Monday, October 24, 2011

EMOSI AKAN TERGANGGU JIKA TIDAK KENAL ALLAH...MURUNG DDL...JIKA TIDAK BERZIKIR SERTA JAUH DARI ALLAH....AKAN TIDAK TENANG PEMBUAT MUNGKAR SERTA PENENTANG HUKUM ALLAH....BERTAKWALAH...BERTAUBATLAH...

Rompak, rogol: Penjara 16 tahun, sebat 6

24/10/2011 5:36pm

KUALA LUMPUR 24 Okt – Seorang penganggur hari ini dijatuhi hukuman penjara 16 tahun dan enam sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan merompak dan merogol dua wanita di tandas awam, tiga bulan lepas.
Hakim Emelia Kaswati Mohamad Khalid menjatuhkan hukuman itu terhadap Endry Roni Afandi, 27, selepas dia menukar pengakuan bersalahnya hari ini dan memerintahkan hukuman itu berjalan serentak bermula tarikh dia ditangkap pada 13 Julai lepas.
Sebelum menjatuhi hukuman, Emelia berkata, faktor kepentingan awam dan rayuan daripada peguam bela dipertimbangkan sebelum membuat keputusan.
"Tertuduh sebagai ketua keluarga sepatutnya tahu membezakan yang baik dan buruk serta faktor kemiskinan yang dihujahkan oleh peguam bela bukanlah alasan untuk tertuduh melakukan jenayah,” katanya. – Bernama

Samun: Pengawal peribadi cedera parah

24/10/2011 10:15pm

PETALING JAYA – Seorang pengawal peribadi kepada seorang ahli perniagaan bergelar ”Datuk” cedera parah selepas ditetak dalam kejadian cubaan menyamun majikannya di hadapan Kolej Segi USJ 1, dekat sini, hari ini.
Pemangku Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Supt Tan Ah Chua berkata, pengawal peribadi berumur 44 tahun yang cedera di lengan kiri dan paha kanannya, dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk menerima rawatan.
"Kejadian berlaku pukul 4.30 petang tadi apabila pengawal peribadi tersebut datang ke lokasi berkenaan bersama majikannya, seorang peniaga barang lusuh berumur 48 tahun, untuk urusan jual beli barangan lusuh daripada dua suspek yang menaiki sebuah lori.
“Mangsa juga dikatakan membawa wang tunai RM200,000 bersamanya untuk digunakan dalam urus niaga itu,” katanya di tempat kejadian.
Katanya, ketika suspek dan mangsa berbincang di tepi jalan, tiba-tiba datang sebuah kereta Proton Iswara Aeroback hitam dinaiki empat lagi suspek sebelum tiga dari mereka meluru keluar menyerang mangsa dengan parang dan kapak.
"Akibatnya, pengawal peribadi itu cedera terkena tetakan di lengan kiri dan peha kanannya, sebelum dia yang memiliki pistol bertindak melepaskan beberapa das tembakan ke arah dua suspek,” katanya.
Katanya empat suspek, termasuk dua di dalam lori, berjaya melarikan diri namun mereka tidak berjaya menyamun wang tunai milik mangsa kerana panik selepas pengawal peribadi melepaskan tembakan. – Bernama

Bangkai makhluk asing ditemui


IMEJ bangkai makhluk asing yang dirakam pada 26 September lalu di Brazil dan disiarkan di laman YouTube sejak awal Oktober lalu. - YouTube


ITAJUBA, Brazil - Satu mayat makhluk asing ditemui di sini dan dirakamkan pada 26 September 2011 yang berukuran 45 sentimeter tinggi.
Mayat itu dikatakan ditemui oleh seorang pegawai tentera polis, Jose Luis yang berusia 44 tahun dan berasal dari negeri Minas Gerais.
Semasa dia merakamkan imej itu, dia bersama dengan anak lelakinya.
Menurutnya, makhluk asing itu mengeluarkan bau yang amat kuat.
Namun, bangkai makhluk asing itu hilang degan tiba-tiba selepas empat hari dibiarkan.
Imej itu disiarkan di laman YouTube sejak awal Oktober lalu. - Agensi

Dibebaskan selepas 30 tahun silap dipenjarakan


HENRY JAMES bercakap kepada pemberita selepas dia dibebaskan daripada penjara di New Orleans pada Jumaat lalu.


NEW ORELEANS, Amerika Syarikat - Seorang lelaki berkulit hitam, Henry James dibebaskan pada Jumaat lalu selepas dia silap dipenjarakan selama 30 tahun.
Peguamnya memberitahu berita gembira itu pada Khamis lalu bahawa seorang hakim sudah menggugurkan hukuman penjara seumur hidup yang dijatuhkan ke atasnya kerana kesalahan merogol.
James yang berusia 50 tahun didapati bersalah merogol seorang wanita pada 1981.
Namun, berdasarkan ujian asid deosiribonukleik (DNA), dia didapati tidak bersalah pada bulan lalu.
"Saya berasa terkejut. Selepas 30 tahun, akhirnya anda mendapat satu peluang keadilan," katanya pada satu temu bual Projek Tidak Bersalah New Orleans.
Pada Jumaat lalu, dia tidak pernah putus harapan semasa dipenjarakan.
"Anda putus harapan, anda akan hilang semuanya," katanya.
Lelaki itu menulis surat kepada pihak Projek Tidak Bersalah New Orleans bagi membantunya dibebaskan.
James ditangkap selepas seorang wanita yang dirogol menyatakan bahawa dia tidak mengenali penyerang.
Namun, wanita itu memilih James semasa proses pengecaman penyerangnya dibuat.
Tiada sebarang bukti DNA James ditemui oleh makmal jenayah Jefferon Parish dalam bukti kes merogol wanita itu.
James merancang untuk tinggal di New Orleans dengan seorang anak perempuannya.
Anak perempuannya itu berusia tiga tahun semasa dia dipenjarakan.
James berharap akan menggunakan kemahiran pertukangan kayu yang dipelajarinya semasa dipenjara untuk mendapatkan pekerjaan. - AP

Bangkok berjaga-jaga banjir besar


Reuters - BEBERAPA orang duduk di atas penghadang di sebuah kawasan yang dilanda banjir di barat laut Bangkok semalam.


BANGKOK - Berjuta-juta penduduk di bandar raya ini bersedia untuk menghadapi banjir besar semalam selepas satu amaran dikeluarkan untuk memindahkan penduduk di beberapa zon bahaya.
"Jika sesuatu menimpa Bangkok, ia akan memberi kesan ke atas seluruh negara.
"Justeru, amatlah penting bagi memberi perhatian kepada Bangkok dalam usaha untuk negara menjadi selamat," kata Gabenor Bangkok, Sukhumbhand Paribatra menerusi televisyen.
Beberapa bahagian di Bangkok ditenggelami air ketika kawasan di utara Thailand masih dilanda banjir. - Reuters

Pemandu didakwalanggar budak dua tahun


YUE YUE terbaring di sebuah hospital di wilayah Guangzhou pada 16 Oktober lalu selepas dia dilanggar dua buah kenderaandi bandar Foshan, China. - AFP


BEIJING - Polis China telah mengemukakan pendakwaan ke atas seorang lelaki yang disyaki memandu sebuah kenderaan dan melanggar lari seorang budak perempuan berusia dua tahun yang mati akibat kecederaan parah yang dialaminya, lapor media pemerintah semalam.
Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) pihak berkuasa menunjukkan sekurang-kurangnya 18 pejalan kaki melintasi budak perempuan tersebut tanpa menghulurkan sebarang bantuan selepas dia dilanggar sekali gus mencetuskan kemarahan orang awam di China.
Sebuah akhbar tempatan, Procuratorial Daily dalam laman webnya melaporkan bahawa suspek, Hu Jun, 24, didakwa kerana menyebabkan kematian budak perempuan yang nama jolokannya, Yue Yue di bandar Foshan, selatan China pada 13 Oktober lalu.
Beberapa laporan sebelum ini menyatakan, terdapat pemandu kedua yang melanggar budak perempuan itu ketika dia terbaring di jalan raya tetapi akhbar berkenaan tidak menyebut mengenai individu terbabit.
Berjuta-juta rakyat China melayari Internet untuk menonton klip video insiden berkenaan yang berlaku di sebatang jalan yang sempit di kawasan pasar Foshan.
Polis Foshan berkata, Jun yang berdepan hukuman penjara tiga hingga tujuh tahun jika dia didapati bersalah, telah menyerah diri selepas insiden itu berlaku. - AFP

Steve Jobs boleh bertukar menjadi kejam


SEORANG pelanggan berjalan dekat sejumlah buku biografi Steve Jobs karya Walter Isaacson di sebuah kedai buku di Hong Kong semalam. - AP


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Pengasas bersama firma Apple Corp. mendiang Steve Jobs boleh bertukar kejam, menjengkelkan dan acuh tak acuh terhadap rakan sekerja dalam usahanya memburu kesempurnaan, kata penulis biografinya, Walter Isaacson.
"Beliau bukan seorang yang peramah dan mesra," kata Isaacson dalam satu wawancara dalam program bual bicara terbitan stesen televisyen CBS, 60 Minutes.
Buku biografi itu yang berjudul Steve Jobs karya Isaacson itu mula dijual di kedai-kedai buku di AS semalam. "Beliau ialah seorang yang amat perengus," kata Isaacson ketika bercerita tentang Jobs yang meninggal dunia ketika berusia 56 tahun pada 5 Oktober lalu akibat komplikasi penyakit kanser pankreas yang dihidapinya.
"Dia boleh bersikap kejam terhadap orang lain," ujarnya. "Sama ada kepada seorang pelayan di restoran atau pekerja yang berjaga sepanjang malam untuk menyelesaikan tugasannya, Jobs akan pergi kepada mereka dan berkata, semua yang anda lakukan silap. Kerja anda teruk sekali.
"Dan anda pula berkata, mengapa awak berkelakuan sebegitu, mengapa awak tidak boleh bersikap lebih baik? Dan dia (Jobs) memberitahu: "Saya mahu bersama orang yang mementingkan kesempurnaan. Inilah saya," cerita Isaacson. - Isaacson berkata, Jobs mungkin mengemukakan idea komputer Macintosh, iPod, iPhone dan iPad semasa kerjayanya yang pintar tetapi beliau bukannya seorang pengurus yang terhebat dunia.
"Secara faktanya, beliau (Jobs) mungkin merupakan salah seorang pengurus yang paling teruk," katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment