Wednesday, March 30, 2011

JANGAN SUKA DIPELUK DAN DIBELAI...DIWAKTU LAIN DIPUKUL...TAK KENALAH@TAK BETULAH...BEGITULAH SEBALIKNYA...

Belasah isteri hamil mengidam

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang wanita yang hamil empat bulan cedera di kepala dan badan apabila dipukul suaminya selepas dia mengidam buah kelur atau munggai serta lempuk durian dan meminta suaminya mendapatkan dua jenis makanan itu.
Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam kelmarin di sebuah rumah di Bandar Baru Sentul, di sini, wanita terbabit yang berusia 28 tahun dipercayai ditumbuk dan ditendang suaminya yang berusia 30-an.

Sumber berkata, ketika kejadian si suami baru pulang dari kerja sebelum mangsa memintanya keluar dan membeli makanan berkenaan kerana dia mengidamkannya serta memberitahu tidak dapat tidur jika tidak memakannya.

“Lelaki terbabit yang berkemungkinan tertekan dengan tugas di tempat kerja dan belum sempat berehat tiba-tiba berang sebelum memarahi isterinya itu.


“Tindakan lelaki terbabit menyebabkan berlaku pertengkaran selama lebih 20 minit sebelum si suami gagal mengawal kemarahan dan menendang serta menumbuk isterinya.

“Walaupun isterinya itu berulang kali merayu dikasihani dan mengatakan bimbang kandungannya itu terjejas, ia langsung tidak dipedulikan.

“Selepas melepaskan geramnya, lelaki terbabit keluar dari rumah dengan meninggalkan isterinya sendirian,” katanya.

Difahamkan, mangsa mula meminta pelbagai makanan dan buah-buahan yang sukar diperoleh di ibu kota kepada suaminya itu kerana mengidam selepas doktor mengesahkan dia mengandung sejak dua minggu lalu.

Sebelum kejadian kelmarin, lelaki terbabit cuba memenuhi setiap permintaan isterinya, namun hilang pertimbangan selepas tidak tahan sikap isterinya yang sering meminta makanan yang pelik dan sukar didapati.

Sumber itu berkata, mangsa yang cedera menghubungi rakannya sebelum dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini, untuk pemeriksaan.

Bagaimanapun, mangsa hanya dirawat sebagai pesakit luar dan tidak menjejaskan bayi dalam kandungannya.

Selepas berbincang dengan ahli keluarga, mangsa yang bimbang perkara sama berulang tampil membuat laporan di balai polis menuntut tindakan diambil terhadap suaminya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan.



Cara Mengatasi Masalah Isteri Mengidam.

Yes, bercakap pasal isteri mengidam, korang pun dah sedia maklum yang bila perempuan mengandung, perempuan akan mengidam benda yang pelik pelik. Tak caya ? Cuba check list benda yang isteri selalu mengdam dalam entri : Senarai Benda / Makanan Pelik Bg Isteri Yang Mengidam.


Parah kalau isteri mengidam benda pelik...

Sebelum tu, layan video lawak ni pasal orang mengidam !
Entri ni sebenarnya entri feedback berkenaan orang yang google blog aku mencari hukum isteri mengidam makan babi. Sebagai suami, korang mesti buntu kan nak buat ape ? So, hari ini kita akan kongsi Cara Mengatasi Masalah Isteri Mengidam ok ? Semoga entri ni membantu yool satu hari nanti = )

Semua yang isteri nak, kena bagi ke ? Sebagai umat Islam, benda atau makanan yang haram dan berdosa, janganlah diturutkan. Jangan lah terpengaruh dengan cakap orang bahawa kalau isteri mengidam tak diturutkan, bayi yang lahir akan sentiasa mengalirkan air liur.

Kenapa isteri mengidam ? Punca isteri mengidam adalah sebab perubahan hormon di dalam badan ibu yang sedang mengandung dan menyebabkan perubahan kepada seleranya. Namun perubahan selera itu tidak semua wajar diikuti. 
Nasihat bagi para suami & isteri :
  • Bagi seorang isteri, sebelum nak makan benda pelik pelik yang mengidam sangat tu, eloklah tanya pendapat suami. Selain tu, suami isteri boleh dapatkan khidmat nasihat doktor sebab doktor lebih tahu cara pemakanan yang baik untuk kesihatan diri si ibu dan bayi dalam kandungan tu.
  • Mengidam ni sebenarnya datang dari dorongan ibu tu sendiri, atas dorongan nafsu makan bukannya keinginan bayi dalam kandungan tu. Credit : Bidan Bersalin

Cara mengatasi mengidam semasa mengandung :
  • Jadikan pemakanan anda seimbang apabila anda mengidamkan makanan yang tinggi kalori. Contonya, lebihkan aneka buah-buahan dalam ais krim anda supaya seimbang nutriennya.
  • Fokuskan pemakanan anda pada makanan yang rendah kalori seperti yoghurt, oat meal bar.
  • Jika anda mengidam makanan yang tinggi kalori, beli saiz yang lebih kecil supaya mengelakkan pemakanan yang berlebihan.
  • Jika mengidam ‘menguasai’ hidup anda, cari aktiviti yang boleh membuatkan anda melupakannya seperti berjalan-jalan bersama suami dan menonton wayang.
  • Makan dengan jumlah yang sedikit tetapi kerap supaya paras gula dalam darah tidak jatuh yang boleh menyebabkan anda makan berlebihan. Cuba makan makanan seimbang 6 kali sehari.
  • Lakukan aktiviti fizikal dan senaman yang dibenarkan oleh doktor.
  • Ambil makanan seimbang termasuk susu, bijirin, sayur dan buah-buahan.
  • Sokongan moral amat penting kerana emosi ibu mengandung yang tidak stabil akan menjadikan makanan sebagai teman rapat, sedangkan pelukan daripada suami sebenarnya sudah mencukupi untuk meredakan emosi ibu mengandung Credit : Comelnya....


KOMEN

JIKA BOLEH JANGAN DILAYAN SANGAT...KECUALI BENDA2 MUDAH DIDAPATI....BANYAKKAN IBADAH SERTA DOA...MOHON PERLINDUNGAN ALLAH SWT....

No comments:

Post a Comment