Wednesday, January 9, 2013

ISLAM WALAUPUN DIMUSUHI SERTA DICEMUH ...MALAH DIKHIANATI...TETAPI TETAP BERKEMBANG...IA AGAMA YANG BENAR DAN DIPELIAHARA/JAMIN OLEH ALLAH...MEMUSUHI ISLAM BERMAKNA KITA MEMUSUHI ALLAH JUGA

Saya Muslim wajib buang tattoo – Armand Traore

Posted on the January 10th, 2013 under Agama,Sukan by admin


Ketika masih menjadi pemain tengah Arsenal, Armand Traore mempunyai penyesalan terbesar dalam hidupnya, yakni membuat tato di tubuhnya.
Oleh itu pada 2009 lalu, ia memutuskan melawat doktor untuk melakukan operasi penghapusan tatu. Di bawah pembiusan dan pisau bedah doktor, bekas pemain AS Monaco ini menghilangkan tatu kekal.
Ia harus menahan sakit kerana doktor ternyata pada akhirnya harus menggunakan sinar laser untuk menghapuskan tatu besar di belakangnya. Pemain kelahiran Paris, Perancis, 8 Oktober 1989 ini menegaskan, menghapuskan tatu boleh membuatnya tenang dan merupakan keputusan tepat.

Selain itu, kata dia, dalam ajaran Islam, seorang Muslim dilarang mentato setiap bahagian tubuhnya. “Saya adalah seorang Muslim. Saya fikir (mentato tubuh) itu adalah salah satu kesalahan terbesar dalam hidup saya, tapi saya akan cuba memperbaikinya,” kata Traore kepada the Guardian.
Ia menjelaskan, motif operasi penghilangan tato murni kerana ia sedar terhadap agama. Seiring bertambahnya umur, kata dia, sebagai seorang Muslim ia tersadarkan bahawa ada nilai-nilai agama yang tidak boleh dilanggar umat Islam. Atas dasar itu pihaknya lebih mementingkan menyingkirkan ego untuk tampil lebih bergaya dengan memiliki tatu, dengan menjadikanya masa lalu.
Dilahirkan dari orang tua penganut Islam taat keturunan Senegal, Traore percaya seorang Muslim harus menjaga tubuh apa adanya. Kerana itu, ketika memilih melakukan operasi Traore sedar tubuhnya bakal memerlukan masa pemulihan cukup lama.
“Perlu sedikit masa pemulihan jadi saya akan melakukannya pada akhir musim bola sepak.”
Bergabung bersama Arsenal sejak musim 2005/2006, Traore pada awalnya kurang mendapat kepercayaan pelatih Arsene Wenger.
Itu lantaran dia masih sangat muda dan kurang pengalaman sehingga harus kalah bersaing dengan bek senior the Gunners. Alhasil pada musim 2008/2009, ia harus dipinjamkan ke Porstmouth agar mendapat kesempatan tampil di pasukan biasa.
Pada musim lalu, Wenger menjual pemain produk akademi Arsenal ini ke Queens Park Rangers dan mula mendapat tempat utama di kelab milik Tony Fernandez itu
Detik Islam

20 orang Yahudi Israel masuk islam setiap tahun

Posted on the January 10th, 2013 under Agama,Luar Negara by admin


Sebuah kajian yang dilakukan oleh Isaac Ritter Profesor Pusat Pengajian Jerusalem menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 20 warga Yahudi Israel memeluk Islam setiap tahun.
“Semua Yahudi yang masuk Islam kebanyakan adalah wanita yang mengaku bahawa mereka masuk Islam untuk berkahwin dengan seorang lelaki Muslim,” kata Ritter.
Menurut sebuah hasil kajian yang diterbitkan oleh surat khabar “Yediot Ahronot”, agama Islam dan dakwah Islam telah mula menembusi barisan orang-orang Yahudi, di mana pendakwah Islam di wilayah pendudukan Israel berpenampilan ala Salafi, mendekati orang-orang Yahudi dan mengundang mereka agar masuk Islam dengan menggunakan bahasa Ibrani yang fasih, cara tersebut menyumbang kepada kejayaan misi dakwah mereka.

Surat khabar tersebut menunjukkan bahawa penerbitan dari dakwah Islam di kalangan orang Yahudi dipengaruhi oleh program-program Islam yang disiarkan oleh saluran satelit di Timur Tengah, Eropah, forum dan website.
Ritter sendiri menambah bahawa dakwah Islam terhadap orang Yahudi Israel dalam bahasa Ibrani adalah yang pertama seumpamanya selama lebih daripada 30 tahun.
Terjemahan dari eramuslim.com

4 ribu rakyat Perancis masuk Islam setiap tahun

Posted on the December 24th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin


Badan Statistik rasmi di Perancis mendedahkan bahawa dalam satu tahun, ia mencatatkan ada empat ribu warga Perancis yang masuk Islam. Hal ini sesuai dengan apa yang ditunjukkan oleh kajian kementerian dalam Negeri Perancis.
Diumukan pula oleh para ahli Agama di Perancis, sejauh ini terdapat tujuh puluh ribu warga Perancis yang berpindah Agama menjadi Agama Islam. Hal ini membuat Agama Islam menjadi pertama yang dijadikan pilihan sebagai pegangan hidupnya, diikuti oleh Kristian Katolik dengan penganut setiap tahun berjumlah 2900 orang dan Yahudi 300 orang.
Menurut para ahli sosiologi Perancis, sebelum usia 15 – 20 tahun merupakan alasan utama yang membuat mereka yakin untuk masuk Islam, dengan alasan pencarian rohani mereka. Tapi sekarang berbeza, alasan utama mereka memeluk Islam adalah iklim sosial, sebagaimana disampaikan oleh Al-Alokah.

Meskipun sejak dahulu Muslim sudah ada di Perancis, baik Perancis daratan mahupun wilayah kependudukannya di luar Eropah, imigresen massa Muslim ke Perancis di abad 20 dan 21telah membuat negara ini menjadi salah satu negara dengan komuniti muslim terbesar di Eropah.
Detik Islam

Rakyat Amerika yang memeluk agama Islam kini cecah hampir 7 juta orang

Posted on the July 9th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin

Menghadapi bermacam-macam orang dari bangsa dan ideologi yang berbeza, Isa Parada, seorang mualaf Hispanic asal Houston, sedang cuba untuk menghubungkan perbezaan antara komuniti Latin dan komuniti Muslim Amerika, cuba untuk menjadi contoh bagi komuniti Islam Latin yang semakin berkembang.
“Masyarakat Islam dan komuniti Hispanik tidak tahu banyak tentang mereka antara satu sama lain,” kata Isa Parada, yang bekerja di beberapa masjid melalui Islamic Society of Greater Houston, kepada Houston Chronicles.
Di New York dan Houston, Parada pernah menjadi aktivis gereja kerana keluarganya yang merupakan paroki Katolik (pengurus dalam suatu wilayah), membaca kitab bersama keluarganya. Masuk Islam pada tahun 1996, dan mendapat tentangan dari keluarganya yang menuduhnya menolak budaya mereka.

“Ketika saya bertaubat, orang Hispanik banyak berfikir saya menolak budaya Latino saya,” katanya.
“Mereka fikir saya harus ‘menjadi orang Arab untuk menjadi Islam yang baik.”
Parada mendapati bahawa masyarakat Islam tidak tahu bagaimana menghadapi masyarakat Hispanik dan kurang mempunyai sumber daya para mualaf yang mampu berbahasa Sepanyol. Bekerja sama dengan Mujahid Fletcher, seorang mualaf Hispanik dari Houston, mereka kini menghasilkan video, fail audio dan kisah-kisah berbahasa Sepanyol untuk mendidik komuniti Hispanik tentang Islam. Mereka melancarkan situ yang disebut Islaminspanish.org.
Parada percaya bahawa Islam adalah jawapan segala persoalan keagamaan yang dulu dia miliki ketika masih menjadi remaja Katolik.
Selain perbezaan budaya, Parada menyatakan bahawa menjadi seorang muslim sesuai pada isu-isu penting pada komuniti Latin, seperti imigresen dan kekerasan.
“Anda tidak akan melihat ramai Muslim memandang rendah terhadap orang luar,” kata Parada.
“Mereka tahu bagaimana rasanya disisihkan, dipandang rendah dan diperlakukan sebagai warga kelas dua.”
Bekerja sebagai seorang imam di Houston, ia tertumpu pada pendidikan pemuda yang ia berharap untuk menjauhi kehidupan ‘jalanan’ dan jauh dari pengaruh negatif.
Untuk alasan ini dan lain-lain, Parada mengatakan komuniti Muslim Latin akan terus berkembang.
“Ketika saya pertama kali memeluk agama Islam, hanya ada kira-kira 20 orang Islam Hispanik di Houston, tapi di bulan lain semakin berkembang, di salah sebuah masjid dengan lebih daripada 100 orang Latin yang hadir,” kata Parada.
Meskipun tidak ada angka yang tepat, Amerika Syarikat dipercayai menjadi rumah bagi hampir tujuh juta orang Islam. Menurut Pew Research Center, 6 peratus Islam Amerika adalah Hispanik. Selebihnya, satu daripada 10 mualaf Amerika adalah Hispanik, dan angka itu terus meningkat. The American Muslim Council menempatkan jumlah Islam Latino di AS sekitar 200,000 pada tahun 2006.
Komuniti terbesar Islam Latino ada di daerah dengan angka tertinggi Latin, seperti New York City, Chicago, Los Angeles dan Miami. California adalah negara bahagian dengan jumlah muslim Latin yang paling besar.
Sumber: Halim Islam Online

Lebih 100 orang masuk Islam sebulan melalui laman web

Posted on the January 10th, 2013 under Agama,Luar Negara by admin

Sebuah Markaz Dakwah yang dikendalikan di kawasan Timur Arab Saudi, meyakinkan dalam sebulan lebih dari 100 orang bukan muslim masuk agama Islam.
Laporan surat khabar yang diterbitkan kelmarin mengatakan, bahawa dengan sekumpulan sukarelawan dari generasi muda mampu menangani laman sosial, moden dan inovatif mampu mengajak orang bukan Muslim. Pejabat markas dakwah “Rukni al Hiwari li Ta’rifi al Islam” yang berpusat di Dammam cabang dari “Maktab Atta’awuni wal Irsyadi wa Tau’iyatul Jaliat” ini mampu menarik sejumlah orang Kristian, Hindu dan Buddha melalui penggunaan internet.
Pengarah sebuah pejabat pusat, Ir Maged Osaimi memberitahu yang dia telah masuk Islam pada bulan Muharram yang lalu.

Seramai 101 orang dari 33 negara yang berbeza di seluruh dunia, di mana peratusan yang baru masuk Islam terdiri dari lelaki 65% dan perempuan 35%. Agama Kristen adalah yang paling ramai dalam peratusan tersebut dari jumlah iaitu mencapai 61%, dan 16% dari Hindu, dan 1% dari umat Buddha.
Detik Islam

No comments:

Post a Comment