Thursday, January 10, 2013

BINTANG MEMANG TAK BERAKAL...MANUSIA PUN ADA TAK BERAKAL ATAU KURANG AKAL...SEBAB TERASA TERLALU BANYAK AKAL DAN BERILMU

pix_topright

Dosa 'jahil' 15 tahun

Oleh Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor dan Mohd Hafizee Mohd Arop
Kuala Lumpur: Selepas lebih 15 tahun, baru dua beradik perempuan menyedari tindakan ibu memakaikan mereka susuk sejak berusia belasan tahun bagi mengekalkan kecantikan dan memikat sesiapa memandang, adalah perbuatan syirik dan bertentangan ajaran Islam.
Hanya mahu dikenali sebagai Lisa, 30, wanita berdarah kacukan Melayu dan Cina itu berkata, dia dan kakaknya, Lorina, 35, mendapat kesedaran selepas dimaklumkan rakan dan bersyukur kerana selepas berkahwin, suami membantu mereka membuang amalan itu.
Menurut Lisa, amalan memakai susuk ibarat tradisi dalam keluarga dan kekurangan pengetahuan dalam agama menyebabkan mereka menganggap ia perkara biasa serta tidak menyalahi syariat Islam.

“Ibu beragama Islam dan ayah pula saudara baru memeluk Islam kerana mahu berkahwin dengan ibu. Jadi pengetahuan kami dalam Islam memang amat terbatas.
FotoDUA beradik menceritakan pengalaman memakai susuk.

“Selain saya dan kakak, ibu, empat sepupu, tiga ibu saudara dan nenek kami turut memakai susuk. Ia bagai amalan tradisi dalam keluarga dan saya serta kakak dibawa ibu berjumpa seorang bomoh untuk memasukkan susuk sebaik saja kami akil baligh,” katanya.


‘Belum mati sudah sengsara’

“Belum mati lagi sudah sengsara, apatah lagi selepas mati. Itulah akibat diterima sesiapa yang memakai susuk,” kata Pengamal Perubatan Islam, Pusat Rawatan Pakar dan Terapi al-Quran Darul Hikmah Abdul Malek Ladzim al-Azhari.
Menurutnya, Islam melarang umatnya memakai susuk kerana amalan itu menyebabkan pengamalnya mempercayai jin atau makhluk lain selain Allah dan perbuatan menduakan Allah adalah syirik serta berdosa besar. Abdul Malek berkata, pemakai susuk bukan saja berdepan situasi paling menyeksakan kerana terpaksa melalui pelbagai prosedur menyakitkan ketika memasukkan susuk, tetapi perlu mematuhi proses pantang larang.

“Apabila si pemakai sudah membuat perjanjian dengan jin, pantang larang pula bergantung kepada pengamal perubatan. Ada yang tidak boleh melangkah telur, tidak boleh terkena air hujan yang jatuh dari atap rumbia dan sebagainya.
“Bagi mendapatkan kesan yang cepat dan baik, lebih dari seekor jin dimasukkan ke dalam anggota si pemakai,” katanya ketika dihubungi mengulas mengenai pemakaian susuk.

Menurutnya, jin yang digunakan untuk menyerap ke dalam tubuh sebagai ‘pendinding diri’ akan mengganggu hidup pengamalnya sekiranya tidak melayan kehendak serta amalan pelik diperturunkan sejak sekian lama.

 pix_topright

Joe Mafia tersungkur

Oleh Fuad Hadinata Yaacob, Zulfa Mohamad dan Azma Razana Johari
Bukit Mertajam: Selepas empat hari diburu, perancang kejadian tujuh penjenayah yang meloloskan diri daripada kawalan polis pada Isnin lalu, Mohd Fairuz Adam, 31, atau Joe Mafia dan rakannya, Mohd Noor Mohd Mustafa, 28, atau Boy, maut ditembak polis di Padang Ibu, dekat sini, selepas diekori lebih tiga kilometer, semalam.
Walaupun berjaya melepasi sempadan Daerah Seberang Prai Utara (SPU) yang menjadi tumpuan operasi dan memasuki Daerah Seberang Prai Tengah (SPT), sekatan polis menyebabkan suspek tidak dapat keluar dari Pulau Pinang.
Kira-kira jam 12.30 tengah hari, kelibat suspek dan rakannya dikesan menaiki Proton Perdana dipercayai dicuri dekat Kubang Semang sebelum diekori sebuah kereta dinaiki anggota polis dari pasukan khas yang ditubuhkan bagi memburu suspek dan rakannya.

Menyedari diekori polis, suspek menghimpit kenderaan pasukan keselamatan berkenaan sebelum memecut ke arah Padang Ibu.
FotoANGGOTA polis, RELA dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia mengadakan sekatan jalan raya di Tol Butterworth-Kulim (BKE).

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi, berkata polis mengejar kereta suspek hingga Padang Ibu sebelum kereta suspek terbabas ketika memasuki laluan bersebelahan tali air.


Cucuh rokok, ikat kaki

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim, Raja Noraina Raja Rahim, Muhaamad Hafis Nawawi dan Siti Na'imah Mohamed
Kuala Lumpur: Tiga kes penderaan membabitkan seorang bayi dan tiga kanak-kanak berusia enam bulan hingga dua tahun dilaporkan berlaku di tiga lokasi berasingan, kelmarin.
Dua kes dilaporkan berlaku di Selangor iaitu Puchong dan Gombak manakala satu lagi kes di Kepong, di sini.
Bagi kes pertama, seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun didera teman lelaki ibunya di Desa Jaya, Gombak, jam 10 malam kelmarin.

Teman lelaki ibunya yang berusia lewat 20-an dikatakan mencucuh puntung rokok di kedua-dua tangan mangsa manakala kakinya diikat sejak seminggu lalu.
FotoMANGSA mengalami kecederaan serta kesan lebam di muka dan kaki.

Ibu mangsa berusia 27 tahun yang tidak tahan melihat anaknya diperlakukan seperti haiwan menghubungi rakannya yang juga ibu angkat kepada anaknya bagi mendapatkan pertolongan sebelum mendapat rawatan di Hospital Selayang.


Farid nafi Diana ditahan

Oleh Elrafaei Sapi
Kuala Lumpur: “Perkara itu tidak benar dan isteri saya masih berada di sana kerana meneruskan pengajiannya,” kata pelakon terkenal, Farid Kamil mengenai desas-desus isterinya yang juga pelakon, Diana Danielle Danny Beeson ditahan pihak berkuasa di Lapangan Terbang Antarabangsa Sydney, Australia kerana faktor kandungan melebihi bulan yang dibenarkan untuk menaiki pesawat.
Farid berkata, dia hanya kembali seorang diri ke sini kerana komitmen terhadap kerja lakonan. Sebelum itu, mereka meluangkan masa berbulan madu selama dua minggu di sana sebelum Farid kembali ke tanah air sejak seminggu lalu.

“Dia (Diana) sebenarnya mempunyai temu duga melanjutkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Asas Kesenian dan Rekaan di University of Sydney selama empat tahun di sana,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Menurutnya, Diana yang mengandung dua bulan perlu terus tinggal di sana kerana menantikan keputusan temu duga dan akan pulang ke sini selepas segala urusan pendaftaran pelajar selesai.

Farid yang ketika ini sibuk di lokasi penggambaran filem Bencinta terbitan Metrowealth Pictures di Pulau Langkawi menyatakan, keadaan isterinya di Sydney selamat dan tinggal buat sementara waktu bersama pelajar Malaysia di sana.

“Saya mempunyai penggambaran untuk dua filem baru ketika ini termasuk satu filem aksi arahan saya sendiri. Berkemungkinan saya akan bertemu dengannya semula pada penghujung bulan ini,” katanya.
FotoFARID mahu ambil tindakan undang-undang.
Farid bersama Diana yang melangsungkan perkahwinan pada 3 November lalu mencetuskan kontroversi pada majlis persandingan berlangsung pada 1 Disember di Taman Ekuestrian Putrajaya, Presint 5, Putrajaya apabila Farid mengenakan pakaian seragam Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Tetamu hadir pada malam itu turut dipertontonkan dengan persembahan lapan ekor kuda daripada Unit Berkuda PDRM.
Katanya, kontroversi yang berlaku pada majlis persandingannya itu berpunca daripada tindakan seorang penulis blog yang memutar belit fakta bertujuan memalukannya.

“Konsep pakaian yang saya tampilkan pada malam itu ada adalah suatu yang istimewa mengikut kehendak saya. Pakaian seragam itu direka sendiri, jadi tidak perlu meminta surat kebenaran sesiapa,” katanya.

Farid berkata, pakaian seragamnya itu tidak mewakili mana-mana pasukan beruniform. Malah, kontroversi itu sudah diselesaikan dan tiada apa-apa tindakan diambil dari PDRM mahupun Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Buat masa sekarang, pihak pengurusan saya iaitu Metrowealth International Group (MIG) sedang meneliti apa yang ditulis menerusi blog dan media. Jika perlu, tindakan undang-undang akan diambil terhadap mereka,” katanya.

Katanya, tindakan akan diambil kerana faktor memalukan dirinya, memutar belit fakta sebenar, memburukkan hubungannya bersama ATM dan PDRM serta bertindak menjatuhkan hukuman padanya sebelum dibawa bincang.

“PDRM sebenarnya sudah memberi lampu hijau untuk saya memakai pakaian seragam pada malam itu. PDRM mahupun ATM tidak mengambil apa-apa tindakan cuma saya menunggu keputusan MIG untuk membersihkan nama saya,” katanya.


Dibaham anjing pak cik

Oleh Salman Hamat dan Mohd Nur Hafidz Nordin
Johor Bahru: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun cedera selepas leher dan mukanya digigit anjing dipercayai jenis Rottweiler peliharaan bapa saudaranya di rumah lelaki berkenaan di Taman Kulai Utama, Kulaijaya, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.15 petang itu, mangsa, Chok Thuan Seng sebelum itu berada di tadika dikatakan mahu pulang ke rumah bapa saudaranya yang terletak kira-kira 30 meter dari tadika berkenaan sebelum anjing terbabit meluru ke arahnya.
Menyangka haiwan itu ingin bermain dengannya, Chok memegangnya. Tanpa diduga, anjing terbabit terus menggigit mangsa.

Chok tinggal di rumah bapa saudaranya itu sejak dua minggu lalu bagi memudahkannya berulang dari tadika berkenaan. Di situ, dia dijaga ibu saudaranya dan seorang pembantu rumah.
FotoCHOK yang dirawat di HSA dilaporkan stabil.

Akibat kejadian berkenaan, Chok menjalani pembedahan hampir lima jam bermula 11 malam kelmarin dan keluar dari dewan bedah pada jam 4 pagi, semalam.

Rossa sudah tidak bertudung lagi

Posted on the January 10th, 2013 under Artis by admin

SEBELUM ini, penyanyi Ayat-Ayat Cinta, Rossa menarik perhatian ramai apabila sejak pulang dari menunaikan haji, penyanyi itu tampil dengan imej bertudung.
Namun,semalam penyanyi asal Indonesia itu dilihat tidak menggenakan tudung dalam satu sidang media.
Rossa mengaku keberatan untuk membuka tudungnya yang sudah dipakai sejak ke tanah suci.

Namun begitu, Rossa mengatakan dia mempunyai alasan sendiri.
“Saya ada alasan sendiri… untuk saat ini, saya ada kaitan dengan pelbagai pihak, dan pada perjanjiannya saya belum bertudung… saya belum boleh. Kalau nanti Allah menggerakkan hati orang-orang itu, saya akan pakai tudung.
“Masing-masing mempunyai keputusan sendiri, yang penting saya berkelakuan baik,” katanya.
Banyak pihak yang tidak setuju dengan keputusan Rossa itu.
Namun, penyanyi itu tidak menyalahkan mana-mana pihak.
Baginya, sesiapa pun boleh menilainya.
“Itu urusan saya dengan Allah,” katanya.
Meskipun sudah tidak bertudung sekarang, Rossa mengaku lebih memilih pakaian-pakaian yang tertutup.
Rossa Berhijab Selama 40 Hari
Sejak menyandang gelar Hajah, penyanyi Rossa pelan-pelan merubah penampilan. Meski belum sepenuhnya berhijab, namun Rossa mulai meninggalkan kostum seksi.
“Niatnya, selama 40 hari setelah pulang haji, aku berhijab,” kata Rossa. Saat ditemui Minggu (11/11/2012) di Jakarta, Rossa mengenakan hijab. Namun diakuinya, pemakaianya belum sempurna.
“Saat nyanyi, rambutku masih ada,” aku ibu 1 anak ini. “Aku belum bisa sepenuhnya pakai hijab. Seharusnya perempuan memang memakai hijab. Tapi untuk saat ini aku baru menutup pakaianku saja,” jelas Rossa. Ia akan berusaha untuk tidak lagi tampil dengan baju terbuka.
Untuk melengkapi penampilan barunya, Rossa meminta bantuan sahabatnya, seorang artis yang juga dikenal sebagai perancang busana, Ivan Gunawan. “Aku minta sama Ivan supaya baju-bajuku dipermak, biar ada tangannya. Biar penampilanku lebih tertutup,” ujarnya.
Sinar


70 terpedaya ajaran sesat Panji Langit

Posted on the January 10th, 2013 under Agama,Tempatan by admin
Banglo yang diserbu pihak berkuasa Sabtu lalu kerana didakwa menjalankan kegiatan ajaran sesat Panji Langit.
BANDARAYA MELAKA – Seorang bomoh yang mengaku dirinya perantara malaikat Jibrail berjaya memperdaya 70 pesakit yang datang berubat dengan mengikuti ajaran sesat dikenali sebagai Panji Langit.
Bomoh berusia 46 tahun yang juga mendakwa dia boleh mentafsir dosa pesakitnya itu dikatakan turut berjaya mempengaruhi seorang imam di Melaka Tengah untuk menjadi pengikutnya sejak penyebaran ajaran itu setahun lalu.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), Rahimin Bani berkata, sejak mendapat maklumat berkenaan perkara tersebut, pihaknya telah mula memantau kegiatan lelaki yang berasal dari Muar, Johor itu.
“Ajaran Panji Langit difatwakan sebagai ajaran sesat pada 4 Disember tahun lalu selepas dibawa ke Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka.
“Ajaran dibawa bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu mengaku sebagai perantara kepada malaikat Jibrail, selain berupaya mentafsir dosa-dosa pesakitnya,” katanya.
Rahimin berkata, pengikut ajaran Panji Langit juga diminta beriman kepadanya selain mengaku dirinya sebagai utusan untuk menghapuskan dajal dan juga pemegang takbir pembinasa dajal.
“Dia yang mengaku dirinya sempurna, mendakwa imam dan ustaz sedia ada tidak boleh dipercayai dan meminta pengikutnya supaya beriman kepadanya.
“Dia juga mengaku sebagai peringatan terakhir kepada alam ini dan hari kiamat berlaku pada 21 Disember 2012,” katanya.
Pengikut sanggup serah harta benda
Menurutnya, akibat terlalu taksub, terdapat beberapa pengikut sanggup menyerahkan harta benda dan wang selepas diminta bersumpah setia.
“Kebanyakan pengikut sangat taksub, malah ada yang sanggup serah kereta mewah, wang dan barang kemas kepada bomoh ini,” katanya.
Beliau berkata, lelaki yang pernah menyebarkan ajarannya di Tengkera, Melaka Tengah sebelum meluaskannya ke Chabau, Jasin ini juga mendakwa dirinya boleh berhujah dengan makhluk halus dan iblis.
“Dalam blog yang diwujudkannya sebagai usaha menghebahkan ajaran itu, turut memaklumkan dia mampu mengubat mereka yang diganggu makhluk halus dan iblis,” katanya.
Mengulas lanjut mengenai tangkapan lelaki berkenaan oleh polis, Rahimin berkata, pihaknya bercadang menangkap bomoh berkenaan, namun perlu memohon waran terlebih dahulu.
“Bagaimanapun, pihak polis terlebih dahulu menangkap lelaki yang juga pernah mengajar pengikutnya memanah ini apabila mendapati dia mempunyai senjata-senjata berbahaya.
“Buat masa ini, lelaki ini masih dalam tahanan reman pihak polis dan pihak Jaim kemudian akan mendakwanya pula di Mahkamah Syariah kerana melanggar Seksyen 60 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 iaitu menyebar ajaran bertentangan hukum syarak,” katanya.
Justeru, Rahimin menyarankan supaya pengikut ajaran Panji Langit segera bertaubat selain menghubungi Jaim untuk diambil keterangan.
Tak campur dengan masyarakat kampung
Sikap pemilik banglo yang tidak bercampur dengan masyarakat sekeliling, akhirnya membongkar kisah tidak disangka.
Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Chabau, Jasin, Abu Supian Abu Samah berkata, banglo yang telah wujud sejak lima tahun lalu itu sering kali menimbulkan persoalan kerana banyak kenderaan yang datang memenuhinya terutama pada setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad.
“Apa yang pelik, majoriti kenderaan itu bukan dari negeri ini. Saya tidak kisah jika ramai orang yang berkunjung ke rumah penduduk dalam kampung ini, kerana itu hak masing-masing.
“Namun sangat mengejutkan apabila banglo berkenaan akhirnya diserbu pihak berkuasa dan banyak senjata ditemui seolah-olah mereka terlibat dalam gerakan militan,” katanya.
Dalam pada itu, Abu Supian juga menafikan dakwaan sesetengah individu yang mengatakan mereka lambat mengambil tindakan dan tidak peka dengan apa yang berlaku sehingga pihak berkuasa membuat serbuan di sebuah rumah itu yang dipercayai menjadi pusat ajaran sesat.
“Kami buat aduan dan memaklumkan kepada Jaim sejak setahun lalu.
“Pernah satu ketika, seorang bekas imam masjid kampung itu yang juga orang kanan kumpulan ajaran sesat terbabit bertemu dengan saya untuk mendapatkan kelulusan mengadakan beberapa aktiviti seperti zikir.
“Saya tidak pernah keluarkan maklum balas bersetuju, malah memintanya dapatkan kelulusan daripada polis ataupun Jaim.
“Tapi ada segelintir penduduk yang salah sangka dan menuduh saya membenarkan kumpulan ajaran sesat bertapak di kampung ini,” katanya.
Menceritakan pengalamannya, Abu Supian berkata, beliau pernah dijemput menjayakan aktiviti ibadah korban yang dianjurkan kumpulan itu tanpa mengesyaki perkara mencurigakan.
“Ibadah korban yang dilaksanakan sama sahaja seperti yang dituntut agama.
“Dalam majlis itu, saya sempat bersalaman dengan individu yang didakwa ketua kumpulan itu, namun kami tidak bercakap dan itulah kali terakhir saya bertemu dengannya,” katanya.
Banyak kenderaan mewah, tirai warna krim jadi tanda tanya
Sementara itu, seorang penduduk yang enggan dikenali berkata, sebelum ini, rumah bekas imam masjid yang hanya terletak beberapa kilometer dari banglo kepunyaan ketua kumpulan terbabit dijadikan tempat pertemuan dengan ahli-ahlinya, namun kemudian beralih ke rumahnya sendiri.
“Orang kampung tertanya-tanya apa yang berlaku, kerana setiap masa ada sahaja kenderaan mewah yang datang dengan nombor pendaftaran bukan dari negeri ini.
“Apa yang saya tahu, bekas imam masjid itu merupakan orang kanan kepada ketua kumpulan tersebut. Namun saya sendiri tidak pernah berjumpa dengan individu terbabit kerana dia memang tidak bercampur dengan masyarakat dan tidak pernah kelihatan dalam mana-mana program masjid,” katanya.
Katanya, selain kenderaan yang banyak, beberapa kain tirai berwarna krim yang tergantung di sekeliling rumah bekas imam itu turut menjadi tanda tanya.
“Penduduk sendiri tidak tahu ketua kumpulan itu berasal dari mana, kerana sikapnya yang tidak bergaul dengan masyarakat. Tapi yang kami tahu, individu itu berkahwin dengan isterinya yang berasal dari Chabau dan merupakan adik kepada bekas imam terbabit,” katanya.
Dalam pada itu, tinjauan semalam mendapati, pekarangan banglo berwarna coklat itu sunyi seolah-olah tidak berpenghuni.
Sinar

 pix_topright

Robot mimik emosi budak

Sacramento: Walaupun belum mencapai tahap sempurna seperti manusia, satu robot yang baru dicipta di sebuah universiti California dilaporkan sangat mirip meniru mimik muka kanak-kanak.
Dinamakan sebagai Diego-San, robot itu mampu membuat pelbagai ekspresi wajah seperti bayi, termasuk tersenyum, menyeringai dan berkerut.

Namun, kelebihan Diego-San tidak dapat dinilai sepenuhnya kerana setakat ini cuma bahagian wajah siap dibina.
Dalam klip video dimuat naik di YouTube, Diego-San yang dicipta menyerupai budak berusia setahun mempamerkan pelbagai emosi, termasuk gembira, sedih, terkejut, keliru dan marah.

Malah, Diego-San juga boleh menggigit bibir bawahnya seperti aksi kanak-kanak hampir menangis.

Robot itu dicipta sekumpulan pakar dari Institut Kajian Neural Universiti California di San Diego.
Mereka memasang kamera berdefinisi tinggi pada Diego-San bagi membolehkan robot berkenaan ‘melihat’ semua gerakan dan emosi manusia. Sejenis bahan dikenali sebagai frubber digunakan bagi menghasilkan kulit fleksibel Diego-San serta beberapa robot lain yang pernah mereka cipta.

Pakar robotik di universiti berkenaan menggunakan teknologi sains komputer canggih bagi membolehkan robot berkenaan mempelajari pelbagai pengalaman - sama seperti dialami seseorang bayi.
Ekspresi muka bahagian penting bayi berkomunikasi dan membantunya menjalin hubungan dengan orang lain. Robot bayi itu dinaik taraf daripada versi asal.

Antara pembaharuan dibuat adalah rahang baru dibina sepenuhnya bagi meningkatkan keberkesanannya. Pakar robotik, Dr David Hanson, berkata mencipta robot yang mampu memahami serta membuat ekspresi muka adalah aspek penting dalam mengajar mereka memahami perasaan manusia. “Kami mahu menghasilkan robot pintar dan empatik kerana ia jauh lebih penting,” katanya. - Daily Mail

 pix_topright

'Saya hampir hilang nyawa'

Oleh Alias Abd Rani dan Salmiah Abdul Hamid
PAGI itu agak sunyi berbanding hari-hari sebelumnya, tiada bunyi kicauan burung kecuali unggas hutan yang galak sejak malam tadi.
Cuaca agak gelap. Air Sungai Batang Lupar mengalir lesu dan dalam keadaan berbalam-balam, kelihatan beberapa kayu reput dihanyutkan dari hilir sungai.
Pagi itu, tanggal 5 Jun 2007, kira-kira jam 6.30 pagi, seperti rutin hariannya, Abang Marais Abang Adeng, 66, turun ke sungai mengalihkan perahunya yang digunakan untuk menangkap ikan.

Di dalam hati, dia tidak pernah terfikirkan apa-apa walaupun sungai itu banyak meragut nyawa manusia, bukan kerana lemas tetapi menjadi mangsa buaya.
FotoABANG Marais menunjukkan tempat dia diserang buaya sepanjang empat meter ketika mahu mengubah perahunya.

Baginya ajal ditentukan Ilahi, jika ditakdirkan mati, sesiapa pun tidak boleh berbuat apa-apa.

Ketika turun ke sungai, hujan renyai-renyai dan sesekali pandangannya tertumpu ke beberapa perahu lain yang ditambat di jeti.

Dulu, ketika kanak-kanak, sungai itu sering menjadi tempat dia dan rakan-rakannya bermain. Justeru, tidak hairanlah, kanak-kanak di kampung itu mahir berenang.

Ketika itu, air sungai agak dalam, melepasi kepala kerana air pasang dan sambil ke perahunya, bapa kepada 10 anak itu tersenyum sendiri mengenangkan kisah silam. Kehidupan zaman kanak-kanak memang me­nyeronokkan.

Ketika berenang beberapa meter dari perahunya, tiba-tiba dia mendengar air sungai berkocak kuat dan serentak itu, seekor reptilia berukuran empat meter panjang dan satu meter lebar meluru ke arahnya dari belakang.

Abang Marais panik seketika, apakah makhluk itu?

Ketika cuba menoleh, dia terkejut melihat seekor buaya dengan mulut terbuka mahu menggigitnya.

Melihat buaya secara dekat begitu memang menakutkan, jika tiada ilmu dan pengalaman, pasti menjadi mangsa sang bedal.

Namun, pengalaman sebagai nelayan, dia mengumpul segala kudrat kerana dia faham benar perangai buaya, sekali menggigit, haiwan itu tidak akan melepaskan mangsanya.

"Saya masih ingat, ketika berenang ke perahu, kira-kira 50 meter dari tebing, leher saya diterkam sesuatu dan apabila menoleh ke belakang, 'objek' itu cuba melemaskan saya.

"Saya menggunakan segala kudrat bagi menyelamatkan diri," katanya.

Mulutnya tidak henti-henti membaca ayat suci al-Quran, malah dalam fikirannya dia hanya mahu melepaskan gigitan itu.

"Saya ternampak kayu belian yang dipacak lalu memaut menggunakan ta­ngan kiri. Nyawa saya ketika itu bagaikan telur di hujung tanduk, namun saya bulatkan tekad dan bertawakal.

"Ketika itu saya terbayangkan isteri, Boriah Bujang dan 10 anak di rumah. Apa terjadi jika saya tiada lagi, siapa akan mencari rezeki? Isteri kehilangan suami dan anak-anak tanpa ayah lagi.

"Saya tawakal kepada Allah kerana jika Yang Maha Esa masih memberi izin, saya berazam untuk hidup lagi," katanya.

Air sungai yang tadinya tenang, kini bergelombang kerana dua makhluk bertarung antara hidup dan mati.

Katanya, buaya itu beberapa kali cuba melemaskan saya tapi tangan kiri saya tidak melepaskan pautan itu dan menggunakan tangan kanan, dia cuba membuka mulut buaya.

"Seperti ada kuasa luar biasa, saya melawan haiwan yang dianggap 'raja sungai'.

"Saya kata dalam hati, mesti lawan haiwan ini, bukan menyerah dan terus menjadi mangsa walaupun mulutnya menggigit tubuh saya.

"Saya terus berusaha membuka mulut sang bedal.

"Apabila bahagian leher terlepas, buaya itu cuba menggigit tangan tetapi saya terus melawan.

"Seperti tidak percaya, buaya itu melepaskan gigitan lalu melarikan diri," katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Tengah, Lingga, Sri Aman.

Dia naik ke darat dalam keadaan tubuh dibasahi darah selepas beberapa bahagian koyak akibat terkena gigitan.

Dalam kesakitan, dia meminta pertolongan penduduk kampung sebelum dihantar ke Klinik Lingga, namun disebabkan kecederaan parah, dia dikejarkan ke Hospital Sri Aman dan terlantar selama hampir seminggu dan lebih 50 jahitan.

Menceritakan pengalaman melawan sang bedal, Abang Marais berkata, dia tidak sebarang ilmu melainkan bertawakal kepada Allah.

"Saya tiada ilmu menundukkan buaya, itu semua takdir Ilahi," katanya.

Sungai Batang Lupar cukup terkenal dengan kelibat buaya, malah penduduk kerap terserempak raptilia itu ketika air surut malah ada yang berukuran 12 meter panjang dan berwarna hitam.

"Ada seekor buaya katak berwarna hitam, kerap ditemui penduduk melintang melawan arus sungai. Setakat ini, kedua-dua buaya itu tidak mengganggu penduduk kampung," katanya.

Katanya, Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) ada memberitahu, ­biasa­nya buaya mengganas antara Jun hingga September kerana dalam tempoh itu, reptilia berkenaan sedang ­mengawan," katanya.


INFO:

Terdapat dua jenis buaya di Malaysia iaitu:

  • Buaya tembaga (Crocodylus Porosus) yang turut dikenali sebagai buaya katak, buaya muara dan buaya air masin. Panjangnya melebihi tujuh meter (23 kaki). Boleh menghasilkan 60 - 80 biji telur dalam satu masa.
  • Buaya julung-julung (Tomistorma Schlegelli). Panjangnya melebihi empat meter (13 kaki). Boleh menghasilkan 20 - 60 biji telur dalam satu masa.
  • Buaya di Sungai Sarawak kebanyakannya daripada spesies Crocodylus Porosus atau lebih dikenali buaya katak yang biasanya boleh hidup di kawasan air tawar dan air masin.
  • Buaya katak berukuran empat hingga enam meter panjang, mempunyai jalur putih di belakang badannya dan dikatakan berumur lebih 50 tahun serta bermaharajalela di Sungai Batang Lupar sejak 1941.
  • Penduduk tempatan Sarawak mendakwa Bujang Senang bersaiz 30 meter dengan keseluruhan badan berwarna putih.
  • Buaya jantan dewasa berukuran lima meter panjang, namun terdapat buaya yang panjangnya melebihi enam hingga tujuh meter dengan berat antara 1,500 hingga 2,500 kilogram.
  • Buaya betina bersaiz lebih kecil berbanding buaya jantan dengan purata ukuran panjangnya antara dua hingga tiga meter.
  • Dikatakan, di kalangan manusia yang menjadi mangsa Bujang Senang, tidak ada seorang pun daripada kaum Bidayuh kerana adanya perjanjian antara sang bedal dengan keturunan kaum Bidayuh.
  • Pada 1980-an, masyarakat di negeri ini pernah gempar dengan kejadian seekor buaya ganas bergelar ‘Bujang Senang’ yang mendiami Sungai Batang Lupar di Sri Aman, Sarawak menyerang dan membaham beberapa mangsa.
  • Sekitar 1982 sehingga 1991, reptilia sepanjang tujuh meter itu membaham 13 penduduk kampung. Selepas membunuh mangsa yang ke-14, haiwan itu dibunuh pemburu berbangsa Iban dan anggota polis.
  • Serangan buaya di Sungai Batang Lupar sering dikaitkan dengan Bujang Senang sehinggalah reptilia itu dibunuh pada 22 Mei 1992.


    Kes serangan buaya di Sarawak (2012)

    Miri: Disember 2012

    Murid tahun lima, Jerrey Apat Angsa, 11, menjadi korban serangan buaya ketika mandi di Sungai Tajan, Suai, Niah. Dalam kejadian itu, kelibat mangsa langsung tidak kelihatan sebaik terjun ke dalam sungai. Mayat mangsa dijumpai terapung empat kilometer dari tempat kejadian dengan kecederaan di paha akibat gigitan buaya.

    Santubong: November 2012

    Dalam kejadian jam 6 petang, Mohamad Azlan Marzuki, 20, dari Kampung Haji Mat Taib, Kuching mengalami pendarahan teruk di bahagian kaki kanan selepas dipercayai digigit buaya ketika mandi di Pantai Pasir Panjang. Dia yang menyangka buaya itu adalah sebatang kayu, tiba-tiba digigit namun berjaya melepaskan diri dengan menyepak kepala buaya itu.

    Kuching: Ogos 2012

    Seorang buruh binaan warga Indonesia yang sedang membuang air besar nyaris maut dibaham buaya di bawah jambatan merentasi Sungai Sarawak berdekatan Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK).

    Pai, 32, dari Pulau Jawa berkata, secara tiba-tiba buaya sepanjang lebih dua meter menyambar pinggangnya dari belakang dan berjaya melepaskan diri dengan menumbuk sekuat hati mata haiwan berkenaan.

    Kuching: Ogos 2012

    Pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Maong, mengalami luka di kedua-dua paha akibat dibaham buaya air masin ketika mandi di pantai Pasir Pandak sempena cuti sambutan Aidilfitri.

    Ashley Austin Chin, 14, terselamat selepas menumbuk mata serta badan buaya yang sepanjang lebih tiga meter.

    Betong: Julai 2012

    Selepas tiga hari operasi pencarian dilakukan, akhirnya mayat Derahman Chali, 55, ditemui dalam keadaan mengerikan apabila kepala mangsa hampir putus dan hanya tinggal bahagian kiri badan manakala bahagian kanan dari paras bahu ke bawah termasuk tangan kanan serta kaki kanan, hilang.

    Mayat warga emas ini yang ditemui di seberang Sungai Kampung Medang, Spaoh iaitu 20 kilometer dari tempat kejadian, disambar Bujang Saribas ketika membasuh tangan di Sungai Saribas di Beladin.

    Saratok: Jun 2012

    Kasih mendalam terhadap isteri menyebabkan Embol Asum, 43, sanggup bergadai nyawa bergelut dengan buaya sepanjang enam meter selama hampir 10 minit bagi membebaskan isterinya yang dibaham reptilia itu di Sungai Anak, Roban.

    Bagaimanapun, usaha itu gagal apabila isterinya, Siah Munsong, 42, ditarik haiwan itu ke tengah sungai. Mayat isterinya ditemui tersangkut pada jaring dalam keadaan sempurna dengan kesan luka akibat digigit buaya.

    Serian: Mei 2012

    Detik sukar ditempuhi seorang pesakit mental apabila terpaksa bertarung dengan buaya selama 15 minit ketika mandi di Sungai Batang Sadong. Ngundi Saga, 43, dari Kampung Spaoh Jawey, Gedong ke sungai itu untuk mandi di sungai yang terletak 50 meter dari rumahnya. Meskipun kaki kirinya digigit buaya, dia berjaya melepaskan diri dengan menumbuk mata buaya itu.

    Miri: Februari 2012

    Millie Nueh, 36, terselamat daripada maut selepas bergelut dan menendang mata buaya yang menyeretnya sejauh dua meter ke tengah sungai. Buaya sepanjang lebih tiga meter itu muncul di Sungai Kebara, Batu Niah dan menggigit kaki kanannya sewaktu dia mandi jam 6.30 pagi.

  •  pix_topright

    Gagal jual tiga traktor curi

    Serdang: Empat lelaki yang dianggap penyamun amatur berputih mata selepas tindakan mereka cuba menjual tiga traktor berharga RM210,000 gagal selepas ditahan polis, Sabtu lalu.
    Semua mereka yang berusia 30 hingga 50 tahun itu baru pertama kali terbabit kegiatan itu dengan harapan mendapat wang mudah.

    Namun kegiatan mereka tumpas selepas pemilik syarikat traktor jenama Kubota yang berpusat di Puchong, di sini, membuat laporan polis pada 3 Januari lalu selepas pelanggan mereka di Ipoh membuat aduan mengatakan pesanan mereka tidak sampai walaupun sudah enam hari dihantar.
    Ketua Polis Daerah Serdang Asisten Komisioner Abd Razak Elias berkata, siasatan awal mendapati empat lelaki terbabit termasuk pemandu syarikat penghantaran traktor itu berpakat melarikan jentera berkenaan sebelum menyimpannya di sebuah stor di Taiping untuk dijual semula kepada pembeli.

    Katanya, pembabitan pemandu syarikat itu terbongkar selepas usaha syarikat traktor itu menghubungi pemandunya gagal selepas talian telefon bimbit ditutup menyebabkan majikannya membuat laporan polis kerana curiga dengan kejadian itu.

    “Hasil siasatan kami menyerbu sebuah stor di Taman Simpang Bersatu, Taiping, yang menyimpan alat jentera bernilai RM210,000 dan menahan empat lelaki masing-masing dua di Tanjung Malim dan dua lagi di Ipoh.
    “Semua yang ditahan tiada rekod jenayah lampau dan mereka disyaki baru mencuba untuk bergiat aktiviti curi dengan niat mahu menjual alat jentera itu,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

    Beg merah cetus gempar

    Kuala Lumpur: Satu beg merah mengandungi kotak hitam berbalut plastik yang dibawa seorang pemandu teksi ke Balai Polis Travers, di sini, selepas ditinggalkan penumpangnya mencetus kegemparan apabila ia disyaki bom, jam 6.45 petang semalam.
    Difahamkan pemandu teksi berkenaan mengambil seorang penumpang lelaki di ibu negara dan selepas satu jam memandu penumpang terbabit menghilangkan diri dan meninggalkan beg merah itu dalam teksinya.

    Memikirkan beg berkenaan kemungkinan mengandungi barangan berharga dan pemiliknya secara tidak sengaja tertinggal dalam kenderaan itu menyebabkan pemandu teksi terbabit menghantarnya ke balai polis untuk tindakan lanjut.
    Bagaimanapun, selepas diperiksa kandungan beg berkenaan didapati mencurigakan apabila kotak hitam sebesar pemain DVD dipasang suis butang dan cip elektronik menyerupai bom.

    Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields Superintendan Aida Abdul Hamid berkata, sepasukan Unit Pemusnah Bom (UPB) dan Unit Anjing Pengesan (K9) dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur digegaskan ke tempat kejadian.

    “Kami terima bungkusan berkenaan yang dibawa seorang pemandu teksi yang mendakwa ia ditinggalkan penumpangnya.
    “Ketua balai yang membuka bungkusan ini ternampak satu suis pada kotak hitam yang mencurigakan sebelum ia diletakkan di pekarangan balai polis untuk pemeriksaan UPB,” katanya.

    Menurutnya, hasil pemeriksaan lanjut didapati kotak itu kosong dan ia hanya dummy bom buatan sendiri dan tidak mengandungi bahan letupan.
    “Polis sudah mengambil keterangan pemandu teksi dan kini mengesan individu yang meninggalkan bungkusan itu dalam teksinya,” katanya.

    Anak dalam perut gugur

    Oleh Arifin Salleh
    Alor Gajah: Seorang wanita yang mengandung empat bulan keguguran selepas kereta dipandu adiknya terbabit kemalangan di Jalan Bandar, di sini, petang kelmarin.
    Dalam kejadian kira-kira jam 2.15 petang, Norazura Md Saberi, 29, yang tinggal di Pulau Sebang menaiki Perodua Viva dipandu adiknya, Norshazlin, 25, bersama kakaknya, Noraini, 28, dan seorang lagi adiknya, Norizati, 13, terbabit kemalangan bersama tiga kenderaan lain.

    Mereka empat beradik yang dalam perjalanan ke Kelemak turut membawa seorang bayi perempuan berusia dua bulan dipercayai anak kepada Norhazlin.

    Kejadian dipercayai berlaku selepas Mercedes-Benz dipandu Norzila Ibrahim, 49, dan anaknya, Mohd Syazwan Helmi Shamsuri, 12, dari Kelemak dipercayai hilang kawalan sebelum bertembung dengan tiga kenderaan lain termasuk Perodua Viva dinaiki mangsa.

    Saksi, Jasni Johar, 43, berkata, ketika kejadian Mercedes-Benz berkenaan hilang kawalan lalu melanggar belakang sebuah Proton Wira dari arah sama dipandu seorang wanita berusia lingkungan 30-an menyebabkan kereta terbabit berpusing dan menghala semula ke arah Kelemak.

    No comments:

    Post a Comment