Sunday, February 27, 2011

MENANGIS ATAU TAK...ITU KITA TAK TAHU LAH....HANYA ALLAH SAJA YANG TAHU...PENGAJARANNYA...POKOK PANDAI MENANGIS...SEDANGKAN MANUSIA TAK MENANGIS MENGENANG DOSA...SERTA TAK TAKUT BAKARAN NERAKA...MALAH SUKA SAKAN MELAKUKAN DOSA DAN MAKSIAT...PROMOSI LAGI MAJLIS MAKSIAT TU...

Cabul sebelum rotan

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

BEGINI...mangsa menunjukkan cara guru terbabit memeriksa mereka.
BEGINI...mangsa menunjukkan cara guru terbabit memeriksa mereka.
KUALA LUMPUR: Gara-gara mahu menjadi ‘doktor’, seorang guru disiplin sebuah sekolah menengah di Ampang, di sini, diberkas polis selepas didakwa mencabul 12 pelajar perempuan, Jumaat lalu.
Difahamkan, guru lelaki berusia lewat 30-an itu mahu melakukan pemeriksaan mengenai tahap kesihatan semua pelajar terbabit terlebih dahulu sebelum merotan mereka kerana gagal hadir ke perhimpunan sekolah.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi itu, semua pelajar terbabit dilaporkan tidak mengikuti perhimpunan sekolah kerana mendakwa mahu menyiapkan kerja sekolah di dalam kelas.
Menurut sumber, ketika guru disiplin itu melakukan rondaan, dia melihat kumpulan 12 pelajar perempuan tingkatan tiga berkenaan berada dalam kelas sebelum memarahi mereka.

“Guru disiplin terbabit mahu mengambil tindakan terhadap semua pelajar berkenaan kerana tidak mengikuti perhimpunan.

“Biarpun semua pelajar cuba menjelaskan keadaan sebenar, guru terbabit tidak mempedulikan alasan itu, sebaliknya memberitahu akan melakukan pemeriksaan kesihatan terhadap semua mereka sebelum mengambil tindakan,” katanya.

Sumber berkata, guru disiplin itu dengan bersahaja memberitahu akan memeriksa tahap degupan jantung mereka.

“Dia mendakwa bimbang tahap kesihatan pelajar berkenaan akan menyebabkan mereka pengsan atau mengalami masalah jika dirotan membuta tuli.
“Guru lelaki terbabit memegang payu dara semua pelajar perempuan berkenaan. Difahamkan, dia mengambil masa kurang daripada 10 saat untuk melakukan pemeriksaan bagi setiap pelajar pada peringkat pertama,” katanya.

Sumber berkata, disebabkan ketakutan, semua pelajar terbabit akur dengan tindakan guru terbabit.

“Guru disiplin terbabit bagaimanapun sekali lagi melakukan tindakan keji apabila dia mendakwa tidak berpuas hati dengan pemeriksaan kali pertama sebelum melakukannya sekali lagi.

“Kali ini, dia didakwa memasukkan tangan ke dalam baju semua pelajar perempuan terbabit. Selepas berpuas hati, guru disiplin itu merotan tangan semua pelajar dan meninggalkan kelas berkenaan,” katanya.

Sumber berkata, sebaik pulang ke rumah, pelajar perempuan berkenaan mengadu perbuatan guru terbabit kepada waris.

“Waris yang mendapatkan khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan berkenaan tampil membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah,” katanya.

Sebaik menerima laporan, sepasukan anggota polis menahan guru disiplin itu berhampiran sekolah menengah berkenaan, kira-kira jam 11 pagi Sabtu lalu .

Difahamkan, dia direman empat hari bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan (KK) iaitu menggunakan kekerasan dengan niat mencabul kehormatan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan selain penahanan guru terbabit.


‘Air mata’ pokok petai

Oleh Zulfa Mohamad
zulfa@hmetro.com.my
PELIK...Norhayati menunjukkan air yang ditadah bawah pokok petai yang didakwa menangis di Kampung Lembah Raja, Pinang Tunggal.
PELIK...Norhayati menunjukkan air yang ditadah bawah pokok petai yang didakwa menangis di Kampung Lembah Raja, Pinang Tunggal.
KEPALA BATAS: Penduduk Kampung Lembah Raja, Pinang Tunggal gempar apabila sebatang pokok petai dikatakan ‘menangis’ sehingga air turun seperti hujan sejak tiga hari lalu.
Pokok setinggi kira-kira 10 meter dan berusia lebih 35 tahun itu dikatakan mengeluarkan air melalui dahannya, malah lebih banyak ketika tengah malam.

Berikutan itu, penduduk kampung berkenaan berpusu-pusu melihat sendiri pokok petai yang dikatakan ‘menangis’, malah sanggup menunggu hingga jam 4 pagi.
Pemilik pokok petai itu, Norhayati Abdul Karim, 38, berkata dia menyedari pokok petai yang ditanam arwah bapanya, Abdul Karim Kassim, mengeluarkan air seperti hujan pada petang Jumaat lalu ketika menjemur pakaian.

“Mulanya, saya sangka hujan apabila terkena titisan air. Namun, saya berasa pelik kerana cuaca cerah selain tiada tanda akan hujan.

“Selepas beberapa minit berada di bawah pokok, baru saya sedar titisan air itu dari dahan pokok petai dan bukannya hujan,” katanya Menurutnya, ia kali pertama kerana sebelum ini tidak pernah berlaku kejadian pelik seperti itu, malah tahun ini pokok berkenaan baru mengeluarkan buah.

“Bukan penduduk kampung ini saja yang berpusu-pusu datang, malah penduduk beberapa kampung berhampiran turut datang untuk melihat sendiri pokok petai ‘menangis’.

“Ramai juga mengambil air yang ditadah dan meminumnya,” katanya.
Penduduk, Sopian Ahmad, 40, berkata, baju dipakainya basah selepas berada di bawah pokok petai itu beberapa minit.

“Saya minum sedikit air ditadah dengan niat dijadikan ubat dan rasanya payau. Namun, setakat ini tiada penduduk membuat perkara bukan-bukan kerana bimbang menjadi khurafat,” katanya.


Mayat lelaki dikerat tiga

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

BAWA...anggota polis mengangkat mayat mangsa untuk dihantar ke hospital.
BAWA...anggota polis mengangkat mayat mangsa untuk dihantar ke hospital.
IPOH: Mengerikan apabila mayat seorang mangsa pembunuhan yang ditemui tanpa kepala kelmarin, dikerat kepada tiga bahagian dan dimasukkan ke dalam dua beg pakaian sebelum dibuang ke dalam Sungai Kuang.
Kepalanya hanya ditemui semalam iaitu 500 meter dari lokasi bahagian badannya ditemui.

Bahagian kepala itu ditemui sepasukan anggota polis yang menjalankan siasatan berhampiran lokasi penemuan mayat berkenaan sebelum mereka menemuinya di sungai sama berdekatan Taman Bandar Seri Kelebang, jam 5 petang.
Kelmarin, beberapa kaki pancing yang memancing di sungai itu berdekatan Kilang Hovid, Batu 8 Jalan Kuala Kangsar, terkejut selepas menemui mayat tanpa kepala dalam keadaan mengerikan dalam dua beg pakaian dengan badan mangsa dikerat tiga bahagian.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, siasatan awal mendapati mangsa seorang lelaki berketurunan India berusia lingkungan 40-an.

Beliau berkata, pihaknya percaya bahagian kepala yang ditemui itu dipercayai ada kaitan dengan bahagian badan yang ditemui dalam dua beg pakaian sebelum ini.

Menurutnya, mangsa dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya dikerat-kerat dan disumbatkan ke dalam dua beg pakaian sementara kepalanya dicampak di lokasi lain.

“Mayat yang disumbat ke dalam dua beg dicampak ke dalam sungai ditemui beberapa kaki pancing di sungai berkenaan. Mereka kemudian menghubungi polis selepas menghidu bau busuk dari dua beg pakaian itu.
“Mangsa dipercayai sudah dibunuh beberapa hari lalu berdasarkan keadaannya yang sudah berbau,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Justeru, beliau meminta orang ramai yang kehilangan ahli keluarga atau rakan terdekat menghubungi polis bagi membantu siasatan.

Azisman berkata, pihaknya juga tidak menemui sebarang dokumen pengenalan diri pada mayat itu dan sedang menunggu laporan bedah siasat dari Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB).

Katanya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian atau kehilangan ahli keluarga terdekat boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di talian 05-2451500.

No comments:

Post a Comment