Monday, December 19, 2011

ALLAH BERKUASA KEPADA SESUATU..POTONGLAH TANGAN BAGI YANG MENCURI...NI HUKUM ALLAH...TAK MAHU JUGA PATUH...BIJAK SANGAT KE KITA NI DARI ALLAH...

Hanya sehelai baju berjaya diselamatkan

TINGGAL ABU...Rubiah menunjukkan tempat kelengkapan sekolah anaknya yang diletakkan  sebelum musnah terbakar.
TINGGAL ABU...Rubiah menunjukkan tempat kelengkapan sekolah anaknya yang diletakkan sebelum musnah terbakar.
KLANG: “Memang terlalu sedih, hanya sehelai baju saja dapat diselamatkan. Barangan lain termasuk kelengkapan persekolahan anak untuk sesi tahun depan rentung,” kata Rubiah Jantan, 44, mangsa kebakaran di Lorong Ahmad, Kampung Rantau Panjang, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian jam 7.20 malam itu, lapan rumah binaan separuh kayu dan batu sederet turut musnah membabitkan 27 mangsa.

Rubiah yang juga seorang ibu tunggal, ketika ditemui sebak lebih-lebih lagi mengenangkan peralatan sekolah yang dibeli untuk dua anaknya, Muhammad Iswan Alias, 15, dan Mohd Hafis Alias, 13, musnah sekelip mata.
“Pada 24 November lalu, saya mendapat baucar RM360 daripada Lembaga Zakat Selangor (LZS) sebanyak untuk membeli kelengkapan sekolah.

“Baju sekolah, kasut, beg dan peralatan tulis anak-anak disediakan dan diletakkan di atas meja di ruang tamu.

“Api marak sangat cepat iaitu kira-kira 15 minit dan kami hanya mampu menyelamatkan nyawa dan kad pengenalan saja,” katanya.

Menurut Rubiah dia melihat api sedang marak di sebuah rumah berhampiran sebelum memaklumkan hal itu kepada jiran lain.

Rubiah yang menetap di Kampung Rantau Panjang selama 14 tahun tidak menyangka ditimpa kejadian malang itu.
Ketika ini, Rubiah dan mangsa kebakaran ditempatkan sementara di Rumah Komuniti Anti Dadah Daerah Klang di sini.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Pinang, Ishak Bakar, ketika dihubungi berkata, punca kebakaran masih disiasat dan anggaran kerugian adalah RM500,000.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sementa, Datuk Abdul Rahman Palil turut turun padang menziarahi mangsa kebakaran itu untuk menyampaikan bantuan.

Dua beradik digulung ombak

Oleh Nazarali Saeril
nazarali@hmetro.com.my

BANDAR PENAWAR: “Ini kali pertama keluarga kami berkelah di sini dan dalam tempoh setengah jam, saya kehilangan dua anak sekali gus,” kata Zuraini Adnan, 47, ketika ditemui di Pantai Desaru di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, dua anak Zuraini, Mohd Fazli Fauzi, 23, yang juga pekerja kilang dan adiknya, Zulkhairi, 16, pelajar tingkatan empat Sekolah Seni Johor Bahru, lemas dihanyutkan ombak ketika mandi laut.

Bapa dua beradik itu, Mohd Fauzi Aliuddin, 49, kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB) Johor, cuba membantu, tetapi dia sendiri hampir lemas sebelum diselamatkan pengunjung lain.
Zurani berkata, keluarganya berasal dari Tiram sampai di pantai itu pada jam 12 tengah hari untuk berkelah sempena hujung minggu.

“Ini kali pertama kami sekeluarga berpeluang berkelah di sini dan ketika kejadian saya berada di tepi pantai bersama anak yang lain manakala Fazli dan Zulkhairi pula mandi.

“Entah bagaimana, kedua-duanya tiba-tiba dihanyutkan ombak. Suami cuba membantu, tetapi tidak berdaya, saya cukup sedih kehilangan dua anak sekali gus,” katanya yang reda dengan kejadian itu dan menganggapnya sebagai ketentuan Ilahi.

Saksi kejadian, Mohd Nabil Shafie, 26, berkata, sebelum kejadian, dia menemani adiknya di gigi air dan melihat dengan jelas dua beradik itu berenang kira-kira 30 meter dari pantai.

“Tiba-tiba ombak besar memukul kawasan mereka mandi. Saya nampak ombak menggulung dua beradik itu ke laut.
“Mereka tenggelam kerana gagal berenang, bapa mereka cuba membantu, tetapi dia juga nyaris lemas sebelum dibantu pengunjung lain. Jenazah Fazli ditemui tidak lama kemudian apabila dihanyutkan ombak ke pantai, tetapi adiknya masih hilang,” katanya.

Menurut Nabil, keadaan laut yang bergelora dengan ombak besar menyebabkan orang ramai yang bersimpati terhadap keluarga berkenaan tidak mahu mengambil risiko turun ke laut kerana bimbang turut menjadi mangsa.

Suasana di pantai berkenaan pula seolah-olah sepi dengan sebahagian besar pengunjung bertumpu di gigi pantai dengan harapan dapat menemui Zulkhairi, tetapi sehingga malam tadi, mayatnya belum ditemui.

Keluarga dua beradik itu pula ditenangkan orang ramai yang turut bersimpati dengan tragedi terbabit.

Jenazah Fazli kemudian dibawa ke Hospital Kota Tinggi (HKT).


Tiga beranak diikat penyamun

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

HULU SELANGOR: Tiga beranak berdepan detik cemas apabila rumah mereka di Bandar Sungai Buaya, di sini, dimasuki tiga penyamun bersenjatakan parang dan pemutar skru sebelum mengikat tangan dan kaki mereka.
Difahamkan, mangsa yang sedang tidur terkejut sebaik menyedari kehadiran penyamun terbabit sebelum barang berharga milik keluarga mangsa dilarikan dengan nilai kerugian lebih RM10,000.

Menurut sumber, mangsa hanya berjaya membebaskan diri daripada ikatan kira-kira tiga jam selepas kejadian sebelum ke Balai Polis Bukit Sentosa membuat laporan, kelmarin.
“Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam itu, pasangan suami isteri dan anak perempuannya sedang tidur di dalam dua bilik berasingan sebelum si suami mendengar bunyi bising.

“Mangsa cuba keluar untuk melihat apa yang berlaku, namun terkejut sebaik menyedari kehadiran penyamun terbabit sebelum mereka mengacukan parang dan pemutar skru kepada mangsa,” katanya.

Sumber berkata, mangsa diarah masuk semula ke dalam bilik sebelum kedua-dua tangan dan kaki mangsa dan isteri diikat dengan dawai.

“Suspek yang dipercayai warga asing itu mendesak mangsa menyerahkan barang berharga. Mereka menarik isteri mangsa menunjukkan tempat simpanan barang kemas.

“Sebaik mengambil semua barang kemas milik mangsa, mereka menolak wanita terbabit masuk ke dalam bilik anak perempuannya dan turut mengikat tangan dan kaki anaknya itu,” katanya.
Menurutnya, ketiga-tiga suspek melarikan diri dengan menaiki sebuah kenderaan dipercayai dipandu seorang lagi suspek yang menunggu di luar rumah.

Menyedari suspek melarikan diri, mangsa berusaha melepaskan diri dan berjaya meleraikan ikatan tiga jam kemudian.

Sumber berkata, mangsa membuat laporan polis dan hasil siasatan mendapati barang kemas, barangan elektrik dan wang tunai bernilai lebih RM10,000 dilarikan suspek.


Amaran bahaya bagi kegiatan rekreasi pantai



JOHOR BAHRU: Amaran angin kencang dan laut bergelora kategori ketiga dan Ribut Tropika 'Washi' terbentuk kira-kira 420 km ke Barat Laut Palawan, Filipina pada 5.45 pagi ini (19 Dis 2011) yang dikeluarkan Jabatan Meteorologi Malaysia.
Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zukifili Abu Bakar berkata, angin kencang Timur Laut dengan kelajuan dari 60kmsj dengan ketinggian ombak melebihi 5.5 meter dan disertakan dengan ribut petir yang berlaku di kawasan perairan Mersing, Tanjung Sedili, Desaru, Sungai Rengit dan sepanjang pantai Timur Johor dijangka berterusan sehingga 29 Disember 2011 (Khamis). Kawasan pantai Timur Johor juga dijangka terdedah kepada kenaikan paras air laut.

Beliau berkata, keadaan angin kencang dan laut bergelora ini merbahaya kepada semua aktiviti pantai, nelayan-nelayan kecil dan laut dalam dan perkapalan termasuk pekerja di pelantar minyak sepanjang pantai Johor Timur.

“Dimaklumkan juga ribut petir akan berlaku di perairan Johor Timur dan keadaan ini boleh menyebabkan angin kencang sehingga 50km/j serta laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter dan merbahaya kepada bot-bot kecil.


Katanya lagi, dalam masa seminggu sahaja berlaku dua kejadian mati lemas melibatkan seorang remaja berumur 19 tahun di pantai peranginan Tanjung Balau pada 14 Disember 2011 lalu dan semalam (18 Disember 2011) melibatkan dua remaja lagi berumur 14 tahun dan 21 tahun di pantai Desaru ketika mandi di pantai berkenaan.

“Ketika ini mangsa bertama pertama yang berumur 14 tahun telah ditemui semalam (18 Disember 2011) pada jam 1 petang oleh pasukan carilamat, sementara usaha mengesan remaja berusia 21 tahun masih dilakukan yang melibat pelbagai agensi keselamatan. Kejadian dimaklumkan berpunca daripada pengunjung yang melanggar amaran bahaya mandi laut melalui bendera merah yang dikibarkan.”

“Kita mengingatkan ibu bapa atau penjaga tidak membawa anak-anak mereka berkelah dan mandi manda atau apa-apa kegiatan rekreasi di pantai memandang ketika ini musim tengkujuh sedang melanda perairan pantai Timur Johor.

“Meskipun ketika ini adalah musim cuti sekolah, banyak kegiatan-kegiatan lain bersama keluarga dapat dilakukan yang mana tidak melibatkan aktiviti dipantai yang mengundang bahaya melibatkan kehilangan nyawa.

“Kita berharap pengguna jalan laut dan orang ramai boleh melayari laman web Maritim Malaysia iaitu mmea.gov.my untuk mendapatkan maklumat keadaan cuaca terkini sebelum melakukan sebarang aktiviti di laut atau membawa ahli keluarga pergi berkelah dikawasan yang keadaan laut bergelora terutama di kawasan pantai.

“Keadaan ini amat merbahaya meskipun pengunjung tahu berenang memandangkan wujud arus laut tidak sepertimana berenang di kolam renang,” katanya.

Menurutnya lagi, pengusaha-pengusaha resort dan hotel di persisiran pantai adalah dinasihatkan untuk mengambil tindakan tegas bagi melarang pengunjung dari aktiviti mandi manda dan rekreasi di tepian pantai sepanjang musim tengkujuh bagi mengelak kejadian yang sama berulang.




“Maritim Malaysia berharap sebarang kejadian kemalangan dilaut dapat disalurkan dengan segera agar tindakan pantas dapat diambil oleh pasukan Penyelamat,” katanya lagi.

Sebarang maklumat boleh menghubungi terus Maritime Rescua Sub Centre (MRSC) Johor Bahru ditalian 07-2219231 atau Bilik Operasi Maritim Malaysia Wilayah Selatan 07-2199401 hingga 2199410 yang beroperasi 24 jam. - Bernama


SUMBER : AGENSI PENGUATKUASAAN MARITIM MALAYSIA (APMM)

UNTUK MAKLUMAT LANJUT HUBUNGI:
NAMA :
Mohd Sahrunizam Mohamed Husin
(Staf Perhubungan Awam APMM Wilayah Selatan)
TEL : 07-2199402
FAKS : :07-2279285
TELEFON BIMBIT : 017-7880551


Gempa bumi sederhana gegar Sulawesi



KUALA LUMPUR: Satu gempa bumi sederhana berukuran 5.6 pada skala Richter menggegarkan Sulawesi pada pukul 9.23 pagi ini.
Menurut satu kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia, pusat gempa bumi itu berlaku di 311km timur laut Balikpapan, Indonesia dan 585km tenggara Sarikei, Sarawak.

Gempa bumi itu tidak membawa ancaman tsunami. -- BERNAMA



Ditembak sebelum sempat lihat kelahiran anak sulung



MANJUNG: Menyayat hati apabila seorang bakal bapa tidak sempat melihat kelahiran anak sulungnya selepas ditembak bertalu-talu lelaki tidak dikenali di depan rumahnya di Taman Hijau, Sitiawan, dekat sini.
Ketika kejadian, mangsa, Teoh Cail Winn, 31, baru pulang dari tempat kerjanya dan tidak sempat masuk ke dalam rumah apabila ditembak seorang daripada dua lelaki yang menaiki sebuah motosikal.

Mangsa yang terus rebah berlumuran darah, sempat meminta tolong dan dibawa ke hospital oleh jiran sebelum disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan.
Motif pembunuhan kejam mangsa dalam kejadian jam 9.45 malam, 27 Oktober lalu yang juga hari kedua Deepavali masih menjadi misteri hingga kini apabila dua lelaki utama disyaki pembunuh upahan profesional kes itu masih bebas.

Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Dahlan berkata, polis memandang serius kes ini dan mengumpul maklumat hasil siasatan bagi memberkas dua suspek terbabit.

Beliau meminta orang ramai terutama penduduk sekitar kawasan kejadian dan berhampirannya supaya bekerjasama dengan tampil memberikan sebarang maklumat mengenainya.

“Siasatan kes masih berjalan, tetapi berdepan halangan disebabkan tindakan segelintir masyarakat yang tidak memberi kerjasama walaupun ada maklumat mengenainya disebabkan sikap enggan mencampuri urusan orang lain,” katanya.

“Saya memberi jaminan kepada keluarga mangsa polis akan melipatgandakan usaha bagi menyelesaikan kes sekali gus mengheret suspek ke muka pengadilan,” katanya.


Ugut lari gadis



MARANG: Seorang gadis berusia 19 tahun berdepan saat mencemaskan apabila dia diugut untuk dilarikan empat perompak yang memecah masuk rumah keluarganya di Kampung Kelulut, di sini, kelmarin.
Anina Alias berkata, perompak terbabit membuat ugutan itu bagi mendapatkan barangan berharga daripada keluarganya dalam kejadian jam 3 pagi.

Katanya, sebelum itu dia yang tidur dikejutkan seorang daripada empat perompak terbabit yang masuk ke biliknya.
“Bilik saya tidak berkunci menyebabkan dia mudah masuk sebelum mengarahkan saya bangun dan mengikutnya ke bilik ibu. Setiba di situ, saya terkejut melihat semua ahli keluarga berada di dalam bilik itu,” katanya.

Menurutnya, kecuali adik perempuannya berusia 10 tahun, perompak terbabit mengikat kaki dan tangan ibu bapanya, Hawa Bakar, 52, dan Alias Ahmad, 61, serta abang, Mohd Azmeer, 22, dan seorang adik lelakinya berumur 14 tahun.

“Saya mendengar seorang perompak bertubuh gempal mengugut melarikan saya jika tidak mendapat barangan berharga dan mengarahkan ibu menyerahkan semua barangan berharga yang ada dalam rumah.

“Kata-kata perompak itu menyebabkan saya menangis kerana bimbangkan keselamatan diri. Dalam hati, saya berdoa agar tidak diapa-apakan,” katanya.

Bagaimanapun, dia lega apabila perompak berkenaan beredar jam 3.45 pagi selepas memperoleh hasil diinginkan.
Kejadian itu menyebabkan keluarga Nor Anina kerugian RM80,000 apabila wang tunai RM7,000, barangan kemas, komputer riba dan telefon bimbit milik mereka dilarikan perompak terbabit.


Seorang peragut dicekup, rakan lolos dalam belukar



BATU PAHAT: Bagaikan aksi dalam filem apabila sebuah kereta jenis Proton Perdana dinaiki dua penjenayah buruan polis, terbabas ketika cuba melarikan diri daripada ditahan di Sungai Lurus, Senggarang, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12 tengah hari itu, seorang daripada penjenayah terbabit meloncat keluar daripada Perdana sejurus ia terbabas lantas melarikan diri ke arah belukar berhampiran.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Din Ahmad bagaimanapun berkata, usaha penjenayah berusia 30 tahun itu sia-sia kerana dia ditahan kurang seminit kemudian.
“Kedua-dua suspek lelaki dikehendaki polis itu pada mulanya meragut beg tangan seorang wanita berdiri di sisi keretanya di sebuah hospital swasta di sekitar bandar ini, jam 11 pagi kelmarin.

“Mangsa cedera ringan melaporkan kejadian di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat,” katanya, semalam.

Menurut beliau, sejurus menerima maklumat, unit MPV IPD memulakan operasi memburu suspek sebelum mengesan Perdana terbabit.

Din berkata, pihaknya turut mendapatkan bantuan anggota Balai Polis Senggarang.

“Penjenayah melarikan diri selepas diarahkan berhenti untuk pemeriksaan, Perdana dipandu gagal dikawal sebelum terbabas.
“Suspek utama ditahan tidak lama kemudian manakala rakan jenayahnya yang berusia 35 tahun dapat meloloskan diri ke belukar berhampiran,” katanya.

Siasatan mendapati, suspek berusia 30 tahun itu memiliki sembilan rekod jenayah dan tersenarai paling dikehendaki polis selain mengaku meragut beg tangan wanita berkenaan.


Mayat reput dimakan haiwan



GOMBAK: Satu mayat lelaki ditemui dalam keadaan mengerikan apabila seluruh bahagian badan sudah dimakan haiwan dan reput selain berbau busuk berhampiran loji kumbahan di Fasa 4 Bandar Country Homes, Rawang, di sini semalam.
Difahamkan, mayat lelaki berusia 40-an itu dipercayai dicampak ke dalam loji kumbahan berkenaan berdasarkan keadaan mayat itu dalam keadaan tertiarap.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, pihaknya menerima maklumat daripada orang ramai yang terkejut sebaik menemui satu tengkorak manusia dan sebahagian badan reput jam 12 tengah hari.
Sebaik menerima maklumat itu, sepasukan polis dan unit forensik dihantar ke tempat penemuan untuk menjalankan pemeriksaan.

“Hasil pemeriksaan kita percaya mayat lelaki itu rakyat tempatan berdasarkan kesan suntikan BCG. Mayat terbabit dipercayai di dalam air lebih kurang lima hari,” katanya.


Gigil disamun RM5,000



ALOR GAJAH: Seorang kerani sebuah agensi kerajaan melalui detik cemas selepas beg tangannya diragut dua lelaki ketika membayar bil elektrik di bandar ini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 2.50 petang itu, Norulliza Janal, 24, kerugian hampir RM5,000 apabila dua lelaki tidak dikenali menaiki Proton Waja gelap meragutnya. Norulliza berkata, ketika kejadian dia yang sedang berjalan kaki berhampiran sebuah restoran makanan segera ternampak sebuah kereta Waja bergerak perlahan dan menyangka pemandunya hendak mencari ruang petak kereta.

“Tiba-tiba Proton Waja itu berhenti berhampiran saya sambil penumpang sebelah kiri pemandu menurunkan tingkap cermin dan rentap beg saya sebelum melarikan diri.
“Ketika itu saya terlalu panik serta badan menggigil dan tidak mampu menjerit meminta tolong,” katanya.

Menurutnya, dia tidak dapat mengecam lelaki yang meragutnya kerana kejadian berlaku pantas.

Katanya, beg dilarikan penjenayah itu mengandungi wang tunai RM800 untuk membayar elektrik, kad bank, dua MyKid anak, telefon bimbit Samsung dan kunci keretanya.

“Akibat kejadian itu, saya terpaksa pecahkan cermin kereta sebelum menundanya ke bengkel kereta di Tampin dan menukar satu set kunci dengan kos RM1,400 kerana bimbang kereta pula dicuri,” katanya.

Norulliza kemudian menghubungi suaminya, Hasnol Md Sharif, 35, memaklumkan kejadian yang berlaku membuat laporan di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah, dekat sini, sejurus kejadian.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shahruddin, mengesahkan kejadian berkenaan dan berkata siasatan lanjut sedang dilakukan.


Pelajar mati tergantung

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

KUALA SELANGOR: Tanda tanya seorang pelajar tercium bau busuk yang disangkakan tandas asrama rosak akhirnya membongkar kepada penemuan mayat lelaki tergantung di kipas siling dipercayai bunuh diri di Universiti Industri Selangor (Unisel) Bestari Jaya, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 11.20 malam di asrama lelaki universiti itu, pelajar lelaki berusia 19 tahun, V Rammath Naidu, ditemui tergantung di kipas siling menggunakan selimut dengan hanya memakai tuala mandi.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Deputi Superintendan Mohd Asri A Wahab berkata, sebelum itu seorang pelajar yang baru melapor diri dan tinggal di bilik bersebelahan mayat berkenaan ditemui, curiga dengan bau busuk.
“Pelajar itu baru saja melapor diri pada Jumaat lalu. Pada mulanya dia tidak menghiraukan bau busuk kerana menyangka tandas asrama rosak.

“Bagaimanapun, kelmarin dia yang sudah tak tahan lagi dengan bau itu meminta bantuan rakan lain untuk menolak pintu bilik sebelahnya yang tertutup sebelum terkejut apabila menemui mayat seorang lelaki yang sudah berbau dalam keadaan tergantung di kipas siling.

“Ketika ditemui mayat berkenaan tergantung menggunakan selimut dan hanya memakai tuala. Pelajar yang menemui mayat itu kemudian melaporkan kejadian kepada universiti itu sebelum kes dilapor kepada polis,” katanya.

Mohd Asri berkata, motif kejadian masih disiasat tetapi polis tidak menolak kemungkinan kejadian berkaitan putus cinta.

Menurutnya, siasatan awal mendapati pelajar yang ditemui tergantung itu dipercayai sudah mati sejak empat hari lalu kerana baru saja melapor diri pada Rabu lalu. “Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tanjung Karang untuk dibedah siasat sebelum dituntut keluarganya yang bergegas dari Sungai Petani, Kedah pagi tadi (semalam) sejurus menerima berita itu.
“Setakat ini polis mendapati tiada unsur jenayah dan mengklasifikasikan kes ini sebagai mati mengejut, namun siasatan lanjut masih dijalankan,” katanya.

Beliau berkata, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta menyalurkannya di mana-mana balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Selangor di talian 03-32891222 untuk membantu siasatan

No comments:

Post a Comment