Sunday, December 18, 2011

ADAKAH SANGGUP BASAH KUYUP UNTUK DENGAR CERAMAH@PENGAJIAN AGAMA ATAU BERJUANG UNTUK ALLAH...MENGHABISKAN MASA UNTUK ALLAH...NI MENDENGAR KONSERT...MAKA HUKUMNYA TANYA MUFTI2...

Bayi dalam kotak sampah

MACHANG: “Sudah enam tahun bekerja sebagai pencari sampah tetapi barangan yang saya jumpa kali ini lain daripada sebelumnya hingga tidak mampu mengawal emosi dan meraung,” kata pencari sampah, Rusmi Shafei, 30.
Bapa kepada dua anak itu berdepan situasi mendebarkan apabila menemui mayat bayi lelaki baru lahir yang masih bertali pusat serta mempunyai kesan darah dalam kotak dibuang di pusat pelupusan sampah di Labok, dekat sini, semalam.

Katanya, kejadian itu disedari jam 1.30 tengah hari, ketika dia bersama rakannya mahu mengambil sampah dari sebuah lori yang baru tiba di kawasan terbabit.

“Ketika itu saya bersama sembilan rakan yang lain mahu menyerbu sampah yang dibawa sebuah lori, selain mahu mengambil barangan yang masih boleh digunakan.

“Mata saya kemudian terarah kepada kotak yang siap berbungkus plastik sebelum mengambil dan membukanya. Ketika itu saya nampak sesuatu yang pelik pada bungkusan itu dan selepas diamati ia adalah muka bayi lelaki,” katanya.

Katanya, dia kemudian meminta rakannya, Rohani Salleh, 50, menghubungi polis. Menurut Rohani, dia terlalu sedih melihat keadaan bayi berkenaan yang diletakkan dalam kotak.


“Saya tergamam kerana sepanjang mencari barangan di tapak terbabit, inilah kali pertama terjumpa mayat bayi yang dibuang tanpa belas kasihan.

“Saya tidak dapat bayangkan perasaan dan hati ibu kepada bayi berkenaan kerana sanggup bertindak demikian terhadap bayi itu. Yang pasti ibu berkenaan perlu dihukum walau dengan apa cara sekali pun,” katanya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Che Malek Bedot berkata, pihaknya menerima panggilan daripada orang awam sebelum bergegas bersama beberapa anggotanya ke lokasi pusat pelupusan sampah di Labok.

“Ketika tiba di lokasi terbabit, pemeriksaan kemudian dilakukan dan mendapati mayat bayi lelaki berusia kira-kira dua hari, atau pun kurang daripada itu di situ.

“Mayat itu masih bertali pusat dan darah melekat pada kain membalutnya,” katanya.

Che Malek berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan untuk mengenal pasti individu yang bertanggungjawab.


Empat nyawa melayang

Oleh Ahmad Othman
metrojb@yahoo.com

pix_middle
KOTA TINGGI: Mereka baru selesai menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan bersama-sama meninjau peluang melanjutkan pengajian di pameran pendidikan dan kerjaya di Johor Bahru.
Bagaimanapun, semua harapan itu terkubur apabila empat daripada enam remaja yang menaiki Toyota Innova terbunuh selepas kenderaan pelbagai guna itu melanggar bucu penghadang jalan serta papan tanda lalu terjunam ke dalam gaung sedalam 90 meter.

Lebih mengerikan, bumbung kenderaan itu terkopak menyebabkan seorang mangsa tercampak keluar dalam kejadian jam 5.30 petang di Kilometer 33.7 Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi, dekat sini, kelmarin.


Empat yang maut ialah Ng Sin Yun, 17, dari Jalan Kelu Ramu, Kota Kecil; Winnie Ng, 18, dari Jalan Moi Hiang, Kota Kecil; Tey Jia Xin, 17, dari Kampung Lukut Cina serta Ching Hui Sean, 18.

Ng yang duduk di tempat duduk penumpang belakang tercampak keluar dari kenderaan itu dan mati di tempat kejadian.

Pemandu, Victor Ng Wee Tai, 17, cedera dan dirawat di Hospital Kota Tinggi (HKT) sebelum dirujuk ke hospital swasta di Johor Bahru atas permintaan keluarga.

Rakan mangsa, Tee Heng Chong, 17, berkata keenam-enam rakannya itu baru selesai menduduki SPM di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar di sini.

“Kami mengunjungi pameran pendidikan dan kerjaya di Pusat Konvensyen Antarabangsa (Persada) Johor Bahru dan ketika kejadian, dalam perjalanan pulang.
“Kami pergi dengan menaiki Innova berkenaan manakala yang lain menaiki bas,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik HKT.

Menurut Tee, dia baru tiba di rumah apabila dimaklumkan kejadian itu dan amat sedih kerana apabila kehilangan empat rakan baik sekali gus.

“Keempat-empatnya bercita-cita tinggi dan semuanya mahu berjaya dalam pelajaran serta kerjaya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Cik Mahazan Cik Aik, berkata seorang daripada mangsa terbunuh di tempat kejadian manakala tiga lagi mati ketika dirawat di Hospital Kota Tinggi (HKT).

“Semua mangsa mati akibat kecederaan pada badan dan kepala. Dua lagi mangsa masih dirawat dan keadaan mereka stabil.

“Kejadian berlaku ketika cuaca baik dan setakat ini siasatan masih dijalankan untuk mengenal pasti punca kemalangan,” katanya.

Menurut beliau, pihaknya juga masih menunggu untuk merekodkan kenyataan daripada mangsa terselamat.

Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan saksi kejadian diminta tampil membantu siasatan.


Bapa perturun ilmu mencuri

Oleh Nazdy Harun
am@hmetro.com.my

pix_middle
KUALA TERENGGANU: Seorang bapa dipercayai merekrut dua anak lelaki bagi mengikut jejaknya menjalankan aktiviti mencuri dan menjual kenderaan secara berkumpulan meskipun seorang daripada anaknya masih di bawah umur dan baru selesai menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, berikutan kes kecurian kenderaan meningkat kebelakangan ini, pihaknya menubuhkan satu pasukan khas menjejak dalang kejadian itu.
Menurutnya, hasil maklumat, serbuan dilakukan pegawai dan anggota Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu terhadap sebuah rumah di Kampung Dusun Berliku, Besut, pada 4 Disember lalu.

“Dalam serbuan jam 7 malam itu, dua beradik berusia 17 dan 21 tahun ditahan. Soal siasat membawa kepada penemuan dua Proton Wira, satu Proton Waja dan sebuah lori di rumah berkenaan dipercayai dicuri.


“Polis juga menjumpai geran Proton Wira daripada suspek,” katanya pada sidang media di IPK, semalam.


Sanggup basah kuyup

Yusmawati Mhd Yusof
yusmawati@hmetro.com.my

MERIAH...seorang peserta mencuba nasib dalam acara minum air dalam botol susu.
MERIAH...seorang peserta mencuba nasib dalam acara minum air dalam botol susu.
MELAKA: Hujan sepanjang berlangsungnya Konsert Gegaria Harian Metro (KGHM) 2011 di Dataran 1Malaysia, Klebang, dekat sini, kelmarin, tidak menghalang lebih 30,000 penonton membanjiri dataran berkenaan menyaksikan persembahan artis bermula jam 9 malam.
Malah, pengunjung tidak berganjak biarpun dibasahi hujan sepanjang konsert hampir empat jam yang dimeriahkan dengan celoteh pengacara Along Cham dan Didie Alias.

Persembahan dimulakan pendatang baru industri seni negara, Awie Rafael yang menghiburkan penonton dengan tiga lagu iaitu Bila Aku Jatuh Cinta, Pulanglah dan Fell nyanyian Robbie Williams.
Suasana bertambah meriah dengan jerit pekik penonton apabila Najwa Latif mendendangkan lagu popularnya Cinta Muka Buku. Biarpun masih baru, Nawja bijak menarik perhatian peminatnya apabila turun dari pentas dan bersalaman dengan peminat dalam gerimis.

Penampilan Anuar Zain mendendangkan lagu Ku Berjanji Kerna Cinta dan Cinta Harus Memiliki memukau penonton dengan suara lunaknya.

Disusuli gabungan Black bersama kumpulan Moderate menghiburkan penonton dengan beberapa lagu antaranya Sofea Jane, Kopi Dangdut dan Di Alam Fana Cinta.

Suasana dataran bertukar hangat apabila kumpulan XPDC tampil menutup tirai konsert mempersembahkan lagi popular mereka, termasuk Ntahapapantah, Semangat Yang Hilang, Di Tepi Pantai, Apa Nak Dikata, dan C.I.N.T.A.

Hadir sama, Pengarang Kumpulan Harian Metro, Datuk Mustapa Omar, Pengerusi Karnival Gegaria Harian Metro (KGHM) 2011 yang juga Pengarang Eksekutif (Pengeluaran), Ahmad @ Salim Bachok dan Pengarang Eksekutif (Berita), Othman Mamat.
Sementara itu, pengunjung nyata berpuas hati dengan barisan artis yang ditampilkan pada konsert berkenaan.

Isa Muda, 56, berkata, penganjuran konsert sempena KGHM itu dinantikan mereka sekeluarga yang sanggup datang dari Alor Gajah bagi menyaksikan persembahan Anuar Zain.

“Kami tiba petang tadi (kelmarin) kerana mahu menyaksikan konsert secara lebih dekat, persembahan hebat artis yang ditampilkan terutama Anuar Zain membuatkan kami tidak berganjak biarpun hujan lebat,” katanya.

Sementara itu, Suria Ariffin, 38, dari Taman Sri Bertam berkata, lokasi konsert kelmarin memudahkan pengunjung.

“Pilihan lokasi tepat kerana di sini mudah meletakkan kenderaan berikutan kawasannya luas.

“Sejak tersiar laporan penganjuran konsert ini kami merancang untuk ke sini. Biar pun hujan namun ia berbaloi,” katanya.

No comments:

Post a Comment