Tuesday, December 20, 2011

BILA KITA TAK BERHATI2...SERTA GOPOH....NAK CEPAT TANPA USUL PERIKSA..KESANNYA KITA KENA TIPU...DALAM MUAMALAT ISLAM..SEGALA YANG DIURUSKAN@DINIAGAKAN...KENA LIHAT DULU...BUKAN TUNJUK2 PAKAI GAMBAR2 ATAU VIDEO...KENA TENGOK DENGAN 2 BIJI MATA KITA...TAKUT BENDA ITU TAK UJUD...ATAU UJUD TAPI ORANG LAIN PUNYA YANG MEREKA TUNJUK....

‘Saya hidu bau hangit’

Oleh Mohd Razlan Salleh, Junaidi Ladjana dan Johary Indan
hmkk@hmetro.com.my

NGERI...keadaan bas pelancong dari Brunei yang hilang kawalan dan terbalik sebelum merempuh pokok, semalam. Gambar kecil, Abd Manan.
NGERI...keadaan bas pelancong dari Brunei yang hilang kawalan dan terbalik sebelum merempuh pokok, semalam. Gambar kecil, Abd Manan.
TAMPARULI: “Saya terhidu bau hangit seperti getah terbakar ketika bas menuruni bukit beberapa detik sebelum kemalangan,” kata Mohd Nazirul Mubin, 21, penumpang bas yang terselamat dalam nahas ngeri mengorbankan enam pelancong warga Brunei, di sini, semalam.
Kejadian pada jam 3 petang di Kilometer 8.9 Jalan Ranau-Tamparuli itu mengakibatkan bas terbabit yang dinaiki 33 penumpang menggelongsor di atas jalan sebelum merempuh dan ‘melekat’ di sebatang pokok hingga sebahagian besar bumbung kenderaan terkopak.
Wartawan Harian Metro yang tiba di tempat kejadian mendapati keadaan amat menyayat hati apabila mangsa yang terbunuh dan parah bergelimpangan, selain suara mengerang kesakitan jelas kedengaran.

Mohd Nazirul berkata, sebelum kemalangan bas yang membawa 22 penumpang perempuan dan 11 lelaki itu cuba memintas tiga kenderaan termasuk dua lori.


“Bagaimanapun, bas secara tiba-tiba hilang kawalan sebelum terbalik lalu menggelongsor dan merempuh pokok,” katanya sambil memaklumkan penumpang bas adalah anggota rombongan kumpulan Muslimah Kampung Mulaut, Brunei.


100 Orang Asli resah

Oleh Adnan Ibrahim
am@hmetro.com.my

TINJAU...Vidyananthan (kanan)  meninjau keadaan rumah mangsa ditengelami air.
TINJAU...Vidyananthan (kanan) meninjau keadaan rumah mangsa ditengelami air.
KAHANG: Kira-kira 100 penduduk perkampungan Orang Asli di tiga perkampungan di daerah ini dikhuatiri berdepan kebuluran berikutan kawasan itu terputus hubungan dan bekalan makanan sejak Ahad lalu.
Malah, pelbagai usaha menghantar bekalan bahan mentah kepada penduduk di sana gagal berikutan jalan dinaiki air akibat hujan lebat.

Ketua Umno Cawangan Perkampungan Orang Asli Kahang 2, Sari Acu berkata, tiga kampung itu ialah Kampung Orang Asli Brasau, Pucur dan Sungai Peroh.
Menurut Sari, proses penghantaran sepatutnya dilakukan kelmarin oleh kakitangan Jabatan Kebajikan Orang Asli (JAKOA) namun sehingga semalam, ia gagal dilakukan berikutan jalan dinaiki air.

“Kami difahamkan JAKOA sepatutnya menghantar bekalan makanan pagi tadi (semalam) namun sehingga jam 2 petang, kami masih belum menerima apa-apa bantuan. “Apa yang kami tahu, semua bekalan makanan disediakan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Isnin lalu namun disebabkan masalah tertentu, pengurusan JAKOA tidak dapat menghantar bekalan ke tiga kampung terbabit,” katanya ketika dihubungi. Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kahang, R Vidyananthan melahirkan rasa kesal berikutan kegagalan bantuan dihulurkan gara-gara masalah remeh.

“Usaha menghantar bekalan makanan sepatutnya berjalan lancar namun disebabkan tiada persiapan rapi, ia gagal dilaksanakan.

“Persediaan pengangkutan seperti bot sepatutnya dilakukan sebelum banjir berikutan hujan lebat sejak beberapa hari lalu,” katanya.

Vidyanathan berharap masalah itu dapat diselesaikan manakala bekalan makanan dihantar secepat mungkin bagi memastikan nasib penduduk di tiga perkampungan berkenaan terbela.


Kasanova kena cekup

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Penjenayah ‘kasanova’ yang kembali aktif menipu wanita membabitkan ratusan ribu ringgit biarpun pernah meringkuk dua tahun dalam penjara, ditahan polis di depan sebuah pusat hiburan di Batu 3, Jalan Ipoh, di sini, petang semalam.
Lelaki berusia 40 tahun yang cacat di tangan itu ditahan sepasukan anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul di hadapan premis hiburan berkenaan ketika dia bersendirian kira-kira jam 5 petang.

Dia sebelum ini diburu berikutan kes tipu disyaki dilakukannya di Nilai, Negeri Sembilan, dekat sini, pada Oktober lalu membabitkan dua mangsa wanita yang mendakwa kerugian kira-kira RM200,000.
Menurut sumber, semalam sepasukan polis bergegas ke premis hiburan berkenaan selepas menerima maklumat daripada orang awam dan suspek pada mulanya cuba berlagak selamba biarpun melihat kereta polis menuju ke arahnya.

“Dia juga tidak melarikan diri ketika dihampiri anggota polis. Apabila anggota polis memberitahu mahu menahannya bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan berhubung kes tipu di Nilai, suspek menafikannya.

“Malah, dia berulang kali mendakwa sudah membayar wang terbabit kepada mangsa secara ansuran dan bertegas tidak menipu sesiapa,” katanya.

Sumber itu berkata, bagaimanapun anggota polis tetap menahannya selepas semakan mendapati dia amat dikehendaki membabitkan kes tipu. Suspek dibawa ke Balai Polis Sentul, di sini, untuk tindakan lanjut.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan penahanan suspek dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.
Jenayah membabitkan suspek mula dilaporkan media massa sejak November lalu apabila dia disyaki menipu empat wanita di Johor membabitkan kerugian lebih RM10,000.

Harian Metro pada 15 Oktober lalu melaporkan suspek yang menyamar sebagai kontraktor dan dia dikatakan mencari mangsa di Terminal Pengangkutan Awam dan Pasar Larkin, sama seperti dilakukannya sebelum ini.

No comments:

Post a Comment