Monday, May 2, 2011

GEJALA MURTAD BUKAN DOGENGAN....HATI2...SYAITAN2 SEBENAR....SYAITAN2 DARI MANUSIA BERKELIARAN....UNTUK MENYESATKAN KITA...SEDANGKAN KITA LEKA DENGAN DUNIA...AMALAN ISLAM BANYAK YANG DIABAIKAN...ITU MASIH MENGHARAP DAN MACAM RASA2 MASUK SYURGA....

Dikebumi di laut



KENANGAN...beberapa lelaki berdiri di atas timbunan serpihan  kenderaan tentera dari tempat Obama Bin Laden  ditembak mati  dalam  serangan helikopter Amerika di Islamabad, Pakistan.
KENANGAN...beberapa lelaki berdiri di atas timbunan serpihan kenderaan tentera dari tempat Obama Bin Laden ditembak mati dalam serangan helikopter Amerika di Islamabad, Pakistan.
WASHINGTON: Seorang pegawai kanan Amerika Syarikat semalam berkata, operasi tentera negara itu terhadap Osama bin Laden tidak dimaklumkan kepada sekutunya, Pakistan.
Kata pegawai yang enggan dikenali itu, semua maklumat diperoleh dirahsiakan daripada mana-mana negara, termasuk Pakistan.

“AS bertindak begitu bagi memastikan operasi berkenaan kekal rahsia sepenuhnya,” katanya.
Semalam, Presiden AS, Barack Obama, mengumumkan Osama terbunuh dalam pertempuran dengan tentera negara itu di sebuah kawasan di Pakistan selepas sedekad bangunan Pusat Dagangan Dunia di New York runtuh dirempuh kapal terbang.

Kata Osama, dia mengarahkan helikopter tentera AS melancarkan serangan ke atas sebuah bangunan berkawal ketat di Abbottabad, Pakistan, hasil maklumat awal diperoleh pada Ogos lalu.

Pegawai kanan AS berkata, selain Osama, turut terbunuh dalam serangan semalam adalah tiga lelaki dewasa dan dua daripadanya dipercayai pembawa utusan bagi pemimpin al-Qaeda itu.

Seorang lagi dipercayai anak lealki Osama.

Turut maut, seorang wanita.
Kata pegawai itu, sejak serangan 11 September 2001, AS menegaskan kepada Pakistan bahawa mereka akan memburu Osama ‘walau apa pun terjadi.’ “Pakistan memang memahami sejak dulu, kita berperang dengan al-Qaeda dan AS mempunyai kewajipan moral dan perundangan untuk bertindak atas maklumat diperoleh,” katanya. - AFP

Osama mati ditembak di kepala




WASHINGTON - Ketua Al-Qaeda, Osama bin Laden dibunuh oleh anggota-anggota pasukan komando Amerika Syarikat (AS) di Pakistan malam kelmarin selepas sepuluh tahun diburu setelah dia dituduh menjadi dalang serangan pengganas 11 September 2001 yang menyebabkan bangunan berkembar World Trade Centre (WTC) di New York runtuh.
Osama, 54, terbunuh dalam satu pertempuran dengan komando-komando AS di sebuah rumah mewah bernilai AS$1 juta (RM2.96 juta) yang menjadi tempat perlindungannya dekat bandar Abbotabad yang merupakan lokasi pelancongan, pusat pendidikan dan menempatkan Akademi Tentera Pakistan.
Rumah dua tingkat tersebut yang dikelilingi tembok tinggi dan kawat berduri terletak sekitar 100 meter dari akademi tentera Pakistan dan 60 kilometer dari Islamabad.
Empat buah helikopter menyertai operasi serbuan ke atas rumah tersebut.
Menurut beberapa pegawai Pakistan di bandar itu, sekumpulan pejuang yang berada di atas bumbung rumah berkenaan melepaskan tembakan grenad ke arah helikopter-helikopter itu.

Jenazah Osama dibuang ke laut


DUA anggota tentera Pakistan berkawal di sekitar kawasan Abbotabad, Pakistan, tempat Osama bin Laden dipercayai mati dibunuh.


WASHINGTON - Jenazah ketua kumpulan Al-Qaeda, Osama bin Laden yang dibunuh pasukan keselamatan Amerika Syarikat (AS) dalam satu operasi rahsia di Pakistan awal pagi semalam didakwa telah disempurnakan secara Islam sebelum disemadikan di laut.
Beberapa media AS seperti rangkaian televisyen kabel AS termasuk CNN, MSNBC dan Fox melaporkan, seorang pegawai kanan AS mengesahkan kepada mereka bahawa jenazah Osama telah disemadikan di laut tanpa mengulas lanjut.
Beberapa pegawai kanan AS lain bagaimanapun enggan memberi sebarang ulasan apabila mereka diminta mengesahkan laporan itu oleh agensi berita Associated French Press (AFP).
Sebelum itu, seorang pegawai pentadbiran AS berkata, jenazah ketua Al-Qaeda berusia 54 tahun itu dikebumikan menurut syariat Islam.
"Kami memastikan bahawa ia (jenazah Osama) dikendalikan menurut amalan dan tradisi agama Islam," kata pegawai berkenaan.

Dua beranak berebut tanah

Oleh Zatul Iffah Zolkiply
zatuliffah@hmetro.com.my

ROBOH...Faridah menceritakan detik dua jentolak cuba merobohkan rumahnya.
ROBOH...Faridah menceritakan detik dua jentolak cuba merobohkan rumahnya.
MARANG: Disebabkan berebut tanah, seorang ayah bertindak di luar jangkaan apabila merobohkan rumah anak kandungnya di Batu 13, Jalan Kuala Berang dekat sini, menggunakan dua jentolak walaupun ketika itu anaknya bersama anggota keluarga masih berada di dalam kediaman berkenaan.
Dalam kejadian jam 9 pagi kelmarin, ayah berusia 67 tahun itu seolah-olah hilang pertimbangan apabila tidak menghiraukan keselamatan anak sulung hasil perkahwinan pertamanya, menantu dan dua cucu walaupun sedar tindakan itu boleh mencederakan darah dagingnya sendiri.
Malah, lelaki itu dan tiga anaknya hasil perkahwinan kedua turut mengugut mencederakan mangsa sekeluarga jika mereka keluar dari rumah itu untuk menghalangnya daripada merobohkan kediaman berkenaan.

Mangsa, Yusof Mat Yasin, 52, berkata, perselisihan antara dia dan ayahnya bermula sejak Disember lalu apabila bapanya menuntut tanah yang didudukinya sejak 30 tahun lalu.


Katanya, tanah itu pada asalnya milik ayah dan ayah saudaranya sebelum dia membeli bahagian tanah milik ayah saudaranya untuk membina rumah.


Bapa roboh rumah anak sendiri


FARIDAH bersama anaknya, Mohd. Syukri membersihkan kawasan rumah mereka yang dirobohkan di Kampung Batu 13, Marang kelmarin.


MARANG – Enggan menjual rumah kepada anak sendiri, seorang bapa nekad memandu jentolak dan merobohkan rumah yang didiami enam beranak itu dalam kejadian di Kampung Batu 13, Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang dekat sini kelmarin.
Suspek yang berusia 67 tahun itu dikatakan bertindak demikian setelah beberapa kali cuba menghalau keluarga anaknya itu, Yusuf Mat Yasin, 52, daripada tinggal di rumah pusaka itu tetapi tidak diendahkan.
Suspek datang ke rumah tersebut bersama tiga orang lelaki yang merupakan adik-beradik tiri Yusuf kira-kira pukul 8.30 pagi dan mula merobohkan garaj kereta, bahagian dapur dan mengorek tanah menggunakan jentolak.



Nurul kahwin Julai

Oleh Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my

MESRA...Nurul bersama bakal suaminya, Raja Amir.
MESRA...Nurul bersama bakal suaminya, Raja Amir.
KUALA LUMPUR: Selepas sekian lama berteka-teki, pengacara jelita Majalah 3, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zain, 27, akhirnya membuat pengakuan bakal menamatkan zaman solo dengan jejaka pilihannya pada Julai ini.
Jejaka bertuah yang berjaya menawan hati Nurul ialah Raja Amir Raja Azwa, 29, berasal dari Sri Hartamas, di sini. Pegawai bank bertubuh tinggi itu berdarah kacukan Melayu dan Australia di sebelah ibu. Nurul yang kini menetap di Kuala Selangor berkata, dia berkawan rapat dengan Raja Amir sejak dua tahun lalu sebelum mereka memutuskan untuk mengakhirinya dengan ikatan perkahwinan tidak lama lagi.

“Kami juga tidak bertunang sebaliknya hanya mengadakan majlis merisik dan menghantar tanda secara ringkas di rumah keluarga saya pada Januari lalu.
“Maaflah, sebelum ini saya tidak memperkatakan mengenai hubungan kami kerana belum ada sebarang kepastian, namun sekarang ini kami sudah mula membuat persiapan majlis perkahwinan termasuk menempah kad undangan perkahwinan,” katanya.

Nurul ditemui pada majlis kenduri doa selamat buku Cantik dan Sanggul tulisan jurusolek terkenal, Zulfazli Suhadi di Intai-Intai Restaurant, Jalan Ampang, di sini malam kelmarin. Ditanya lokasi majlis bersejarah itu nanti, kata Nurul, majlis pernikahan mereka akan berlangsung di rumah keluarganya dan bukannya di hotel.

Bagaimanapun, kata Nurul, dia tetap akan mengundang pihak yang banyak menyokong karier seninya untuk sama-sama memeriahkan majlis itu.

Sebelum ini, Nurul hangat bercinta dengan bakal Angkasawan Kedua Negara, Mejar Dr Mohd Faiz Khaleed dan hampir mengikat tali pertunangan namun hubungan itu terputus di tengah jalan.

Peluk Islam selepas murtad

KOTA BHARU - Seorang pelajar Diploma Seni Kulinari, Universiti Teknologi Mara cawangan Dungun, Terengganu yang sebelum ini mengaku menukar agama kepada Kristian, memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam bahawa dia sudah insaf dan kembali memeluk Islam.
Berikutan pengakuan itu, Hakim Syarie Abu Bakar Abdullah Kutty memerintahkan Mohamad Fariz Ilham Mohd Zulkifli, 19, dari Pengkalan Chepa, bersembahyang jemaah di tempat pengajiannya serta melaporkan kehadiran kepada Imam masjid itu selama enam bulan, berkuat kuasa semalam.
Mohamad Fariz Ilham juga diarah melaporkan diri di Pejabat Agama Dungun setiap minggu, manakala pasport anta- rabangsanya diserahkan kepada mahkamah.

Inkues gagal cari penembak Ramli


RAMLI yang mati ditembak bertugas sebagai pengawal di Istana Negeri di Kota Bharu, Kelantan.


TUMPAT - Mahkamah Koroner di sini semalam memutuskan kematian pengawal Istana Kelantan, Ramli Mohamad pada 1 Mei 2010 sebagai penghakiman terbuka kerana tidak mempunyai keterangan yang mencukupi untuk menyabitkan mana-mana individu yang menyebabkan kematian itu.
Semasa membaca keputusan itu, Koroner Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat berkata, keterangan yang diperolehi sepanjang inkues bermula pada 10 Januari lepas tidak dapat menentukan siapa pelaku sehingga menyebabkan kematian mangsa.
"Sepanjang inkues dijalankan, tidak ada keterangan daripada saksi-saksi yang melihat kejadian tembak berlaku dan tidak ada bukti yang menunjukkan siapa pelakunya sehingga menyebabkan kematian mangsa.
"Berdasarkan keterangan saksi dan pemerhatian, saya mendapati kes inkues ini adalah satu kes penghakiman terbuka di mana ia berlaku apabila keterangan yang ada tidak mencukupi atau tidak mencapai tahap yang dikehendaki untuk merekod lain-lain keputusan," kata beliau.

No comments:

Post a Comment