Monday, July 11, 2011

JIKA HIDUP TAK IKUT PERATURAN ISLAM...DOSA KITA LANGGAR BEGITU SAJA...MAKA IA MENYEBABKAN KITA TERJERAT...YANG BELUM JADIKAN PENGAJARAN...PATUT DISEBAT 100 ROTAN...DAN LELAKI REJAM SAMPAI MATI...ENTAH SAPE MANGSA SETERUSNYA....MAKA HUKUM ALLAH....MEMBENDUNG...MENGHUKUM SERTA MENDIDIK...ALLAH MAHA BIJAKSANA...

Tulang hangus jadi bahan bukti

Oleh Murni Wan Omar dan Syah Rul Aswari Abdullah
am@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Cebisan tulang yang sudah hangus, dua telefon bimbit dan dua jam tangan antara barangan ditemui pasukan penyelam polis ketika mencari bahan bukti kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di sekitar Banting dekat sini, tahun lalu.
Koperal Merzuki Shahrim dari Pasukan Gerakan Marin Wilayah 1 Pulau Pinang berkata, cebisan tulang hangus itu ditemui ketika dia melakukan selaman di lokasi pertama iaitu di Sungai Panchau, Jalan Morib, Banting pada 12 September tahun lalu.
Menurutnya, dua telefon bimbit yang ditemui ialah jenis BlackBerry berwarna putih dan hitam dipercayai milik peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pegawai bank, Noorhisham Mohamad.

Saksi pendakwaan ke-22 itu berkata, pasukannya dengan lima anggota menjumpai jam tangan jenama Seiko milik pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, jam tangan Bell & Ross milik Ahmad Kamil, pisau, dawai dan enam keping zink dikatakan digunakan melapik mayat semua mangsa.


Merzuki berkata demikian ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin pada perbicaraan kes bunuh Sosilawati, 47; Ahmad Kamil, 32; Noorhisham, 38 dan Kamaruddin, 44, di Mahkamah Tinggi di sini, semalam.

Zink, tulang manusia dalam sungai



SUNGAI Panchau di Banting lokasi penemuan barang bukti kes bunuh Sosilawati dan tiga rakan. Dua gambar kecil ialah gambar fail menunjukkan penyelam menemui gelang tangan dan zink.



SHAH ALAM - Juruselam Polis Gerakan Marin 1 Pulau Pinang, Koperal Merzuki Shahrim menemui cebisan disyaki tulang manusia sudah hangus, besi yang ada kesan terbakar, sebilah pisau, dua kunci, dawai dan gelungan dawai ketika menyelam di Sungai Panchau, Banting dekat sini pada 12 September tahun lalu.
Merzuki juga mendakwa telah menjumpai enam keping zink dipercayai dijadikan alas membakar mayat jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya; pemandu, Kamarudin Shamsudin; peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohamad selepas mereka dibunuh.
Bukti lain turut dijumpai adalah segugus kunci kereta BMW dengan pemegang kunci tertulis perkataan Sytner di dalam longkang di kawasan USJ 1 Subang Jaya pada keesokan harinya.
Terdahulu, Merzuki yang merupakan saksi pendakwaan ke-22 bagi perbicaraan kes pembunuhan kejam Sosilawati dan tiga yang lain itu berkata, dia bersama pasukannya menemui dua buah telefon bimbit BlackBerry berwarna hitam dan putih ketika menyelam di dalam longkang berdekatan pintu kunci air Pasar Besar Banting, pada pukul 7.15 malam pada 12 September.

Dirempuh kuda mengamuk

Oleh Nur Lela Zulkipli dan Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

TERLANTAR...Nor Zainab patah tulang leher serta tangan kanan dirempuh kuda mengamuk.
TERLANTAR...Nor Zainab patah tulang leher serta tangan kanan dirempuh kuda mengamuk.
KLANG: Keriangan seorang wanita bercuti di sebuah taman tema air di Dengkil, dekat sini, bersama keluarganya sempena cuti hujung minggu bertukar tragedi apabila cedera di leher dan tangan akibat dirempuh seekor kuda, petang kelmarin.
Ketika kejadian, Nor Zainab Saron, 37, dari Kajang berjalan kaki bersama suami dan empat anak mereka yang masih kecil di kawasan gerai makanan apabila dirempuh seekor kuda yang mengamuk dan keluar dari trek latihan.

Lebih malang, anak Nor Zainab berumur lima tahun yang ketika itu berjalan bersamanya turut menjadi mangsa apabila terjatuh dan terseret bersamanya akibat rempuhan itu. Bagaimanapun, kanak-kanak perempuan itu dibenarkan keluar wad, tetapi masih perlu menerima rawatan susulan.
Difahamkan, mangsa dan keluarga tidak menyedari kehadiran kuda yang mengamuk itu kerana kawasan itu dipenuhi orang awam dan trek latihan kuda terletak agak jauh dari kawasan kejadian.

Kakak Nor Zainab, Nor Hayati, 40-an, berkata adiknya dirempuh secara tiba-tiba dari belakang oleh kuda yang ditunggang pelatih pusat latihan tentera berkuda menyebabkan dia terjatuh dan terseret beberapa meter sehingga mulutnya terkoyak selain luka di kepala dan jari.

“Suasana menjadi panik dan akibat kejadian, adik tidak sedarkan diri serta tidak mampu mengingati apa berlaku disebabkan hentakan kuat di kepala. Anaknya cedera di kepala dan menerima rawatan susulan.

“Selepas menerima rawatan dan pemeriksaan X-Ray di Hospital Banting, pada mulanya pihak hospital mengatakan adik saya tidak mengalami apa-apa kecederaan dan kami diarahkan untuk tunggu 24 jam lagi bagi melihat tindak balasnya.

“Bagaimanapun, pada malam yang sama adik saya dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang untuk menerima rawatan lanjut,” katanya ketika ditemui di HTAR di sini, semalam.
Nor Hayati yang juga suri rumah sepenuh masa, berkata setibanya di HTAR, doktor mendapati adiknya mengalami kecederaan serius di leher serta tangan kanan yang memerlukan rawatan rapi dengan segera.

“Saya kecewa dengan kecuaian penunggang kuda terbabit yang dipercayai gagal mengawal kuda miliknya sehingga menyebabkan adik saya yang bertubuh kecil terpaksa menanggung kesakitan,” katanya yang bakal membuat laporan polis berhubung kejadian itu.

Isyarat ketika nazak

Oleh Adnan Mohamad
am@hmetro.com.my

REMUK...keadaan kereta mangsa selepas bertembung van dalam kemalangan di Kampung Tunjong, semalam. Gambar kecil, Junaidah Mohd Nor.
REMUK...keadaan kereta mangsa selepas bertembung van dalam kemalangan di Kampung Tunjong, semalam. Gambar kecil, Junaidah Mohd Nor.
KOTA BHARU: Kasih seorang ibu tiada tandingannya apabila seorang guru yang dalam keadaan tersepit dan nazak dalam sebuah kereta sempat menggunakan sisa kudrat yang ada bagi memberi isyarat kepada empat anaknya supaya keluar dari kereta, sebelum dia meninggal dunia dalam kemalangan, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi, di Kampung Tunjong di sini, Junaidah Mohd Nor, 44, yang dalam perjalanan ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Putera bagi menghantar empat anaknya ke sekolah, maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan.
Seorang anak mangsa Natasha Juliana Mohd Nawi, 10, patah kaki dan tangan manakala tiga lagi, Nurul Julia Mohd Nawi, 17; Nabila Jasmi, 15 dan Nur Jaihan Afilin, 13, cedera ringan.

Kemalangan berlaku apabila kereta Proton Wira dipandu bertembung dengan van yang gagal dikawal akibat cuba memotong kenderaan lain.


Sebelum bertembung dengan kereta mangsa, van itu berlanggar dengan sebuah Perodua Kancil dan dua motosikal.

Guru maut sebelum mengajar

KOTA BHARU - "Saya sudah agak, kalau jalan sesak mesti ada kemalangan tetapi paling tidak disangka kemalangan tersebut melibatkan isteri dan anak-anak saya".
Demikian luahan Mohd. Nawi Deraman, 45, suami kepada Junaidah Mohd. Nor, 45, yang maut selepas kereta Proton Wira yang dipandunya bertembung dengan sebuah van yang terbabas di Batu 6, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai dekat Tunjong pada pukul 7 pagi semalam.
Kenderaan lain yang turut dalam kemalangan itu ialah sebuah kereta Perodua Kancil dan dua buah motosikal.
Dalam kemalangan itu, mangsa yang juga seorang guru dalam perjalanan ke sekolahnya di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Putera dekat sini bersama empat anaknya yang berusia 10 hingga 17 tahun.
Mohd. Nawi yang juga seorang guru di SMK Mulong keluar dari rumahnya di Kampung Tukol, Peringat pada pukul 7 pagi.

Tidak pernah minum kopi



Saad (tengah) diraikan sanak saudara di rumahnya di Kampung Paya Guring, Pauh, Arau, Perlis semalam.



ARAU - Seorang warga emas di sini yang menyambut ulang tahun kelahiran ke-100 bukan sahaja masih kuat bekerja malah mampu berjalan kaki sejauh lima kilometer sehari mengalahkan orang muda.
Saad Jasin memiliki rahsia tersendiri untuk kekal sihat walaupun usia sudah lanjut iaitu dia tidak mengambil makanan bergoreng dan tidak minum kopi.
Kelmarin insan istimewa itu diraikan oleh anggota keluarganya seramai 76 orang di rumahnya di Kampung Paya Guring dekat sini.
Majlis berlangsung cukup meriah termasuk acara memotong kek dan pulut kuning oleh insan berkenaan.
"Saya tidak pernah makan makanan bergoreng dan minum kopi kerana ia melemahkan anggota badan dan tulang.
"Saya hanya makan nasi berlauk dan minum air kosong dan teh sahaja setiap hari.
"Bagi mengelak badan jadi bongkok, saya bangun pagi dengan duduk perlahan-lahan sebelum berjalan.
"Elak bangun dengan keadaan tergesa-gesa yang boleh mengejutkan tulang kita," katanya pada pemberita di sini semalam.

Tersembam ditendang peragut



ZIARAH ...Azham (kiri) melawat Che Rahimah di HRPZ II, semalam.
ZIARAH ...Azham (kiri) melawat Che Rahimah di HRPZ II, semalam. 
KOTA BHARU: “Tanpa belas kasihan saya ditumbuk di muka dan ditendang seorang daripada dua lelaki yang bertindak ganas merampas beg tangan saya yang diletakkan dalam bakul motosikal.
“Akibatnya, saya terjatuh dari motosikal dalam keadaan muka tersembam ke jalan raya,” kata mangsa ragut, Che Rahimah Dollah, 44.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.15 pagi kelmarin, Che Rahimah yang bekerja sebagai pembantu taska cedera di kepala dan muka sehingga menerima dua jahitan di mulut, lima di kening dan patah tangan kiri selepas diragut dua lelaki yang mengekorinya menggunakan sebuah motosikal di sebuah jalan di Lundang, di sini.
Menurut Che Rahimah, sebelum kejadian dia yang menunggang motosikal Yamaha Lagenda dalam perjalanan ke rumah anaknya, Siti Aisah Johar, 23, yang bersalin lima hari lalu di Jalan Merican, di sini.

“Sejak Siti Aisah bersalin anak pertamanya itu, saya ke rumahnya bagi memandikan anaknya kerana dia masih kekok berbuat demikian. Justeru, saya berulang-alik dari rumah di Kampung Pulau Hilir, Kubang Kerian, ke rumah anak untuk membantunya.

“Dalam perjalanan, saya sedar diekori dua lelaki tidak dikenali menunggang motosikal, tetapi tidak mengesyaki apa-apa sebelum tiba-tiba dua lelaki itu menghampiri saya dan cuba merampas beg tangan diletakkan di dalam bakul motosikal,” katanya ketika ditemui di Wad 28 Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), di sini, semalam.

Menurut Che Rahimah, dalam keadaan kelam-kabut, dia cuba mempertahankan beg tangannya daripada diragut menyebabkan berlaku tarik-menarik antara mereka.

“Seorang daripada lelaki yang membonceng motosikal itu bertindak ganas menumbuk muka dan menendang saya.
“Ketika itulah mereka merampas beg tangan saya dan melarikan diri,” katanya. Che Rahimah berkata, orang ramai yang melihat kejadian itu segera membantunya dan dia sempat memberi nombor telefon suaminya, Johar Abdullah, 45, sebelum pengsan.

“Saya tidak sedarkan diri dalam tempoh beberapa minit dan hanya sedar ketika berada di hospital.

“Suami segera membuat laporan polis selepas melihat saya di hospital,” katanya.

Terdahulu, Che Rahimah menerima kunjungan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman yang melawatnya.

Sementara itu, Azham berkata, akibat kejadian itu, mangsa kerugian RM83 dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan.

Azham berkata, setakat ini, dua suspek belum dikenalpasti dan polis meminta kerjasama orang ramai melihat kejadian menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu di talian 09-7752200.


Padah kasih laki orang

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Akibat menjalin cinta terlarang dengan suami orang sejak Mac lalu akhirnya membawa padah kepada seorang kerani wanita berasal dari Pulau Pinang apabila mendakwa kerugian RM35,000 selepas ditipu lelaki berkenaan.
Mangsa berusia 25 tahun dan bekerja di Brickfields, di sini, mendakwa berkenalan dengan lelaki terbabit dikenali sebagai Izwan secara tidak sengaja ketika dia makan di sebuah restoran makanan segera berhampiran tempat kerjanya.

Menurutnya, dalam pertemuan awal dengan lelaki itu selama kira-kira 30 minit, Izwan yang berperwatakan menarik dan menepati ciri-ciri lelaki idamannya itu mengaku masih bujang, bekerja sebagai eksekutif di sebuah syarikat kawalan keselamatan dan tinggal bersama keluarganya di Bandar Tun Razak, Cheras.
“Sikapnya yang begitu baik menyebabkan saya begitu mempercayainya hinggakan kami pernah terlanjur dan merancang untuk bertunang hujung tahun ini. Keadaan itu menyebabkan saya tidak pernah menyesal menyulam cinta bersamanya,” katanya ketika ditemui, di sini. Katanya, satu hari ketika keluar membeli-belah, lelaki itu memberitahu kereta digunakannya milik abang iparnya dan abang iparnya meminta segera memulangkan kenderaan berkenaan.

“Dia memberitahu tidak mampu membeli kenderaan sendiri akibat mempunyai pinjaman kad kredit.

“Saya yang begitu mempercayainya menawarkan untuk membeli kereta baru menggunakan slip gaji saya dan dalam tempoh seminggu sudah memiliki Perodua Myvi baru,” katanya.

Bagaimanapun, seminggu kemudian, dia menerima kejutan apabila seorang wanita menelefonnya memperkenalkan diri sebagai isteri kepada Izwan dan sedang hamil.

“Wanita itu memberi amaran dan melarang saya meneruskan perhubungan dengan suaminya kerana tidak mahu bermadu selain memberi ingatan supaya tidak terlalu mempercayai suaminya yang disifatkan ‘buaya darat’.
“Pada mulanya, saya kurang percaya dengan tuduhan wanita berkenaan, sebaliknya meminta pengesahan sendiri daripada Izwan. Apabila diajukan soalan bertubi-tubi, Izwan akhirnya mengaku dengan statusnya sebagai suami orang.

“Ketika itu, saya cukup kecewa tetapi apabila Izwan berjanji meminta keizinan isterinya untuk bermadu, saya hanya berdiam diri, malah tetap mempercayainya.

“Perhubungan kami terus berjalan lancar hingga bulan lalu, malah dia juga sudah memakaikan saya sebentuk cincin sebagai tanda di depan ahli keluarganya di Bandar Tun Razak tanpa kehadiran isterinya yang ketika itu dikatakan masih tidak boleh menerima saya,” katanya.

Menurutnya, dia juga tidak kisah membayar wang ansuran bulanan kereta yang dibeli itu dan pada 25 Jun lalu, Izwan memaklumkan, syarikatnya menghantarnya berkursus di Taiwan hingga 1 Julai lalu dan dijangka pulang ke Malaysia pada 2 Julai.

Bagaimanapun, katanya, sehingga 5 Julai lalu, Izwan masih gagal dikesan, malah telefon bimbitnya juga dimatikan.

“Curiga dengan tindakannya, saya kemudian nekad pergi ke rumah keluarganya di Bandar Tun Razak, namun hampa apabila lelaki yang memperkenalkan diri sebagai abangnya mengaku yang dia hanya diminta berlakon di depan saya.

“Berdasarkan maklumat lelaki berkenaan, Izwan kini dipercayai sudah melarikan diri ke utara tanah air manakala isterinya berada di kampung kerana bersalin,” katanya.

Lebih mengecewakan, lelaki berkenaan memaklumkan kereta dibeli menggunakan namanya sudah dijual tanpa pengetahuan.

“Malah, saya gagal mengesan di mana kenderaan itu disembunyikan.

“Berikutan itu, saya sudah membuat aduan di Balai Polis Travers semalam (kelmarin) selepas menyedari tertipu,” katanya.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan berkata, siasatan lanjut masih dijalankan.

No comments:

Post a Comment