Sunday, October 23, 2011

KURANG PEGANGAN AGAMA SATU HAL...TAHU AGAMA SATU HAL..PEGANG AGAMA SATU HAL...PENGUATKUASA HUKUM PERLU@WAJIB...IAITU HUKUM ALLAH...JANGAN BERDALIH2...MENGELAK2 DARI BICARA HUDUD....AKHIRAT KAU ORANG JAWAB,...KITA BANYAK SONGEL BILA NAK LAKSANA HUKUM ALLAH...KITA TAHAP DEGIL GABAN@SAKAN@TEGAR...

Kurang pegangan agama

Oleh NURUL HUSNA MAHMUD
husna@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Bagi remaja dilanda masalah, orang pertama ditemui mereka sebagai rujukan adalah penentu sama ada mereka boleh mengambil jalan penyelesaian baik atau buruk terhadap diri mereka.
“Andai orang pertama yang dia jumpa ialah ustaz sudah tentu dia pilih jalan baik. Tetapi jika dia memilih nasihat rakan terbabit dalam gejala tidak sihat pastinya perkara yang berlaku adalah sebaliknya,” kata Pengarah Bahagian Kaunseling dan Psikologi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Roslan Baba.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai gadis berusia 16 tahun dipercayai menjual diri, bagi memenuhi ketagihannya menghidu gam.
Gadis yang tidak bersekolah dan mengalami tekanan akibat perceraian ibu bapa itu dikatakan tidak peduli untuk melayani individu yang sanggup membayar harga satu tin gam asalkan dia dapat memuaskan ketagihannya.

Menurut Roslan, setakat ini pihaknya turut bertanggungjawab melindungi remaja terbabit andai terdapat perintah mahkamah mengarah JKM berbuat demikian.

“Perintah mahkamah hanya diperoleh sebaik pihak berkuasa menahan remaja itu dalam operasi tertentu atau ibu bapanya memohon dia diletakkan di bawah perlindungan kerana tidak dapat mengawal remaja terbabit.

“Kemudian barulah remaja berkenaan diletakkan di bawah bidang kuasa kami dalam usaha membimbingnya. Biasanya kita akan menggunakan kaedah kaunseling untuk memulihkannya daripada ketagihan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Institut Sosial Malaysia, Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din berkata, sebahagian besar remaja mudah terjebak dalam gejala itu kerana jati diri dan pegangan agama rendah lalu mereka mudah dipengaruhi persekitaran dan rakan negatif.
“Remaja memang cenderung memilih jalan mudah. Sebagai contoh apabila tertekan mereka akan mengambil dadah atau gam untuk menenangkan diri. Sedangkan ada pilihan lebih baik daripada itu,” katanya.

Saranan beliau agar isu ini dibendung dengan beberapa usaha pencegahan supaya golongan muda dapat diselamatkan daripada terus menjadi mangsa kepada gejala negatif yang wujud di persekitaran.

“Antara usaha boleh kita lakukan ialah kawalan didikan dan penjagaan terhadap anak perempuan oleh ibu bapa. Malah, remaja perlu diberi pendedahan mengenai keselamatan diri dan kemahiran menangani konflik.

“Tidak lupa juga peranan sekolah dalam menyediakan pendidikan kesihatan seksual serta peranan komuniti agama bergerak aktif menjadi dorongan kepada mereka yang memerlukan,” katanya.

Ugo tak sempat rai

Oleh ISMA ISMAIL
isma@hmetro.com.my

RINDU... Sim dan Teoh melihat album kenangan anak sulungnya.
RINDU... Sim dan Teoh melihat album kenangan anak sulungnya.
BUKIT MERTAJAM: “Dia cukup gembira ketika menunjukkan komen cemerlang yang ditulis gurunya pada kertas peperiksaan ketika pulang sekolah Selasa lalu.
“Tapi kegembiraannya selepas mencatatkan keputusan baik dalam peperiksaan akhir tahun tidak berpanjangan apabila menemui ajal pada malam sama,” kata Sim Cheng Ang, 36, ibu kepada Ugo Teoh, 7, yang maut tercekik bebola daging.

Menurutnya, dia juga terkilan kerana anaknya itu tidak berpeluang menerima sendiri piala selepas berjaya menempatkan diri dalam kelompok lapan terbaik bagi pertandingan menulis karangan Bahasa Cina.
Katanya, Ugo mencatatkan keputusan lapan terbaik bagi keseluruhan murid tahun satu sekolahnya dalam mata pelajaran itu.

“Saya terpaksa mewakilinya untuk menerima piala itu dari pihak sekolah hari ini (Jumaat) dan saya merancang akan letak bersama abu mayatnya sebagai kenangan,” katanya.

Dalam kejadian Selasa lalu, murid Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Keow Kuang, itu disahkan maut ketika menerima rawatan kecemasan di Hospital Bukit Mertajam (HBM), kira-kira jam 9 malam.

Mangsa sebelum itu dikatakan bersama ibu bapanya dan seorang adik lelakinya, Udix, 4, keluar makan di sebuah restoran di Jalan Tembikai, di sini, kira-kira jam 7.30 malam.

Bagaimanapun, mangsa dikatakan tersedak selepas menelan bebola daging sebelum tercekik dan mengalami kesukaran untuk bernafas.
Ugo kemudiannya mengalami kancing gigi hingga menyebabkan mulutnya berdarah sebelum rebah.

Mangsa kemudian diberikan bantuan oleh orang ramai yang makan di restoran berkenaan sebelum dikejarkan ke sebuah klinik swasta.

Mangsa kemudian dirujuk ke HBM untuk rawatan lanjut sebelum disahkan meninggal dunia sejurus tiba di hospital berkenaan.

Menurut Sim, dia yang memberi bebola daging kepada Ugo tetapi tidak sedar sewaktu kanak-kanak itu memakannya sebelum melihatnya tersedak.

“Mulanya saya tidak tahu dia tercekik apa, tetapi hanya dapat mengetahuinya selepas pihak hospital mengeluarkan bebola daging itu,” katanya yang turut mempunyai seorang lagi anak perempuan, Peyi, 2.

Menurutnya, anak sulungnya itu tidak menghidap sebarang penyakit kronik tetapi sejak kecil kerap batuk.

Katanya, dia pernah diberitahu doktor yang pernah merawat anaknya sebelum ini, kerongkong Ugo agak kecil berbanding saiz normal.

Diganggu bekas kekasih

Oleh MUHD IZAWAN BAHARIN
izawan@hmetro.com.my

TERANIAYA... Siti Aisyah menunjukkan salinan laporan polis serta salinan artikel blog yang memfitnahnya.
TERANIAYA... Siti Aisyah menunjukkan salinan laporan polis serta salinan artikel blog yang memfitnahnya.
SUBANG JAYA: Akibat tidak dapat menerima kenyataan cintanya ditolak, seorang pakar teknologi maklumat (IT) sanggup memasang niat mahu memusnahkan kerjaya dan keluarga pramugari yang digilainya sejak zaman persekolahan dulu.
Lelaki berusia 37 tahun itu bukan sekadar menggodam dan mengubah suai laman sosial milik mangsa, malah turut memasang perangkap bagi memastikan pramugari berkenaan ditangkap khalwat dengan tunang yang kini suaminya.
Perbuatan lelaki itu yang sanggup melakukan apa saja bagi memastikan niat jahatnya tercapai, membuatkan wanita terbabit trauma dan ketakutan sejak 10 bulan lalu sehingga terpaksa menumpang di kediaman kakak di sini setiap kali bercuti.

Menceritakan kembali apa yang berlaku, pramugari itu yang hanya mahu dikenali sebagai Siti Aisyah, 35, berkata dia mengenali bekas teman lelakinya sejak zaman persekolahan sebelum mereka bertemu semula kira-kira dua tahun lalu dan hubungan itu menjadi serius.


“Namun, hubungan itu putus kerana saya tidak tahan dengan sikapnya yang cemburu buta dan panas baran, sehinggakan anak saya yang berusia lapan tahun hasil perkahwinan terdahulu ditampar disebabkan saya menumpukan perhatian terhadap anak setiap kali saya bercuti.

“Saya kemudiannya berkenalan dengan seorang pegawai kanan kerajaan ketika berada di luar negara dan kami mengambil keputusan berkahwin, Julai lalu. Bermula dari situ, bekas teman lelaki saya tidak dapat menerima kenyataan dan melakukan pelbagai perbuatan untuk mengaibkan saya,” katanya yang ditemui semalam.

Mat despatch dilenyek kenderaan



NILAI: Perjalanan seorang ‘mat despatch’ untuk menghantar barang bertukar tragedi memilukan apabila terkorban selepas motosikalnya hilang kawalan sebelum dilenyek kenderaan lain dalam satu kemalangan di Kilometer 284.1 Lebuhraya Utara Selatan (Plus) arah selatan di sini, petang kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa, Mohamad Asmirul Farhan Ismail, 23, yang menunggang motosikal secara bersendirian sedang menuju ke daerah ini. Jurucakap polis berkata, hasil siasatan awal mendapati sejurus tiba di lokasi kejadian, mangsa yang berada di laluan paling kiri lebuh raya dipercayai cuba memotong sebuah lori di depannya.

“Ketika mahu memotong, motosikal mangsa yang berasal dari Semenyih, Selangor, itu tiba-tiba hilang kawalan lalu terbabas ke laluan bersebelahan,” katanya.

Leher kena kelar

Oleh MUHAMMAD APENDY ISSAHAK
apendy@hmetro.com.my

KEJAM... mayat pengawal keselamatan dibawa ke hospital untuk bedah siasat.
KEJAM... mayat pengawal keselamatan dibawa ke hospital untuk bedah siasat.
PETALING JAYA: Seorang pengawal keselamatan warga tempatan ditemui mati dalam keadaan mengerikan di sebuah rumah di Flat Sri Cempaka, Bandar Sri Damansara, di sini, kelmarin, dipercayai dibunuh dengan kejam.
Kejadian dimaklumkan rakan mangsa yang membuat laporan polis kira-kira jam 6 petang, selepas terhidu bau busuk dari rumah yang disewa mangsa bersama empat lagi rakannya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Superintendan Meor Hamdan Meor Muhammad, berkata sebaik menerima laporan, pihaknya membuat pemeriksaan di rumah berkenaan dan menemui mangsa terbaring dalam bilik dengan beberapa kesan tikaman.
“Mangsa warga tempatan berusia 57 tahun dipercayai menyewa bersama empat rakannya yang juga bekerja di beberapa syarikat kawalan keselamatan.

“Mangsa ditemui mati di dalam bilik di rumah berkenaan dengan kesan kelar di leher serta empat tikaman di badan, dada dan perut.

“Berdasarkan keadaan bilik dan rumah yang berselerak, kami percaya berlaku pergelutan antara mangsa dengan lebih daripada seorang suspek, dan kami tidak menolak kemungkinan mangsa dibunuh akibat perselisihan faham,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Menurutnya, tiada sebarang senjata ditemui di lokasi kejadian dan motif sebenar kejadian masih lagi disiasat, namun polis menahan dua lelaki dipercayai rakan serumah mangsa dan akan memanggil beberapa lagi rakannya yang berusia 25 hingga 55 tahun bagi membantu siasatan.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

No comments:

Post a Comment