Friday, July 15, 2011

BILA AKHIR ZAMAN BERLAKU PERKARA YANG PELIK2...CARI KEHEBATAN SENDIRI...KELAKUAN JAUH BERSIFAT MANUSIA...HILANG TIMBANG RASA...NI KESAN PEMIMPIN...ULAMAK PUNYA KEDUDUKAN BERDIAM DIRI...HIKUM ALLAH DINAFI...MUNGKIN ALASAN TAK SESUAI...SEBENARNYA TAKUT KENA BATANG HIDUNG SENDIRI....MEMANG MEREKA NI TAK TAKUT API NERAKA ALLAH...MEREKA TAK SEDAR DITUNGGANG OLEH SYAITAN...KERANA CINTA DUNIA SERTA WANG RINGGIT...PERKARA NI BUKAN BOLEH BAWA MATI...

Dituduh bunuh, bakar Ayu

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

DIDAKWA...Kalaiselvan (kanan)dibawa  ke Mahkamah Majistret Johor Bahru atas tuduhan membunuh. Gambar kecil, Nurrahayu.
DIDAKWA...Kalaiselvan (kanan)dibawa ke Mahkamah Majistret Johor Bahru atas tuduhan membunuh. Gambar kecil, Nurrahayu.
JOHOR BAHRU: “Tolong selamatkan saya,” kata seorang pengawal keselamatan kepada isterinya selepas dihadapkan ke Mahkamah Majistret Johor Bahru di sini, semalam, atas tuduhan membunuh seorang remaja, Nurrahayu Qomarodin (Ayu), 16, di sebuah ladang kelapa sawit di Masai.
Tertuduh, D Kalaiselvan, 46, yang kelihatan sugul bersuara selepas keluar dari kamar mahkamah ketika dihampiri isterinya.
Kalaiselvan didakwa melakukan perbuatan itu di ladang kelapa sawit di Sungai Masai, Jalan Masai-Kong Kong di sini, antara jam 2.30 pagi hingga 2.50 pagi, 18 Jun lalu.

Tertuduh yang memakai baju kemeja biru muda serta berseluar pendek paras lutut berwarna gelap mengangguk faham sebaik pertuduhan dibacakan dalam bahasa Tamil.


Namun, tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada tertuduh yang tidak diwakili peguam bela dan tidak diikat jamin

Lelaki didakwa bunuh gadis



GAMBAR fail menunjukkan seorang lelaki melihat tempat cebisan mayat Nur Rahayu ditemui di Tanah Perkuburan Hindu, Masai.



JOHOR BAHRU - Seorang pengawal keselamatan semalam didakwa di Mahkamah Majistret di sini atas tuduhan membunuh Nur Rahayu Qomarodin yang mayatnya ditemui dibakar di ladang kelapa sawit Sungai Masai 18 Jun lalu. D. Kalaiselvan, 46, bakal berdepan dengan hukuman gantung sampai mati selepas pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibacakan di hadapan Majistret Hafizah Johor Arif Johor.
Kalaiselvan bagaimanapun tidak membuat sebarang pengakuan sebaik mendengar pertuduhan yang dibacakan dalam bahasa Tamil. Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa membunuh Nur Rahayu, 16, di ladang yang terletak di Jalan Masai-Kong Kong, Masai di sini di antara pukul 2.30 hingga 2.50 pagi pada 18 Jun lalu. Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Iskandar Ahmad manakala tertuduh tidak diwakili peguam.
Keluarga mangsa turut melantik peguam, Khairul Azwad Sariman sebagai pemerhati bagi kes tersebut. Hafizah Johor menetapkan 20 September depan sebagai tarikh untuk sebutan semula kes. Pada 5 Julai lalu, Kosmo! melaporkan, Nur Rahayu yang dilaporkan hilang sejak 18 Jun lalu ditemui dibunuh dan dibakar sebanyak dua kali sebelum cebisan mayatnya ditemui di Tanah Perkuburan Hindu, Masai dekat sini.
Mayat Nur Rahayu dibakar di dua lokasi berasingan iaitu Sungai Tiram dan di tanah perkuburan tersebut yang jarak di antara kedua-duanya kira-kira 20 kilometer bagi menghilangkan bukti. Rumah mangsa pula terletak di Bandar Sri Alam, Masai iaitu kira-kira 40 kilometer dari lokasi mayat Nur Rahayu ditemui. Ketika ditemui, mayat anak pengusaha kantin di sebuah kuari di Masai hanya tinggal cebisan rambut, baju dan selipar.

Suami rayu pulangkan isteri, anak



ZAWAWI menunjukkan laporan polis yang dibuat mengenai kehilangan isteri dan enam anaknya ketika ditemui di Rawang baru-baru ini. (gambar kecil) isteri beliau Samsiah Yusof



RAWANG - Seorang lelaki bekas pengikut Al-Arqam merayu supaya polis menyelamatkan isteri dan enam anaknya yang didakwa telah dibawa lari dan disembunyikan oleh pengikut kumpulan itu sejak 25 Jun lalu. Zawawi Aman, 44, mendakwa, isterinya, Samsiah Yusof, 44, dan tiga anaknya telah dilarikan ke Mekah, manakala tiga lagi anaknya yang lain disembunyikan di markas Al-Arqam di Country Homes di sini.
Enam anak pasangan itu ialah Siti Khaulah Al Azwar, Muhammad Najie Najwan, Muhammad Mufleh, Muhammad Abdul Bar, Nur Samahah dan Mariam Al Adzra. Kesemua mereka berusia di antara 3 dan 17 tahun. Mengimbau semula kejadian tersebut, guru itu mendakwa, dia mengesyaki ahli keluarganya dilarikan pengikut kumpulan tersebut selepas menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) Samsiah mengatakan mereka tidak lagi berada di negara ini.
"Kami terpengaruh dengan ajaran tersebut ketika saya dan isteri menuntut di Pakistan kira-kira 10 tahun lalu. Bagaimanapun, saya kemudian meninggalkan ajaran itu selepas menyedari ia menyeleweng daripada Islam kira-kira tiga tahun lalu. "Bagaimanapun, isteri saya masih terpengaruh dan mereka enggan meninggalkan ajaran tersebut," ceritanya kepada Kosmo!.
Tambahnya, sejak itu, dia menentang keras tindakan ahli keluarga dan menasihatkan mereka supaya meninggalkan kumpulan tersebut serta-merta.
Bagaimanapun menurut Zawawi, nasihatnya tidak diendahkan hingga menyebabkan isteri serta enam anaknya dilarikan oleh pengikut kumpulan tersebut. Dakwa Zawawi, dia telah membuat laporan di Balai Polis Rawang pada 9 Julai lalu mengenai kejadian itu tetapi belum ada sebarang tindakan. Sehingga kini, Zawawi mendakwa dia gagal menghubungi Samsiah untuk mengetahui perkembangan lanjut.

Ambil dadah ketika cikgu mengajar

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

YAN: Ketika guru sedang sibuk mengajar, seorang pelajar lelaki dengan selamba mengambil pil khayal di belakang kelas dalam satu kejadian di sebuah sekolah menengah, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, pelajar tingkatan dua itu akhirnya ‘kantoi’ apabila guru terbabit dapat mengesan sikap peliknya yang ketika itu sedang khayal dalam kelas itu.

Hasil pemeriksaan, guru itu menjumpai beberapa biji pil khayal jenis Nospan di dalam beg sekolah pelajar terbabit sebelum memaklumkan kepada pengurusan sekolah yang melaporkannya kepada polis. Jurucakap polis ketika dihubungi, berkata, pelajar itu dipercayai mendapatkan bekalan pil khayal itu daripada beberapa pengedar yang bergiat cergas di bandar ini.

“Siasatan mendapati guru terbabit menemui beberapa biji pil khayal jenis Nospan dalam beg sekolah pelajar itu, yang dikatakan antara pelajar bermasalah dan sering mengambil pil khayal ketika dalam kelas.

“Sejurus menerima laporan itu, anggota polis bergegas ke sekolah itu dan membawa pelajar itu untuk menjalani ujian air kencing,” katanya.

Beliau berkata, pelajar itu ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Derah (IPD) Yan untuk siasatan lanjut.


Katanya, pelajar itu kemudian dibebaskan dengan jaminan polis sementara menunggu keputusan ujian air kencing.

“Difahamkan, pil khayal itu dijual dengan harga antara RM1 hingga RM2 sebiji sehingga menjadi alternatif kepada golongan muda terutama pelajar sekolah,” katanya.

Isteri disimbah minyak panas

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang wanita melecur di tangan dan tengkuk selepas terkena kuali panas yang dibaling suaminya akibat perselisihan faham di rumah mereka di Taman Desa, di sini, Selasa lalu.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi itu, mangsa berusia 25 tahun itu bertengkar dengan suaminya yang tidak membenarkannya keluar rumah.

Sumber polis berkata, berikutan itu, suami mangsa yang naik angin mula menyimbah air panas ke atas mangsa sebelum bertindak lebih kejam dengan menyimbah minyak panas, tetapi mangsa sempat mengelak.

Katanya, suami mangsa kemudian membaling kuali panas ke arah mangsa menyebabkan mangsa melecur di tangan dan tengkuk.


“Selepas kejadian itu, mangsa terus ke bilik air untuk mandi. Selepas mandi, mangsa terkejut apabila suaminya sudah bersiap dengan segelas air panas untuk disimbah ke arahnya,” katanya.

Lagi tua lagi cinta

Oleh Rudy Syareme Sheriffudin

BALIK PULAU: Demi cinta, seorang lelaki warga emas yang ditahan kerana tuduhan berkhalwat sanggup meringkuk di dalam lokap selama lebih dua bulan kerana anaknya tidak mahu membayar wang ikat jamin kekasihnya.
Dalam perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Barat Daya di sini, kira-kira jam 11 pagi kelmarin, lelaki itu 70-an yang bercucu dihadapkan ke mahkamah bersama teman wanitanya berusia 29 tahun atas tuduhan berkhalwat yang dilakukan mereka, Mei lalu.
Pendakwa Syarie, Mohd Saifullah Hamzah berkata, pertuduhan kes dibacakan di hadapan Hakim Zaini Abdul Rahim dan kedua-duanya faham serta mengaku bersalah atas kesalahandilakukan.

Menurutnya, lelaki itu memohon kepada mahkamah agar dilepaskan dengan jaminan selepas mengaku bersalah dan selepas menimbangkan rayuan tertuduh, mahkamah membenarkan kedua-duanya diikat jamin RM500 setiap seorang.


“Empat anak lelaki itu yang hadir sepanjang perbicaraan bersedia menjamin bapa mereka. Pada mulanya keadaan agak tenang, namun bertukar tegang apabila tertuduh meminta anaknya turut menjamin teman wanitanya.

‘Digelar gila kunyah kaca’

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Mior Azlan Mior Kamarulbaid
am@hmetro.com.my

YAKIN...Johari menyuap serpihan kaca kepada isterinya, Halimatussadiah.
YAKIN...Johari menyuap serpihan kaca kepada isterinya, Halimatussadiah.
BATU teras gunung.
BATU teras gunung.
BUKIT BERUNTUNG: “Kami pernah digelar orang gila dan pengamal ilmu sesat kerana makan kaca,” katanya pemandu treler, Johari Mohamad yang boleh mengunyah serpihan kaca tanpa mencederakan diri.
Selain Johari, 37, isterinya, Halimatussadiah Ghazali, 32, dan beberapa rakannya berkemampuan mengunyah serpihan kaca sama ada daripada lampu kalimantang atau cermin dihancurkan umpama menikmati kacang.
Johari berkata, dia boleh mengunyah kaca apabila memegang batu dipanggil ‘teras gunung’ yang didakwanya mempunyai pelbagai manfaat dalam bidang perubatan.

“Tapi perkara ini berlaku kerana kuasa Allah, bukan dari keyakinan terhadap batu itu, namun perkara begini menjadikan saya dan rakan yang mempunyai ‘teras gunung’ dipandang pelik segelintir orang.


“Batu ini ada keindahan dan manfaat tersendiri kepada orang yang mengetahuinya tetapi keyakinan mengenai itu tetap datang daripada Allah,” katanya.

Pernikahan ala Titanic

Oleh Rudy Imran Shamsudin
imran@hmetro.com.my
SAMA CANTIK...Johan menyarungkan cincin di jari Farah selepas majlis akad nikah di atas Cruise Tasik, Putrajaya.
SAMA CANTIK...Johan menyarungkan cincin di jari Farah selepas majlis akad nikah di atas Cruise Tasik, Putrajaya.
PUTRAJAYA: Selepas enam tahun menyulam cinta, akhirnya bintang Akademi Fantasia musim kedua (AF2) juga pengacara, Farah Diana Anuar atau Farah, 26, selamat diijab kabul dengan jejaka pilihan hati Johan Johari, 26 tahun dalam majlis pernikahan ala Titanic, di sini semalam.
Pasangan itu dinikahkan pada kira-kira jam 4.35 petang oleh mantan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abd Aziz dengan disaksikan hampir 60 tetamu termasuk keluarga kedua-dua pihak di atas bot persiaran Cruise Putrajaya. Dalam majlis pernikahan yang pertama kali diadakan seumpamanya, Farah turut menerima mas kahwin berjumlah RM2,500 dan wang hantaran RM25,185, selain tujuh dulang hantaran termasuk sirih junjung, senashkah al-Quran serta barangan perhiasan peribadi dan dibalas sembilan dulang oleh pihak perempuan.

Sewaktu majlis membatalkan air sembahyang, Johan menyarungkan seutas gelang tangan dan sebentuk cincin kepada Farah, sementara penyanyi mula mencipta nama menerusi lagu Antara Dua itu turut menyarungkan sebentuk cincin ke jari suaminya.
Ditemui sebaik majlis selesai, Farah berkata dia memang mengimpikan majlis pernikahan sedikit berbeza dan idea diberikan rakan agar diadakan di atas bot persiaran dirasakan cukup menarik.

“Apabila perkara ini dirujuk kepada pihak pengurusan Cruise Putrajaya, mereka bersetuju dan berkata belum ada lagi orang mengadakan majlis pernikahan di atas bot dan saya yang pertama,” katanya.

Walaupun sudah berkahwin, Farah yang kini aktif dalam bidang pengacaraan berkata, dia akan meneruskan kerjaya seninya seperti biasa, namun dia keberatan untuk aktif berlakon.

“Selepas berkahwin saya akan menetap bersama suami di Pulau Pinang kerana dia berasal dari sana dan mempunyai perniagaan perlu diuruskan. Bagaimanapun kami akan datang ke Kuala Lumpur jika ada urusan,” katanya.

Pada majlis itu Farah turut membuat kejutan kepada suami dengan mengumumkan dia menghadiahkan Johan, percutian ke Pulau Maldives seperti yang diidamkan suaminya sebagai bulan madu mereka.


SEBAHAGIAN 40 HADIS AKHIR ZAMAN
 
ORANG YANG BAIK BERKURANGAN SEDANG
YANG JAHAT BERTAMBAH BANYAK



H.R. THABRANI


Daripada Aisyah ra berkata : "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibubapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".




Diantara tanda-tanda kiamat ialah : -

1. Bila anak-anak merupakan punca kemarahan orang tuanya.

2. Bila hujan berkurangan, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar.

3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan untuk membuat kejahatan sangat banyak.

4. Orang yang berbuat baik sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.

5. Anak-anak sudah berani melawan orang tua.

6. Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang baik dan tidak segan terhadap mereka.


Nampaknya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bezanya dari apa yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi. Setiap hari kita melihat kebenaran daripada apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW.

Kita berdoa, mudah-mudahan Allah SWT menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari tergolong di kalangan mereka yang disebutkan tadi.
 
 

DIMANAKAH PUNCA KEBINASAAN SESEORANG??


H.R. BAIHAQI


Daripada Abu Hurairah ra berkata : Rasulullah SAW bersabda: "Selagi akan datang suatu masa di mana orang yang beriman tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali bila ia lari membawanya dari suatu puncak bukit ke puncak bukit yang lain dan dari suatu lubang kepada lubang yang lain. Maka apabila zaman itu telah terjadi, segala pencarian (pendapatan kehidupan) tidak di capai kecuali dengan perkara yang membabitkan kemurkaan Allah SWT. Maka apabila ini telah terjadi, kebinasaan seseorang adalah berpunca dari menepati kehendak isterinya dan anak-anaknya. Kalau ia tidak mempunyai isteri dan anak, maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kedua orang tuanya. Dan jikalau orang tuanya sudah tiada lagi, maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kaum kerabatnya (adik-beradiknya sendiri) atau dari menepati kehendak jirannya:". Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah SAW, apakah maksud perkataan engkau itu?" (Kebinasaan seseorang dari kerana isterinya, atau anaknya, atau orang tuanya, atau keluarganya, atau jirannya). Nabi Muhammad SAW menjawab, "Mereka akan mencelanya dan mengaibkannya dengan kesempitan kehidupannya. Maka dari kerana itu ia terpaksa melayan kehendak mereka dengan menceburkan dirinya di jurang-jurang kebinasaan yang akan menghancurkan dirinya".



Benar sekali sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang yang mengetahui perkara-perkara yng diharamkan dalam agama tetapi terpaksa juga mereka menceburkan diri ke dalam lumpur kemaksiatan untuk melayan kehendak isteri, anak, orang tua, keluarga ataupun jiran mereka.
 
 
DUA GOLONGAN YANG AKAN MENJADI PENGHUNI NERAKA


H.R. MUSLIM


Daripada Abu Hurairah ra berkata : Rasulullah SAW bersabda:"Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang-lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".




Kebenaran sabdaan Rasulullah SAW ini dapat kita lihat dari realiti mayarakat yng ada pada hari ini. Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal-siasat, bertindak kepada manusia dengan hukum rimba. Dan ramai perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Maksudnya, kalau kita hendak katakan berpakaian pun boleh, hendak kata bertelanjang pun boleh, kerana walaupun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain sahaja, maka samalah dengan bertelanjang. Ataupun ia berpakaian dengan pakaian yang sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan mencorakkan bentuk aurat. Kemudian berjalan sambil menghayun-hayunkan badan dengan sanggul yang besar, seperti goh unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya telah tercium dari jarak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.


ZAMAN DI MANA ORANG TIDAK PEDULIKAN
DARI MANA MENDAPATKAN HARTA



H.R. NASAK (nun..sim..alif.hamzah)



Daripada Abu Hurairah ra berkata : Bersabda Rasulullah SAW : "Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram."




Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin kekayaan. mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ


H.R. IBNU ADY


Daripada Anas ra berkata : Bersabda Rasulullah SAW, "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq".



Nabi SAW menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada golongan jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang alim yang fasiq. Sebenarnya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia. Oleh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orang-orang yang berlainan pula. Bagi si jahil, syaitan selalu menyuruhnya rajin berbuat ibadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah SWT. Syaitan tidak mahu orang jahil itu rajin mengaji kerana bila ia mengaji ia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah SWT yang bererti kekalahan di pihak syaitan.


Begitu pula halnya dengan si Alim yang banyak ilmunya. Syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga si Alim itu meninggalkan kefardhuannya. Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari kiamat nanti. Maka itulah kejayaan syaitan dalam usahanya.


Gejala sebegini rupa dapat di lihat di dalam masyarakat kita, di mana yang rajin beribadat itu adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat itu pula adalah terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan.

ISLAM NAMA SAHAJA



H.R. AL-BAIHAQI




Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali".



Kalau kita perhatikan dunia Islam pada hari ini, keadaannya tidak begitu jauh dari gambaran yang telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW ini. Kalau belum sampai pun, ianya sudah mendekati ke sana. Ulama yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah ulama su' yang menjual agama mereka dengan mata benda dunia, bukan ulama akhirat yang mewarisi tugas para Nabi dan yang meneruskan penyebaran dakwah dari masa ke semasa.




AL QURAN AKAN HILANG DAN ILMU AKAN DIANGKAT



H.R. IBNU MAJAH



Daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a. berkata: Rasulullah SAW bersabda; "Islam akan luntur (lusuh) seperti lusuhnya corak (warna-warni) pakaian (bila ia telah lama dipakai), sehingga (sampai suatu masa nanti) orang sudah tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan puasa, dan apa yang dimaksudkan dengan sembahyang dan apa yang dimaksudkan dengan nusuk (ibadat) dan apa yang dimaksudkan dengan sedekah. Dan al-Quran akan dihilangkan kesemuanya pada suatu malam sahaja, maka (pada esok harinya) tidak tinggal dipermukaan bumi daripadanya walau pun hanya satu ayat. Maka yang tinggal hanya beberapa kelompok daripada manusia, diantaranya orang-orang tua, laki-laki dan perempuan. Mereka hanya mampu berkata, "Kami sempat menemui nenek moyang kami memperkatakan kalimat "La ilaha illallah", lalu kami pun mengatakannya juga". Maka berkata Shilah (perawi hadis daripada Huzaifah), "Apa yang dapat dibuat oleh La ilaha illallah (apa gunanya La ilaha illallah) terhadap mereka, sedangkan mereka sudah tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan sembahyang, puasa, nusuk, dan sedekah"? Maka Huzaifah memalingkan muka daripadanya (Shilah yang bertanya). Kemudian Shilah mengulangi pertanyaan itu tiga kali. Maka Huzaifah memalingkan mukanya pada setiap kali pertanyaan Shilah itu. Kemudian Shilah bertanya lagi sehingga akhirnya Huzaifah menjawab, "Kalimat itu dapat menyelamatkan mereka daripada api neraka" (Huzaifah memperkatakan jawapan itu tiga kali).



Hadis di atas menerangkan kepada kita bahawa pada suatu masa nanti : -

1. Ilmu tentang Islam akan di angkat.

2. Al-Quran juga akan diangkat daripada permukaan bumi ini.

3. Orang ramai hanyalah mengenali beberapa istilah Islam, tetapi mereka tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan istilah-istilah itu.

4. Begitu pula mereka hanya sekadar mampu mengucapkan kalimat “Lailaha illallah”, tetapi mereka tidak memahami apa tuntutan kalimat suci itu terhadap mereka.

Walau bagaimanapun Allah SWT dengan belas dan kasihanNya masih menghargai keimanan mereka yang sedikit itu dan akan memasukkan mereka ke dalam syurga.


LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA


H.R. TERMIZI



Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".





Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

No comments:

Post a Comment