Sunday, May 8, 2011

BILA LEBIH TEKUN MENCARI ILMU BATIN DARI ILMU ALLAH@ISLAM....BEGITU JUGA MENGAMAL KEKUATAN SEX DARI BERAMAL MENDEKAT DIRI DENGAN ALLAH.......BILA TAKDIR TAK MAMPU KITA MENGHALANG...MAKA SEDARLAH BEGITU LEMAHNYA KITA DENGAN ALLAH....TAPI MASIH ADA YANG NAK MELAWAN HUKUM ALLAH...

Tabib Cina turun ilmu

Oleh MOHD HARZRUL AMINUDDIN, RAJA NORAIN HIDAYAH RAJA ABDUL AZIZ dan SHARIFAH ZULAIKHA SYED AMALI
metahad@hmetro.com.my

LUMAYAN... Rahim menggali busut untuk mencari ratu anai-anai.
LUMAYAN... Rahim menggali busut untuk mencari ratu anai-anai.
LEDANG: “Isteri berterima kasih kepada saya selepas kami bersama,” kata Abdul Rahim Abu Bakar, 45, menceritakan khasiat memakan hidup-hidup ratu anai-anai yang didakwanya boleh merapatkan hubungan suami isteri.
Dia yang menjalankan perniagaan mengawal serangga perosak mendakwa khasiat ratu anai-anai umpama Viagra yang membolehkan pasangan bertahan lama di ranjang.
Menurutnya, dia mengetahui kehebatan memakan ratu anai-anai daripada seorang tabib Cina di bandar ini kira-kira tujuh tahun lalu sebelum mengamalkannya hingga kini.

“Seelok-eloknya ia dimakan kira-kira 15 minit sebelum bersama dan selewat-lewatnya tiga hari selepas ratu anai-anai dikeluarkan daripada busut untuk mengekalkan khasiatnya.


“Kehebatannya umpama kita berlari maraton tanpa henti. Malah tabib Cina percaya khasiat ratu anai-anai lebih hebat berbanding cicak tokek,” katanya ketika ditemui Metro Ahad di rumahnya di Serom 1, di sini, baru-baru ini.

Dia berkata, ratu anai-anai hanya boleh hidup sekitar tiga hari selepas diambil daripada sarangnya.

Bagi lelaki, dakwa Abdul Rahim, memakan ratu anai-anai dapat membantu memulihkan penyakit mati pucuk dan merawat masalah tenaga batin.

Wanita yang memakannya pula dikatakan dapat menambahkan kesuburan seperti fungsi ratu anai-anai itu sendiri yang menghasilkan ribuan telur.

Selain itu, ratu anai-anai dipercayai sangat berkhasiat dalam membantu memulihkan beberapa jenis penyakit, termasuk penyakit buah pinggang, lenguh badan, cepat letih, menerangkan penglihatan dan kencing manis bagi peringkat awal.

Abdul Rahim berkata, disebabkan khasiat dan kesukaran mendapatkannya, seekor ratu anai-anai dijual antara RM1,500 hingga RM2,500 kepada orang tengah dan boleh mencecah RM5,000 di kedai.

“Harga ratu anai-anai bergantung kepada saiz dan warnanya. Yang kecil biasanya berwarna hitam pucat manakala ratu anai-anai besar berwarna kekuningan seperti ulat sagu. Lagi besar, khasiatnya lagi bagus.

“Saya pernah memperoleh RM7,000 hasil penjualan tiga ekor ratu anai-anai. Bagaimanapun, ia bukan selalu kerana memang sukar mendapatkan ratu anai-anai,” kata bapa kepada lima anak berusia enam hingga 15 tahun itu.

Menyedari harganya lumayan, Abdul Rahim menjadikan kerja mencari ratu anai-anai sebagai pendapatan sampingan selain perniagaan mengawal serangga perosak.

“Sepanjang menjalankan pekerjaan mengawal haiwan perosak seperti anai-anai, saya jarang menggunakan racun, sebaliknya memakan ratu serangga berkenaan atau menjualnya kepada pihak berminat.

“Walaupun pelik, ia berkesan, malah ratu anai-anai turut mendapat permintaan tinggi kerana khasiatnya diakui di negara Asia seperti China, Jepun dan Singapura,” katanya yang mencari busut di sekitar kampung, terutama di dusun, ladang kelapa sawit dan getah untuk mengesan ratu anai-anai.

Dia mengambil masa kira-kira 10 sehingga 20 minit untuk menemui ‘rumah’ ratu anai-anai dan kadangkala lubang pertama digalinya membawa kepada penemuan tempat terbabit.

Katanya, cara memakan ratu anai-anai sangat mudah kerana pemakan hanya perlu menanggalkan kepala makhluk perosak terbabit lalu menelannya dengan segera.

“Sebaik menemui ratu anai-anai, kita perlu tanggalkan kepalanya sebelum meminum sedikit air untuk memudahkan ia ditelan,” katanya sambil menunjukkan cara terbabit kepada wartawan Metro Ahad.

Rahim turut memberi petua iaitu ratu anai-anai perlu dimakan segera untuk mengekalkan kesegaran serta khasiatnya kerana ia hanya mampu bertahan tiga hari selepas dikeluar dari sarangnya.

Bahkan, dia mendakwa selepas memakan ratu anai-anai, ia memberi kesan yang sungguh baik serta lebih bertenaga walaupun membuat kerja berat setiap hari.

Sementara itu, usaha menemui seorang lagi pemburu ratu anai-anai yang hanya dikenali sebagai Pak Aki, 70, di Segamat menemui kegagalan kerana dia meninggal dunia baru-baru ini.

Simpan duit urus jenazah adik

Oleh SURAYA ROSLAN
surayaroslan@nstp.com.my

NGERI... kereta  yang dinaiki mangsa   terperosok bawah  treler membawa minyak di Jalan Mambau-Port Dickson, awal pagi semalam.
NGERI... kereta yang dinaiki mangsa terperosok bawah treler membawa minyak di Jalan Mambau-Port Dickson, awal pagi semalam.
SEREMBAN: “Dua tiga hari ini saya rasa tidak sedap hati, malah terasa ingin simpan duit lebih, seolah-olah sesuatu yang buruk bakal terjadi,” kata Mohd Zulkhairi Ismail, 26, abang kepada seorang daripada tiga anggota tentera yang maut dalam nahas di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson, berhampiran Kampung Bemban, di sini, awal pagi semalam.
Menurut Mohd Zulkhairi, kali terakhir dia bertemu adiknya Zulhelmi, 24, pada Mac lalu iaitu ketika kenduri kahwinnya di Gurun, Kedah.
“Tidak sangka keinginan saya untuk menyimpan duit lebih bulan ini adalah petanda ia akan digunakan untuk pengurusan jenazah adik.

“Ketika itu Angah (Zulhelmi) kelihatan sangat gembira. Malah selepas kenduri kahwin saya itu, dia balik semula ke kampung di Jeniang, Gurun, Kedah untuk bertemu ibu,” katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), di sini, semalam.


Dalam kejadian kira-kira jam 3.45 pagi, selain Zulhelmi, dua lagi anggota tentera, Izzat Badry Badaruddin, 22, dan Muhammad Afdhaluddin Azhari, 22, maut akibat cedera parah di kepala serta badan manakala rakan wanita mereka dikenali sebagai Nik Norhashimah Abu Kassim, 19, parah dan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi HTJS.

Kemalangan dipercayai berlaku selepas Proton Wira dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori tangki.

Mohd Zulkhairi berkata, adiknya pernah meluahkan hasrat ingin bertunang dengan seorang jururawat di Baling, Kedah dalam masa terdekat ini, namun tidak sangka hasrat itu tidak tercapai.

“Tidak sangka Angah pergi dulu dan masih terngiang-ngiang dia bersembang dengan saya, namun saya reda dengan ketentuan Ilahi,” katanya yang juga anggota tentera dari Kem Batu Cantonment, Kuala Lumpur.

Menurutnya, Zulhemli kini menjalani kursus setahun di Institut Kejuruteraan Elektrik Tentera Darat (IJED) di Port Dickson dan bakal menamatkan pengajiannya Ogos depan.

“Angah mengikuti Kursus Mekanik Kereta di IJED dan setahu saya, sudah lima tahun dia menjadi anggota tentera. Kursus ini bagi kenaikan pangkat pegawai,” katanya.

Ditanya bagaimana dia mengetahui kejadian itu, Mohd Zulkhairi berkata, dia dihubungi ibunya yang memaklumkan mengenai nahas itu kira-kira jam 6.30 pagi.

“Saya seolah-olah tidak percaya, namun sebaik datang ke hospital dan doktor mengesahkan mayat adik saya, hancur luluh hati ini, namun tiada siapa mampu menolak takdir.

“Ayah juga berkali-kali menghubungi saya bertanya sama ada kejadian itu betul atau tidak,” katanya.

Sementara itu, ibu saudara kepada Izzat Badry, Azlita Abd Aziz, 45, berkata kali terakhir mereka bertemu pada Aidlifitri lalu ketika anak saudaranya bercuti.

“Saya mewakili ibunya yang berada di Klang kerana dia tidak dapat hadir disebabkan masalah kesihatan dan hanya menunggu jasad anaknya di rumah.

“Mungkin terkejut hingga kakak saya (ibu Izzat) jatuh pengsan banyak kali, namun kami sekeluarga reda menerima berita ini, Allah lebih menyayanginya,” katanya.


Mayat bergerak

Laporan dan foto RASHIDI KARIM
am@hmetro.com.my

KANGAR: Menggemparkan apabila ‘mayat’ seorang warga emas yang dikatakan meninggal dunia di sebuah rumah di Pangsapuri Seri Sena, sejak dua hari lalu, tiba-tiba bergerak sebelum dikejarkan ke hospital bagi menerima rawatan, kelmarin.
Khaw Sui Liong, 54, ditemui oleh dua rakannya dalam keadaan kaku dan tertiarap seolah-olah tidak bernyawa di atas tilam sebuah bilik di sebuah rumah di tingkat enam Blok B pangsapuri berkenaan, jam 5 petang.
Terkejut dengan penemuan itu, seorang daripada mereka, Mohd Zawari Zain, 31, memaklumkan jiran bersebelahan sebelum menghubungi polis.

Ramai penghuni bergegas ke rumah berkenaan namun tidak berani memegang tubuh mangsa.


Bagaimanapun, anak saudara mangsa, Kent Khaw, 24, yang menuntut dalam bidang perubatan di sebuah kolej perubatan di Sungai Petani, membuat bantuan pernafasan (CPR) dan mendapati mangsa masih bernafas.

Mohd Zawari berkata, mangsa menetap seorang diri selepas kematian ibunya lapan bulan lalu.

“Mangsa gagal menjawab panggilan telefon sejak dua hari lalu menyebabkan kami datang ke rumahnya untuk melihat kejadian sebenar.

“Saya melihat mangsa tertiarap tidak bergerak di atas tilam, manakala udara di sekitar bilik berbau busuk seolah-olah bau mayat.

“Namun saya dan rakan tidak berani memegangnya kerana menjangka dia sudah mati,” katanya.

Menurutnya, dua anggota polis bersama sepasukan anggota perubatan dari Hospital Tuanku Fauziah (HTF) yang memasuki rumah terbabit mengesahkan mangsa masih bernyawa.

“Orang ramai terkejut apabila dimaklumkan mangsa masih bernyawa. Anak saudara mangsa membuat CPR dan mendapati Khaw masih hidup,” katanya.

Jurucakap HTF berkata, mangsa kini koma tetapi stabil dan menerima rawatan intensif.


Ajal gadis sunti



MERSING: Akibat tidak mempedulikan nasihat ibu angkat yang melarangnya menunggang motosikal keluarga, seorang pelajar perempuan tingkatan satu maut selepas terbabit dalam nahas berhampiran persimpangan masuk ke Felda Tenggaroh 2, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 5.45 petang, motosikal ditunggang Nor Hafawati Radzuan, 13, terbabas sebelum melanggar sebuah kenderaan empat roda dari arah bertentangan iaitu menghala ke Felda Tenggaroh.

Kejadian mengakibatkan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tenggaroh A yang dalam perjalanan ke rumah sepupunya di Felda Tenggaroh 2 itu tercampak dari motosikal menyebabkannya parah dan meninggal dunia di tempat kejadian.
Ibu angkat mangsa, Khasida Junid, 46, berkata sebelum itu dia dan suaminya ke Kota Tinggi pada hari kejadian, mereka melarang Nor Hafawati menggunakan motosikal itu kerana bimbangkan keselamatannya.

Menurutnya, motosikal itu turut dirantai dan dimangga oleh suaminya, Md Had Mahmud, 47, sebelum meninggalkan rumah di Felda Tenggaroh 7.

“Sebaik pulang ke rumah, kami terkejut mendapati motosikal hilang selain rantai motosikal ada kesan ketukan dan dibuang di tepi rumah.

“Apabila mendapati Nor Hafawati tiada di rumah, kami menyedari kemungkinan itu perbuatannya.

“Kami yang menanti Nor Hafawati kerana mahu menegur perbuatan itu terkejut menerima berita nahas itu petang semalam (kelmarin),” katanya yang masih sebak.
Khasida berkata, dia terkilan dengan kejadian itu memandangkan keluarganya bercadang membawa Nor Hafawati mengunjungi rumah ibu bapa kandungnya (kakak Khasida), sekali gus meraikan Hari Ibu pada hari ini.

Tak sempat beri kad ucapan



KOTA BHARU: Sebelum ini, Rashidah Illiana Zamri, 7, bersama dua adiknya akan menyerahkan kad yang dihasilkan sendiri bagi meluahkan perasaan kasih sayang sempena Hari Ibu, namun semalam detik manis itu hanya tinggal kenangan, malah diselubungi suasana pilu selepas ibu mereka Rafidah Ismail, 36, maut dalam kebakaran di Taman Sri Guchil, Kuala Krai, tengah hari kelmarin.
Bapa kanak-kanak itu, Zamri Hamat, 38, berkata menjadi kebiasaan setiap kali Hari Ibu, Rashidah dan dua adiknya Zaim Shahrul, 6, dan Zaim Iqbal, 2, menyediakan kad untuk ibu mereka bagi meluahkan perasaan kasih sayang.

“Sebelum ini, ada kad yang dia (Rashidah) buat di sekolah, dan ada juga disiapkan di rumah bersama adiknya, malah saya turut membantunya menyediakan kad itu.
“Kad itu akan diserahkan kepada ibu mereka sebagai tanda kasih sayang dan kami sekeluarga meraikan Hari Ibu bersama-sama. Bagaimanapun, kini semua detik manis itu hanya tinggal kenangan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Semalam, Harian Metro melaporkan, Rafidah menyelamatkan tiga anaknya daripada kebakaran di rumah mereka, namun dia sendiri terperangkap selepas gagal membuka jeriji pintu.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari, Rafidah sempat mengeluarkan anaknya menerusi tingkap, namun gagal keluar kerana ruang antara besi yang dibengkokkan hanya muat untuk kanak-kanak.

Difahamkan, selepas menyelamatkan anaknya, Rafidah cuba keluar menerusi pintu utama, tetapi ketika membuka jeriji pintu berkenaan kunci tiba-tiba terjatuh, menyebabkan mangsa panik dan lemas akibat asap tebal.

Selepas api dipadamkan bomba, mayat Rafidah yang bertugas sebagai jururawat di Hospital Kuala Krai ditemui rentung berhampiran pintu utama rumahnya.
Zamri berkata, dia masih terkejut dengan kejadian itu dan mendoakan semoga roh arwah isterinya dicucuri rahmat.

Katanya, dia sebak melihat keadaan tiga anaknya yang buat pertama kali tidur tanpa ditemani ibu mereka.

“Sebak apabila melihat anak malam tadi (malam kelmarin), anak bongsu (Zaim Iqbal) asyik menangis dan hanya tidur pada jam 4 pagi. Biasanya dia tidur dengan mamanya, tetapi keadaan sekarang berubah.

“Anak sulung (Rashidah) dan kedua (Zaim Shahrul) lebih banyak mendiamkan diri, mungkin masih terkejut dengan apa yang berlaku semalam (kelmarin),” katanya.


Al-Quran, kain ela tidak hangus



RASHIDAH ILYANA dan Zaim Shahrul menunjukkan kain ela yang dibeli oleh arwah ibu mereka untuk dibuat baju raya yang tidak hangus di Taman Sri Guchil, Kuala Krai semalam.



KUALA KRAI - Rumah dan peralatan di dalamnya hangus tetapi apa yang mengejutkan ialah dua naskhah kitab suci al-Quran dan kain ela yang dibeli untuk dibuat baju raya tidak disentuh api.
Itulah penemuan yang dijadikan iktibar oleh seorang anggota tentera, Zamri Hamat, 38, selepas kejadian menyayat hati membabitkan isterinya, Rafidah Ismail, 36, rentung di rumah mereka di Taman Sri Guchil di sini kelmarin.
Dalam kejadian itu, Rafidah sempat mengeluarkan tiga anaknya, Rashidah Ilyana Zamri, 7, Zaim Shahrul Zamri, 6, dan Zaim Iqbal Zamri, 2, dengan memecahkan cermin serta membengkokkan besi tingkap.
Zamri yang bergegas pulang dari Perak memberitahu, kedua-dua naskhah kitab suci tersebut disimpan dalam kotak dan kain itu pula dilipat bersebelahan dengan kotak berkenaan di dalam sebuah almari.
"Saya hairan kerana almari tersebut dan barang-barang lain di dalamnya semua hangus tetapi dua naskhah al-Quran itu dan kain ela arwah isteri saya tidak terbakar,'' cerita Zamri ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
Dia membeli kedua- dua naskhah al-Quran itu semasa bertugas di Lebanon pada tahun 2009.
Lima helai kain ela itu dibeli oleh Rafidah di Kota Bharu dua minggu lalu dan disimpan dalam almari tersebut tanpa dibungkus.
Mengenang kembali kejadian itu, Zamri memberitahu, arwah mungkin sukar meloloskan diri melalui tingkap itu disebabkan dia bertubuh besar dengan berat badan kira-kira 85 kilogram.


Tiga tentera maut rempuh lori



KEADAAN kereta Proton Wira selepas bertembung dengan sebuah lori tangki dan mengorbankan tiga anggota tentera di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson semalam.



SEREMBAN – Tiga anggota tentera maut dan seorang wanita cedera parah selepas kereta yang mereka naiki terbabas sebelum merempuh sebuah lori tangki di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson di sini semalam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 3.45 pagi itu, ketiga-tiga mangsa, Mohd. Zulhelmi Ismail, 24, Muhammad Afdhaluddin Azhari, 22, dan Izat Badry Baddarudin, 22, mati di tempat kejadian.
Seorang rakan mereka, Nik Norhashimah Abu Kassim, 19, cedera parah dan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ), Seremban.
Jurucakap polis berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila kereta Proton Wira yang dipandu Mohd. Zulhelmi dari arah Seremban menghala ke Port Dickson terbabas di satu selekoh lalu masuk ke laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah lori tangki yang membawa kira-kira 18,000 liter diesel.
“Akibat pelanggaran itu, kenderaan yang dinaiki mangsa terperosok ke bawah lori terbabit menyebabkan tiga mangsa yang tersempit maut di tempat kejadian, manakala seorang lagi wanita cedera parah,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

No comments:

Post a Comment