang Tan Sri Rozali Ismail.

Pada waktu yang sama, Tan Sri Rozali hidup senang lenang dengan gaji RM5.2 juta setahun. Itu tidak termasuk perbelanjaan2 lain yang masih misteri yang tidak kita ketahui.

Secara ringkasnya, inilah kaedah UMNO membuat wang. Mereka gunakan hak rakyat sepuas-puasnya tanpa membayar apa-apa kepada rakyat. Apabila bisness mereka rugi, mereka suruh rakyat bayarkan hutang mereka.

Seperti kesah Dr Mahathir guna duit PETRONAS RM1.6 billion untuk selamatkan anaknya yang hanpir bangkrupsi dulu. SYABAS pun sama juga. Bila dia hampir rugi, dia akan naikkan tarif air. Rakyat Selangor akan bayar segala kerugian Tan Sri Rozali Ismail kalau dia rugi.

Hebat hebat.

Inilah yang dikatakan "Ketuanan Melayu" agaknya.

Syukurlah Selangor diperintah Pakatan Rakyat. Segala usaha Tan Sri Rozali untuk menaikkan tarif air telah ditolak mentah-mentah.
— with RhZaaba Putra, Jom Undi Pakatan Rakyat, Yusoff Alias and 57 others.


Follow · 41 minutes ago


Situasi yang berlaku semasa rombongan mangsa-mangsa gangguan air ke rumah Pam Wangsa Maju. Lihat bagaimana ramainya polis berkawal seolah ada sesuatu yang mereka cuba sembunyikan. Semasa orang ramai berkeras menyerbu nak masuk melihat apa yang terjadi. Salah seorang anggota pengawal mereka (gambar ke-2) mengangkat senjata Pump Gun dan menggugut untuk menembak. Apa yang cuba disembunyikan oleh Syabas kepada orang ramai. Dan kenapa beria-ia benar anggota polis ditempatkan di rumah pam tersebut sedangkan sebelum ini kita sendiri lihat rumah pam ibarat seperti rumah hantu yang yang berkawal pun tidak seramai ini. Adakah gangguan air ini adalah salah satu usaha-sama Kerajaan BN dengan kerjasama polis dan tukang buat kerja sabotaj Syabas berpakat untuk menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, semata-mata kerana mereka mahukan Projek Langat 2 dilakukan untuk menampung poket kroni2 mereka,dan seboleh-bolehnya sebelum PRU supaya mereka boleh menberikan dana Pilihanraya kepada UMNO/BN yang sedang ketandusan duit. Natijahnya rakyat yang tidak tahu apa-apa akan dipaksa membayar bil air yang mahal setelah Projek langat 2 berjaya mereka usahakan kelak. Inilah apabila sesebuah kerajaan terlalu menyanyangi Syarikat swasta milik Kroni dari mementingkan hak rakyat. Sebab itu sejak dulu lagi kita patut bangun menentang penswastaan dalam negara kerana ini yang akan berlaku apabila Syarikat2 Swasta besar kepala dan buat sesukahati mereka kerana ada sokongan Kerajaan BN dibelakangnya.. KO UMNO.. KO BN.. Hampir 2 Minggu tempat aku takde air.. Orang ramai majoriti semuanya menyampah dan meluat serta tak sabar nak tumbangkan BN.
— with Mahfuz Omar, Wak Rico Rock Kapak, Nizar Abd Hamid and 47 others.


Menteri anggap kos amah RM6,700 adil

COCHIN (India) - Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri S. Subramaniam menyifatkan cadangan Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa) menaikkan kos pengambilan pembantu rumah dari Indonesia daripada RM4,511 kepada RM6,700 sebagai adil.
Alasan beliau ialah kos itu sudah diturunkan berbanding cadangan awal Papa sebanyak hampir RM12,000.
Subramaniam meminta Papa mengemukakan huraian perbelanjaannya dalam pengambilan pembantu rumah Indonesia untuk kelulusan kerajaan.
"Selepas cadangan itu diterima kementerian, Malaysia akan memohon Papa dan rakan mereka di Indonesia untuk mengemukakan cadangan kepada kerajaan masing-masing sebelum pasukan petugas bersama boleh ditubuhkan," katanya kepada wartawan Malaysia ketika menghadiri satu persidangan di sini semalam.
Beliau berkata, sebarang keputusan rasmi berhubung perkara itu akan hanya dibuat susulan perbincangan berkenaan yang akan diadakan secepat mungkin.
Cadangan kadar baharu itu bagaimanapun mendapat tentangan Persatuan Majikan Amah Malaysia kerana ia terlalu tinggi dan membebankan.
Presidennya, Engku Ahmad Fauzi Engku Muhsein dilaporkan berkata, kadar itu jauh mengatasi kos sebenar pengambilan pembantu rumah dari republik berkenaan.

Dua penjenayah Geng Zawa dipenjara, sebat

ENGKU ASMAWI dan Azman dijatuhi hukuman penjara dan sebat oleh Mahkamah Sesyen Pasir Mas semalam.


PASIR MAS - Dua anggota penjenayah Geng Zawa dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan merompak seorang pekerja sebuah stesen minyak menggunakan sepucuk pistol di sini pada November lalu.
Hakim Irwan Suainbon menjatuhkan hukuman tersebut ke atas Engku Asmawi Engku Harun, 25, dan Azman Mat Yusoff, 38, selepas kedua-dua tertuduh itu mengaku bersalah atas pertuduhan tersebut.
Engku Asmawi dan Azman didakwa melakukan rompakan secara berkumpulan ke atas Rosmalinda Ahmad, 27, dengan melarikan sebuah telefon bimbit Samsung Galaxy Y milik mangsa dan wang tunai hasil jualan minyak sebanyak RM2,800 menggunakan sepucuk pistol revolver .38 di sebuah stesen minyak di sini pada pukul 2.30 petang, 23 November lalu.
Engku Asmawi dari Pasir Mas dan Azman dari Bachok didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 397 kanun sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan juga boleh dikenakan sebat.
Mengikut fakta kes, semasa kejadian, mangsa sedang bekerja di pam minyak sebelum didatangi sebuah kereta Proton Wira dinaiki dua lelaki yang berhenti di pam minyak tempat mangsa bertugas sebelum merompak mangsa dan wang di kaunter minyak itu.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mariah Omar manakala tertuduh-tertuduh tidak diwakili peguam.
Irwan memerintahkan tertuduh-tertuduh menjalani hukuman penjara itu berkuat kuasa dari tarikh semalam.
Engku Asmawi dan Azman merupakan penjenayah yang menganggotai Geng Zawa yang banyak terlibat dalam kes-kes rompakan dan curi kenderaan di negeri ini.
Ketua penjenayah kumpulan itu yang dikenali sebagai Zawa Abd. Halim, 34, dari Pasir Mas yang mempunyai sembilan rekod jenayah mati ditembak polis di Kilometer 45 Jalan Kota Bharu-Kuala Krai berhampiran Kampung Kemuning, Machang pada 31 Oktober tahun lalu.
Zawa menjadi buruan polis selepas dia mencederakan seorang anggota polis di Paloh, Gua Musang ketika kereta Perodua Myvi milik sepasang suami isteri yang dilarikan cuba diperiksa oleh anggota polis terbabit sehari sebelum itu.

Penduduk berang lori guna jalan perumahan


PENDUDUK Taman Desa Aman dan Taman Sungai Lalang berkumpul
secara aman membantah penggunaan jalan oleh lori-lori di taman
perumahan mereka di Sungai Petani kelmarin.


SUNGAI PETANI - Seramai 200 penduduk Taman Desa Aman dan Taman Sungai Lalang di sini mengadakan bantahan secara aman kelmarin kerana marah dengan tindakan sebuah kilang memproses kelapa sawit membenarkan lori-lori miliknya berulang alik di jalan taman berkenaan setiap hari yang didakwa membahayakan keselamatan mereka.
Penduduk mendakwa, lori muatan 10 tan itu menggunakan jalan di taman perumahan terbabit mulai awal pagi hingga ke petang mengangkut keluar hampas kelapa sawit dan kayu sejak lima tahun lalu.
Menurut penduduk, masalah itu berlaku sejak lima tahun lalu tetapi semakin buruk apabila berlaku kemalangan membabitkan kematian anak seorang penduduk di situ dengan lori berkenaan baru-baru ini.
Wakil penduduk, Azizan Darus (gambar kecil), 53, mendakwa, penduduk bimbang dengan keselamatan mereka memandangkan lori-lori terbabit dipandu secara laju setiap kali melalui kawasan perumahan itu.
"Sepatutnya masalah ini sudah lama diselesaikan oleh pihak berkuasa dan apabila berlaku kematian anak seorang penduduk baru-baru ini, kami terpaksa mengadakan bantahan ini.
"Perkara begini tidak boleh lagi dibiarkan. Pihak kilang dapat untung lumayan daripada perniagaan yang dijalankan tetapi penduduk hidup dalam kebimbangan," katanya ketika ditemui.
Menurutnya, selain isu keselamatan penduduk, penduduk juga terpaksa menghidu bau busuk daripada bahan-bahan yang dikeluarkan oleh kilang tersebut setiap kali musim hujan.
Tegasnya, penduduk memberi tempoh sehingga 13 Januari ini kepada pengusaha kilang terbabit agar mencari jalan lain dan tidak membenarkan lagi lori-lori melalui jalan perumahan tersebut.
Penduduk Taman Desa Aman, Abdul Rahman Abdullah, 46, pula berkata, pihak berkuasa mesti mengambil tindakan segera dengan tidak membenarkan lagi kenderaan berat melalui kawasan perumahan mereka.
"Penduduk tidak puas hati sebab perkara ini sudah lima tahun berlaku tetapi semakin lama semakin teruk.
"Kalau boleh carilah laluan lain. Kami tidak larang pihak berkenaan untuk menjalankan perniagaan tetapi kawasan perumahan adalah tempat kediaman," tegasnya.
Sementara itu, pengusaha kilang terbabit yang mahu dikenali sebagai Lim berkata, dia bersimpati dengan masalah yang dihadapi penduduk dan berjanji akan berusaha menyelesaikannya segera.
Jelasnya, dia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan laluan taman perumahan terbabit memandangkan tiada jalan alternatif untuk ke kilangnya yang terletak berhampiran taman berkenaan.
"Memang tiada jalan lain untuk ke kilang saya tetapi saya akan fikir kemungkinan untuk memindahkan kilang ke tempat lain," katanya.

Halimah bakal Speaker Parlimen Singapura


HALIMAH


SINGAPURA - Seorang wanita Muslim bakal menggantikan bekas Speaker Parlimen Singapura yang terpaksa meletak jawatan kerana terbabit dalam skandal seks, menurut pengumuman yang dibuat semalam.
Perdana Menteri, Lee Hsien Loong berkata, beliau akan mencalonkan Halimah Yacob yang kini Menteri Negara di Kementerian Pembangunan Komuniti, Belia dan Sukan untuk jawatan tersebut apabila Parlimen bersidang Isnin depan.
Halimah akan menjadi Speaker wanita pertama di Singapura.
Berusia 58 tahun, wanita itu bakal menggantikan Michael Palmer yang meletak jawatan secara mengejut pada bulan lalu. Palmer, 44, berundur selepas membuat pengakuan terbuka bahawa beliau menjalin hubungan sulit dengan seorang pekerja komuniti dalam skandal seks terbaharu yang melanda pulau ini.
Halimah perlu meletakkan jawatannya dalam Kabinet sebelum beliau memikul tugas baharu tersebut.
Wanita itu mempunyai pengalaman luas dalam pergerakan buruh, kerja kemasyarakatan dan pendidikan prasekolah.
"Di Kabinet, Halimah bertutur dengan kata-kata yang penuh belas kasihan dan praktikal sekali gus membolehkan kita membentuk dasar yang efektif secara bersama dengan sentuhan kemanusiaan," kata Hsien Loong dalam satu kenyataan.
Sebelum ini, parti-parti pembangkang di sini mendesak Hsien Loong supaya mengadakan pilihan raya kecil untuk kerusi Timur Punggol yang dikosongkan oleh Palmer.
Ahli politik yang sudah beristeri dan mempunyai seorang anak itu meletak jawatan bagi mengelak parti Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang dianggotainya dan Parlimen mendapat malu kerana skandal seksnya.
Parlimen yang mempunyai 87 anggota itu didominasi PAP yang terus memerintah pulau ini sejak tahun 1959.
Sehingga kini, cuma terdapat enam anggota pembangkang di Parlimen. - AFP

Aktivis tentang cadangan undang-undang membonceng


AFP
DUA orang wanita membonceng dua buah motosikal di Banda Aceh semalam.


JAKARTA - Seorang anggota kumpulan hak asasi manusia semalam menggesa pemerintah Indonesia untuk menyekat cadangan pelaksanaan undang-undang yang melarang wanita daripada duduk seperti lelaki ketika membonceng motosikal bersama kaum Adam di bandar Lhokseumawe, Aceh.
Wanita-wanita yang duduk dengan mengangkang kaki mereka itu dianggap sebagai posisi yang tidak sopan.
Aceh merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang melaksanakan undang-undang syariah.
Datuk Bandar Lhokseumawe, Suaidi Yahya pada Isnin lalu mengedarkan surat penjelasan tentang perlunya undang-undang tersebut dilaksanakan.
Menurutnya, ia bertujuan untuk mengelak perbuatan yang tidak bermoral.
Bagaimanapun, seorang aktivis hak-hak wanita, Roslina Rasyid berkata, pelaksanaan itu akan menyebabkan ciri-ciri keselamatan semasa menunggang motosikal telah diabaikan.
Beliau merupakan anggota Persatuan Bantuan Guaman Wanita Indonesia. - AFP

Winehouse mati kerana keracunan alkohol

LONDON - Inkues yang menyiasat kematian penyanyi bermasalah Britain, mendiang Amy Winehouse (gambar) semalam mengesahkan dia meninggal dunia akibat keracunan alkohol.
Keputusan yang sama itu sebelum ini pernah dikeluarkan semasa pendengaran pertama satu lagi inkues pada Oktober 2011.
Bagaimanapun, keputusan tersebut tidak diiktiraf kerana seorang koroner yang mengendalikan inkues berkenaan didapati tidak mempunyai kelayakan.
Pemenang Anugerah Grammy itu ditemui mati di rumahnya di utara London pada 23 Julai 2011 semasa berusia 27 tahun. - AFP

Australia alami suhu terlalu panas


AP
SEORANG lelaki mandi untuk menyejukkan dirinya di sebuah air pancut di tengah Sydney semalam.


SYDNEY - Suhu panas ekstrem di Australia memaksa biro cuaca kerajaan meningkatkan skala suhunya semalam dengan beberapa warna baharu digunakan dalam peta iklim untuk ramalan cuaca pada minggu depan.
Kawasan Australia Tengah dilitupi warna ungu dalam peta ramalan cuaca untuk Isnin depan dengan warna tersebut membayangkan suhu diramal melonjak lebih 50 darjah Celsius.
Ketua Ramalan dan Pemantauan Iklim Biro Meteorologi, berkenaan, David Jones berkata, skala itu yang turut menampilkan merah jambu untuk suhu antara 52 darjah Celsius hingga 54 darjah Celcius.
Ramalan itu membayangkan rekod lama suhu panas akan dipecahkan.
"Skala ini meningkat pada Selasa lalu manakala ramalan cuaca menunjukkan suhu akan meningkat melebihi 50 darjah Celcius," kata Jones kepada akhbar tempatan, Fairfax.
Suhu paling panas pernah direkodkan di Australia ialah 50.7 darjah Celsius yang dicatat pada Januari 1960 di Oodnadatta, di negeri Australia Selatan.
Keseluruhan negara ini mengalami hari yang paling panas kelmarin dengan purata suhu maksimum mencecah 40.33 darjah Celcius sekali gus mengatasi rekod catatan 40.17 darjah Celcius pada tahun 1972.
Ekoran cuaca panas itu, lebih 100 kebakaran dilaporkan berlaku di New South Wales. - AFP

Polis rampas senjata disaluti emas, berlian


REUTERS
SEORANG anggota polis menunjukkan selaras senjata api AK-47 bersalut emas yang dihiasi batu berlian dan zamrud di Ciudad Jardin de Choloma pada Sabtu lalu.


TEGUCIGALPA, Honduras - Pihak berkuasa merampas selaras senjata api AK-47 yang disaluti emas, batu berlian dan zamrud, kata seorang pendakwa raya kelmarin.
Senjata itu merupakan antara barang yang dirampas di sebuah ladang dekat Ciudad Jardin de Choloma di utara bandar raya ini.
Menurut pendakwa raya itu, Marlen Banegas, senjata tersebut dipercayai milik kumpulan penyeludupan dadah Zetas di Mexico.
Senjata itu dianggarkan berharga AS$50,000 (RM152,114). - AFP

Teleskop NASA kesan 461 planet baharu


AP
LAKARAN artis menunjukkan beberapa planet yang dikesan teleskop kapal angkasa Kepler.


CAPE CANAVERAL, Florida - Teleskop kapal angkasa Kepler milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) mengesan 461 lagi planet baharu, kata seorang saintis, Christopher Burke kelmarin.
Menurutnya, kebanyakan planet itu menyamai saiz Bumi.
Bagaimanapun, katanya, terdapat sebahagian planet itu yang mempunyai saiz beberapa kali ganda lebih besar berbanding Bumi.
Pengumuman itu menjadikan sebanyak 2,740 planet mungkin boleh diduduki manusia.
"Dua tahun lalu, kami mempunyai sekitar 1,200 calon planet (yang mungkin boleh diduduki). Setahun kemudian, kami menambah sejumlah besar planet baharu," kata Burke pada satu sidang media di Long Beach, California.
Antara penemuan baharu itu termasuk sebuah planet bersaiz 1.5 kali ganda lebih besar berbanding Bumi.
Planet itu mengelilingi matahari dalam kitaran orbit lengkap 242 hari. - Reuters

Termometer tertinggi di dunia menanti pembeli


AFP
SEBUAH trak melintasi termometer tertinggi di dunia di Baker, California kelmarin.


BAKER, Amerika Syarikat - Sebuah termometer paling tinggi di dunia yang terletak di sini kini ditawarkan kepada orang ramai yang berminat untuk membelinya pada harga AS$1.75 juta (RM5.32 juta).
Pemilik termometer itu, Matt Pike dari daerah Orange membelinya daripada seorang rakan perniagaan restoran Bun Boy pada tahun 2005.
Termometer itu dibina oleh Willis Herron yang juga pemilik bersama restoran tersebut pada tahun 1991.
Pike yang merupakan pemilik restoran Bob's Big Boy menyatakan, bil lampu termometer itu ialah AS$8,000 (RM24,336) sebulan. - Agensi

Kereta elektrik Kemboja dipamerkan


AFP
kereta Angkor EV 2013 dipamerkan di sebuah bilik pameran di Phnom Penh semalam.


PHNOM PENH - Sebuah kereta elektrik buatan Kemboja yang diberi nama Angkor EV 2013 dipamerkan di sebuah bilik pameran di sini semalam. Kereta itu dikeluarkan sebuah firma tempatan, Syarikat Pembangunan Heng di daerah Takhmao, dalam wilayah Kandal. Ia mempunyai kelajuan maksimum 60 kilometer sejam. Reka bentuk kenderaan tersebut dihasilkan seorang penduduk tempatan, Nhean Phaloek.

AFP
BUTANG menghidupkan enjin terletak berhampiran stereng kereta.


Menurut Ketua Pengarah Syarikat Pembangunan Heng, Sieng Chan Heng, kereta elektrik itu bakal popular dalam kalangan pembeli tempatan kerana harganya yang berpatutan. "Harga kereta itu kurang AS$10,000 (RM30,430)," kata Chan Heng. Menurutnya, kereta itu juga akan membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar. Beliau berkata, kereta tersebut juga akan dapat mengurangkan penggunaan minyak. - Agensi

No comments:

Post a Comment