Thursday, August 5, 2010

KENAPA TAK SEDAR2 LAGI.....MANA MUFTI2..PAKAR2..YANG SERING KELUAR TV...PETAH BERCAKAP PASAL IMAN/AKIDAH..ZAKAT...SUNNAH DLL ...ABIS HUKUM ALLAH CAMNE....

INI GARA2 MASIH ENGGAN MELAKSANA HUKUM ALLAH HINGGA DATUK DAH TUA PUN TAK TAKUT...KALAU TIDAK ..TENTU IA DIREJAM....DIAKHIRAT NANTI JAWAB AJE MANA2 PIHAK YANG TERLIBAT...

Datuk nafsu haiwan

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my
2010/08/05

BETONG: Perbuatan keji seorang datuk bernafsu haiwan yang sering ‘meratah’ cucu perempuannya berusia 13 tahun terbongkar selepas gadis sunti berkenaan berubah sikap secara mendadak apabila dia enggan pulang dari asrama sekolah ke rumah nenek yang menjaganya pada hujung minggu lalu.
Perubahan sikap itu menimbulkan perasaan curiga ibu kanak-kanak berkenaan lalu menyelidik lebih mendalam sebelum membongkar rahsia pelajar terbabit sering menjadi habuan nafsu buas datuk tirinya.

Lebih memilukan apabila nenek remaja itu sendiri didakwa turut bersekongkol dengan merahsiakan perbuatan suaminya berusia 40-an yang meratah tubuh mangsa sejak lima tahun lalu.

Semuanya terbongkar apabila ibu remaja itu mendesaknya menceritakan hal sebenar kenapa dia enggan pulang ke rumah nenek ketika melawatnya di asrama sekolah, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Betong, Deputi Superintendan Mohd Bukhori Saffai berkata, mangsa tinggal bersama nenek serta datuk tiri sejak 2005 dan diperlakukan perbuatan terkutuk itu ketika pulang bercuti dari asrama pada hujung minggu.

Menurutnya, ketika bertemu ibunya yang melawat asrama Jumaat lalu, mangsa bagaimanapun memberitahu dia tidak mahu pulang ke rumah neneknya lagi dan perkara itu menimbulkan kecurigaan kepada wanita terbabit

 “Ibu mangsa cuba memujuknya, tapi pelajar tingkatan satu itu berkeras tidak mahu pulang ke rumah neneknya.

“Ibunya kemudian mendesak pelajar itu menceritakan perkara sebenar sehingga mangsa mendedahkan dia sering dirogol datuk tirinya sejak 2005,” katanya

Terkejut dengan pendedahan anaknya, wanita berkenaan membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Betong di sini, jam 12.45 tengah hari kelmarin
Mohd Bukhori berkata, lelaki terbabit turut mengugut tidak mahu menghantar cucu tirinya ke sekolah jika dia memaklumkan kejadian itu kepada sesiapa.

“Mangsa dibawa ke Hospital Umum Sarawak (HUS) untuk pemeriksaan dan polis sedang memburu suspek yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di Nanga Ajau serta nenek mangsa berusia 40-an untuk membantu siasatan.

“Setakat ini, kedua-dua suspek dipercayai sudah menghilangkan diri. Polis sudah ke tempat kerja suspek namun gagal menemuinya,” katanya.

Menurutnya, polis menyiasat kes berkenaan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.




Penganggur diam 10 minit sebelum mengaku perkosa anak



2010/08/05

BATU PAHAT: “Awak faham atau tidak dengan pertuduhan dibacakan? Jangan membuang masa mahkamah seperti ini...mahkamah banyak lagi kes mahu dijalankan.
“Kalau tidak faham, mahkamah akan bacakan (pertuduhan) semula,” kata Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Abu Bakar Manat kepada seorang lelaki berusia 43 tahun yang didakwa merogol anak perempuannya berusia 14 tahun sebanyak 21 kali hingga kini hamil tiga bulan di rumah mereka di Kampung Melayu, Kluang antara November 2008 hingga Julai 2010.
Penganggur yang tidak diwakili peguam itu, pada mulanya hanya mendiamkan diri dan memandang lantai hampir 10 minit selepas pertuduhan dibacakan hingga ditegur Abu Bakar sebelum membuat pengakuan bersalah.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376B(1) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan sebatan.

Terdahulu, tertuduh dibawa ke Mahkamah Sesyen 2 dan didakwa dengan sembilan pertuduhan merogol anaknya itu pada sembilan waktu berlainan antara Mac 2009 dan Mei 2010, September 2009 dan November 2009 serta Mac hingga Mei 2010.

Timbalan Pendakwa Raya Norafiah Saini tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh berikutan mangsa masih di bawah umur dan kini hamil masih tinggal bersama tertuduh.

Abu Bakar memerintahkan tiada jaminan diberikan terhadap tertuduh dan menetapkan 18 Oktober depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Tertuduh kemudian dibawa ke Mahkamah Sesyen 1 dan didakwa dengan 12 lagi pertuduhan merogol anaknya pada 12 waktu berasingan antara November 2008 dan Julai 2010.

Kali ini, tertuduh tidak lagi mengambil masa lama untuk mengaku bersalah.

Timbalan Pendakwa Raya Safiah Abdul Aziz turut tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh.



Pasangan lari berbogel

Oleh Nor Husaini Nor Majid
am@hmetro.com.my
2010/08/05

KULIM: Niat sepasang kekasih untuk memadu asmara di sebuah ladang kelapa sawit di Karangan kelmarin, terbantut apabila dikejutkan dengan bunyi tembakan menyebabkan mereka lari lintang pukang dalam keadaan berbogel.
Pasangan kekasih berusia 20-an itu panik dengan bunyi tembakan sepasukan penembak haiwan liar itu kerana menyangka tembakan itu disasarkan kepada mereka.
Jurucakap Pejabat Agama Daerah Kulim Kedah (PADK) berkata, pasangan kekasih itu yang tiba di ladang dengan menunggang motosikal, dipercayai mengambil keputusan memadu asmara dalam ladang itu kerana menyangkakan tempat berkenaan selamat.

“Niat untuk melakukan persetubuhan haram terbantut apabila mereka terkejut dengan bunyi tembakan menyebabkan mereka melarikan diri dalam keadaan bogel.

“Mereka terserempak dengan kumpulan penembak itu dan seorang anggota kumpulan itu menghubungi PADK,” katanya, semalam.

Jurucakap itu berkata, ketika disoal siasat, lelaki itu mendakwa menjemput kekasihnya di rumah kira-kira jam 10 pagi untuk melawat ibu gadis berkenaan yang sakit di hospital tetapi mengambil peluang berkenaan untuk melakukan maksiat di ladang kelapa sawit kira-kira 200 meter dari jalan utama ladang berkenaan.

“Anggota PADK yang dimaklumkan mengenai kejadian itu, tiba di tempat kejadian kira-kira jam 11 pagi dan ketika disoal siasat, pasangan itu mengaku berniat melakukan persetubuhan haram namun terbantut selepas terdengar bunyi tembakan,” katanya.

Menurut jurucakap itu lagi, kedua-dua pasangan itu dibawa ke Balai Polis Sungai Kob dan akan disiasat di bawah Seksyen 9 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988.

“Jika sabit kesalahan, mereka akan dikenakan hukuman penjara atau denda RM2,000,” katanya


Tidur bercampur

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my
2010/08/05

PETALING JAYA: Dua lelaki warga asing mengejutkan pihak berkuasa apabila dikesan tidur bersama tujuh wanita warga Indonesia selepas bilik sewa yang didiami diserbu penguat kuasa imigresen Selangor di Sungai Way, di sini, semalam.
Dalam serbuan jam 1.40 pagi itu, kedua-dua lelaki berkenaan yang juga warga Indonesia diberkas bersama rakan sebilik lain selepas didapati tidak mempunyai dokumen perjalanan sah memasuki negara ini.
Ketua Operasi, Timbalan Penolong Pengarah Imigresen Selangor, Johari Supardi berkata, semua mereka yang bekerja sebagai operator kilang dan buruh cuba melarikan diri mengikut pintu belakang dan menyorok berhampiran kawasan rumah teres satu tingkat disewa.

Menurutnya, usaha terbabit bagaimanapun gagal berikutan kediaman terbabit sudah dikepung terlebih dahulu oleh kakitangan penguatkuasa Imigresen. “Siasatan mendapati, semua mereka yang ditahan menyewa bilik terbabit sejak setahun lalu dengan bayaran RM250 sebulan. “Kami sudah menahan mereka untuk proses dokumentasi, dan mereka akan didakwa kerana tiada dokumen perjalanan sah selain tinggal lebih masa di negara ini,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam. Dalam serbuan kedua, seramai 31 perempuan warga Indonesia ditahan kerana tidak memiliki dokumen perjalanan dan permit yang sah selepas sebuah rumah yang terletak beberapa meter dari sasaran pertama diserbu.

“Semua mereka yang berusia antara 20 hingga 35 tahun terpinga-pinga ketika ditahan pegawai penguat kuasa. Siasatan mendapati semua wanita yang ditahan itu hanya mempunyai memilik kad identiti pekerja di sebuah kilang tanpa pasport sah, “Susulan penahanan itu, semua warga asing terbabit ditahan dan dihantar ke Depoh Tahanan Pati Lenggeng, Negeri Sembilan untuk siasatan lanjut di bawah Akta Imigresen 1959/67 pindaan 2002,” katanya.



Bayi lelaki ditemui dalam kotak

05/08/2010 5:07pm

SABAK BERNAM 5 Ogos - Seorang bayi lelaki yang masih mempunyai tali pusat ditemui dalam sebuah kotak di Sungai Besar, di sini malam tadi.
Beliau berkata, bayi lelaki berusia tujuh hari itu ditemui dalam keadaan bogel oleh penuntut Politeknik Sabak Bernam dan rakan wanitanya pada kira-kira pukul 9 malam.
Bayi itu diletakkan dalam kotak yang ditinggalkan di sebelah kereta penuntut lelaki itu, kata Ketua Polis Daerah Sabak Bernam Supt Noor Mushar Mohamad.
Beliau berkata, penuntut berkenaan membawa bayi itu ke rumahnya di Bandar Baru Bangi, sebelum ibu saudaranya membuat laporan polis.
"Sebaik dimaklumkan oleh Balai Polis Bandar Baru Bangi, kami membawa bayi lelaki terbabit ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang bagi menjalankan pemeriksaan lanjut pada pukul 10 pagi ini,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau berkata, polis kini menjalankan siasatan bagi mengesan ibu bapa bayi berkenaan.
"Kami juga akan menemubual pelajar yang menemui bayi itu bagi mendapatkan maklumat lanjut selain untuk mengetahui mengapa dia tidak terus membuat laporan di Sabak Bernam,” katanya. - Bernama




 Angkara nafsu
Oleh Sarah Sulaiman
sarahsulaiman@bharian.com.my
2010/08/05

PENGHUNI Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan bersama bayi luar nikah yang dilahirkan  di pusat berkenaan.
PENGHUNI Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan bersama bayi luar nikah yang dilahirkan di pusat berkenaan.
Bilangan remaja hamil tanpa nikah ke Baitul Ehsan meningkat

SABAK BERNAM: Seramai 16 remaja perempuan hamil tanpa nikah, purata dua orang sebulan dimasukkan sama ada secara sukarela atau menerusi perintah mahkamah ke Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan di sini, sejak Januari lalu

Pengusaha Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan, Mohd Makhi Adnan, berkata seramai lapan remaja sudah melahirkan anak dan berada dalam tempoh pantang, manakala lapan lagi masih menunggu kelahiran

Beliau berkata, semua remaja terbabit masih bersekolah dan menuntut di institusi pengajian tinggi (IPT) berusia antara 16 hingga 20 tahun.

“Remaja yang baru bersalin diberi perlindungan minimum antara enam bulan hingga setahun bergantung kepada keputusan ibu bapa yang menghantar anak mereka secara sukarela ke pusat itu atau perintah mahkamah.

“Apa yang membimbangkan kami, jumlah kemasukan remaja yang berdepan dengan pelbagai masalah sosial termasuk hamil luar nikah ke pusat perlindungan itu yang ditubuhkan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) pada 2001, terus meningkat kepada 96 orang dalam tempoh tujuh bulan pertama tahun ini, berbanding secara purata 60 orang sepanjang tahun lalu.

“Peningkatan hampir 40 peratus dalam masa setahun itu perlu diberi perhatian ibu bapa dan pelbagai golongan masyarakat, dengan tidak hanya menyerahkannya kepada kerajaan semata-mata untuk menanganinya,” katanya kepada Sentral di sini.
Mohd Makhi berkata, walaupun mementingkan kaedah pemulihan kerohanian dan keagamaan, pusat itu tidak mengabaikan pendidikan apabila memberikan tuisyen secara percuma kepada pelatih yang bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

“Ada 15 pelatih di sini yang masih meneruskan pengajian dengan mengambil tuisyen untuk menghadapi SPM dan 13 lagi bakal menduduki PMR.

“Pelatih di sini juga dilatih pelbagai kemahiran bagi memberikan mereka nilai tambah apabila keluar dan berdepan dengan kehidupan sebenar,” katanya.

Beliau berkata, penubuhan pusat ini bertujuan membangunkan asnaf ar Riqab ke arah mendapatkan keredaan Allah melalui kaedah merawat, memulih dan memberi perlindungan secara menyeluruh serta berkesan berlandaskan perintah agama.

“Bahagian ar Riqab menjalankan kuasa Enakmen Syariah dan undang-undang sedia ada, mengawal selia pusat pemulihan akhlak dan dadah serta memantau dan menyelaras rumah kebajikan ar Riqab di negeri ini,” katanya.


Senarai komen

Ecalimaocen
Dari pemerhatian saya sejak dulu lagi isu ini seolah-olah hanya 1 pihak saja yang dipersalahkan iaitu pihak perempuan.Bagaimana pula dengan pihak yang 1 lagi iaitu kaum lelaki? Mengapa hanya 1 pihak saja yang patut dipulihkan akhlaknya? Bagaimana pula dengan teman lelaki mereka yang pada mulanya sama-sama merasai kesedapan tapi akhirnya hanya si perempuan saja yang dihukum. Saya cadangkan diwujudkan pula rumah untuk remaja lelaki yang menaburkan benih haram tersebut.Sama2 lah kita fikirkan hal ini.
mizan
mudah sahaja jika hendak bendung semua ini....setiap negeri haramkan sahaja pakaian yang tidak menutup aurat,disko dan arak....TV jangan siarkan artis2 yang seksi....buat akta untuk orang2 yang seksi...baru lelaki tidak lagi selalu terangsang...kalau hari2 ngk perempuan seksi lalu lalang depan mata...siapa yang boleh tahan....dari mengubati...baik kite mencegah...
Rynes
orang lelaki yg bertanggungjawab janganlah dibiarkan bebas cam tu saja....
amik cakna
itu la undang2 ALLAH buat xnk pakai...yg mnusia gak dia ambil bila dah jadi macam ni sape yg susah....dunia ni sementara je klau klau yg 2 pn kita xblh nk buat tunggu je la nanti ape kita nak jawab depan tuan punya dunia ni(ALLAH)....PULANG LA KE PANGKAL JLN SBLM TRLMBAT.....
Wani
Inilah hasil penzinaan. LAKSANAKAN HUKUM ALLAH untuk kesejahteraan umat.
Laksanakan Hukum Allah.
hamba kerdil
intitusi kluarga>inttusi msyarakt>ngara...hrap usaha krjaan melaka tdak sia2.smoga gnerasi akn dtg bleh pk lbih rsional dlm stiap tndakan..igtlah,,hdup tdak lma & hnya skali:)...
ABD.MANAN BIN TAN
Ini adalah trajedi.Walau bagaimanapun tunggulah lapuran siasatan polis.Elakan andaian yang bukan bukan.
Muhammad
Kepada mereka yang memberi komen, jangan menuduh, malah berilah komen yang membina agar anak2 kita yang sudah terlanjur ni membetulkann kesilapan yang lalu dan sebagai masyarakat kita patut perihatin kepada isu ini.
saya mencadangkan agar semua lapisan masyarakat dan badan-badan kerajaan bekerjasama mengambil langkah yang agak drastik menangani masalah ini. Mereka anak bangsa kita, umat Rasululah SAW.
Paling utama langkah yang perlu diambil, kurangkan rancangan berbentuk "hiburan" dan langkah perintah berkurung kepada remaja yang membolehkan mereka keluar hanya dari jam 6 pagi hingga jam 8 malam sahaja di seluruh negara.
Kerajaan tumpukan sepenuhnya dengan mendidik dan memberi tunjuk ajar kepada pelatih-pelatih perkhidmatan negara dengan didikan agama dan akhlak yang baik.
east69
alhamdulillah... semoga usaha murni yang di jalankan oleh pihak berwajib negeri melaka dapat sambutan yg baik dari semua pihak...
persoalan saya kenapa yg perempuan saja tingal di pusat tu.. yg lelaki nya mana...
bie
salam,
pada pndapat sya sebagai sorg remaja yg igin hidup bebas, kenalah pndai jg dri sndri,tak kisahlah pompuan @ lelaki, jgn nak mlukan org tua sndri...
utk org tua, melentur buluh biarlah dri rebungnya.
pal
kembalilah kpd agama....itulah jalan terbaik, ,ALLAH tlah mengutus rasulullah s.a.w untuk mengajar manusia cara hidup yang terbaik dalam setiap sudut kehidupan.
ARAp2 perkara ni jadi pengajaran untuk semua dan mudah2han semua insan ni berubah dan kmbali ke pangkal jalan . .
pja ahmad
bila ada pusat perlindungan nampak macam remaja mengambil kesempatan pula..maksudnya kalau mengandung xpe boleh duk kat sini nt.
ani
Buat apa lagi nak dibimbangkan kalau jum. yg mengandung luar nikah makin bertambah,sbbnya remaja menjadi semakin berani melakukan hub tanpa nikah kerana tahu ada tempat perlindungan kepada mereka bila mereka terlanjur. sekarang bila sudah bertambah ramai janganlah melatah.
shahir
seharusnya org islam prlu tahu hukum2 yg telah dterangkan ddalam al-quran.dan satu lagi kerajaan bleh melak sanakan hukum huud kepeda sesiapa melakukan zina.jgan mrah sya cuma bg cadangan
bat man's
erm,,, ape kte klu mrk2 yg tlibat ini d bwa ke skolh2,, ataupn mn2 itp utk mmbri crmah kpd rmja2 yg lain bg mmbri ksdran kpdrmja2 yg lain..keadn ini akn trs bleluasa jika x dbndung.
saat
askum..pandang saya semua orang perlu bekerjasama membanters aktiviti yang tidak bermoral ini, bimbingan dari ibubapa perlu dititik berat lagi dalam rumah.. dan ajaran agama serta ahklak, adab, dan bergaulan sesama manusia perlu ada batasan dan mengamal cara kehidupan islam yang indah. perlu diterap dalam sanubari setiap anak-anak supaya tidak leka dek arus teknologi sekarang yang penuh cabaran yang tinggi.
hairul
kes-kes macam ni dah banyak berlaku. buat penat mulut berkata je. masa buat benda tu tak pikir pun pasal ibibapa. dah mengandungkan anak luar nikah barula nak cari ibubapa tempat mengadu. pastu nak membabitkan orang lain plak yang tk bersalah. ade otak pakai cikit la woiiii...
alifyawow
setuju dgn abdullah & pokwe..kembalilah kpd al quran..ibu bapa mulakan dulu..tegas dlm hal agama..
xxx
sesungguhnye hukum ALLAH S.W.T adalah yang terbaik untuk mengatasi masalah ini....yakin lah pada hukumNYA....YAKIN LAH..LAKSANAKAN LAH...
Shasha
bertaubatla........
lin
tahniah MAIS still bg chance kat diorg tok blaja..hope dirg dpt tentukn hala mase dpan ..
mohd ismail
klu dari kecil anak tak didik bab agama dan solat maka rosak lah akidahnya. ibu bapa juga ada yang tidak solat dan asyik dgn mengejar harta kekayaan tanpa memperdulikan keadaan anak dan pergerakan mereka. jika ibu bapa memainkan penting insyaallah anak org melayu akan terjamin masa depan dunia dan akhirat.
ismail
ibu bapa kena ambil berat tentang anak-anak mereka.jika anak mereka tidak lagi berminat belajar tetapi nak kahwin,kahwinkanlah sahaja mereka.ilmu boleh dicari sepanjang masa.kahwin awal juga ada banyak kebaikannya.
tina
Apa nak jadi dengan dunia sekarang ni,buang bayi mcm buang sampah je..Nauzubilla..
hamba allah...
yg jadi mangsa ppuan...nmpak jahat or liar..tp pk ppuan yg dok dlm nie mangsa keadaan n salah diri sediri tp lelaki yg bt dorg mcm tu msih bebas kt luar sana n msih mencari mangsa seterusnye.....cuba la bt DNA n tangkap skli org yg bt baby 2...rsa adil skit
Paul
bersama membanteras masalah ini..
Salwani
Kerajaan sepatutnya tidak menyekat keinginan remaja untuk berkahwin walaupun pada usia muda. Islam tidak menghalang perkahwinan di usia muda, tapi Mahkamah syariah pula yang menyekat perkahwinan pada usia muda. Bila baligh, kebanyakan remaja sudah mula gatal. maka ubat gatal wajib dinikahkan. ada remaja menggunakan akal, menolak nafsu, memilih masa depan, tapi ada remaja yang tidak dapat mengawal nafsu mereka kerana media banyak menggalakkan maksiat. Artis yang dipuja remaja juga tidak menunjukkan teladan yang baik dengan pergaulan bebas. Ini menyebabkan remaja terikut.

Puji langkah kerajaan Melaka. Nikahkan mereka walaupun masih muda. Walaupun anak lelaki, ibubapa patut rasa malu kerana anak mereka sudah punya anak luar nikah.
maslinda salleh
usaha murni ini perlu d sokong. beri bantuan kewangan dan tenaga.
DINO
Setiap kita harus kembali secara total berpegang teguh kepada Perintah Allah dan Rasul saw dalam bab Aqidah,Syariah dan Akhlak tanpa ragu.Ibubapa dan masyarakat harus bertanggungjawab dalam hal ini.Tindakan tegas harus diambil.Tiada alsan.
geramaque
Semoga kesilapan masa lalu mengajar erti sebenar kehidupan.. Pengalaman adalah guru terbaik kehidupan.. Insaf lah, kasih lh kepada insan baru yang tidak berdosa..
anna
salam...
pendapat sy, langkah ini wajar bg mengelak mereka yg dah tersilap langkah drpd mjadi lebih teruk lg spt buang bayi atau jadi pelacur. ada atau tiada pusat spt ini,seks rambang, kes rogol, kehamilan luar nikah masih berleluasa.. jd apa kata kita selamatkan dan bimbing mereka agar jd org yg berguna pd msyrakat.pdk kata, kbaikan mgatasi kburukan.peningkatan jmlah kmasukan remaja ke pusat itu x bermakna kes semakin mjadi2 dan disebabkan adanya pusat spt ini ttp ini mggambarkan PENINGKATAN JMLAH REMAJA YG MEMILIH UTK TIDAK LARI DR RUMAH,BUANG BAYI,BUNUH DIRI TETAPI MEMILIH UTK MBERIK DIRI PELUANG UTK BERTAUBAT DAN MPERBAIKI DIRI.
Tengku Mohd Faiz (Tengku_Ganas)
Penat mulut ibu bapa.. mulut lelaki juga nak didengar.. Cinta kepada Agama dan Ibu Bapa tak bermakna dalam hati mereka... Macam mana tidak nafsu bisa mengawal diri mereka..
harryboy
ingatlah wahai ibu bapa sekalian.. didikan awal adalah penting, jika cantik acuannya cantik jugalah hasilnya..
Ayien
Kes2 melahirkan anak luar nikah bkn lg tabu dalam masyarakat kita.seharusnya remaja sedar perbuatan yang mereka lakukan itu salah disisi agama.kenapa mesti biarkan nafsu dan pujuk rayu menghancurkan kehidupan mereka.seharusnya kerajaan tidak perlu buat rumah perlindungan seperti ini,percayalah ia akan menambahkan lg masalah sosial dinegara ini.
monas
pendidikan hari ini tdk lagi dimulai dgn kenal allah dan takutkan neraka,maka semua manusia pun hilang pedoman ,tak kira org pandai atau bodoh bebas mgikut nafsu tiada batasan.mmg benar,dunia sudah akhir zaman.prempuan sudah hilang malunya.nafsu sudah tdk dikekang lagi,malah jalan nafsu di buka seluas-luasnya.lelaki bukan lagi menjadi pemimpin dan pelindung umat.maka akan lahirlah manusia2 hasil zina,yg sudah tentu prodak ini mudah didik utk menjadi manusia pemusnah akhlak zaman mereka.
Salam.. Masalah lahir anak luar nikah harus ditangani bersama. Bermula dari rumah, pembelajaran d sekolah, kerajaan serta persekitaran. Tidak lupa juga kepada remaja2, sayangilah diri anda. Jgn rosakkan masa hadapan sndiri & sebagai Islam, jgn terpesong dari ajaranNya..
Jamil Bin Jassid
kaedah dakwah dan tarbiah yang sesuai perlu mengikut tempat,para ulama dan kerajaan harus memainkan peranan dengan lebih bersungguh-sungguh dan jangan terus dibiarkan para remaja dilekakan dengan hiburan-hiburan yang menyimpang kerana ia merosakkan pemikiran remaja
zaief rusli
bak kata menteri melaka..rustam ali..sape yg x tahan lagi menunggu..kahwin saja..x kesah umur berapa..masih belajar atau tidak..=)
yuyun
assalamualaikum..mimglh x da mnusia yg dpt lri dri wt silp, smua orgpun x smpurna, tp hdpni knalah fkir pnjg, sblm wt s'suatu fkir dlu kbaikn n kburuknnya, nikmt yg kta rsa smentra sja, tp seksa yg akn kta tngg msa akn dtg mgkn smpi slama2nya,. sbagai s'org pmpuan, maruah, dn khrmtn kta adalh sgala2nya, jd jga lah ia dgn sbaiknya, jgn mudh trleka dgn ksronokn dunuiawi ini, apa yg ada skrg tdk akn kkl untk slamanya...jdlh mnusia yg brgna.....apa yg tlah trjdi,ambillh sbagi pdomn n pgajarn hdp, taubtlh...Allah akn sntiasa mlndgi hmba2nya.amin.... smga kta smua dpt mnjdi wnita yg soleha dnia n akhrt.....amin........
Cawan
Itulah yang berlaku bila dah kurangnye didikan agama, moral dan sivik dikalangan ibu2 dan bapa2, remaja2, kanak2... senang kater semua org yg sewaktu dgnnyelah
abdullah
balikla pada Islam seluruhnya..itulaha natijahnya bila Islam diamal bukan diatas keruntuhan jahiliyyah.Jabatan2 agama@Ngo2 agama duk buat nahi mungkar tp ada segolongan lagi amal mungkar..sehingga melampau2..kembalilah pada Islam..jadikan Al-Quran dan hadith sebagai perlembagaan. usahlah dibincangkan itu dan ini penyelesaiannya jikalau Al-Quran tidak dijadikan panduan.
puan tulip
mudah mudahan mereka ini benar2 insaf, dan dapat mendidik anak2 mereka yang lahir itu menjadi ummat ISLAM & pewaris negara yang baik & berjaya duni akhirat
pokwe...
berbaliklah pada pegangan Al-Quran & sunnah..
InsyaAllah selamat dunia & Akhirat....
helzy
bagi saya masalah ini berpunya dari individu tersebut mana yang berkawan melampaui batas pergaulan.kadang-kadang ibu bapa menegur pun tiada kesan nya.remaja hanya tahu membuat perkara yang terhina tetapi tidak memikirkan kesannya.bila sudah terjadi barulah menyesal.kalau boleh ibu bapa mesti menitik beratkan anak mereka terutamanya anak perempuan.
rais
pastikan "bapa" anak luar nikah ini tidak terlepas dari tanggungjawab bersama menguruskan anak-anak yang tidak berdosa ini.Selain mendapat hukuman yang setimpal, dia juga mesti dipertanggungjawabkan memberi nafkah kepada anak dan 'ibu' malang tersebut.
zakiah bt zakaria
Dunia akhir zaman...perkara pertama yg patut disekat ialah penularan video lucah yg semakin berleluasa dlm telefon bimbit pelajar..
awaluddin
saya kecewa dan sedih mengenangkan nasib anak-anak remaja melayu/islam kita hari ini..saya juga kecewa dengan pihak berkuasa/kerajaan kerana gagal menangani masalah ini sebaiknya,kita asyik leka mencari kekayaan material tetapi lupa akan nilai-nilai suci agama islam,harap semua peka dan bertindak tanpa mengira usia...selamatkanlah bangsa kita!
ana lensa
ya allah!!! apa nak jadi dengan remaja sekarang..
siti norhanisah binti shamsudin
di sini saya ingin memberi komen mengenai masalah lahir anak luar nikah kerana semakin lama semakin banyak kuantiti dlm setahun. jgn kata setahun malah 1 bulan lebih drpd setahun. masalah ini lebih berleluasa. punca utamanya adalah mudah terikut dan mudah terpengaruh dengan ajakan kawan dan juga pujuk rayu daripada teman lelaki. justeru, pd masa kini tidak kira pelajar IPT/IPTS malah pelajar-pelajar sekolah juga mudah terikut dengan rayuan teman lelaki dan juga mudah terikut ajakan nafsu yang boleh membawa masalah pada dirinya. mereka ingat pada masa yang senang tetapi tidak ingat pada masa yang susah sehingga melahirkan anak. apabila para ibu bapa dapati yang anak mereka mengandung maka sebulat-bulatnya mereka tidak mahu ambil tahu dan menyerahkan pada pihak mais. sepatutnya, ibu bapa juga perlu memainkan peranan dan tanggungjawab dalam isu ini.
huhuhu
what happened to our generation now?????
our lifestyle especially teenagers totally like west style....
i hope this can be prevented
zach_grafix
saya tertarik dengan berita yang disiarkan mengenai masalah anak luar nikah...seharusnya ibu bapa mengambil berat akan isu ini sekiranya anak mereka yang terlibat jangan menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya kepada kerajaan....
aril1368
ape dah jadi
fii
Assalamualaikum, Apa nak jadi dunia hari ni.... Wahai remaja sekelian, Sebelum membuat sesuatu perkara, fikir dulu baik dan buruknya. Menyesal dahulu pendapatan menyesal kemudian tiada gunanya.Allah dah beri otak untuk berfikir. Jangan sekali-kali nafsu mengatasi otak.Istigfar banyak-banyak. Inilah jadinya. LU PIKIRLAH SENDIRI...
Zaki
Remaja semakin berani untuk bertindak di luar batasan kerana sudah ada pihak yang sanggup 'menanggung' mereka selepas itu.
Samudera Biru
ya ALLAH,,,bbaloikah G bt smua ni..?..sbrpa byk kbaikn dr kbrukn..?.psti kh nilai tmbh dpt dkluarkn..?.sdarla Mlysia..bLa nfsu mnguasai akl..???????,,



Terangsang kanak-kanak

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my
2010/08/06
BETONG: Lelaki yang didakwa merogol cucu tirinya mengakui nafsunya lebih terangsang apabila melakukan hubungan dengan kanak-kanak dan makin ghairah apabila mendengar mangsanya merintih.
Pengakuan lelaki itu dibuat kepada polis ketika dia bersama isterinya disoal siasat sejurus ditahan dalam tempoh tidak sampai 36 jam selepas laporan dibuat ibu mangsa.
Ketua Polis Daerah Betong, Deputi Superintendan Mohd Bukhori Saffai, berkata suspek dan isterinya masing-masing berusia 40-an ditahan ketika menikmati makanan di sebuah kedai di bandar ini, kira-kira jam 9.30 malam kelmarin.

Menurutnya, ketika ditahan suspek bersama isterinya yang juga nenek mangsa ‘selamba’ seolah-olah tidak melakukan kesalahan.

“Selepas ditahan, anggota kami menyoal siasat mereka dan suspek lelaki tanpa berselindung mengaku merogol mangsa. Malah, tanpa segan silu, dia memberitahu nafsunya lebih terangsang jika melakukan seks dengan kanak-kanak dan suka mendengar rintihan mereka.

“Susulan pengakuan itu, polis menahan reman pasangan terbabit bermula hari ini (semalam) bagi membantu siasatan,” katanya.

Muka depan Harian Metro semalam melaporkan perlakuan keji seorang datuk yang tergamak ‘meratah’ cucu perempuannya yang berusia 13 tahun berulang kali sejak lima tahun lalu.

Kejadian itu terbongkar selepas mangsa yang belajar dalam tingkatan satu di sebuah sekolah di sini enggan pulang dari asrama sekolah ke rumah nenek yang menjaganya seperti kebiasaan pada hujung minggu lalu.

Selepas didesak ibunya, mangsa mendedahkan pengalaman pahitnya dirogol datuk tirinya setiap kali pulang ke rumah lelaki itu pada hujung minggu dan lebih memilukan neneknya didakwa turut bersekongkol dengan merahsiakan perbuatan suaminya.

Terkejut dengan pendedahan anaknya, wanita berkenaan membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Betong di sini, jam 12.45 tengah hari kelmarin dan suspek bersama isterinya menghilangkan diri selepas mengetahui hal itu.

Mohd Bukhori berkata, pelajar berkenaan kini masih ditempatkan di Hospital Umum Sarawak (HUS) dan pemeriksaan doktor ke atasnya mengesahkan ada kesan koyakan pada kemaluan mangsa.



Sekolah pelajar hamil bukti perzinaan serius
Mohd Ali Hashim   
ALOR SETAR, 6 Ogos: Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar) berkata, cadangan Kerajaan Negeri Melaka untuk mewujudkan sekolah khas bagi pelajar hamil menggambarkan betapa serius dan dahsyatnya perzinaan dan kemungkaran berlaku di dalam masyarakat hari ini.
"Kita tidak menolak kemungkinan yang berlaku ini adalah disebabkan kegagalan Barisan Nasional sebagai sebuah kerajaan yang memerintah harus berani berperanan bagi mencegah kemungkaran dan bukannya memelihara hasil dari perbuatan mungkar tersebut,” katanya.
Katanya, kerajaan yang memerintah tidak berusaha dengan serius ke arah menentang kemungkaran tersebut.
“Apa yang mereka lipatgandakan usaha ialah kempen membayar zakat. Mana ada kempen menentang zina. Pegawai-pegawai di pejabat agama hanya turun padang untuk banteras khalwat,” ujarnya yang juga Pengarah Pilihan Raya Pemuda PAS Pusat.
Namun begitu, katanya tiada pendidikan yang diberikan kepada kumpulan yang ditangkap itu yang menunjukkan BN sebenarnya gagal untuk membawa Islam dan syariat kepada umat Islam sepenuhnya.
Tambah beliau lagi, walaupun negara mempunyai Pusat Islam, Jakim, Yadim setiap negeri mempunyai jabatan dan majlis agama serta mufti tetapi sehingga hari ini umat Islam tidak dapat hidup dalam tuntutan syariat Islam yang sebenar.
Tambahnya, Umno dan BN sememnangnya gagal untuk membentuk peribadi masyarakat, maka rakyat harus berani untuk membina politik baru.
“Setelah begitu ramai mengandung anak luar nikah baru hendak diwujudkan sekolah, akhirnya rakyat menjadi mangsa kepada sistem pentadbiran yang ada sehingga imej negara dan agama tercemar," ujarnya lagi.
Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Rosidi Hussain pula berpandangan dengan wujudnya sekolah itu di Melaka, dibimbangi wujudnya unsur-unsur menghalalkan atau mengiktiraf perzinaan.
Akhirnya, kata beliau akan memberi peluang baru kepada remaja dan generasi muda yang cetek pengetahuan agama untuk terus terlibat dengan aktiviti negatif itu.
"Cadangan Kerajaan Melaka itu harus dilihat dari skop yang luas supaya ia tidak memberi satu pengiktirafan yang memungkinkan berleluasanya kegiatan mungkar ini setelah ruang disediakan bagi mereka melahirkan anak luar nikah,” ujarnya.




Pelajar panik

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my
2010/08/06

SABAK BERNAM: “Saya panik tak tahu nak buat apa-apa. Selepas lihat bayi itu menangis sekuat hati, saya telefon mak cik yang tinggal di Bandar Baru Bangi memaklumkan kejadian dan dia minta saya beli tuala dan susu,” kata seorang remaja hanya mahu dikenali sebagai Iz, 20-an yang menemui seorang bayi lelaki di Jalan Menteri, berhampiran sebuah bank, Sungai Besar, di sini, kelmarin.
SIASAT...anggota forensik menjalankan siasatan di tempat bayi lelaki ditemui.
SIASAT...anggota forensik menjalankan siasatan di tempat bayi lelaki ditemui.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam itu, bayi lelaki itu ditemui dalam keadaan bogel beralaskan kotak.

Tubuh bayi itu ditutup dengan kotak dan hanya menampakkan kepala dipercayai berusia antara sehari sehingga seminggu manakala tali pusatnya masih merah.

Iz mendakwa, dia serba salah dan tidak mampu berbuat apa-apa sebelum memaklumkan kejadian itu kepada mak ciknya dan membawa pulang bayi berkenaan ke Bandar Baru Bangi.

Menceritakan lebih lanjut kejadian, Iz mendakwa, ketika kejadian dia bersama rakan wanita baru selesai mengunjungi kedai telefon bimbit sebelum melihat bayi terbabit menangis bersebelahan pintu kiri penumpang Perodua Kancil.

“Kira-kira jam 8.30 malam, saya tiba di sini dan meletakkan kenderaan sebelum kembali semula kira-kira sejam kemudian.

“Bagaimanapun saya tergamam dan tak tahu nak buat apa-apa selepas lihat bayi ini menangis. Malah ketika kejadian kawasan ini sunyi, agak gelap dan tiada orang,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Pelajar Politeknik Sultan Idris Shah (PSIS), Sabak Bernam, Selangor itu berkata, selepas memberi susu dan membalut bayi terbabit dia bersama rakannya membawa pulang ke Bandar Baru Bangi sebelum mak ciknya membuat satu laporan di balai polis kira-kira jam 2 pagi semalam.
Bayi itu dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang bagi pemeriksaan lanjut.


Dilarikan teman lelaki

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
am@hmetro.com.my
2010/08/06

SHAH ALAM: Seorang pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 16, di sini hilang selepas keluar membeli gam di sebuah kedai berdekatan rumahnya di Rumah Kakitangan Kerajaan Negeri Seksyen 16, Ahad lalu.
Robeaton Thaqifah Sahar yang membawa wang RM1 keluar dari rumah kira-kira jam 9.15 malam hanya memakai baju tidur dan bertudung hitam, tetapi tidak pulang sehingga jam 12 tengah malam sebelum ibu bapanya membuat laporan polis.
Anak kedua daripada empat beradik itu disyaki dilarikan seorang remaja lelaki tempatan berusia 18 tahun yang tinggal di Padang Jawa, bersebelahan Seksyen 16.

Remaja itu yang baru tamat belajar dan bersekolah di sekolah sama dengan mangsa apabila dihubungi memberi pelbagai alasan ketika ditanya mengenai mangsa termasuk sedang bekerja di sebuah rancangan Felda di Pahang, tetapi tidak tahu alamat tempatnya bekerja.

Ibu mangsa, Rozi Ashikin Omar, 43, yang juga kakitangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, anaknya seorang yang lincah dan aktif tidak menunjukkan sebarang perubahan sebelum ini.

Katanya, dia dan suaminya, Sahar Mohd Wali, 52, membuat laporan di Balai Polis Seksyen 15 pada jam 12.42 tengah malam hari sama.

“Kami sudah puas mencarinya di sekitar Seksyen 16 termasuk ke sekolahnya Isnin lalu, namun tidak membuahkan hasil.

“Melalui perbualan dengan guru, kami difahamkan Robeaton mempunyai teman lelaki dikenali setahun lalu dan sumber polis memberitahu sehingga kini remaja itu tidak lagi menetap di Padang Jawa,” katanya.

Menurutnya, pada siang hari sebelum kehilangan Robeaton, mereka sekeluarga keluar membeli-belah termasuk pakaian baru untuk persediaan hari raya.

Sesiapa mempunyai maklumat mengenai Robeaton diminta menghubungi talian 013-2732702 atau terus ke Balai Polis Seksyen 15.




Rogol gadis bisu, penganggur dipenjara 15 tahun
Ogos 6, 10 12:32pm
Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini menghukum penjara 15 tahun dan lima sebatan rotan terhadap seorang penganggur kerana merogol seorang mangsa Orang Kelainan Upaya (OKU), empat tahun lalu.

Hakim Fathiyah Idris menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd Khairul Nizam Mohd Shafiai, 24, setelah mendapati pihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah terhadap kes tersebut.

Bagaimanapun Fathiyah membenarkan permohonan peguam Mohd Razlan Jalaluddin yang mewakili tertuduh untuk menangguhkan hukuman sebatan bagi menfailkan rayuan ke Mahkamah Tinggi.

"Dalam kes ini pihak pendakwaan berjaya membuktikan keraguan munasabah dan mahkamah mendapati keterangan daripada saksi pembelaan adalah satu penafian semata-mata di mana keterangan daripada tertuduh tidak konsisten," katanya.

Fathiyah berkata, Mohd Khairul Nizam berjaya memperdayakan mangsa, seorang wanita golongan istimewa yang bisu ketika melakukan hubungan tersebut.

"Dalam hal ini, jelas menunjukkan tertuduh mengambil kesempatan terhadap mangsa yang bisu dan bukan berniat untuk membantu mangsa yang ketika itu memohon bantuan daripada tertuduh," katanya.

Fathiyah berkata bahawa hukuman yang dikenakan terhadap Mohd Khairul Nizam adalah wajar memandangkan tertuduh masih muda dan kesalahan yang dilakukannya amat serius.

Beliau juga memerintahkan tertuduh menjalani program pemulihan yang dikendalikan Jabatan Penjara sepanjang tempoh pemenjaraannya dan selepas tamat hukuman penjara, tertuduh perlu berada dalam pengawasan polis selama dua tahun.

Mohd Khairul Nizam didakwa merogol mangsa, seorang pekerja hotel, berumur 29 tahun, di Bilik 206, Hotel Metro, Jalan Changkat Thamby Dollah Off Jalan Pudu, di Kuala Lumpur antara pukul 12 malam dan 1 pagi, 10 Dis 2006.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Tan Sew Ping.

- Bernama




Atasi masalah zina, kahwin lari

SHAH ALAM – Pelaksanaan undang-undang perkahwinan di awal usia seperti yang mahu dilaksanakan oleh Melaka merupakan jalan penyelesaian wajar bagi menangani masalah zina, hamil luar nikah dan pembuangan bayi.

Mufti Kedah, Datuk Sheikh Badaruddin berkata, Majlis Agama Islam Melaka (Maim) membuat keputusan tepat dengan memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan pelajar perempuan bawah 16 tahun.

"Perkahwinan adalah sesuatu yang halal di dalam Islam dan tiada had umur yang ditetapkan.

"Apabila sudah tiada jalan lain untuk membendung kehendak dan masalah zina melibatkan mereka, maka saya melihat perkahwinan adalah satu jalan yang wajar dilakukan,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan Maim yang telah memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki di bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam turut menyebut prosedur permohonan bernikah bagi pelajar terbabit masih dikekalkan iaitu perlu melalui Mahkamah Syariah walaupun mendapat kebenaran ibu bapa

Mengulas mengenai pandangan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa tindakan Maim itu hanya menjurus kepada peningkatan penceraian, Sheikh Badaruddin berkata, penilaian perlu dibuat dari sudut jangka panjang.

Menurutnya, bagi golongan yang tidak dapat mengawal nafsu seperti remaja bawah umur ini, apabila tidak dibenarkan berkahwin mereka akan melakukan zina dan seterusnya membawa kepada masalah hamil dan pembuangan anak.

“Dalam hal ini kita perlu melihat bahawa, penceraian itu walaupun dibenci Allah tetapi hukumnya halal. Sedangkan zina hukumnya haram.

“Zina itu sudah haram, apatah lagi hamil luar nikah dan membuang anak. Terlalu banyak kesan buruk akan berlaku jika perkahwinan tidak disyorkan," katanya.

KOMEN

KENAPA TAK CADANG LAKSANAKAN HUKUM ALLAH/QURAN.... 


'Mereka mahu bunuh bayi ini'

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my
2010/08/07

AMPANG: “Saya yakin mereka yang membuang bayi ini berniat membunuhnya,” kata Jamaludin Mawardi, 17, yang menjumpai seorang bayi perempuan dalam pembetung longkang berair berhampiran stesen minyak Petronas di Jalan Raya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) Klang Gate di sini, petang semalam.
DI SINI..Jamaludin menunjukkan tempat bayi terbabit (gambar kecil) ditemui.
DI SINI..Jamaludin menunjukkan tempat bayi terbabit (gambar kecil) ditemui.
Ketika diselamatkan kira-kira jam 3.20 petang, bayi yang masih bertali pusat dan bogel serta terendam dalam air itu diselaputi lumpur dan kotoran serta menangis sekuat hati.

Jamaludin berkata, ketika kejadian dia bermain bersama rakan di kawasan itu sebelum terdengar tangisan bayi, namun hairan kerana ia datang dari arah longkang besar tidak jauh dari MRR2.

“Saya memberanikan diri meninjau ke dalam pembetung itu sebelum terkejut melihat kaki bayi terjuntai keluar dari longkang berkenaan dan bergerak-gerak.
“Sebaik menyedari bayi itu masih hidup, saya memanggil penduduk dan pekerja stesen minyak berhampiran untuk menyelamatkannya,” katanya.

Menurutnya, orang ramai berusaha mengeluarkan bayi perempuan itu dari dalam pembetung berkenaan dengan berhati-hati.

“Ketika itu saya lihat seluruh tubuh bayi terbabit diselaputi lumpur dan kotoran longkang. Keadaannya teruk dan mungkin akan mati jika tidak diselamatkan segera kerana pembetung itu berair.

“Orang yang membuang bayi terbabit binatang berwajah manusia yang tidak ada akal. Saya yakin ibu bayi itu berniat membunuhnya,” katanya.

Sejurus dibawa keluar dari pembetung berkenaan, bayi terbabit dibawa seorang wanita yang juga isteri pemilik stesen minyak Petronas berhampiran ke premisnya untuk dibersihkan.

Bayi terbabit dimandikan sebelum dibalut dengan kain bersih dan diberikan susu berikutan kelaparan.

Isteri pemilik stesen minyak berkenaan, Fadzilah Abdul Majid, 50, berkata keadaan bayi itu kebiru-biruan akibat dibiarkan terendam kesejukan terlalu lama di dalam air.

“Keadaan bayi terbabit amat menyedihkan kerana dia baru dilahirkan. Saya tak pasti siapa yang tergamak mahu membunuh bayi yang baru lahir itu,” katanya.
Menurutnya, dia menghubungi ambulans untuk membawa bayi berkenaan ke hospital.

“Tidak lama kemudian, beberapa petugas Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) bersama ambulans tiba dan membawa bayi itu ke Hospital Ampang untuk rawatan kecemasan,” katanya ketika ditemui wartawan semalam.

Menurutnya, dia benar-benar sedih dengan apa yang berlaku dan percaya hanya manusia tidak berhati perut sanggup membiarkan bayi itu mati lemas.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan dan pihaknya sedang melakukan siasatan bagi mengesan pihak bertanggungjawab yang membuang bayi terbabit di kawasan itu.

Menurutnya, bayi berkenaan kini stabil dan dirawat di Hospital Ampang.

Pihaknya akan mengambil keterangan beberapa saksi bagi membolehkan siasatan dilakukan secepat mungkin.

Kejadian terbaru itu mengulangi insiden sama apabila seorang bayi lelaki yang baru lahir ditemui dibuang di dalam kotak di Jalan Menteri, berhampiran sebuah bank di Sungai Besar, Selangor, jam 9.30 pagi kelmarin.

Ketika ditemui bayi terbabit yang berada dalam keadaan bogel hanya ditutupi dengan kotak dengan menampakkan kepalanya sahaja.

Bayi itu dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang bagi pemeriksaan lanjut.
.






No comments:

Post a Comment