Monday, July 11, 2011

BILA JIWA TERTEKAN...BANYAK CARA SYAITAN BOLEH MERASUK...TAWAKAL DAN PENGANTUNGAN DENGAN ALLAH TAK KUAT...BANYAK PERKARA BOHONG AKAN DIBUAT...NI SEMUA HASUTAN SYAITAN

Janda glamor

Oleh Nazdy Harun
am@hmetro.com.my

MARANG: Berbekalkan sepotong kain batik yang dipuja dikenali sebagai kain ular berlaki atau mengawan, seorang wanita mendakwa pernah memiliki lebih 200 teman lelaki sepanjang lima tahun dia menjanda, sejak 2003 sebelum berkahwin semula pada 2008.
Akibat terlalu mengikut nafsu dan ghairah mendapat kasih sayang lelaki, wanita yang mahu dikenali sebagai Nora, 50, dari bandar ini berkata, ketika zaman ‘gemilang’nya itu dia bukan saja berjaya memancing lelaki bujang berusia 30 hingga 60 tahun, malah menjalin hubungan dengan suami orang.

Nora yang kini bergelar nenek mendakwa dia memiliki sepotong kain dinamakan kain ular berlaki yang mampu menarik minat lelaki kepadanya selain minat mendalamnya mempelajari ilmu kebatinan sejak remaja bagi menambahkan seri wajahnya.

“Kain yang tersimpan sejak 34 tahun lalu itu saya dapat daripada seorang wanita di bandar ini dan bermula daripada situ hidup saya berubah apabila sering menjadi tarikan lelaki.


“Kain batik itu istimewa kerana ada sepasang ular mengawan di bawahnya. Ia kemudian dipuja dengan ayat tertentu yang saya tidak tahu sebelum boleh digunakan sebagai penyeri, pelaris dan pengasih,” katanya.

Nora berkata, cara penggunaan kain itu mudah iaitu hanya disimpan di dalam beg atau dompet, namun perlu berhati-hati kerana ia tidak akan mujarab jika suami atau lelaki tahu mengenai kewujudan kain itu dalam simpanannya.

Nora berkata, melihat dirinya menjadi tarikan lelaki, ibu bapanya menyuruhnya berkahwin pada 1981 dan mendapat sembilan anak.

“Walaupun sudah berkahwin, masih ada lelaki yang mahu mendekati, tetapi saya pandai menyembunyikan rahsia itu daripada pengetahuan suami,” katanya yang kini mempunyai 10 cucu.

Menurutnya, akibat pergolakan rumah tangga berikutan diburu lelaki yang terpaut dengannya, dia bercerai pada 2003 dan dalam menjanda selama lima tahun.

Berbekalkan kain ular berlaki itu, dia memikat ramai lelaki untuk menjadi kekasihnya dan sepanjang lima tahun menjanda dia mendakwa mempunyai lebih 200 teman lelaki.

Bagaimanapun, Nora berkata dia tidak pernah melakukan hubungan seks dengan mereka, sebaliknya sekadar berseronok seperti berbual dan keluar minum bagi menghilangkan kebosanan.

“Bagi mendapatkan lelaki bagaikan memetik jari dan mereka akan mendekati sama ada meninggalkan nombor telefon atau mempelawa saya keluar bersiar-siar,” katanya.

Nora yang bekerja sebagai peniaga sambilan produk kecantikan berkata, dia mempercayai kain yang dipuja itu memberi kuasa dalam hidupnya hingga mudah mendapatkan lelaki tanpa perlu berkata-kata.

Menurutnya, selepas lima tahun menjanda, dia berkahwin kali kedua dengan seorang lelaki berusia 10 tahun lebih muda daripadanya pada 2008.

“Bagi menguji keberkesanan kain itu, saya pernah meletakkannya di dalam dompet suami tanpa pengetahuannya dan tidak lama selepas itu, suami hilang nafsu seks kepada saya,” katanya.

Namun katanya, lama-kelamaan kain itu menimbulkan banyak masalah kerana dia masih menjadi tumpuan lelaki sehinggakan untuk sukar menjalankan urusan harian selain bimbang tembelangnya mempunyai ramai kekasih diketahui keluarga dan rakan.

“Saya sudah tua dan hidup pada usia ini perlu dimanfaatkan sebaik mungkin untuk mencari keredaan Ilahi atas kesilapan lampau,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Muhammad Ramli Nuh, berkata umat Islam haram mempercayai perkara tahyul dan khurafat.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tepoh berkata, mempercayai unsur yang tidak diajar agama boleh menjejaskan akidah seseorang kerana setiap yang dijadikan Allah adalah sempurna.

“Orang Islam sepatutnya tidak menjadikan makhluk lain seperti jin dan syaitan sebagai tempat untuk mereka meminta pertolongan bagi tujuan tidak baik.

“Justeru itu, mereka yang sudah terlanjur mengamal ilmu tidak menepati syariat Islam wajib meninggalkan perbuatan itu dan pulang ke pangkal jalan selain mendalami ilmu agama dengan lebih sempurna,” katanya.

Kecewa suami curang

Oleh Mohd Harzrul Aminuddin
harzrul@hmetro.com.my

PUJUK...Suriani dipujuk suaminya selepas cubaan membunuh diri di Jambatan Kedua Muar, petang semalam.
PUJUK...Suriani dipujuk suaminya selepas cubaan membunuh diri di Jambatan Kedua Muar, petang semalam.
MUAR: “Panggil suami aku datang sini, kalau tidak aku bunuh diri,” kata seorang wanita yang dikenali sebagai Suriani, 30, ketika cuba terjun dari Jambatan Kedua Muar di sini, kira-kira jam 4.30 petang, semalam.
Tindakan nekad wanita berkenaan mendapat perhatian orang awam yang selepas itu melaporkan kejadian kepada polis.

Kira-kira lima minit kemudian, polis tiba di lokasi lalu cuba memujuk wanita berkenaan supaya tidak meneruskan hajatnya.

Bagaimanapun, wanita bersenjatakan sebilah pisau itu beberapa kali meminta suaminya datang ke tempat kejadian.


Katanya, jika permintaan itu tidak dipenuhi, dia akan terjun dari jambatan selain mengelar lehernya menggunakan pisau di tangannya.

Difahamkan, wanita terbabit bertindak sedemikian selepas mengetahui hubungan sulit suaminya bersama seorang wanita lain.

Berikutan itu, dia yang tidak berpuas hati melarikan diri dari rumahnya di Tanjong Agas dekat sini, sebelum menuju ke jambatan berkenaan.

Kakaknya, yang dipanggil polis bagi memujuknya terlebih dulu tiba di lokasi, bagaimanapun wanita itu gagal ditenteramkan, malah tetap mahu suaminya datang untuk menyelesaikan masalah.

Selepas beberapa kali mengugut mahu membunuh diri, akhirnya polis akur dengan permintaan Suriani dan mencari suaminya.

Kira-kira 10 minit kemudian, suaminya berusia sekitar 30-an tiba di lokasi dan berjaya memujuk isterinya bertenang serta menyelesaikan masalah melalui perbincangan.

“Kita selesaikan perkara ini cara baik,” teriak lelaki itu dengan jarak kira-kira 50 meter dari isterinya.

Suriani yang berpuas hati dengan pujukan suaminya, kelihatan tenang sebelum turun dari palang jambatan dan menyerah diri kepada polis.

Suami isteri berkenaan kemudian dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar bagi membantu siasatan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan mengenai punca sebenar mengapa wanita terbabit mahu membunuh diri.

Pada masa sama, katanya, polis merampas sebilah pisau digunakan wanita itu.

“Kami percaya kejadian berpunca masalah peribadi dirinya dan suami,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Sekyen 309 Kanun Keseksaan kerana cubaan untuk membunuh diri di mana jika sabit kesalahan, seseorang itu boleh dihukum penjara maksimum setahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Lelaki dibunuh dalam pondok

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

SIASAT...anggota forensik  melakukan siasatan  kejadian bunuh di belakang Pasar Awam Masjid Tanah, semalam. Gambar kecil, Nasafri.
SIASAT...anggota forensik melakukan siasatan kejadian bunuh di belakang Pasar Awam Masjid Tanah, semalam. Gambar kecil, Nasafri.
ALOR GAJAH: Seorang lelaki ditemui mati dalam keadaan menyedihkan dengan parah di muka dipercayai dibunuh dalam sebuah pondok di belakang Pasar Awam Masjid Tanah, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 10.30 malam, mayat Nasafri Ismail, 41, ditemui terbaring berlumuran darah oleh pencari barang terpakai yang juga rakan karibnya.

Menurut pencari barang terpakai dikenali sebagai Zali, 50-an, dia mulanya menyangka rakannya itu tidur ketika tiba di pondok berkenaan.

“Rakan saya terbaring di atas kotak dan kertas yang saya kumpulkan siang tadi (kelmarin) untuk dibawa balik dengan kedua-dua selipar dijadikan bantal.


“Saya mencuit kakinya, namun dia tidak bergerak lalu menyalakan pemetik api dan terkejut apabila melihat muka dan kepalanya berlumuran darah,” katanya.

Zali berkata, dia segera memberitahu seorang lagi rakannya yang kebetulan berada di situ sebelum menghubungi polis memaklumkan kejadian itu.

Katanya, kali terakhir dia berjumpa dengan Nasafri adalah dua jam sebelum itu di sebuah kedai makan tidak jauh dari tempat mangsa ditemui mati.

Harian Metro difahamkan, mangsa seorang duda hidup sebatang kara dan bekerja di pasar awam berkenaan sejak setahun lalu. Lelaki dikenali dengan panggilan ‘Pahang atau Bai’ berasal dari negeri Pahang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, sepasukan polis digerakkan ke lokasi sebaik dimaklumkan kejadian itu.

“Berdasarkan kepada siasatan awal, lelaki itu dipercayai mati akibat pukulan menggunakan objek tumpul di belakang kepala.

“Setakat ini, kami belum mengenal pasti motif sebenar pembunuhan itu dan siasatan lanjut mengenainya sedang giat dilakukan,” katanya.

Beliau berkata, kejadian ini juga tidak bermotifkan samun kerana kerana semua barang berharga termasuk beg duit dan jam tangan mangsa tidak diusik.

Katanya, mayat mangsa dihantar ke Bilik Mayat Hospital Melaka untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sepasukan polis dari Unit Forensik dan Anjing Pengesan (K9) dikejarkan ke lokasi kejadian bagi membantu kerja-kerja penyiasatan.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu boleh tampil menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah di talian 06-5562222 atau balai polis berhampiran.

Melacur dalam rumah teres


ANGGOTA polis (kanan) memeriksa dokumen salah seorang pelacur yang ditahan di Johor Bahru kelmarin.


JOHOR BAHRU – Taktik satu sindiket pelacuran menggunakan sebuah rumah teres dua tingkat untuk melakukan aktiviti persundalan terbongkar apabila diserbu di Taman Setia Indah di sini pukul 11.30 malam kelmarin.
Dalam serbuan itu, polis menahan empat pelacur Thailand berusia di antara 20 dan 31 tahun selepas disyaki melakukan kegiatan tidak bermoral tersebut bersama tiga lagi lelaki tempatan.
Difahamkan, ketika serbuan, salah seorang pelacur tersebut tidak sempat mengenakan pakaian dan meninggalkan coli yang dipakai di sudut bilik.
Pegawai Turus Perjudian, Maksiat dan Gangsterisme (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, Deputi Supritendan Mohamad Abdul Hamid berkata, sindiket hanya membenarkan orang yang dikenali untuk memasuki premis dengan menggunakan kod khas.
“Siasatan awal mendapati pelanggan dikenakan bayaran di antara RM150 dan RM400 untuk sekali perkhidmatan. Premis diserbu selepas kita menjalankan risikan sejak beberapa hari lalu.
“Pelacur didapati menggunakan pas lawatan sosial untuk masuk ke negara ini,” katanya yang percaya sindiket itu aktif sejak dua bulan lalu.

Suri rumah parah diragut

11/07/2011 3:35pm

KOTA BAHARU — Seorang suri rumah cedera parah selepas ditendang oleh seorang lelaki yang meragut beg tangannya ketika menunggang motosikal dalam kejadian di Kampung Lundang di sini, semalam.
Ketua Daerah Polis Kota Baharu, ACP Mohd Azham Othman berkata, mangsa Rohimah Che Dollah, 44, patah tangan kiri, luka parah di kepala dan koyak bibir akibat terjatuh dalam kejadian pada 7.15 pagi.
"Mangsa yang tidak sedarkan diri dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II untuk rawatan dan kini berada di dalam keadaan stabil,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Perjumpaan Sempena Pertukaran Ketua Polis Kelantan Datuk Abdul Rahim Hanafi dengan pegawai dan anggota Ibu Pejabat Daerah Polis Kota Baharu di sini, hari ini. - Bernama

Gadis tertekan panjat bumbung


DUA anggota bomba dan penyelamat berjaya menyelamatkan seorang gadis dari atas bumbung di sebuah rumah di Machang, Kelantan semalam.


MACHANG – Seorang gadis yang dipercayai mengalami tekanan perasaan terpaksa dipujuk selama 10 hingga 15 minit supaya turun dari bumbung rumah di Jalan Bahagia dekat sini semalam.
Gadis berusia 21 tahun itu, dikesan berada di atas bumbung rumahnya pada pukul 11 pagi oleh orang ramai yang terkejut melihat mangsa.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Machang, Che Mohd. Fauzi Che Omar berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 11.06 pagi dan tiba di tempat kejadian empat minit selepas panggilan.
Menurut beliau, operasi yang diketuai oleh Che Zamri Che Ya bersama enam anggota dan satu jentera mengambil masa 44 minit untuk membawa turun gadis itu yang tidak bertindak agresif.

70 isteri wakil rakyat keracunan makanan


A. RAHMAN melawat Toh Puan Safiah @ Salamah Ahmad Zain isteri kepada bekas Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Datuk Ahmad Sidi Ismail yang dirawat di HSNZ, Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Lebih 70 orang isteri wakil rakyat yang terbabit dalam Program Tahunan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Barisan Nasional Se-Malaysia 2011 di sini kelmarin, mengalami keracunan makanan.
Kejadian mula disedari kira-kira puku1 1 pagi apabila beberapa mangsa mula muntah-muntah dan cirit-birit sebelum mereka dirujuk kepada petugas di klinik statik hotel penginapan iaitu Primula dan Permai.
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr. A. Rahman Mokhtar memberitahu, daripada jumlah itu, seramai 17 mangsa terpaksa dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).
“Bagaimanapun, hanya 15 yang ditahan di wad kerana simpton yang dialami mereka lebih serius namun, keadaan mereka stabil dan tidak membimbangkan,” katanya yang ditemui ketika melawat mangsa di HSNZ semalam.
Menurut A. Rahman, punca kejadian masih disiasat namun, beliau tidak menolak ia mungkin berpunca daripada makanan yang dihidangkan dalam satu majlis makan malam sebelum itu.

Jari bayi rosak satu demi satu


ISMAIL Lee memangku Nur Ayreen yang menderita kerosakan tisu jari.


MACHANG – Hati ibu bapa mana tidak luluh dan kecewa apabila jari tangan kiri anak kesayangan yang dilahirkan sempurna tiba-tiba mengalami kerosakan satu demi satu berpunca daripada kelalaian orang lain.
Bagi Ismail Lee Abdullah dan isterinya, Zuhariana Baharum, kedua-duanya, 30, masalah tersebut sangat merisaukan apatah lagi apabila memikirkan bahawa anak mereka akan membesar tidak seperti kanak-kanak lain.
Dakwa mereka, jari dan tangan kiri Nur Ayreen Imanie, 6 bulan, tiba-tiba menjadi hitam dan mengecut selepas tiga minggu anaknya itu menerima rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu kerana mengalami masalah pernafasan pada Mac lalu.
Ismail berkata, pada mulanya tangan kiri anaknya berubah menjadi hitam dan kebiru-biruan dari paras siku hingga ke jari.
Beliau kemudian terus merujuk anaknya itu ke HRPZ II sekali lagi sebelum dibawa ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk rawatan selanjutnya.
Menurutnya, ketika di HRPZ II, doktor menjalankan ujian imbasan dan mengesahkan terdapat saluran darah tersumbat pada bahagian bekas suntikan.
Bayi itu kemudian diberikan ubat pencair darah bagi mengatasi masalah tersebut namun tidak berkesan.
Menurutnya, setakat ini tiga batang jari tangan kiri sudah tanggal dan hilang akibat masalah tersebut manakala dua lagi batang jari sedang menghadapi masalah yang sama.

Pemuda kecewa saman bekas tunang


NIK MUSTAFA (dua dari kiri) bersama peguamnya, Mohd. Ridzuan berbincang sesuatu di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU – Angkara cinta kekasihnya beralih arah seminggu sebelum tarikh bernikah, seorang juruteknik tekad memfailkan tuntutan ganti rugi sebanyak kira-kira RM320,000 terhadap bekas tunangnya itu di Mahkamah Tinggi di sini semalam.
Nik Mustafa Nik Daud, 30, dari Kampung Jedok Tua, Tanah Merah dekat ini selaku plaintif memfailkan writ saman tersebut menerusi peguamnya, Mohd. Ridzuan Muhamad di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.
Nik Mustafa menamakan bekas tunangnya Azlina Mohamed, 27, yang juga dari kampung yang sama sebagai defendan.
Plaintif yang bertugas di sebuah kilang di Bangi, Selangor mendakwa ekoran tindakan bekas tunangnya yang bekerja sebagai penolong pengurus sebuah restoran makanan segera di Serdang itu menyebabkan pretasi kerjanya terjejas sehingga plaintif mendapat cuti sakit selama empat hari.
Mengikut pernyataan tuntutan, Nik Mustafa dan Azlina telah mengikat tali pertunangan pada 1 Mei 2011 atas dasar cinta suka sama s
Rentetan itu, plaintif dan defendan telah bersetuju untuk melangsungkan pernikahan pada 8 Jun lalu.
Berikutan itu, plaintif membuat semua persiapan kenduri seperti menyediakan perkakas kenduri, membeli seekor lembu, menempah ayam dan jurukamera.
Plaintif juga mendakwa telah menempah kad jemputan perkahwinan kepada 1,000 tetamu dan kenduri kahwin di rumah plaintif dijadual akan berlangsung pada 10 Jun.
Bagi melancarkan majlis perkahwinan, plaintif turut menghadiri kursus kahwin, membeli barangan hantaran, mengisi borang perkahwinan dan membeli dua bentuk cincin perkahwinan berharga RM3,000.

No comments:

Post a Comment