Friday, July 15, 2011

BUKAN BUNUH DIRI...ATAU APA PUN ...ALLAH SAJA YANG TAHU.....MUNGKIN IA DICEKIK JIN....JANGAN KITA BUAT DUA KALI MENZALIMI ORANG...AKHIRAT ESOK...JAWAB JE LAH...HUKUM SEKALI DAPAT ...JANGAN2 DALAM DUNIA ALLAH BERI BALASAN...

Pegawai KDN’ rompak peniaga

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

KANTOI...rakaman CCTV  menunjukkan empat lelaki yang menyamar pegawai KDN merompak sebuah kedai runcit di Taman Cheras Utama.
KANTOI...rakaman CCTV menunjukkan empat lelaki yang menyamar pegawai KDN merompak sebuah kedai runcit di Taman Cheras Utama.
KUALA LUMPUR: Hanya dengan memberi alasan dia mengambil pekerja tanpa permit, seorang peniaga kedai runcit kerugian kira-kira RM2,400 selepas wang tunai, telefon bimbit, kad prabayar dan rokok dilarikan empat orang lelaki yang menyamar sebagai pegawai dari Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam satu kejadian di Taman Cheras Utama, 16 Jun lalu.
Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Maslina, 33, berkata, dalam kejadian kira-kira jam 12.25 tengah malam itu, dia bersama seorang pekerjanya sedang sibuk mengemas barang jualan sebelum didatangi empat lelaki.

katanya, lelaki terbabit mendakwa mereka pegawai dari KDN selain lengkap memakai jaket yang mempunyai logo KDN dan memberi alasan mahu melakukan pemeriksaan ke atas kedainya kerana dipercayai menggaji pekerja asing tanpa permit.
Dia yang terkejut dengan alasan diberikan pada mulanya enggan memberi kerjasama sebelum seorang daripada mereka mengeluarkan ‘kad kuasa’ bagi meyakinkannya.

“Saya sangsi dengan alasan lelaki itu yang mengatakan saya menggaji pekerja asing tanpa permit sedangkan permit pekerja saya masih di Jabatan Imigresen untuk proses pembaharuan.

“Lelaki itu juga mengugut untuk membawa saya ke balai dan bakal dikenakan hukuman berat jika enggan memberi kerjasama,” katanya.

Menurut Maslina, ketika sedang berbincang dengan seorang daripada mereka, tiga lelaki lain mengambil kesempatan menyelongkar peti simpanan tunai dan merampas wang tunai kira-kira RM1,100 dan rokok bernilai RM400 serta kad prabayar bernilai RM600 yang disimpan di dalam rak berdekatan kaunter.

Maslina berkata, lelaki itu turut meminta dia menyerahkan kad pengenalan dan lesen memandu dengan alasan untuk diperiksa, tetapi enggan menyerahkan semula kad pengenalan dan lesen memandunya itu walaupun diminta berkali-kali.
“Saya yang ketakutan cuba menghubungi suami untuk meminta pertolongan sebelum perbuatan saya itu disedari lelaki berkenaan dan merampas semua tiga telefon bimbit milik saya.

“Pekerja saya turut dipukul kerana tidak mendengar arahan,” katanya.

Beliau berkata, lelaki itu yang menyedari kedai runcitnya itu dipasang kamera litar tertutup (CCTV) melarikan diri menggunakan kereta Proton Gen 2 yang menggunakan nombor pendaftaran palsu.

Katanya, dia dan suami membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras keesokan harinya selepas menyedari lelaki yang datang ke kedainya hanya individu yang menyamar sebagai pegawai KDN.

“Saya berharap orang ramai yang didatangi individu yang mengaku dari mana-mana agensi agar meneliti terlebih dulu kad kuasa atau dokumen berkaitan agar tidak lagi menjadi mangsa.

“Taktik yang digunakan sangat licik dan penyamaran yang dilakukan mereka sukar dikesan,” katanya.

Pelajar gaduh dengan kekasih teguk air sabun

KUALA LUMPUR: Hanya kerana bergaduh dengan teman wanitanya, seorang pelajar lelaki berusia 17 tahun nyaris maut apabila meneguk hampir sebotol air sabun dalam kejadian di rumahnya di Desa Tasik Sungai Besi, di sini, Rabu lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi itu, mangsa yang ditemui pengsan di tandas rumahnya dikejarkan ahli keluarganya ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), di sini, untuk rawatan.

Difahamkan, remaja terbabit kini dilaporkan stabil.
Menurut sumber, berdasarkan keterangan diberikan mangsa kepada doktor, dia mendakwa mahu membunuh diri kerana bergaduh dengan teman wanitanya.

“Sebelum kejadian, mangsa memberitahu mengalami salah faham dengan teman wanitanya sebelum bertengkar ketika menghubunginya kira-kira jam 8 pagi.

“Mangsa yang cuba memujuk teman wanitanya itu untuk bertemu bagi menyelesaikan pertelingkahan berkenaan gagal sebelum mengugut mahu membunuh diri. Namun, teman wanitanya tidak percaya dengan ugutan berkenaan,” katanya.

Sumber berkata, mangsa yang hilang kawalan kemudian menelan hampir sebotol air sabun sebelum pengsan.

“Dia dihantar ke PPUKM oleh ahli keluarganya sebaik menemuinya terbaring di atas lantai tandas,” katanya.
Difahamkan, akibat perbuatannya itu, pihak hospital kini merujuk kes berkenaan kepada pakar psikiatri bagi menentukan tahap kesihatan sebenar pelajar terbabit.

Sehubungan itu, doktor terbabit membuat laporan di Balai Polis Sungai Besi.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan. dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.

Ahli farmasi disamun rugi RM80,000



KUALA LUMPUR: Seorang ahli farmasi kerugian lebih RM80,000 selepas disamun tiga lelaki bersenjatakan parang di Taman Manjalara, Kepong, di sini, pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi itu, mangsa baru keluar dari rumahnya untuk ke tempat kerja ditahan seorang daripada tiga lelaki sebelum diarahkan menyerahkan kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux miliknya.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, dalam kejadian itu, mangsa yang berusia 40 tahun tidak dicederakan.
Katanya, mangsa dipercayai diugut untuk dicederakan jika enggan mematuhi arahan mereka menyebabkan mangsa terpaksa menyerahkan kunci kenderaannya kepada suspek.

“Suspek masuk ke dalam kenderaan mangsa dan melarikannya. Suspek tidak bersendirian kerana dua lagi rakannya menaiki Proton Waja. “Berikutan itu, mangsa ditinggalkan di tepi jalan mengalami kerugian lebih RM80,000,” katanya ketika dihubungi semalam.

Zakaria berkata, siasatan awal mendapati suspek berusia lingkungan 20-an hingga 30-an dan usaha memburu suspek sedang giat dijalankan.

Pemuda leka sembang di telefon maut jatuh



SENTUL: Seorang lelaki yang asyik bersembang menggunakan telefon bimbitnya mati selepas terjatuh dari tingkat empat Blok B, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Batu Muda, Jalan Ipoh, di sini, malam kelmarin.
Menurut sumber, dalam kejadian kira-kira jam 8.50 malam itu, mangsa berusia 18 tahun dipercayai terlalu asyik berbual menggunakan telefon bimbitnya sebelum tergelincir lalu terjatuh.

“Mangsa yang tinggal bersama keluarganya di blok lain pangsapuri berkenaan dikatakan berbual bersama rakannya dalam telefon dan duduk di beranda tingkat empat.
“Sedang seronok berbual, mangsa dipercayai gagal mengimbang badan dan terjatuh,” katanya. Orang ramai yang menyaksikan kejadian memanggil ibu bapa mangsa yang kemudian mengenal pasti mangsa sebelum polis tiba.

“Mangsa mati di tempat kejadian selepas cedera parah di kepala serta anggota badan yang lain.

“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat,” katanya.

Menurut seorang saksi enggan dikenali, kejadian ini adalah kali kedua selepas seorang lelaki turut terjatuh dari tingkat enam pangsapuri sama kira-kira dua tahun lalu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

Tepukan RM1.6j

Oleh Nur Lela Zulkipli
am@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Tepuk bahu, berpura-pura tanya soalan dan tukar beg berisi rambut palsu sebelum melarikan diri.
Itu taktik licik sekumpulan penjenayah warga Amerika Latin yang memperdaya mangsa sebelum melarikan beg berisi barang kemas dan berlian bernilai RM1.66 juta dalam dua kes berasingan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, Isnin lalu.

Namun hasil kecekapan polis, lima daripada anggota kumpulan penjenayah berusia antara 25 dan 50 tahun itu ditahan di Amcorp Mall, Petaling Jaya serta Subang masing-masing sehari dan dua hari selepas kejadian.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah, berkata dua mangsa adalah wakil syarikat perniagaan emas dari Hong Kong yang menyertai pameran barangan kemas dan berlian di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur selama tiga hari mulai 7 Julai lalu.


Dalam kejadian kira-kira jam 8.45 pagi Isnin lalu, mangsa yang juga warga Hong Kong sedang menunggu rakannya memesan makanan di restoran makanan segera terletak berhampiran dengan balai berlepas.




Askar tak mengaku rogol anak saudara



MELAKA: Seorang anggota tentera mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam, atas pertuduhan merogol anak saudaranya dalam sebuah kereta pada Ogos tahun lalu.
Tertuduh berusia 37 tahun dari Taman Cempaka 2, Durian Tunggal, dekat sini, membuat pengakuan itu sejurus pertuduhan terhadapnya dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim Ahmad Sazali Omar.

Dia didakwa merogol mangsa yang ketika itu berusia 13 tahun 11 bulan di dalam kereta Proton Exora, di tempat letak kereta Pasaraya Family Store Batu Berendam, dekat sini, kira-kira jam 9.30 malam, Ogos lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan jika disabitkan boleh dipenjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun dan sebatan.

Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul Latiff kemudian menawarkan jaminan RM15,000 dengan seorang penjamin, namun tertuduh merayu jumlah itu dikurangkan kerana mempunyai tanggungan ramai dan tidak mampu.

Sementara itu, pada prosiding berasingan selepas itu seorang penjual ubat, Safuan Salleh, 37, turut tidak mengaku bersalah merogol mangsa sama dalam kereta Proton Iswara di kebun getah, di Durian Tunggal pada 24 Jun lalu, kira-kira jam 7 malam.

Mahmoodah menawarkan jaminan RM15,000, namun tertuduh melalui peguamnya, Andrew Lourdes merayu dikurangkan dan dibenarkan mahkamah yang menetapkan jumlah jaminan sama iaitu RM10,000 bagi kedua-dua tertuduh.

Kedua-dua kes ditetapkan untuk sebutan semula pada 16 September depan.

Baling bini kuali panas

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang wanita melecur di tangan dan tengkuk selepas terkena kuali panas yang dibaling suaminya akibat perselisihan faham di rumah mereka di Taman Desa, di sini, Selasa lalu.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi itu, mangsa berusia 25 tahun itu bertengkar dengan suaminya yang tidak membenarkannya keluar rumah.

Sumber polis berkata, berikutan itu, suami mangsa yang naik angin mula menyimbah air panas ke atas mangsa sebelum bertindak lebih kejam dengan menyimbah minyak panas, tetapi mangsa sempat mengelak.

Katanya, suami mangsa kemudian membaling kuali panas ke arah mangsa menyebabkan mangsa melecur di tangan dan tengkuk.


“Selepas kejadian itu, mangsa terus ke bilik air untuk mandi. Selepas mandi, mangsa terkejut apabila suaminya sudah bersiap dengan segelas air panas untuk disimbah ke arahnya,” katanya.

Parut makin besar

Oleh Mohd Nasif Badruddin
mnasif@hmetro.com.my

KUALA BERANG: “Lin bukan sengaja ingkar arahan tidak mahu memakai topeng, tetapi dia rimas dan gatal apabila mukanya tertutup rapat,” kata Che Ku Zaimah Che Ku Awang, 29, mengulas anaknya, Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan, 9, yang enggan memakai topeng sejak tiga bulan lalu.
Menurutnya, kesan lecuran di muka anaknya itu semakin ketara dan membesar terutama di bahagian hidung, pipi dan bawah mata selain di dada sejak menjadi mangsa simbahan asid bapanya, Mat Haizan Mat Yasin, 33, dalam kejadian 15 Ogos tahun lalu.

Mat Haizan yang berang dengan permohonan Che Ku Zaimah mahu bercerai menyimbah asid kepada wanita berkenaan, namun tempiasnya turut terkena Nurul, adiknya Muhammad Irfan Firdaus, 3, dan nenek, Minah Omar, 57.
Pasangan itu bagaimanapun bercerai pada 27 Mei lalu.

“Mengikut arahan doktor, Lin perlu memakai topeng berkenaan selama 23 jam sehari namun kerana tidak tahan panas dan gatal, dia keberatan memakainya menyebabkan parut di wajah semakin membesar,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sekayu, Hulu Terengganu, kelmarin.

Begitupun, Che Ku Zaimah yang badannya turut melecur akibat kejadian itu berkata, dia dan Nurul masih menjalani rawatan susulan serta kaunseling setiap bulan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Katanya, walaupun masih trauma dengan tragedi berkenaan, namun dia bersyukur kerana anaknya tetap bersemangat meneruskan pelajaran di tahun tiga Sekolah Kebangsaan Padang Setar, di sini.

Menurutnya, selepas hampir 10 bulan tinggal di rumah ibunya, dia berpindah kembali ke rumah lama untuk memulakan hidup baru bersama anaknya kira-kira dua bulan lalu selain mahu mengelak daripada teringat peristiwa hitam yang berlaku di rumah ibunya itu.
“Peristiwa tragis itu akan kekal dalam ingatan kami, tetapi saya harap dengan berpindah semula ke rumah lama akan memberi semangat baru.

“Walaupun tidak bekerja tetap dan hanya membantu ibu menjual sayur di Pasar Kuala Berang, namun saya akan cuba untuk membesarkan anak dengan usaha sendiri di rumah ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya selepas menerima kunjungan kumpulan Hijjaz dan ahli Koperasi Muamalat Bersatu Terengganu Berhad, kelmarin.

Nurul yang pada mulanya ‘berkurung’ dalam bilik ketika menerima kunjungan itu akhirnya mengalah apabila mendapat tahu kehadiran kumpulan nasyid yang diminatinya ke rumah.

Dia menerima beberapa keping cakera padat yang disampaikan ketua kumpulan Hijjaz, Isman Nadim Isam selain dibawa membeli barang keperluan di kedai runcit berhampiran rumahnya.

Sementara itu, Isman berkata, sejak tragedi itu disiarkan di muka depan Harian Metro pada 16 Ogos tahun lalu, dia sentiasa mengikuti perkembangan kanak-kanak berkenaan serta berhasrat menemui mereka.

“Apabila dipelawa Harian Metro berkunjung ke rumah Nurul petang semalam (kelmarin), saya tidak berfikir panjang dan sanggup pulang lewat ke Kuala Lumpur semata-mata mahu bertemu mereka sekeluarga.

“Walaupun terpaksa menunggu hampir sejam sebelum kanak-kanak itu keluar bilik, namun saya tidak kisah dan bersyukur kerana dia akhirnya keluar dan saya dapat bercakap dengannya.

“Saya harap penderitaan mereka sekeluarga tidak dilupakan masyarakat dan pelbagai pihak perlu terus memberi sokongan dan membantu mereka dalam apa saja bentuk,” katanya.

Gadis lari ikut tunang dirayu pulang



JOHOR BAHRU: Seorang wanita merayu anak saudara perempuannya yang melarikan diri bersama tunang, dua bulan lalu, gara-gara lelaki itu gagal menyediakan wang hantaran majlis perkahwinan mereka, supaya pulang ke pangkuan keluarga.
Rokiah Syukur, 49, berkata, keluarganya bimbangkan keselamatan dan masa depan Julianasari Aa'far atau Sari, 18, yang dilarikan tunangnya, seorang mualaf ke Sabah.

Menurutnya, kali terakhir dia berbual dengan Sari akhir bulan lalu dan remaja itu mendakwa masih tinggal di kediaman keluarga tunangnya dikenali sebagai Zulkarnain, 22, namun enggan menyatakan alamat lengkap.
Katanya, Sari memaklumkan dia bimbang sekiranya keluarga tidak menerima semula kehadiran tunang kerana lelaki itu bukan saja gagal menyediakan wang hantaran, malah mengambil jalan mudah melarikannya.

"Sekiranya mereka ada jodoh, kami sanggup memaafkan Zulkarnain dan berjanji menganjurkan majlis perkahwinan mereka pada tarikh ditetapkan kelak.

"Ia bertujuan mengelak kejadian tidak diingini kerana kami bimbang ahli keluarga Zulkarnain yang bukan beragama Islam tidak memahami ajaran Islam. "Kami harap Sari dan Zulkarnain bersikap matang terutama dalam menjalani kehidupan sebagai suami isteri sah," katanya yang datang ke pejabat Harian Metro, semalam. Rokiah meminta bantuan orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai mereka supaya menghubunginya di talian 012-7291574, 019-7884604 atau balai polis berhampiran. Pada 12 Mei lalu, akhbar ini melaporkan tindakan seorang lelaki dipercayai melarikan bakal isterinya, empat hari sebelum majlis perkahwinan gara-gara gagal menyediakan wang hantaran. Lelaki terbabit yang berjanji menyerahkan RM10,000 sebagai wang hantaran, dikatakan menangguhkan tarikh perkahwinan dari 1 Mei ke 8 Mei lalu dengan alasan tidak dapat datang dari Sabah.

Lagak wakil madrasah

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Ketika ahli keluarga dan masyarakat masih lagi bersedih di atas tragedi tanah runtuh di Madrasah dan Rumah Anak Yatim Al-Taqwa 21 Mei lalu, ada pihak lain dikesan cuba mengambil kesempatan dengan menyamar sebagai wakil pusat penempatan itu mengutip derma.
Menjadikan beberapa kawasan rehat dan rawat (R&R) di lebuh raya sekitar Lembah Klang sebagai lokasi aktiviti mereka, kumpulan berkenaan dipercayai menggunakan nama dan logo madrasah itu untuk memohon simpati orang ramai menghulurkan sumbangan kononnya akan disalurkan kepada mangsa dan ahli keluarga.

Perkara itu didedahkan Yang Dipertua Persatuan Anak Yatim Malaysia (PAYM), Dr Idris Musa selepas menerima beberapa aduan berhubung perkara itu sejak berlakunya tragedi meragut 16 nyawa pelajar yang menyayat hati itu.
Katanya, taktik itu disedari selepas dia sendiri dihubungi orang ramai yang inginkan kepastian mengenai tindakan individu atau kumpulan tertentu mengutip derma mewakili persatuan dan rumah anak yatim terbabit.

“Kita menerima aduan dan rungutan orang ramai yang keliru dengan kemunculan beberapa tabung kutipan dana untuk disumbangkan kepada mangsa di beberapa kawasan rehat terutamanya Rawang, Selangor dan Nilai, Negeri Sembilan.

“Ada yang hanya menyediakan peti menggunakan nama Madrasah Al Taqwa tanpa surat kebenaran mana-mana pihak. Ini jelas satu tindakan mengaut keuntungan mudah kerana pada waktu ini, masyarakat masih lagi bersedih dengan apa yang berlaku,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.

Dr Idris berkata, pihaknya tidak pernah melantik pihak tertentu bagi mewakili persatuan kerana sebarang bentuk bantuan diserahkan secara terus ke pejabat urusetia yang terletak di penempatan sementara mangsa di Pusat Latihan Yayasan Dakwah Islamiah (Yadim), Hulu Langat.

Selain itu katanya, PAYM turut menerima maklum balas daripada orang ramai yang ingin tahu status bantuan disalurkan bagi membantu meringankan beban pengurusan selain sumbangan terbabit digunakan untuk menampung perbelanjaan harian.
“Itu yang kita kesalkan. Apabila ada pihak mengambil kesempatan, akan wujud kekeliruan mengenai tabung yang diwujudkan bagi membantu anak yatim terbabit. Kita masih memerlukan sumbangan, dan jika ini berlaku, masyarakat akan jadi takut untuk menderma,” katanya.

Menurutnya, Madrasah dan Rumah Anak Yatim Al Taqwa, yang menerima penghuni pertama pada 2005 sebuah asrama di bawah PAYM dan ia diurus sepenuhnya jawatankuasa tertinggi persatuan sejak ia ditubuhkan sembilan tahun lalu.

Katanya, masyarakat masih lagi keliru dengan kewujudan pertubuhan mirip PAYM seperti Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Malaysia (Peyatim) dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) agama yang turut membela nasib anak yatim di sekitar Lembah Klang.

“Disebabkan itu, wujudnya peluang kepada individu tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan untuk mengutip derma daripada orang ramai. Apa yang pasti, kita tidak pernah melantik ejen sebagai wakil PAYM bagi memohon sumbangan,” katanya.

Sementara itu, ditanya mengenai jumlah kutipan semasa, beliau berkata, setakat ini keseluruhan dana yang dikumpul daripada sumbangan orang ramai berjumlah lebih RM500,000 dan pihaknya mengalu-alukan bantuan masyarakat untuk membina kembali penempatan kekal di sekitar kawasan Hulu Langat.

“Kami juga menasihatkan orang ramai agar berhati-hati ketika dikunjungi individu yang meminta sumbangan bagi pihak madrasah atau persatuan bagi mengelakkan ditipu.

“Sebarang sumbangan boleh disalurkan terus kepada pusat penempatan sementara di Hulu Langat menerusi akaun bernombor 564137300901 (Maybank),” katanya.

Pekerja asing ‘ghaib’

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

IPOH: Seorang pengurus kilang kebingungan apabila 20 pekerjanya yang terdiri daripada warga asing ‘ghaib’ pada waktu subuh iaitu sehari sebelum pegawai Jabatan Imigresen Perak membuat pemeriksaan di premis itu.
Kumpulan pekerja asing itu yang seolah-olah mendapat maklumat awal dikesan mengemas semua pakaian sebelum melarikan diri dengan menaiki sebuah van putih yang mengambil mereka.

Pengarah Eksekutif E-Wood, Goh Jin Keat, berkata kehilangan semua pekerja itu hanya disedari selepas meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di kilangnya itu yang terletak di Kawasan Perindustrian Pengkalan II di Pusing, di sini.
Dia percaya semua pekerja warga asing itu melarikan diri bagi mengelak didaftar dalam Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing yang diperkenalkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia.

“Mereka (pekerja asing) bimbang langkah itu akan membuatkan mereka terikat dengan satu majikan saja, sekali gus tidak boleh bekerja di tempat lain yang menawarkan gaji lebih tinggi.

“Perkara itu sudah tersebar luas di kalangan pekerja asing dengan dipercayai ada pihak tertentu yang sanggup menawarkan diri bagi ‘melarikan’ mereka,” katanya.

Dia berkata, syarikat itu yang menjadi pengeksport bingkai gambar kayu ke Eropah, Australia dan Timur Tengah menggaji lebih 200 pekerja asing dari Bangladesh, Nepal dan Myanmar.

Difahamkan Jabatan Imigresen Perak sudah menubuhkan unit bergerak khusus untuk mendaftarkan lebih 100,000 pekerja asing sah di negeri ini bagi Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing yang sah, bermula kelmarin sehingga akhir bulan ini.
Pengarahnya, Mohamad Shukri Nawi berkata, setakat ini pihaknya menubuhkan tiga unit pasukan dianggotai lima kakitangan setiap unit bagi melaksanakan program itu di premis perniagaan yang dikenal pasti menggaji ramai pekerja asing.

Menurutnya, langkah itu memberi kelebihan kepada majikan terbabit kerana setiap pekerja yang sudah mendaftar dengan mereka tidak boleh mendaftar dengan majikan lain tanpa kebenaran.

“Di Perak, sebahagian besar pekerja asing bekerja di sektor perkhidmatan dan perkilangan manakala selebihnya dalam sektor perladangan. Syarikat United Plantations menggaji pekerja ladang asing teramai iaitu lebih 4,000 orang terutama sekitar daerah Manjung dan Hilir Perak,” katanya. Beliau ditemui ketika meninjau pelaksanaan program berkenaan di Kilang E-Wood Moulding (Malaysia) Sdn Bhd (E-Wood) di Kawasan Perindustrian Pengkalan II di Pusing, dekat sini, semalam.

Program berkenaan adalah sebahagian daripada Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Asing Tanpa Izin atau Program (6P) iaitu pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran pendatang asing tanpa izin yang diumumkan kerajaan, baru-baru ini.

Pelajar lalok dalam kelas

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

YAN: Ketika guru sedang sibuk mengajar, seorang pelajar lelaki dengan selamba mengambil pil khayal di belakang kelas dalam satu kejadian di sebuah sekolah menengah, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, pelajar tingkatan dua itu akhirnya ‘kantoi’ apabila guru terbabit dapat mengesan sikap peliknya yang ketika itu sedang khayal dalam kelas itu.

Hasil pemeriksaan, guru itu menjumpai beberapa biji pil khayal jenis Nospan di dalam beg sekolah pelajar terbabit sebelum memaklumkan kepada pengurusan sekolah yang melaporkannya kepada polis. Jurucakap polis ketika dihubungi, berkata, pelajar itu dipercayai mendapatkan bekalan pil khayal itu daripada beberapa pengedar yang bergiat cergas di bandar ini.
“Siasatan mendapati guru terbabit menemui beberapa biji pil khayal jenis Nospan dalam beg sekolah pelajar itu, yang dikatakan antara pelajar bermasalah dan sering mengambil pil khayal ketika dalam kelas.

“Sejurus menerima laporan itu, anggota polis bergegas ke sekolah itu dan membawa pelajar itu untuk menjalani ujian air kencing,” katanya.

Beliau berkata, pelajar itu ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Derah (IPD) Yan untuk siasatan lanjut.

Katanya, pelajar itu kemudian dibebaskan dengan jaminan polis sementara menunggu keputusan ujian air kencing.

“Difahamkan, pil khayal itu dijual dengan harga antara RM1 hingga RM2 sebiji sehingga menjadi alternatif kepada golongan muda terutama pelajar sekolah,” katanya.

Bukan bunuh diri

Oleh Muhamaad Razis Ismail
razis@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Penolong Pengarah Kastam, Ahmad Sarbaini Mohamed yang ditemui mati di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jalan Cochrane, April lalu bukan membunuh diri atau dibunuh.
“Sebaliknya arwah melompat dari bilik pantri aras 3 ke bumbung konkrit, tetapi terjatuh di gelanggang badminton,” kata Deputi Superintendan Sharul Othman Mansor, 49, dari Makmal Forensik, Bukit Aman di Mahkamah Koroner di sini, semalam.

Menurutnya, kemungkinan arwah Ahmad Sarbaini cuba keluar dari bangunan berkenaan kerana sesuatu perkara yang dilakukannya.

Katanya, ini berikutan kedudukan ketika berdiri di pantri aras 3, bumbung konkrit kelihatan dekat, sebaliknya selepas ukuran dibuat dari bucu tingkat, jarak sebenarnya adalah kira-kira 302 sentimeter (sm).


Dia bersetuju dengan cadangan peguam Datuk Seri Dr Muhammad Safee Abdullah yang mewakili SPRM bahawa ia hanyalah ilusi optik walhal kedudukan dari tingkap pantri ke bumbung konkrit agak jauh.

No comments:

Post a Comment