Monday, May 9, 2011

NAFI HUKUM ALLAH@HUDUD....NI KESANNYA...TANGGUNGLAH...APA PERASAN@RASANYA...JIKA ANAKNYA...KAKAKNYA...ADIKNYA...EMAKNYA DIROGOL ATAU DIZINA...TENTU MARAH....TAPI KENAPA IA BOLEH BUAT...ORANG LAIN TAK BOLEH KEPADA KELUARGANYA....JADI... BAIK LAKSANA HUKUM ALLAH...

Guru sunyi noda pelajar

Oleh Mohd Fauzi Abdullah
fauzie@hmetro.com.my

KUANTAN: Mungkin kerana kesunyian akibat berjauhan dengan isteri, seorang guru gagal mengawal nafsunya lalu merogol pelajarnya sendiri berusia 15 tahun selepas mempelawa mangsa datang ke rumahnya dengan alasan mengulang kaji pelajaran.
Kejadian berlaku di rumah guru berusia 33 tahun itu iaitu di kuarters sebuah sekolah menengah di Jerantut pada kira-kira jam 3.30 petang, Khamis lalu.
Menurut sumber, sebelum kejadian guru terbabit dikatakan menghubungi ibu mangsa dan mempelawa mangsa datang ke rumahnya dengan alasan mahu membantunya belajar dan tawaran itu diterima baik ibu mangsa tanpa sebarang prasangka.

Katanya, mangsa pergi ke rumah gurunya itu yang terletak tidak jauh dari rumahnya dengan ditemani rakan, namun rakannya terus pulang selepas menghantarnya.


“Pada mulanya guru itu mengajar mangsa tugasan sekolah, namun dipercayai gagal mengawal nafsunya dan terus memeluk mangsa dari belakang sebelum merogolnya.


‘Saya drebar, bukan bomoh’

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

KLANG: “Saya bukan bomoh, saya pemandu lori,” kata seorang pengamal perubatan tradisional, Azizan Mahadi, 44, yang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas dua pertuduhan memperdayakan remaja 17 tahun untuk melakukan persetubuhan haram ketika merawat mangsa, di sini, awal tahun ini.
Bagaimanapun, tertuduh yang berasal dari Kampung Jawa, di sini, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Norsyaridah Awang.

Mengikut pertuduhan, bapa kepada lapan anak itu didakwa melakukan persetubuhan itu atas dasar kepercayaan sebagai bomoh terhadap mangsa di sebuah rumah di Taman Kapar, di sini, pada Februari dan Mac lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376(2)(f) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan sebatan jika sabit kesalahan.


Timbalan Pendakwa Raya, Aimi Syazwani Sarmin memohon tertuduh dikenakan ikat jamin RM20,000 kerana dakwaan terhadap tertuduh membabitkan dua pertuduhan dan serius.


Ugut mahu perkosa

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Nasib seorang balu umpama jatuh ditimpa tangga kerana kurang setahun selepas kehilangan suami yang mati ditembak di depan kediaman sendiri di Taman Sri Saujana, Kota Tinggi, Oktober lalu, dia sekeluarga kini mendakwa sering diancam seorang lelaki, dipercayai mempunyai kaitan dengan kes pembunuhan suaminya.
T Jaya, 37, berkata, baru-baru ini lelaki berkenaan sekali lagi mengancam nyawanya serta tiga anak jika dia cuba mencari keadilan untuk mendiang suami, G Tamil Selvam.

“Pada masa sama, lelaki terbabit turut mengugut mahu merogol saya sekiranya saya tidak mengikut arahannya.
“Kami bimbang kerana dia akan datang ke rumah sesuka hati,” katanya, semalam.

Dalam kejadian jam 9.45 malam, 15 Oktober 2010, Tamil Selvam ditembak dari jarak kira-kira satu meter. Suspek dikatakan berjalan kaki ke rumah mangsa sebelum menyuruh anak lelakinya memanggil Selvam keluar dengan alasan kononnya mahu berjumpa.

Mangsa mati di tempat kejadian manakala suspek pula pergi seperti tiada apa yang berlaku.

Menurut Jaya, kelmarin, lelaki terbabit datang ke kediamannya untuk membuat kecoh dan dalam kejadian berkenaan, seorang anaknya cedera di kaki akibat terkena pasu bunga ketika dia memaksa bekas suspek itu keluar.

Dalam kejadian jam 8 malam itu, Jaya berkata, lelaki terbabit datang bersama dua rakan sambil membawa parang.
“Bimbang dengan keselamatan keluarga, saya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Tinggi,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Osman Muhammad Sebot berkata, pihaknya sedang memburu suspek.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana ugutan jenayah,” katanya.

Penangan gelek seksi

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

BERDANGDUT...pelanggan lelaki dan wanita leka berjoget tanpa menghiraukan pelanggan lain menjamu selera.
BERDANGDUT...pelanggan lelaki dan wanita leka berjoget tanpa menghiraukan pelanggan lain menjamu selera.
ALOR GAJAH: Kewujudan sebuah restoran dalam ladang ternakan di atas bukit di Lubok Cina di sini yang menyediakan kemudahan karaoke menimbulkan gangguan kepada penduduk kampung berhampiran kerana ia kini menjadi ‘kelab dangdut rimba’ dan bukan lagi restoran berkonsepkan keluarga.
Premis itu yang terletak agak tersembunyi dengan lokasinya hampir dua kilometer dari jalan utama menjadi tumpuan bukan saja golongan muda tetapi juga warga emas untuk berdangdut di bawah cahaya lampu samar-samar.

Difahamkan, premis itu beroperasi menggunakan lesen perniagaan kedai makan dan karaoke, namun pada masa sama pengusahanya menyediakan kemudahan kepada pelanggan untuk menari dangdut sehingga lewat pagi sebagai daya tarikan.

Tinjauan Harian Metro mendapati, berikutan lokasinya jauh di dalam ladang, pelanggan termasuk dari luar negeri ini perlu menyusuri laluan gelap ladang kelapa sawit sebelum sampai ke situ.


Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan (JKKK) Kampung Titian Bitanggor, Ahmad Bakar berkata, ketika mula dibuka dulu, premis berkenaan beroperasi sebagai tempat hiburan berkonsepkan keluarga.


Pendatang dalam but



KANGAR: Sekumpulan pendatang warga Myanmar dikesan sanggup berhimpit dalam sebuah kereta termasuk berasak-asak dalam but bagi mengelak daripada dicekup pihak berkuasa.
Mereka yang terdiri daripada lapan lelaki dan seorang wanita berusia antara 16 dan 21 tahun itu dicekup Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Kuala Perlis di dalam sebuah kereta bersama seorang tekong warga tempatan berusia 30 tahun kira-kira jam 4 pagi semalam.

Komander UPP Perlis, Deputi Superintendan, Zakaria Abdul Rahman, berkata Pati berkenaan sanggup bersesak-sesak di dalam sebuah kereta Proton Wira termasuk di dalam but belakang hampir dua jam selepas berjaya membolosi pagar sempadan.

Menurutnya, mereka yang diekori pihak UPP sebaik saja meninggalkan sempadan Padang Besar itu bertindak memecut untuk melarikan diri sebaik tiba di Jalan Raja Muda, di sini, selepas menyedari kehadiran pihak berkuasa.


“Tekong yang juga pemandu kereta berkenaan memecut masuk ke dalam kawasan Hospital Tuanku Fauziah (HTF) sebelum mendapati pagar belakang hospital berkenaan ditutup menyebabkan enam warga asing berkenaan berjaya ditahan.

“Namun, lelaki itu termasuk tiga warga Myanmar lain bertindak melarikan diri dengan memanjat pagar berkenaan tetapi gagal sebelum berjaya ditahan UPP. Tekong itu turut mengalami kecederaan akibat terjatuh ke dalam longkang berdekatan,” katanya ketika ditemui, di sini.

Menurut Zakaria, lelaki berkenaan kemudian dihantar ke HTF sejurus ditahan dan terpaksa menerima 16 jahitan di kepalanya yang koyak akibat terjatuh.

Katanya, sembilan Pati berkenaan dipercayai masuk ke negara ini menggunakan ‘lubang tikus’ yang dibina di pagar sempadan Padang Besar-Thailand berdekatan sebuah tanah perkuburan Cina, dekat sini, sebelum dijemput tekong.

Anak Kartika ditemui mati lemas



MOHAMAD HATTA menunjukkan tempat dia menjumpai mayat Mohd. Azfar di Sungai Perak, Kampung Jawang, Karai, Sungai Siput semalam.



SUNGAI SIPUT - Harapan bekas model, Kartika Sari Dewi Shukarnor untuk menemui semula anaknya, Mohd. Azfar Mohamad Afandi yang hilang pada tengah hari Sabtu lalu berakhir dengan berita duka apabila mayatnya ditemui terapung di Sungai Perak awal pagi semalam.
Mayat Mohd. Azfar, 9, ditemui dalam keadaan terapung di tebing Sungai Perak kira-kira-kira satu kilometer dari tempat ia dipercayai terjatuh di Resort Lang Buana milik datuknya, Shukarnor Abdul Mutalib, 62, di Kampung Jawang, Karai dekat sini.
Menurut Kartika, 34, mayat Mohd. Azfar yang merupakan golongan kelainan upaya (OKU) kerana menghidap sindrom cerebral palsy, ditemui abang sulungnya, Mohamad Hatta, 37.
"Menggigil badan saya terdengar panggilan telefon abang menerusi telefon bimbit ayah yang memberitahu mayat anak sulung saya sudah ditemui.
"Menurut abang saya, mayat Mohd. Azfar ditemui dengan bahagian atas tubuhnya hingga ke paras dada terapung di permukaan sungai sementara bahagian bawahnya terbenam akibat tersangkut pada tunggul kayu," katanya sambil menahan sebak ketika ditemui di pekarangan Rumah Mayat Hospital Sungai Siput di sini semalam.


'Kami dilayan macam mafia'



AKTIVITI jualan kereta mewah oleh Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema) terjejas akibat serbuan pihak berkuasa. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR – Operasi perniagaan Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema) yang mencecah ratusan juta ringgit setahun kini terjejas berikutan serbuan oleh pihak berkuasa ke atas lebih 20 ahli persatuan itu baru-baru ini.
Ia berikutan tindakan pihak berkuasa membekukan akaun syarikat-syarikat itu bagi membolehkan siasatan dilakukan atas dakwaan mengikrar kenderaan di bawah harga sebenar dan membabitkan cukai tertunggak yang belum dibayar.
Empat agensi iaitu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Kastam Diraja dan Bank Negara Malaysia terlibat dalam serbuan pada 5 Mei itu.
Yang Dipertua Pekema, Datuk Zainuddin Abdul Rahman mempertikaikan operasi tersebut yang disifatkannya keterlaluan apabila akaun syarikat-syarikat tersebut turut dibekukan.
“Ada ahli-ahli kami dimaklumkan oleh pegawai terbabit bahawa mereka disiasat di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) 2001.
“Jika benar, Pekema amat kesal kerana peniaga Bumiputera seperti kami dilayan bagaikan pengganas dan mafia.
“Operasi tersebut memberi kesan negatif kepada ahli-ahli kami yang ada di antara mereka sudah pun menjalankan perniagaan sejak 30 tahun lalu.
“Mereka akan berhadapan dengan masalah operasi termasuk sukar membayar gaji para pekerja,” katanya kepada Kosmo! semalam.
Beliau menjelaskan, pihaknya sedia bekerjasama dengan pihak berkuasa sekiranya dimaklumkan mengenai perkara tersebut terlebih dahulu.

Harga gula naik 20 sen

PUTRAJAYA - Kerajaan semalam mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen daripada RM2.10 kepada RM2.30 sekilogram mulai hari ini.
Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Mohd. Zain Mohd. Dom berkata, langkah untuk merasionalisasikan harga runcit gula itu dibuat selaras dengan keputusan mesyuarat Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) semalam.
"Kerajaan telah membuat keputusan untuk merasionalisasikan subsidi dan dalam hal ini, MPEN menetapkan subsidi tanggungan kerajaan untuk gula perlu diturunkan lagi," katanya kepada pemberita di sini semalam.
Beliau berkata, walaupun berlaku kenaikan, harga runcit gula di Malaysia masih rendah berbanding negara serantau seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.
Sebagai contoh, katanya, harga runcit gula di Indonesia ialah RM3.80 sekilogram, Singapura (RM3.61), Thailand (RM2.31) dan Filipina (RM4.50).

Padah angkut kekasih rakan



ANGGOTA polis menjalankan siasatan di lokasi seorang lelaki Indonesia berketurunan Madura mati dibunuh di Stesen Komuter Batu Tiga, Shah Alam kelmarin.



SUBANG JAYA - Tindakan seorang lelaki yang tidak mengendahkan amaran supaya tidak mengganggu teman wanita kenalannya mengundang padah apabila dia mati dibunuh dalam kejadian di landasan kereta api dekat Stesen Komuter Batu Tiga di sini kelmarin.
Kejadian pukul 9.55 malam itu menyebabkan seorang buruh Indonesia, Rusli Masir, 24, mati akibat ditikam di dada. Selain itu, lehernya turut dikelar dan pipi kirinya ditetak dengan menggunakan parang.
Difahamkan, polis setakat ini mengenal pasti cemburu sebagai motif kejadian. Suspek yang menyerangnya di katakan berang selepas mengetahui mangsa telah membawa teman wanitanya bersiar-siar di ibu negara beberapa jam sebelum kejadian.
Dia kemudian telah mengajak beberapa lagi rakannya supaya bertemu Rusli di bawah jejambat di Lebuh Raya Persekutuan. Kesemua mereka berketurunan Madura.
Mangsa bersetuju pergi ke situ bersama seorang rakannya selepas dia dimaklumkan wanita berusia dalam lingkungan 20-an itu hendak bertemunya.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar berkata, suspek yang datang bersama lima lelaki kemudian menyerang mangsa dan rakannya selepas berlaku pertengkaran antara mereka.


Lelaki maut BMW terjun sungai



ORANG ramai melihat operasi menaikkan sebuah kereta BMW yang terjunam ke dalam Sungai Bunus di Jalan Munshi Abdullah, Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR - Seorang lelaki maut apabila kereta yang dipandu rakannya hilang kawalan lalu terjunam ke dasar Sungai Bunus di Jalan Munshi Abdullah di sini semalam.
Kejadian pukul 3.10 pagi itu menyebabkan D. Parameswaran, 31, dari Taman Sri Andalas, Klang, Selangor mati di tempat kejadian. Polis masih menunggu laporan bedah siasat dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mengetahui sama ada mangsa mati akibat kemalangan atau lemas.
Difahamkan, kereta jenis BMW 523i yang dipandu rakan mangsa gagal dikawal ketika melalui satu jambatan berselekoh sebelum melanggar penghadang besi sebelah kiri lalu terjunam ke dalam sungai. Seorang wanita yang turut berada di dalam kereta itu juga cedera.
Mangsa ketika itu berada di tempat duduk penumpang depan manakala wanita itu berada di belakang. Mereka dari arah Jalan Ampang ke Jalan Dang Wangi.

Terpaksa makan buah pinang



MUHD. KHAIRUN (tiga dari kiri) berbual dengan Rimban (tiga dari kanan), Jeri (dua dari kiri) dan Richi (kanan) yang dizalimi majikan semasa bekerja di Papua New Guinea.



KUALA LUMPUR - Tempoh 17 hari menjadi mangsa penindasan dan penganiayaan majikan di Kimbe, Papua New Guinea merupakan pengalaman pahit buat tiga rakyat Malaysia.
Kesemua mangsa yang berketurunan Iban dan berasal dari Kapit, Sarawak iaitu Rimban anak Mawang, 49, Jeri anak Ebet, 47, dan Richie anak Jeri, 23, dikurung di dalam sebuah rumah yang dikawal ketat.
Menceritakan pengalaman tersebut, Rimban berkata, mereka pada mulanya ditawarkan bekerja dengan sebuah syarikat pembalakan di negara itu pada Disember tahun lalu dengan gaji RM1,500.
Bagaimanapun, ujarnya, pembayaran gaji dihentikan pada bulan Mac dan mereka dikurung di dalam sebuah rumah tanpa sebab.
"Rumah itu dikawal oleh seorang warga tempatan yang berbadan besar dan bersenjatakan parang," katanya pada sidang akhbar di pejabat Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO di sini semalam.
Rimban berkata, semasa ditahan, mereka terpaksa makan pucuk daun, ubi kayu dan buah pinang muda yang ditemui di sekitar rumah untuk mengalas perut.


Sasar wanita sendirian

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Orang ramai terutamanya wanita dan pelajar yang sering berjalan bersendirian di kawasan sunyi seperti kawasan parkir, stesen komuter atau transit aliran ringan (LRT) serta laluan sekitar sekolah, diminta lebih berhati-hati dengan ancaman disimbah asid daripada lelaki misteri.
Sejak Februari hingga 27 Mac lalu, terdapat 18 kes kejadian simbah asid berlaku di sekitar Kuala Lumpur dan kejadian itu reda seketika namun berulang kembali di Sentul dan Dang Wangi pada Jumaat dan Sabtu lalu. Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur dalam satu kenyataan di sini semalam, mendedahkan kebanyakan mangsa di kalangan wanita yang sedang dalam perjalanan pergi dan balik bekerja serta terdapat juga kejadian serangan berhampiran sekolah di sekitar Bangsar dan Brickfields berlaku pada penghujung tahun lalu.

“Suspek dipercayai seorang atau dua lelaki India, modus operandi suspek bermotosikal datang dari arah belakang mangsa dan menyimbah sejenis cecair dipercayai ‘alkaline-based’ atau ‘oxidizing agent’ ke arah muka atau badan mangsa. “Cecair itu akan memberi kesan radangan kepada mangsa apabila terkena kulit tetapi tidak mengakibatkan melecur,” katanya.
Menurut kenyataan itu lagi, dalam kebanyakan kes serangan, suspek akan bertindak ketika mangsa bersendirian atau sedang berjalan di tepi jalan yang tidak sesak menuju ke tempat letak kenderaan. Selain itu, lokasi lain yang kerap menjadi sasarannya ialah di tepi jalan sekitar kawasan sekolah dan pondok menunggu bas.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian berkenaan diminta menyalurkannya kepada pihak polis dan mangsa atau sesiapa yang melihat kejadian dinasihatkan melaporkan kepada polis dengan cara menghubungi talian hotline 03-21159999 dengan segera.

“Ini bagi membolehkan tindakan susulan dapat diambil untuk mengesan serta menangkap penjenayah ini yang menimbulkan rasa tidak selamat di kalangan orang ramai,” katanya.

Sementara itu, pihak polis turut meningkatkan pemantauan dan pemeriksaan di tempat yang menjadi sasaran kejadian itu.

Harian Metro semalam melaporkan lima wanita menjadi mangsa terbaru kes serangan asid dengan seorang daripadanya dikhuatiri buta manakala empat lagi cedera ringan di muka dan badan, menjadikan jumlah keseluruhan kes di sekitar bandar raya mencecah 20 sejak Disember tahun lalu. Tiga kejadian terbaru berlaku di lokasi berasingan antara jam 9 pagi Jumaat lalu dan jam 3 petang kelmarin di Jalan Pudu Lama, tempat letak kereta pusat beli-belah berhampiran Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan Persiaran Titiwangsa di sini.

No comments:

Post a Comment