Tuesday, May 10, 2011

JODOH MEMANG DITANGAN ALLAH SWT

Tragedi dahului perkahwinan

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

KUCHING: “Saya menerima hakikat kunjungan kali ini bukan lagi membincangkan soal perkahwinan, tetapi memberi penghormatan terakhir kepada insan paling saya sayangi,” kata Latifah Jalilul, 26, bakal tunang kepada Dr Mohd Azri Dollah yang lemas ketika cuba menyelamatkan seorang jururawat yang juga rakan sekerjanya, Nor Fazila Abdul Kadir, 23, semalam.
Latifah dari Tawau, Sabah ditemui pada majlis pengebumian mangsa berkata, dia tidak menyangka permintaan bakal tunangnya yang beriya-iya bertemu di Kuching bagi membincangkan majlis berkenaan bertukar menjadi pertemuan terakhir mereka.

Menurutnya, dia mengenali arwah ketika bersama-sama menuntut di Matrikulasi Labuan tujuh tahun lalu dan bercadang mendirikan rumah tangga tahun ini menerusi perbincangan yang sepatutnya diadakan bersama keluarga arwah.

“Arwah memberitahu dia tidak sempat ke sana (Tawau) kerana kesibukan dan meminta saya datang ke sini (Kuching) bagi membincangkan hal berkenaan.

“Pada malam kejadian, arwah mengirim SMS meminta saya menjaga diri dan kesihatan selain turut menyatakan hasrat mahu mendirikan rumah tangga tahun ini.

“Saya tidak menyangka kunjungan hari ini (semalam) hanya untuk melihat jenazahnya dikebumikan sedangkan minggu lalu, dia baru berbincang mengenai persiapan majlis perkahwinan kami,” katanya.


Hadis Keempat

" Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya : ' Sesungguhnya sesaorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yand demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat pekara : rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya sesaorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya sesaorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu.

Paksa telan heroin

Oleh Nur Lela Zulkipli
am@hmetro.com.my

BUKTI...Nordin (kiri) menunjukkan ketulan kapsul dan dua peket plastik mengandungi heroin yang dirampas daripada suspek.
BUKTI...Nordin (kiri) menunjukkan ketulan kapsul dan dua peket plastik mengandungi heroin yang dirampas daripada suspek.
SHAH ALAM: Taktik dua Awang Hitam menawarkan percutian percuma ke Macau, China kepada dua gadis berusia 21 tahun dengan hasrat menjadikan mangsa sebagai ‘keldai dadah’ tidak kesampaian apabila polis bertindak lebih awal menyerbu rumah suspek di Puchong, baru-baru ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir, berkata serbuan dilakukan pada 6 Mei lalu selepas pasukan penyiasat dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor menjalankan intipan kira-kira seminggu.

Katanya, pemeriksaan lanjut membawa kepada penemuan enam ketulan kapsul dan dua peket plastik dipercayai mengandungi heroin gred tinggi seberat 372 gram bernilai RM28,000. Polis turut menemui satu ketulan daun mampat dipercayai ganja seberat 70 gram bernilai RM700.
Menurutnya, serbuan kira-kira jam 2 pagi itu mendapati suspek iaitu dua lelaki warga Nigeria berusia 27 dan 28 tahun yang juga penuntut di kolej swasta mengurung mangsa selama beberapa jam sebelum merancang bertolak ke Macau, China, pada keesokan harinya.

“Berdasarkan siasatan suspek memperdayakan mangsa dengan menawarkan percutian secara percuma ke Macau.

“Dua wanita tempatan itu bertemu lelaki Nigeria terbabit melalui perkenalan di sebuah kedai makan sebelum bersetuju dengan pelawaan itu dan pergi ke pangsapuri suspek sebagai persiapan sebelum kononya akan berlepas pada 7 Mei lalu. “Sebaik tiba di pangsapuri berkenaan kedua-dua wanita terbabit dipaksa menelan kapsul berisi dadah untuk diseludup ke China, namun disebabkan enggan melakukannya, mereka dikurung,” katanya.

Nordin memberitahu mangsa dipaksa menelan enam kapsul yang dibalut dengan pita pelekat supaya tidak pecah, tetapi mangsa yang juga pelajar kolej swasta enggan menelan kapsul terbabit.

Beliau berkata, polis turut menahan seorang lagi wanita tempatan yang bekerja sebagai pereka grafik dipercayai mempunyai hubungan dengan dua suspek warga Nigeria terbabit di pangsapuri berkenaan pada hari sama.

Pelajar nyaris jadi keldai dadah


NORDIN menunjukkan heroin yang berjaya dirampas daripada dua lelaki Nigeria dan seorang wanita tempatan pada sidang akhbar di Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Kegiatan jahat seorang wanita tempatan yang bersekongkol dengan dua lelaki Nigeria mengurung dua pelajar kolej di sebuah apartmen untuk dijadikan keldai dadah terbongkar apabila mereka ditahan dalam serbuan di Puchong dekat sini Jumaat lalu.
Ketiga-tiga suspek berusia di antara 25 dan 28 tahun itu ditahan pukul 2 pagi selepas polis menjalankan risikan sebaik menerima maklumat mengenai dua pelajar wanita tersebut yang dipaksa menyeludup dadah.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, kedua-dua mangsa berusia 21 tahun itu diarahkan menyeludup enam kapsul heroin dan dua paket plastik heroin gred tinggi selain ganja bernilai RM28,7000 ke China.

No comments:

Post a Comment