Saturday, April 17, 2010

UDAH2LAH BUAT MAKSIAT...BERHENTILAH...TAKUT TAK DAN BERTAUBAT.....


KITA MESTI MATI...RENUNGLAH......


Siapakah orang yang sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.



NEGARA

Lelaki mati terjatuh apartmen




GOMBAK – Gara-gara takut dicekup pihak berkuasa kerana dipercayai berkhalwat, seorang pelajar lelaki sebuah kolej komuniti nekad melarikan diri dengan keluar melalui tingkap di tingkat lima, Apartmen Jelutong di Selayang Heights di sini awal pagi semalam.

Bagaimanapun tindakan pemuda berusia 21 tahun itu mengundang padah apabila dia terjatuh dan meninggal dunia di tempat kejadian.


LONGKANG tempat mangsa terjatuh.


Difahamkan, kejadian pada pukul 1.40 pagi itu disedari oleh ahli jawatankuasa masjid berdekatan yang pergi ke rumah tersebut untuk membuat pemeriksaan selepas menerima aduan berhubung satu pasangan bukan muhrim yang bersekedudukan.

Sebaik sampai di depan rumah, salah seorang daripada lima ahli jawatankuasa masjid yang mendapat tauliah Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) itu mengetuk pintu yang pada awalnya tidak dibuka.


ANAK panah menunjukkan tempat mangsa terjatuh dari tingkat lima di Gombak semalam.


Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Supritendan Rosly Hassan berkata, setelah beberapa minit menunggu, salah seorang daripada mereka dikejutkan dengan bunyi objek terjatuh sebelum seorang wanita membuka pintu rumah.

“Pihak berkuasa itu kemudian memperkenalkan diri mereka dan menunjukkan kad kuasa untuk melakukan pemeriksaan di dalam rumah berkenaan.

“Ketika kejadian, salah seorang daripada mereka melihat terdapat satu tingkap dalam keadaan terbuka,” katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Menurut Rosly, sebaik melihat ke bawah, kakitangan tersebut terkejut apabila melihat seorang lelaki dalam keadaan terbaring dan terperosok di dalam longkang.











NEGARA

'Jutawan Lebanon' ditangkap khalwat


ROSLIN yang ditahan berkhalwat dengan Elie didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Elie Yousef Najem yang mengaku seorang jutawan Lebanon sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila dia didakwa di Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam atas tuduhan berkhalwat dengan seorang wanita tempatan.

Dia yang berusia 50 tahun bersama pasangannya, Roslin Taha, 49, didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah bilik bernombor 8804, Tingkat 8, Wisma Belia, Brickfields di sini pada pukul 3.45 petang kelmarin.













NEGARA

Amukan waktu Zuhur


BILAL Masjid Pauh Sembilan, Mohamad Abdullah menunjukkan tempat Che Ismail maut selepas ditikam dalam satu pergaduhan di Bachok semalam.


BACHOK - Tindakan seorang pesara tentera menyerang seorang lelaki yang baru menunaikan solat Zuhur membawa padah apabila dia mati ditikam dalam satu pergaduhan di dalam Masjid Pauh Sembilan dekat sini kelmarin.

Kejadian pukul 2.30 petang itu mengakibatkan Che Ismail Che Hussain, 55, mati ketika mendapatkan rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian apabila mengalami kecederaan parah di rusuk kanan akibat tikaman tersebut.

Dalam kejadian itu, suspek berusia 43 tahun tersebut turut mengalami kecederaan di pergelangan tangan kiri apabila ditetak oleh mangsa yang dipercayai datang ke masjid tersebut bersama enam rakannya yang bersenjatakan parang dengan menaiki tiga buah kereta.

Difahamkan, mangsa dan rakan-rakannya kemudian telah meluru masuk ke dalam masjid sebelum keadaan menjadi kecoh apabila beberapa saksi ternampak suspek berlari keluar sambil dikejar oleh beberapa lelaki sambil menghayun parang.



NEGARA

Suhu makin meningkat di Malaysia

KUALA LUMPUR - Analisis rekod suhu di Malaysia menunjukkan trend pemanasan yang konsisten dengan trend pemanasan suhu global dan pemerhatian terkini mendapati suhu purata negara meningkat sebanyak 1.1 darjah Celsius dalam masa 50 tahun lepas.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas berkata, pemerhatian terkini juga mendapati paras laut pula meningkat pada kadar purata 1.25 milimeter setahun.

"Berdasarkan climate modelling yang dilakukan bagi tempoh 100 tahun akan datang, suhu dijangka meningkat antara +0.7 darjah Celsius hingga +2.6 darjah Celsius," katanya ketika menjawab soalan Senator Dr. Syed Husin Ali di Dewan Negara semalam.



Dua beradik tidak makan tiga hari

Oleh Sarah Zulkifli dan Mohd Firdaus Ibrahim

2010/04/28

KUALA LUMPUR: “Ibu ghaib...” demikian ungkapan kata yang berulang kali diucapkan Mohd Fitri Roslan, 4, dan abangnya, Mohd Faiz, 5, sejurus diselamatkan seorang penduduk selepas ‘terkurung’ dalam rumah mereka di Taman Nilai, Negeri Sembilan, sejak tiga hari lalu.

SURNIYAH...hilang
SURNIYAH...hilang
Lebih menyedihkan dua beradik terbabit terpaksa ‘berpuasa’ apabila tidak menjamah sebarang makanan sepanjang berada dalam kurungan itu, sebaliknya hanya meneguk air paip untuk membasah tekak serta mengalas perut.


Disebabkan terlalu lapar selain keletihan, Mohd Fitri dan Mohd Faiz berada dalam keadaan tidak bermaya ketika ditemui kira-kira jam 10 pagi kelmarin.


Difahamkan, penderitaan dua beradik berkenaan hanya terbongkar selepas seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Lan, 42, mendakwa terdengar tangisan kanak-kanak sejak Sabtu lalu, namun tidak mengendahkannya.


Lan berkata, pada mulanya dia menyangkakan dua beradik berkenaan bergaduh, tetapi mula curiga apabila tangisan itu masih didengari hingga kelmarin.


“Saya yang curiga dengan keadaan itu mengetuk pintu rumah berkenaan, namun tiada sebarang jawapan sebaliknya bunyi tangisan kian perlahan.


“Bimbang berlaku perkara buruk, saya bertanya kepada jiran sebelah rumah berkenaan, namun tetangga itu mendakwa dia tidak tahu-menahu sebaliknya hanya mengakui turut mendengar tangisan kanak-kanak sejak beberapa hari,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.


Menurut Lan, selepas gagal menghubungi bapa kanak-kanak berkenaan, Roslan Ariffin, 40, dia memecahkan pintu rumah sebelum mendapati Mohd Fitri dan Mohd Faiz terbaring di ruang tamu dalam keadaan lemah sambil menangis.


“Sebaik ditanya di mana ibu mereka pergi, kedua-dua kanak-kanak berulang kali mengatakan ‘ibu ghaib...’ menyebabkan saya terkejut,” katanya.

Lan berkata, dia kemudian menghubungi bapa kanak-kanak terbabit yang dikenali sebagai Roslan sebelum memaklumkan kejadian berkenaan.


Sementara itu, Roslan berkata ketika diberitahu mengenai keadaan kedua-dua anaknya itu, dia berada di utara tanah air kerana urusan kerja.


Menurutnya, dia yang terkejut dengan berita itu bergegas pulang ke rumah di Taman Nilai, sebelum berusaha mencari isterinya di kawasan berkenaan.


“Saya bimbang kerana isteri, Surniyah Baharudin, 35, saya kurang sihat, apatah lagi sebelum ini dia tidak pernah meninggalkan rumah. Lagipun, dia tidak membawa sebarang dokumen ataupun duit,” katanya.

Berikutan itu, Roslan berkata dia sudah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang, untuk siasatan dan tindakan lanjut.


Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu diminta menghubungi talian 012-9148972.




Mak janda melopong

Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee

2010/04/28

KUALA LUMPUR: Gara-gara terpesona `mulut manis’ seorang jejaka Pak Arab, seorang janda beranak empat akhirnya berputih mata apabila kerugian RM93,000 selepas wangnya yang dilaburkan dalam perniagaan import-eksport komputer riba terpakai, lesap dilarikan suspek.

Tidak menyangka bakal diperdayakan, wanita itu sanggup menjual rumahnya bagi mendapatkan modal untuk membantu lelaki terbabit menjalankan perniagaan yang dijanjikan keuntungan berlipat ganda.


Menurut sumber, mangsa berusia 53 tahun mengenali suspek yang mendakwa seorang ahli perniagaan import eksport dan menguruskan perniagaannya di negara ini, kira-kira setahun lalu.


“Tertarik dengan kejayaan suspek yang mempunyai beberapa rangkaian perniagaan, mangsa yang juga pengusaha syarikat pelancongan ditawarkan menjadi rakan kongsi untuk mengimport satu kontena komputer riba terpakai dari Amerika Syarikat.


“Suspek mendakwa isterinya berada di negara terbabit kerana menjalankan perniagaan mereka di sana dan lelaki itu meyakinkan mangsa barangan berkenaan perlu dibeli dari Amerika memandangkan harganya jauh lebih rendah, selain berjanji akan membantunya memasarkan produk itu di Arab Saudi,” katanya.


Mangsa yang percaya dengan keuntungan yang dijanjikan serta perwatakan alim suspek, mengambil keputusan menjual rumahnya bagi mendapatkan modal.


“Mangsa diperdayakan suspek dengan menunjukkan perniagaan yang diusahakannya di negara ini sedangkan perniagaan seperti restoran, permaidani, perabot dan sebagainya sebenarnya milik usahawan Arab lain.


“Setelah mendapatkan wang melalui penjualan rumahnya di kampung, mangsa membuat pembayaran terus kepada isteri suspek yang berada di Amerika Syarikat sebanyak RM93,000,” katanya.


Mangsa kemudian diberikan janji palsu kononnya kontena terbabit akan tiba di negara ini sementara mendapatkan pasaran di Arab Saudi, namun setelah dua bulan menunggu, kontena dijanjikan tidak sampai-sampai.

“Mangsa cuba mendapatkan penjelasan, namun diberikan pelbagai alasan kononnya kontena terbabit mengalami masalah dokumentasi dengan pihak kastam negara itu.


“Akibat sering didesak, suspek gagal dihubungi menyebabkan mangsa membuat laporan polis awal bulan lalu bagi menjejaki suspek,” katanya.


Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abd Ghany berkata, susulan laporan dibuat, suspek dicekup sepasukan pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras.


“Suspek berusia 31 tahun ditahan Ahad lalu di sekitar Jalan Bukit Bintang di sini, dan kini direman 14 hari mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu,” katanya,




Jutawan Lubnan dituduh khalwat

Oleh Murni Wan Omar

2010/04/28

KUALA LUMPUR: Lelaki yang mengaku dirinya ‘Jutawan Lubnan’ dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, atas pertuduhan berkhalwat dengan seorang wanita berusia 49 tahun di dalam sebuah bilik di Brickfields, di sini, kelmarin.

KHALWAT...Elie (kiri) bersama pasangannya Roslin ketika dihadapkan  di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, semalam.
KHALWAT...Elie (kiri) bersama pasangannya Roslin ketika dihadapkan di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, semalam.
Elie Yousseff Najem, 50, yang dibawa ke mahkamah didakwa berkhalwat dengan Roslin Tahir dalam sebuah bilik di tingkat lapan, Wisma Belia, di sini, jam 3.45 petang, Isnin lalu.


Dia yang sebelum ini menghilangkan diri tiba di mahkamah bersama pasangannya dengan dibawa beberapa pegawai Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) jam 3.30 petang.


Pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Syarie Ab Malik Awang bagaimanapun, tiada pengakuan diambil berikutan kes itu akan disebut di Mahkamah Tinggi.


Elie didakwa mengikut Seksyen 27 (a) Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1997 manakala bagi Roslin, dia didakwa mengikut Seksyen 27 (b) akta sama.


Jika sabit kesalahan, mereka boleh dipenjara maksimum dua tahun atau denda RM3,000 atau kedua-duanya.


Terdahulu pendakwa syarie Mohd Sukri Ab Wahab memaklumkan Elie juga dihadapkan ke mahkamah bagi pertuduhan mengikut Seksyen 40(2) Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984.


Sebelum ini kes yang dibuka pada 2005 itu sudah ditutup pada 2007 berikutan terdapat masalah bagi mengesan Elie.


Elie didakwa melakukan nikah atau perbuatan nikah dengan Farinnie Mohd Farid, 24, di Tingkat 2, Megan Avenue, Jalan Yap Kwan Seng, di sini, pada 6 Oktober 2005.

Menjawab pertanyaan Hakim Ab Malik, Elie mendakwa tidak faham dengan pertuduhan itu dan Mohd Sukri memohon mahkamah menangguhkan kes itu ke tarikh lain.


Mahkamah kemudian membenarkan Elie diikat jamin RM2,500 atas dua pertuduhan dengan seorang penjamin manakala Roslin dikenakan jaminan RM2,000 dengan seorang penjamin.


Bagi kes pernikahan tanpa kebenaran, mahkamah menetapkan 26 Mei ini untuk bicara manakala bagi kes khalwat mahkamah menetapkan 12 Mei ini untuk di sebut di Mahkamah Tinggi Syariah.




Lelaki disyaki bunuh pesara tentera dicekup



2010/04/28

KOTA BHARU: Seorang lelaki ditahan bagi membantu siasatan selepas disyaki menyebabkan kematian pesara tentera dalam kejadian di Kampung Pauh Sembilan, Bachok, kelmarin.

Lelaki berusia 43 tahun itu ditahan ketika menerima rawatan kecemasan kerana cedera di pergelangan tangan kiri di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, dekat sini, kira-kira jam 8.15 malam.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Asisten Komisioner Mazlan Lazim, berkata lelaki itu yang bekerja kampung ditahan sepasukan anggota cawangan jenayah selepas menerima maklumat daripada orang ramai mengenai kejadian itu.


Menurutnya, lelaki terbabit kini direman beberapa hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.



Komplot hitam putih

Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee

2010/04/28

KUALA LUMPUR: Sindiket warga Afrika atau ‘Awang Hitam’ kini bersekongkol dengan lelaki Inggeris bagi memperdayakan wanita apabila taktik penipuan mereka semakin diketahui ramai.

Dalam kes terbaru, seorang wanita aktivis sebuah pertubuhan kebajikan dari negara jiran tidak menyangka lelaki Inggeris dikenalinya melalui laman sosial adalah konco sindiket warga Afrika apatah lagi lelaki terbabit sanggup bertemu empat mata dengannya bagi membuktikan kebenaran yang dia bukanlah warga Afrika.


Selain itu, lelaki terbabit yang dikenali sebagai Harry dengan murah hati turut berjanji mendermakan AS$2juta (RM6.3 juta) semata-mata bagi membantu mangsa menguruskan pertubuhan kebajikan yang terdesak memerlukan dana.


Lebih menyedihkan, mangsa berusia 52 tahun itu turut diperdayakan untuk datang ke negara ini bagi menguruskan wang derma terbabit yang didakwa kekasihnya itu disekat pihak Bank Negara.


Menurut sumber, selepas beberapa bulan berkenalan, suspek datang ke tempatnya dengan alasan untuk melihat sendiri rumah kebajikan diuruskan untuk membantu mangsa yang terbabit dengan bencana alam beberapa tahun lalu.


“Mangsa memberitahu dana pertubuhan itu terlalu sedikit berbanding perbelanjaan diperlukan untuk memulihkan semula kawasan terbabit terutama sekali membantu persekolahan kanak-kanak yang terjejas berikutan bencana dihadapi mereka.


Dengan nada simpati, suspek dikenali sebagai Harry memberitahu dia akan menyalurkan bantuan kewangan dengan segera dan berjanji akan menderma ke dalam akaun mangsa apabila dia pulang ke negaranya.


Kira-kira seminggu selepas suspek pulang, mangsa dimaklumkan wang RM6.3 juta terbabit sudah dimasukkan ke akaunnya namun apabila mangsa mendakwa belum menerimanya, bermulalah episod penipuan mengakibatkan mangsa kerugian hampir RM160,000.


“Pelbagai taktik digunakan sindiket itu termasuk melakukan penyamaran kononnya dari pihak kedutaan negara terbabit bagi meminta mangsa menjelaskan beberapa pembayaran seperti bayaran cukai pelepasan sebanyak AS$32,000 (RM101,000).

“Kemuncaknya apabila mangsa diarahkan datang ke negara ini kononnya wang terbabit terpaksa dipindahkan ke akaun seorang lagi konco mereka atas sebab keselamatan namun disekat Bank Negara menyebabkan mangsa sanggup datang untuk melakukan rundingan,” katanya.


Mangsa yang hanya menurut arahan sindiket itu turut membuat beberapa bayaran tambahan lain kononnya sebagai bayaran ‘duit kopi’ kepada pegawai di Kementerian Kewangan yang dikenali sebagai Datuk Mustapa sebanyak RM30,000.


Namun, selepas seminggu di negara ini dan dimaklumkan kenalannya yang dia diperdayakan sindiket warga Afrika, mangsa membuat laporan polis.


Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Kuala Lumpur, Izany Abd Ghany berkata, sindiket itu menggunakan lelaki Inggeris bagi memancing mangsa sebelum memperdayakannya



Beliau berkata, setakat ini pihaknya masih menjalankan siasatan mengenai motif sebenar membabitkan kejadian berkenaan.


Dalam kejadian di kawasan masjid kampung berkenaan kira-kira jam 3.30 petang kelmarin, Che Ismail Che Hussin, 55, meninggal dunia selepas ditikam di rusuk kanan oleh seorang lelaki menggunakan senjata tajam.


Difahamkan, kejadian itu disedari seorang penduduk kampung selepas ternampak beberapa kenderaan di kawasan masjid berkenaan.



Tidak malu lari bogel

Oleh Shamsul Munir Safini

2010/04/28

SUBANG JAYA: Dua wanita warga asing dari China sanggup lari berbogel tanpa menghiraukan orang ramai melihat tubuh mereka untuk mengelak ditahan penguat kuasa Jabatan Imigresen Putrajaya yang menjalankan operasi di Plaza Puchong di sini, malam kelmarin.

Wanita berusia lingkungan 20 hingga 30-an dan bekerja sebagai tukang urut itu melarikan diri ke kawasan belakang premis kedai yang terbuka, sebaik beberapa anggota penguat kuasa memasuki premis itu.


Ketua Unit Tindakan jabatan itu, Mohd Azmi Mohd Isa berkata dua wanita berkenaan bagaimanapun ditahan selepas berlaku pergelutan dan dipakaikan baju oleh penguat kuasa yang menahannya.


“Dalam operasi jam 10 malam itu, seramai 10 wanita dari China ditahan termasuk beberapa orang yang sedang beraksi bersama pasangan masing-masing di ranjang dalam premis itu.


“Pihak kami juga sukar memasuki premis berkenaan dari depan kerana mereka menggunakan alat keselamatan terkini bagi mengunci pintu daripada dimasuki mereka yang meragukan. “Kami terpaksa menggunakan jalan rahsia di belakang premis menyebabkan wanita bogel berkenaan bertempiaran ke kawasan belakang premis.


“Di premis itu juga terdapat beberapa kamera litar tertutup (CCTV) digunakan bagi memantau pergerakan luar premis berkenaan termasuk mengelak diserbu pihak berkuasa,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.


Mohd Azmi berkata, turut ditemui di premis berkenan ialah beberapa kondom dan krim pelincir dipercayai digunakan untuk khidmat seks.


“Dua pelanggan yang berada di premis berkenaan ketika itu turut ditahan untuk urusan dokumentasi,” kata Mohd Azmi



Banteras kerugian akibat perbuatan rasuah



2010/04/28

PUTRAJAYA: Jika keputusan perniagaan seperti pemberian kontrak dan perolehan dilakukan dengan tujuan tidak betul, negara berpotensi kerugian sehingga RM10 bilion setahun menyebabkan perbuatan rasuah dalam perkhidmatan awam perlu dibendung.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hasan, berkata jumlah itu kira-kira dua peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).


Berikutan gejala rasuah yang boleh membebankan negara dengan kos tinggi itu, Sidek berkata, kerajaan memberi perhatian penting membanteras kegiatan itu di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP).


“Justeru, kerajaan melalui GTP sudah menggariskan pelbagai inisiatif dalam usaha membanteras rasuah.


“Ini termasuk meraih semula keyakinan orang ramai terhadap agensi pengawalseliaan dan penguatkuasaan seperti polis, Kastam Diraja Malaysia, imigresen dan JPJ,” katanya.


Menurutnya, pegawai atasan perlu mengambil tindakan terhadap kakitangan yang terbukti bersalah melakukan kegiatan itu.


“Ketua di peringkat kementerian, jabatan dan kerajaan negeri ketika ini dilihat lebih cenderung memberi maklum balas bahawa tiada tindakan boleh diambil kerana ia dibuat di luar bidang kuasa pegawai,” katanya berucap melancarkan kempen pencegahan rasuah fasa kedua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kelmarin.

No comments:

Post a Comment