Monday, January 31, 2011

JANGAN LEPAS JIKA BERSALAH...NAFILAH...ADAKAH IA BOLEH NAFI DIMAHKAMAH ALLAH...DAH SUKA KAWIN AJELAH....ATAU NAK MAIN2 JE...BUKAN MESTI TAHU AGAMA TAK BUAT MUNGKAR DAN BUAT MAKSIAT....TIADA NAS...TIADA NAS JUGA TAHU AGAMA MASUK SYURGA....KECUALI ORANG2 YANG TAKWA...

Hakim nafi khalwat

Oleh Petah Wazzan Iskandar
wazzan@bharian.com.my

DIDAKWA...Adam dan Nurul keluar dari Mahkamah Rendah Syariah Georgetown, semalam.
DIDAKWA...Adam dan Nurul keluar dari Mahkamah Rendah Syariah Georgetown, semalam. 
GEORGETOWN: Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang, Adam Tumiran, 43, dan pasangannya Nurul Izani Md Isa, 34, mengaku tidak bersalah atas tuduhan berkhalwat, 5 Disember lalu.
Pertuduhan terhadap kedua-dua tertuduh, dibaca di hadapan Hakim Mahkamah Rendah Syariah Georgetown, Nik Bukhari Hashimy Nik Yahya, sebelum Adam dan Nurul Izani memohon dibicarakan.

Adam dan Nurul Izani dituduh melakukan kesalahan itu di sebuah rumah nombor 18B, Kuarters Kerajaan Negeri, Jalan Masjid Negeri di sini, kira-kira jam 2.05 pagi, pada hari berkenaan.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 27 (a)(b) Enakmen Kesalahan Jenayah Pulau Pinang yang boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, jika didapati bersalah.

Nik Bukhari menetapkan 22 Februari ini untuk sebutan semula kes, manakala tertuduh dilepaskan dengan jaminan RM2,000 setiap seorang dengan seorang penjamin bermastautin di negeri itu.

Pendakwaan dilakukan Ketua Pendakwa Syariah, Mohd Zulkhairi Aziz, manakala tertuduh diwakili peguam bela, Ahmad Munawir Abd Aziz dan Wan Faridul Hadi Md Yusof.

Dalam prosiding, Mohd Zulhairi memohon kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Syariah kerana kes itu membabitkan pegawai kanan perundangan dan bertujuan bertindak adil kepada semua pihak terbabit.

“Dalam kes ini, akan timbul isu perundangan luar biasa yang memerlukan penafsiran undang-undang lebih mendalam,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Munawir memohon pihaknya diberi peluang mengemukakan hujahan balas berhubung isu memindahkan kes itu kerana Mahkamah Rendah Syariah perlu mendengar hujahan kedua-dua pihak sebelum memutuskan memindahkan kes itu.

“Selepas mahkamah berpuas hati, baru keputusan boleh dibuat bagi menjaga hak tertuduh,” katanya.

Sebelum ini, media melaporkan seorang hakim Mahkamah Tinggi Syariah ditahan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) kerana disyaki bersekedudukan dengan seorang wanita di kuarters kerajaan, kira-kira jam 2 pagi, 5 Disember lalu.



NEGARA


Hakim Syarie didakwa khalwat


ADAM dan Nurul Izani berjalan keluar dari Mahkamah Rendah Syariah George Town atas tuduhan berkhalwat semalam.



GEORGE TOWN - Seorang Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang dan pasangannya dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam atas tuduhan berkhalwat di sebuah kuarters kerajaan dekat sini pada Disember tahun lalu.
Adam Tumiran, 43, dan penasihat kewangan, Nurul Izani Md. Isa, 34, mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Syarie, Nik Bukhari Hashimy Nik Yahya pada pukul 10.30 pagi.
Mereka didakwa berada bersama-sama dalam keadaan yang menimbulkan syak kira-kira pukul 2.05 pagi, 5 Disember tahun lalu, di rumah nombor 18B, kuarters kerajaan negeri, Jalan Masjid Negeri.

Tiada lagi suara emak



SUKAR...anggota bomba cuba menarik kenderaan mangsa yang dihanyutkan arus banjir, malam kelmarin.
SUKAR...anggota bomba cuba menarik kenderaan mangsa yang dihanyutkan arus banjir, malam kelmarin.
KULAIJAYA: “Dalam perbualan itu, Aw menyatakan kenderaan dipandunya terhumban ke dalam sungai dan dia gagal keluar dari kenderaan itu.
“Dia sempat memaklumkan lokasi kejadian dan tidak lama kemudian, perbualan dua beranak itu terputus,” kata seorang ahli keluarga mendiang Aw Yoke Lin, 53, dari Taman Pelangi, yang maut apabila pacuan empat roda yang dipandunya ditolak arus banjir ke dalam Sungai Rahmat di Kampung Sri Rahmat, di sini, malam kelmarin.

Menurut ahli keluarga yang enggan dikenali itu, wanita terbabit menghubungi ahli keluarga ketika bertarung dengan maut dan bercakap dalam nada cemas ketika memberitahu seorang anaknya bahawa dia terperangkap di dalam Toyota Hilux yang dipandu ketika menyusur banjir.

Beliau berkata, sebaik menerima panggilan itu, anak Aw bergegas ke lokasi kejadian, tetapi pengusaha cendawan itu hilang dibawa arus bersama kenderaan terbabit.

Katanya, ahli keluarga lain turut dihubungi anak Aw memberitahu kejadian itu.

“Kami ke sana, tetapi gagal berbuat apa-apa memandangkan arus terlalu deras dan menunggu bantuan pihak berkuasa,” katanya.

Saksi, Muslim Jaafar, 53, berkata ketika kejadian, dia membantu memindahkan mangsa banjir yang tinggal berhampiran lokasi berkenaan.

“Wanita terbabit memandu kenderaannya meredah banjir dan pada masa sama, arus semakin deras manakala hujan lebat menghalang pandangan pengguna jalan raya.

“Dia mungkin gagal mengawal kenderaan ketika melalui satu selekoh kerana tidak perasan jalan yang dilalui itu terlalu kecil sebelum terbabas dan dihanyutkan ke dalam lubang di situ sebelum ditolak arus ke sungai,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintendan Zulkefly Yahya, berkata polis menerima maklumat mengenai Toyota Hilux dipandu seorang wanita dihanyutkan air deras ke dalam sungai pada jam 8.56 malam.


RM500,000 tebus nyawa

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

TAHAN...seorang suspek kes culik (dalam kereta) yang ditahan  di sebuah rumah di Taman Cheng Perdana, Melaka, Khamis lalu.
TAHAN...seorang suspek kes culik (dalam kereta) yang ditahan di sebuah rumah di Taman Cheng Perdana, Melaka, Khamis lalu.
KUALA LUMPUR: Polis kini mempergiatkan usaha memburu empat penjenayah yang menculik seorang tauke kedai pajak gadai sebelum membebaskannya selepas memperoleh wang tebusan RM500,000.
Empat suspek yang mempunyai rekod jenayah berat termasuk bunuh dianggap berbahaya kerana memiliki senjata api.

Sumber berkata, empat suspek itu sebelum ini menculik seorang pengurus kedai pajak gadai berusia 40-an di Taman Melawati, Kuala Selangor pada 25 Januari lalu.

Katanya, mangsa diculik di hadapan premisnya menggunakan Proton Iswara sebelum disembunyikan di satu lokasi rahsia.

“Suspek menghubungi keluarga mangsa sebelum mengugut mereka membayar wang tebusan RM1.5 juta jika mahu mangsa dibebaskan.

“Namun, selepas berunding, kumpulan itu bersetuju mengurangkan tebusan kepada RM500,000,” katanya.

Difahamkan, suspek mengarahkan keluarga mangsa meninggalkan wang di satu lokasi ditetapkan di Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Pedas, Negeri Sembilan.

“Proses penyerahan wang tebusan berjalan lancar sebelum mangsa dibebaskan di kawasan berhampiran pada 26 Januari lalu.

“Sejurus mangsa dibebaskan, sepasukan anggota khas polis mula menjejaki pergerakan suspek yang dipercayai berpecah ke arah berasingan bagi mengelakkan jejak mereka dikesan polis,” katanya.

Katanya, polis menjejaki suspek berusia 30-an hingga 40-an yang bersembunyi di sebuah rumah di Taman Cheng Perdana, Alor Gajah Melaka pada Khamis lalu sebelum serbuan dan tangkapan dilakukan.

“Hasil penahanan empat suspek itu, polis menemui semula sebahagian besar wang tebusan dan hasil soal siasat empat suspek dikenal pasti masih bebas,” katanya.

No comments:

Post a Comment