Wednesday, December 15, 2010

ALHAMDULLILLAH...SYUKRAN...TAHNIAH ATAS KEBERANIAN SERTA KETEGASAN TUAN...


Dis 15, 10 8:22pm

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya amat kecewa apabila tokoh agama yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, cuba dikaitkan dengan fahaman pluralisme semata-mata kerana beliau menghadiri majlis penganut agama Buddha.

"Ini suatu tuduhan yang amat jahat. Rekod Tuan Guru membuktikan beliau amat konsisten dalam isu Islam," katanya dalam satu kenyataan, sambli menegaskan beliau bukan ahli PAS dan mana-mana parti politik.
Dr Juanda mengulas laporan media online yang memetik kenyataan beberapa pembentang kertas kerja di satu seminar semalam berkaitan isu pluralisme, termasuk mengingatkan pemimpin Islam termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak daripada menghadiri perayaan agama lain.

yusri abimSalah seorang pembentang kertas kerja itu - bekas presiden ABIM, Dr Yusri Mohamad (kanan) mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah secara terbuka menyokong pluralisme dalam syarahannya di London School of Economic Mac lalu.

Dr Yusri dilaporkan mendakwa badan pemikir Anwar - Institut Kajian Dasar (IKD) yang diketuai oleh bekas setiausaha akhbarnya, Khalid Jaafar, juga telah menerbitkan buku-buku yang 'merbahaya' yang mempromosi persamaan agama.

NONEPensyarah Kuliah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu juga turut mengkritik Nik Aziz (kiri) kerana beliau menghadiri majlis penganut agama Buddha di Kelantan.

Seorang lagi pembentang kertas kerja, felo Institut Pemikiran dan Peradaban Islam Antarabangsa (ISTAC), Dr Muhammad Uthman El-Muhammady, juga senada dengan Dr Yusri apabila menggesa umat Islam menentang mereka yang mempromosikan persamaan agama.

Mengulas lanjut, Dr Juanda berkata: "Ya, pluralisme adalah suatu ancaman kepada Islam, tetapi tuduhan melampau dan tergesa-gesa mengecop beberapa orang tokoh politik sebagai penganut fahaman pluralisme ini amat berbahaya kepada keharmonian hidup antara umat beragama di Malaysia.

"Budaya ala-Taliban ini amat tidak cocok dengan rakyat Malaysia yang sudah sekian lama hidup dalam suasana harmoni dan saling menghormati," tambahnya.
"Kita perlulah membezakan di antara sikap menghormati kebebasan pegangan agama orang lain yang diakui oleh Islam dengan hakikat maksud pluralisme," tegasnya.

Tidak sepatutnya, tambah beliau, mereka yang bergelar sarjana tidak memahami metodologi ilmu dalam menilai perbezaan di antara dua perkara ini.

"Dalam al-Quran, Surah al-Kafirun memberikan ruang memperakui hak penganut agama lain dalam mengamalkan kepercayaan mereka, manakala Surah al-Mumtahanah menyuruh orang Islam berbuat baik dengan penganut bukan Islam.

dr juanda jaya perlis mufti candidate 081106"Erti ruang toleransi dan saling menghormati hak sesama manusia untuk hidup secara harmoni itu diakui oleh Islam dan bukannya satu ciri penganut pluralisme," katanya.

Dr Juanda (kanan) bertanya bukankah Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menerima rombongan penganut Kristian Najran di dalam masjid Nabawi?
"Bahkan baginda membenarkan mereka melakukan ibadat agama mereka di dalam masjid kedua paling suci itu.

"Bukankah Nabi Muhammad SAW pernah bangun bagi menghormati jenazah seorang penganut Yahudi yang lalu di hadapannya?

"Bukankah Omar bin al-Khattab RA sewaktu membuka Palestin memberikan kebebasan dan penghormatan yang amat luar biasa kepada Patriach Kristian di sana dan mengunjungi Gereja Nativity?

"Apakah Nabi SAW dan Omar RA ini juga penganut pluralisme? Sudah tentu tidak! Dan dengan itu formula dan kaedah pihak yang gelojoh ini juga salah dan amat berniat jahat," katanya.

Dr Juanda berkata, beliau bimbang wujud kecenderungan beberapa pihak dari kalangan ahli akademik dan agamawan menggunakan isu akidah untuk tujuan mewujudkan permusuhan di kalangan ahli politik.

"(Mereka) juga menggunakan isu akidah untuk menyesatkan dan memurtadkan orang politik yang tidak sebulu dengan mereka," katanya.

Hal ini, tegas beliau lagi, akan menjurus kepada pegangan yang amat melampau dan boleh mencetuskan kekecohan antara agama di Malaysia.

"Akibat sikap seperti ini, banyak pihak akan disesatkan dan dipertikaikan akidah mereka," tegasnya.

Juga, kata Dr Juanda, formula mereka yang melampau ini akan menimbulkan salah tafsiran terhadap sikap harmoni kerajaan Persekutuan kepada penganut berbilang agama di Malaysia.

"Apakah polisi kerajaan ini juga akan mereka sesatkan, termasuk para pemimpin yang terbabit?" soalnya.

Sehubungan itu, beliau menyeru umat Islam, terutama ahli akademik, agar bersikap jujur dan adil dalam memperkatakan soal Islam dan terutamanya dalam soal hubungan dengan agama lain.

"Semua pihak perlu berhati-hati terutama dalam menyatakan pandangan yang boleh membawa kepada permusuhan beragama dan berpolitik," tambahnya.

Dr Juanda berkata rujuklah kepada al-Quran dan al-Sunnah dalam mengeluarkan pandangan Islam.

"Bukannya dengan emosi dan kecenderungan berpolitik bagi menimbulkan permusuhan di kalangan umat Islam dan permusuhan di antara umat Islam dengan bukan Islam.

"Islam tidak memerlukan mereka yang berpemikiran pelampau, kolot dan amat konservatif bagi membela agama suci ini," tegasnya.

COPY PASTE DARI FB

DrMAZA.com semalam dalam UTUSAN ada pensyarah UIAM cuba mengaitkan MB Kelantan dengan pluralisme (akidah menyamakan antara agama)..ini tuduhan yang berat dan boleh membawa kepada kafir-mengkafir nantinya..jangan gunakan agama untuk kepentingan diri..mustahil MB Kelantan menyamakan Islam dan agama lain di sudut kewahyuannya (divinity).saya bukan orang politik, tapi saya benci melampau bila berbalah..
4 hours ago · ·

  • You, Kama Cikk Kama and 431 others like this.
  • 50 of 128

    • Abd Khalid Akhwana BAGUS la org2 UMNO/PAS ni sama2 sygkan ISLAM.....kalau mcm tu org 2 UMNO/PAS mari sama2 kita belajar (bagi yg blm faham la) baca , menghayati dan merujuk kpd KITAB SUCI UMAT ISLAM dgn penuh keikhlasan...alQURAN....kalau tidak jgn pura2 tjuk SAYANGKAN ISLAM konon.....TGNA apa yg beliau kata/buat semuanya berASASkan alQuran.....tak caya jom dtg kelantan . kuliah TGNA setiap pagi jumaat di tgh bdr kota bharu....bagi yg blm tau la
      3 hours ago · · 6 peopleLoading... ·

    • Fendi Isa NI KESAN JIKA JAUH DARI JEMAAH ISLAM...NI SEMUA SBB KES2 TAKUT....BIARLAH KITA HANYA TAKUT PADA ALLAH...JIKA KITA HANYA TAKUT PADA ALLAH...SEMUA MAKHLUK AKAN TAKUT KEPADA KITA...DENGAN IZIN ALLAH SWT...
      3 hours ago · · 2 peopleLoading...

    • Port Need kita jgn cepat melatah..........tunjukkan budi pekerti yg baik sbg org Islam tak payah keluarkan kata2 kesat, maki hamum dll...... semua org rasa marah bila ulamak dihina tambah lg ke TGNA. marah kita biar cara marah org Islam. pensyarah tu saje nak cari glamer sbb tu buat provokasi mcm tu tp kesan nya pada kita, doakan muga Allah buka kan pintu hati nye biar bleih terima TGNA dan daftar sbg ahli PAS.....insyaAllah.
      3 hours ago · · 3 peopleLoading... ·

    • Mohd Dinie demi nak berkuasa sggup plak bergabung dgn dap
      3 hours ago · ·

    • Syed Idris Al Yahya nk mengajar DAP kearah keislaman salah ke??..pernah ke umno ajr MCA islam?
      3 hours ago · · 4 peopleLoading... ·

    • Abd Khalid Akhwana kalau ada sape2 yg tak puas hati blh tnya terus pada TGNA pd pagi jumaat tu......jgn nnti bila dah nyawa dkt halqum atau dah masuk dlm LUBANG KUBUR baru nyesal ....rupa2nya hidup dlm kejahilan.....masa tu segala2nya dah ALLAH tutpkan....
      3 hours ago · · 1 personLoading... ·

    • Affandi Majid Musuh2 yg menentang islam trdiri dari pelbgai rupa bentuk..yg lbh bhaya ia mereka yg alim tentang agama tp memutarbelitkan pengetahuan agama untk kepentingn diri.
      3 hours ago via Facebook Mobile · · 2 peopleLoading... ·

    • Muhammad Hadi Orang 'agama' yg melampau akan mendatangkan kesan buruk kpd perpaduan ummah...
      3 hours ago · ·

    • Abd Khalid Akhwana berpolitik pun kena ingat juga yg semua tu kait maengait dgn KEMATIAN, dgn LUBANG KUBUR, dgn PDG MAHSYAR, dgn TITIAN SIRAT, dgn SOAL JWAB DPN ALLAH, dgn SYURGA NERAKA....atas dunia ni kena ingat juga kait mengait dgn IBLIS/SYAITAN
      3 hours ago · · 1 personLoading... ·

    • Saiful Bahri Mohd Ariffin telah Rasulullah tinggalkan dua perkara yak ni Al-Quran dan As-Sunnah Rasul-NYA,maka kamu tidak sesat selama-lamanya..
      ulama pewaris nabi..kalo ulama pon kita pelekeh jadi yg mana satu kita nak ikot..?masyaAllah..

      3 hours ago via Facebook Mobile · · 3 peopleLoading... ·

    • Syed Idris Al Yahya oh!!! dunia ibarat nya roda,,,naik turun tiada hentinya...lagu aruah.
      3 hours ago · ·

    • Mohd Zulkhibri Hassan Yg Tuan Syed Idris..tetiba msk cerita wahabi ni apasal??? anta tau ke apa wahabi tu sebenarnya?? nape dok ckp Mufti Perlis org wahabi??..org duk ckp pasal pluralisme hang dok ckp wahabi plak...out of topic brader!!
      3 hours ago · · 2 peopleLoading... ·

    • WaN-killerz Mohd anjing punya org
      3 hours ago · ·

    • Abd Khalid Akhwana JOM KITA SEMARAKAN agenda perjuangan BERPOLITIK UTK SELAMATKAN DIRI KITA,KELUARGA KITA,RAKAN2 KITA dari ditimpa kesukaran bila tiba saat KEMATIAN serta disaat kita BERDEPAN dgn ALLAH RABBULJALIL......
      3 hours ago · ·

    • Beejay Bj Allah akan memesongkan hati dan memesongkan dari Siratol Mustaqim orang-orang yang memesongkan kenyataan Tuan Guru yang ikhlas berdakwah dan berjihad untuk agama Allah.
      3 hours ago · · 2 peopleLoading... ·

    • Domo Ryuuji mmg.. saya sokong! hidup tok guru!
      3 hours ago · · 1 personLoading... ·

    • Zam Peru syaitan2 mmg tkot pd org2 yg alim...
      3 hours ago via Facebook Mobile · ·

    • Kasmidi Nawi semoga pensyarah tersebut sedar akan kenyatannya....
      3 hours ago · ·

    • Farizz Wan Mohd mutalif tu pun bca utusan gak tu tht why lah dia kata TGNA dok kafir kan umo tu..yg tu TGNA dok ckp..org surtkhbar yg dok ckp...biasa arr org bla dah da ilmu sket mula le nak tunjuk yg dia bagus dlm ilmu yg dia da tu.. tpi dia lupa agknya ilmu yg dia perolehi tu adalah dari Allah...
      2 hours ago via Facebook Mobile · ·

    • Ismail Ibrahim Ismail kata2 pensayarah tu adalah kata2 org umno.
      2 hours ago · · 1 personLoading... ·

    • Noraziah Mat Lazim nampaknya pensyarahtu nak kena belajar agama sekali lg kot...tok guru ajarla dia..mayb dia rasa agamanya dah lebih bagus dr tok guru kot...org y sedikit agama n nak berlagak terlebih agama camni la jdnye...
      2 hours ago · ·

    • Kamal Mydin Orang yg bercakap tu memang tak ada agama.Orang Atheis.
      2 hours ago · ·

    • Sahak Bertam
      salam & selawat utk nabi s.a.w
      suatu kenyataan yg amat tidak baik sekali bila mengatakan TGNA menyamakan ISLAM ngn agma laen...saye amat b'harap n b'doa agar penulis akhbar,p'bawa cerita n pereka cerita 2 b'taubat sblum maut m'jmput anda...s...edarlah,kerajaan yg anda p'tahankn ni lg bnyk wt k'mungkaran kt bumi MALAYSIA ni...saye sarankn mereka ni cbe dok sblan kt umah TGNA 2...bwu dowg 2 taw mne satu intan,mane satu kaca...
      jgn kerana t'lalu taksub ngn ssuatu parti 2,kamu sggup m'aniaya saudara kamu sdn...sedarkah kamu,semua umat islam 2 b'saudara..egtlah,ulama 2 pewaris nabi...tp bkn ulama dunia yg hnye pntingkan dunia n tkut utk tgur pmerintah yg zalim...smga TGNA m'maafkan mereka n b'doa utk kami smue smga kita dpt hidayah ALLAH...
      See More

      2 hours ago · ·

    • Oton Torito Aper kes lak Puak2 PAS mengkafirkan UMNO?...sampai solat 2 imam?aper kes?!!!!!!
      2 hours ago · ·

    • Que Fazriey Alapdan nye bal0h s0km0..
      2 hours ago via Facebook Mobile · ·

    • Que Fazriey G saman lalu law betul alek kt0w, kew guane. Ckp shajew d0p r0ck kedar0h neyh.
      2 hours ago via Facebook Mobile · ·

    • Mohd Zaidi Zulkefli org kenamaan org brpangkat & para artis d sanjung tinggi tapi ulamak d mana dlm diri mereka yg sk mmprmudahkn hukum allah...
      2 hours ago via Facebook Mobile · ·

    • Mohammad Azwan biasalah spesis wahabi, suka bergadoh, kepala wahabi mesia plak tu.. rujukan budak2 studen salafi kecik2.
      2 hours ago · ·

    • Norlelawati Sukiman x kire d mane juwe x elok berbalah...
      2 hours ago · ·

    • Azida Khan tetapi cuba kita imbas balik siapa yg sebenarnya yg mengeluarkan kafir-mengkafir ni...kan?? ..sebab itu jgn bila kena batang hidung kita, kita mula nk salahkan org lain...tengok diri kita dulu sebelum tengok org lain...klu kita bertaraf ulama org panggil boleh buat, org umum lagi la boleh..pasal masyarakat akan cakap"Tok guru tu boleh kata,kawe pun boleh la"....
      2 hours ago · ·

    • Abdul Hamid Sulaiman Ahli ilmuan bertindak gitu - kita yg awam yang kebingungan.Andai kita mengaku ilmu milik Allah kenapakah kita betelagah kan elok rujuk pd yg berkenaan adakan perbincangan. Tak elok kan nak tunjukan belang kan gitu Dr.
      2 hours ago · ·

    • Hadi Noor
      Siapa tetapkan fatwa ?? pensyarah ke ulama??

      Mereka yang sentiasa mencari publisiti murahan memang la gitu perangainye,,bukan tak tau tapi buat2 tak tau dan tak mengerti dengan membuat andaian dorang yang sama bodoh jugak dengan orang yang k...eluar kenyataan bodoh macamtu.

      Bukan nak memaki,,,tapi kalau nak perkataan lain untuk pensyarah pro umnGOOKKssssss tu boleh disamaertikan dengan jumud/jahil..

      Kalau nak kipas najUb pun tak payah la dengan bongkak nak melawan ulama besar seperti TG Nik Aziz..
      Kalau nak meraih simpati untuk dapat sokongan dari rakyat supaya dapat masuk le pentas politik dengan tujuan mencari nama dan pangkat semata2 tak payah la..tinggalkan saja niat sia2 tu sebab ramai rakyat Malaysia sekarang dah tak jahil macam dulu...tak tau la pulak kalau pensyarah yang sorang tu konon mengaku berlagak hebat dah jadi jahil pulak...........

      Lebih baik tuan pensyarah yang sorang tu sokong PAS dan meletakkan Islam sebagai dasar perjuangan. Tapi kalau si pensyarah sorang tu takmau ikut Islam dan cara Islam,,,terpulanglah,,,tak retak kekukuhan rakyat dalam membawa reformasi perubahan untuk menukar kerajaan di masa depan !!!!!!!!!!!!

      Sokong Tok Nik !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      See More

      2 hours ago · · 2 peopleLoading... ·

    • Mohd Zulkhibri Hassan kena paham dia tu nak jadi VC UIAM la tu tak lama lagi...so saje ler la..tak kan tak tau first skali ckp anwar ibrahim sokong pluralisme pas tu ckp TGNA pasal pegi majlis agama budha, semua tu nak publisiti nakal menjelang akhir tahun..nanti dpt bonus 6 bln!!
      2 hours ago · ·

    • Pak Tam bila dah ketandusan idea macam2 lah nak tuduh orang...lepas tu heret ulamak bersama2 hentam orang..
      2 hours ago · ·

    • May Bjorg Itu pensyarah yg karut,tiada integriti..maybe dia dgr dr media2umno nia..lain kali sblm menuduh tunjuk bukti dan bersemuka..jgn membuta tuli mcm tu
      2 hours ago · ·

    • Ibnu Fatimah pensyarah uiam jahil agama.tak usah jadi tali barut umno..pensyarah smcm ini letaklah jwtn pensyarah..
      2 hours ago · · 1 personLoading... ·

    • Ummu Irfani May Allah guide us to the right path..amiin
      2 hours ago · ·

    • Anliz Angah MMG MUSTAHIL..TP XSEMESTINYE YG MUSTAHIL XKN JD X MUSTAHIL...
      about an hour ago via Facebook Mobile · ·

    • Azam Sahlan yaaa, bagusss, yang boleh mengkafirkan org lain hanyalah PAS...

      org tu tak pun kata Nik Aziz kafir pun. tapi Korang panggil majoriti melayu kat msia ni kafir..bagussss...truskannn...

      about an hour ago · · 1 personLoading... ·

    • Zulkarnain Abd Rajak ni semua kempen pilihanraya umno...saje buat isu...yg merepet...kan umnobn dh tk ada penyokong...dah terdesak.bayar kt pensyarah tu,buat isu....kpd penyokong pas..jgn pedulikan dgn agenda UMNOBN...KUATKAN IMAN KITA TEGAKKAN ISLAM...HANCURKAN UMNO...TAKBIR...
      about an hour ago · · 1 personLoading... ·

    • Ahmad Syäfiq Naqiuddin Abrashid Ya Allah,....bakpo eh sokmo keno kan Tok Guru Nik Aziz..sabar, teruskan perjuangan takbir..ikut demo lah nok kato gapo2 pun..Takbir! Allahuakhbar!
      about an hour ago · · 1 personLoading... ·

    • Ibnu Fatimah bila ada dr klgn manusia jahil agama berckp ttg agama..hancurlah agama itu sndiri..berckp agama tdk pd tempatnya..tdk fhm sejarah nabi..pensyarah apa smcm ini...pensyarah umno n tali barut umno..sembunyikn kbnrn zahirkn kebatilan...
      about an hour ago · · 1 personLoading... ·

    • Hassan Bindin siapa lah drmaza dan geng nya...tagisan yg perlukan kpd pujian..biarkan perlis dan kelantan dgn hak politik nya.
      about an hour ago · ·

    • Ipmg Nazlee Aziz Yeop LOR TUN GURU TAK PERNOH GUNA AGAMA UNTUK POLITIK NOOO MAKSUM KOT
      about an hour ago · ·

    • Ipmg Nazlee Aziz Yeop TUAN GURU JER YANG PANDAI CAKAP AGAMA ,,,YANG LAIN TAK LEH
      about an hour ago · ·

    • Erra Nadia dasar org terdesak..mempergunakan title pesyarah di UIAM untuk kepentingan diri...tak ingat dosa langsung..sanggup diri dan agama dijualbeli untuk kepentingan diri...aku tak heran langsubg dgn title pensyarah tsb kalau akal dan maruah diri boleh dijual lelong sekadar kepentingan politik yang dangkal..!!
      37 minutes ago · ·

    • Fauzi Muhammad pluralisme bermula pada zaman mahathir.ingat lagikah pada DEPARAYA,GONGXI RAYA,BEARAK BAWA LILIN MLM KRISMAS dan byk lagi.
      36 minutes ago · ·

    • Mohamad Syukri Yie Pnsyrh mata duitan!
      29 minutes ago via Facebook Mobile · ·

    • Abdul Rahman Jebah
      hbs klu pas kate umno ni kafir...?
      msuk neraka mcm mnew plak..?
      jgn tgok pd 1 pihak je derrr..
      dlu pas ckp xda plak melenting mcm ni...
      adoiyai... ble korang wat smue msuk syurga..
      ...ble owg len wat smue msuk neraka...
      ingt la kat akhirat nnt bkn tok guru bg syafaat....
      die pon akn bgun dlm keadaan berbogel n tidak bersunat...
      ingtkan nabi n Allah semata2...
      See More

      18 minutes ago · ·

    • Jack Muhamad org ISLAM ape pun kena sokong perjuangan ISLAM.. sape2 rasa dia ISLAM, maka kita kena ikut cara ISLAM dgn berpandukan Al-quran dan Sunnah. Dan sape2 yg rasa dia tu ISLAM tp berfikiran cam org xder agama terserahlah.. tgok cara KEPIMPINAN pun dah tau sape yg menegakkan KEISLAMAN!! TAKBIR!!!
      about a minute ago · ·

Stingrays VII's Photos - Wall Photos

Photo 979 of 979

DrMAZA.com semalam dalam UTUSAN ada pensyarah UIAM cuba mengaitkan MB Kelantan dengan pluralism

No comments:

Post a Comment