Monday, October 24, 2011

AL QURAN DIGITAL ...ALHAMDULLILLAH LAH TAPI HUKUM2 DIDALAM DILANGGAR...HUDUD MASIH DIABAIKAN..DAN DIDALIH2...MENGELAK2 UNTUK DILAKSANAKAN....INI BAGAIMANA.... SAPE NAK JAWAB...SEMUA MAIN LEPAS TANGAN...ALLAH TAHU SAPE NAK DISUMBAT DALAM NERAKA....ALLAH TAHU SAPE DALANGNYA...MEREKA TAK BOILEH LARI HUKUM ALLAH...MEREKA NI MEMANG TEMPAH NERAKA DAN CARI NAHAS...

Denda cuba roboh rumah anak


MAT YASIN yang didenda RM500 kerana cuba merobohkan rumah didiami anaknya keluar dari Mahkamah Majistret Marang semalam.



MARANG – Seorang warga emas didenda RM500 selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini semalam atas kesalahan cuba merobohkan rumah anaknya sendiri menggunakan sebuah jentolak dalam kejadian pada 1 Mei lalu.
Mat Yasin Ali, 71, yang ditemani peguamnya, Ahmad Fairuz Jusoh kelihatan tenang ketika membuat pengakuan bersalah di hadapan Majistret Nor Azizah Yusof.
Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa bersama seorang lagi yang masih bebas menggunakan sebuah jentolak dengan niat merobohkan sebuah rumah yang diduduki anak, menantu dan cucu-cucunya.


KEADAAN dapur rumah Yusuf di Kampung Batu 13, Jalan Kuala Berang, Bukit Payung, Marang yang belum dibaiki selepas diroboh oleh bapa kandungnya pada 1 Mei lalu.



Perbuatan itu dilakukan di Kampung Batu 13, Jalan Kuala Berang, Bukit Payung dekat sini pada pukul 9.30 pagi pada 1 Mei lalu.
Semasa kejadian dalam rumah tersebut mempunyai enam beranak termasuk anak tertuduh, Yusuf, 51.
Pertuduhan tersebut turut menyebut, perbuatan gopoh cuba memusnah kediaman tersebut membahayakan nyawa manusia dan tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 336 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama.
Jika sabit kesalahan itu, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara sampai tiga bulan, atau denda RM500 atau kedua-duanya sekali.

Penjenayah samun, bakar rumah



RUMAH Azhar di Bandar Tasik Kesuma, Semenyih yang musnah selepas didakwa dipecah masuk penjenayah semalam. Gambar kecil, ruang tamu rumah yang rosak teruk.



SEMENYIH – Seorang juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mengalami kerugian berjumlah RM500,000 apabila rumah banglo berkembar dua tingkat miliknya didakwa sengaja dibakar selepas dipecah masuk oleh sekumpulan penjenayah di Bandar Tasik Kesuma di sini semalam.
Pegawai tentera berpangkat Leftenan Kolonel Azhar Mohamad, 46, mendakwa kejadian pada pukul 2.30 pagi itu merupakan kejadian kali kedua rumahnya diceroboh dalam tempoh tidak sampai sebulan.
Dalam kejadian semalam, Azhar dan isterinya tiada di rumah kerana tinggal di Jerteh, Terengganu. Azhar bertugas di Pangkalan Udara TUDM Gong Kedak, Jerteh.
Cerita Azhar, dia mengetahui rumahnya terbakar selepas menerima panggilan telefon jirannya pada pukul 2.59 pagi.
“Melalui panggilan itu saya sangat terharu kerana dapat mendengar api membakar rumah saya,” ceritanya dengan memberitahu rumahnya hanya tinggal rangka.



Azhar memberitahu, kejadian pertama berlaku pada 30 September lalu apabila rumahnya yang dibeli pada tahun 2006 didakwa dimasuki pencuri melalui tingkap belakang rumah.
Azhar membuat laporan polis dan mendakwa kerugian berjumlah RM25,000 akibat kehilangan barang-barang berharga.
“Semasa itu, suspek turut menyalakan api di ruang tamu rumah, bilik tidur utama serta bilik anak perempuan saya tetapi nasib baik api tidak merebak,” katanya yang memberitahu semasa itu rumahnya juga tiada penghuni.
Namun, Azhar memberitahu, dia kebingungan apabila kejadian sama dan dipercayai melibatkan suspek sama berulang semalam.
“Malah kali ini lebih buruk kerana seluruh rumah hangus dan saya mengesyaki barang-barang kemas, jam tangan serta barang perhiasan tembaga dilarikan,” katanya lagi.


Terengganu perkenal al-Quran digital

KUALA TERENGGANU - Terengganu kini boleh berbangga apabila satu lagi teknologi baharu, al-Quran Digital diperkenalkan oleh Yayasan Islam Terengganu (YIT) bagi memudahkan pembacaan al-Quran di kalangan umat Islam.
Buku elektronik yang dilengkapi 30 juzuk al-Quran itu menggunakan teknologi skrin sesentuh dan suara bagi memudahkan pengguna mendengar setiap bacaan dialunkan.
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, cetakan pertama berjumlah 5,000 naskhah itu menjadikan Terengganu berjaya menambah satu lagi usaha dalam menjadikan masyarakat di negeri itu celik al-Quran.
Katanya, selain mendapat kelulusan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN), naskhah yang dijual dengan harga RM330 seunit itu didatangkan dengan terjemahan dalam bahasa Melayu dan Inggeris.


Geng Sport Rim tumpas



KERETA curi dileraikan bagi menjual komponennya dengan harga murah.



KAJANG – Sindiket curi kereta semakin ligat dan bijak apabila penjenayah itu mempunyai idea menyembunyikan komponen kereta curi di kawasan sunyi atau jarang dikunjungi orang ramai seperti di luar kawasan bangunan sebuah kelab golf di Bangi di sini.
Selain itu, kumpulan penjenayah yang dikenali sebagai ‘Geng Sport Rim’ itu akan menghubungi pelanggan yang berminat untuk membeli komponen kenderaan curi supaya pergi sendiri ke tempat persembunyian barang tersebut tanpa kehadiran mereka bagi mengelak dikesan polis.
Geng tersebut terkenal dengan panggilan Geng Sport Rim kerana antara komponen yang banyak dijual adalah rim kereta sport yang dicuri.
Bagaimanapun, kegiatan meleraikan komponen kereta curi di luar kawasan kelab golf itu terbongkar apabila dua anggota polis yang membuat rondaan di kawasan kelab golf tersebut terserempak dengan dua lelaki yang dilihat dalam keadaan mencurigakan pada pukul 5.10 pagi Selasa lalu.

Warga emas parah ditoreh penyamun

BESUT - Seorang warga emas cedera di bahu dan dada kirinya akibat ditoreh dengan parang oleh lelaki yang cuba menyamun di rumahnya di Kampung Gong Nangka dekat Jerteh di sini malam kelmarin.
Abdul Ghani Jusoh, 69, yang tinggal dengan isterinya yang lumpuh berumur 68 tahun itu mengalami pendarahan teruk dan dihantar ke Hospital Daerah Besut sebelum dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di Kota Bharu sejam kemudian.
Ketua Polis Daerah Besut, Supritendan Kamaruddin Mohd. Zakaria berkata, keadaan lelaki warga emas itu dilaporkan stabil setelah dirawat dan turut menerima lapan jahitan.
Menurut beliau, dalam kejadian pada pukul 11.15 malam itu, seorang lelaki berusia 27 tahun memecah masuk ke rumah warga emas itu melalui bahagian dapur rumah itu.
"Ketika kejadian mangsa yang baru hendak tidur terdengar bunyi kaca pecah tetapi tidak mengendahkannya kerana menyangka ia kucing.
"Beberapa minit kemudian mangsa terdengar kaca pecah kali kedua menyebabkan mangsa keluar dari bilik.
Mangsa kemudian terserempak dengan suspek yang memegang dua bilah parang milik mangsa yang diambil dari dapur menyebabkan berlaku pergelutan antara mereka," kata beliau.

Temui ajal lepas main paintball


MOHD. FARIQ


MELAKA - Seorang jurujual kereta yang teruja ketika menyertai satu kejohanan paintball mati mengejut dalam keadaan melutut selepas permainan tamat di Solok Bukit Bayan di sini kelmarin.
Dalam kejadian pukul 3 petang itu, Mohd. Farid Yusop, 34, dikatakan tidak bergerak langsung di bunker sebelum rakan-rakan menyedari mangsa telah meninggal dunia.
Menurut isteri mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Liza, 34, suaminya mengadu badan tidak sihat sejam sebelum permainan bermula.
"Memandangkan kumpulannya tidak cukup pemain, arwah terpaksa meneruskan juga permainan," katanya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Melaka disini.







Lelaki ditangkap selepas tunjuk kemaluan

BUTTERWORTH - Tindakan seorang lelaki kemaruk seks yang gemar mengganggu penghuni sebuah asrama jururawat di sini dengan menunjukkan kemaluannya menerima padah apabila dia akhirnya berjaya diberkas kelmarin.
Lelaki berusia dalam lingkungan 30-an itu ditangkap oleh sepasukan anggota Persatuan Keselamatan Sukarela-Butterworth (PKS-Butterworth) yang menjejakinya setelah menerima aduan dari seorang jururawat pada hari kejadian.
Dalam kejadian itu, suspek didakwa menunjukkan kemaluannya kepada mangsa yang berjalan kaki pulang seorang diri ke Asrama Jururawat Hospital Bagan pada pukul 8 pagi.
Mangsa yang ketakutan terus meluru masuk ke pekarangan asrama dan sempat mencatat nombor pendaftaran motosikal suspek sebelum melaporkannya kepada PKS-Butterworth.

No comments:

Post a Comment