Sunday, December 12, 2010

PENGALAMAN YANG MENARIK BAGI LELAKI MALAYSIA...BOLEH DIPRATIKAN JIKA BENAR....TAPI LELAKI MALAYSIA PUN BIAR BERIMAN DAN BERTAKWA BUKAN YANG MENINGGALKAN SOLAT SERTA PEMBUAT KERJA2 MUNGKAR....KALAU TIDAK MENJADI FITNAH KEPADA NEGARA MALAYSIA....

Belum tercemar

Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN

BAHAGIA... Mohd Fairudz bersama isterinya yang kini berusia 28 tahun.
BAHAGIA... Mohd Fairudz bersama isterinya yang kini berusia 28 tahun.
KUALA LUMPUR: Mereka bukan saja memiliki pakej lengkap sebagai isteri termasuk wajah persis artis, malah boleh dijadikan teman hidup pada harga semurah RM14,000.
Itu bukan omong kosong, malah segelintir jejaka Malaysia beragama Islam menikmati saat manis melayari rumah tangga dengan wanita Maghribi yang dikatakan memiliki pelbagai kelebihan berbanding wanita tempatan dan negara jiran seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.

Selain sama agama dan berwajah jelita, wanita dari benua Afrika Utara itu dikatakan berkulit gebu, subur, belum ‘tercemar’ dan akan mengabadikan sepenuhnya jiwa dan raga terhadap lelaki yang menjadi suaminya
‘Trend’ yang semakin hangat diperkatakan itu didedahkan seorang lelaki yang berpengalaman empat tahun hidup bahagia beristerikan gadis Maghribi lepasan kolej, malah sudah mempunyai seorang anak.

Mohd Fairudz Mohd Yusoff, 34, berkata sehingga hari ini sekurang-kurangnya lapan lelaki di negara ini mengikut jejak langkahnya dan ia menjadi kenyataan di atas khidmat secara percuma diberikannya.

“Segala-galanya bermula apabila saya meletakkan paparan tawaran e-books mengenai bagaimana untuk melancong ke Maghribi dengan kos rendah di beberapa laman web forum dan pada masa sama saya turut memberitahu bahawa saya mempunyai isteri warga negara itu.

“Daripada paparan itu, ramai bertanya bagaimana saya bertemu jodoh dengan gadis Maghribi. Lalu, saya menceritakan pengalaman saya dan berkongsi maklumat pelbagai keistimewaan gadis Maghribi dari kawasan pinggir bandar.

“Malah berdasarkan pengalaman, kos untuk mengahwini mereka tidak semahal mana kerana mata wang kita lebih besar daripada mata wang mereka, Moroccan Dirham,” katanya.

Mohd Fairudz yang mempunyai pengalaman menetap di Maghribi kira-kira dua tahun mendedahkan, gadis dari kawasan dikenali dengan nama Agadiran Saf itu sangat menitikberatkan penjagaan diri dan kecantikan.

“Mereka mengamalkan mandi hammam iaitu mandi di bilik berwap dan menggunakan minyak argan yang membantu melambatkan kedutan pada kulit.

“Mereka juga pembersih dan menjaga makan, sebab itu mereka cantik,” katanya.

Menurut Mohd Fairudz, gadis berkenaan juga belum ‘tercemar’ kerana tidak dipengaruhi budaya luar seperti budaya Barat.

“Tiada budaya mempunyai kekasih atau keluar ‘berdating’ kerana mereka dikawal sepenuhnya ibu bapa dan taat kepada perintah. Jika mahu menyunting mereka sebagai isteri, jumpa ibu bapa mereka.

“Tak perlu ‘dating’ kerana jika ibu bapa setuju, mereka akur. Mereka perlukan seorang lelaki sebagai suami kerana mereka bukan wanita berkarier dan dijamin memberi layanan sempurna kepada suami,” katanya.

Golongan gadis terbabit juga biasanya suka menari hanya di kalangan wanita dan mereka tiada masalah untuk menari di depan suami untuk ‘menghangatkan’ suasana.

Memandangkan mereka hidup dalam keadaan sederhana, mereka tidak akan meminta yang bukan-bukan daripada suami seperti wang yang banyak, emas atau permata.

Mohd Fairudz berkata, pengalaman dicurahkannya mendapat reaksi luar biasa dengan ramai memberi reaksi mengadu berdepan pelbagai kesukaran untuk mengahwini wanita tempatan kerana pelbagai sebab, antaranya perbelanjaan kahwin semakin mahal, sukar mencari cinta sejati dan berdepan pelbagai halangan serta kerenah sebelum berkahwin.

“Memikirkan apa salahnya berbuat perkara baik dan pada masa sama isteri saya mahu mendapatkan ramai teman sebangsa di negara ini, saya beri panduan dan menolong memperkenalkan gadis Maghribi yang membabitkan saudara mara dan rakan isteri saya.

“Ada yang ‘sangkut’ sehingga bergelar suami isteri,” katanya.

Menurut Mohd Fairudz, masalah bahasa dan makanan mungkin menjadi sedikit masalah, tetapi gadis Maghribi cepat menyesuaikan diri dan belajar.

“Sebagai contoh, isteri saya menggunakan bahasa Arab, namun selepas beberapa bulan di Malaysia dia semakin lancar berbahasa Inggeris dan semakin memahami bahasa Melayu.

“Begitu juga soal makanan, kalau dah jadi suami isteri, pandailah masing-masing menyesuaikan diri,” katanya.

Mohd Fairudz turut memberitahu, risiko isteri menimbulkan masalah selepas berkahwin juga rendah kerana mereka berada jauh daripada keluarga.

“Sebelum ini mungkin kita biasa mendengar, orang kita kahwin dengan wanita Indonesia atau Thailand.

“Kerana Malaysia dengan negara berkenaan tidak berapa jauh, timbul masalah seperti keluarga selalu datang.

“Itu belum lagi ahli keluarganya yang minta pinjam duit atau menumpang di rumah kita sebab tiada kerja sehingga menimbulkan masalah.

“Untuk gadis Maghribi, ia sukar berlaku kerana mereka tidak ada komuniti di sini dan keluarga berada jauh beribu kilometer. Susah untuk mereka buat hal, melainkan kita yang buat hal,” katanya

Pengantin terharu

Teks dan foto ARIFIN SALLEH

CERIA... Kamsiah yang bersanding tanpa suami bergambar kenangan bersama ibu bapanya.
CERIA... Kamsiah yang bersanding tanpa suami bergambar kenangan bersama ibu bapanya.
MASJID TANAH: Biarpun bersanding sendirian di atas pelamin berikutan suaminya masih terlantar di Wad Orthopedik Hospital Melaka akibat patah kedua-dua kaki dalam kemalangan Isnin lalu, pengantin baru, Kamsiah Abd Majid, 21, tetap ceria.
Baginya, biarpun terasa sedikit kekok, majlis persandingan diadakan di rumahnya di Kampung Tanjung Bidara, dekat sini, diteruskan sebagai memenuhi hasrat ibu bapanya dan ahli keluarga yang ingin meraikan perkahwinannya.

“Semalam dan hari ini (semalam) adalah hari yang membahagiakan saya apabila disatukan dengan suami tercinta (Asmani Aziz, 32).

“Biarpun majlis pernikahan kami terpaksa diadakan di wad, yang penting semua urusan berjalan lancar dan kami seolah-olah pasangan pengantin popular apabila mendapat liputan meluas media.



“Mulanya, tadi saya rasa janggal juga apabila bersanding seorang diri di atas pelamin. Mungkin jika ada suami bersama di sisi pasti suasana lebih indah, namun saya bersyukur kerana mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku.

“Umum juga mengetahui suami saya kemalangan di Simpang Taman Seri Jeram, Isnin lalu, biarpun ada yang bertanya kerana berasa pelik melihat pengantin lelaki tiada,” katanya ketika ditemui.

Kamsiah berkata, perasaannya bercampur gembira dan terharu sepanjang majlis itu sambil melayan kerenah ahli keluarga dan kenalan yang mahu merakam gambar kenangan.

“Saya tak terkata, sedih, terharu, gembira bercampur baur tapi saya bersyukur impian saya untuk membina mahligai bersama suami sudah terlaksana, cuma bezanya suami saya tiada di sisi buat sementara waktu dan saya berharap dia segera sembuh.

“Tadi, suami hubungi saya mengatakan dia terharu dengan sambutan diberi sempena majlis persandingan ini tapi dia bersedih kerana tidak dapat bersama-sama dengan saya, tetapi yang penting kami sah menjadi suami isteri.

“Selepas ini, saya akan jaga suami di wad sehingga sembuh dan dibenarkan keluar, tetapi tarikhnya belum tahu. Kami tak merancang apa-apa untuk berbulan madu memandangkan keadaan kesihatan suami.

“Kepada pihak media saya rakamkan berbanyak terima kasih kerana memberi ruang kepada kami menerangkan kedudukan sebenar, terutama saudara mara dan rakan yang datang dari jauh,” katanya.

Sementara itu ibu saudaranya, Asiah Mohamad, 41, dari Nibong Tebal, Pulau Pinang berkata, pada mulanya dia terkejut selepas mengetahui anak saudaranya bersanding sendirian, namun menerimanya selepas dimaklumkan perkara sebenar.

Dia yang tiba bersama suami dan empat anaknya kira-kira jam 3 pagi semalam berkata, dia tidak menyangka anak saudaranya terpaksa bersanding sendirian.

“Sampai saja di sini saya terperanjat apabila diberitahu kakak ipar saya (ibu Kamsiah) bahawa anak saudara saya bersanding seorang kerana suami terlantar di dalam wad akibat kemalangan seminggu sebelum majlis pernikahan.

“Saya harap Kamsiah bersabar dengan dugaan ini kerana ini masih di peringkat awal, sedangkan perjalanan mengharungi alam perkahwinan masih panjang dan perlu ditempuh pasangan suami isteri tanpa berbelah bagi.

“Apa boleh buat, tapi saya bersyukur anak saudara saya masih bersuami dan bukan tidak bersuami, cuma hari ini (semalam) dianggap sejarah yang tidak mungkin dapat kami lupakan selama-lamanya,” katanya semalam.

Sementara itu, ibu Kamsiah, Saadiah Katap, 49, dan suaminya, Abd Majid Ali, 55, bersyukur majlis kenduri itu dan persandingan tetap meriah dan lancar.

“Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar, cuma terasa kurang bila pihak lelaki datang tanpa menantu saya yang masih ditahan di wad akibat kecederaan dialami, namun saya terharu dengan penerimaan mereka yang hadir.

“Tetamu yang datang ada yang tahu, ada yang tak tahu kedudukan sebenar tapi setelah juruacara menerangkan keadaan sebenar baru mereka faham apa yang berlaku sebenarnya,” katanya ketika ditemui petang semalam.



Bapa pertaruh nyawa

Oleh JUNAIDI LADJANA

RAWAT... Henky bersama anaknya Tressa Tun Aleasah menerima rawatan di Hospital Tuaran.
RAWAT... Henky bersama anaknya Tressa Tun Aleasah menerima rawatan di Hospital Tuaran.
KIULU: “Ketika itu, saya tidak fikir apa-apa kecuali mengorek tanah lebih sejam untuk menyelamatkan anak saya daripada tertimbus selepas kakinya terhimpit pada sebatang kayu.” kata Henky Pinllan, 30, bapa kepada Tressa Tun Aleasah yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Kampung Logkou Kiulu awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 pagi, rumah yang didiami lima sekeluarga ranap akibat runtuhan tanah disebabkan hujan lebat sejak kelmarin, menyebabkan kanak-kanak berusia empat tahun itu patah kaki kiri.

Rumah didiami keluarga Henky yang terletak di pinggir bukit menggelungsur kira-kira lima meter pada kedudukan asal selepas dirempuh tanah runtuh.

Menceritakan detik mencemaskan itu, Henky berkata, ketika kejadian, dia bersama isterinya Sulpa Pinllan, 30, serta Tressa, Reski Sapputera, 5, dan Safirah, 1, sedang tidur.

“Ketika kejadian, saya terdengar bunyi yang kuat daripada luar dan tiba-tiba atap rumah kami runtuh dan saya menyelamatkan anak dan isteri saya.

“Dalam keadaan kelam kabut, saya hanya menemui isteri, Reski dan Safirah manakala Tressa tidak diketahui. Bagaimanapun, ketika hendak melangkah keluar, saya terdengar jeritan Tressa meminta tolong.

“Selepas itu, saya mendapati hampir sebahagian badannya sudah tertimbus dan kakinya tersepit pada sebatang kayu menyebabkan saya sukar untuk menariknya keluar,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Dia berkata, ketika berusaha menyelamatkan ahli keluarga, nyawanya hampir melayang apabila satu daripada kayu menghempap kepalanya.

Henky tidak terfikir keadaan itu kerana dalam fikirannya, nyawa anak begitu penting.

“Saya sedih apabila Tressa menjerit supaya menyelamatkannya sambil meminta supaya tidak meninggalkannya bersendirian. Sudah beberapa kali saya cuba menariknya tapi gagal. Saya sempat menyuruhnya jangan bergerak kerana mahu mendapatkan bantuan orang ramai.

“Saya memanggil jiran untuk mendapat pertolongan bagi mengeluarkan Tressa yang tersepit dan tertimbus itu,” katanya.

Katanya, beberapa rakan turut membantu, namun gagal hinggalah seorang daripada mereka mengambil alat pemotong kayu untuk memotong kayu yang menghempap kaki anaknya itu.

“Selepas itu, barulah anak saya akhirnya berjaya dikeluarkan dan kemudian dibawa ke klinik Kiulu sebelum doktor menyuruh saya supaya merujuk ke Hospital Tuaran.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Suhaimi Wiro berkata, semua mangsa terselamat kecuali seorang kanak-kanak mengalami patah kaki berhampiran buku lalinya dan kini menerima rawatan lanjut di Hospital Tuaran.

Menurutnya, keluarga Henky bernasib baik kerana mendapat bantuan penduduk kampung lalu menghubungi polis sebelum mangsa dikeluarkan.



Mimpi buruk jadi kenyataan


ANGGOTA Jabatan Bomba dan Penyelamat menjalankan gerakan mencari seorang lagi mangsa yang masih hilang semalam.



KUALA TERENGGANU - Bapa kepada tiga adik-beradik yang ditemui mati lemas di Pantai Pandak, Chendering dekat sini tidak menyangka mimpi ketiga-tiga mereka terlibat dalam kemalangan jalan raya benar-benar memberikan petanda buruk.
V. Shanmugam, 47, berkata, dia bermimpi mengenai perkara tersebut pada malam sebelum tiga anaknya itu terbabit dalam kejadian lemas kelmarin.
"Saya bermimpi ketiga-tiga mereka terlibat dalam kemalangan jalan raya. Selepas itu perasaan saya menjadi tidak tenteram," ceritanya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini semalam.


DUNIA


Pasangan 80 tahun temui cinta di Facebook


MOORE dan Brocklesby kini bahagia menjalani hidup sebagai pasangan suami isteri selepas berkenalan di laman sosial Facebook.


WEST YORKSHIRE - Pasangan warga emas, Barbara Moore, 77, dan Laurence Brocklesby, 82, menemui cinta menerusi laman sosial Facebook dan bakal meraikan perayaan Krismas sebagai suami isteri.
Moore dikatakan mula menggunakan komputer selepas suaminya meninggal dunia empat tahun lalu. Bekas jururawat pediatrik itu kemudian tertarik dengan profil Brocklesby yang menduda sejak 16 tahun lalu.
Bermula dengan meminta tip-tip mengenai berkebun daripada Brocklesby, pasangan itu akhirnya berbual dalam talian dan telefon selama beberapa jam setiap hari.
"Kami berbual tentang semua perkara. Sungguh mengagumkan bahawa kami mempunyai banyak persamaan dan lebih terbuka apabila berbual di Internet," kata Moore.
Pasangan itu juga meneliti profil gambar masing-masing di laman Facebook supaya dapat tahu apa yang ingin dijangkakan.
Selepas tiga bulan berkenalan dan mengalami patah pergelangan tangan, Brocklesby akhirnya dapat berjumpa dengan Moore.
"Barbara (Moore) menawarkan diri untuk membawa saya berjumpa doktor kerana saya tidak lagi boleh memandu akibat kecederaan itu.
"Dari situlah segalanya bermula," cerita Brocklesby yang mempunyai empat orang cucu.
Sebelum mengambil keputusan berkahwin, Moore menjemput Brocklesby untuk tinggal di rumahnya. - Agensi

No comments:

Post a Comment