Saturday, May 5, 2012

TUTUPLAH TOL2...KATA DULU DAN UTAMAKAN RAKYAT...TIADA HUKUM HUDUD... SEX HARAM TAK DAPAT DIBENDUNG

Suspek kes ragut mati, rakannya cedera parah

5 Mei 2012
KUALA LUMPUR - Seorang suspek kes ragut mati manakala rakannya cedera parah selepas mereka terbabas dan terpelanting ke arah sebuah van ketika cuba melarikan diri setelah meragut seorang wanita di sebuah restoran di Jalan Batu 3 1/2, Cheras di sini awal hari ini.
Dalam kejadian kira-kira 1.25 pagi itu, suspek pertama berumur 19 tahun merampas beg tangan seorang wanita warga Singapura yang sedang makan di restoran dan cuba melarikan diri dengan membonceng motosikal dipandu suspek kedua berumur 18 tahun.
Seorang saksi yang berada di dalam keretanya tidak jauh dari tempat kejadian bertindak mengejar kedua-dua suspek itu sejauh 250 meter dengan kenderaan sebelum terlanggar belakang motosikal suspek mengakibatkan kenderaan itu terbabas dan suspek terpelanting ke arah van yang terletak di tepi jalan.
Ketua Polis Daerah Cheras, ACP Mohan Singh Tara Singh memebritahu Bernama, kedua-dua suspek warga tempatan itu dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk rawatan akibat cedera parah di bahagian badan dan patah kaki.
Katanya, suspek berumur 18 tahun yang cedera parah di beberapa bahagian badan itu meninggal dunia kira-kira pukul 3 pagi.
"Dia mati mengejut namun polis akan menyiasat dan menunggu keputusan bedah siasat bagi memastikan punca sebenar kematian. Seorang lagi suspek masih dirawat di pusat perubatan berkenaan," katanya.
Mohan Singh berkata suspek akan direman bagi membantu siasatan kes di bawah Seksyen 395 Kanun Keseksaan kerana menyamun.
Beliau berkata kedua-duanya tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau, manakala mangsa ragut membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi dan mendapatkan balik beg tangannya yang diragut. - Bernama
8 pelajar diserang histeria
Azura Mohamad
5 Mei 2012
8 pelajar diserang histeria
Keadaan di kawasan lokasi perkhemahan lapan pelajar yang diserang histeria
PASIR MAS – Lapan pelajar perempuan sekolah menengah dari sebuah daerah yang menyertai perkhemahan di satu kawasan di sini beberapa hari lalu diserang histeria kelmarin.

Sinar Harian difahamkan kejadian berlaku serentak malam kelmarin memaksa pihak sekolah menggunakan khidmat pengamal perubatan tradisional atau pun bomoh bagi menenteramkan pelajar terlibat.

Pelajar-pelajar ini menjerit, meracau serta memberitahu takut dengan makhluk halus yang dikatakan datang mengganggunya. Salah seorang daripadanya menangis kerana takut serta bimbang kejadian serupa berulang. Beberapa pelajar kembali pulih setelah mendapatkan rawatan daripada bomoh sementara serangan ke atas sebahagian daripadanya berlarutan hingga ke tengah hari semalam. Berikutan kejadian itu, ibu bapa pelajar yang diserang histeria datang melihat keadaan anak masing-masing.

Seorang pelajar yang belum pulihkan walaupun diberikan rawatan dibawa keluarganya pulang untuk mendapatkan rawatan selanjutnya. Keadaan ini menyebabkan ibu bapa pelajar terlibat datang mengambil anak mereka sementara pelajar yang mengikuti perkhemahan ini pulang dengan menaiki bas.

Pengamal perubatan tradisional dikenali sebagai Rohana berkata, dia diberitahu tentang kejadian pagi semalam dan sempat mengubati tiga pelajar. Menurutnya, ketika sampai di tempat kejadian dia dapat melihat keadaan pelajar yang terkena serangan histeria. “Saya mengambil masa kira-kira 10 hingga 15 minit untuk merawat pelajar terlibat. “Alhamdulillah selepas menerima rawatan, kesemua pelajar kembali pulih,” katanya.

Rohana berkata, pelajar-pelajar ini terkena serangan makhluk halus dan kemungkinan tempat perkhemahan ini merupakan kawasannya.

Menurutnya, dia mengubati pelajar-pelajar ini dengan ayat-ayat suci al-Quran. Sinar Harian difahamkan, lokasi perkhemahan sering kali menjadi tumpuan orang ramai melakukan aktiviti tetapi kejadian kelmarin merupakan yang pertama berlaku di sini.
Seorang remaja maut dipanah petir, dua parah
RUBIAH OMAR
5 Mei 2012
Seorang remaja maut, dua parah
mayat mngsa diusung untuk dibawa ke HSNZ, Kuala Terengganu, semalam
KUALA TERENGGANU – Keseronokan memancing bertukar tragedi apabila seorang remaja maut manakala dua lagi rakannya cedera parah dipanah petir ketika melakukan aktiviti itu di Pantai Teluk Ketapang di sini, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa Mohd Ismuazam Mohd Jaafar, 18, dari Taman Desa Majlis Bandar raya Kuala Terengganu (MBKT) Chendering maut di tempat kejadian manakala dua lagi rakannya Mohd Ikhwan Nawawi Abdullah, 18, serta Mohd Fharal Adzaana, 26, cedera parah dan menerima rawatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini.

Ibu mangsa, Norhayati Mamat, 42, berkata, arwah anaknya itu meninggalkan rumah kira-kira jam 3 petang dengan menunggang motosikal milik bapanya untuk pergi memancing. “Arwah memang minat memancing dan hari ini, arwah begitu beria-ia sehinggakan dari pagi lagi dia asyik memperingatkan kepada saya dan ayahnya untuk meminjam motosikal bagi membolehkannya pergi memancing.
“Malah, sebelum arwah meninggalkan rumah, dia merenung wajah saya seolah-olah ada sesuatu yang hendak diperkatakan, dalam nada bergurau arwah sempat berkata ‘adakah saya ingin bergaduh dengannya’,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Norhayati berkata, dia tidak tahu arwah anaknya itu datang memancing di pantai berkenaan kerana sebelum itu, arwah memberitahu yang dia akan memancing di Marang bersama lima lagi rakannya. “Saya hanya tahu arwah berada di sini selepas menerima panggilan telefon daripada seorang lagi anak saya memaklumkan kejadian ini kira-kira jam 4.30 petang sebelum kami semua bergegas ke sini,” katanya dalam nada sayu.

Sementara itu, rakan mangsa yang terselamat, Mohd Arif Hanafi, 22, dari Kampung Kuala Ibai Pantai, di sini, berkata, mereka memilih lokasi benteng pemecah ombak berbatu di pantai itu untuk memancing. “Semasa sedang asyik memancing, tiba-tiba awan berubah warna hitam sebelum hujan turun dengan lebat. Melihatkan suasana yang agak menakutkan dengan guruh dan petir agak kuat, saya menyuruh rakan berteduh di dalam kereta. “Tetapi hanya saya dan seorang lagi rakan yang selamat kerana ketiga-tiga mereka termasuk Mohd Ismuazam tidak mengendahkan suruhan saya malah mengambil keputu-san berlindung di sebuah khemah diperbuat daripada kanvas yang didirikan pemancing sebelumnya,” katanya.

Mohd Arif berkata, ketiga-tiga mangsa enggan berganjak walaupun hujan lebat malah sempat lagi bergurau dengan berkata “alang-alang basah mereka akan terus memancing”.
“Selepas hujan reda, saya keluar untuk mendapatkan mereka dan terkejut setelah mendapati arwah sudah tidak bernyawa manakala dua lagi cedera. “Saya bergegas meminta bantuan orang ramai yang berada di kawasan ini untuk membawa mereka ke hospital,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian.
“Tidak payah tengok televisyen”
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
“Tidak payah tengok televisyen”
hampir 2,000 memenuhi perkarangan Surau Haji Zainal Abidin untuk mendegar ceramah Ustaz Azhar, kelmarin
SURA GATE – “Kelakar...tidak payah tengok televisyen.” Demikian komen warga emas, Lijah Mamat, 60, ketika ditemui selepas menghadiri ceramah Ustaz Azhar Idrus yang diadakan di Surau Haji Zainal Abidin dekat sini, malam kelmarin.

Katanya, biarpun agak uzur namun setiap kali Ustaz Azhar hadir ke Dungun untuk menyampaikan ceramah, dia tidak pernah ketinggalan untuk mendengar ceramah yang disampaikan.

“Makcik seronok dengar ceramah Ustaz Azhar sebab banyak ilmu yang disampaikannya dapat memberi pengajaran pada kehidupan kita. “Selain itu, kita juga rasa terhibur dengan lawak jenaka yang diselitkan dalam ceramahnya, tidak payah tengok televisyen,” katanya.

Pada ceramah itu, seramai 2,000 penduduk memenuhi pekarangan surau tersebut untuk mendengar ceramah disampaikan pendakwah yang turut popular dalam kalangan anak muda itu.
Anak derhaka guna kayu, pisau ugut bunuh bapa
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
KUALA TERENGGANU – “Aku bunuh mu!” Demikian kata seorang anak derhaka mengugut bapanya hanya kerana tidak berpuas hati dengan orang tuanya itu, dalam satu kejadian di Kampung Petaling, Tepoh, di sini, petang kelmarin.

Kejadian berlaku kira-kira jam 2.15 petang dan suspek berusia 20-an, dikatakan sanggup mengugut bapa malang itu yang berusia 50-an dengan sebatang kayu dan sebilah pisau.

Difahamkan, suspek yang tidak bekerja itu ingin membalas dendam terhadap bapanya kerana tidak berpuas hati dimarahi selepas berlaku sedikit perselisihan faham antara dua beranak itu sebelum ini.

Suspek yang masih bengang dengan teguran bapanya terus menerkam belakang mangsa sambil mengacukan kedua-dua senjata ke muka mangsa dengan mengeluarkan kata-biadab itu
.
Dalam kejadian itu, berlaku pergelutan antara dua beranak terbabit selepas mangsa cuba menyelamatkan diri daripada terus diapa-apakan oleh suspek. Walaupun tidak dicederakan, namun bimbang berlaku perkara tidak diingini, mangsa mengambil keputu-san membuat laporan di Balai Polis Gong Badak pada hari kejadian.

Susulan laporan dibuat, suspek ditahan di rumahnya dan hasil ujian saringan urin turut mendapati suspek positif methamphetamine.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin semalam, mengesahkan menerima laporan kejadian dan menjelaskan kes kini disiasat di bawah Seksyen 506 kerana melakukan ugutan jenayah.
Padah dera anak majikan
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
Padah dera anak majikan
Tertuduh diiringi anggota polis keluar dari kamar mahkamah selepas dijatuhkan hukuman penjara empat tahun kerana kesalahan mendera anak majikan dan tinggal lebih masa
KUANTAN - Hasrat seorang pembantu rumah warga Indonesia datang ke negara ini untuk mencari rezeki bagi menyara empat anaknya di kampung tidak kesampaian sebaliknya dia terpaksa meringkuk dalam penjara selama empat tahun setelah mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Kuantan semalam atas tuduhan mendera anak majikan.

Tertuduh, Nanis Supardi, 40 dari Jawa Timur, Indonesia turut dipenjarakan selama enam bulan kerana tinggal melebihi masa di negara ini walaupun mengikut pas lawatan, dia hanya dibenarkan tinggal di negara hingga 29 Februari lalu. Hukuman yang dibuat Hakim Nor Adidah Ahmad ke atas tertuduh itu bagaimanapun berjalan serentak bermula dari tarikh dia ditangkap 14 Mac lalu.

Dalam hujahnya, Nor Adidah menegur perbuatan tertuduh itu yang dianggap keterlaluan sedangkan dia juga seorang ibu kepada empat anak. Malah alasan tertuduh bahawa kejadian itu berlaku disebabkan satu kesilapan tidak boleh diterima, kerana dia sepatutnya melindungi mangsa yang juga orang kurang upaya (OKU) setelah dibayar gaji oleh majikan untuk berbuat demikian. “Kanak-kanak OKU itu bernasib baik kerana perbuatan kamu berjaya dikesan keluarganya hasil rakaman kamera litar tertutup (CCTV),” katanya.

Dalam kejadian kira-kita jam 6 hingga 6.30 petang 13 Mac lalu, tertuduh didakwa melakukan penganiayaan pada kanak-kanak OKU berusia11 tahun dengan cara memijak muka, leher, dada dan perut mangsa di sebuah rumah di Lot 2923, Kampung Batu Hitam di sini.

Tertuduh juga didakwa menutup muka mangsa dengan kain dan memasukkan air ke dalam mulut mangsa pada hari sama. Perbuatan tertuduh yang dipercayai baru sebulan bekerja di rumah tersebut disedari majikannya selepas segala perlakuannya itu dirakam CCTV yang dipasang di rumah keluarga terbabit.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman denda maksimum RM20,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya. Bagi kesalahan tinggal melebihi masa di negara ini, dia didakwa di bawah Sekyen 15 (1) Akta Imigresen 1959 /6B (Akta 155) dan boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 15 (4) akta sama yang membawa hukuman denda maksimum RM10,000 atau penjara tidak lebih 5 tahun dan boleh dikenakan tidak lebih enam sebatan.

Dalam rayuannya yang diterjemahkan seorang juru bahasa Indonesia, tertuduh merayu supaya hukuman ke atasnya diringankan memandangkan dia terpaksa menyara empat anak di kampung. Dia juga mengaku sudah berpisah dengan suami malah lelaki itu didakwa mengabaikan tanggungjawab sebagai bapa kepada anak-anaknya. “Selepas tamat hukuman, saya akan kembali ke Indonesia untuk tinggal bersama anak-anak,” katanya sambil mengesat air mata kesedihan.

Bagaimanapun Timbalan Pendakwa Raya, Hidayatul Syuhada Shamsuddin memohon mahkamah menjatuhkan hukuman yang lebih berat ke atas tertuduh memandangkan perbuatannya itu amat keterlaluan. “Alasan tertuduh tidak boleh diterima kerana kes ini melibatkan hal kemanusiaan dan pada masa yang sama hukuman berat sebagai satu amaran kepada pembantu rumah lain supaya tidak melakukan perbuatan itu,” katanya.

Mengambil kira beberapa faktor termasuk kesalahan pertama dan kepentingan awam, Nor Adidah menjatuhkan hukuman itu kepada tertuduh bagaimanapun wanita itu dibenarkan membuat rayuan di Mahkamah Tinggi
Rakan sekerja dicekup khalwat
AHMAD ISMADI ISMAIL
4 Mei 2012
Pegawai penguat kuasa menyoal pasangan yang dicekup khalwat.
Pegawai penguat kuasa menyoal pasangan yang dicekup khalwat.
AMPANG- Seorang lelaki yang dipercayai tidak pulang sejak tiga bulan lalu ditangkap khalwat bersama kekasihnya dalam serbuan di Taman Chempaka, di sini, awal pagi semalam.

Serbuan yang dilakukan Jabatan Agama Islam Selangor dan Pegawai Masjid Al-Azim Pandan Indah kira-kira 1 pagi berjaya menahan lelaki berusia 27 tahun dan seorang perempuan, 22 tahun yang dipercayai tinggal bersama di rumah sewa berkenaan.

Ketika ditahan, perempuan itu memberi alasan tiada pilihan untuk tinggal di tempat lain menyebabkan dia tinggal bersama rakan sekerja yang berkhidmat dengan sebuah syarikat swasta itu.

Pegawai Masjid Al-Azim, Ahmad Nawi Othman berkata, pihaknya menerima aduan mengenai lelaki dan wanita berkenaan tinggal serumah sehingga menimbulkan keraguan penduduk.

“Pemeriksaan lanjut menemui seorang perempuan berpakaian lengkap di dalam bilik,” katanya.

Ahmad Nawi berkata, lelaki berkenaan sudah berkahwin dan tidak pulang ke rumah isterinya sejak tiga bulan lalu, manakala pasangannya masih bujang.

“Difahamkan lelaki berkenaan mengenali teman wanitanya itu sejak setahun yang lalu. Dia juga dipercayai tidak memberi nafkah kepada isterinya.

"Operasi itu dijalankan mengikut Seksyen 29, Enakmen Jenayah Syariah Jais 1995 dan jika disabit kesalahan kedua-duanya boleh didenda RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.
PKR Selangor desak tutup 2 tol
RISWANDI RAZAK
4 Mei 2012
PKR Selangor desak tutup 2 tol
Azmizam (duduk, kiri) pada Sidang Media PKR Selangor, semalam
PETALING JAYA - PKR Selangor menggesa Kerajaan Pusat menutup operasi tol Batu Tiga dan Sungai Rasau, Lebuh Raya Persekutuan dengan segera sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri berkata, sejak kutipan tol berkuat kuasa pada 15 November 1993, kadar kutipan kedua-dua plaza tol ini meningkat hampir dua kali ganda sekali gus membebankan rakyat.

Menurutnya, berdasarkan penyata rasmi Parlimen, operasi kedua-dua plaza tol ini bertujuan untuk memindah beban pembayaran kos pembinaan dan pembesaran jalan Lebuh Raya Persekutuan sepanjang 18 kilometer berjumlah RM357 juta kepada rakyat.

“Jika dihitung secara terperinci keuntungan yang diperoleh oleh Plus Expressways Berhad (Plus) menerusi operasi kedua-dua plaza tol itu ternyata kos pembinaannya mampu dibiayai menerusi kutipan tol dalam tempoh kurang dari tiga tahun sahaja,” katanya dalam sidang media, semalam.

Beliau berkata, pihaknya bersama parti komponen Pakatan Rakyat (PR) akan mengadakan satu demonstrasi aman pada 13 Mei ini di kedua-dua tol tersebut sebagai tanda bantahan terhadap isu ini.

“Kos purata pembinaan lebuh raya bagi jarak 1 kilometer menelan belanja sebanyak RM20 juta, sekiranya lebih 160,000 kenderaan melalui lebuh raya ini (pergi dan balik), ini bermakna sebanyak RM352,000 berjaya dikutip, setiap hari serta RM10.56 juta dalam tempoh sebulan.

“Dalam tempoh tiga tahun, nilai modal bagi kos pembinaan pembesaran lebuh raya sebanyak RM357 juta mampu ditampung kembali,” katanya.

Sebelum ini, pada sesi perbahasan Perhimpunan Agung Umno Disember tahun lalu, Ketua Pemuda Umno Bahagian Sungai Besar, Budiman Mohd Zohdi menyuarakan cadangan agar tol berkenaan dimansuhkan.

Manakala 11 Jun lalu, Umno Bahagian Shah Alam bersama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut membuat tuntutan sama menerusi penyerahan memorandum kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor.

Ketua Umnonya, Datuk Ahmad Nawawi M Zin berkata, pemansuhan itu perlu kerana warga Shah Alam khususnya, terbeban dengan kadar tol.
Pemuda Pas juga mahu tol Batu Tiga dihapus
LIANA SAHABUDIN
4 Mei 2012
SHAH ALAM - Dewan Pemuda Pas Selangor menggesa kerajaan menamatkan segera operasi tol Batu Tiga dan Sungai Rasau demi meringankan beban rakyat.

Menyambut baik cadangan PKR dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor, Timbalan Ketua Pemuda negeri, Mohd Sani Hamzan berkata, pihaknya akan mengambil tindakan tegas jika kerajaan terus memindahkan beban tol ke atas rakyat.

“Kami akan berusaha memperjuangkan penghapusan tol seperti yang dijanjikan dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat (PR), sekiranya rakyat memberi jalan kepada PR untuk masuk ke Putrajaya dan  memerintah Malaysia.

“Bagi PR, semua ini tidak mustahil kerana terbukti kerajaan telah menutup beberapa operasi tol di Selangor dan Wilayah Persekutuan setelah dipaksa oleh mereka sendiri,” kata beliau dalam satu kenyataan media hari ini.
Tragedi dua sahabat baik
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
Tragedi dua sahabat baik
Motosikal yang dinaiki dua sahabat dirempuh kenderaan pacuan empat roda manakala mangsa tercampak ke kanan jalan.
KUALA SELANGOR – Dua rakan baik temui ajal apabila motosikal yang dinaiki mereka dirempuh sebuah pacuan empat roda di KM43.6, Jalan Klang-Teluk Intan berhampiran sebuah restoran di Batu 2, di sini kelmarin.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Deputi Superintenden Mohd Asri A Wahab berkata, ketika kejadian, mangsa, Muhamad Hafifi Shahimi, 18, bersama pembonceng, Imam Munandar Rais, 19, dalam perjalanan menghala ke Assam Jawa dari arah Kuala Selangor.

Menurutnya, sebaik sahaja tiba di tempat kejadian kira-kira jam 7.30 malam, pacuan empat roda secara tiba-tiba membelok masuk ke arah laluan menghala ke Kuala Selangor yang ketika itu sedang dilalui dua rakan terbabit.

“Pemandu kenderaan pacuan empat roda itu gagal mengelak lalu melanggar motosikal terbabit sehingga menyebabkan penunggang tercampak sejauh 4.5 meter ke kanan jalan manakala pembonceng pula tercampak sejauh lapan meter.

“Motosikal jenis Yamaha LC yang ditunggang mangsa diseret kenderaan terbabit dan serpihan komponen bertaburan di atas jalan,” katanya yang turut memaklumkan kedua mangsa meninggal dunia di tempat kejadian.

Mohd Asri berkata, siasatan awal mendapati keadaan jalan lurus berkembar dua hala dan mempunyai garis tengah putih memanjang manakala jalan berturap tar dalam keadaan basah.

“Pemandu kenderaan pacuan empat roda dilaporkan tidak mengalami sebarang kecederaan dan kes masih disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Kedua mangsa kemudiannya dibawa ke Hospital Tanjong Karang untuk dibedah siasat sebelum dituntut kedua keluarga,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.
Bahayakan nyawa sendiri, elak rempuh tiga kenderaan
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
Bahayakan nyawa sendiri, elak rempuh tiga kenderaan
Treler yang terbabas kerana mengelak daripada merempuh lebih tiga kenderaan di hadapannya.
TAMPIN – Walaupun terpaksa membahayakan nyawanya sendiri, seorang pemandu treler yang membawa muatan roller, nekad mengelak dari merempuh lebih tiga kenderaan di hadapannya setelah sebuah kenderaan secara tiba-tiba membelok ke simpang berhampiran berdekatan Klinik Kesihatan Tampin, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira pada jam 2 petang itu, pemandu treler berkenaan, See Ko Ngin, 57, berkata, susulan insiden berkenaan, treler yang dipandunya terbabas ke bahu jalan. Bagaimanapun, dia berasa lega kerana tidak melanggar kenderaan di hadapannya.
“Semasa kejadian, saya terus terfikir bahaya yang bakal terjadi kepada pemandu kenderaan di hadapan saya sekiranya saya tidak mengelak ke bahu jalan. Ini kerana kenderaan yang dibantu saya itu merupakan kenderaan berat.
“Oleh itu, saya terpaksa mengambil risiko mengelak dan terbabas sehingga menyebabkan perjalanan saya dari Lukut, Port Dickson ke Segamat, Johor yang seharusnya sampai kira-kira jam 4 petang tergendala,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di lokasi kejadian, kelmarin.
Tak sempat ke pesta air, maut dalam kemalangan
HAMIZAH BASIR
5 Mei 2012
SEREMBAN – Hasrat seorang remaja lelaki mahu bersuka ria sempena Pesta Air Port Dickson, di sini, tidak kesampaian apabila maut dalam kemalangan di Kilometer 269.5, Lebuhraya Utara-Selatan (arah selatan), berhampiran Rehat dan Rawat (R&R) Seremban, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, mangsa, Muhd Shamil Muhd Nor, 21, maut akibat kecederaan parah di kepala dan anggota badan.
Menurut jurucakap polis, keja­dian itu berlaku ketika mangsa yang menunggang motosikal jenis Yamaha 125Z dalam perjalanan dari Shah Alam ke Port Dickson berkonvoi bersama empat rakan lain yang turut menunggang motosikal secara berasingan.
“Mangsa yang menunggang motosikal sendirian, dipercayai cuba memotong sebuah kenderaan jenis Toyota Hilux di hadapan namun gagal dan terus melanggar bahagian belakang kanan kereta terbabit.
“Akibat perlanggaran itu, mangsa dipercayai gagal mengawal kenderaan lalu terbabas dan melanggar besi pe­ngadang jalan di kanan jalan sebelum tercampak ke atas jalan,” katanya.
Menurutnya, mangsa dihantar ke Hospital Tuanku Ja’afar tetapi meninggal dunia kira-kira jam 11.30 pagi ketika mendapatkan rawatan.
Difahamkan, empat rakan mangsa yang turut berkonvoi tidak terlibat dalam kemalangan dan pemandu Toyata Hilux tidak mengalami kecederaan.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang mengesahkan menerima laporan berkenaan.
Menurutnya, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut terhadap kejadian tersebut dan mayat mangsa telah dituntut ahli keluarganya.
Identiti mangsa bunuh belum diketahui
Wartawan Sinar Harian
4 Mei 2012
Identiti mangsa bunuh belum diketahui
$entry.content.caption.value
NILAI – Polis meminta orang ramai yang kehilangan saudara mara atau rakan-rakan segera tampil untuk membuat pengecaman bagi membantu siasatan terhadap penemuan mayat wanita tidak beridentiti di dalam longkang di pusat membeli-belah Nilai 3, di sini, Sabtu lalu.
Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang berkata, pihaknya masih belum mengenalpasti identiti mayat yang dipercayai dibunuh itu.
 
“Mangsa mempunyai ketinggian 165 sentimeter, berbadan gempal dan rambut melepasi paras bahu.
 
“Mangsa berusia dalam lingkungan 20-an itu ditemui dalam keadaan memakai baju sejuk lengan panjang warna biru gelap jenama Padini (PDI), tali pinggang putih dan memakai seluar jeans biru jenama Babe serta memakai kasut jenama Sport,” katanya kepada pemberita pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nilai, di sini, semalam.
 
Menurutnya, mangsa juga memakai jam tangan jenama Gucci dan cincin emas di jari manis kiri serta memakai subang emas.
 
“Mangsa dipercayai telah dibunuh 12 jam sebelum dicampakkan di dalam longkang tersebut.
 
“Hasil bedah siasat mendapati mangsa mati akibat dipukul dengan objek tumpul di belakang kepala,”katanya
 
Sehubungan itu, orang ramai yang kehilangan saudara mara atau rakan diminta tampil segera dan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai di talian 06-7584999 atau 014-6600047 untuk membantu siasatan.
Warga emas maut, kain tersangkut pemutar kipas
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
Warga emas maut, kain tersangkut pemutar kipas
Jenazah mangsa dituntut ahli keluarga di Hospital Yan.
YAN - Niat seorang ibu tunggal yang mahu menambat lembu ternakannya berakhir tragedi apabila dia ditemui mati dipercayai tersangkut di pemutar kipas sebuah kolam udang di Kampung Ruat, di sini, lewat petang kelmarin.
Jiran mangsa yang enggan dikenali berkata, mangsa, Che Siah Ariffin, 62, dipercayai mahu menambat lembu ternakannya apabila tiba-tiba kain yang dipakainya tersangkut di pemutar kipas kolam udang di belakang rumahnya di sini.
Katanya, mangsa dipercayai melangkah pemutar kipas terbabit sebelum kain yang dipakainya tersangkut.
“Dia dipercayai memegang dan menarik kain yang tersangkut di pemutar yang sedang bergerak itu sehingga dia turut terlekat di situ hingga mengakibatkan kecederaan hingga mendatangkan kematian.
“Kejadian berlaku kira-kira jam 6 petang dan dipercayai mangsa mahu keluar untuk menambat lembu ternakannya,” katanya.
Sementara itu, anak kedua mangsa, Mohd Izham Hamid, 25, berkata, kali terakhir dia bertemu mangsa ialah sebelum mangsa keluar rumah untuk mencari lembu ternakannya.
Menurutnya, sejurus selepas mangsa keluar, dia turut keluar rumah atas urusan tertentu sebelum dimaklumkan adiknya melalui telefon mengenai kejadian yang menimpa mangsa.
“Ibu tidak menunjukkan sebarang perubahan sebelum kejadian­.
“Kami sekeluarga menerima kejadian yang berlaku ini dengan reda,” katanya.
Dalam perkembangan sama, Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Ismail Abu ketika dihubungi mengesahkan kejadian.
Ismail berkata, pihaknya menerima laporan mengenai kejadian itu yang dibuat pengusaha kolam udang terbabit pada jam 7.15 petang, kelmarin.
“Hasil bedah siasat mendapati mangsa cedera parah di bahagian­ kepala hingga menyebabkan kematiannya.
“Kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.
Mayat mangsa dibawa ke unit forensik Hospital Yan sebelum dituntut keluarga dan dibawa pulang ke rumahnya di Kampung Ruat jam 10.15 malam kelmarin dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Ruat, pagi semalam.
Pelajar berasmara di sungai
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
KULIM - Gara-gara ingin melampiaskan nafsu dengan kekasih masing-masing, tiga pelajar perempuan sebuah sekolah menengah di sini, sanggup ponteng sekolah untuk ke sebuah taman rekreasi air terjun bersama teman lelaki mereka.
Rahsia perbuatan sumbang mereka terbongkar apabila seorang waris pelajar terlibat dimaklumkan anaknya tidak hadir ke sekolah.
Curiga dengan kenyataan itu, waris pelajar meminta bantuan Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM) untuk mencari tiga pelajar terlibat.
Timbalan Pengerusi PPKM, Ch’ng Seng Ang berkata, ahli PPKM diminta mencari pelajar terlibat di sekitar Sungai Kob dan Sungai Karangan.
Menurutnya, setelah usaha mencari gagal, beliau menerima panggilan kedua menyatakan tiga pelajar perempuan sedang berendam di sungai bersama tiga lelaki di Sungai Sedim.
“Kemudian saya memaklumkan kepada ahli PPKM melalui alat perhubungan supaya mencari tiga pelajar terlibat.
“Kira-kira jam 11 pagi, ahli PPKM dan waris pelajar terlibat berjaya menemui mereka bersama pasangan masing-masing di dalam air,” katanya yang mengakui kebanyakan pelajar sering ponteng sekolah dan melakukan perbuatan tidak bermoral itu di taman rekreasi berkenaan.
Seng Ang berkata, pemeriksaan mendapati, semua pelajar terbabit menyimpan pakaian seragam sekolah di dalam beg dan mereka hanya memakai pakaian biasa untuk menghabiskan masa bersama pasangan masing-masing.
“Ketiga-tiga pelajar perempuan dan kekasih mereka berusia 19, 20, dan 21, tahun kemudiannya dibawa ke Balai Polis Sungai Kon untuk siasatan lanjut,” katanya.
Menurutnya, ketika pasangan itu ditahan, masih ada beberapa pasangan lain dipercayai masih bawah umur turut berada di kawasan itu.
Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memantau pergerakan anak-anak, terutama pelajar perempuan kerana bimbang perkara tidak diingini berlaku.
Katanya, sehingga kini permasalahan sosial melibatkan pasangan kekasih bawah umur sering berlaku.
“Terkini, seorang pelajar berusia 14 tahun didapati hamil dua bulan setelah melakukan hubungan seks bersama teman lelakinya.
“Waris pelajar yang kecewa dengan perlakuan sumbang yang dilakukan mangsa kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Kulim,” katanya.
Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, pelajar yang masih di bawah umur terlibat dalam perlakuan seks, sama ada pasangan mereka merelakan atau tidak tetap akan disiasat mengikut seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.
Samun guna renjatan elektrik
Wartawan Sinar Harian
4 Mei 2012
Mangsa menunjukkan kesan luka akibat renjatan elektrik.
$entry.content.caption.value
KARANGAN - Seorang wanita berusia 40-an disamun tiga lelaki bersenjatakan alat renjatan elektrik yang menahannya sebelum dilarikan menggunakan sebuah kereta jenis Toyota Vios.
Mangsa yang masih trauma berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 8 pagi kelmarin ketika dia hendak masuk ke dalam kereta setelah membeli barang di pasar di Taman Alma. 
 
Mangsa kemudiannya didatangi tiga lelaki dari arah belakang dan menekan bahagian belakang kepalanya sebelum dikenakan renjatan elektrik.
 
Dia kemudiannya dipaksa memasuki kereta dan kepalanya ditutup dengan kain. Selama dua jam berada dalam kereta, seorang suspek memaklumkan kepada mangsa, dia akan ditinggalkan di Ipoh.
 
Mangsa merayu kepada suspek supaya tidak diapa-apakan dan meminta mereka menurunkannya di sekitar Pulau Pinang.
 
Mangsa tidak tahu di mana dia berada sehinggalah kereta yang dinaikinya berhenti. Suspek kemudiannya mengarahkan mangsa turun sebelum ditinggalkan berseorangan.
 
Mangsa yang membuka ikatan di tangan dan kain yang menutupi mata mendapati dia berada di ladang kelapa sawit.
 
Dia kemudiannya berusaha mencari jalan keluar dan menemui seorang pekerja estet yang memaklumkan dia berada di Padang Meha.
 
Apabila tiba di tepi jalan besar, mangsa menahan sebuah kereta lain dan meminta untuk di hantar ke stesen minyak berhampiran.
 
Mangsa kemudiannya menghubungi Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM) untuk mendapatkan bantuan.
 
Pengerusi PPKM, Khor Eng Khim berkata, beliau mengarahkan ahli yang sedang meronda pergi ke lokasi di mana mangsa berada.
 
Menurutnya, mangsa kemudiannya dibawa oleh ahli PPKM ke Balai Polis Karangan untuk membuat laporan polis.
 
“Dari pemeriksaan dijalankan, terdapat kesan luka di bahagian belakang kepala mangsa akibat terkena alat renjatan elektrik.
 
“Selain kereta, mangsa turut kehilangan wang tunai, telefon bimbit dan barangan kemas, “ katanya.
 
Eng Khim berkata, apa yang berlaku kepada mangsa merupakan modus operandi yang sering digunakan oleh penjenayah untuk melakukan samun.
 
“Suspek akan menunggu mangsa untuk masuk ke dalam kereta. Sebaik membuka pintu, mereka akan datang dan mengarahkan mangsa untuk berdiamkan diri.
 
“Dengan cara ini penjenayah terlibat dapat mencuri kenderaan milik mangsa selain melakukan samun terhadapnya.
 
Eng Khim menasihatkan kepada pengguna jalan raya supaya tidak mudah terpedaya dengan tipu helah yang digunakan oleh penjenayah.
 
“Terkini penjenayah akan merempuh di bahagian belakang kereta mangsa dan berpura-pura ia merupakan satu kemalangan. Apabila mangsa berhenti dan keluar dari kereta, dia akan disamun, ” katanya.
Hutan simpan kekal makin terancam
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
Hutan simpan kekal makin terancam
Mohammad Idris (tengah) pada sidang media, di sini.
IPOH – Sahabat Alam Malaysia menggesa Kerajaan Negeri mengambil langkah proaktif dalam usaha mengekal dan melindungi hutan simpanan kekal yang dikatakan semakin terancam.
Presidennya, SM Mohammad Idris berkata, meskipun Menteri Besar sebelum ini menyatakan komitmen terhadap isu berkenaan, keadaan kini dilihat seakan tidak bersungguh menyahut saranan untuk melindungi hutan simpanan kekal dan kawasan lindungan lain yang terdapat di negeri ini.
“Pemansuhan hutan simpanan kekal yang semakin kerap dalam tempoh kebelakangan ini agak membimbangkan dan tidak mustahil ada lagi hutan simpanan kekal di negeri ini akan dimansuhkan.
“Dakwaan ini berasaskan kepada pewartaan pemansuhan hutan simpanan kekal mengikut Seksyen 11, Akta Perhutanan Negara, 1984 yang semakin kerap oleh Kerajaan Negeri, tetapi tidak pula mengganti kawasan yang dimansuhkan itu mengikut Seksyen 12, Akta Perhutanan Negara, 1984,” katanya dalam satu sidang media, di sini.
Mohammad Idris berkata, mengikut Warta Kerajaan Negeri Perak (Jilid 65; bertarikh 7 Mac 2012 sahaja), Kerajaan Negeri telah mansuh hutan simpanan kekal sebanyak 14 pewartaan membabitkan kawasan seluas kira-kira 1,855.34 hektar.
Manakala jumlah keseluruhan pemansuhan sejak 2009 hingga kini (21 Mei 2009-2 Mac 2012) pula ialah kira-kira 8,548.83 hektar.
Beliau berkata, Sahabat Alam Malaysia tidak menafikan hak dan bidang kuasa Kerajaan Negeri untuk memansuhkan sama ada sebahagian atau keseluruhan hutan simpanan kekal di sesuatu kawasan, tetapi ia perlulah diganti.
Sebagai contoh katanya, sebahagian hutan simpan Teluk Muroh telah dimansuhkan seluas kira-kira 487 hektar pada 29 September 1988, ia diwarta semula kira-kira 89.83 hektar pada 28 April 2004, bagaimanapun dimansuhkan semula (121.16 hektar) pada 6 Januari 2010.
“Sesuatu yang kita tidak dapat terima apabila pembangunan dan pertumbuhan ekonomi dijadikan justifikasi utama dalam pemansuhan hutan simpanan kekal ini.
“Malah, daripada pemerhatian dan kajian yang kita buat mendapati, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, pemansuhan dan pemusnahan hutan simpanan kekal sama ada sebahagian atau keseluruhan tidak selaras dengan Dasar Perhutanan Negara (DPN) dan tidak selari dengan Rancangan Fizikal Negara (RFN), justeru kita harap akan ada langkah proaktif diambil Kerajaan Negeri bagi menangani masalah ini,” katanya.
Lawan arus elak dicekup
Wartawan Sinar Harian
4 Mei 2012
Lawan arus elak dicekup
Pondan warga asing yang dipercayai melakukan kegiatan tidak bermoral di Jalan Yang Kalsom di soal siasat pegawai bertugas dalam Ops 6P yang diadakan kelmarin
IPOH - Seorang lelaki warga Pakistan bertindak menunggang motosikal melawan arus bagi mengelak dicekup anggota Jabatan Imigresen Negeri ketika menjalankan Ops 6P di Sungai Siput kelmarin.

Lelaki berusia 20 tahun itu menunggang motosikal secara berbahaya sehingga menyebabkan dia hilang kawalan lalu terbabas di tepi jalan.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen, Ahamad Puat Abd Hamid berkata, operasi yang diadakan lewat pagi itu membabitkan 19 pegawai dan anggota.

“Operasi bermula lewat pagi di kawasan Sungai Siput dengan pemeriksaan dibuat di beberapa buah premis perniagaan.

“Hasil pemeriksaan menangkap seorang wanita warga Indonesia berusia 28 tahun dan lelaki warga Pakistan,” katanya.

Dalam operasi seterusnya, Ahamad Puat berkata, pasukannya menyerbu beberapa premis sekitar bandar raya Ipoh dan menahan 10 warga Myanmar yang terdiri daripada lelaki, wanita dan kanak-kanak berusia antara tujuh bulan ke 31 tahun.

“Kesemua mereka ditahan di bawah Seksyen 6(3) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) kerana tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah,” katanya.

Menurutnya, operasi bersambung di Jalan Yang Kalsom untuk menjejaki pondan warga asing yang dipercayai melakukan kegiatan tidak bermoral di kawasan berkenaan.

“Sebelum pemeriksaan dijalankan beberapa anggota telah ke kawasan tersebut dan menyamar sebagai pelanggan bagi menarik perhatian mereka sebelum serbuan dilakukan.

“Hasil serbuan berjaya menahan lima warga Thailand berusia antara 28 ke 36 tahun kerana dipercayai melakukan kesalahan di bawah Per. 39(b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 iaitu melanggar syarat- syarat pas,” katanya.
Kasih adik tanpa sempadan
Wartawan Sinar Harian
5 Mei 2012
Mohd Shukri tabah menjaga kakaknya yang hilang ingatan dan kurang upaya.
Mohd Shukri tabah menjaga kakaknya yang hilang ingatan dan kurang upaya.
PONTIAN - Kehidupan yang sukar selepas kematian ibu tersayang akhir bulan lepas, memaksa seorang adik mengambil alih tugas menjaga kakaknya yang hilang ingatan dan kurang upaya.

Mohd Syukri Nalam, 37, tabah menguruskan keperluan Suria Nalam, 38, bermula awal pagi termasuk memandi dan memberikan makan.

Menurutnya, dia juga terpaksa berhenti kerja kira-kira dua tahun lalu untuk menjaga arwah ibunya yang menghidapi penyakit kanser usus dan membantu menguruskan kakaknya itu.

“Saya tidak sanggup melihat ibu yang sedang sakit menguruskan kakak. Saya mengambil keputusan berhenti kerja sebagai pekerja kontraktor sebuah syarikat telekomunikasi ketika itu,” katanya.

Tambah memeritkan, isterinya juga disahkan menghidap penyakit batu karang.

“Kedudukan rumah yang dekat, memudahkan kami menjenguk kakak. Saya akan menjaga kakak sehingga dia tidur sebelum kembali ke rumah,” katanya yang menetap di Lorong Sulaiman, Parit Semerah di sini.

Biarpun terpaksa menghadapi rutin seharian yang begitu sukar namun dia bersyukur kerana isterinya turut membantu menambahkan pendapatan keluarga dengan mengambil upah membuat kuih secara sambilan.

“Sebelum ini, segala perbelanjaan kakak ditampung dari wang pencen ayah yang turut digunakan untuk membeli ubat dan lampin pakai buang,” katanya kepada Sinar Harian kelmarin.

Dia turut melakukan kerja sambilan dengan membaiki komputer riba di rumah, namun tidak banyak yang diperoleh berikutan perhatian penuh perlu diberikan kepada kakaknya itu.

“Dahulu kakak yang begitu ceria, namun selepas diserang demam panas sebanyak dua kali ketika berusia 17 tahun dan 23 tahun, ingatannya mula terganggu.

“Arwah ibu sudah membawa kakak ke hospital namun keadaannya semakin teruk ketika itu sehingga sukar bercakap dan bergerak,” katanya.

Justeru, Mohd Syukri memohon ada pihak sudi memberi sumbangan terutama dari segi kos keperluan lampin pakai buang dan makanan.
'Kehilangan' timbul tanda tanya
Wartawan Sinar Harian
4 Mei 2012
'Kehilangan' timbul tanda tanya
Bau busuk membawa kepada penemuan lima beranak
PASIR GUDANG - Penemuan mayat sepasang suami isteri dan tiga anaknya di sebuah pusat penghawa dingin di Jalan Serangkai 4, Taman Bukit Dahlia, Masai, di sini malam kelmarin, mengejutkan peniaga yang beroperasi di kawasan berhampiran.

Salah seorang pekerja bengkel, Rizal Ahmad, 22, berkata, kali terakhir dia melihat keluarga berkenaan pada beberapa hari lalu, namun tiada perkara mencurigakan berlaku.

“Kami jarang bercakap dan hanya menumpukan kepada perniagaan masing-masing.

“Sebelum ini, mereka juga beroperasi dengan tidak menentu, kadang-kadang buka (kedai), kadang-kadang tutup,” katanya.

Rizal berkata, pemilik pusat penghawa dingin berkenaan diusahakan sepenuhnya oleh pasangan suami isteri berkenaan tanpa bantuan pekerja tambahan lain, sejak beberapa bulan lalu.

“Walaupun kami jarang bertegur sapa, namun kematian mereka amat mengejutkan dan saya juga tidak pernah mendengar sebarang pertengkaran atau pergaduhan berlaku dalam keluarga berkenaan,” katanya.

Sementara itu, pekerja kedai serbaneka, Amrit Tahapa, 26 berkata, ‘kehilangan’ tiga anak kecil milik pasangan suami isteri berkenaan yang jarang kelihatan menimbulkan tanda tanya namun menyangka mereka sekeluarga pulang ke kampung.

“Sebelum ini mereka selalu datang ke kedai ini untuk membeli makanan ringan dan minuman, malah anak-anak mereka kerap bermain di kaki lima kedai selepas pulang dari sekolah.

“Tetapi sejak dua, tiga hari lepas mereka tidak kelihatan dan kami menyangka mereka pulang ke kampung,” katanya.

Dalam pada itu, salah seorang pelanggan yang hanya ingin dikenali sebagai Affandi berkata, dia pernah mendapatkan khidmat pasangan suami isteri berkenaan untuk membaiki penghawa dingin keretanya yang rosak.

“Akhir bulan lalu, saya ada ke kedai mereka untuk baiki kenderaan, dan beberapa hari lalu saya datang semula ke kedai mereka untuk membaiki kerosakan sama.

“Petang semalam (kelmarin) saya datang sekali lagi ke kedai ini dan kebetulan bertemu dengan bapa mangsa yang sedang mencari anaknya yang sudah beberapa hari gagal dihubungi.

“Kami berasa curiga apabila terhidu bau busuk ketika mendekati pintu kedai dan segera menghubungi pihak polis,” katanya.

No comments:

Post a Comment