Friday, February 4, 2011

PELIK SELEPAS 15 TAHUN....HABIS SEBELUM NI TAK NAMPAK....ATAU TUTUP MATA AJE.....LAWAK2.....

Isteri ikut kekasih

Oleh Idris Musa dan Muhd Izawan Baharin
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pertemuan semula dengan kekasih lama yang dijejak melalui laman sosial facebook menyebabkan seorang isteri hilang pedoman apabila lari meninggalkan suaminya untuk tinggal bersekedudukan dengan bekas teman lelakinya itu.
Lebih mengaibkan, wanita berusia 30-an itu yang membawa bersama anaknya berusia lebih setahun turut menuntut supaya suaminya menceraikannya.

Bertindak atas laporan suaminya, wanita itu bersama bekas teman lelakinya ditahan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dalam serbuan di sebuah rumah di Shah Alam, Rabu lalu.
Sumber Jais berkata, dalam serbuan kira-kira jam 3 pagi itu, pasangan kekasih terbabit gagal membuktikan mereka mempunyai ikatan sah mengikut hukum syarak apabila disoal siasat.

“Mereka dibawa ke pejabat Jais untuk siasatan lanjut dan sebelum dibebaskan dengan jaminan mulut,” kata sumber itu.

Menurutnya, siasatan awal Jais mendapati suami wanita terbabit membuat laporan mengenai kecurangan isterinya, selain mendakwa isterinya melarikan anak mereka.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Jais, Mohamad Rais Rasid mengesahkan serbuan dan tangkapan dilakukan pihaknya terhadap wanita terbabit bersama bekas teman lelakinya.

“Kami sudah menyoal siasat pasangan terbabit dan mereka bakal dihadapkan ke Mahkamah Syariah pada Jun depan atas kesalahan berkhalwat,” katanya.
Menurutnya, sekiranya bersalah pasangan terbabit boleh didenda RM3,000 atau penjara dua tahun, mengikut Enakmen Jenayah Syariah Selangor.


Jejak Pak Cik Flintstones

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

BANTU...Khoo dibantu Mohd Said (kanan) dan Amzah.
BANTU...Khoo dibantu Mohd Said (kanan) dan Amzah.
DAIF...pondok usang ‘Pak Cik Flintstones’.
DAIF...pondok usang ‘Pak Cik Flintstones’.
JOHOR BAHRU: Seorang warga emas menjalani kehidupan seharian dalam keadaan serba kekurangan di Ladang Sungai Plentong, termasuk menutup tubuhnya dengan melilit kain lusuh di pinggang, menyebabkan dia seakan-akan ‘Pak Cik Flintstones’ dalam satu siri kartun televisyen.
Khoo Ah Siang, 61, menghuni pondok usang didirikan menggunakan bahan kitar semula dan kayu terbuang sejak 15 tahun lalu tidak berpeluang menyambut Tahun Baru Cina kerana kedaifan hidup.

“Saya mahu bergembira setiap kali sambutan Tahun Baru Cina, tapi tak mampu berbuat demikian kerana daif. Walaupun disisih keluarga kerana menganggap saya seorang yang jijik, saya tetap menguatkan semangat meneruskan kehidupan.
“Saya tinggal di pondok usang ini sejak 15 tahun lalu dan hingga kini masih bergantung kepada sumber semula jadi termasuk air hujan serta parit memandangkan tempat tinggal saya tiada kemudahan asas,” katanya.

Kedaifan warga emas itu disedari sekumpulan sukarelawan ketika melakukan lawatan ke kawasan perkampungan berkenaan baru-baru ini bagi meninjau kehidupan golongan miskin menerusi Program Nadi Kasih Parlimen Pasir Gudang.

Berkongsi kisah hidupnya, Khoo berkata, dia yang hidup membujang sudah biasa bergantung kepada sumber semula jadi untuk meneruskan kehidupan seharian memandangkan itu saja yang boleh diperoleh secara percuma.

“Kebiasaannya, saya membersihkan badan serta mencuci pakaian di sungai di tepi rumah.

“Saya menadah air hujan untuk minum dan keperluan lain apabila bekalan air bersih disalurkan seminggu sekali oleh pihak berkaitan habis,” katanya yang menganggur sejak 10 tahun lalu.
Kawasan berkenaan masih belum dibekalkan kemudahan air dan difahamkan permohonan bagi memperoleh bekalan itu dikemukakan kepada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Menurut Khoo, meskipun mempunyai saudara termasuk kakak kandung yang tinggal di sekitar bandar raya ini, dia lebih rela meneruskan kehidupan bersendirian di pondok yang serba kekurangan itu kerana tidak mahu membebankan mereka.

Dia bernasib baik kerana masih dibantu individu bermurah hati termasuk jiran dan bekas majikan yang kerap menghulurkan bekalan makanan kerana simpati melihatnya bercucuk-tanam dan mengutip sayuran tumbuh meliar di kawasan itu.

“Sebelum ini, saya rajin bercucuk-tanam tetapi berhenti kerana menghidap gout.

“Bagaimanapun, saya masih suka memasak sendiri bekalan makanan disumbangkan menggunakan dapur kayu dan arang,” katanya yang pernah bekerja sebagai tukang masak lebih 10 tahun lalu di sebuah restoran di bandar raya ini. Menurut Khoo, berbanding penduduk lain di perkampungan itu yang mempunyai bekalan elektrik, dia masih menggunakan pelita minyak tanah bagi menerangi pondok pada waktu malam untuk mengelak gigitan haiwan berbisa. “Setakat ini, saya tetap tidak putus harapan sebaliknya sentiasa berdoa supaya penyakit saya segera sembuh. Saya mahu bercucuk tanam semula dan tidak mahu menyusahkan individu berhati mulia yang sering menghulurkan sumbangan makanan,” katanya.

Sehingga kini, Khoo masih gagal mendapatkan rawatan di hospital kerana tidak berkemampuan.

Semalam, warga emas itu menerima kunjungan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Johor Jaya, Tan Cher Puk, Setiausaha Jawatankuasa kemajuan dan Keselamatan (JKKK) Kampung Plentong, Mohd Said Budin dan Ahli Jawatankuasa JKKK kampung itu, Amzah Moiden.



4,000 dipindah ke Jeddah

Oleh Aniza Zainudin
anizazainudin@hmetro.com.my

TENANG...pelajar menunggu kapal terbang yang akan membawa mereka pulang ke Malaysia di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah.
TENANG...pelajar menunggu kapal terbang yang akan membawa mereka pulang ke Malaysia di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah.
LEGA...pelajar Malaysia yang pertama tiba  di Lapangan Terbang Jeddah menaiki pesawat MAS dan AirAsia.
LEGA...pelajar Malaysia yang pertama tiba di Lapangan Terbang Jeddah menaiki pesawat MAS dan AirAsia.
KUALA LUMPUR: Sebanyak 18 penerbangan membabit 4,000 pelajar dilakukan semalam dalam usaha memindahkan rakyat Malaysia ke Jeddah, termasuk tiga penerbangan dari Iskandariah.
Setiausaha Politik, Perdana Menteri, Datuk Shahlan Ismail berkata, kelmarin, seramai 760 pelajar sudah selamat tiba di Jeddah menerusi dua penerbangan pertama. Pagi semalam lebih 300 pelajar Malaysia yang terkandas di Kaherah dan Iskandariah, tiba di Jeddah menerusi penerbangan jam 11 pagi waktu Mesir diikuti penerbangan selebihnya secara berperingkat.

Katanya, tiga C-130 Hercules milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) termasuk satu di Iskandariah, dua pesawat AirAsia dan satu milik Penerbangan Malaysia (MAS) di Kaherah digunakan untuk mengangkut pelajar terbabit.
“Untuk pengetahuan, terdapat sebahagian kecil rakyat Malaysia termasuk pelajar tahun akhir, yang sudah berkahwin dan bekerja memutuskan untuk tidak menyertai pemindahan namun kita tidak akan memaksa mereka.

“Saya menjangkakan operasi pemindahan ini akan berakhir pada malam esok (malam ini),” katanya ketika dihubungi, semalam.

Mengulas mengenai khabar angin rusuhan besar-besaran di Dataran Tahrir, beliau cuma menyaksikannya menerusi televisyen dan tidak pasti apa yang bakal terjadi.



Katanya, yang menjadi keutamaan adalah keselamatan anak tempatan yang berada di Mesir namun beliau turut mengakui mengalami masalah ketika perjalanan dari pejabat kedutaan Malaysia di Mesir ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah berikutan berlaku sekatan jalan oleh pihak tentera.

Sementara itu, Ketua Penerangan Kelab Umno Kaherah, Azizul Hafiz Ameruddin berkata, kebanyakan pelajar dalam keadaan berjaga-jaga malah sudah bersedia menanti penerbangan masing-masing sejurus menerima pengumuman daripada pejabat kedutaan Malaysia di Mesir.
Katanya, kebanyakan pelajar sudah dimaklumkan supaya hanya membawa beg bermuatan tidak melebihi tujuh kilogram, serta dokumen penting termasuk pasport dan dokumen sah.

“Saya akui dan menjangkakan keadaan akan bertambah tegang berikutan hari ini (semalam) merupakan cuti hujung minggu bagi Mesir.

“Ini terbukti apabila berlaku beberapa perubahan bagi perintah berkurung diumumkan kerajaan sejak tercetusnya konflik iaitu dari 7 pagi hingga 6 petang kepada 2 petang hingga 7 pagi dan terakhir 1 petang hingga 7 pagi.

“Selain itu, saya turut menerima maklumat rusuhan besar-besaran akan berlaku di Dataran Tahrir sejurus selesai solat Jumaat nanti dalam usaha untuk memaksa kerajaan berundur dari tampuk pemerintahan,” katanya.

No comments:

Post a Comment