Friday, July 15, 2011

BILA KESUKAAN KITA...CUAI KITA.MERAGUT NYAWA MANUSIA..BAGI ISLAM ANJING DIHARUS JADIKAN PEMBURU..ITU JENIS CERDIK..BILA DISURUH BERHENTI...BERHENTI DIA...WALAUPUN TENGAH MENGEJAR....

4 kali gagal hadiri bicara

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

TAHAN...Raja Azmi ditahan selepas gagal hadir sebagai saksi perbicaraan, semalam.
TAHAN...Raja Azmi ditahan selepas gagal hadir sebagai saksi perbicaraan, semalam.
SHAH ALAM: “Kamu mahu dipenjarakan atau kamu dijamin?” kata Hakim Datuk Lim Yee Lan kepada produser filem, Raja Azmi Raja Sulaiman di Mahkamah Tinggi di sini, semalam.
Terdahulu, penerbit filem kontroversi ...Dalam botol itu ditahan kira-kira jam 9.45 pagi di rumahnya di Hulu Klang, dekat sini, selepas waran tangkap terhadapnya dikeluarkan sebelum dia dibawa ke mahkamah dalam keadaan tangan bergari.
Waran tangkap itu dikeluarkan selepas wanita berkenaan gagal hadir sebagai saksi pada perbicaraan kes saman sivil penjualan tanah seluas 14.2 hektar dengan harga RM5.2 juta membabitkan suaminya, Mohd Jalani Sidek dan syarikatnya pada 1998.

Bagaimanapun, Raja Azmi, 52, yang menerbitkan filem Black Widow Wajah Ayu dan Cinta 100 Ela itu dibebaskan selepas membayar jaminan RM30,000 dengan dua penjamin, kira-kira jam 4 petang.


Raja Azmi yang hadir memakai blaus kelabu memberitahu mahkamah, dia tidak hadir pada perbicaraan lalu berikutan dimasukkan ke hospital selama empat hari kerana menjalani pembedahan mata.

Raja Azmi cetus kontroversi lagi


RAJA AZMI diiring polis ketika berjalan keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Penerbit filem, Raja Azmi Raja Sulaiman sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila dia ditangkap di rumahnya di Taman Ukay Perdana, Hulu Klang dekat sini ekoran gagal menghadirkan diri sebagai saksi ke mahkamah walaupun waran tangkap telah dikeluarkan terhadapnya kelmarin.
Raja Azmi, 52, ketika dihubungi memberitahu, ketika kejadian pukul 9.45 pagi itu, dia sedang tidur manakala tiga anak dan suaminya, bekas jaguh badminton negara, Jalani Sidek telah keluar.
Katanya, dia terkejut apabila empat anggota polis yang menaiki dua buah kereta peronda tiba di depan pintu pagar rumahnya sebelum memintanya keluar.
"Sebaik ternampak polis, saya memang dah agak yang mereka datang kerana waran tangkap yang dikeluarkan terhadap saya ekoran kes saman sivil di Mahkamah Tinggi Shah Alam.
"Saya kemudian terus dibawa ke Balai Polis Taman Melawati untuk diambil keterangan ringkas sebelum tiba di mahkamah pada pukul 12 tengah hari," ceritanya kepada Kosmo! semalam.
Tambahnya, dia berjanji akan cuba hadir pada perbicaraan kes tersebut pada 22 Julai depan kerana sudah serik dengan pelbagai kes yang melanda dirinya sehingga mencetuskan kontroversi.
Pada 19 Ogos tahun lalu, Raja Azmi terpaksa bermalam di lokap Ibu Pejabat Polis Ampang Jaya atas kesalahan yang sama ketika dia hadir untuk membuat laporan berhubung satu khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan pada pukul 4.50 petang.

‘Tiada mayat dikesan K9’

Oleh Murni Wan Omar dan Syah Rul Aswari Abdullah
am@hmetro.com.my

TENANG...Denis ketika menghadiri perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam. Gambar kecil, Zainol.
TENANG...Denis ketika menghadiri perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam. Gambar kecil, Zainol.
SHAH ALAM: Tiada mayat atau tulang manusia dikesan Unit Anjing Pengesan (K9) ketika haiwan itu dilepaskan ke Ladang Gadong, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, milik tertuduh pertama dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain pada 9 September 2010.
Pegawai Staf D9 Unit Siasatan Khas Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, Superintendan Denis Leong Sung Kuai, memberitahu demikian dalam perbicaraan kes bunuh Sosilawati, 47; pemandunya, Kamaruddin Shamsudin, 44; pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, di Mahkamah Tinggi, semalam.
Denis yang juga saksi pendakwaan ke-27 pada hari kesembilan perbicaraan, memberi keterangan ketika menjawab soalan balas peguam bela Amer Hamzah Arshad, berhubung penggunaan dua anjing baka Jerman yang terlatih mengesan bau mayat ketika siasatan dilakukan.


AMER: Setuju saya katakan bahawa unit K9 dibawa masuk mencari barang bukti?
DENIS: Setuju.

AMER: Setuju saya katakan K9 adalah anjing yang dilatih mengesan barang bukti melalui deria bau?

DENIS: Anjing yang dibawa adalah Cadaver iaitu dilatih mengesan bau mayat mereput.

AMER: Ada K9 menemui sebarang mayat di dalam ladang itu?

DENIS: Tidak ada.

AMER: Ada pasukan itu mengesan sebarang tulang manusia pada hari siasatan itu?

DENIS: Tidak ada.

AMER: Dalam laporan polis hasil siasatan dibuat kamu, ia mengatakan membuat pemeriksaan dalam kawasan ladang. Adakah ia bermaksud tiga pasukan iaitu pasukan kamu, pasukan Asisten Superintendan Azizan dan pasukan K9?

DENIS: Ya.

AMER: Berdasarkan laporan polis ini, adakah kamu mempunyai sebab tidak melaporkan bahawa tiada sebarang penemuan dibuat di dalam kawasan ladang itu?
DENIS: Saya tidak mempunyai sebab.

AMER: Polis perlu melakukan siasatan secara menyeluruh dan tidak berat sebelah?

DENIS: Ya.

AMER: Maklumat seperti ini iaitu tiada sebarang penemuan dibuat adalah penting dan perlu dimasukkan ke dalam laporan polis?

DENIS: Ya.

AMER: Tetapi kamu masih tidak memasukkannya?

DENIS: Ya, saya tidak masukkan.


Tiga pekerja ladang, T Thilaiyalagan, 20; R Matan, 21; dan R Khatavarayan, 31, bersama-sama majikan mereka yang juga bekas peguam, N Pathmanabhan, 42, didakwa membunuh semua mangsa di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara jam 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Rakan mereka, U Suresh, 27, dan K Sarawanan, 20, kini menjalani hukuman penjara 20 tahun selepas mengaku bersalah melupuskan bahan bukti pembunuhan apabila membakar dan membuang abu mangsa.

Sementara itu menjawab soalan peguam bela, Gurbachan Singh, Denis mengakui pada 9 September 2010, polis membawa jengkaut masuk ke ladang itu bagi mengaut tanah untuk mencari bukti.

Menurutnya, jengkaut itu digunakan untuk menggali di kawasan hadapan ladang di sebelah kiri, sekitar kawasan rumah kayu dan kawasan pondok rehat.


GURBACHAN: Pasukan kamu yang membawanya?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Tetapi ia tidak disebut di dalam laporan polis?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Berapa lama menggali?

DENIS: Lebih kurang setengah jam.

GURBACHAN: Bagaimanapun tiada sebarang penemuan bukti?

DENIS: Tiada.

GURBACHAN: Di mana ia dilakukan?

DENIS: Kawasan hadapan ladang di sebelah kiri, sekitar kawasan rumah kayu dan kawasan pondok rehat.

GURBACHAN: Kawasan itu saja?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Saya diarahkan anak guam bahawa pihak kamu menggali di semua tempat termasuk kolam?

DENIS: Tidak.

GURBACHAN: Kamu tidak berasakan adalah penting menggali kolam itu?

DENIS: Kami tidak menggunakan jengkaut sebaliknya hanya menggunakan kayu.

GURBACHAN: Ketika mahkamah membuat lawatan ke Ladang Gadong (kelmarin), kamu ikut serta bukan?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Setuju saya katakan jalan masuk ke dalam ladang, dinaiki air di sebelah kanan dan kiri jalan?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Setuju dengan saya bahawa kawasan itu mudah dinaiki air?

DENIS: Setuju.

GURBACHAN: Setuju saya katakan bahawa paling penting dalam siasatan adalah memastikan bahan bukti tidak dialihkan atau dipinda?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Setuju saya katakan bahawa sebelum 9 September 2010, tiada tindakan diambil polis bagi memastikan bukti di kawasan ladang itu dialihkan atau dipinda?

DENIS: Ya.

GURBACHAN: Setuju saya katakan, sehingga 9 September 2010, kamu tidak tahu siapa pergi ke ladang itu atau mempunyai akses kemasukan ke situ?
DENIS: Saya tidak tahu.


Sementara itu, Asisten Superintendan Zainol Hisham Abu, 40, dari makmal forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jalan Semarak, Kuala Lumpur, memberi keterangan dia diarahkan membantu siasatan pasukan forensik di lokasi penemuan barang kes iaitu di Sungai Panchau, Banting, pada 12 September 2010.

Keadaan Zainol yang memberi keterangan dengan suara bergetar dan menggigil ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Idham Abdul Ghani, ditegur oleh Hakim Datuk Akhtar Tahir sekali gus menyebabkan mereka di galeri ketawa.

Dia yang mengakui menggigil disoal Idham, diminta menenangkan diri.

Perbicaraan akan bersambung pada 25 Julai depan.


Guna anjing untuk kesan mayat di Ladang Gadong


PATHMANABHAN (empat dari kiri) bersama tiga pekerjanya diiring untuk ke Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Polis telah menggunakan khidmat dua ekor anjing terlatih (K9) untuk mengesan mayat semasa menjalankan siasatan di Ladang Gadong, Banting iaitu tempat yang menjadi lokasi pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain, Mahkamah Tinggi di sini diberitahu semalam.
Saksi pendakwaan ke-27, Supritendan Denis Leong Sung Kuai, 49, dari Cawangan Jenayah Berat (D9), Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor berkata, haiwan itu digunakan selepas pasukannya gagal menemui kesemua mangsa di ladang itu pada 9 September 2010.
"Selepas kami gagal temui mangsa-mangsa, kami gunakan khidmat cadaver dogs iaitu anjing yang dilatih untuk mengesan bau mayat di kawasan ladang itu.
"Apabila pengendali anjing melihat reaksi anjing seperti menghidu sesuatu, kami mula menggali. Bagaimanapun kami tidak menemui mayat atau tulang manusia pada masa itu," katanya semasa pemeriksaan semula oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff.
Sung Kuai dipanggil bagi memberi keterangan pada hari kesembilan perbicaraan bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42, dan tiga pekerja ladangnya, T. Thailayangan, 20, R. Matan, 21, dan R. Kathavarayan, 31.
Keempat-empat mereka didakwa membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya; pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin; peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohamad di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting pada 30 Ogos 2010.

Dua ekor anjing serang lelaki Ireland dilupus

GEORGE TOWN - Selepas tujuh bulan didakwa menggigit dan menyerang seorang pelancong warga Ireland hingga mati, dua ekor anjing yang terlibat dalam kejadian itu dilupuskan semalam setelah mendapat perintah dari Mahkamah Tinggi di sini pada Selasa lalu.
Anjing jantan dan betina milik Joseph Teoh Boon Aun, 42, dan isterinya, Teoh Bee Eng, 56, itu didakwa bertindak demikian ke atas Sullivan Maurice, 51, ketika mangsa merakamkan gambar dusun durian di ladang organik kepunyaan pasangan itu di Teluk Bahang dekat sini pada 9 Januari lalu.
Mangsa meninggal dunia di tempat kejadian setelah mengalami cedera parah di seluruh anggota badan selain putus kedua-dua cuping telinga dan dagu.
Pelupusan anjing jenis Pit Bull yang diberi nama Li dan Ning secara suntikan itu dilakukan di Jabatan Perkhidmatan Veterinar Daerah Timur Laut, Jalan Gurdwara di sini pada pukul 2.30 petang semalam.
Bagaimanapun, dua lagi anjing yang tidak terlibat dalam kejadian serangan tersebut dikembalikan kepada pemiliknya pada pukul 10 pagi, tiga jam sebelum tindakan pelupusan itu dijalankan.

Lima bulan dikurung ‘pucuk muda’

Oleh Mohamad Fahd Rahmat
am@hmetro.com.my

CEDERA...kesan tikaman di belakang badan Ngooi.
CEDERA...kesan tikaman di belakang badan Ngooi.
JOHOR BAHRU: Impian wanita berusia 41 tahun berkahwin dengan ‘pucuk muda’ yang juga seorang warga asing bertukar mimpi ngeri apabila dikurung serta didera termasuk ditikam sepanjang lima bulan berada di kediaman keluarga lelaki itu di Amman, Jordan.
Mangsa, Ngooi Sew Lan, berkata, lelaki berusia 25 tahun itu mendakwa dirinya anak hartawan ketika berkenalan melalui laman sosial ‘Tagged’ awal Januari tahun ini. “Saya berkenalan dengan lelaki dikenali sebagai Hamada ketika bertugas sebagai pengurus restoran di London, United Kingdom (UK).

“Saya mula menjalin hubungan cinta kerana tertarik dengannya. Kami serasi bersembang menggunakan Bahasa Inggeris dan Cina serta mendakwa dirinya ahli perniagaan,” katanya di sini, semalam.
Menurut Ngooi, dia kemudian bersetuju mengikuti Hamada ke Jordan untuk bertemu keluarga lelaki terbabit sambil melancong di sana.

Pada masa sama, dakwa Ngooi, Hamada meminjam RM48,000 daripadanya dengan alasan mahu meluaskan empayar perniagaan ke China.

“Pada mulanya, Hamada bersikap romantik tetapi tiba-tiba berubah seperti orang kurang siuman selain begitu obses terhadap saya.

“Bukan setakat dibelasah, malah dia pernah menikam belakang badan saya ketika berada di rumah keluarganya di Amman menyebabkan saya kehilangan banyak darah,” katanya.

Ngooi mendakwa, ketika itu dia tidak dapat menghubungi sesiapa untuk bantuan kerana sentiasa dikawal Hamada serta keluarganya dan barangan peribadinya termasuk pasport turut disimpan lelaki itu.
“Selepas ditikam dan dihantar ke hospital, saya menghubungi kakak di Malaysia bagi mendapatkan bantuan, 12 Jun lalu.

“Doktor memaklumkan saya bernasib baik kerana cepat dihantar ke hospital, jika tidak saya boleh kehilangan nyawa akibat cedera parah,” katanya.

Menurut Ngooi, tindakan kakaknya meminta bantuan pihak berkuasa negara ini dan Jordan membolehkan dia terlepas kawalan Hamada serta pulang ke negara ini dengan selamat.

Justeru, dia mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Malaysia dan pihak berkuasa Jordan yang menyelamatkannya selain menasihati golongan wanita tidak terpedaya dengan helah lelaki terutama dikenali menerusi Internet.

Bagaimanapun, kata Ngooi, Hamada masih menghubungi dan meminta dia menerimanya sebagai kekasih selain mendakwa tidak boleh hidup tanpa dirinya.

“Saya fobia masih diganggu Hamada, namun saya tidak akan memenuhi permintaannya untuk kembali bersama sebagai pasangan kekasih,” katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Stulang, Mok Chek Hou berkata, dia menerima panggilan telefon kakak mangsa, Bong Yeng Phong, 42, memaklumkan situasi menimpa Ngooi lalu menghubungi Kementerian Luar dan Kedutaan Malaysia di Jordan.

Menurut Mok, tindakan pantas pihak berkuasa dengan bantuan polis Jordan membebaskan Ngooi pada 30 Jun lalu sebelum dibawa pulang ke negara ini.

Azab didera


Kesan tikaman di belakang badan Sew Lan yang ditunjukkan pada sidang akhbar di Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Seorang wanita menghela nafas lega apabila diselamatkan daripada terus dikurung dan didera teman lelakinya di Amman, Jordan sejak enam bulan lalu.
Ngooi Sew Lan, 41, diselamatkan selepas dia dapat menghubungi kakaknya, Bong Yeng Phong, 42, pada pukul 12.35 tengah hari 12 Jun lalu yang ketika itu berada di sini untuk menceritakan mengenai azab yang ditanggungnya.
Yeng Phong yang terkejut kemudian membuat laporan di Balai Polis Central di sini sebelum menghubungi Ahli Dewan Undangan Negeri Stulang, Mok Chek Hou untuk meminta bantuan Kementerian Luar dan Kedutaan Malaysia di Jordan.
Mengimbau semula kejadian itu, Sew Lan mendakwa dia berkenalan dengan lelaki Jordan dikenali sebagai Hamada, 25, melalui satu laman sosial ketika dia menetap di London.
Pengurus restoran itu mendakwa, dia terpikat kerana ahli perniagaan di China itu bermulut manis selain fasih berbahasa Inggeris dan Mandarin.
“Saya kemudian mengikutnya pulang ke Jordan pada Januari lalu untuk melancong selepas dia berjanji akan membayar semula wang 10,000 pound sterling (RM48,000) yang dipinjam.
“Namun segalanya menjadi mimpi ngeri apabila Hamada berubah menjadi kurang siuman sehingga dia sanggup menikam belakang badan saya dengan pisau,” dakwanya pada sidang akhbar semalam.

Kak Yah ada di Thailand


BOMOH wanita dikenali sebagai Kak Yah kini dipercayai bersembunyi di selatan Thailand.


KUALA TERENGGANU - Bomoh wanita dikenali sebagai Kak Yah atau Kak Mah yang dicari bagi membantu siasatan berhubung kematian seorang pemuda pada 17 Jun lalu dikesan berada di selatan Thailand.
Polis turut yakin wanita tersebut akan dapat ditahan dalam tempoh terdekat berdasarkan maklumat yang diperoleh selain kerjasama yang diterima daripada pihak berkuasa Thailand.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan memberitahu, siasatan lanjut mendapati, suami suspek berusia 33 tahun yang ditahan di Rantau Panjang, Kelantan pada 5 Julai lalu tidak terlibat dengan pembunuhan tersebut.
Sehubungan itu katanya, polis telah membebaskan lelaki tersebut Selasa lalu selepas pihaknya berpuas hati dengan keterangan yang diberi.
"Wanita itu menjadi suspek tunggal dalam kes tersebut. Berdasarkan maklumat yang diberikan suaminya, kita dapati Kak Yah sedang bersembunyi di selatan Thailand dekat sempadan.
"Suami suspek juga bersetuju untuk menjadi saksi terhadap kes itu," katanya ketika ditemui di sini semalam.
 

No comments:

Post a Comment