Sunday, May 20, 2012

KENAPA SERAMBI MEKAH DIBURUK2...MACAM TEMPAT LAIN ELOK BELAKA...KALAU TAK ELOK PUN TAK PE....HUKUM ALLAH TAK JALAN...ATAU TAK BENARKAN UNTUK JALANKAN...BERSIKAP JAHAT...MENIMBULKAN ORANG KURANG SENANG...AMALAN2 AHLI NERAKA....GAJAH TANGKAP SEBAB MEROSAK KEBUN...YANG ROSAKKAN AKIDAH PATUT2 AWAL2 TANGKAP...BABI MEMANG SIKAP SUKA MENYONDOL2...OLEH ITU KITA JANGANLAH KITA BERPERANGAI MACAM BABI...

Babi sondol kafe siber


Orang ramai menunjukkan babi hutan yang menceroboh premis kafe siber di Taman Putra Murni, Jalan Salleh, Muar semalam.



MUAR - Seramai 10 orang pelanggan yang sedang leka melayari internet di sebuah kafe siber di Taman Putra Murni, Jalan Salleh di sini, bertempiaran lari menyelamatkan diri apabila seekor babi hutan betina tiba-tiba merempuh masuk premis itu pada pukul 1.30 petang semalam.
Babi hutan seberat kira-kira 50 kilogram itu merempuh pintu kaca premis tersebut ketika pelanggan dan penjaga kafe siber tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Mohd. Aradi sedang leka melayari internet.
Aradi, 23, ketika ditemui sejurus kejadian berkata, mereka terkejut mendengar bunyi pintu kaca premis dirempuh sehingga pecah sebelum ternampak seekor babi hutan meluru masuk dan menyondol meja komputer di situ.
"Semua pelanggan lari lintang-pukang keluar dari premis, manakala babi tersebut terus menyondol sehingga ke tandas yang terletak di bahagian belakang.
"Ketika babi itu menuju ke arah tandas, kebetulan seorang pelanggan sedang keluar tetapi dia sempat melompat menyelamatkan diri," katanya.
Tambah Aradi, melihatkan babi tersebut tersekat di dalam tandas, pelanggan itu masuk semula dan menutup pintu tandas berkenaan.

60 peniaga sertai Bersih 4.0



SOHAIMI (enam dari kanan) berhimpun bersama peniaga pada majlis pelancaran Bersih 4.0 di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia Muda (Perdasama Muda) akan mengadakan perhimpunan khas selama dua hari dinamakan Bersih 4.0 di kawasan kediaman penganjur Bersih 3.0, Datuk S. Ambiga di Bukit Damansara di sini.
Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, bagi tujuan itu, seramai 60 peniaga di Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR) akan membuka gerai di kediaman Ambiga pada Khamis dan Jumaat ini.
“Penganjurannya bagi menunjukkan makna bersih yang sebenar dan ia bukan provokasi tetapi untuk menuntut keadilan bagi peniaga di Jalan TAR dan Masjid Jamek yang teraniaya.
“Peniaga-peniaga ingin menuntut hak mereka yang rugi besar akibat kekecohan yang tercetus semasa perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu,” katanya pada sidang akhbar sempena pelancaran Perhimpunan Bersih 4.0 di Jalan TAR di sini semalam.

GRO Siam banjiri Serambi Mekah



SEBAHAGIAN GRO Siam dari Thailand yang ditahan dalam serbuan di sebuah karaoke di Kota Kubang Labu, Tumpat semalam.



TUMPAT – Kebanjiran gadis Thailand untuk menjadi pegawai perhubungan pelanggan (GRO) di restoran atau pusat hiburan kecil-kecilan di negeri yang terkenal dengan jolokan Serambi Mekah tidak pernah reda.
Restoran atau pusat hiburan yang berasaskan lampu malap yang banyak tumbuh di kawasan bersempadan dengan Thailand akan menyediakan GRO untuk menarik pelanggan.
Kehadiran GRO di restoran-restoran tersebut didakwa mampu menarik pelanggan terutamanya pelanggan lelaki dan secara tidak langsung memberi keuntungan lumayan kepada pengusaha restoran atau restoran ala-ala pusat karaoke.
Justeru itu, tidak ada yang pelik apabila restoran ala pusat karaoke yang menyediakan GRO diserbu pihak berkuasa berulang kali mampu mengoperasikan semula restoran tersebut dalam tempoh yang singkat.
Ini disebabkan pemilik premis tersebut kebiasaannya bebas daripada tindakan undang-undang kerana pihak berkuasa kekurangan bukti bagi membuktikan mereka menggaji GRO.
Bagi GRO itu pula mereka akan kembali bekerja di premis sama tidak sampai sebulan selepas ditahan kerana mereka mempunyai dokumen perjalanan yang sah.

Mati dengan tangan terputus



MAYAT Prabakaran ditemui di dalam longkang di Jalan Mata Ayer 1, Taman Setapak, Kuala Lumpur kelmarin.


KUALA LUMPUR - Seorang lelaki ditemui mati dengan lengan kanannya hampir putus selepas diserang sekumpulan lelaki di Jalan Mata Ayer 1, Taman Setapak di sini malam kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 9 malam itu, S. Prabakaran, 27, mati di tempat kejadian akibat cedera parah di lengan kanan dipercayai diserang suspek yang bersenjatakan parang.
Kejadian serangan itu turut mencederakan seorang lagi rakan Prabakaran. Lelaki berusia 28 tahun itu cedera parah di belakang badan dan kepala.
Dia yang belum dikenal pasti dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) oleh orang awam.
Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, siasatan awal mendapati mangsa diserang di kawasan padang permainan yang terletak kira-kira 150 meter dari tempat mayat mangsa ditemui.
"Selepas diserang, mangsa dengan lengan kanannya terkulai melarikan diri tetapi dia kemudian ditemui mati di dalam longkang," kata beliau ketika dihubungi di sini malam kelmarin.

Remaja insaf mahu kembali ke sekolah



TIANG XIANG (dua dari kiri) meminta maaf kepada Chee Sin sambil diperhatikan Yoke Sim (kanan) dan Liew di Kuala Lumpur baru-baru ini.



KUALA LUMPUR – “Saya sudah insaf, berilah saya peluang untuk kembali ke sekolah.”
Begitulah luahan seorang remaja berumur 13 tahun yang sering ponteng sehingga dia dibuang sekolah pada awal tahun ini.
Pelajar tersebut, Yen Tiang Xiang, sebelum ini belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) On Pong 2 di sini tetapi tidak memiliki sijil Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) kerana tidak mengambil peperiksaan tersebut.
Bagaimanapun, dia mahu diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran dalam tingkatan peralihan di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Mewah di sini walaupun tidak mempunyai sijil berkenaan.
“Saya tahu saya telah melakukan kesilapan kerana merokok, minum arak dan ketagih bermain permainan video.
“Tapi kini saya sudah insaf, saya mahu kembali ke sekolah dan sambung belajar. Berilah saya peluang untuk mengubah diri,” katanya pada sidang akhbar di Pusat Gerakan Bahagian Pandan di sini baru-baru ini.
Tai Xiang yang tinggal di Flat Pandan Mewah di sini turut ditemani datuk, Yen Chee Sin dan neneknya, Chan Yoke Sim pada sidang akhbar tersebut.

5 polis dari Shah Alam disiasat kes rempuh kediaman Perdana Menteri



Keadaan kereta Proton Satria yang dinaiki lima anggota polis yang remuk selepas merempuh pintu pagar kediaman rasmi Perdana Menteri di Putrajaya kelmarin.



KUALA LUMPUR - Polis semalam dalam proses merakam keterangan lima anggota polis yang cedera selepas kereta yang mereka naiki merempuh pagar di laluan khas masuk ke kediaman rasmi Perdana Menteri, Kompleks Seri Perdana, Putrajaya di sini kelmarin.
Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid berkata, keterangan daripada kelima-lima anggota polis berpangkat Konstabel yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam itu akan diambil secara berperingkat.
"Setakat ini (semalam) masih ada seorang anggota polis yang masih menerima rawatan di Hospital Putrajaya akibat patah hidung manakala seorang lagi yang juga dimasukkan ke hospital telah dibenarkan pulang.
"Punca kejadian masih dalam siasatan," kata beliau ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Pesan orang tua jadi pendorong



SAHOL HAMID dan isteri, Datin Dr. Hanizah Abdul Hamid memberi ucapan tahniah kepada anak mereka, Nazreen
di UiTM, Shah Alam semalam.



SHAH ALAM – Seorang anak Felda Soeharto, Kuala Kubu Bahru dekat sini merupakan salah seorang daripada 13 pelajar yang menerima Anugerah Naib Canselor pada Majlis Konvokesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM) Ke-76 di sini semalam.
Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam itu, Nurul Hidayah Adriyan Shah, 24, yang memperoleh purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.89 berkata, pesanan orang tuanya supaya belajar bersungguh-sungguh untuk mengubah taraf kehidupan keluarga merupakan pendorong untuknya berjaya dalam pelajaran.
“Selain itu, kegagalan untuk mendapat Anugerah Naib Canselor ketika belajar di peringkat diploma dahulu, saya jadikan sebagai pembakar semangat bagi memastikan anugerah itu dapat digenggam kali ini.
“Masa pengajian diploma dahulu, saya hanya memperoleh CGPA 3.69 dan gagal untuk mendapat anugerah dekan,” katanya ketika ditemui di Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) di sini, semalam.

Gajah liar rosakkan kebun ditangkap



ANGGOTA PKGK berjaya menangkap seekor gajah liar berusia 12 tahun di Kampung Jalong, Sungai Siput semalam.



SUNGAI SIPUT - Seekor gajah betina berusia 12 tahun, dipercayai salah seekor daripada sekawan gajah yang sering merosakkan tanaman penduduk Kampung Jelong dekat sini sejak akhir-akhir ini, berjaya ditangkap sepasukan anggota Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan (PKGK) semalam.
Ketua Unit Gajah Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, Nasharudin Othman berkata, gajah liar itu dikesan berkeliaran secara bersendirian di kawasan sebuah ladang kelapa sawit di kampung tersebut.
"Sebelum ini kami menerima aduan penduduk kampung tentang sekumpulan sembilan gajah liar mengganggu ketenteraman penduduk Kampung Jalong sejak dua minggu lalu.
"Ekoran itu, operasi khas dengan keanggotaan 26 kakitangan PKGK dilancarkan sebelum menjumpai gajah berkenaan di ladang kelapa sawit itu pada pukul 1 petang kelmarin," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Nasharudin berkata, dua ekor gajah denak yang dibawa khas dari Pusat Konservasi Gajah, Kuala Gandah, Lanchang, Pahang telah digunakan sebagai umpan untuk menarik perhatian gajah betina tersebut.

Empat maut, 50 cedera di Itali


SEBUAH bangunan rosak akibat gegaran gempa bumi di wilayah Modena, Itali semalam.



BOLOGNA - Satu gempa bumi kuat yang berukuran 6.0 pada skala Richter melanda kawasan perindustrian di timur laut Itali semalam.
Seramai empat orang terbunuh dan 50 lagi cedera manakala sejumlah rumah serta gereja rosak akibat gegaran gempa bumi.
Ribuan orang berlari ke jalan raya di beberapa buah bandar dari wilayah Emilia-Romagna hingga ke Venice.
Pihak berkuasa menyatakan, pusat gempa bumi ialah 35 kilometer ke utara Bologna dengan kedalaman lima kilometer.
Gempa bumi itu berlaku pada pukul 4.04 pagi.
Seorang lelaki berusia 29 tahun dari Maghribi turut terbunuh selepas sebuah bangunan kilang runtuh di bandar Ponte Rodoni di Bondeno.
Dua pekerja juga terbunuh apabila bumbung sebuah kilang seramik di Sant-Agostino runtuh.
Seorang wanita meninggal dunia dekat Bologna selepas dia dilaporkan diserang sakit jantung.
"Saya berasa amat takut, semua penduduk kampung keluar ke jalan-jalan raya selepas gegaran gempa bumi.
"Gegaran yang kedua menyebabkan ramai penduduk berlindung di dalam kereta," kata Datuk Bandar Ostiglia, Umberto Mazza. - Agensi

Zuckerberg berkahwin dengan kekasih Cina



AKAUN Facebook Zuckerberg menyiarkan gambar perkahwinannya kelmarin.



SAN FRANCISCO, Amerika Syarikat (AS) - Pengasas laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg melangsungkan perkahwinan dengan kekasihnya, Priscilla Chan kelmarin.
Majlis tersebut dihadiri sekitar 100 tetamu di kediaman Zuckerberg di Palo Alto, California.
Ia berlangsung sehari selepas Facebook membuat Tawaran Awam Awal (IPO) bagi menjual sahamnya di pasaran terbuka.
Zuckerberg, 28, memberikan sebentuk cincin batu delima kepada Chan, 27.
Para tetamu menjangkakan menghadiri majlis sambutan hari graduan Priscilla, tetapi mereka dikejutkan dengan majlis perkahwinan itu.
Antara tetamu yang hadir termasuk Ketua Pegawai Operasi Facebook, Sheryl Sandberg.
Pada majlis yang diadakan secara tertutup itu, Zuckerberg memakai sut biru gelap dengan kemeja putih dan bertali leher.
Chan memakai gaun perkahwinan berwarna putih.
Pasangan tersebut kini menukar status mereka di Facebook sebagai 'sudah berkahwin'.
Persediaan perkahwinan itu dirancang selama beberapa bulan kerana Zuckerberg menunggu Chan menamatkan pengajian dalam bidang perubatan di Sekolah Perubatan San Francisco, Universiti California.
Zuckerberg yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Facebook mula berkenalan dengan Chan di Universiti Harvard, AS pada tahun 2004.
Menurut profil Chan, dia merupakan graduan Universiti Harvard pada tahun 2007.
Dia kemudian melanjutkan pelajaran dalam bidang sains di Sekolah Harker, San Jose sebelum mengikuti pengajian dalam bidang perubatan.
Profil itu turut menyatakan wanita berbangsa Cina-Amerika itu suka memasak. - Agensi

No comments:

Post a Comment